PDA

Bekijk de volledige versie : Beamer voor rond de 1000 euro



Emil Z
02-08-2004, 22:41
Goedenavond iedereen,

Momenteel ben ik in het bezit van een sony 55cm tv. Deze wil ik gaan vervangen voor een 82cm 100hz breedbeeld tv of een beamer. Ik had de sony 32fx68 op het oog. Echter zit ik nu te twijfelen of ik niet beter een beamer kan kopen. Ik gebruik de tv momenteel voornamelijk om dvd films te bekijken, dus lijkt het mij mooier om een beamer aan te schaffen. Mijn budget ligt rond de 900 a 1000 euro. wat voor beamer raden jullie mij aan? Ik heb het een en ander al rond gekeken, maar ben er nog niet echt uit. Ik dacht zelf aan bijv een Acer PD 112, LG RD-JT21 of Sony VPL-DS100 . Zijn deze goed geschikt voor dvd films en is de kwaliteit wel redelijk goed?
Ik heb namelijk gelezen ( consumentengids) dat een beetje goede beamer ongeveer 1500 a 1600 euro kost.

Alvast bedankt voor de reacties,

Emil

Acinony
03-08-2004, 06:20
Een redelijke beamer begint al net onder de 1000 euro, maar vergeet de kosten voor het scherm niet !
Zelfs al span je hem zelf ben je waarschijnlijk al meer dan 100 euro kwijt.
Ben niet echt bekend met los doek, misschien dat iemand anders daar wat over kan vertellen...

Heb zelf zoals de meeste hier waarschijnlijk al weten een infocus x1 en ben er zeer tevreden over.
De opvolger, de x2, ligt dacht ik met z'n prijs rond de 1000 euro en is een hele goede aankoop, prijs-prestatie verhouding.

Maar hou rekening met de kosten van het scherm.
Want zonder scherm projecteren is geen optie, dat ziet er niet uit.

Ruud Vorstermans
03-08-2004, 06:48
Ik heb zelf een Epson TW10H en daar heb ik rond de € 1.000,- voor betaald.

Ik maak gebruik van een scherm met een diagonaal van 1.52 meter en ben zéér tevreden met het resultaat.

Ik kijk (uiteraard :wink: ) dvd's en af en toe een sportwedstrijd (voetbal, basketbal)

Emil Z
03-08-2004, 09:08
Ik had zelf in gedachten om misschien in eerste instantie een soort latex op de muur te verfen om daarop te projecteren, maar jullie raden mij dat af? Of is dit voor een tijdelijk oplossing wel te doen ( paar maanden)?
Ik had zelf de sony VPL-DS100 op het oog. Echter heeft deze een contrast ratio van 400:1, wat mij niet erg veel lijkt in vergelijking met andere beamers.

Acinony
03-08-2004, 13:09
Ik had zelf in gedachten om misschien in eerste instantie een soort latex op de muur te verfen om daarop te projecteren, maar jullie raden mij dat af? Of is dit voor een tijdelijk oplossing wel te doen ( paar maanden)?
Het grootste punt is reflectie, daarom kan je beter een scherm gebruiken.
Je kan dan beter ff doorsparen. (ik weet het, het is moeilijk..) :D

Ik ben zelf ook af gegaan op andere mensen die dat toen tegen me zeiden en ben blij dat ik dat gedaan heb.
Kan het niet goed uitleggen maar je zal het verschil zelf zien als je een scherm hebt.
't Is gewoon veel scherper en dus mooier.

En zit je toch niet te wachten op een witte muur voor een paar maanden ?

Sphinkx
03-08-2004, 14:15
Is het niet beter indien je maar 1000€ uit wil geven om voor een breedbeeld TV te gaan? Volgens mij zal de kwaliteit van een TV van 1000€ toch wel hoger zijn dan een beamer van 1000€.

Bij een beamer zal je inderdaad een groter scherm hebben maar das volgens mij ook het enige positieve aan de beamer in zo'n prijsklasse imo. Als je echt wil genieten van een goeie beamer heb je beter een budget van 3000€ of hoger volgens mij.

Ik dacht er ook aan om eerst een beamer te kopen, maar ik ga mij nu gewoon een goeie BB TV kopen en eventueel later mij een deftige beamer kopen. Tegen dan is er een nog beter prijs/kwaliteitsverhouding en zal je niet spijt hebben dat je die beamer van 1000€ hebt gekocht.

Acinony
03-08-2004, 14:22
Is het niet beter indien je maar 1000€ uit wil geven om voor een breedbeeld TV te gaan? Volgens mij zal de kwaliteit van een TV van 1000€ toch wel hoger zijn dan een beamer van 1000€.

Bij een beamer zal je inderdaad een groter scherm hebben maar das volgens mij ook het enige positieve aan de beamer in zo'n prijsklasse imo. Als je echt wil genieten van een goeie beamer heb je beter een budget van 3000€ of hoger volgens mij.

Ik dacht er ook aan om eerst een beamer te kopen, maar ik ga mij nu gewoon een goeie BB TV kopen en eventueel later mij een deftige beamer kopen. Tegen dan is er een nog beter prijs/kwaliteitsverhouding en zal je niet spijt hebben dat je die beamer van 1000€ hebt gekocht.
Nee !

Als je de ruimte hebt, en filmgek bent is een beamer altijd beter, mooier, heftiger, etc... :D
Mijn beamer en scherm was vorig jaar bij elkaar 2000 euri en het dubbel en dwars waard.
Nu heb je al de opvolger voor 500 euri minder, maar als je het vergelijkt met een tv van ongeveer dezelfde prijs zou ik zeker weten voor de beamer gaan...

Elke keer als ik het scherm laat zakken (electrisch) het licht uit doe en in m'n bioscoopstoeltjes ( welke ook niet duur waren - 2e hands ) krijg ik kippevel en ben ik weer blij dat ik toen iets boven mijn budget heb uitgegeven. (y)

Emil Z
03-08-2004, 14:39
Nu begin ik een beetje te twijfelen. Mijn broer heeft de sony 32fx68 bb tv ( 82cm). Deze is erg mooi en groot. Maar voor dvd films vind ik het nog niet echt groot. Het scherm is toch iets te klein. Echter de beeldkwaliteit is erg goed en scherp. Het klinkt misschien een beetje raar, 82cm niet heel groot, maar voor films zou ik toch een groter scherm willen gebruiken.

Ik hoorde net van mijn vader dat hij nog een oude projectiescherm heeft liggen ( komt dat mooi uit). Deze zou ik dan voorlopig even kunnen gebruiken totdat ik wat geld over heb voor een beter scherm.

Maar nu weet ik alleen nog niet welke beamer ik zal moeten kopen. Ik zou de beamer voornamelijk voor films gaan gebruiken en af en toe misschien de pc erop aansluiten voor een race sim.

