PDA

Bekijk de volledige versie : Versterkers waar je Speakers op luistert in een Audiozaak



mark_a
20-07-2004, 20:07
Ik had een vraagje als je in een Audiozaak speakers gaat luisteren gebruiken ze dan meestal een neutrale versterker. Een waar vooral de klank van de speakers tot z'n recht komt of stuurt een versterker altijd wel signalen mee waardoor de klankleur van de speaker 'aangetast' wordt. Dit naar aanleiding naar het luisteren vandaag bij Snijders te Rotterdam.

Hier mijn mening over de verschillende beluisterde speakers:

Ten eerste de B&W 603 S3 ik misste bij deze aardig wat detail.
Vervolgens de KEF Q5 beetje zelfde verhaal ik hoorde al snel dat die achter bleef bij de QUAD 22L dus het echte gemis kan ik niet beschrijven omdat ik er maar 1 min naar heb geluisterd.

Vervolgens dus de QUAD 22L erg mooi geluid met veel detail erin.
En ook nog een Dali 6006 ik heb hier een tijdje naar zitten luisteren en dacht eerst dat ik met een Royal Tower of 2.8 te maken had maar toen ik klaar was zeiden ze dat het een 6006 was van 400 euro .

Ik heb nu dus nog op me lijstje om (nog een keer) te luisteren de QUAD 22L, Dali 2.8 en Royal Tower.
Verder wil ik nog Tannoy, Quadral, Canton en Dynaudio luisteren. Andere mensen misschien nog over speakers die zeker moet beluisteren?

Groeten Mark

Ron-G
20-07-2004, 22:51
Kan je je eigen versterker niet meenemen ben je gelijk klaar en weet je hoe de speakers klinken, weliswaar nog niet bij jou thuis, maar heb je al wel een iets beter beeld.

Maar elke versterker "kleurt" dus het is nooit zoals met je eigen versterker die ook "kleurt" maar koop dan een speaker die het beste "kleurt" bij je eigen versterker, ik kan me niet voorstellen dat meneer Snijders moeite heeft als jij je eigen versterker mee neemt.

mark_a
20-07-2004, 23:29
Ik heb ook nog geen versterker :lol:. Moet alles nog kopen

Ron-G
21-07-2004, 12:01
Misschien rare vraag dan maar waarom ga je dan eerst naar speakers luisteren........als je geen versterker hebt heb je ook erg weinig aan je speakers :? :?

Ik zou in jou geval als je nog niks hebt gewoon een versterker en speakers kopen die het best bij elkaar passen en die binnen je budget vallen dus je niet gek laten maken door een versterker die ver boven je budget ligt en die op een bepaalde speaker fantastiesch klinkt maar met een wat goedkopere versterker niet klinkt.

Kortom zoek alles wat binnen je budget valt uit en ga daar lekker mee aan de slag, en als JIJ het goed vind klinken dan is het voor jou de juiste set, maar nogmaals elke speaker en versterker of wat voor geluidsbron ook die kleurt, al heb je een set van 100.000 euro en die heb ik gehoord dan nog nadert het nooit life muziek die dynamiek van een bv een life optreden benader je nooit..........

adehaas
21-07-2004, 12:20
Ik heb gehoord dat het juist goed is om de speakers eerst uit te zoeken. Die bepalen toch het meest de klank. Zoek daar dan een goede versterker bij die de speakers goed kan aansturen.

groet, Arjen

PM
21-07-2004, 12:38
Goed idee. Ga eerst maar speakers uitzoeken en zoek daar een passende versterker bij.

mark_a
21-07-2004, 19:29
Volgende antwoord heb ik van Snijders terug gehad:

De klank van de NAD doet niet zoveel met de speakers. Je kan het verhaal ook
omdraaien: Een slecht klinkende speaker zal niet opeens goed gaan klinken op
een andere versterker. Het zijn slechts nuances maar wel kan je door een
verkeerde versterker te kiezen een set net wel of net niet perfect laten
klinken.

Met vriendelijke groet,

Fred Marchee
Snijders Hifi

Mijn idee was ook al om eerst goede speakers te zoeken en als je dan twijfelt tussen 2 speakers die op verschillende versterkers gaan luisteren.

JCL
21-07-2004, 20:59
Het is denk ik ook niet altijd een kwestie van een bepaalde neutrale reciver en laat de speakers maar invullen. Er zijn ook hele neutrale speakers waarbij de reciver weer meer inkleurt. B.v. bij B&W speakers hoor je heel goed wat voor versterker erachter hangt. Het is dus de combinatie tussen versterker en speaker.

Ron-G
21-07-2004, 22:46
De klank van de NAD doet niet zoveel met de speakers

Neem van mij aan en loop nu al een kleine 20 jaar mee in de hifi wereld ook een NAD versterker kleurt, er is geen geluidsbron die niet kleurt, maar het gaat erom of jij het "lekker" vind klinken, en waarom mag het dan niet een beetje kleuren.

Ik begrijp ook je vraag eigenlijk niet nu ik er over nadenk wat is het probleem van een versterker/speakers die kleuren, ik speel zelf gitaar (akoestiesch) en welke versterker/cd speler/speakers je ook neemt al kosten ze 50.000 euro per stuk dan nog benader je niet de "live" beleving van een instrument, maar dat is ook niet erg lijkt mij, het is gewoon fysiek niet haalbaar om dit voor elkaar te krijgen.

En natuurlijk zijn er sets die werkelijk fantastiesch klinken maar dan moet je wel zo ontzettend diep in de buidel tasten inclusief alle randverschijnselen ( zoals kabels interlinks stroomvoorziening) dat is voor een "normale" sterveling niet te betalen.

Maar nogmaals ik zie het probleem niet, ik heb zelf een aardige set staan maar ik benader in geen velden of wegen een "live" soundstage maar het klinkt wel gewoon heel lekker, het gaat erom hoe een set in jou oren klinkt en niet anders, ik krijg zelf het idee dat jij niet van een warm geluid houd maar meer van een directe/strakke beleving van geluid dan zou inderdaad een NAD versterker wat voor je kunnen zijn Yamaha heeft ook die beleving alhoewel die naar mijn idee de laatste jaren ook wat "warmer" zijn gaan klinken.

Maar ik zou zeggen ga lekker luisteren bij diverse zaken, je komt uit de buurt van Rotterdam dus neem ook eens een kijkje bij Multifoon op het Schouwburgplein, of andere zaken rond Rotterdam, luister en vergelijk dat is het enige wat telt en hoe jij het beleeft.

mark_a
22-07-2004, 18:27
Ik weet niet echt van wat voor geluid ik hou. In ieder geval moet het niet kill klinken, maar wel een beetje warm/strak. Ik neem in ieder geval lekker de tijd om m'n keuze te maken.

Ron-G
23-07-2004, 13:03
Ik neem in ieder geval lekker de tijd om m'n keuze te maken.


Dit is het enigste wat je kan doen, en wat iedereen ook voor de rest voor adviezen geeft, het moet in jou oren "lekker" klinken, succes met je zoektocht, en mocht je over een tijdje geslaagd zijn laat nog eens weten wat het allemaal voor moois geworden is.