PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe staan je speakers ingesteld. op klein? of groot?



Rikkert
06-01-2002, 12:58
Hoe hebben jullie je front speakers ingesteld op je reciever, op klein of groot? Want ik lees nogal wat tegenstijdigheden over dit onderwerp. Zo claimt de een, dat grote speakers op groot ingesteld moeten worden. Maar door dat te doen, krijg je een onevenwichtig geluid, omdat je dan EN bas uit je sub krijgt, EN uit je fronts. Anderen claimen dat je ze juist op klein moet zetten omdat je toch geen fatsoenlijke bas uit je fronts kan toveren.
Is het nu niet gewoon beter om je sub te laten doen waar hij het beste in is, en de rest van de speakers op klein te zetten zonder dat je dan een schuldgevoel krijgt over het feit dat je zuilen hebt?

Dus wat ik eigelijk wil weten, hoe hebben jullie je speakers ingesteld, waarom, en hoe groot zijn ze.


grtz rikkert:rolleyes:

martin
06-01-2002, 13:10
Hi.

Ík heb de alle 5 de speakers op large staan. Waarom ?
om voor mij een beter geluidsbeeld tekrijgen en niet alleen de bas uit de sub tetoveren, de bas komt dan teveel uit 1 punt.
als je gewone Full Range speakers gebruikt kan dit geen kwaad.

Je moet het 5.1 eigenlijk zien als een 6 sporen mix ieder spoor krijgt zijn eigen geluid toegespeeld, als je nu al die sporen de bas naar 1 spoor laat mixen, geeft dit naar mening een verkeerd geluids beeld, dus daarvoor is het belangrijk om een goede set speakers tegebruiken.

Patrick vdB
06-01-2002, 13:14
Je fronts zullen niet dezelfde bassen ten gehore brengen als de sub. De echte lage frequenties worden namelijk via het LFE kanaal naar je sub gestuurd en niet naar de fronts (het 5.1 principe waarbij de fronts tot de 5 behoort en .1 staat voor de sub). De fronts brengen deze niet ten gehore en leveren dus geen dubbele bas. Bassen welke weer door de fronts naar voren worden gebracht zullen niet door de sub ten gehore worden gebracht (mist juist afgesteld natuurlijk) omdat die niet in dit LFE kanaal zijn gemixt.

Door je fronts op small te zetten zullen de frequenties die eigenlijk bedoelt waren voor de fronts worden overgenomen door de sub. Indien de fronts op large staan gebeurt dit niet. Door te experimenteren kun je luisteren welke instelling voor jouw het meest geschikt is. Afhankelijk van het laag van je fronts kun je namelijk besluiten om alles naar de sub te sturen(dus fronts op small zetten) waardoor de fronts alle ruimte krijgen om de midden en hoge tonen ten gehore te brengen. Hierdoor kan een beter en rustiger klankbeeld ontstaan dan wanneer de fronts op large (en dus ook bepaalde laagfrequenties moet weergeven) staan. Dit zal voor elke luisteraar en installatie anders zijn en het resultaat is daar dus ook van afhankelijk en niet van de soort instelling opzich.

Rikkert
06-01-2002, 13:22
Is het niet zo Martin, dat je surrounds niet dezelfde range hebben als je fronts? Dat heeft dan tot gevolg dat de bas die je surrounds produceren tot bv maar 50 hz gaat, waardoor je toch meer bas in de +50 hz regionen hoort? (alles onder 50 hz wordt alleen door je fronts en sub weergegeven) Dit heeft een scheve verhouding van de frequenties tot gevolg. Een goede opstelling is toch die, waar het geluid bij elke frequentie even hard ten gehoore wordt gebracht? Een zogenaamde FLAT RESPONSE.