Een groot nadeel vind ik is dat de lamp 'maar' maximaal 3000 uren mee gaat. De kosten voor een nieuwe lamp zijn ook vrij hoog.

Acinony
03-08-2004, 15:01
Nu begin ik een beetje te twijfelen. Mijn broer heeft de sony 32fx68 bb tv ( 82cm). Deze is erg mooi en groot. Maar voor dvd films vind ik het nog niet echt groot. Het scherm is toch iets te klein. Echter de beeldkwaliteit is erg goed en scherp. Het klinkt misschien een beetje raar, 82cm niet heel groot, maar voor films zou ik toch een groter scherm willen gebruiken.

Ik hoorde net van mijn vader dat hij nog een oude projectiescherm heeft liggen ( komt dat mooi uit). Deze zou ik dan voorlopig even kunnen gebruiken totdat ik wat geld over heb voor een beter scherm.

Maar nu weet ik alleen nog niet welke beamer ik zal moeten kopen. Ik zou de beamer voornamelijk voor films gaan gebruiken en af en toe misschien de pc erop aansluiten voor een race sim.

Een groot nadeel vind ik is dat de lamp 'maar' maximaal 3000 uren mee gaat. De kosten voor een nieuwe lamp zijn ook vrij hoog.
1) Niet een oud projectiescherm gebruiken. ( zal waarschijnlijk eentje zijn voor dia of iets dergelijks en dan hebbie een andere reflectie factor)
waar zijn de proffessionals als je ze nodig hebt ? niemand ?
2) Misschien kan je bij jou in de buurt bij wat mensen gaan kijken hoe het eruit ziet, heb ik ook gedaan.
Dan hoef je niet alleen van horen zeggen uit te gaan.

Bent altijd welkom om hier te komen kijken... Maar PAS OP - KIJKEN = KOPEN !! :P

Houd er rekening mee dat je op een zaterdagavond of zondag komt want dan zijn tenminste de winkels dicht... kan je er niet gelijk ééntje halen :D

Emil Z
09-08-2004, 19:18
Bij mediamarkt heb ik de toshiba s 20 gezien voor 1299. Deze beamer heeft een contrast van 2000:1 en een ANSI-lumi van 1400. De beeldkwaliteit vond ik erg mooi.

Heeft iemand ervaring met deze beamer? Zou dit een goede keus zijn?

Albert Kostwinder
09-08-2004, 20:03
Is het niet beter indien je maar 1000€ uit wil geven om voor een breedbeeld TV te gaan? Volgens mij zal de kwaliteit van een TV van 1000€ toch wel hoger zijn dan een beamer van 1000€.

Bij een beamer zal je inderdaad een groter scherm hebben maar das volgens mij ook het enige positieve aan de beamer in zo'n prijsklasse imo. Als je echt wil genieten van een goeie beamer heb je beter een budget van 3000€ of hoger volgens mij.

Ik dacht er ook aan om eerst een beamer te kopen, maar ik ga mij nu gewoon een goeie BB TV kopen en eventueel later mij een deftige beamer kopen. Tegen dan is er een nog beter prijs/kwaliteitsverhouding en zal je niet spijt hebben dat je die beamer van 1000€ hebt gekocht.

Kan merken dat je nog nooit de nieuwste generatie dlp projectoren van tussen de 1 en 2000 euro hebt bekeken. Heb zelf een Themescene H30 met een Pioneer 668 op een Beamax scherm en dat ziet er veel mooier uit dan mijn Panasonic Tau van € 1800.-- en niet alleen omdat het beeld groter is hoor!! :wink:

Sphinkx
10-08-2004, 09:45
@Albert Kostwinder

Het is ook allemaal te zien wat je wil natuurlijk. In mijn geval ga ik het best voor een TV vind ik.

Ik woon momenteel woon nog thuis en gebruik dan ook de TV van thuis voor mijn DVD'tjes te bekijken. Maar binnen dit en 1 jaar ben ik wel van plan te verhuizen. En als ik bv nu een beamer koop en dan met een x aantal maanden verhuis heb ik een beamer maar geen tv... Dus moet ik waarschijnlijk een TV gaan kopen. En zo heb ik 2x de kosten. Daarom is het in mijn geval beter een TV te kopen. Ook is de technologie van beamers de laatste jaren enorm verbeterd en zal dit de volgende jaren ook nog veel beter worden. Daarom koop ik mij nu een BB televisie en dan eventueel met enkele jaren een beamer voor het overweldigende cinemaeffect.

Albert Kostwinder
10-08-2004, 10:36
@Albert Kostwinder

Het is ook allemaal te zien wat je wil natuurlijk. In mijn geval ga ik het best voor een TV vind ik.

Ik woon momenteel woon nog thuis en gebruik dan ook de TV van thuis voor mijn DVD'tjes te bekijken. Maar binnen dit en 1 jaar ben ik wel van plan te verhuizen. En als ik bv nu een beamer koop en dan met een x aantal maanden verhuis heb ik een beamer maar geen tv... Dus moet ik waarschijnlijk een TV gaan kopen. En zo heb ik 2x de kosten. Daarom is het in mijn geval beter een TV te kopen. Ook is de technologie van beamers de laatste jaren enorm verbeterd en zal dit de volgende jaren ook nog veel beter worden. Daarom koop ik mij nu een BB televisie en dan eventueel met enkele jaren een beamer voor het overweldigende cinemaeffect.

Geduld is een schone zaak!, maar is het niet mogelijk om bv een 2de hands bb te kopen voor weinig en dan over een paar maanden, half jaar, een projector te kopen? (beamer klinkt zo.... is ook meer voor presentaties..) een beetje best of both worlds dus....? Ik kan je enkel meegeven dat er nu al projectors te koop zijn vanaf 1000 euro met een beeld waar je U tegen zegt en die een aantal jaren geleden een veelvoud kosten met minder beeld... :wink:

Sphinkx
10-08-2004, 11:00
@Albert Kostwinder

Het is ook allemaal te zien wat je wil natuurlijk. In mijn geval ga ik het best voor een TV vind ik.

Ik woon momenteel woon nog thuis en gebruik dan ook de TV van thuis voor mijn DVD'tjes te bekijken. Maar binnen dit en 1 jaar ben ik wel van plan te verhuizen. En als ik bv nu een beamer koop en dan met een x aantal maanden verhuis heb ik een beamer maar geen tv... Dus moet ik waarschijnlijk een TV gaan kopen. En zo heb ik 2x de kosten. Daarom is het in mijn geval beter een TV te kopen. Ook is de technologie van beamers de laatste jaren enorm verbeterd en zal dit de volgende jaren ook nog veel beter worden. Daarom koop ik mij nu een BB televisie en dan eventueel met enkele jaren een beamer voor het overweldigende cinemaeffect.

