PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe ver van tv?



skank
18-07-2004, 16:51
ik vraag mij af wat de afstand tss de tv en de plaats waar je zit, eigenlijk moet zijn?

stel ik heb een 82cm breedbeeld, hoe ver moet ik er dan vandaan zitten?

Steven Maas
18-07-2004, 17:23
stel ik heb een 82cm breedbeeld, hoe ver moet ik er dan vandaan zitten?Even wat natte vinger werk... 4 tot 4½ meter.

pavko
18-07-2004, 17:34
Ik zit hier op 3,60 meter van het scherm van mijn 82 cm TV af (had een meetlint in de buurt :roll: ) en ik moet zeggen dat dat mij goed bevalt...Een grotere afstand kan makkelijk maar ik zou zelf niet zo snel veel dichter op het toestel gaan zitten.

R. Schaap
18-07-2004, 17:52
Ik heb hem even verplaatst naar Home Theater

Frank Gozeling
18-07-2004, 17:54
Is er niet een vuistregel die zegt: 3 tot 4 maal de beeldbuis diameter :?:

jokey
18-07-2004, 18:20
Is er niet een vuistregel die zegt: 3 tot 4 maal de beeldbuis diameter :?:
Dat heb ik ook meerdere malen gehoord/gelezen.


Maar ja, ieder moet het natuurlijk voor zichzelf weten.
Iemand die het allemaal niet zo goed ziet moet gewoon wat dichterbij gaan zitten en iemand met arendsogen gaat gewoon wat verder weg zitten. :roll:
Wat is het toch allemaal makkelijk............ :mrgreen:

Harry stadman
18-07-2004, 18:38
ik vraag mij af wat de afstand tss de tv en de plaats waar je zit, eigenlijk moet zijn?

stel ik heb een 82cm breedbeeld, hoe ver moet ik er dan vandaan zitten?

voor een 70-72 cm is dat toch al gauw minimaal 3-3,5 meter.
dus, voor een 82 cm zal dat zeker minimaal 4 meter of meer zijn. :wink:

Pietse
18-07-2004, 18:52
Volgens mij is die regel; 5 x de beeldbuis-diagonaal

dus 5 x 82 = 4,1 meter

BASIL
18-07-2004, 19:34
Ik heb een 70cm breedbeeld televisie en ben ongeveer 3 meters van mijn televisie.

:confused: Ik dacht een +/-105cm plasma screen te kopen tegen het einde van het jaar met een afstand van dus 3 meters van het scherm.

Is er iemand die in dit geval is (dwz een scherm van ong.105cm en ong. 3 meters van het scherm) en die daar geen moeite heeft om zo dichtbij te zijn?

Johan van den D.
18-07-2004, 19:36
Er zijn inderdaad diverse richtlijnen voor de afstand te bepalen en ze komen over het algemeen op hetzelfde neer.
Feit is dat je in een normale gemiddelde huiskamer vrijwel altijd tussen de 3 en maximaal 5 meter zit en zodoende ook op een juiste afstand zal zitten voor beeldbuizen met een maarje van 72 t/m 92 cm.
Het is allemaal maar een beetje globaal die richtlijnen.

BASIL
18-07-2004, 19:41
Wat is dan de bedoeling om zo'n groot scherm te kopen (voorbeeld die plasmascreens met diag. van meer dan 110cm) als je dan zo ver moet gaan zitten?
Dan ben je beter van dichterbij te gaan zitten en een scherm van 70cm te kopen. Het zal goedkoper zijn.

