PDA

Bekijk de volledige versie : DVD.nl gift set special - Input nodig van JOU!



Ronald Stiebolt
22-07-2004, 10:47
Beste allemaal,

In goed overleg met Eric (van Ballegoie) ga ik trachten een DVD.nl special te schrijven over het fenomeen gift sets. Forummer Mark de Jong (gift set guru!) gaat mij daarin ondersteunen.

Om deze special nu eens helemaal anders dan anders te maken leek het mij een leuk idee om jullie, de DVD.nl forummers, te vragen input te leveren om van dit stuk (en bij voldoende enthousiasme de vervolgen) een groepsinspanning te maken.

Dus: wat willen jullie vooral zien en lezen en zo verder. Ik wil wel heel nadrukkelijk stellen dat input niet perse tot plaatsing hoeft te leiden.

Wat vooral niet:

- Off-topic gezwets (wordt resoluut verwijderd)
- Meer dan 1 gelijksoortig verzoek/wens etc. (dus geen 12 posts over waarom de Spiderman wooden box genoemd moet worden en zo verder)

Voor de rest kan het alle kanten uitgaan, het papier is nog blanco....

Aandachtspunten voor het artikel:

- Wat is er zoal te koop (met wellicht subcategorieen zoals anime)?
- Waar te koop (bv. Ebay, Azie, alhier etc.)?
- "hoedt u voor namaak!"-stuk m.b.t. Aziatische kopieen
- Verzamelaars aan het woord
- Links naar gerelateerde (DVD.nl)-threads / winkels / en zo verder
- (mogelijke) Verschillen tussen de gift set DVD en de 'reguliere' uitgave(s)
- Verborgen kosten (porto, importbelasting)

Harry stadman
22-07-2004, 10:59
mooi idee! (y)

ik vind het persoonlijk jammer dat bij sommige giftsets niet een muziek cd zit van de muziek van de film.
als ze het toch als een compleet werk willen uitgeven, moeten ze ook de muziek niet vergeten!

alleen de beeldjes van de LOTR giftsets vind ik tot nog toe echt de moeite waard. bij veel giftsets zit een prul dingetje van 1 euro of zo.(japan special edition giftset box van kill bill 1, waar een plastic poppetje bij zit :? )

P.s.
een giftset kan gelimiteerd zijn en genummerd en kan dus ook NIET gelimiteerd zijn zonder nummer. lijkt mij ook even vermeldingswaardig.

voor verzamelaars is de giftset met een gelimiteerd nummer nog waardevoller dan iets zonder nummer! :wink:

waarom wil iemand een giftset hebben?
omdat het de ultieme verzamelbox is van een film die je helemaal te gek vindt! (y)

Maarten van Krimpen
22-07-2004, 11:01
Kan je even precies een definitie geven van het begrip gift set? Dus bijvoorbeeld zo eentje als die van Shrek (met daarin de soundtrack en nog een extra bonusdisc) ofzo? Als ik dat weet geef ik graag mn inbreng.

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 11:04
Mijn definitie van een gift set:

Een speciale verpakking (lees: geen normale keep- en/of slipcase o.i.d.) met daarin meer dan de DVD. Dat kan een soundtrack CD zijn, 'speelgoed', hebbeding (poppetje, boek of zoals bv. bij Scarface een 'moneyclip') en zo verder. Daarnaast moet het ook zo zijn dat je er moeite voor moet doen om 'm in bezit te krijgen. M.a.w.: de gift set moet niet bij iedere FRS, MediaMarkt en/of Wibra te koop zijn...

David L.
22-07-2004, 11:04
Storyboards! Vooral bij goede stripverfilmingen. En dan niet op de DVD zelf, maar als cell bijgevoegd.

Blauwoogje
22-07-2004, 11:04
wat mij interresant lijkt is misschien een stuk over verschillende site of stores waar deze verschillende giftsets te verkrijgen vallen.

om even een voorbeeld te noemen van iemand die totaal geen idee hiervan heeft

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 11:05
Om misverstanden te voorkomen: ik ben dus NIET op zoek naar gift sets an sich, daar hebben we deze thread voor: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=22290&postdays=0&postorder=asc&start=0

Rutger
22-07-2004, 11:08
Wat wil je precies gaan vertellen over een gift-set ? Hoe moet ik jullie artikel zien. Ik kan namelijk niet helemaal plaatsen wat de bedoeling is.

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 11:11
Wat wil je precies gaan vertellen over een gift-set ? Hoe moet ik jullie artikel zien. Ik kan namelijk niet helemaal plaatsen wat de bedoeling is.

Het verzamelen van DVD's is allang niet meer voorbehouden aan de 'happy few'. De verkoopcijfers nemen explosief toe en de hoeveelheid verzamelaars neemt ook exponentieel toe, kijk op deze site maar 's rond naar de hoeveelheden die sommige forummers hebben.

Een leuke subcultuur is m.i. de gift sets. Daarmee bestrijk je een heel ander marktsegment waarvan de hoeveelheid die-hard verzamelaars zo goed als op twee handen te tellen zijn.

Omdat er zoveel verschrikkelijk mooie dingen te koop zijn op het gebied van gift sets leek mij DVD.nl de uitgelezen stek om hier eens aandacht aan te gaan besteden. Ook omdat qua Nederlandse gift sets het aanbod niet echt overweldigend te noemen is leek mij dit een uitgelezen kans om het 'grote publiek' kennis te laten nemen van dit fenomeen...

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 11:13
Onderaan de 1e post houd ik een - voorlopige - hoofdstukindeling bij.

Joost v.d. Ham
22-07-2004, 11:14
Lijkt me leuk om te beschrijven bij welke giftset je ook werkelijk waar voor je geld krijgt! Welke echt gelimiteerd zijn, dus niet de oosterse wijze van uitverkocht=bijmaken.

Sneaker
22-07-2004, 11:20
Wat ik me altijd afvraag is of de DVD's zelf gelijk zijn aan eerdere uitgaves. Vaak (zoals bij bijvoorbeeld de Harry Potter gift set) is het gewoon de normale DVD uitgave met audio cd en wat speelgoed. Echter vraag ik me altijd af of dit bij iedere giftset zo is en of er grote verschillen zijn (aan extra's en/of extra filmmateriaal.)

Leuk idee overigens om een special hierover te maken (y)

Mark_vdH
22-07-2004, 11:20
Lijkt me leuk om te beschrijven bij welke giftset je ook werkelijk waar voor je geld krijgt! Welke echt gelimiteerd zijn, dus niet de oosterse wijze van uitverkocht=bijmaken.Yep. Ook aardig is een verschil te maken tussen sets waarbij je ook echt extra DVD of CD materiaal krijgt en sets waar alleen maar "nutteloos" verzamelmateriaal bijzit....

Harry stadman
22-07-2004, 11:22
Onderaan de 1e post houd ik een - voorlopige - hoofdstukindeling bij.

het lijkt mij leuk om met de historie te beginnen.
hoe is de giftset eigenlijk ontstaan.
waarom iemand giftsets wil hebben of verzameld.
wat is er zoal te verkrijgen op de (nederlandse) markt.
wat zal er eventueel verbeterd kunnen worden aan toekomstige giftsets c.q. limited editions.
wat zijn de prijzen(vergelijk normale uitvoering met prijs en de giftset met prijs, zodat je kunt zien of je daadwerkelijk ook "meer" krijgt voor je geld). met andere woorden: is een giftset inderdaad de "ultieme" verzamelbox.
welk land of regio is het "mekka" voor giftsets.
waarom giftsets soms genummerd zijn en waarom soms ook niet.
welke giftsets zijn "echt" gelimiteerd en welke niet.

de rest van de forumers mag mij gaan aanvullen. :wink:

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 11:25
Voor de goede orde: dit zijn in mijn ogen (lekker subjectief) GEEN gift sets:

- Criterions
- Shrek met soundtrack (te 'makkelijke' uitgave en te algemeen verkrijgbaar)
- 'Deluxe' SE's zoals bv. de 4-disc Pearl harbour
- Series zoals bv. Back to the future, Godfather en zelfs het James Bond-koekblik
- 'Tins'

Caledonians
22-07-2004, 11:27
Bij giftsets komt de douane meestal ook om de hoek kijken. Misschien ook handig om dit te belichten?

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 11:28
Bij giftsets komt de douane meestal ook om de hoek kijken. Misschien ook handig om dit te belichten?

Goeie! (y)

Toegevoegd...

Ro1671
22-07-2004, 11:34
Giftset als investering :)

Bijv. de Kill Bill Premium Box set vol1. Schitterend om te zien hoe zoiets zoveel waard is geworden en hoeveel mensen er in tuinen :)

Ik ga verder denken ;) Leuk idee Ronald!

upje
22-07-2004, 11:36
Ik ben zelf helemaal niet geinteresseerd in gift-sets, dus misschien dat je mij - en anderen - in je artikel kan duidelijk maken wat de mensen die dit kopen beweegt om voor veel geld plastic beeldjes e.d. te kopen. Ik bedoel dit niet negatief ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd...

Mark de Jong
22-07-2004, 11:40
Kan je even precies een definitie geven van het begrip gift set? Dus bijvoorbeeld zo eentje als die van Shrek (met daarin de soundtrack en nog een extra bonusdisc) ofzo? Als ik dat weet geef ik graag mn inbreng.

Als ik zo vrij mag zijn: mijn definitie van een gift set is als volgt: een DVD uitvoering waar een gift/hebbedingetje bijzit. Soundtracks en boekjes reken ik daar niet toe, vooral omdat die soort uitgaves vaak als Deluxe edities worden uitgebracht (zie bijvoorbeeld Shrek en Mystic River).

Rutger
22-07-2004, 11:42
Misschien een vraag voor de verzamelaars die aan het woord komen.
Wat is de toegevoegde waarde van een Gift set in je DVD collectie?

godofgamblers
22-07-2004, 12:14
Net als Mark vind ik ook dat het niks voor niks een Gift Set heet.
Er hoort dus een gift bij. En een extra cd met de soundtrack vind ik te min. Zo'n memorial box of een premium box zoals ze in Japan uitgeven is top. Ook speciale omhulsels vind ik eigenlijk een gift zolas een Tin Case of een boek als case of een wooden box etc.


Dushen

Mark_vdH
22-07-2004, 12:30
Net als Mark vind ik ook dat het niks voor niks een Gift Set heet.
Er hoort dus een gift bij. Met alle respect, maar de term "Gift Set" slaat toch echt niet op een gift-item in de set - niemand gaat toch ook iets uit z'n set weggeven? :wink:


De term slaat op het feit dat de set zelf een mooi cadeau zou vormen.

Bart G.
22-07-2004, 12:42
Wat ik versta onder een Gift Set:

- Een Set die in een mooie Box zit met oog voor originaliteit van verpakking (lay-out en vorm etc.)
- Item wat je erbij krijgt zoals bv een beeldje (LOTR...)
- Audio CD van de film

The_Cure
22-07-2004, 12:52
Misschien een idee om een aantal (toppers kwa giftset) te bespreken (wat zit erin, duidelijke foto's van de giftset, wat is de kwaliteit van de dingen die erin zit, is de giftset prachtig maar de dvd bagger? e.d.). Gewoon eerst beginnen met een "top 10" en dan kan je die in de toekomst uitbreiden met andere giftsets die echt noemenswaardig zijn (bijv. bob military pack). Het hele document van giftsets kan een mooie feature worden die de site zeker meerwaarde gaat geven!

Harry stadman
22-07-2004, 12:58
Net als Mark vind ik ook dat het niks voor niks een Gift Set heet.
Er hoort dus een gift bij. Met alle respect, maar de term "Gift Set" slaat toch echt niet op een gift-item in de set - niemand gaat toch ook iets uit z'n set weggeven? :wink:


De term slaat op het feit dat de set zelf een mooi cadeau zou vormen.

hier heb je gelijk in.
de term giftset opzich houdt in dat de box een mooi kado is/zou zijn om aan iemand (anders) te geven.

het is dus zeker niet zo dat de term zou doen vermoeden dat de inhoudt een gift(geschenk) is voor de koper. :wink:

vandaar juist ook dat met name in amerika de ROTK giftset is verschoven naar 16 december, zodat het mooi samenvalt met de kerstinkopen en de verwachting is dat vele van deze giftsets onder de kerstboom zullen staan. :wink:

hare
22-07-2004, 13:12
Leuk idee (y)

Zal ik eindelijk ook eens op de hoofdpagina van dvd.nl komen.

En idd, een top 10 van beste, en misschien ook wel slechtse giftsets lijkt me een zeer goed plan.
Heb gelukkig pas 1 echte miskoop gehad (Wizard of Oz giftset), maar verder heb ik echt prachtige giftsets ertussen staan.
Maar uitbreiden wil ik nog steeds, dus een top10 zou hier wel eens voor kunnen zorgen :)

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 13:33
Is er iemand bereidt om nauwkeurig een top 5 van toppers en floppers bij te houden? Ik stel me dan voor dat men een top 5 (minder mag ook) van gift sets maakt. Wel graag onderbouwde bijdrages en niet zomaar wat roepen omwille van het roepen aub.

Iedere top 5 krijgt een omgekeerd evenredig aantal punten, dus je nummer 1 krijgt 5 punten en je nummer 5 krijgt 1 punt.