Geduld is een schone zaak!, maar is het niet mogelijk om bv een 2de hands bb te kopen voor weinig en dan over een paar maanden, half jaar, een projector te kopen? (beamer klinkt zo.... is ook meer voor presentaties..) een beetje best of both worlds dus....? Ik kan je enkel meegeven dat er nu al projectors te koop zijn vanaf 1000 euro met een beeld waar je U tegen zegt en die een aantal jaren geleden een veelvoud kosten met minder beeld... :wink:

Geduld is altijd een schone zaak, maar soms is het zo moeilijk :?

Een andere reden waarom ik nu niet voor een beamer zou gaan is omdat ik deze moet opstellen op mijn zolderkamer. Daar kan het in de zomer héél warm worden, en in de winter nogal frisjes. Een TV heeft daar geen probleem mee, maar bij een projector :wink: kan dat wel al eens een probleem geven. Een 2de hands BB zou idd een oplossing kunnen zijn...

Albert Kostwinder
10-08-2004, 14:22
@Albert Kostwinder

Het is ook allemaal te zien wat je wil natuurlijk. In mijn geval ga ik het best voor een TV vind ik.

Ik woon momenteel woon nog thuis en gebruik dan ook de TV van thuis voor mijn DVD'tjes te bekijken. Maar binnen dit en 1 jaar ben ik wel van plan te verhuizen. En als ik bv nu een beamer koop en dan met een x aantal maanden verhuis heb ik een beamer maar geen tv... Dus moet ik waarschijnlijk een TV gaan kopen. En zo heb ik 2x de kosten. Daarom is het in mijn geval beter een TV te kopen. Ook is de technologie van beamers de laatste jaren enorm verbeterd en zal dit de volgende jaren ook nog veel beter worden. Daarom koop ik mij nu een BB televisie en dan eventueel met enkele jaren een beamer voor het overweldigende cinemaeffect.

Geduld is een schone zaak!, maar is het niet mogelijk om bv een 2de hands bb te kopen voor weinig en dan over een paar maanden, half jaar, een projector te kopen? (beamer klinkt zo.... is ook meer voor presentaties..) een beetje best of both worlds dus....? Ik kan je enkel meegeven dat er nu al projectors te koop zijn vanaf 1000 euro met een beeld waar je U tegen zegt en die een aantal jaren geleden een veelvoud kosten met minder beeld... :wink:

Geduld is altijd een schone zaak, maar soms is het zo moeilijk :?

Een andere reden waarom ik nu niet voor een beamer zou gaan is omdat ik deze moet opstellen op mijn zolderkamer. Daar kan het in de zomer héél warm worden, en in de winter nogal frisjes. Een TV heeft daar geen probleem mee, maar bij een projector :wink: kan dat wel al eens een probleem geven. Een 2de hands BB zou idd een oplossing kunnen zijn...

Ook een tv kan problemen van grote temperatuurverschillen ondervinden hoor!. Het is altijd beter voor elektronica in het algemeen dat die in een droge ruimte op kamertemperatuur (ca. 20 graden) staat die niet te koud of te warm wordt. (globaal tussen de >10 en <35 graden) :wink:

Emil Z
10-08-2004, 14:52
Mijn kamer is op zolder. Daar is het zomers ook erg warm. Is het dan nog wel verstandig om een beamer te kopen? Kan deze er wel tegen?

Albert Kostwinder
10-08-2004, 15:01
Mijn kamer is op zolder. Daar is het zomers ook erg warm. Is het dan nog wel verstandig om een beamer te kopen? Kan deze er wel tegen?

Ik denk dat een droge ruimte van 32 graden beter is dan bijvoorbeeld een erg vochtige ruimte van 18 graden. In mijn erg droge woonkamer is het momenteel 30 graden (zucht) en daar heeft mijn projector geen last van. Die wordt zo wie zo gekoelt door de ingebouwde koelfan. :wink:

Sicco
10-08-2004, 15:03
te hoge temperaturen kan wel nadelig zijn voor de levensduur van de lamp van een projector. net als sigarettenrook bijvoorbeeld.

Albert Kostwinder
10-08-2004, 15:04
te hoge temperaturen kan wel nadelig zijn voor de levensduur van de lamp van een projector. net als sigarettenrook bijvoorbeeld.

Yep, maar het wordt vanaf morgen al weer kouder..... en nope; ik rook niet! :D

Jaco
10-08-2004, 15:51
Heb zelf een Mitsubishi SL4SU vorige week gekocht en de beeldkwaliteit
loopt de X2 en de Toshiba ruim voorbij, ondanks dat deze DLP zijn.

Deze beamer kostte mij €1291,- met een lamplevensduur van maar liefst 5000 uur op low mode (is 1500!!!lumen) 3000 uur voor normaal mode met 1700 lumen, ruim voldoende voor een zolderkamer

Zoals je ziet is het wel wijs om even door te sparen, meerdere zeiden het hier al, je krijgt er geen spijt van.

Sicco
11-08-2004, 08:48
Heb zelf een Mitsubishi SL4SU vorige week gekocht en de beeldkwaliteit
loopt de X2 en de Toshiba ruim voorbij, ondanks dat deze DLP zijn.

Deze beamer kostte mij €1291,- met een lamplevensduur van maar liefst 5000 uur op low mode (is 1500!!!lumen) 3000 uur voor normaal mode met 1700 lumen, ruim voldoende voor een zolderkamer

Zoals je ziet is het wel wijs om even door te sparen, meerdere zeiden het hier al, je krijgt er geen spijt van.

ik heb die Mitsubishi SL4SU eens opgezocht maar die heeft een resolutie van "maar" 800x600. Is dit niet erg weinig of is dit ruim voldoende voor film?

Albert Kostwinder
11-08-2004, 09:26
Heb zelf een Mitsubishi SL4SU vorige week gekocht en de beeldkwaliteit
loopt de X2 en de Toshiba ruim voorbij, ondanks dat deze DLP zijn.

Deze beamer kostte mij €1291,- met een lamplevensduur van maar liefst 5000 uur op low mode (is 1500!!!lumen) 3000 uur voor normaal mode met 1700 lumen, ruim voldoende voor een zolderkamer

Zoals je ziet is het wel wijs om even door te sparen, meerdere zeiden het hier al, je krijgt er geen spijt van.

ik heb die Mitsubishi SL4SU eens opgezocht maar die heeft een resolutie van "maar" 800x600. Is dit niet erg weinig of is dit ruim voldoende voor film?

