PDA

Bekijk de volledige versie : Denon AVR-1804: Vage optie.



Snowshard
30-07-2004, 13:49
Ik heb de denon avr-1804 en bij system setup heb je op een gegeven moment een optie van Front L 3.6m Front R 3.6m Rear L 3.0m enz. Waar is dat goed voor? Wat is dat voor instelling?

Albert Kostwinder
30-07-2004, 13:51
Ik denk dat hij een ingebouwde 5.1 decoder heeft en dat je daarvoor de luidsprekers kunt instellen. Heb ik in mijn Pioneer 668 ook. :wink:

Christiaan Sauer
30-07-2004, 13:53
Uuuuhm, Albert: de 1804 is een receiver ;) Dus dat is inderdaad om de afstanden van de speakers tot de luister positie in te stellen. Je kan in 1 van die menu's ook het onderlinge geluidsniveau afstellen Snowshard :)
(AVR= Audio Video Receiver ;))

Albert Kostwinder
30-07-2004, 13:54
Uuuuhm, Albert: de 1804 is een receiver ;) Dus dat is inderdaad om de afstanden van de speakers tot de luister positie in te stellen. Je kan in 1 van die menu's ook het onderlinge geluidsniveau afstellen Snowshard :)
(AVR= Audio Video Receiver ;))

Woehah! ja ik zie het nu.... tja tís warm en ook al vakantie... :oops: :D

Snowshard
30-07-2004, 15:25
Maar als ik instel van 3.6m naar bijvoorbeeld 2.0m voor de front speakers, wat past hij dan aan? Wat doet hij dan met het geluid?

Albert Kostwinder
30-07-2004, 15:45
Door de juiste afstand per luidspreker op te geven wordt door de decoder de juiste vertraging naar de surround kanalen berekend voor het maximale surround effect. Hierdoor klinkt het ruimtelijker. Gebruik desnoods een meetlint voor het optimale effect van jou opstelling :)

Herjan
30-07-2004, 16:16
Zo als je wellicht weet is er zoiets als de snelheid van geluid (bij 20 gr. Celsius zo'n 343.5 m/s). Omdat je, bij het luisteren van surroundgeluid, wel alle geluidsbronnen tegelijk wilt horen en niet achter elkaar, moet je dus zorgen dat òf alle speakers exact even ver van je af staan, òf het geluid van een speaker die verder van je af staat ietsje eerder wordt weergegeven dan van een speaker die vlak naast je staat.

Dat laatste kun je instellen op je receiver. Bij het ene merk (Harman kardon bijv.) moet je zelf uitrekenen hoeveel ms (milliseconden; 1 duizendste seconde) vertraging elk kanaal moet hebben. Bij andere merken (en wellicht de nieuwere receivers van Harman Kardon e.a.), kun je simpelweg voldoen met het instellen van de afstand van elke speaker tot je luisterplek.

Als dit alles goed is ingesteld, hoor je op je luisterplek alle speakers precies op het juiste moment!

Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is. 't Is einde van de werkweek en een beetje warm, dus ik kan ook aan het raaskallen zijn... :oops:

P.S. Als een vliegtuig harder vliegt dan die 330 m/s (1188 km/u), gaat ie door de zogenaamde geluidsbarièrre: sneller dan het geluid dus... Nog een leuk verschijnsel van de geluidssnelheid is het zogenaamde Doppler-effect. Dit hoor je goed als bijv. een ambulance met sirene je voorbij rijdt.

Herjan
30-07-2004, 16:18
BTW, er zijn nu ook receivers met een automatische instelmogelijkheid. De Denon AVR-3805 is hier een voorbeeld van. Met behulp van een microfoontje wat je op de receiver kun inpluggen en op je luisterplek kunt neerzetten, loopt de receiver een programma af waarmee grootte en afstand van de speaker en acoustiek van je kamer wordt bepaald. Dit wordt in de receiver opgeslagen en klaar ben je!

Snowshard
30-07-2004, 16:27
Moet je dan het meten vanaf de conus van de luidspreker zelf tot aan je oor of kan je gewoon ook ff een meetlint van een zuil naar je stoel leggen. Hoe precies moet je zoiets doen? Kun je zoiets ook een beetje tweaken? Zeg maar dat als je achterluidsprekers 1 meter achter je staan dat je dan in je receiver 1.5 opgeeft om een wat beter geluid te krijgen, of bereik je daar niets mee?

Herjan
30-07-2004, 16:48
Ik verwacht dat je de afstanden slechts per halve meter kunt opgeven, dus zo precies komt het niet.

En wat tweaken betreft: ik persoonlijk zou niet rommelen met de afstanden en volumes (die stel ik in met een DB-meter).

Snowshard
30-07-2004, 17:38
Het gaat van 0.0 tot 7.0 in deze stappen: 1.5m, 1.6m, 1.7m Als je de rears bijvoorbeeld op 1.0m zet, wat is dan het verschil in het geluid als je ze op 6.0m zet?

Christiaan Sauer
30-07-2004, 17:47
Dan denkt het geluid dat het 5 meter meer moet afleggen voor het bij je oor is. Dus het geluid zal eerder uit de receiver verzonden worden, met als gevolg dat het te vroeg te horen is. Je ziet dus bv een vliegtuig overvliegen en je het aankomen. Maar via je surrounds is het dan al overgevlogen.

Herjan
30-07-2004, 20:35
Zo even uit mijn hoofd is het volgens mij zo dat de vertraging 3 ms/m is. Dus als jij de receiver verteld dat een speaker 5 meter verder staat ten opzichte van de anderen, dan zal de receiver het 5x3=15 ms wachten met het versturen van de overige 4 speakers. Met andere woorden: het geluid van de speaker die ver weg staat wordt 15 ms (0,015 seconde) eerder verstuurd door de receiver.

Maar even kort door de bocht: meet gewoon de afstanden en stel die in. Klaar ben je! ;)

Johan van den D.
30-07-2004, 22:02
Zo even uit mijn hoofd is het volgens mij zo dat de vertraging 3 ms/m is.Klopt inderdaad globaal genomen.
:P