Persoonlijke top-5:

Toppers

1) Alien quadoligy met Alien head display
2) Band of brothers military gift set
3) E.T. ultimate collection (boek, concert etc.)
4) Spiderman wooden box
5) Scarface box (incl. moneyclip)

Floppers

1) Kill Bill premium box (te hoog HappyMeal-toy gehalte voor teveel geld)
2) Harry Potter LE NL-editie (gevoelsmatig te snel in elkaar geflanst)

Nu jullie! ;)

Rutger
22-07-2004, 13:40
1) Band of Brothers Military Set(hele mooie set, die echt een verband maakt met de oorlog)
2) Hero Premium Box Set (De poppetjes die in een gevechtshouding staan, en redelijke kwaliteit)
3) De Scarface Box (Echt een gangsterdoosje met luxe verpakking rond de dvd's
4) Shindler's List Box Set (R1) vanwege de apparte hoes van de box en de namen die daarop staan.
5) Spiderman box (mooie houten krat, met veel extra's erbij o.a. het beeldje)

Mark de Jong
22-07-2004, 13:54
Net als Mark vind ik ook dat het niks voor niks een Gift Set heet.
Er hoort dus een gift bij. Met alle respect, maar de term "Gift Set" slaat toch echt niet op een gift-item in de set - niemand gaat toch ook iets uit z'n set weggeven? :wink:


De term slaat op het feit dat de set zelf een mooi cadeau zou vormen.

Inderdaad. Gift sets hebben echter wel altijd een gift erin zitten, waardoor ik kan begrijpen waarom mensen dat zouden denken.

Mark de Jong
22-07-2004, 13:55
Ik zal de lijst wel bijhouden. Zolang de lijstjes maar in deze thread worden geplaatst (of via PM worden doorgegeven).

Bart G.
22-07-2004, 14:03
TOP:

1. Hero Premium Box (de figuurtjes en de achtergronden (y) )
2. Spiderman houten kistje (originele box en mooi Spiderman beeldje)
3. Scarface Deluxe Gift Set (zeer mooi verpakking en de originele Scarface die in de box zit)
4. Lord of the Rings (trilogie van Gift Sets en ook zeer mooie beeldjes en zelfs nuttig zoals de boekensteun)
5. Band of Brothers Military Set

FLOP:

1. Kill Bill Premium Box (zie niet in wat daar speciaal aan is of het zouden die prullen moeten zijn....de 2e heb ik wel besteld maar die is voor de verkoop)

Mark de Jong
22-07-2004, 14:03
Mijn toppers:

1. Band Of Brothers Military Set (geweldig)
2. Spider-Man Coffret Edition Limitee (erg stijlvol)
3-5. Kan geen keus maken tussen enkele sets dus ik laat 3 tot en met 5 bij deze open

Floppers:

1. Harry Potter (aardig dat ze weer een Gift Set in Nederland hebben uitgebracht, alleen is de set niet ontzettend professioneel in elkaar gezet (voor mijn gevoel)). Maar voor de prijs hoef je het niet te doen
2. The Pianist (met name de verpakking; binnenkant is niet geweldig strak in elkaar gezet waardoor het pianootje tijdens het vervoer los kan komen te zitten en vaak zelfs kapot kan gaan (en dat kan nooit de bedoeling zijn ;)). Bovendien hadden ze er meer dan 1 DVD in mogen doen; het voelt iets te schraal aan)

Harry stadman
22-07-2004, 14:20
toppers:

LOTR trilogie
Schindler's list

flopper:

Kill Bill japan edition: te veel speelgoed i.p.v. nuttige zaken.

John Sital
22-07-2004, 14:22
mijn top 5:

1: james bond koffer: verrekt uniek, mooie relief kaarten, stijlvolle kalender en meer goodies.
2: bob military pack
3: spider man kist
4: scarface box
5: hero premium box

MAD
22-07-2004, 14:41
Daarnaast moet het ook zo zijn dat je er moeite voor moet doen om 'm in bezit te krijgen. M.a.w.: de gift set moet niet bij iedere FRS, MediaMarkt en/of Wibra te koop zijn...

Sorry, maar dit is echt onzin. Dan vallen al de LOTR Giftsets dus al af, omdat deze wel op grote schaal gemaakt worden en dus gewoon bij de FRS, MM, etc. te koop zijn. En als ik al naar de winkel moet, kost dit meer moeite dan vanuit mijn luie stoel een linkje in het topic Mark volgen en vervolgens wat cc gegevens invoeren. ;)

Giftset heeft denk ik ook veel met exclusiefheid en de soort film te maken. Hoeveel zijn er van en wat maakt het nu zo exclusief/gewild? Als je een Harry Potter DVD met Harry Potter pop en toverstaf kan kopen voor pak hem beet €20,- neemt niemand dit serieus als exclusieve Giftset. Breng je daarentegen een Kill Bill DVD met plastic poppetje, plastic zwaardje en een T-shirt uit voor €100,- dan is hij ineens al binnen een week OOP, wordt voor 1 1/2 keer zoveel overal op veilingen aangeboden en is erg gewild. Het is dus gewoon een raar fenomeen. Vaak is een Giftset niet meer dan een bijzondere verpakking met gewoon de standaard DVD (want het gaat toch per slot van rekening om de film..) en wat curiosa erbij. Het hangt dus ook veel van de film af of dat een Giftset gewild is of niet.

Verder is het ook de overtreffende trap in een verslaving! Eerst verzamel je een stapeltje DVD's. Dat stapeltje worden stapels en de verzadiging komt in zicht. Je gaat serieuzer naar je verzameling kijken en alleen nog kopen waar je echt interesse in hebt, omdat je wel 30 DVD's al maanden in je collectie hebt zonder ze gezien te hebben (de zogenaamde "kijkachterstand" ;)). Gezien je minder koopt en dus van mening bent, dat wat je koopt de items zijn die je echt graag wilt hebben, ga je op zoek naar de meest mooie uitgave hiervan. Hier belanden we bij de Giftsets. Niet alleen geeft het je zelf voldoening, maar ook je omgeving staat nu met opengesperde mond zich aan jouw verzamling te verlekkeren, waarbij je dus nog eens extra aangespoord wordt om wat nieuws (nog exclusiever) te kopen.

Maar waar gaat het uiteindelijk om? Voor mij nog steeds om de DVD/film. Ik vind het dan ook erg jammer dat een Giftset niet iets echt exclusief heeft, namelijk een betere uitgave van de film. Dat was bijv. het mooie aan de LOTR TTT Giftset. Hierbij zat een beeld, boek en een DVD die exclusief was voor deze set. Deze DVD is nergens anders te koop en gaat ook over de productie van een item in de Giftset. Daarom ligt een Criterion mij meer aan het hart dan een Giftset. Je betaald iets meer, maar je krijgt er een bijzonder exclusief verbeterde filmuitgave voor terug.

Jammergenoeg konden ze bij de Alien Quadrology box het ook toch niet laten om de onafhankelijke (nieuwe versies van de) films opnieuw te geven, wat de exclusiefheid van de box gelijk om zeep helpt! Eigenlijk vind ik een Giftset dus helemaal niet zo bijzonder. Het toppunt vind ik wel de Alienhoofd Japanse uitgave, waarbij je dus pak hem beet €450,- teveel betaald voor een verpakking onder het mom van exclusieve Giftset!

Het toppunt van verslaving zie je ook in het topic van Mark. Iedereen is naarstig op zoek naar de meest exclusieve Giftsets (jij werkt hier tegenwoordig zelf ook druk aan mee, Ronald! Een artikel in DVD.nl was dan ook te verwachten ;)). Van een kwart van de films heb ik uberhaupt nog nooit gehoord, laat staan dat ik hier een Giftset van zou willen hebben. Een voorbeeld van het toppunt van verslaving: http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=47421 Maakt het nog uit welke Giftset er wordt aangeboden, of is het criterium alleen dat het niet één van onderstaande moet zijn...??? :P :D :wink:

En dan nog even over het omwisselen. Wij allen weten dat Duitse DVD's nou niet echt hoog op de verlanglijst staan, alleen al vanwege de vertaalde (Engelse) filmtitels. Maar mocht er een mooie tin uitkomen zonder filmtitel opdruk dan wordt hij wel aangeschaft om vervolgens de inhoud om te ruilen voor de NL versie. Gaat het nou om de Giftset of om de mooie verpakking???

Even wat overdenkingen die ik een tijdje kwijt wilde, maar waarbij dit het ultieme topic nu hiervoor is. ;) :D

John Sital
22-07-2004, 14:47
tja mad heeft zeer zeker een goed standpunt, bijvoorbeeld roman holiday? mooie verpakking maar die hele film zegt mij niks maar dat is persoonlijk.
Verder vergeten te noemen: de alienhead met de quadrology erbij!

Tom L.
22-07-2004, 14:59
De Monster Legacy Giftset vind ik een topper. Mooie doos, mooie beeldjes, veel dvd's. Alleen is deze dan niet gelimiteerd (niet te krijgen bij de FRS, maar wel bijna overal in Amerika).

Verder hoop ik dat die kill bill boxen niet te veel aandacht krijgen, wordt gek van die dingen, je moet eens gaan kijken hoeveel pagina's in de giftset-tread wel niet gaan over deze box...

Verder: leuk id :wink:

Joost v.d. Ham
22-07-2004, 15:12
TOP!
1. Spirited Away (mooier vind je niet)
2. The Lion King Giftset (geweldige prijs/kwaliteit verhouding)
3. Scarface Giftset (die koffer :shock:)
4. Spiderman Kist
5. Kill Bill (ok te duur, maar o zo gewild)

FLOP:
geen id, koop ik niet

David L.
22-07-2004, 15:22
Ik heb er nog niet zoveel (eigenlijk nog niet eens genoeg voor een top 5), maar ben wel van plan om er me er meer in te verdiepen..
Dus ik zal deze en alle andere gift-set threads in de gaten houden! Wist niet eens dat er zoveel waren.. :shock: 100-x dank hiervoor en alle linkjes!:D

P.S. zijn die van BoB en Spirited Away echt zo goed als de foto's of hallicuneer ik nou :shock:

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 15:28
@mad: qua LOTR gift sets heb je helemaal gelijk, dit is de uitzondering die de regel bevestigd. Aan de andere kant is/zijn ze ook weer niet zo makkelijk te verkrijgen daar bv. FOTR overal uitverkocht is...

@mark: helemaal Alien vergeten! :oops: Ik ga snel m'n top 5 aanpassen, sorry!

MAD
22-07-2004, 15:29
Persoonlijk vind ik de Dances With Wolves R3 leren buidel met veer erg mooi als verpakking. Ook de Battlestar Galactica cylonhoofd editie is wel apart.

Mijn mooiste Giftsets zijn de ET: Ultimate Giftset en de Schindlers List Giftset (beiden met boek, filmframe en muziek CD).

Misschien moet je in het artikel onderscheid maken tussen alleen een mooie verpakking (tin, leren buidel, speciale doos) en een Giftset (met niet alleen de DVD maar ook extra, speciale "gifts" dus).

Philippe
22-07-2004, 15:47
Maar waar gaat het uiteindelijk om? Voor mij nog steeds om de DVD/film. Ik vind het dan ook erg jammer dat een Giftset niet iets echt exclusief heeft, namelijk een betere uitgave van de film. Dat was bijv. het mooie aan de LOTR TTT Giftset. Hierbij zat een beeld, boek en een DVD die exclusief was voor deze set. Deze DVD is nergens anders te koop en gaat ook over de productie van een item in de Giftset. Daarom ligt een Criterion mij meer aan het hart dan een Giftset. Je betaald iets meer, maar je krijgt er een bijzonder exclusief verbeterde filmuitgave voor terug.


Volledig mee eens. Ik denk dat vele mensen giftsets zien als een totaalpakket waarrond een aura van exclusiviteit hangt. Voor heel wat films zal dat inderdaad wel opgaan, alhoewel er ook een aantal nog in grote getale online te bestellen is.

Een Criterion uitgave bijvoorbeeld vind ik dus bijgevolg veel exclusiever omdat er inderdaad erg veel moeite gedaan is om de kwaliteit van de film zelf (waar het eigenlijk toch op gaat) te verbeteren. Ik verkies dus, waar mogelijk, een criterion versie boven een giftset. Giftsets zijn mooi en staan prachtig in de collectie, maar staan niet altijd garant voor een kwaliteitsverbetering in vgl met eerdere uitgaves.

En ik veronderstel dat de meeste filmliefhebbers toch liever een kwaliteitsverbetering van de film zelf zien ipv een normale uitgave met een happy meal als verpakking. Giftsets zijn mooi om te verzamelen maar het gevaar van verslaving lonkt om de hoek. Bovendien hebben ze in mijn ogen zelden een cinefiele waarde. Ik betaal bijvoorbeeld liever 100 euro voor een criterion van The Rock / Rashomon / The Killer / Traffic enz ipv 50 euro voor een Kill Bill Giftset (die hoofdzakelijk onbeduidende prullaria als "meerwaarde" met zich draagt).

Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

MAD
22-07-2004, 15:54
@mark: helemaal Alien vergeten! :oops: Ik ga snel m'n top 5 aanpassen, sorry!

Maar wat maakt dit nou de ultieme giftset, alleen de verpakking??? Het is gewoon een veel te duur DVD rek... :shock:

Philippe
22-07-2004, 15:56
@mark: helemaal Alien vergeten! :oops: Ik ga snel m'n top 5 aanpassen, sorry!

Maar wat maakt dit nou de ultieme giftset, alleen de verpakking??? Het is gewoon een veel te duur DVD rek... :shock:

Inderdaad, en daarom wil ik dat hele giftset verhaal ook wat relativeren.

hare
22-07-2004, 16:03
Ik denk dat er wel iets anders moet worden gekeken naar de top5 e.d. van giftsets.

Het is natuurlijk zeer moeilijk om hier een eerlijk overzicht van te krijgen. Want wat als iemand nu maar 5 gift sets heeft, dan kan ie wel uit die 5 giftsets kiezen wat de beste is, maar er zijn er nog zoveel meer die deze persoon helemaal niet gezien heeft (misschien alleen van plaatjes ofzo), dus een echt oordeel kan je naar mijn idee alleen maar geven als je zeer veel giftsets hebt.

