PDA

Bekijk de volledige versie : RGB scart probleem



vincentvalstar
03-01-2002, 23:03
Hallo!

Vorige week heb ik een Toshiba sd210e gekocht, regiovrij bij de MediaMarkt. Na aansluiten op mijn Loewe Xelos tv mbv een Vivanco Home Cinema scart heb ik het volgende probleem:

als ik op de dvd en tv RGB instel, krijg ik bovenin beeld een groene of paarse streep te zien. Het is duidelijk de beste beeldkwaliteit, maar die streep irriteert me mateloos. Enig idee waar het aan ligt en wat ik eraan kan doen?

groet,
Vincent Valstar

Nathan Strik
03-01-2002, 23:46
Dit is waarschijnlijk het MacroVision signaal... (MacroVision is de kopieerbeveiliging van DVD en VHS-banden)

Alex van den Berg
04-01-2002, 00:06
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Sony speler en Loewe Xelos... Tot nu toe ben ik ook niet wijzer geworden dan, dat het door het Macrovision signaal komt...

Tijntje
04-01-2002, 00:18
Ah het bekende (en beruchte) lijntje bovenin beeld steekt weer de kop op.

Ja ik heb er ook last van met m'n Pioneer DV444 en Sony KV32FX65 tv.

vincentvalstar
04-01-2002, 13:13
Het onderstaande antwoord kwam van Loewe Benelux (binnen een dag!!!)

Dan maar een s-video kabel. Is s-video inderdaad beter dan RGB zoals hieronder wordt aangegeven?

Vincent


Geachte heer Valstar

Wij danken u voor uw e-mail.
De groene of paarse streep die u krijgt bovenaan is te wijten aan
Macrovision. Macrovision is een signaal die aanwezig is om het kopiëren, van DVD's tegen te gaan.
Gezien u Digitaal tewerk gaat en RGB het goed zal doen bij analoge doeleinden, raden we u aan een S-Video kabel te gebruiken.
S-Video geeft namelijk een luminantie en een chrominatie signaal door. Waardoor de groene of paarse streep voorgoed zal verdwenen zijn en uw beeld nog beter zal zijn !

U kunt echter wel de Scart kabel gebruiken als u het
signaal van de DVD speler op Video Signaal zet, en het signaal van de TV op Auto FBAS of S-VHS.

Beeld kwaliteit zal echter zuiverder zijn met een S-Video kabel.
Met vriendelijke groeten
Yves Vervenne
Assistant Product Manager
LOEWE OPTA BENELUX NV/SA

smartsys
04-01-2002, 13:30
Dit is toch wel de allermakkelijkste manier om van een probleem in je tv af te komen.

Als ik dit lees is mijn vertrouwen in Loewe met 6 punten gezakt en staan ze nu op een goeie 2.

Bij RGB worden de aanstuur signalen voor het R,G en B electronen kanon gescheiden aangelevert. De TV hoeft dus niet uit een composite of S-Video signaal de RGB informatie te filteren en dit vervolgens naar de kanonnen te sturen.

RGB levert door deze ontbrekende dubbele omzetting (eerst in DVD van RGB naar S-Video of Composite en later in de TV weer anders om) een betere beeldkwaliteit.

Wanneer de Macrovision ellende op een TV zichtbaar is, blijkt dus dat de Macrovision decoder het inkomende signaal niet decodeerd en dus de ellende rechtstreeks doorstuurd. Het slaplul verhaal dat er in een digitaal domein wordt gewerkt met RGB slaat helemaal nergens op, want RGB bestaat gewoon uit 3 afzonderlijke ANALOGE kleursignalen en er zit nog iets meer signaal informatie bij.

Loewe heeft blijkbaar een ontwerp fout in hun TV te laat ontdekt en probeerd daar nu op deze manier onderuit te komen.
Hoe zou het zijn als Philips dit probleem had. Die vertrouwen volledig op de superieure kwaliteit van een RGB signaal en ondersteunen S-Video alleen op de front ingangen voor camera's ed. Dezelfde DVD speler op een Philips of Sony TV geeft geen problemen, dus ligt het probleem bij Loewe en niet bij een RGB SCART of S-Video aansluiting. Ik zou fijn terug gaan en uiteraard EERST ff die DVD op een andere TV testen en vervolgens wijzen op het feit dat andere TV's dit probleem NIET hebben en dus de LOEWE een PROBLEEM heeft dat opgelost moet worden.
Je betaald A voor een scart kabel welke je nu voor Jan *** hebt liggen, B door verkeerde voorlichting ook voor een S-Video kabel welke je straks weer hebt liggen. En C voor een TV INCL. mankement.