*noot: Ik heb 3 x een surround set up gehoord, in een winkel met een totale luistertijd van mischien 4-5 uur. Dus je kan stellen dat ik er geen verstand van heb. Mijn benadering is dan ook puur theoretisch.

martin
06-01-2002, 13:25
Als ik al me speakers op small zet krijg ik een gat in het geluids spectrum, omdat ik me sub maar op 35 Hrtz heb staan, dus alleen lager dan 35Hertz geeft hij weer, me amp geeft dan alleen hoger dan 90 herts weer op de gewone speakers ( als deze op small staan) dus je ziet dat dan tussen de 35 en de 90 hertz niks zit.

martin
06-01-2002, 13:33
Als je het echt goed wilt doen moet je 4 precies de zelfde speakers nemen, center is niet zo belangrijk, omdat hier alleen dialoog uitkomt, neemt niet weg dat je de center wel uit de zelfde serie en merk moet nemen.

ik heb achter wel 2 boekenplank modellen staan die redelijk full range zijn ( 30 - 40.000 hertz ) al klinken ze iets minder Full als me fronts ( logisch volume inhoud is groter), toch het meeste geluid mixen van de DVD's concentreren toch op de fronts.

mark9534
06-01-2002, 14:18
Ik heb 5 precies dezelfde full range speakers. Heb ze ingesteld op large op me versterker maar hoe moet ik me sub dan instellen, hoeveel hertz moet ie staan. In een boekje stond dat ie op 150 Hz moest staan voor DD5.1. Hij kan van 50 tot 150 Hz ingesteld worden.

Alex van den Berg
06-01-2002, 14:25
Als je het echt goed wilt doen moet je 4 precies de zelfde speakers nemen, center is niet zo belangrijk, omdat hier alleen dialoog uitkomt, neemt niet weg dat je de center wel uit de zelfde serie en merk moet nemen.Naar mijn mening is de kwaliteit van de center speaker van GROOT belang!! Veel klassiekers staan met een DD-1.0 track op de DVD. Dit betekent dat ALLE geluid door de center wordt weergegeven... Ook muziek...!!
Gelukkig kiest men voor het geluid bij klassiekers steeds vaker voor een DD-2.0-mono ipv een DD-1.0 track, maar toch....

martin
06-01-2002, 14:37
Ik heb 5 precies dezelfde full range speakers. Heb ze ingesteld op large op me versterker maar hoe moet ik me sub dan instellen, hoeveel hertz moet ie staan. In een boekje stond dat ie op 150 Hz moest staan voor DD5.1. Hij kan van 50 tot 150 Hz ingesteld worden.

Mijn persoonlijke mening is om hem zo laag mogenlijk tezetten dus op 50 Hz, je krijgt dan een strakkere bas en misschien hoor je hem dan wel minder vaak maar het klinkt wel beter. ( denk ik)

proberen zou ik zeggen.

martin
06-01-2002, 14:41
Naar mijn mening is de kwaliteit van de center speaker van GROOT belang!! Veel klassiekers staan met een DD-1.0 track op de DVD. Dit betekent dat ALLE geluid door de center wordt weergegeven... Ook muziek...!!
Gelukkig kiest men voor het geluid bij klassiekers steeds vaker voor een DD-2.0-mono ipv een DD-1.0 track, maar toch....

Ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is, maar minder belangrijk kwa volume/dynamiek betreft, center is toch voor het dialoog, mono films hebben in het algemeen geen dynamische geluids spectrum.

Maxster4th
06-01-2002, 14:58
De Center speaker is van errug belangrijk en bij bijvoorbeeld muziek dvd`s. Ik wil mij niet indenken dat de Eagles door een 'kl*te' center komen. Dan vernaggel je de hele muziek.

Ik denk juist dat de surround speakers het meest onbelangrijk zijn. Hier komt alleen applaus of een dicht slaande deur door.

martin
06-01-2002, 15:23
Zullen we het maar ophouden dat alle speakers belangrijk zijn in een 5.1 set-up.

Patrick vdB
06-01-2002, 15:52
Ik heb 5 precies dezelfde full range speakers. Heb ze ingesteld op large op me versterker maar hoe moet ik me sub dan instellen, hoeveel hertz moet ie staan. In een boekje stond dat ie op 150 Hz moest staan voor DD5.1. Hij kan van 50 tot 150 Hz ingesteld worden.

Neem als stelregel dat de sub afegsteld wordt vanaf ongeveer 10Hz boven het laag van de andere speakers. Dus als de fronts bv een laag halen van 30Hz dan stel je de sub af op zo'n 40Hz