Dus wat ik dan denk is gewoon al de giftsets die je hebt op volgorde van mooi naar minst mooi te zetten. En als je er 5 hebt krijgt de nummer 1 5 punten, maar als je 10 giftsets hebt krijgt de nummer 1 10 punten. Omdat deze persoon nu eenmaal beter kan beoordelen.

Goed idee?

Nou, iig mijn top 7 dan:

1. Roman Holiday LE Box (die is echt gewoon helemaal af, zit niet veel extra's bij, nouja, zeer mooi schilderijtje en mooi hangertje, maar wat deze box boven al het andere doet uitsteigen is de box zelf. Deze is by far het mooiste wat ik heb gezien)
2. Spirited Away LE Box met Artbook (zeer stevige doos, mooi artwork erop, en het extra artbook is echt schitterend. Niet normaal gewoon. Heel mooi om in te kijken)
3. Dogville LE Box (Doosje zelf is zeer mooi, leuke sluiting ook, verder is de inhoud niet heel bijzonder, maar altijd nog beter dan mijn nummer 4. Script is natuurlijk altijd leuk om te hebben, en er zitten zeer mooie foto's bij.
4. Scarface Box. Ja, dit is echt alleen maar om de box, die er gewoon superstoer uitziet, met het soort van slangenleer eromheen. Inhoud vind ik niet al te bijzonder.
5. Schindler's List R1. Dit is misschien meer omdat ik veel pech heb gehad met deze box dat ie zo laag staat. 2 keer kapot ontvangen en dan geniet je er toch niet echt van, 3e keer weer kapot, maar nu een een scheur aan de achterkant zodat je het niet ziet. Neemt toch wat van de 'magie' weg. Verder vind ik het niet al te makkelijk verpakt.
6. Hero Signature Box. Niet al te bijzonder. Nog altijd beter dan een gewone Jewelcase natuurlijk, en als je hem opendoet is alleen wel mooi met een soort vilt bedekt. De kwaliteit van de dvd is slecht, dus heb daar een andere in gedaan.
7. Wizard of Oz Giftset. Gewoon niet mooi. De kaft gaat nog wel, maar de binnenkant was niks bijzonders. Verpest de misschien toch wel leuke extra's als scriptboek en mooie foto's.

Roman Holiday dus 7, Wizard of Oz 1 punt. (als je mijn telling neemt :) )

Mark de Jong
22-07-2004, 16:09
Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

Geld is bij sommige mensen nu eenmaal niet van belang (onder andere bij mij). Goed, je ziet mij niet zo snel €400 neerleggen voor een Alien Head, maar als ik het geld ervoor had zou ik er geen moeite mee hebben. Ook niet als ik weet wat ik ervoor in de plaats krijg.

En wat betreft de kwaliteitsverbetering; daar draait het bij gift sets niet om en daar dienen we dan eigenlijk ook niet over verder te praten. Bij gift sets draait het met name om de verpakking en (fysieke) extra's. Als we daadwerkelijk beeldkwaliteit willen, dan kopen we wel een Criterion (ik niet; de Criterions die ik heb gezien waren erg slecht; o.a. SOTL, Seven Samurai) of een Special Extended Deluxe Limited Edition. Maar goed, dat is mijn mening dan weer.

Mark de Jong
22-07-2004, 16:13
Dus wat ik dan denk is gewoon al de giftsets die je hebt op volgorde van mooi naar minst mooi te zetten. En als je er 5 hebt krijgt de nummer 1 5 punten, maar als je 10 giftsets hebt krijgt de nummer 1 10 punten. Omdat deze persoon nu eenmaal beter kan beoordelen.

Goed idee?

Ikzelf vind het geen goed plan. Ik heb pas 2 toppers opgenoemd en kan nu al niet meer beslissen welke ik dan het mooiste/beste/etc. vind. Erg lastig. En als mensen alleen maar een top 5 mogen opstellen als ze ontzettend veel gift sets hebben, dan komen er als je het mij vraagt maar weinig lijstjes uitrollen.

Philippe
22-07-2004, 16:36
Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

Geld is bij sommige mensen nu eenmaal niet van belang (onder andere bij mij). Goed, je ziet mij niet zo snel €400 neerleggen voor een Alien Head, maar als ik het geld ervoor had zou ik er geen moeite mee hebben. Ook niet als ik weet wat ik ervoor in de plaats krijg.



Daar heb je wel een punt Mark. Maar stel dat je €400 ter beschikking hebt... Koop je dan niet liever bijvoorbeeld de Alien Quadrilogy Boxset aan €100 + 6 mooie SE's aan €50 per stuk, ipv die Alien Head aan €400?

Om ons even te blijven toespitsen op die Alien Head: dat is toch waanzinnig veel geld voor hetgeen je krijgt. Betaal je dan niet voor een illusie? Nogmaals, ik veroordeel absoluut niemand maar persoonlijk vind ik het fascinerend dat er zoveel geld besteed wordt aan kermisuitgaves (Kill Bill, BOB Military) waarvan sommige films zelf bovendien ook nog erg matig zijn.

Kan je heel dit verhaal dan simpelweg samenvatten onder de noemer "voor de heb"? Hoe dan ook, ieder doet met zijn geld wat hij wil en ik ben er zeker van dat je geniet van je verzameling giftsets, wat ik je ook van harte gun. :)

Martin Stanneveld
22-07-2004, 16:38
Dus wat ik dan denk is gewoon al de giftsets die je hebt op volgorde van mooi naar minst mooi te zetten. En als je er 5 hebt krijgt de nummer 1 5 punten, maar als je 10 giftsets hebt krijgt de nummer 1 10 punten. Omdat deze persoon nu eenmaal beter kan beoordelen.

Goed idee?

Ikzelf vind het geen goed plan. Ik heb pas 2 toppers opgenoemd en kan nu al niet meer beslissen welke ik dan het mooiste/beste/etc. vind. Erg lastig. En als mensen alleen maar een top 5 mogen opstellen als ze ontzettend veel gift sets hebben, dan komen er als je het mij vraagt maar weinig lijstjes uitrollen.

Dan maak je toch een top 20 waarvan alleen de eerste 5 meetellen 8) :wink:

hare
22-07-2004, 16:39
Dus wat ik dan denk is gewoon al de giftsets die je hebt op volgorde van mooi naar minst mooi te zetten. En als je er 5 hebt krijgt de nummer 1 5 punten, maar als je 10 giftsets hebt krijgt de nummer 1 10 punten. Omdat deze persoon nu eenmaal beter kan beoordelen.

Goed idee?

Ikzelf vind het geen goed plan. Ik heb pas 2 toppers opgenoemd en kan nu al niet meer beslissen welke ik dan het mooiste/beste/etc. vind. Erg lastig. En als mensen alleen maar een top 5 mogen opstellen als ze ontzettend veel gift sets hebben, dan komen er als je het mij vraagt maar weinig lijstjes uitrollen.

Dat is niet wat ik zeg. Mensen moeten gewoon al hun giftsets op volgorde van mooiheid zetten. Dus niet 5, maar alle. Stel dat iemand 2 giftsets heeft, en de rest aanvult vanaf plaatjes. Vind ik niet echt eerlijk.

Verder kan iemand die 15 giftsets heeft kan veel beter beoordelen wat de mooiste giftset is dan iemand ie er maar 5 heeft. Eerstgenoemde dient daarom ook een zwaardere stem in de beslissing te hebben.

En als je niet kan kiezen, ja, dat is het probleem voor de stemmer. Er is altijd wel iets wat de ene giftset beter maakt dan de andere. Net zoals de ene film net iets beter is dan de andere.

Maar ik denk dus echt serieus dat er alleen op deze manier een eerlijke en welonderbouwde top5 kan ontstaan.

Ingo Deswert
22-07-2004, 16:41
Met alle respect voor de gift set verzamelaars, maar in mijn ogen hebben Mad en Philippe absoluut gelijk. Als je die Gift set threads bekijkt is het naast (toegegeven) spectaculair best wel zielig dat het meestal om de verpakking gaat en niet om de inhoud. De film is exact dezelfde maar er zitten bijv. naast een kartonnen hoes die net ietsje anders is dan de algemeen verspreide versie ook enkel reliëf-kaarten tussen of een geldclip die je in de eerste beste uitdraaghandel, of voor mijn part Wibra ook kan kopen.

Ikzelf ben ook een fan van filmmuziek. Als ik een soundtrack wil koop ik liever gewoon de CD (eventueel zelfs een extended version, zie Apocalypse Now) dan er een gift set voor te hoeven kopen.

Wat mij betreft moet er dan een soort van verpakkingDVD.nl-site komen waar gezellig verpakkingen met elkaar kunnen vergeleken worden zonder dat je het over de inhoud moet hebben. Een heleboel van die gift sets lijken me van films te zijn die zo beroerd zijn dat ze hier niet worden uitgebracht en doen bij mij het denkbeeld rijzen dat een gift set de ondermaatse verkoop misschien wel moet opvijzelen.

In die gift set thread is inderdaad het stukje over "Spiel mir das Lied vom Tod" en de opmerking dat je er dan een andere versie er in opbergt toch echt te gek voor woorden. Waar ben je dan mee bezig? En dat is exact waar die gift sets om draaien. Verzamelaars zo gek maken dat ze veel geld overhebben voor prullaria. Of er nu een paar idioten veel geld veil hebben voor die Kill Bill premium of niet, het blijft een hoopje rommel en somewhere in Asia lachen enkele handige jongens zich de pleuris.

Als je het dan toch zo fantastisch vindt, koop dan zelf een flight case en een nep revolver met geluidsdemper en gooi er je James Bond films in, da's pas exclusief en je bent zelf creatief bezig geweest + je vrienden weten niet wat ze zien (blijkbaar een belangrijk element in het hele gebeuren) en dat alles voor de fractie van de prijs. Andere sugesties op aanvraag.

Ronald deze commentaren willen geen afbreuk doen aan de liefhebberij van de gift set verzamelaars alleen stel ik vast dat de boodschap niet altijd doordingt. Getuige je opmerking over dat Alien-hoofd, zo'n beetje het summum van de kritieken op gift sets.

Misschien vind je dit gezeur, maar het kan mijns inziens alleen maar toevoegen aan je artikel over gift sets, dat ik zeker met interesse zal lezen (laat daar geen twijfel over bestaan), zie het als een soort van tegengewicht voor de overtuigde zielen van het gift set-gebeuren.

De oorsprong van de échte gift sets komt trouwens voort uit het bioscoop-milieu. Mijn vader zat in die business en vroeger werden films (niet geheel toevalligerwijze de films die iets minder makkelijk te marketen waren) begeleid door een hele resem geschenken en prullaria die bij andere films of via de kinderen (ikzelf o.a.) van mensen uit de industrie of bij reclameoptochten werden doorgegeven. Dat ging van regisseurspetjes (Raiders) naar handoekjes (Rocky) of sleutelhangers (Driver) tot zelfs koffiemokken (Goodmorning Vietnam) of poppetjes (Batman).

Ik vermoed inderdaad dat de DVD gift sets eerder bedoeld zijn om echt cadeau te doen aan een onvoorwaardelijke liefhebber van een bepaalde film eerder dan om je te overtuigen om de film te gaan zien of om hem voor jezelf te kopen (wat natuurlijk niet verboden is)

Slotsom: de film blijft de basis en dat mis ik bij gift sets waar de verpakking alle mogelijke aandacht ten nadele van de inhoud opeist ten nadele van de inhoud. (getuige ook de gift set verzamelaars die de aankoop van een bepaalde gift set betreuren omdat de film niet is wat ze ervan verwachtten...)

Veel succes met je artikel.

hare
22-07-2004, 16:42
Dus wat ik dan denk is gewoon al de giftsets die je hebt op volgorde van mooi naar minst mooi te zetten. En als je er 5 hebt krijgt de nummer 1 5 punten, maar als je 10 giftsets hebt krijgt de nummer 1 10 punten. Omdat deze persoon nu eenmaal beter kan beoordelen.

Goed idee?

Ikzelf vind het geen goed plan. Ik heb pas 2 toppers opgenoemd en kan nu al niet meer beslissen welke ik dan het mooiste/beste/etc. vind. Erg lastig. En als mensen alleen maar een top 5 mogen opstellen als ze ontzettend veel gift sets hebben, dan komen er als je het mij vraagt maar weinig lijstjes uitrollen.

Dan maak je toch een top 20 waarvan alleen de eerste 5 meetellen 8) :wink:

Nee dus. Dan heeft de persoon die het het best kan beoordelen nog geen zwaardere stem dan degene die maar 3 (of zoiets) giftsets heeft.

Mark de Jong
22-07-2004, 16:43
Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

Geld is bij sommige mensen nu eenmaal niet van belang (onder andere bij mij). Goed, je ziet mij niet zo snel €400 neerleggen voor een Alien Head, maar als ik het geld ervoor had zou ik er geen moeite mee hebben. Ook niet als ik weet wat ik ervoor in de plaats krijg.



Daar heb je wel een punt Mark. Maar stel dat je €400 ter beschikking hebt... Koop je dan niet liever bijvoorbeeld de Alien Quadrilogy Boxset aan €100 + 6 mooie SE's aan €50 per stuk, ipv die Alien Head aan €400?

Om ons even te blijven toespitsen op die Alien Head: dat is toch waanzinnig veel geld voor hetgeen je krijgt. Betaal je dan niet voor een illusie? Nogmaals, ik veroordeel absoluut niemand maar persoonlijk vind ik het fascinerend dat er zoveel geld besteed wordt aan kermisuitgaves (Kill Bill, BOB Military) waarvan sommige films zelf bovendien ook nog erg matig zijn.