Mooi dat ze aan mij echt een verkeerde hebben.

vincentvalstar
04-01-2002, 22:04
Hieronder het tweede antwoord van Loewe, na mijn vraag of ik hetzelfde probleem ook met een andere DVD speler zou hebben.
Lees en huiver...morgen ga ik direct naar de winkel waar ik mijn tv heb gekocht, om hun het probleem uit te leggen.



Geachte heer Valstar

U zal ook met een andere DVD speler dit probleem ondervinden.
Met de S-Video kabel zouden alle problemen opgelost moeten zijn.

Ook een prettig weekend en vriendelijke groeten,

Yves Vervenne

Alex van den Berg
04-01-2002, 22:13
Het Groen Paarse balkje van Loewe...

Attachment: Even snel een fotootje van de bovenkant van het RGB-beeld tijdens een scene uit JP II.

Bovenin zien we duidelijk een verkleuring van het rood naar groen in de helm. Het blauw ernaast verkleurt paars...

Overigens... Ik heb de DVD-speler nu al ruim een half jaar via scart/s-video aangesloten en moet zeggen dat het beeld haarscherp is, al verdenk ik het toestel in deze modus een beetje van edge-enhancement...

vincentvalstar
04-01-2002, 22:46
kan iemand me uitleggen waarom de Loewe Xemix DVD speler een RGB scartuitgang heeft? Betekent dat, dat deze speler het probleem niet heeft?

Vincent

Nathan Strik
05-01-2002, 01:25
Het Groen Paarse balkje van Loewe...
Attachment: Even snel een fotootje van de bovenkant van het RGB-beeld tijdens een scene uit JP II.Ai, dat ziet er inderdaad niet zo mooi uit, maar verdwijnt dit stuk van het beeld normaal niet in de overscan van een andere TV?
En heb je dit probleem zeker niet bij 2.35:1 DVD´s... neem ik logischerwijs aan...

Nathan Strik
05-01-2002, 01:27
Ik heb de DVD-speler nu al ruim een half jaar via scart/s-video aangesloten en moet zeggen dat het beeld haarscherp is, al verdenk ik het toestel in deze modus een beetje van edge-enhancement... Heel veel DVD´s hebben Edge Enhancement... vooral de Columbia Tristar DVD´s... Probeer het eens met een DVD waarvan bekend is dat er geen Edge Enhancement in zit, zoals Shrek of Toy Story ofzo... verder zit er op mijn Sony TV (je moet wat :D) een scherpteregeling, als ik deze te hoog zet, krijg je ook een effect dat op Edge Enhancement lijkt... misschien ook zo´n knopje op je Loewe?!?

Alex van den Berg
05-01-2002, 02:03
Heel veel DVD´s hebben Edge Enhancement... een scherpteregeling... misschien ook zo´n knopje op je Loewe?!? Zeker... De Sharpness-instelling op mijn Loewe staat al sinds den beginne absoluut op 0, de Photo-CD instelling op "Off" en de Digital Noise Control ook (meestal...) op "Off"...
Ik heb dat "EE-gevoel" eigenlijk al wanneer ik het menu van mijn DVD-speler zie, maar misschien komt dat omdat ik nog steeds niet kan geloven dat een TV zo'n helder en scherp beeld kan hebben... :D
Ach... waarschijnlijk is het gewoon een superscherp en bloedmooi beeld... Behalve die RGB is er op de Loewe Xelos eigenlijk niets negatiefs aan te merken... :)

Alex van den Berg
05-01-2002, 02:32
verdwijnt dit stuk van het beeld normaal niet in de overscan van een andere TV?Nee... het is zo breed dat het zelfs op een grof afgeregelde overscan nog zichtbaar zal zijn. Ik heb mijn TV inderdaad erg strak afgeregeld, maar dan nog praten we over een balkje van zo'n 1 tot 2 cm breed...

[B]En heb je dit probleem zeker niet bij 2.35:1 DVD´s... neem ik logischerwijs aan... Klopt, dan verdwijnt die verkleuring in het zwart. De verkleuring wordt intensiever naarmate het beeld op die meer kleur bevat... Het is zelfs zo dat bij echt wit de verkleuring ook lijkt te verdwijnen...

Ik heb nog even verder getest in de RGB-modus...