Pal dvd's hebben een resolutie van 720x576 pixels, daarvoor is 800x600 wel genoeg dus. Resolutie alleen echter zegt lang niet alles over de kwaliteit van het geprojecteerde beeld. Laat je vooral daar niet gek door maken. Het gaat om de totale indruk van kleur, zwart, kontrast en helderheid. Daarnaast vind ik dat het beeld enigzins filmisch moet aandoen en niet enkel een mooi digitaal plaatje voor hoever dat mogelijk is. Voor bij deed de Themescene H30 wat dat betreft meer met mij dan menig lcd projector met hogere resoluties, waaronder bv. de Epson tw200. Maar dat is enkel persoonlijk natuurlijk en geen regel. Ook de bron die je gaat gebruiken bepaald veel. Een goed progressive scan dvd speler is een must en ook een goed scherm heeft veel invloed op de uiteindelijke kwaliteit. Hou daar rekening mee want dat doet de prijs aardig stijgen! Gewoon kijken dus en niet te veel naar specs kijken. Meer is niet altijd beter..... :wink:

Jaco
12-08-2004, 17:49
Inderdaad is een hogere resolutie niet echt nodig bij film, voor computergraphics daarintegen wel, hiervoor zul je gauw over moeten stappen naar een XGA.

Verder blijft het inderdaad erg persoonlijk, ik ben tevreden en denk een ieder ander met een ander merk ook, daar gaat het om.

bmateijsen
12-08-2004, 19:54
Inderdaad is een hogere resolutie niet echt nodig bij film, voor computergraphics daarintegen wel, hiervoor zul je gauw over moeten stappen naar een XGA.

Verder blijft het inderdaad erg persoonlijk, ik ben tevreden en denk een ieder ander met een ander merk ook, daar gaat het om.

Eigenlijk past op 800 x 600 niet eens een anamorphic PAL resolutie van een normale DVD, deze wordt naar beneden gescaled.

Daarnaast ben ik het absoluut niet eens met deze uitspraak, simpelweg omdat een hogere resolutie meer detail laat zien. Zo draai ik zelf op 2 x de dvdresolutie: 1440 x 1152 voor Pal en 1440 x 960 voor NTSC. Maar goed, dan heb je wel de bandbreedte van bijv. een 8" CRT nodig... :wink:

Albert Kostwinder
12-08-2004, 22:00
Inderdaad is een hogere resolutie niet echt nodig bij film, voor computergraphics daarintegen wel, hiervoor zul je gauw over moeten stappen naar een XGA.

Verder blijft het inderdaad erg persoonlijk, ik ben tevreden en denk een ieder ander met een ander merk ook, daar gaat het om.

Eigenlijk past op 800 x 600 niet eens een anamorphic PAL resolutie van een normale DVD, deze wordt naar beneden gescaled.

Daarnaast ben ik het absoluut niet eens met deze uitspraak, simpelweg omdat een hogere resolutie meer detail laat zien. Zo draai ik zelf op 2 x de dvdresolutie: 1440 x 1152 voor Pal en 1440 x 960 voor NTSC. Maar goed, dan heb je wel de bandbreedte van bijv. een 8" CRT nodig... :wink:

Maar als je 2x de dvdresolutie kijkt worden er toch enkel meer pixels voor dezelfde vlakvulling gebruikt wat alleen als zuiverder kan worden ervaren?. Meer details kan dan volgens mij niet vanwege de resolutie van dvd die als uitgangspunt wordt gebruikt, meer beeldinfo is er gewoonweg niet op de dvd. Het beeld wordt enkel opgeschroeft door meer pixels te gebruiken waardoor bijvoorbeeld trapezium effecten e.d. niet meer of nauwelijks weergeven zullen worden waardoor het beeld zuiverder lijkt? :wink:

bmateijsen
13-08-2004, 06:59
Hi Albert, dat klopt, maar zie het alsof je een stukje onder een loep legt, details worden meer naar voren gebracht, doordat je een pixel dupliceert..

Hwg
28-08-2004, 21:55
Wat het projectie scherm betreft moet je ook af en toe mazzel hebben, een vriend van mij heeft er eentje voor me geregeld bij de uni in Nijmegen die renovatie aan het houden is. Er lag daar een electronisch op en afrolbaar scherm zonder doek en eentje die handmatig was maar met doek, helaas een stuk groter maar niks wat een stanley mes niet op kan lossen....

Emil Z
18-09-2004, 18:41
Ik ben eruit en koop hoogst waarschijnlijk de SHARP PG-B10S voor 999 euro bij mediamarkt. Het enige nadeel is dat ze niet erg veel beamers hebben bij mediamarkt.

Ze hebben bijv. ook nog een TA DATAVIEW a100, epson S1 en een Toshiba S20. Deze zijn allemaal in de prijsklasse van rond de 1000 euro, met uizondering van de toshiba ( 1299euro).
Echter bij de toshiba merkte ik het regenboogeffect op en valt deze daarom af. Het moet een beamer zijn bij mediamarkt aangezien ik van die winkel een tegoedbon heb.

Advies of opmerkingen zijn welkom

Alvast bedankt,


grtz

Emil

Albert Kostwinder
19-09-2004, 11:16
Ik ben eruit en koop hoogst waarschijnlijk de SHARP PG-B10S voor 999 euro bij mediamarkt. Het enige nadeel is dat ze niet erg veel beamers hebben bij mediamarkt.

Ze hebben bijv. ook nog een TA DATAVIEW a100, epson S1 en een Toshiba S20. Deze zijn allemaal in de prijsklasse van rond de 1000 euro, met uizondering van de toshiba ( 1299euro).
Echter bij de toshiba merkte ik het regenboogeffect op en valt deze daarom af. Het moet een beamer zijn bij mediamarkt aangezien ik van die winkel een tegoedbon heb.

Advies of opmerkingen zijn welkom

Alvast bedankt,


grtz

Emil

Jammer dat je alleen bij de MM kan gaan kijken. Dit vind ik juist DE winkel waar je NIET moet zijn. Onkundig personeel en een demo ruimte om te janken. :?

Olaf van der Kroon
20-09-2004, 11:19
Als je overweegt een DLP beamer aan te schaffen houdt er dan rekening mee dat jij of anderen last kunnen hebben van het regenboog effect!
Ik heb zelf laatst een Ben-Q gezien en dat was een ramp. Ik werd gewoon naar van de RBE effecten. Zelf heb ik daarom een Sanyo Z2 gekocht, maar een Z1 is ook al erg mooi. Ik weet dat deze net in prijs zijn verlaag dus moet je voor je € 1000 al een eind op weg zijn.
Succes.

dacross
21-09-2004, 12:40
Ik heb zelf de sharp pgb10-s en ik kan alleen maar zeggen dat hij erg goed bevalt. Ik heb hem destijds nog gekocht bij MM voor 888,- incl. gratis projecta scherm en het is de beste koop geweest die ik ooit heb gedaan!!