Kan je heel dit verhaal dan simpelweg samenvatten onder de noemer "voor de heb"? Hoe dan ook, ieder doet met zijn geld wat hij wil en ik ben er zeker van dat je geniet van je verzameling giftsets, wat ik je ook van harte gun. :)

Ik zou liever voor iets moois gaan, dan iets goedkoops (en waar je dus meerdere DVD's van kan aanschaffen) inderdaad. Wat betreft je opmerking over kermisuitgaves... heb je die uitgaves zelf ook gehad of gezien ? Wat betreft Kill Bill kan ik je gelijk geven, maar bij BoB is dat toch echt niet het geval. Ik voel me niet aangevallen of zo, maar als je BoB al onder de categorie "kermisuitgaves" zet, dan zijn gift sets inderdaad niet voor jou bestemd en heb je de meeste sets volgens mij niet eens gezien, behalve dan op plaatjes.

hare
22-07-2004, 16:48
Met alle respect voor de gift set verzamelaars, maar in mijn ogen hebben Mad en Philippe absoluut gelijk. Als je die Gift set threads bekijkt is het naast (toegegeven) spectaculair best wel zielig dat het meestal om de verpakking gaat en niet om de inhoud. De film is exact dezelfde maar er zitten bijv. naast een kartonnen hoes die net ietsje anders is dan de algemeen verspreide versie ook enkel reliëf-kaarten tussen of een geldclip die je in de eerste beste uitdraaghandel, of voor mijn part Wibra ook kan kopen.

Ikzelf ben ook een fan van filmmuziek. Als ik een soundtrack wil koop ik liever gewoon de CD (eventueel zelfs een extended version, zie Apocalypse Now) dan er een gift set voor te hoeven kopen.

Wat mij betreft moet er dan een soort van verpakkingDVD.nl-site komen waar gezellig verpakkingen met elkaar kunnen vergeleken worden zonder dat je het over de inhoud moet hebben. Een heleboel van die gift sets lijken me van films te zijn die zo beroerd zijn dat ze hier niet worden uitgebracht en doen bij mij het denkbeeld rijzen dat een gift set de ondermaatse verkoop misschien wel moet opvijzelen.

In die gift set thread is inderdaad het stukje over "Spiel mir das Lied vom Tod" en de opmerking dat je er dan een andere versie er in opbergt toch echt te gek voor woorden. Waar ben je dan mee bezig? En dat is exact waar die gift sets om draaien. Verzamelaars zo gek maken dat ze veel geld overhebben voor prullaria. Of er nu een paar idioten veel geld veil hebben voor die Kill Bill premium of niet, het blijft een hoopje rommel en somewhere in Asia lachen enkele handige jongens zich de pleuris.

Als je het dan toch zo fantastisch vindt, koop dan zelf een flight case en een nep revolver met geluidsdemper en gooi er je James Bond films in, da's pas exclusief en je bent zelf creatief bezig geweest + je vrienden weten niet wat ze zien (blijkbaar een belangrijk element in het hele gebeuren) en dat alles voor de fractie van de prijs. Andere sugesties op aanvraag.

Ronald deze commentaren willen geen afbreuk doen aan de liefhebberij van de gift set verzamelaars alleen stel ik vast dat de boodschap niet altijd doordingt. Getuige je opmerking over dat Alien-hoofd, zo'n beetje het summum van de kritieken op gift sets.

Misschien vind je dit gezeur, maar het kan mijns inziens alleen maar toevoegen aan je artikel over gift sets, dat ik zeker met interesse zal lezen (laat daar geen twijfel over bestaan), zie het als een soort van tegengewicht voor de overtuigde zielen van het gift set-gebeuren.

De oorsprong van de échte gift sets komt trouwens voort uit het bioscoop-milieu. Mijn vader zat in die business en vroeger werden films (niet geheel toevalligerwijze de films die iets minder makkelijk te marketen waren) begeleid door een hele resem geschenken en prullaria die bij andere films of via de kinderen (ikzelf o.a.) van mensen uit de industrie of bij reclameoptochten werden doorgegeven. Dat ging van regisseurspetjes (Raiders) naar handoekjes (Rocky) of sleutelhangers (Driver) tot zelfs koffiemokken (Goodmorning Vietnam) of poppetjes (Batman).

Ik vermoed inderdaad dat de DVD gift sets eerder bedoeld zijn om echt cadeau te doen aan een onvoorwaardelijke liefhebber van een bepaalde film eerder dan om je te overtuigen om de film te gaan zien of om hem voor jezelf te kopen (wat natuurlijk niet verboden is)

Slotsom: de film blijft de basis en dat mis ik bij gift sets waar de verpakking alle mogelijke aandacht ten nadele van de inhoud opeist ten nadele van de inhoud. (getuige ook de gift set verzamelaars die de aankoop van een bepaalde gift set betreuren omdat de film niet is wat ze ervan verwachtten...)

Veel succes met je artikel.

Het is echt grote onzin dat giftsets alleen worden uitgebracht voor films die echt geen knip voor de neus waard zijn. Dan heb je het echt dus helemaal mis. Kijk, dat Showgirls op die manier opnieuw uit wordt gebracht is twijfelachtig, maar over het algemeen zijn het toch wel de zeer goede films die een giftset krijgen.

En ja, de kwaliteit verschild idd per giftset, sommige zijn het geld dubbel en dwars waard, andere maar zozo. Maar als je ze van de eerste soort hebt voegt dat wel wat toe aan je collectie. De film blijft hetzelfde, dat ben ik met je eens, maar het staat een stuk sjieker om een prachtige giftset in je kastje te hebben staan dan een jewelcase tussen alle andere dvd's.

En kijk, als je niet zo'n liefhebber van film bent, ok, dan is het natuurlijk onzin, maar als film je grote hobby of passie is, mag dat ook gezien worden. Iemand anders spaart modelauto's of weet ik veel wat en stalt dat mooi uit, iemand die van films houdt koopt giftsets om die mooi uit te stallen.

martin
22-07-2004, 16:50
Opzich een leuk idee, alleen jammer dat het voor de nederlandse markt niet echt weggelegd is. Wat echt leuk is was dat boxje van The Hulk voor de rest kan ik zo niet even snel iets bedenken wat echt speciaals was voor de nederlandse markt.

De Deluxe boxsets van warner zijn ook wel mooi, inhoud met zwart/wit foto's, poster, kleuren foto's en een kaart waar een filmcell inzit.

Voor de echte speciale dingen moet je dus echt in het buitenland zoeken :(

Mark de Jong
22-07-2004, 16:53
Ikzelf ben ook een fan van filmmuziek. Als ik een soundtrack wil koop ik liever gewoon de CD (eventueel zelfs een extended version, zie Apocalypse Now) dan er een gift set voor te hoeven kopen.

Allereerst, DVD's met alleen een soundtrack vallen niet onder gift sets. Tuurlijk zijn er ook gift sets met audio CD's, maar daar zit altijd nog iets anders bij, zoals kaarten/foto's of iets dergelijks.


Slotsom: de film blijft de basis en dat mis ik bij gift sets waar de verpakking alle mogelijke aandacht ten nadele van de inhoud opeist ten nadele van de inhoud. (getuige ook de gift set verzamelaars die de aankoop van een bepaalde gift set betreuren omdat de film niet is wat ze ervan verwachtten...)

Er zijn altijd mensen die kopen omdat ze de drang hebben om te kopen. Dat heb ik ook wel eens. Echter komt het, net zoals bij 'gewone' uitgaves, wel eens voor dat iemand een blinde aanschaf doet. I.p.v. in dat geval een gewone uitgave te pakken en dan meteen voor de gift set(s) te gaan, werkt gewoon hetzelfde. Als de film uiteindelijk tegenvalt is dat jammer (en kan je 'em eventueel weer verkopen), maar als je 'em aan de andere kant goed vindt ben je meteen klaar. En aangezien Gift Sets vaak gelimiteerd zijn is dat ontzettend mooi meegenomen. Ikzelf heb, voor zover ik me kan herinneren, nooit zoiets meegemaakt, maar ik kan me daar makkelijk iets bij voorstellen (zoals je kunt lezen). Ik snap je opmerking dus niet (helemaal).

chaos
22-07-2004, 17:01
Tja ook ik vind het leuk om een mooie uitgave van een film te kopen.
Ik probeer het wel alleen te houden bij films die ik echt goed vind.
Mij geeft het een extra dimensie als ik de film in een mooie verpakking gehuld is met interessante 'goodies' (zoals bij BoB, landkaarten & pamfletten), ik kijk namelijk wel uren per dag tegen mijn collectie aan maar niet naar de film in kwestie :).
Maar ach ieder z'n meug geldt ook hier weer :).

John Sital
22-07-2004, 17:02
ik heb zo de indruk dat deze thread meer de richting ingaat van waarom je wel of geen giftsets zou moeten kopen :?
het hoe en wat van giftsets boeit niet, als mensen dat willen kopen prima, als ze dat niet willen eveneens prima. ik heb zelf een alienhead en ik vind het ding echt uniek, als ik dat wil betalen is dat mijn zaak omdat ik het waard vindt. als iemand een simpele 1 disc wilt hebben dan respecteer ik dat en dan ga ik niet hier lopen posten dat ze perse een giftset of se moeten nemen en wat de voordelen ervanzijn, dus gewoon die mooie giftsets hier posten en als je dat niet wilt moet je hier niet posten :P

Ingo Deswert
22-07-2004, 17:02
Ingo Deswert schreef:
Slotsom: de film blijft de basis en dat mis ik bij gift sets waar de verpakking alle mogelijke aandacht ten nadele van de inhoud opeist ten nadele van de inhoud. (getuige ook de gift set verzamelaars die de aankoop van een bepaalde gift set betreuren omdat de film niet is wat ze ervan verwachtten...)

Mark De Jong schreef:
Er zijn altijd mensen die kopen omdat ze de drang hebben om te kopen. Dat heb ik ook wel eens. Echter komt het, net zoals bij 'gewone' uitgaves, wel eens voor dat iemand een blinde aanschaf doet. I.p.v. in dat geval een gewone uitgave te pakken en dan meteen voor de gift set(s) te gaan, werkt gewoon hetzelfde. Als de film uiteindelijk tegenvalt is dat jammer (en kan je 'em eventueel weer verkopen), maar als je 'em aan de andere kant goed vindt ben je meteen klaar. En aangezien Gift Sets vaak gelimiteerd zijn is dat ontzettend mooi meegenomen. Ikzelf heb, voor zover ik me kan herinneren, nooit zoiets meegemaakt, maar ik kan me daar makkelijk iets bij voorstellen (zoals je kunt lezen). Ik snap je opmerking dus niet (helemaal).



Wat ik bedoel Mark is dat je als koper van een inhoudelijk tegenvallende gift set niet verblindt bent door de film maar door de verpakking. Als koper heb je dus geen enkele moeite gedaan om na te gaan of deze film je wel ligt, of je hem leuk vindt of leuk zou kunnen vinden(ImdB, filmtijdschriften, kenissen, vrienden, familie). Zo'n beetje de basis van het al dan niet aanschaffen van een film.

"Blind kopen" van een gift set doe je toch niet echt, je ziet het plaatje toch staan op de internet site die het aanbiedt?

Dat je wil laten zien als filmliefhebber dat je van film houdt daar kan ik inkomen. Maar dat je dan blijkbaar een film moet showen die je eigenlijk best knudde vindt is helemaal te gek lijkt me zo.

Net wat ik bedoel dus: blinded by the package, unaware of the content and the guys who were able to market it to you, laugh he entire way to the bank...

theThinWhiteDuke
22-07-2004, 17:03
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

Jaap22
22-07-2004, 17:05
Ik vind dat die Gift Sets echt speciaal gemaakt zijn voor de fans of voor filmliefhebbers die een speciale verzameling aan willen leggen. Tuurlijk, zo'n Gift Set staat mooi in de kast, maar wat heb je er aan als de film je totaal niet aanspreekt?

Als ik bijvoorbeeld de nieuwe Gift Set bekijk van Return of the King, dan is dit voor het eerst dat ik echt geinteresseerd ben in een Gift Set. Ik ben namelijk wel een fan van de films en Minas Tirith vind ik prachtig, dat ze daar ook nog een mooi figuurtje van bij maken is voor de fan de aanschaf waard. Daarnaast vind ik de extra's van de 4 discers altijd zeer interessant en is de extended versie altijd echt iets om naar uit te kijken. Een complete Gift Set in mijn ogen.

Die Alien Head ziet er best mooi uit, maar de films interesseren me niets zoveel. Dan ga ik ook geen kapitaal neertellen alleen omdat dit mooi in de kast staat, maar ik kan me best voorstellen dat een fan van deze films die Head aan gaat schaffen.

Toch ben ik meer iemand van de Special en Limited Editions, waar gewoon lekker veel extra's op staan en een goede beeld en geluidkwaliteit van de film bevat. Met zo'n versie is voor mij de film echt 'af'. Ik heb al het benodigde, een goede kwaliteit van de film en een goede achtergrond. Al dat poppetjes, t-shirts en weet ik veel wat gedoe voegt niks toe aan de film. Zoals ik al zei, zoiets is echt weggelegd voor de echte fans.

John Sital
22-07-2004, 17:06
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

tja je moet er iets voor over hebben, ikzelf vindt het een uniek ding, zwaar gelimiteerd trouwens en een prachtige uitvoering.

Ingo Deswert
22-07-2004, 17:07
Beste Hare,

Wel lezen wat er staat.