** DVD: IMAX - Blue Planet
- Beeldformaat 4:3
- GEEN Verkleurde balk bovenin het beeld.

** DVD: Midnight Cowboy
- Beeldformaat anamorf 1.85:1
- GEEN Verkleurde balk bovenin het beeld.

** DVD: Jurassic Park 2: The Lost World, Menu
- Beeldformaat 4:3
- Verkleurde balk bovenin het beeld.

** DVD: Jurassic Park 2: The Lost World, Film
- Beeldformaat anamorf 1.85:1
- Verkleurde balk bovenin het beeld.

Het blijkt dus dat het beeldformaat niets uitmaakt, maar dat het wel per DVD verschillend is...

De verkleurde balk is overigens niet echt stabiel van breedte, maar staat een beetje "te springen en trillen"...

Nathan Strik
05-01-2002, 12:02
De verkleurde balk is overigens niet echt stabiel van breedte, maar staat een beetje "te springen en trillen"... Dan zal het denk ik inderdaad wel iets te maken hebben met het MacroVision signaal. Kun je nagaan of de DVD´s die dit probleem NIET hebben ook vrij zijn van MacroVision?!? Dit zou die stelling bewijzen...

mradem
05-01-2002, 15:40
Ik heb ook last van een blauw/groen lijntje bovenin mijn beeld. Ik heb dit alleen nog gehad bij Die Hard 3 R1 (dit is ook de enige R1 dvd die ik heb gekeken). Ik heb een Philips 710dvd speler en een Philips 28PW8506 tv. Heb ik dit nu bij alle R1 dvd's of ook met R4, en ligt dit nu aan mijn tv of aan mijn dvd speler?En is de enige manier om hier vanaf te komen om mijn RGB Scart eruit te halen en ze met elkaar te verbinden via een S-video kabel. Dit zou wel jammer zijn want dat is volgens mij nou niet echt bevordelijk voor je beeldkwaliteit en mijn PS2 zit al op mijn S-video ingang.

Michiel
05-01-2002, 20:45
ik heb een panasonic 28DK20 en een Flipse DVD710 en ik heb dit totaal niet, ik zou dus terug gaan met de TV!

mradem
06-01-2002, 13:52
Nou ik ben voor de rest erg tevreden over mijn tv dus ik ga hem niet terug brengen. Ik heb hem ook al een paar maanden en dan ga ik daar niet mee terug . Dan hou ik het wel bij R2 en R4 dvd's.

Cenobite
07-01-2002, 16:12
Ik heb een Pioneer DVD 626D met goede kwaliteit scart kabel op de RGB Scart aansluiting van een 74cm Panasonic 100Hz Widescreen TV zitten en ik heb vergelijkbare probleempjes . De TV geeft een erg goed beeld...niks mis mee. Alleen bij het kijken van DVD's zie je regelmatige bovenin beeld een blauw of groen lijntje , dit vind ik niet zo'n probleem omdat het toch (bijna) buiten beeld valt. Wat veel irritanter is , is dat er soms aan de rechter kant een soort balk (+/- 5 cm) van boven naar beneden loopt. De balk is gelukkig erg moeilijk zichtbaar , en alleen te zien als een soort lichtere waas tegen een zwarte achtergrond. In lichte scenes is de balk niet te zien. Alleen dus in donkere scenes is de balk als een soort "grijze waas" heel moeilijk te zien. De kleur grijs is maar een tint lichter als de zwarte achtergrond en dus nauwelijks te zien. Het ligt dus NIET aan de scartkabel ( meerdere geprobeerd ). Via S-Video is de balk niet te zien.

Zou dit ook door macrovision kunnen komen ...of iets anders ??

StevenTD
07-01-2002, 16:29
Hey lui,

beste wensen, he! Ik had ook last van de paarse streep ziekte met mijn samsung dvd 511 op mijn philips tv. Ik heb die cheapo Samsung dan maar verkocht en een Pioneer 511 gekocht. Weg paarse streep, welkom betere techniek en beeld!

Cheers,
StevenTD.

Mike Philippens
13-01-2002, 11:25
Alleen bij het kijken van DVD's zie je regelmatige bovenin beeld een blauw of groen lijntje , dit vind ik niet zo'n probleem omdat het toch (bijna) buiten beeld valt.
Erg grappig...ik heb het nu ook. Soms verschijnt er inderdaad één lijntje, niet over de gehele breedte van het beeld en verdwijnt ook weer in de loop van de scene. Soms zie je het een hele tijd niet en dan ineens bij een nieuwe scene duikt het ineens weer op.
Nu, aangenomen dat we allemaal over hetzelfde praten, kan ik iets toevoegen aan de oorzaken discussie:
*heeft niets met Macrovision te maken. Staat uit bij mij door DVDPlus module.
*treed bij mij alleen op bij R1 en/of NTSC DVD's. Dus ook bij Ultimate DVD Platinum die niet R1 is, maar wel NTSC.