Emil Z
21-09-2004, 18:30
Ik heb zelf de sharp pgb10-s en ik kan alleen maar zeggen dat hij erg goed bevalt. Ik heb hem destijds nog gekocht bij MM voor 888,- incl. gratis projecta scherm en het is de beste koop geweest die ik ooit heb gedaan!!

Met welke andere beamers had jij de sharp vergeleken ( in de winkel) ?

Albert Kostwinder
21-09-2004, 18:34
Als je overweegt een DLP beamer aan te schaffen houdt er dan rekening mee dat jij of anderen last kunnen hebben van het regenboog effect!
Ik heb zelf laatst een Ben-Q gezien en dat was een ramp. Ik werd gewoon naar van de RBE effecten. Zelf heb ik daarom een Sanyo Z2 gekocht, maar een Z1 is ook al erg mooi. Ik weet dat deze net in prijs zijn verlaag dus moet je voor je € 1000 al een eind op weg zijn.
Succes.

Als je een dlp projector voor jezelf koopt, waarom rekening houden met anderen als jezelf geen last van rbe hebt? :wink:

Olaf van der Kroon
21-09-2004, 20:35
Als je overweegt een DLP beamer aan te schaffen houdt er dan rekening mee dat jij of anderen last kunnen hebben van het regenboog effect!
Ik heb zelf laatst een Ben-Q gezien en dat was een ramp. Ik werd gewoon naar van de RBE effecten. Zelf heb ik daarom een Sanyo Z2 gekocht, maar een Z1 is ook al erg mooi. Ik weet dat deze net in prijs zijn verlaag dus moet je voor je € 1000 al een eind op weg zijn.
Succes.

Als je een dlp projector voor jezelf koopt, waarom rekening houden met anderen als jezelf geen last van rbe hebt? :wink:

Stel jij hebt er geen last van maar je vriend(in)en wel dan is het vervelend voor hen om naar te kijken. Of je moet zo eenzaam en egoistisch zijn dat je altijd alleen kijkt :)

Albert Kostwinder
22-09-2004, 12:33
Als je overweegt een DLP beamer aan te schaffen houdt er dan rekening mee dat jij of anderen last kunnen hebben van het regenboog effect!
Ik heb zelf laatst een Ben-Q gezien en dat was een ramp. Ik werd gewoon naar van de RBE effecten. Zelf heb ik daarom een Sanyo Z2 gekocht, maar een Z1 is ook al erg mooi. Ik weet dat deze net in prijs zijn verlaag dus moet je voor je € 1000 al een eind op weg zijn.
Succes.

Als je een dlp projector voor jezelf koopt, waarom rekening houden met anderen als jezelf geen last van rbe hebt? :wink:

Stel jij hebt er geen last van maar je vriend(in)en wel dan is het vervelend voor hen om naar te kijken. Of je moet zo eenzaam en egoistisch zijn dat je altijd alleen kijkt :)

Lezen is ook een kunst. Jij koopt hem niet voor jezelf. Natuurlijk hou je dan rekenschap met je vriendin. Hoef toch niet alles voor te kauwen... haha

Tja, helaas ben ik met drie meiden in huis minder eenzaam dan ik zou willen bij het kijken naar mijn projector. In mijn geval is het bijdeweg andersom. Ik ben de enige die een heeeel klein beetje last heeft van rbe. Desondanks geen lcd voor mij!. :wink:

Emil Z
22-09-2004, 19:30
Ziet men heel snel het screendoor effect, of valt dat best mee? Ik zou van een afstand van 3 a 4 meter van het scherm zitten.

Olaf van der Kroon
22-09-2004, 20:24
Ziet men heel snel het screendoor effect, of valt dat best mee? Ik zou van een afstand van 3 a 4 meter van het scherm zitten.

Om dat te bepalen moet je iets duidelijker je kijkafstand bepalen. Vuistregel is kijkafstand delen door 2 is max. schermbreedte.
3 m.:2= 1.50m. / 4m.:2= 2m., nogal een verschil dus.

Als je voor een goedkopere beamer kijkt dan zou ik je aanraden neem dat als beginwaarde en ga er dan 1 tot 2 maten kleiner scherm voor aanschaffen, dat is als je je teminste stoort aan een screendoor effect. Even gaan kijken bij andere beamergekken of in een beamer winkel. (wel een goede niet bij mm, makro, office-centre, e.d.)

Let wel bij lcd = meer screendoor dan bij DLP, daarintegen bij lcd geen bijna epileptische aanval, bij DLP wel (teminste bij mij dan :roll: ).
Zeker bij die prijs.

Emil Z
22-09-2004, 21:38
Let wel bij lcd = meer screendoor dan bij DLP, daarintegen bij lcd geen bijna epileptische aanval, bij DLP wel (teminste bij mij dan :roll: ).
Zeker bij die prijs.

Kan t zo erg zijn? ALthans kans op epileptische aanval? Waar heb jij dan last van tijdens t kijken?

bmateijsen
22-09-2004, 21:46
Nieuwere LCD types hebben steeds minder screendoor, maar bij de lagere resolutietypes gewoon niet te groot projecteren. Dus voor een TW10H van Epson max 1.80.

Epileptische aanval?? Hoezo dan?? Vanwege RBE?? jemig, dat klinkt ernstig...

Emil Z
23-09-2004, 13:06
Bij mediamarkt hebben ze nu een aanbieding van een Sanyo PLV-Z1. Deze is echter al gebruikt en heeft 50 branduren. Er zit verder wel gewoon garantie bij e.d. Hij is dus heel even voor demo gebruikt. Prijs 1099. Zou ik deze aanbieding moeten gebruiken?

bmateijsen
23-09-2004, 13:54
Zie andere post..... ik denk van niet, vind hem te duur, 2dehands krijg je hem zelfs goedkoper..

Emil Z
23-09-2004, 15:34
Het bedrag moet ik namelijk bij MM uitgeven. Een andere keus is de sharp PGb-10s voor 999 zonder scherm. EN/of de dataview a100 voor 1099. Verder is er niks in deze prijsklasse. Heb dus weinig keus:(

Steve Muller
23-09-2004, 15:41
Is dit niets voor jou? http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=512892#512892

Emil Z
23-09-2004, 15:45
Het bedrag moet ik namelijk bij MM uitgeven, omdat ik van hun een tegoedbon heb :wink: (

Emil Z
25-09-2004, 16:43
Ik kan nu kiezen tussen de Toshiba S20 ( contast 2000:1 , ansi 1400, 800x600 DLP) of de Sanyo PLV Z1 (LCD). De toshiba als de sanyo vind ik er mooi. Ik kan ze voor dezelfde prijs krijgen, alleen weet ik niet welke ik zou moeten nemen. Alleen de sanyo is zonder handleiding, maar de beamer is zelf nog nooit gebruikt) Daarom is de prijs wat lager.
Ik zou ongeveer 3 a 3,5 meter van het scherm zitten. Is dit niet te dichtbij?