"Een heleboel van die gift sets..." wat niet wil zeggen alle films, dat zou pas echt knudde zijn.

Veel succes met je hobby.

Oh ja je voorstel van gewogen stemmen lijkt me echt wel niet democratisch. Het wil zoveel zeggen als: wanneer je niet een bepaald aantal gift sets hebt kan je eigenlijk niet oordelen. Een verre van democratisch principe.

Maar je hebt wel een punt, het is niet makkelijk om tot een objectieve beoordeling te komen van zulke dingen.

Succes met je verzameling, en toegegeven, ik kijk al wel eens op de thread wat de gift set nuts nu weer hebben aangeschaft. Laat je door van die zeurkousen als ik niet afremmen.

theThinWhiteDuke
22-07-2004, 17:09
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

tja je moet er iets voor over hebben, ikzelf vindt het een uniek ding, zwaar gelimiteerd trouwens en een prachtige uitvoering.
inderdaad; uniek en een mooie "mantlepiece" van een top filmreeks

Philippe
22-07-2004, 17:09
Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

Geld is bij sommige mensen nu eenmaal niet van belang (onder andere bij mij). Goed, je ziet mij niet zo snel €400 neerleggen voor een Alien Head, maar als ik het geld ervoor had zou ik er geen moeite mee hebben. Ook niet als ik weet wat ik ervoor in de plaats krijg.



Daar heb je wel een punt Mark. Maar stel dat je €400 ter beschikking hebt... Koop je dan niet liever bijvoorbeeld de Alien Quadrilogy Boxset aan €100 + 6 mooie SE's aan €50 per stuk, ipv die Alien Head aan €400?

Om ons even te blijven toespitsen op die Alien Head: dat is toch waanzinnig veel geld voor hetgeen je krijgt. Betaal je dan niet voor een illusie? Nogmaals, ik veroordeel absoluut niemand maar persoonlijk vind ik het fascinerend dat er zoveel geld besteed wordt aan kermisuitgaves (Kill Bill, BOB Military) waarvan sommige films zelf bovendien ook nog erg matig zijn.

Kan je heel dit verhaal dan simpelweg samenvatten onder de noemer "voor de heb"? Hoe dan ook, ieder doet met zijn geld wat hij wil en ik ben er zeker van dat je geniet van je verzameling giftsets, wat ik je ook van harte gun. :)

Ik zou liever voor iets moois gaan, dan iets goedkoops (en waar je dus meerdere DVD's van kan aanschaffen) inderdaad. Wat betreft je opmerking over kermisuitgaves... heb je die uitgaves zelf ook gehad of gezien ? Wat betreft Kill Bill kan ik je gelijk geven, maar bij BoB is dat toch echt niet het geval. Ik voel me niet aangevallen of zo, maar als je BoB al onder de categorie "kermisuitgaves" zet, dan zijn gift sets inderdaad niet voor jou bestemd en heb je de meeste sets volgens mij niet eens gezien, behalve dan op plaatjes.

Een vriend van mij is net zo'n verstokte verzamelaar van giftsets als jij, dus ik weet wel degelijk waar ik over spreek. Het staat mooi in de kast, absoluut mee akkoord, maar het gaat er bij mij niet in dat er voor bepaalde uitgaves overdreven veel betaald wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik zie graag een mooie giftset maar ik vind het zijn geld zelden waard (alhoewel ik er het geld zeker voor heb).

Edwin Smouter
22-07-2004, 17:10
Ik ben steeds banger dat het hele giftset verhaal onder hevig aan het worden is aan het idee dat ze gelimiteerd zijn.

Steeds meer mensen ruiken de giftsets en kopen niet één maar gelijk meerdere exemplaren in van een giftset (liefst genummerd en gelimiteerd) in de wetenschap dat er vraag naar is. Dan vervalt het hele "ik vind de film zo goed" - opzet.

Giftsets is goede handel en dat weet men ik denk dat vooral de mensen die erg bezig zijn op dit gebied giftsets aanschaffen, wachten tot ze oop zijn om er vervolgens wat aan te verdienen.

Ik kan me daarom, ook mede omdat ik liever ga voor een filmhuis film of een mooie opgepoetste klassieker niet echt vinden in het giftset verhaal en er eigenlijk steeds minder de lol in zien omdat ik het eigenlijk alleen nog maar ervaar als handelswaar waar je munt uit kan slaan.

Prekip
22-07-2004, 17:11
Tsja, ik ben zelf ook niet zo'n gift set fan. De DVD's zijn meestal inhoudelijk hetzelfde. Legopoppetjes ( ;) ) en filmcells zijn misschien erg leuk, maar hebben voor mij weinig meerwaarde. Zoals al iemand anders zei, geef mij liever een goede Criterion uitgave. Dan betaal je ook wat meer, maar dan heb je ook prima beeld en geluidskwaliteit. Ik denk ook dat in deze uitgaves veel meer werk is gestoken dan in de doorsnee giftset.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen hobby hebben in gift sets, maar voor mij hoeft het dus niet. Het staat leuk in de kast, maar verder kun je er weinig mee...

(disclaimer: wil niemand hiermee beledigen ofzo ;) )

John Sital
22-07-2004, 17:13
Ik ben steeds banger dat het hele giftset verhaal onder hevig aan het worden is aan het idee dat ze gelimiteerd zijn.

Steeds meer mensen ruiken de giftsets en kopen niet één maar gelijk meerdere exemplaren in van een giftset (liefst genummerd en gelimiteerd) in de wetenschap dat er vraag naar is. Dan vervalt het hele "ik vind de film zo goed" - opzet.

Giftsets is goede handel en dat weet men ik denk dat vooral de mensen die erg bezig zijn op dit gebied giftsets aanschaffen, wachten tot ze oop zijn om er vervolgens wat aan te verdienen.

Ik kan me daarom, ook mede omdat ik liever ga voor een filmhuis film of een mooie opgepoetste klassieker niet echt vinden in het giftset verhaal en er eigenlijk steeds minder de lol in zien omdat ik het eigenlijk alleen nog maar ervaar als handelswaar waar je munt uit kan slaan.

idd, en ik geef het ook gewoon toe :?

Mark de Jong
22-07-2004, 17:15
Ingo Deswert schreef:
Slotsom: de film blijft de basis en dat mis ik bij gift sets waar de verpakking alle mogelijke aandacht ten nadele van de inhoud opeist ten nadele van de inhoud. (getuige ook de gift set verzamelaars die de aankoop van een bepaalde gift set betreuren omdat de film niet is wat ze ervan verwachtten...)

Mark De Jong schreef:
Er zijn altijd mensen die kopen omdat ze de drang hebben om te kopen. Dat heb ik ook wel eens. Echter komt het, net zoals bij 'gewone' uitgaves, wel eens voor dat iemand een blinde aanschaf doet. I.p.v. in dat geval een gewone uitgave te pakken en dan meteen voor de gift set(s) te gaan, werkt gewoon hetzelfde. Als de film uiteindelijk tegenvalt is dat jammer (en kan je 'em eventueel weer verkopen), maar als je 'em aan de andere kant goed vindt ben je meteen klaar. En aangezien Gift Sets vaak gelimiteerd zijn is dat ontzettend mooi meegenomen. Ikzelf heb, voor zover ik me kan herinneren, nooit zoiets meegemaakt, maar ik kan me daar makkelijk iets bij voorstellen (zoals je kunt lezen). Ik snap je opmerking dus niet (helemaal).



Wat ik bedoel Mark is dat je als koper van een inhoudelijk tegenvallende gift set niet verblindt bent door de film maar door de verpakking. Als koper heb je dus geen enkele moeite gedaan om na te gaan of deze film je wel ligt, of je hem leuk vindt of leuk zou kunnen vinden(ImdB, filmtijdschriften, kenissen, vrienden, familie). Zo'n beetje de basis van het al dan niet aanschaffen van een film.

"Blind kopen" van een gift set doe je toch niet echt, je ziet het plaatje toch staan op de internet site die het aanbiedt?

Dat je wil laten zien als filmliefhebber dat je van film houdt daar kan ik inkomen. Maar dat je dan blijkbaar een film moet showen die je eigenlijk best knudde vindt is helemaal te gek lijkt me zo.

Net wat ik bedoel dus: blinded by the package, unaware of the content and the guys who were able to market it to you, laugh he entire way to the bank...

Dus als ik een plaatje zie is het geen blinde aanschaf meer ? Hoe kom je daar in godsnaam bij ? Als jij een cover op Internet ziet betekent dat toch ook niet dat je de hele film al kent ? Volgens mij versta jij iets anders onder "blinde aanschaf". Ik had het dus over het blind aanschaffen van een film zelf, niet over de verpakking.
En een film die jij knudde vindt, hoeft een ander weer niet te vinden. Smaken verschillen, zoals al zo veel vaker op dit forum is gezegd. Er zullen echt meer dan genoeg mensen zijn die zich verdiepen in de film zelf (met behulp van bijvoorbeeld RottenTomatoes en IMDb), voordat ze een gift set (en dus een film) aanschaffen. Ik doe dat altijd. Maar als mensen een gift set blind willen aanschaffen, dan is dat hun keus. Mensen doen het zo vaak bij 'normale' DVD's; het enigste verschil is dan de verpakking. En vervolgens geldt dan weer mijn bovenstaand verhaal.

Mark de Jong
22-07-2004, 17:17
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

Duke, niet zeiken. Je hebt de prijzen tegenwoordig gezien, en je weet goed wat ik bedoel.

Mark de Jong
22-07-2004, 17:19
Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

Geld is bij sommige mensen nu eenmaal niet van belang (onder andere bij mij). Goed, je ziet mij niet zo snel €400 neerleggen voor een Alien Head, maar als ik het geld ervoor had zou ik er geen moeite mee hebben. Ook niet als ik weet wat ik ervoor in de plaats krijg.



Daar heb je wel een punt Mark. Maar stel dat je €400 ter beschikking hebt... Koop je dan niet liever bijvoorbeeld de Alien Quadrilogy Boxset aan €100 + 6 mooie SE's aan €50 per stuk, ipv die Alien Head aan €400?

Om ons even te blijven toespitsen op die Alien Head: dat is toch waanzinnig veel geld voor hetgeen je krijgt. Betaal je dan niet voor een illusie? Nogmaals, ik veroordeel absoluut niemand maar persoonlijk vind ik het fascinerend dat er zoveel geld besteed wordt aan kermisuitgaves (Kill Bill, BOB Military) waarvan sommige films zelf bovendien ook nog erg matig zijn.

Kan je heel dit verhaal dan simpelweg samenvatten onder de noemer "voor de heb"? Hoe dan ook, ieder doet met zijn geld wat hij wil en ik ben er zeker van dat je geniet van je verzameling giftsets, wat ik je ook van harte gun. :)

Ik zou liever voor iets moois gaan, dan iets goedkoops (en waar je dus meerdere DVD's van kan aanschaffen) inderdaad. Wat betreft je opmerking over kermisuitgaves... heb je die uitgaves zelf ook gehad of gezien ? Wat betreft Kill Bill kan ik je gelijk geven, maar bij BoB is dat toch echt niet het geval. Ik voel me niet aangevallen of zo, maar als je BoB al onder de categorie "kermisuitgaves" zet, dan zijn gift sets inderdaad niet voor jou bestemd en heb je de meeste sets volgens mij niet eens gezien, behalve dan op plaatjes.

Een vriend van mij is net zo'n verstokte verzamelaar van giftsets als jij, dus ik weet wel degelijk waar ik over spreek. Het staat mooi in de kast, absoluut mee akkoord, maar het gaat er bij mij niet in dat er voor bepaalde uitgaves overdreven veel betaald wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik zie graag een mooie giftset maar ik vind het zijn geld zelden waard (alhoewel ik er het geld zeker voor heb).

Sorry hoor, maar bij mij komt het toch echt over alsof je niet weet waar je het over hebt. Als je BoB een "kermisuitgave" noemt, dan heb je gewoon niet veel gift sets gezien of gehad. Hij kost misschien veel geld, maar het is zeker een uitgave die zijn geld waard is. En het gaat daar om 6DVD's, niet om 1 of 2 zoals bij de meeste gevallen. Hou daar rekening mee. Nee, that doesn't make sense.

Mark de Jong
22-07-2004, 17:21
Ik vind dat die Gift Sets echt speciaal gemaakt zijn voor de fans of voor filmliefhebbers die een speciale verzameling aan willen leggen. Tuurlijk, zo'n Gift Set staat mooi in de kast, maar wat heb je er aan als de film je totaal niet aanspreekt?

Volgens mij missen mensen het punt hier. Iedereen gaat er blijkbaar vanuit dat mensen gift sets kopen voor de heb (omdat het mooi staat) en niet voor de film zelf. Op een enkele uitzondering na (niet ik) is dat NIET het geval.

Jaap22
22-07-2004, 17:25
Ik vind dat die Gift Sets echt speciaal gemaakt zijn voor de fans of voor filmliefhebbers die een speciale verzameling aan willen leggen. Tuurlijk, zo'n Gift Set staat mooi in de kast, maar wat heb je er aan als de film je totaal niet aanspreekt?

Volgens mij missen mensen het punt hier. Iedereen gaat er blijkbaar vanuit dat mensen gift sets kopen voor de heb (omdat het mooi staat) en niet voor de film zelf. Op een enkele uitzondering na (niet ik) is dat NIET het geval.

Daar ging ik juist niet van uit. Ik ga er van uit dat die mensen die die dingen aanschaffen juist helemaal weg zijn van de film.