Ik ben dus geneigd te zeggen dat het aan NTSC signaal ligt waar de TV dan misschien niet helemaal goed mee omgaat.
Bij R2/4 en/of PAL DVD heb ik er dus helemaal geen last van.
Bij mij is het dus slechts één beeldlijntje, en niet een balk zoals bij Alex. Misschien is dat ofwel iets anders, of een ergere variant van wat ik ondervind.

Bovendien heb ik geswitched tussen RGB, Svideo en Composiet maar ik zie het op alle aansluitingen.

smartsys
13-01-2002, 13:49
Ik heb een Pioneer DVD 626D met goede kwaliteit scart kabel op de RGB Scart aansluiting van een 74cm Panasonic 100Hz Widescreen TV zitten en ik heb vergelijkbare probleempjes . De TV geeft een erg goed beeld...niks mis mee. Alleen bij het kijken van DVD's zie je regelmatige bovenin beeld een blauw of groen lijntje , dit vind ik niet zo'n probleem omdat het toch (bijna) buiten beeld valt. Wat veel irritanter is , is dat er soms aan de rechter kant een soort balk (+/- 5 cm) van boven naar beneden loopt. De balk is gelukkig erg moeilijk zichtbaar , en alleen te zien als een soort lichtere waas tegen een zwarte achtergrond. In lichte scenes is de balk niet te zien. Alleen dus in donkere scenes is de balk als een soort "grijze waas" heel moeilijk te zien. De kleur grijs is maar een tint lichter als de zwarte achtergrond en dus nauwelijks te zien. Het ligt dus NIET aan de scartkabel ( meerdere geprobeerd ). Via S-Video is de balk niet te zien.

Zou dit ook door macrovision kunnen komen ...of iets anders ??

Wat voor scart kabel gebruik je?

Overspraak in de bedrading van de scart kabel kan ook dit soort effecten veroorzaken.

Een goede scartkabel is de QED SQART of een Oehlbach scart.

Tijntje
13-01-2002, 16:11
Zal is es iets grappigs vertellen?

Ik had ook last van dat irritante groen/blauwe beeldlijntje bovenin beeld. Totdat m'n tv op een avond een luide "PATS" te horen gaf en vervolgens niet meer aan wilde.

Tv is 3 weken bij TD van Sony geweest en afgelopen vrijdag weer hier in huis ...... godzijdank :)
Meteen uitproberen natuurlijk met dvd'tjes. En wat merk ik tot m'n verbazing? Het "LIJKT" erop dat het lijntje foetsie is........ Ik heb Spawn R1 gedraaid, en dat was de R1 dvd waar 't lijntje heel erg duidelijk te zien was vooral bij donkere scenes.

Ik weet niet meer wat er precies allemaal stuk was gegaaan in die tv maar zou 't misschien kunnen dat ze er een ander apparaatje in hebben geprakt dat 't beeld misschien op een andere manier opbouwt ofzo?? Ik zeg maar wat?

Tv is trouwens een Sony KV32FX65.
Dvd = Pioneer DV444

Mike Philippens
13-01-2002, 18:37
Zal is es iets grappigs vertellen?
Tv is trouwens een Sony KV32FX65.
Dvd = Pioneer DV444
Hmmm...ik heb ook zo'n Sony (zie post boven), alleen heb ik er een Sony DVP-536D aan hangen.
Je moet maar eens mijn post hierboven lezen, want ik denk dat het met NTSC te maken heeft, omdat ik het alleen zie bij NTSC DVD's. Het zou dus best iets te maken kunnen hebben met de beeldopbouw. Misschien wordt het NTSC beeld niet juist gegenereerd waardoor stoorfrequenties ontstaan wat het lijntje veroorzaakt. Wellicht dat er dus een of ander onderdeel daar niet tegen kan en klapt op den duur. Wellicht dat een televisietechnicus precies kan zeggen wat er niet goed gaat. Een vriend van me zit in die handel. Zal eens vragen of ie een keer langskomt met zijn metertjes/osciloscoop. De garantie van mijn tv is toch al voorbij en wie weet is het simpelweg een kwestie van afstellen.