Wat raden jullie mij aan?


Met vriendeljke groet,

Emil

PS:
info over de beamer:
Toshiba S20: http://www.toshiba.de/consumer/pdf/452/s20.pdf
Sanyo Z1: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Sanyo%20PLV%20Z1.htm

Johan van den D.
25-09-2004, 18:18
Ik zou ongeveer 3 a 3,5 meter van het scherm zitten. Is dit niet te dichtbij?
De afstand is genoeg voor een scherm tot zo,n 2,5 mtr breed.
Prima te doen dus.
Welke het mooiste is kun je alleen zelf bepalen door ze te bekijken.
De handleiding kun je wellicht ergens van internet afplukken. :wink:

Emil Z
25-09-2004, 21:15
De afstand is genoeg voor een scherm tot zo,n 2,5 mtr breed.
Prima te doen dus.
Welke het mooiste is kun je alleen zelf bepalen door ze te bekijken.
De handleiding kun je wellicht ergens van internet afplukken. :wink:


Want als je te dicht op het scherm zit, kan je last krijgen van het screendoor effect. Dat is erg onprettig.

De sanyo is alleen incompleet, vandaar de wat lagere prijs. Ik bedoelde niet te zeggen dat ik het niet zou kopen omdat de handleiding niet erbij zit :lol:

StrayDog
26-09-2004, 04:17
Ik zou ongeveer 3 a 3,5 meter van het scherm zitten. Is dit niet te dichtbij?
De afstand is genoeg voor een scherm tot zo,n 2,5 mtr breed.
Prima te doen dus.
Welke het mooiste is kun je alleen zelf bepalen door ze te bekijken.
De handleiding kun je wellicht ergens van internet afplukken. :wink:

2,5 meter breed vind ik zelf te groot bij een kijkafstand van maar 3 of 3,5 meter, dat kijkt niet rustig meer, maar dat is misschien persoonlijk.
Wat een feit is, is dat 2,5 meter breed voor een 800*600 projector veel te breed is (zeker op die afstand), je wordt dan gek van de screendoor.

Bij een 800*600 projector zou ik zelf zeker als kijkafstand 2 keer de schermbreedte aanhouden, wat in jou geval dus neerkomt op een scherm van 1,50 tot 1,75 breed.
Bij DLP is screendoor iets minder, dus zou je evt. nog iets breder kunnen.
Maar ik zou in elk geval zeker onder de 2 meter breed blijven.

Emil Z
26-09-2004, 10:13
Ik zit nu erg te twijfelen tussen de Sanyo PLV-Z1 en de toshiba S20.
Zijn allebei erg mooi. Ze hebben allebei wel wat plus en minpunten. Maar de sanyo heeft wel een hogere resolutie dan de toshiba. Maakt dit erg uit in het bekijken van een dvdfilm?

De sanyo als de toshiba kosten 1099 euro. Waarbij de sanyo geleverd wordt zonder manual en kabels.

Johan van den D.
26-09-2004, 11:18
2,5 meter breed vind ik zelf te groot bij een kijkafstand van maar 3 of 3,5 meter.2½ mtr is inderdaad het maximale voor bij die kijkafstand.
Met de genoemde projectors zal ik het persoonlijk op max. 2 mtr houden.
Wat ik bedoelde is dat je op 3½ kijkafstand tot 2½ breed beeld kunt gaan en dan even niet lettende op het type projector met hun eventuele nadelen.

Emil Z
26-09-2004, 14:59
Ik ben eruit. Ik ga voor de Toshiba S20 ( dlp projector)

PS: Hoe weet je of een beamer Progressive scan ondersteund?

Emil Z
29-09-2004, 19:04
Ik ga de Toshiba beamer in duitsland kopen. Het wordt of Mediamarkt of Promarkt. De toshiba s20 kost daar maar 849/899 euro. Dat is 400 euro goedkoper dan de mediamarkt in Nederland (1299euro). Omdat ik best vaak naar duitsland ga, kan ik het makkelijk doen.

Mijn versterker had ik 2 jaar geleden ook in duitsland gekocht en heb er geen spijt van gehad:).

Vooral omdat het zoveel scheelt.

Emil Z
02-10-2004, 18:35
Is het verstand om de sanyo Z1 nog te kopen, aangezien deze beamer al ongeveer 2 jaar op de markt is?

damaster
04-10-2004, 20:22
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/2262DFEC829D9294C1256DD9004B69BF
Deze ben ik vanmiddag zelf op het spoor gekomen, lijkt me een mooi beamertje, met een duurzame lamp, van een bekend merk, voor slechts €750!(incl. BTW)

bmateijsen
04-10-2004, 20:31
Ondanks misschien de goede kritieken die deze projector op kieskeurig krijgt ben ik totaal niet te spreken over de Bclever..... Kleuren liggen wat uit een, blacklevel is slechter dan bij andere in de budgetklasse en de focus was een probleem, die is over het totale scherm niet volledig lineair.

Groet Bjorn

Emil Z
08-10-2004, 18:27
IK lees momenteel dat velen de Epson tw10H aanraden. En aangezien deze ook goede specificaties heeft, ga ik voor deze beamer. Echter voordat ik de beamer echt aanschaf ga ik het natuurlijk eerst even testen.
http://shop.mediamarkt.de/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=40401&catalogId=5000&langId=-3&storeId=5000&categoryId=10951
Ik koop de beamer in duitsland. Ik krijg er nog een Xbox bij ook. Echter een xbox heb ik niet nodig, dus ga ik deze in NL gelijk verkopen. ( is de beamer weer wat goedkoper:)
MVG

Emil......

Emil Z
14-10-2004, 10:56
Aangezien de feestdagen alweer wat dichterbij komen, is het misschien niet verstandig om een beamer in die periode te kopen ( aangezien er aanbiedingen zullen komen)? Of geld dit niet echt voor beamers. Ik heb daar de afgelopen feesdagen niet echt op gelet.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee

ALvast bedankt.

bmateijsen
14-10-2004, 12:02
Tis maar net wat je ervoor wil betalen... Blijkbaar wil je voor een dubbeltje op de eerste rij zitten ;)

Emil Z
15-10-2004, 14:59
:D

Ik heb zojuist weer een mooie aanbieding gezien van de sanyo Z1. Deze is zelfs ietsjes goedkoper dan de Epson TW10H. Ik vind de sanyo ook een erg mooi beeld geven.