Wim S.
22-07-2004, 17:25
Ik meende dat we al een topic hadden over giftsets vindt het allemaal wel overkill worden:

Sticky: Beste/Mooiste/Leukste/Apartste Gift Sets en uitgaves lijst (topic waar ik wel erg blij mee ben)

Beste/Mooiste/Leukste/Apartste Gift Sets en uitgaves #2 (leuke topic)

DVD.nl gift set special - Input nodig van JOU! (overbodige topic,snap de bedoeling ook niet echt).

Ja en de 007 box niet als giftset beoordelen,vindt ik onzin er zit toch een mooie broodtrommel bij :wink: dus vindt ik het wel een giftset net als Band of Brothers Tin editie..

Harry stadman
22-07-2004, 17:26
Ik ben steeds banger dat het hele giftset verhaal onder hevig aan het worden is aan het idee dat ze gelimiteerd zijn.

Steeds meer mensen ruiken de giftsets en kopen niet één maar gelijk meerdere exemplaren in van een giftset (liefst genummerd en gelimiteerd) in de wetenschap dat er vraag naar is. Dan vervalt het hele "ik vind de film zo goed" - opzet.

Giftsets is goede handel en dat weet men ik denk dat vooral de mensen die erg bezig zijn op dit gebied giftsets aanschaffen, wachten tot ze oop zijn om er vervolgens wat aan te verdienen.

Ik kan me daarom, ook mede omdat ik liever ga voor een filmhuis film of een mooie opgepoetste klassieker niet echt vinden in het giftset verhaal en er eigenlijk steeds minder de lol in zien omdat ik het eigenlijk alleen nog maar ervaar als handelswaar waar je munt uit kan slaan.

Ik koop in eerste instantie films die ik wil hebben! :wink:
mocht het zo zijn dat een film die ik wil hebben in een mooie giftset wordt uitgegeven zal ik daar zeker voor gaan(mits de prijs niet absurd hoog is).

dus, ik heb zeker geen giftsets van films die ook zelf niet goed vindt.
Ik koop dus niet een giftset om het hebben. :wink: Daarvoor vind ik dergelijke boxsets ook te duur.

Ik krijg inderdaad ook een beetje de indruk dat de dvd-handel ook gaat inzien dat de giftset een mooie markt aan het worden is. er worden nu niet voor niets meer giftsets uitgegeven dan ooit tevoren. of het de kwaliteit ten goede komt.............................................. ...................................?
wat je nu toch al tegen komt is het feit dat een standaard film weer opnieuw wordt uitgegeven met een nieuwe verpakking en wat extra prullaria et voila, je hebt een giftset of limited edition boxset. :wink:

Lex v/d Moolen
22-07-2004, 17:26
Ik heb niet zoveel giftset, alleen eigenlijk van de films of series die ik echt goed vindt. Om de 'prullaria' die er bij zit geef ik niet zo, ik heb liever dat er een mooie CD, of boek bij zit die te maken heeft met de film.

theThinWhiteDuke
22-07-2004, 17:26
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

Duke, niet zeiken. Je hebt de prijzen tegenwoordig gezien, en je weet goed wat ik bedoel.
[spoiler:0cd5221de7]mensen die de Alien Head afkraken hebben geen €'s :wink: [/spoiler:0cd5221de7]

R. Schaap
22-07-2004, 17:27
Ik vind Schindler's List een schitterende giftset als ik dan toch moet kiezen.

007?? Ga toch weg, dan vind je de superbox van Friends zeker ook een giftset? Daar zit een heel cafe omheen!

Mark de Jong
22-07-2004, 17:28
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

Duke, niet zeiken. Je hebt de prijzen tegenwoordig gezien, en je weet goed wat ik bedoel.
[spoiler:712443751c]mensen die de Alien Head afkraken hebben geen €'s :wink: [/spoiler:712443751c]

Je hebt gezien hoe snel ik geld kan lospeuteren :P
En bovendien kraakte ik 'em niet af, ik gebruikte 'em als voorbeeld.

Harry stadman
22-07-2004, 17:29
Ik heb niet zoveel giftset, alleen eigenlijk van de films of series die ik echt goed vindt. Om de 'prullaria' die er bij zit geef ik niet zo, ik heb liever dat er een mooie CD, of boek bij zit die te maken heeft met de film.

ik denk er net zo over. (y) het gaat in eerste instantie toch om de film???!!!

alhoewel er een paar welkome uizonderingen zijn zoals Schindler's list en natuurlijk de LOTR trilogie giftsets. die vind ik wel hun geld waard.

vergeet niet dat je voor de prijs van 1 boxsets of giftset vaak ook meerdere andere goede films op dvd kunt aanschaffen. :wink:

John Sital
22-07-2004, 17:30
Ik vind Schindler's List een schitterende giftset als ik dan toch moet kiezen.

007?? Ga toch weg, dan vind je de superbox van Friends zeker ook een giftset? Daar zit een heel cafe omheen!

de james bond koffer is andere koek rein.

theThinWhiteDuke
22-07-2004, 17:33
is t Nationale Alien Head bashing dag?
Ik merk toch een bepaalde afgunst jegens personen die hem wel hebben....en € 400?
Probeer eens € 200......

Duke, niet zeiken. Je hebt de prijzen tegenwoordig gezien, en je weet goed wat ik bedoel.
[spoiler:3888d4585d]mensen die de Alien Head afkraken hebben geen €'s :wink: [/spoiler:3888d4585d]

Je hebt gezien hoe snel ik geld kan lospeuteren :P
En bovendien kraakte ik 'em niet af, ik gebruikte 'em als voorbeeld.
en ik had t ook niet over jou, jij zeikte em immers ook niet af!

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 17:34
Mensen: vanaf hier weer heel graag substantiele bijdrages leveren aan het initiele idee achter deze thread: het schrijven van een artikel!

Mensen die negatief staan tegenover (bepaalde) gift sets hebben hun punt helder geformuleerd waarvoor dank.

Vanaf hier ga ik de discussies dan ook kort houden i.v.m. de overzichtelijkheid en het uiteindelijke doel niet voorbij te schieten!

Welles/nietes en duur/niet duur discussies gaarne ergens anders.

@Wim S.: "DVD.nl gift set special - Input nodig van JOU! (overbodige topic,snap de bedoeling ook niet echt).", 1e bericht niet helemaal goed gelezen? ;)

Ingo Deswert
22-07-2004, 17:36
We begrijpen mekaar niet helemaal Mark.

Blinde aanschaf van een film betekent dat je niet weet wat de film inhoudelijk brengt. Mee eens?

Als je een gift set koopt weet je dat er zo'n lullig Happy Meal-achtig poppetje inzit of dat de cover er zus of zo uitziet of dat er een film cel bijzit of een pentekening van de broer van de zuster van de set decorator of dat de verpakking een handgeschepte kartonnen hoes heeft uit geselecteerd balsamica hout. :wink:

Punt is dat je perfect wat je qua verpakking en andere items koopt maar dat je geen flauw benul hebt van wat de film inhoudelijk biedt. Wel dat vind ik nou erg gek (no offenese!).

Je gaat me toch niet wijsmaken dat je als filmliefhebber niet weet dat "Roman Holiday" niet meteen een actievolle prent is of een interessante thriller is? Waarom koop je dan zoiets in godsnaam (geef toe het staat niet écht leuk voor je vrienden om naast de Alien kop het lief kopje van Audrey Hepburn in en veloure kistje met een leuke voile erimheen of weet ik veel wat nog).

Mijn punt: Gift set = (vaak) package over content, en dat is jammer. :idea:

hare
22-07-2004, 17:37
Het wordt hier al een aantal keer aangehaald, en hoewel het niet helemaal gelimiteerd is tot giftset uitgaves wil ik er toch ff op in gaan.

Films of giftsets blind kopen gebeurt natuurlijk niet snel (de laatste helemaal niet, je hebt nu eenmaal het plaatje), maar ik heb nu 2 keer gehad dat ik een dvd heb gekocht van een film die ik nooit eerder heb gezien, aangezien er leuke spelers in zaten, goede director, goede reviews en cijfer en ze me dus echt ontzettend tegenvielen.

De rest van al de dvd's die ik heb heb ik zorgvuldig voorgeselecteerd door ze eerst te downloaden, kijken of ik het een mooie film vind en dan aangeschaft. Dan heb je iig geen miskopen.

Ik kan ook niet snappen dat mensen het op een andere manier doen. Het kost toch geld, soms veel geld, zo'n dvdtje, en zeker heel veel geld, zo'n giftset en dan zou ik dat dus never nooit willen uitgeven aan een film die toch niks blijkt te zijn.

Daarom zal ik dan ook nevernooit een giftset aanschaffen van een film die ik niet ken, hoe vreselijk supermooi ook (al is die Band of Brothers giftset wel erg verleidelijk :) ), en ook geen giftset van een film die ik nou niet zo mooi vind.

En ik neem toch aan dat er niemand is die dat wel doet? Ik bedoel, alleen voor de giftset een giftset kopen en niet voor de film die erin zit?


Om weer terug te komen op dit topic. Ik snap niet helemaal meer wat er nu allemaal gaat gebeuren. Is het nu zo dat er op de hoofdpagina een speciale sectie komt voor de giftsets en dat er hier alleen maar om ideeen enzo wordt gevraagd? Of is dit de speciale pagina? :?:

hare
22-07-2004, 17:41
We begrijpen mekaar niet helemaal Mark.

Je gaat me toch niet wijsmaken dat je als filmliefhebber niet weet dat "Roman Holiday" niet meteen een actievolle prent is of een interessante thriller is? Waarom koop je dan zoiets in godsnaam (geef toe het staat niet écht leuk voor je vrienden om naast de Alien kop het lief kopje van Audrey Hepburn in en veloure kistje met een leuke voile erimheen of weet ik veel wat nog).


Sorry hoor Ronald, hier moet ik nog ff op reageren :evil:

Wat maakt het in godsnaam uit wat voor soort film het is? Een giftset is alleen cool als het van een actiefilm is?
Een mooie romantische komedie kan net zo goed dienen voor een giftset en dan is het ook nog eens van niet zomaar een film maar van een echte klassieker, met 2 topacteurs.
Je gaat nu toch wel helemaal wartaal uitslaan hoor. :roll:

Ro1671
22-07-2004, 17:44
Ok mijn top 5:

#1 Kill Bill Premium Box vol1 (ik ben gek op die bearbrick, vind de box zelf heel stevig en mooie foto er op, leuk t-shirt erbij! Toppertje is ut, kanniet wachten op vol.2 box)
#2 Scarface (alhoewel het rode fluwele een goedkope rommelmarkt stof is, vind ik de inhoud helemaal top!)
#3 BoB Military Pack (ook al heb ik deze niet :oops: heb ik meerdere foto`s gezien en kan maar 1 ding zeggen: magnificent)
#4 en #5 moet ik goed over nadenken..

Harry stadman
22-07-2004, 17:44
Mensen: vanaf hier weer heel graag substantiele bijdrages leveren aan het initiele idee achter deze thread: het schrijven van een artikel!

Mensen die negatief staan tegenover (bepaalde) gift sets hebben hun punt helder geformuleerd waarvoor dank.

Vanaf hier ga ik de discussies dan ook kort houden i.v.m. de overzichtelijkheid en het uiteindelijke doel niet voorbij te schieten!

Welles/nietes en duur/niet duur discussies gaarne ergens anders.

@Wim S.: "DVD.nl gift set special - Input nodig van JOU! (overbodige topic,snap de bedoeling ook niet echt).", 1e bericht niet helemaal goed gelezen? ;)

Ronald, je hebt gelijk.
er ontstaan nu wel erg veel off topic discussies.
Inmiddels hierdoor heb je wel meer input voor je special:

er zijn dus mensen die bewust giftsets kopen van een voor hun speciale film EN er zijn mensen die giftsets kopen(ondanks een slechte of matige film) om te sparen of voor de heb. :wink:

Mark de Jong
22-07-2004, 17:45
We begrijpen mekaar niet helemaal Mark.

Blinde aanschaf van een film betekent dat je niet weet wat de film inhoudelijk brengt. Mee eens?

Als je een gift set koopt weet je dat er zo'n lullig Happy Meal-achtig poppetje inzit of dat de cover er zus of zo uitziet of dat er een film cel bijzit of een pentekening van de broer van de zuster van de set decorator of dat de verpakking een handgeschepte kartonnen hoes heeft uit geselecteerd balsamica hout. :wink:

Punt is dat je perfect wat je qua verpakking en andere items koopt maar dat je geen flauw benul hebt van wat de film inhoudelijk biedt. Wel dat vind ik nou erg gek (no offenese!).

Inderdaad, maar dat doen mensen ook bij 'normale' DVD releases (kopen zonder dat ze iets van de film zelf afweten) dus ik weet niet goed waar dit over gaat ? Behalve dan dat het in dit geval over gift sets gaat.

Jaap22
22-07-2004, 17:46
Ronald. Het is al vaker gevraagd en toch vind ik het nog steeds vaag: wat voor input verwacht je vanaf nu nog? (dit is een vraag btw, geen bijdehandte opmerking)

Je hebt twee aparte threads over de Gift Sets, waar alle informatie te vinden is over waar Gift Sets te koop zijn, hoe duur, mooi, beeldkwaliteit etc.

In deze thread is de hele discussie gevoerd over het wel of niet kopen en waarom kopen enz. Ik snap niet zo goed wat er nog aan toegevoegd moet worden. Als je nog met punten kan komen waar je artikel nog baat bij heeft dan horen we het graag natuurlijk. Dan kunnen we de input in deze thread tot die punten beperken.

Ingo Deswert
22-07-2004, 17:49
Je begrijpt echt geen snars van wat ik bedoel, Hare. Doe een beetje moeite om te lezen wat er staat en niet je interpretatie meteen naar boven te laten borrelen.