Johan van den D.
18-07-2004, 19:47
Wat is dan de bedoeling om zo'n groot scherm te kopen (voorbeeld die plasmascreens met diag. van meer dan 110cm) als je dan zo ver moet gaan zitten?
Dan ben je beter van dichterbij te gaan zitten en een scherm van 70cm te kopen. Het zal goedkoper zijn.Nee zo werkt het nu ook weer niet.
Je beleving zal toch anders zijn.
Maar nu we toch met maten bezig zijn, ik zit zelf op 3mtr vanaf het 72cm tv beeld en 3½ mtr vanaf het 2.22 mtr breede (dus niet diagonaal) projectie scherm/beeld.
Beide zit afstanden ongeveer gelijk maar met totaal verschillende beeld maten.
Toch zijn ze beiden volgens "de richtlijnen".
:P

BASIL
18-07-2004, 19:50
Wat is dan de bedoeling om zo'n groot scherm te kopen (voorbeeld die plasmascreens met diag. van meer dan 110cm) als je dan zo ver moet gaan zitten?
Dan ben je beter van dichterbij te gaan zitten en een scherm van 70cm te kopen. Het zal goedkoper zijn.Nee zo werkt het nu ook weer niet.
Je beleving zal toch anders zijn.
Maar nu we toch met maten bezig zijn, ik zit zelf op 3mtr vanaf het 72cm tv beeld en 3½ mtr vanaf het 2.22 mtr breede (dus niet diagonaal) projectie scherm/beeld.
Beide zit afstanden ongeveer gelijk maar met totaal verschillende beeld maten.
Toch zijn ze beiden volgens "de richtlijnen".
:P

Als ik een plasmascreen met een diag. van 110cm wil kopen, hoever moet ik van het scherm gaan zitten?

Johan van den D.
18-07-2004, 19:56
Als ik een plasmascreen met een diag. van 110cm wil kopen, hoever moet ik van het scherm gaan zitten?Zelf zal ik 3½ a 4 mtr aanhouden om de beste beeld indruk te verkrijgen.
Overigens moet je ook rekening houden met je leef omstandigheden.
Dus bijvoorbeeld in een huiskamer zal je toch ook rekening moeten houden met plaats van meubels en dergelijk.
Al met al vind ik dat je je er niet al te druk om moet maken.

Alex van den Berg
18-07-2004, 20:23
Wanneer je afzonderlijke beeldlijnen/beeldpunten ziet, zit je te dichtbij :mrgreen:
Ik denk dat je verder gewoon zelf moet bepalen wat je de meest comfortabele kijkafstand vindt. Zelf schuif ik regelmatig mijn stoel tot op een meter of 2 van mijn 82 cm scherm... :)

jeffos
18-07-2004, 20:25
Het is ook maar wat je zelf lekker vind.. een plasma of lcd is wel rustiger om naar te kijken vind ik :shock: en waarom een grotere beeld kopen als je er verder vanaf gaat zitte...

HiddeH
18-07-2004, 21:33
Ik heb een 70cm breedbeeld televisie en ben ongeveer 3 meters van mijn televisie.

:confused: Ik dacht een +/-105cm plasma screen te kopen tegen het einde van het jaar met een afstand van dus 3 meters van het scherm.

Is er iemand die in dit geval is (dwz een scherm van ong.105cm en ong. 3 meters van het scherm) en die daar geen moeite heeft om zo dichtbij te zijn?

We hebben hier thuis sinds kort een 35 inch plasma en ik ben blij dat we niet voor de 42 inch versie zijn gegaan terwijl we er toch zo'n 4,5-5 meter vanaf zitten.
Het is denk ik ook voor een groot deel smaak, en daarover valt nog steeds niet te twisten.

Edwin V
19-07-2004, 07:03
Ik heb een 70cm breedbeeld televisie en ben ongeveer 3 meters van mijn televisie.

:confused: Ik dacht een +/-105cm plasma screen te kopen tegen het einde van het jaar met een afstand van dus 3 meters van het scherm.

Is er iemand die in dit geval is (dwz een scherm van ong.105cm en ong. 3 meters van het scherm) en die daar geen moeite heeft om zo dichtbij te zijn?
Ik zit denk ik tussen de 3,5m en 4m van m'n Pioneer plasma TV (43"). Dat bevalt me prima. Lekker groot beeld en geen last van het zien van pixels of andere verschijnselen die er zijn als je te dicht bij de TV zit. Tot 3 meter gaat het bij mij nog net goed, dichterbij ga ik de pixels zien.

skank
19-07-2004, 08:18
mn thread heeft succes zo te zien ;)

bedankt voor de info!