Ik niet meer wat ik moet kiezen :oops:

Please help :wink:

Albert Kostwinder
15-10-2004, 15:18
:D

Ik heb zojuist weer een mooie aanbieding gezien van de sanyo Z1. Deze is zelfs ietsjes goedkoper dan de Epson TW10H. Ik vind de sanyo ook een erg mooi beeld geven.

Ik niet meer wat ik moet kiezen :oops:

Please help :wink:

Je kijkt echt teveel naar het prijsverschil. Gewoon die projector nemen die je wil hebben en natuurlijk het mooiste vind. Als je alleen voor de prijs gaat kan het alleen maar duurkoop worden... :wink:

Emil Z
15-10-2004, 15:59
Zo bedoelde ik het niet. Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd opgeschreven :wink:
De prijs is voor mij niet het allerbelangrijkste. Want goedkoop is vaak duurkoop zoals je zegt idd.

Ik dacht alleen dat de sanyo z1 in een hogere prijsklasse dan de epon thuishoort en een betere kwaliteit heeft volgens de specificaties.

Ik praat nu over ongeveer 1000 euro, wat voor mij bijna het maximum is. Echter ik zou nog best 2 maanden kunnen wachten en dan misschien 200 a 300 euro meer uitgeven voor een beamer, alleen is het dan nog de vraag of het de moeite waard is. Anders blijf je natuurlijk uitstellen en kom je bij een steeds duurdere beamer:).

Echter bij een internetshop die ook een gewone winkel heeft in koln(duitsland) zie ik een Sanyo Z2 voor 1244 euro. Dat is 244 euro meer. Echter als ik de review lees en de specificaties lees is deze ''stukken'' beter dan de epson en sanyo Z1.

De Z2 heb ik gezien in een winkel en de kwaliteit vind ik erg goed tov de Z1. Je hebt door de hogere resolutie minder last van het SDE. ( althans vind ik).

Vandaar dat ik me zit af te vragen of ik misschien iets moet bijbetalen.....

Mijn bedoeling is als volgt:

Projectie van 2 meter breed
Zitafstand 3.8 a 4 meter
Kamer kan/wordt verduisterd
bedoeld voor dvd-films en misschien af en toe een pc game

Met vriendelijke groet,

Emil

YouriClaessens
16-10-2004, 15:07
Echter bij een internetshop die ook een gewone winkel heeft in koln(duitsland) zie ik een Sanyo Z2 voor 1244 euro

Zooow...dat is geen geld!! Wat is de internetsite van die winkel? :D Als ik jou was zou ik dus echt voor die z2 gaan, dat is echt een superbeamer!

Merth
16-10-2004, 17:53
Ik denk dat hij digitalo.de bedoelt, maar als je via http://www.guenstiger.de/gt/main.asp zoekt kan je hem voor nog 50 euro minder krijgen.

Emil Z
19-10-2004, 12:27
Idd. Ik bedoel digitalo.de. Ik wil hem bij deze internetwinkel kopen, omdat deze ook een afhaalwinkel heeft in keulen ( hier ga ik regelmatig naartoe ) en geeft voor mij een beter gevoel als ik problemen heb met het apparaat. Er is dan een fysieke winkel waar ik naartoe kan gaan ipv dat ik alles per mail en/of post moet regelen.
En je kan onder rembours betalen, ook bij levering in het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Emil

Merth
19-10-2004, 12:29
Ik heb daar al 2 keer besteld dus die winkel is wel te vertrouwen.

creenmachine
19-10-2004, 12:52
Ik heb zelf de Z2, die is echt fantastisch (op eco mode ook nog eens heel stil!)

En dat is een pijnlijk lage prijs voor die beamer!! (ik heb nog iets van 1900 Euri betaald :? )

mzl!
Frank...

Karim
19-10-2004, 18:08
Emil, de Toshiba S 20 is nu € 799,- bij Mediamarkt. (Zelf krijg ik nog 20% personeelskorting, dus € 640,- voor een leuke beamer :D )

Emil Z
19-10-2004, 20:29
Bij welke mediamarkt-vestiging is dat?
Want bij de MM ARENA is de prijs nog steeds 1299 euro:S.

Karim
19-10-2004, 20:50
Emil, alle mediamarkten. Landelijke flyer. Toshiba S 20, 1400 ansi , contrast 2000:1, 16:9 (ik lees gewoon de folder advertentie voor :) ), € 799,-.

Geldt voor iedere mediamarkt. Gewoon opeisen :twisted:

Oh, gelijk even een vraagje: 1400 ansi is toch goed genoeg om zelfs overdag te kunnen kijken?

Emil Z
19-10-2004, 20:58
Ik keek net nog op de site van de MM en zag daar de nieuwe folder met de aanbieding van de toshiba s20. Was net te laat om mn reactie aan te passen :D

Nu wordt het wel lastig om te kiezen :? . De toshiba vond ik in eerste instantie best mooi, maar na wat vergelijkingen en wat langer gekeken te hebben, viel mij heel af en toe het RBE op. En ik vind het wat onrustig kijken naar het beeld tov LCD. De Z2 is zker veel mooier, maar de prijs is ook stukken hoger ( 400 euro meer). De Toshiba is ook een 4:3 (800x600) beamer, wat de beamer minder geschikt maakt voor 16:9, ondanks de omschakelaar van 4:3 naar 16:9.

Albert Kostwinder
20-10-2004, 11:06
De Toshiba is ook een 4:3 (800x600) beamer, wat de beamer minder geschikt maakt voor 16:9, ondanks de omschakelaar van 4:3 naar 16:9.

Onzin, dan wordt gewoon 800x450 gebruikt voor 16:9 van de chip en dat kan prima hoor. :wink:

Emil Z
20-10-2004, 12:08
Ik bedoelde eigenlijk dat bij een echte 16:9 beamer de resolutie 858x480 is. Bij deze beamer is het geen 858 maar 800. Of het veel uit maakt qua kwaliteit weet ik niet maar het is iig wel wat minder :wink:

PS: De sanyo Z2 heeft een resolutie van 1280x720. Bij settings van mijn vga-kaart kan ik een resolutie instellen van 1280x768. Zou ik beter een andere programma hiervoor moeten gebruiken ( zoals powerstrip dacht ik) of is deze resolutie ( 1280x768) van de pc ook wel goed genoeg?
Mis je dan een stuk van het beeld of wordt het beeld een beetje gecomprimeerd?

bmateijsen
20-10-2004, 15:53
Het beste is om hele of halve breuken te gebruiken... dus 720 x 576, wordt 1440 x 1152.. maar goed zo hoog is je resolutie niet.. Weet wel dat er altijd gescaled wordt en je nooit de exacte resolutie, vanwege marges van het paneel kan aansturen met een HTPC.

Groet Bjorn

Emil Z
20-10-2004, 17:52
Ik heb zojuist de Sanyo Z2 besteld. Na heel wat weken van zoeken en kijken ben ik eruit :D .