Lees de thread helemaal eens door. Ik heb niks tegen romantische films in gift set vorm het gaat om de discussie "package over content".

Ik bedoel dat je uit de presentatie toch al kan afleiden wat voor soort film het wordt. Om je dan te vergissen in het soort van film en met een velours kistje zitten naast je Alien head is redelijk sneu.

Ik ben het met jou en Mark eens dat je in principe toch maar dergelijke gift sets koopt als je de film kent of minstens weet weet wat voor soort film het is.

Full stop nu en voorrang aan Ronald's vraag.

Harry stadman
22-07-2004, 17:50
Ronald. Het is al vaker gevraagd en toch vind ik het nog steeds vaag: wat voor input verwacht je vanaf nu nog? (dit is een vraag btw, geen bijdehandte opmerking)

Je hebt twee aparte threads over de Gift Sets, waar alle informatie te vinden is over waar Gift Sets te koop zijn, hoe duur, mooi, beeldkwaliteit etc.

In deze thread is de hele discussie gevoerd over het wel of niet kopen en waarom kopen enz. Ik snap niet zo goed wat er nog aan toegevoegd moet worden. Als je nog met punten kan komen waar je artikel nog baat bij heeft dan horen we het graag natuurlijk. Dan kunnen we de input in deze thread tot die punten beperken.

Ik denk inderdaad dat Ronald en Mark voldoende input hebben om hiermee aan de slag te kunnen. :wink:

Mark de Jong
22-07-2004, 17:51
Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn in de scores:

titel - pluspunten - minpunten:

band of brothers military set 22 0
spider-man coffret edition limitee 16 0
scarface gift set 16 0
hero premium box 10 0
lord of the rings 7 0
kill bill volume 1 premium box 6 15
schindler's list 6 0
james bond case 5 0
spirited away gift set 5 0
alien quadrilogy alien head 5 0
lion king gift set 4 0
e.t. ultimate gift set 3 0
the pianist limited edition 0 4
harry potter limited edition 0 9

hare
22-07-2004, 17:58
Je begrijpt echt geen snars van wat ik bedoel, Hare. Doe een beetje moeite om te lezen wat er staat en niet je interpretatie meteen naar boven te laten borrelen.

Lees de thread helemaal eens door. Ik heb niks tegen romantische films in gift set vorm het gaat om de discussie "package over content".

Ik bedoel dat je uit de presentatie toch al kan afleiden wat voor soort film het wordt. Om je dan te vergissen in het soort van film en met een velours kistje zitten naast je Alien head is redelijk sneu.

Ik ben het met jou en Mark eens dat je in principe toch maar dergelijke gift sets koopt als je de film kent of minstens weet weet wat voor soort film het is.

Full stop nu en voorrang aan Ronald's vraag.

Hoe kun je je in hemelsnaam vergissen in wat voor film Roman Holiday is :roll:

Maar laten we maar ophouden idd. :?

Harry stadman
22-07-2004, 18:06
Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn in de scores:

titel - pluspunten - minpunten:

band of brothers military set 22 0
spider-man coffret edition limitee 16 0
scarface gift set 16 0
hero premium box 10 0
lord of the rings 7 0
kill bill volume 1 premium box 6 15
schindler's list 6 0
james bond case 5 0
spirited away gift set 5 0
alien quadrilogy alien head 5 0
lion king gift set 4 0
e.t. ultimate gift set 3 0
the pianist limited edition 0 4
harry potter limited edition 0 9

bedankt mark. :wink:
zo kunnen we in ieder geval voor ons zelf uit filteren welke giftsets voor ons interessant zijn.

Mike Philippens
22-07-2004, 18:08
Ik heb niet de hele thread gelezen dus weet ook niet of het al genoemd is, maar ik zou het aardig vinden als er aandacht wordt besteed aan 'echte' giftsets en 'gemaakte'. Ik bedoel geen illegale sets maar edities die niet eens als zodanig door de producenten zijn uitgegeven, maar door een (internet)shop zijn herverpakt. De MM deed zoiets met Terminator 3. Naar mijn idee heeft zoiets weinig toegevoegde waarde want het is slechts een kartonnetje met een nummertje erop. De DVD is overal te krijgen. En EzyDVD heeft ook wel eens een 'exclusive' door wat titels bij elkaar te verpakken (The War Box bv). Mijn vraag: is dat ook een collectors item/gift set? De oplage is beperkt, maar daar is vaak dan ook alles mee gezegd.
Die Spiderman kist is dacht ik ook alleen maar bij die ene Franse shop te koop (correct me if I'm wrong). Alleen is die dan weer wél heel bijzonder qua extra gadgets die erbij zitten.

Dus: wie vindt dat soort uitgaves net zo goed collectibles?

MrPink
22-07-2004, 18:14
Die Spiderman kist is dacht ik ook alleen maar bij die ene Franse shop te koop (correct me if I'm wrong). Alleen is die dan weer wél heel bijzonder qua extra gadgets die erbij zitten.

(Ik heb ook niet de hele thread gelezen)
Maar wat maakt het spiderman poppetje in die kist nu wel een collector's item voor in een gift set en het aktiepoppetje van spiderman bij de Bart Smit niet? Ik zie er namelijk de toegevoegde waarde niet van in.

Ronald Stiebolt
22-07-2004, 18:17
Ik zie er namelijk de toegevoegde waarde niet van in.

De discussie wel of niet zinvol is meer dan genoeg aan de orde geweest. Aan iemand die sterft van de honger in Afrika is het ook een beetje lastig om uit te leggen waarom die Ferrari Enzo niet in je verzameling mocht ontbreken...

Bottomline: ieder het zijne....

Philippe
22-07-2004, 18:19
Dit is mijn mening maar ik doe dus absoluut geen afbraak aan mensen die volop giftsets verzamelen, dit zijn net zulke grote filmliefhebbers maar betalen in mijn ogen té veel voor hetgeen ze krijgen.

Geld is bij sommige mensen nu eenmaal niet van belang (onder andere bij mij). Goed, je ziet mij niet zo snel €400 neerleggen voor een Alien Head, maar als ik het geld ervoor had zou ik er geen moeite mee hebben. Ook niet als ik weet wat ik ervoor in de plaats krijg.



Daar heb je wel een punt Mark. Maar stel dat je €400 ter beschikking hebt... Koop je dan niet liever bijvoorbeeld de Alien Quadrilogy Boxset aan €100 + 6 mooie SE's aan €50 per stuk, ipv die Alien Head aan €400?

Om ons even te blijven toespitsen op die Alien Head: dat is toch waanzinnig veel geld voor hetgeen je krijgt. Betaal je dan niet voor een illusie? Nogmaals, ik veroordeel absoluut niemand maar persoonlijk vind ik het fascinerend dat er zoveel geld besteed wordt aan kermisuitgaves (Kill Bill, BOB Military) waarvan sommige films zelf bovendien ook nog erg matig zijn.

Kan je heel dit verhaal dan simpelweg samenvatten onder de noemer "voor de heb"? Hoe dan ook, ieder doet met zijn geld wat hij wil en ik ben er zeker van dat je geniet van je verzameling giftsets, wat ik je ook van harte gun. :)

Ik zou liever voor iets moois gaan, dan iets goedkoops (en waar je dus meerdere DVD's van kan aanschaffen) inderdaad. Wat betreft je opmerking over kermisuitgaves... heb je die uitgaves zelf ook gehad of gezien ? Wat betreft Kill Bill kan ik je gelijk geven, maar bij BoB is dat toch echt niet het geval. Ik voel me niet aangevallen of zo, maar als je BoB al onder de categorie "kermisuitgaves" zet, dan zijn gift sets inderdaad niet voor jou bestemd en heb je de meeste sets volgens mij niet eens gezien, behalve dan op plaatjes.

Een vriend van mij is net zo'n verstokte verzamelaar van giftsets als jij, dus ik weet wel degelijk waar ik over spreek. Het staat mooi in de kast, absoluut mee akkoord, maar het gaat er bij mij niet in dat er voor bepaalde uitgaves overdreven veel betaald wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik zie graag een mooie giftset maar ik vind het zijn geld zelden waard (alhoewel ik er het geld zeker voor heb).

Sorry hoor, maar bij mij komt het toch echt over alsof je niet weet waar je het over hebt. Als je BoB een "kermisuitgave" noemt, dan heb je gewoon niet veel gift sets gezien of gehad. Hij kost misschien veel geld, maar het is zeker een uitgave die zijn geld waard is. En het gaat daar om 6DVD's, niet om 1 of 2 zoals bij de meeste gevallen. Hou daar rekening mee. Nee, that doesn't make sense.

Mijn laatste reactie richting Mark toe, en dan wil ik de discussie over het al of niet kopen van een giftset (+ de waarde ervan) staken. Zoals Ronald stelt hebben de voor- en tegenstanders hun punt duidelijk gemaakt.

'Beauty lies in the eye of the beholder', dat is mijn conclusie en misschien ook wel een leuke titel voor je artikel Ronald. :wink: Ik begrijp je volledig Mark en ik kan me perfect inleven in je beweegredenen bij het aanschaffen van giftsets.

Ik ga er volledig mee akkoord dat ze voor filmliefhebbers een verzamelwaarde hebben, mijn punt is gewoon dat sommige giftsets te veel kosten voor hetgeen ze in feite voorstellen. En dit heeft niets te maken met afgunst, ik kan me probleemloos elke giftset aanschaffen uit de giftset thread, maar eerder met een blijk van interesse naar de beweegredenen van de die hard verzamelaars. Ik ben net zo'n liefhebber/cinefiel als jullie allemaal, alleen hecht ik minder waarde aan de verpakking van een film.

@John: Ik twijfel niet aan de exclusiviteit van de Alien Head en ik vind het ook een mooi exemplaar dat ongetwijfeld prachtig staat in de collectie. Ik ben ermee akkoord dat zo'n uitgave prijzig mag zijn, alleen vind ik deze té prijzig voor hetgeen hij voorstelt. En uiteraard doe jij met je geld wat jij wil, ieder zijn hobby.

Ik respecteer de passionele giftset verzamelaars volledig, ik ben gewoon gefascineerd door het feit dat passies zo ver kunnen reiken. En dit is dus allemaal positief bedoeld. Laat me ook nog even zeggen dat ik deze discussie zeker een positieve bijdrage vind voor Ronald zijn artikel, en dat beide 'kampen' elkaar op een respectvolle manier benaderd hebben. (y)

theThinWhiteDuke
22-07-2004, 18:32
Is er iemand bereidt om nauwkeurig een top 5 van toppers en floppers bij te houden? Ik stel me dan voor dat men een top 5 (minder mag ook) van gift sets maakt. Wel graag onderbouwde bijdrages en niet zomaar wat roepen omwille van het roepen aub.
Nu jullie! ;)
1-Alien Head (regio 2 japan): qua design gewoon de mooiste om uit te stallen
2-Hero Premium Box (regio 2 japan): ook qua design een topper en uniek in zijn soort (uitklapbaar diorama)
3-Jurassic Park 1 en 2 Giftset (regio 1 USA): Op de DVDs alleen maar goede dingen, fraaie box, mooie filmframes, klassieke soundtracks
4-ET Giftset (regio 1 USA): had ook op 3 kunnen staan! Fantastische DVD set met CD, ultiem boek en fraaie filmframe
5-Lord of the Rings: FotR (regio 1 USA) boekensteunen die ook nog eens functioneel zijn! al vallen ze snel om als er iets zwaars tussen staat
fraaie bonusdisc, en 3 mooie foilcards.

Eervolle vermelding: Repo Man Tin (vanwege de soundtrack die soms dagen in mn speler zit)

theThinWhiteDuke
22-07-2004, 18:43
Die Spiderman kist is dacht ik ook alleen maar bij die ene Franse shop te koop (correct me if I'm wrong). Alleen is die dan weer wél heel bijzonder qua extra gadgets die erbij zitten.

(Ik heb ook niet de hele thread gelezen)
Maar wat maakt het spiderman poppetje in die kist nu wel een collector's item voor in een gift set en het aktiepoppetje van spiderman bij de Bart Smit niet? Ik zie er namelijk de toegevoegde waarde niet van in.
Hij is gelimiteerd (alleen in die kist zit ie) en imo fraaier dan een plastic toy (t beeld is van polystone oid)

Harry stadman
22-07-2004, 18:56
Die Spiderman kist is dacht ik ook alleen maar bij die ene Franse shop te koop (correct me if I'm wrong). Alleen is die dan weer wél heel bijzonder qua extra gadgets die erbij zitten.

(Ik heb ook niet de hele thread gelezen)
Maar wat maakt het spiderman poppetje in die kist nu wel een collector's item voor in een gift set en het aktiepoppetje van spiderman bij de Bart Smit niet? Ik zie er namelijk de toegevoegde waarde niet van in.
Hij is gelimiteerd (alleen in die kist zit ie) en imo fraaier dan een plastic toy (t beeld is van polystone oid)

hetzelfde materiaal waar dus ook de LOTR trilogie giftset beeldjes van zijn gemaakt.
deze zijn inderdaad veel mooier en slijtvaster dan plastic poppetjes of beeldjes. :wink:

Hayko de Boer
22-07-2004, 19:12
Ronald,

waar ik wel naar benieuwd ben (en dus graag in het artikel zou terugzien) is hoever de echte "verzamelfreak"van gift sets gaat in het uitstallen van de sets. Daarbij hoe gaat men om met negatieve reakties.

Zelf verklaren mensen me al gek met een collectie van 330 dvd's, daarbij ben ik net begonnen met ook merchandise en gift sets aan te schaffen, niet voor de heb, maar omdat ik (net als de anderen hier) een beetje filmgek ben.

