PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer neerleggen?



Roozen
26-07-2004, 15:20
1 goede middag,

Vraagje...........

Is het mogelijk om een subwoofer op zn kant te leggen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de waffer en/of geluid?
Mijn tv meubel is te laag en wegens ruimtegebrek kan ik m er niet naast zetten..

jullie hulp word gewaardeerd!

gegroet

G. Zandman
26-07-2004, 15:28
1 goede middag,

Vraagje...........

Is het mogelijk om een subwoofer op zn kant te leggen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de waffer en/of geluid?
Mijn tv meubel is te laag en wegens ruimtegebrek kan ik m er niet naast zetten..

jullie hulp word gewaardeerd!

gegroet

Hangt er vanaf welke sub je hebt een down of front. Mocht je sub hebben die de woofer aan de voorzijde heeft zitten lijkt me het proberen wel waard. Je zult de sub wel op spikes of vibrapots moeten zetten, maar voor het afstraal gedraag maakt het volgens mij niet veel uit. Gewoon proberen en kijken op het klinkt, voor de woofer zelf maakt het niet uit.

Gerrit

Roozen
26-07-2004, 15:54
Thanks......

en die vibrapots kan ik gewoon bij elke electronicazaak halen?

G. Zandman
26-07-2004, 16:02
Thanks......

en die vibrapots kan ik gewoon bij elke electronicazaak halen?

http://www.crusade-audio.nl/frameset1.htm kun je ze zo bestellen.

Even kijken hoe zwaar de sub is, dat deel je door 4 (je doet er 4 pots onder) en je weet welk type je hebben moet.

Gerrit

santana
26-07-2004, 19:50
Nog effe een vraag:
Ik lees dat je de VibraPots ook onder je losse componenten kunt zetten; ik neem aan dat als je je DVD speler op je receiver hebt staan (zoals ik), je optimaal gezien onder zowel je DVD speler als receiver VibrPots moets plaatsten?? (en niet alleen onder de receiver).

G. Zandman
26-07-2004, 20:34
Nog effe een vraag:
Ik lees dat je de VibraPots ook onder je losse componenten kunt zetten; ik neem aan dat als je je DVD speler op je receiver hebt staan (zoals ik), je optimaal gezien onder zowel je DVD speler als receiver VibrPots moets plaatsten?? (en niet alleen onder de receiver).

Beter is eigenlijk om je DVD speler niet op een ander apparaat te zetten. Maar als dat niet kan in jou geval (dat weet ik dus niet) moet je ze
in indergeval onder je speler zetten, daar haal jij de meeste winst qua geluid. Of het zin heeft om ze ook onder je receiver te zetten weet ik niet, hangt van je apparatuur af. Namate je op een hoger niveau zit qua apparatuur maken dit soort tweaks veel uit.


Gerrit

DeeVeeDee
26-07-2004, 21:14
Afhankelijk van de versterker die in je sub zit (welke klasse geschakeld? en dus warmteontwikkeling) kan je niet zonder meer de unit op zijn kant leggen. Er zit niet voor niets een koelplaat met ribben (vertikaal) op de sub gemonteerd. Leg je de sub nu op zijn kant dan kan dat betekenen dat de warmte niet goed wordt afgegeven aan de omgeving. Het gevolg kan zijn dat de versterker gaat 'driften' en de woofer niet de prestaties levert zoals dat zou moeten. Hou hier rekening mee en verder is het gewoon uitproberen. Succes.
:bier:

Mark S
27-07-2004, 22:39
Afhankelijk van de versterker die in je sub zit (welke klasse geschakeld? en dus warmteontwikkeling) kan je niet zonder meer de unit op zijn kant leggen. Er zit niet voor niets een koelplaat met ribben (vertikaal) op de sub gemonteerd. Leg je de sub nu op zijn kant dan kan dat betekenen dat de warmte niet goed wordt afgegeven aan de omgeving. Het gevolg kan zijn dat de versterker gaat 'driften' en de woofer niet de prestaties levert zoals dat zou moeten. Hou hier rekening mee en verder is het gewoon uitproberen. Succes.
:bier:

Ik meen dat de meeste subs een klasse D schakeling gebruiken, die nauwelijks warmte produceert.

@Roozen. Een speaker in je audio/TV meubel proppen is uberhaupt niet aan te bevelen. Zeker met een sub niet. Een sub moet het liefst zo trillings/resonantie-vrij en solide mogelijk worden opgesteld. In een kast zetten is niet de ideale weg. Zeker niet als dezelfde kast ook je CD/DVD-speler moet herbergen.