Ik heb de beamer bij Digitalo besteld voor 1244 euro en zal deze dit weekend afhalen in keulen.

Met vriendelijke groet,

Emil ( nu echt bijna een beamer-eigenaar :wink: )

Karim
20-10-2004, 18:50
Alvast gefeliciteerd. Ik denk dat je er veel plezier van zult hebben.

Ik zelf ga toch voor de Toshiba. Hij kost mij dus € 640,-, en daarbij krijg ik nog € 350,- van iemand wat ik zowat vergeten was. Deze beamer kost mij dus eigenlijk € 290,-. Voor dat geld kan ik het toch eigenlijk niet laten...

Emil Z
20-10-2004, 19:21
Alvast gefeliciteerd. Ik denk dat je er veel plezier van zult hebben.

Ik zelf ga toch voor de Toshiba. Hij kost mij dus € 640,-, en daarbij krijg ik nog € 350,- van iemand wat ik zowat vergeten was. Deze beamer kost mij dus eigenlijk € 290,-. Voor dat geld kan ik het toch eigenlijk niet laten...

Jij ook alvast gefeliciteerd :wink:

Zo....zijn er weer wat ( tevreden) beamer-eigenaren bijgekomen :D

YouriClaessens
21-10-2004, 07:33
Dan verwachten we van jullie binnenkort allebei recensies van jullie beamers he ;)

Veel plezier ermee!!

bmateijsen
21-10-2004, 07:35
Veel plezier... Ik zou wel de Sanyo Z2 laten calibreren.... uit de doos is de projector verre van optimaal qua beeldkwaliteit. Hou hier echt rekening mee! (het kan echt heel veel beter, zelfs als je hem straks opgesteld hebt staan en het idee hebt dat het niet nodig is... )

Groet Bjorn

Emil Z
21-10-2004, 09:27
Dat zal ik dan zeker gaan doen. Het kost dacht ik ongeveer 100 euro, klopt dat?

Alleen las ik op internet dat men niet veel instellingen kon veranderen op de sanyo Z2 ivm instelmogelijkheden?

bmateijsen
21-10-2004, 09:29
Degene die de ISF calibratie uitvoert kan in het service-menu...

Groet Bjorn

P.S. dat klopt...

Emil Z
21-10-2004, 13:56
De sanyo Z2 zal ik moeten aansluiten op mijn Philips dvd 729. Deze heeft echter helaas geen component en s-video aansluiting. Maar wel scart/rgb en composite. De Z2 heeft ook een dvi ingang. Is het misschien beter om de dvd-speler van mijn pc te gebruiken?Wat raden jullie mij aan om voor welke aansluiting te gaan? ( tijdelijke oplossing)
Zodra ik het geld heb ga ik direct een andere dvd-speler kopen met progressive scan.

Met vriendelijke groet,

Emil

bmateijsen
21-10-2004, 14:16
DVI is nog onstabiel en zeker niet in alle mogelijkheden beter...

Je kan kijken of de Z2 ook RGB aan kan, want in principe zou je dan ene SCART - RGB kabel kunnen kopen.. (RGB en Component zijn via een converter om te zetten) bijv. Key Digital Transcoder

groet Bjorn

S913
22-10-2004, 20:06
Heb een vraag over de Toshiba S20. Even vooropgesteld dat ik een beamer n00b ben ...

Enthousiast gemaakt door de positieve reacties/reviews, de specs en de zeer nette prijs ben ik net wezen kijken bij de MediaMarkt Arena waar hij 'uitgestald' staat.

Maar ligt het aan mij of is die opstelling niet optimaal? Ik vond beeld persoonlijk erg 'wazig' en korrelig (stond een knal oranje/rood menu op van een DVD)

Even de hulp ingeroepen van een medewerker (n00b remember ...). Vervolgens wat meer info gekregen, waar ik toch me vraagtekens bij stel (maar gezien mijn kennis moeilijk die verkoper op kon aanspreken) ..

- Eigenlijk moet de beamer in een lichtere ruimte dan de test-opstelling bij de MM (dus hoe donkerder de kamer, hoe minder het beeld)
- Optimale afstand beamer<>scherm is 2 á 3 mtr. Op grotere afstand (dan hij in hun opstelling staat), zou hij waziger worden .
- Je kan de grootte van de projectie op je scherm alleen beïnvloeden (groter/kleiner) door de beamer dichterbij en verder af van het scherm, omdat deze beamer geen zoom heeft. (bij mij zou hij op een kleine 4 meter van het scherm komen, maar het scherm (de ruimte die ik heb) is niet enorm groot, dus ik zou wel graag op die afstand zelf de grootte van de projectie in kunnen stellen)Lammaar, verkeerd begrepen ;)
- Beamer is standaard 4:3, als je hem op 16:9 zet dan wordt het beeld in elkaar gedrukt om breedbeeld te krijgen. Je zou wat aan de zijkanten aan beeld kwijtraken. Echter een dure breedbeeld filmbeamer ernaast op breedbeeld gaf precies hetzelfde beeld ....

Hij heeft daarna even film aangezet en ik vond (maja, wat dus een niet optimale opstelling) het contrast niet echt top en bij snelle beweging wat stroperig ... vlekkerig in gezichten etc.

Ben dus na het 'live' zien van deze beamer een beetje afgeknapt ... Iemand anders bij de MM Arena geweest en die opstelling gezien? Is hij een beetje representatief of komt de S20 niet tot z'n recht?

Of ben ik gewoon niet-reeël bezig en heb een te hoge verwachting van beamers in het algemeen (of in deze prijsklasse)?

Renato
22-10-2004, 21:31
Realiteit is gewoon dat je bij MM geen normale demo kan krijgen, dat ze over het algemeen geen echte kenners van projectoren hebben, of in ieder geval maar wat voor de voet weg verkopen.

S20 is een presentatie beamer, geen ht beamer, je kan er wel op kijken, maar voor een paar honderd (als je ze hebt is het makkelijker) meer heb je wel een HT beamer, 4 speed wiel en rgbrgb wiel. En alles wat ik heb aan reacties heb gelezen, echt resolutie van een LCd Z2 lijkt super, het beeld is minder dan een svga H30. Zelfs in vergelijking met een TX100 zijn er genoeeg die een H30 of IF4805 mooier vinden.

S20? Nou ja het mag, maar het kan beter.

Ik zal maaar niet reageren op het MM verkoper verhaal..

Op HT forum staat er nog 1 te koop, en ik weet nog een demo te koop, PM voor info.

Albert Kostwinder
23-10-2004, 10:59
Hier staat anders iets heel leuks voor € 800.-- een epson tw10H met scherm van Thommy doek. Zeker niet verkeerd :wink:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22362.0