Maar goed, wat zou wellicht interessant kunnen zijn voor het artikel:

* Hoe ver gaan mensen in het uitstallen van de sets - alleen een apart rek of aparte kamer? Wordt er gekeken of een set in deel van de inrichting leuk erbij staat of past men zelfs zijn hele inrichting aan filmtoebehoor?

* Hoe reageert men op commentaar van mensen die het niet snappen (van kenissen tot eigen relatie)?

* Wordt er puur voor eigen gebruik gekocht of wil men speculeren?

* Wordt men giftsets ook moe (zelf hou ik alle gekochte dvd's, anderen doen deze na een aantal maanden / jaren weer de deur uit)?

Mischien niet mogelijk om hier glasheldere antwoorden op te krijgen, maar voor een stuk achtergrondinfo in het artikel en om alle mensen die deze topic al begonnen te veroordelen, wellicht een bruikbare aanvulling.

En onderzoek levert vast nog wel een of andere leuke anekdote op.
Het stuk moet wel leesbaar blijven natuurlijk :wink:

JCL
22-07-2004, 19:22
Misschien al genoemd maar het is nogal veel om te lezen. Iets over limited editons. Wanneer weet je zeker dat er echt een gelimiteerde oplage is en wanneer niet.

Rutger
24-07-2004, 15:58
Hoe vordert je artikel Ronald ?

misterfun
24-07-2004, 16:50
ik vindt het ook wel leuk om te lezen hoeveel de giftset waard is ten op zichte van de aanschaf waarde. en waarom daarbij vermeld.
Een soort catalogus bv.

Idee ?

Dimmy
24-07-2004, 17:44
Leuk idee om dit artikel te starten.

Ik ben op dit moment ook bezig om een website te bouwen over het fenomeen giftsetbox of collector's DVDboxen.

Gaat het nou over de film zelf, of is het meer het verzamelen van luxe collector's items ? Ik denk zelf beide. En natuurlijk de inhoud hoe meer hoe beter. LOTR is daar een mooi voorbeeld van.

Helemaal als je fan bent van een bepaalde film, is het erg leuk om een collector's versie van deze film te hebben i.p.v. een los doosje met 1 disc
zonder extra's. En wat ook erg belangrijk is bij een giftsetbox is natuurlijk de verpakking zelf.

Ik krijg zelf een kick als ik m'n DVD kast open doe en naar m'n verzameling kijk, en al deze mooie boxen zie staan.


Zie m'n DVD kast

http://asciutto.dyndns.org/MijnDVDcollectie.htm

M'n site is nog lang niet klaar, maar een begin is er al.

Gr. Dimitri

PS. ik zal op m'n site ook een linkje maken naar deze forum.

MAD
24-07-2004, 18:10
Ik wilde toch nog even reageren omdat ik eigenlijk de eerste negatieve poster was (en niet had verwacht dat de discussie zo uit de hand zou lopen). Ik heb zelf verscheidene Giftsets waarvan ik de aanschaf meer dan waard vond. Mijn top 5 (de enige die ik heb):

ET: Ultimate Giftset
Schindel's List Giftset
Dances With Wolves R3 uitgave (leren buidel)
Hellraiser Limited Tin Edition
Stanley Kubrick: A Life In Pictures Collector's Edition

Persoonlijk vind ik de Band of Brothers Giftset een terechte winner (ik heb hem zelf jammergenoeg nog niet), net als dat ik de Kill Bill Giftsets of Alienhead Giftset terechte verliezers zou vinden. Zoals ik al zei: de Alienhead vind ik niets meer dan een veredelt DVD rek (wat waren nou precies de gifts die hier bij zaten naast de verpakking? ;)). De Kill Bill Giftsets doen mij teveel denken aan een happy meal. Dit werd afgelopen week bewezen doordat in oktober de beiden Limited Edition Giftsets nogmaals in allerlei combi's met Kill Bill merchandise worden uitgegeven (zie mijn post in de andere Giftset thread). Hoe Limited of exclusief zijn die Giftsets dan (ze waren OOP maar blijkbaar binnenkort dus niet meer ;)) als ze op zo'n grote schaal geproduceerd blijven worden?

Verder vraag aan Mark:

Mooie lijst, maar hoe is hij bepaald? 15 negatieve commentaren voor Kill Bill heb ik niet geteld. En wel veel negatieve reacties over de Alienhead (te duur, geen echte Giftset) die qua minnen nog steeds op nul staat???

En John (Sital) geeft ook nieuwe inbreng voor het artikel. Er zijn dus blijkbaar mensen (als o.a. John ;)) die dus meerdere Giftsets kopen als handelsobject (in de hoop dat ze veel geld gaan opleveren zo gauw ze OOP raken) of ruilobject (tegen andere OOP Giftsets?). Dit doet mij erg aan het Criterion verhaal denken (The Killer / Hardboiled / etc.). Wie koopt er nou een Gifset om hem vervolgens niet open te maken, omdat hij geseald later meer oplevert???

Mark de Jong
24-07-2004, 18:18
Verder vraag aan Mark:

Mooie lijst, maar hoe is hij bepaald? 15 negatieve commentaren voor Kill Bill heb ik niet geteld. En wel veel negatieve reacties over de Alienhead (te duur, geen echte Giftset) die qua minnen nog steeds op nul staat???

Er is niets moois aan hoor ;)
Puntentelling gaat zoals op de eerste pagina van de thread staat aangegeven. Nr. 1 krijgt 5 punten, 2 krijgt 4 punten etc.
Zo heb ik het ook gedaan met de minpunten.
Vervolgens alleen bij elkaar opgeteld. Niets ingewikkeld dus ;)

Lijstjes zonder punten (1., 2., 3., etc.) worden niet meegeteld omdat ik hier geen punten uit kan halen; ik kan dat slechts gokken. Hetzelfde geldt voor verhaaltjes (punten worden me op die manier niet duidelijk). Geen lijstjes = geen puntentelling dus.

Mark de Jong
24-07-2004, 18:20
Hellraiser Limited Tin Edition
Stanley Kubrick: A Life In Pictures Collector's Edition

Deze kan ik helaas niet meetellen als gift sets... wat moeten deze uitgaves een gift set maken ? :)

Kevin Baeckelandt
24-07-2004, 18:24
Ik weet niet of de CDA boxen al reeds vernoemd zijn, maar deze boxen vind ik echt helemaal TOP. Als je een klein beetje uitkijkt kan je deze al kopen voor 40-45€. Deze boxen bevatten uiteraard de DVD, filmposter, lobby cards en photo stills (bij sommige boxen is er een scriptbook bijgevoegd) dit allemaal in een prachtige grote ruime box.

Ronald Stiebolt
29-07-2004, 09:46
Kan iemand mij voor het artikel helpen aan een afbeelding van Kill Bill 1 premium waar de goodies op staan afgebeeld? Thanks!

Henk van der Weerdt
29-07-2004, 09:57
Misschien een idee om naast een aantal (school)voorbeelden ook een soort all-time top 5 erin te zetten. Denk dat met alle bovenstaande posts wel moet lukken.

Een duidelijk onderscheidt maken tussen Giftset en CE/DE is ook wel wenselijk.

genoeg ideeen dus. Veel succes!

Herjan
29-07-2004, 10:07
Wat misschien wel mooi is, is om een stel foto's van de gift sets bij de echte verzamelaars thuis. Dus: hoe is het uitgestald?

We hebben natuurlijk de thread "Foto van je collectie". Daar is wellicht wel wat weg te halen, maar een paar mooie, goed geschoten foto's zijn wat mij betreft welkom!

Ronald Stiebolt
02-08-2004, 21:03
Deze even nieuw leven inblazen:

Heb je nog suggesties en/of opmerkingen m.b.t. de DVD.nl giftset special deel 2 laat het me hier weten ajb.

Ook aan mensen die hun top-5 van toppers en floppers nog niet hebben ingeleverd: doen! (y)

Christiaan Sauer
02-08-2004, 21:11
Top: Band of Brothers Military Pack
Spirited Away R3. Erg mooi artwork, en mooie set verder.
E.T. Ultimate Giftset Collection. Idem. En een ernstig mooie verpakking. En het boek is ook erg leuk.
Hero R2
Roman Holiday
De koffer van MIBII (erg mooi)

Flop: Band of Brothers met de tank. Alleen maar een tank die je ook in de speelgoed winkel kunt krijgen en die je zelf ook in elkaar kan zetten?
Tja, je zou The Pianist erbij kunnen zetten, maar dat pianootje is toch wel erg leuk :)

R Klemkerk
02-08-2004, 21:28
mijn Top 5

Nr1. Band of Brothers Military Pack
Nr2. Spiderman Wooden box
Nr3. Scarface Giftset
Nr4. ET Giftset
Nr5. A Better Tomorrow Giftset


Floppertjes

Nr1. Harry Potter Giftset
Nr2. The Pianist Giftset met kristallen piano ( de uitvoering is wel heel erg "karig'.
Nr3. Hero Signature versie (leuk bedacht, slechte kwaliteit)

voor de rest kan ik me zosnel niet iets bedenken

TheGodfather
02-08-2004, 22:53
Damn top 5, dan moet ik toch goed gaan denken...

1: Roman Holiday Gift Set
2: Schindler`s List R2
3: Big Fish R3
4: Pulp Fiction R2UK (niet echt n giftset, maar toch...)
Verder kom ik eik. niet, maar das mede omdat ik er niet echt veel meer heb.

hoop dat je er wat aan hebt.
zal wel niet :oops:

Mark de Jong
02-08-2004, 23:13
4: Pulp Fiction R2UK (niet echt n giftset, maar toch...)

Waarom zet je 'em dan neer ? :roll:

TheGodfather
02-08-2004, 23:17
Waarom zet je 'em dan neer ? :roll:
ik weet niet of je m tot de giftsets kan rekenen :roll:
tis n uitgebreide uitgave, vandaar...

nu moet je niet gaan zeuren he, zo laat op de avond :cry:

:wink:

Mark de Jong
02-08-2004, 23:20
Waarom zet je 'em dan neer ? :roll:
ik weet niet of je m tot de giftsets kan rekenen :roll:
tis n uitgebreide uitgave, vandaar...

nu moet je niet gaan zeuren he, zo laat op de avond :cry:

:wink:

Je bedoelt die Classic Series boxset (of hoe dat ding ook heet) ? Ja, dat is inderdaad een lastige... Ik reken ze zelf wel als gift set, maar valt er volgens mij toch niet helemaal onder...

hare
02-08-2004, 23:31
Waarom zet je 'em dan neer ? :roll:
ik weet niet of je m tot de giftsets kan rekenen :roll:
tis n uitgebreide uitgave, vandaar...

nu moet je niet gaan zeuren he, zo laat op de avond :cry:

:wink:

Je bedoelt die Classic Series boxset (of hoe dat ding ook heet) ? Ja, dat is inderdaad een lastige... Ik reken ze zelf wel als gift set, maar valt er volgens mij toch niet helemaal onder...

Deze box bedoel je:

http://www.cdaentertainment.com/indexUS/images/New%20Expo%20US/PulpFictionUS.jpg

Vind ik wel een giftset, zeker als je big fish ook een gifset noemt. Zijn beide soortgelijke uitgaves.

TheGodfather
02-08-2004, 23:32
Je bedoelt die Classic Series boxset (of hoe dat ding ook heet) ? Ja, dat is inderdaad een lastige... Ik reken ze zelf wel als gift set, maar valt er volgens mij toch niet helemaal onder...
jep die bedoel ik ja
klikerdeklik (http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=104813)

Mark de Jong
02-08-2004, 23:34
Je bedoelt die Classic Series boxset (of hoe dat ding ook heet) ? Ja, dat is inderdaad een lastige... Ik reken ze zelf wel als gift set, maar valt er volgens mij toch niet helemaal onder...
jep die bedoel ik ja
klikerdeklik (http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=104813)

Ja, ik zou zeggen, gezien de extra's, dat je die wel mag meetellen.

Steven Maas
03-08-2004, 00:03
Kan iemand mij voor het artikel helpen aan een afbeelding van Kill Bill 1 premium waar de goodies op staan afgebeeld? Thanks!Zoiets?

http://www.movietyme.com/catalog/images/killbillinsidebox.jpg

Ronald Stiebolt
03-08-2004, 07:26
Dank je wel Steven! Het artikel is - zoals je wellicht hebt gezien - al geplaatst voorzien van een door Nathan Strik in elkaar gephotoshopte (mooi Scrabble-woord) afbeelding van deze set...

(al had ik hier wel even mogen vermelden dat ik de foto in bezit had)

Ronald Stiebolt
03-08-2004, 08:40
@Mark: kun jij mij ajb voor artikel 2 de 'totalen' van de Top-5 PM'en?

@iedereen: kan iemand mij helpen aan (mooie) afbeeldingen van de giftsets van de LOTR-trilogie?

Mark Prinsen
03-08-2004, 09:28
Kleintje:

http://www.dvdsoon.com/product-images/100525.jpg?

http://www.lotr.jp/homevideo/images/giftset_fotr.jpg

standaard:
http://www.dvdstore.cz/gfx/lotr2giftset.jpg

http://www.dvdsoon.com/product-images/37220.jpg?

en ROTK:

http://img-nex.theonering.net/images/scrapbook/13508.jpg

http://img-nex.theonering.net/images/scrapbook/13512.jpg

Mark Prinsen
03-08-2004, 09:30
mmm, die van dvdsoon moet je even kopiëren in je browser....

Arnie
03-08-2004, 09:45
http://www.vanleest.nl/pages/fullsize.asp?Image1=/ProductImages/autoimport/458100_458199/000000p458175_front.jpg