BASIL
19-07-2004, 08:36
In de Fnac, zijn er allerlei demonstratiezalen van Home Theaters en telkens zetten ze de zetels aan max. 2 meters van een 110cm diag. plasmascreen.

PM
19-07-2004, 09:15
Ik zit +/- 3,75 meter van mijn 2meter breed (2.30 diagonaal) scherm af en dat bevalt prima.
Ik heb nog wel even geprobeerd om groter te projecteren, maar dat is heel vermoeiend kijken.. dan ga je je nek snel draaien...
Maar het ligt dus heel erg aan de gebruikte techniek en het wel/niet zichtbaar zijn van pixels, beeldlijnen e.d.

Eikeltjes
19-07-2004, 10:25
Hier ook 3.50 van een scherm met een diagonaal van 2.20...
Kijkt perfect :)

Albert Kostwinder
27-07-2004, 11:45
Gewoon 4 meter bij een 2 meter scherm. Ook niet verkeerd vind ik maar misschien dat ik nog een slagje groter ga projecteren... :wink:

Christiaan Sauer
27-07-2004, 11:54
Ik heb een 29" grootbeeld op 2.5 meter afstand staan. (sony). Daar zie ik heel af en toe nog de pixels voorbij komen.
Ergens anders kijk ik nogal eens naar een 30cm "groot"beeld op 2 meter en daar zie ik ze nog meer.

Albert Kostwinder
27-07-2004, 12:09
Ik heb een 29" grootbeeld op 2.5 meter afstand staan. (sony). Daar zie ik heel af en toe nog de pixels voorbij komen.
Ergens anders kijk ik nogal eens naar een 30cm "groot"beeld op 2 meter en daar zie ik ze nog meer.

Hmm, smokkel jij niet 1 inch? :wink:

Johan van den D.
27-07-2004, 12:19
Gewoon 4 meter bij een 2 meter scherm. Ook niet verkeerd vind ik maar misschien dat ik nog een slagje groter ga projecteren... :wink:Met 4mtr kan je inderdaad gemakkelijk nog wat groter gaan projecteren.
Tot zo,n 2.40 breed is goed te doen zonder het "tennis" effect te krijgen in je nek.
:P

Albert Kostwinder
27-07-2004, 12:25
Gewoon 4 meter bij een 2 meter scherm. Ook niet verkeerd vind ik maar misschien dat ik nog een slagje groter ga projecteren... :wink:Met 4mtr kan je inderdaad gemakkelijk nog wat groter gaan projecteren.
Tot zo,n 2.40 breed is goed te doen zonder het "tennis" effect te krijgen in je nek.
:P

Ben anders erg tevreden hoor!. Het is ook leuk als ik later wat groter ga projecteren. Zo blijf je lekker bezig..... Ik moet eerlijk bekennen dat ik aardig door het projecteren gevangen ben. In een woord; geweldig! wat lijkt 32inch dan klein he..... :wink:

Christiaan Sauer
27-07-2004, 12:41
Ik heb een 29" grootbeeld op 2.5 meter afstand staan. (sony). Daar zie ik heel af en toe nog de pixels voorbij komen.
Ergens anders kijk ik nogal eens naar een 30cm "groot"beeld op 2 meter en daar zie ik ze nog meer.

Hmm, smokkel jij niet 1 inch? :wink:

Ik geloof je graag ;)

Henk van der Weerdt
31-07-2004, 11:41
tja wat blijkt zit ik dus al ruim een jaar te krap.. (lees 70 cm breedbeeld op kamer van 3 bij 3). dus maximaal 2 meter afstand van het scherm.

Albert Kostwinder
31-07-2004, 11:53
tja wat blijkt zit ik dus al ruim een jaar te krap.. (lees 70 cm breedbeeld op kamer van 3 bij 3). dus maximaal 2 meter afstand van het scherm.

Wat maakt het uit joh, als jezelf maar tevreden bent toch? ;)