PDA

Bekijk de volledige versie : Ruis bij NAD T-743 receiver



Olivier vd D.
06-08-2004, 12:58
Hallo,

Recent heb ik de NAD T-743 receiver aangeschaft daar ik voor die prijs erg te spreken ben over het geluid. Echter, eenmaal aangesloten komt er een (in de hele kamer hoorbare) ruis uit alle speakers. Het volume heeft geen invloed op de ruis. Ook bij het inpluggen van een koptelefoon hoor ik een ruis. Zelfs zo erg dat luisteren met koptelefoon ondoenlijk is, luistert niet prettig. Mijn conclusie so far is dus dat de slorig liggende speakerkabels niet de oorzaak zijn. Ik heb mijn NAD T562 DVD-speler met een digitale coaxiale (goede) kabel verbonden met de receiver.

Op inet ben ik wel discussies tegengekomen waarin meer mensen melding maken van ruis i.c.m. een NAD receiver (ook hogere modellen). Enkelen hebben werkelijk alles uit de kast getrokken om de oorzaak van de ruis te verhelpen. Op de een of andere manier hebben de meesten er totaal geen last van, maar enkelen (waaronder ik) wel.

Ik kan je verzekeren dat de ruis niet normaal is, van een flink aantal meters kan ik de ruis nog horen. Via de koptelefoon is het echt niet om aan te horen.

Wie heeft tips of is ervaringsdeskundige? Alvast hartelijk dank.

rene0987
06-08-2004, 13:09
alles opnieuw aansluiten en dan kijken of er geen stekkers beschadigt zijn want dat kan nog wel eens voor die ruis zorgen.

maar nou wou ik eigenlijk vragen of het echt ruis is of meer een brom geluid want een neef van mij heeft met een sony reciever ook een hele irritante brom uit alle luitsprekers gehad en zodra als die het display van de reciever dimde was de brom weg.

bij hem is toen de hele reciever terug naar sony gegaan en daar hebben ze toen de hele display unit vervangen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt verder zou ik het ook niet weten.

succ6 :wink:

Marty vanluit
06-08-2004, 13:44
Ik heb een tijd geleden een ruis gehad uit mijn subwoofer, dit was te verhelpen door de kabels van de radio en tv uit de muur te trekken (nu heb ik digitenne, dus heb ik die kabels gelukkig niet meer nodig). Later kreeg ik een ruis uit mijn centerkanaal en een harde plof uit alle speakers bij het schakelen naar een andere modus (bv. van DTS naar stereo)
Ook alles geprobeerd, dus maar laten repareren. Daarna was het weer prima.
Ik heb overigens een onkyo receiver.
Misschien is repareren de enige oplossing? Succes ermee!

Olivier vd D.
06-08-2004, 15:18
Bedankt voor de reacties!


maar nou wou ik eigenlijk vragen of het echt ruis is of meer een brom geluid
Nee, het is echt ruis, geen brom.

Ik heb inmiddels het volgende allemaal geprobeerd:
- lichtnetfilter
- aarden van dvd-speler en receiver

Geen verbetering.

Overigens blijft de ruis tussen de -74dB en ongeveer -5dB constant, na -5 dB wordt de ruis duidelijk harder. Als ik switch tussen de verschillende geluidinputs, dan hoor ik overal dezelfde ruis. Maar kom ik dan weer bij het juiste inputsignaal dan is de ruis weg. Zodra ik de film weer aanzet is de ruis er weer, ook als ik pauzeer. Heb ook ff twee CDs beluisterd. De ruis is er dan niet als er stiltes zijn in de muziek of als ik op pause druk. Via de koptelefoon maakt het niet uit, in alle gevallen de storende ruis.

Ik vrees dat ik terug moet naar de winkel.

Iemand nog suggesties of bekend met het probleem?

rene0987
06-08-2004, 15:49
dan zou ik inderdaad terug gaan naar de winkel meschien zit er wel veel stof in het apparaat zelf wat de ruis veroorzaakt.

maar naar de winkel gaan lijkt me inderdaad de beste oplossing .

ik zou daar wel heel duidelijk maken wat het probleem is en als het kan ook laten horen want ik heb al een aantal keer meegemaakt (gelukkig niet bij mij) dat ze het apparaat zo weer terug geven en zeggen dat er niks mee aan de hand is dus je kunt je het beste meteen duidelijk maken dan dat je telkens terug moet.


vereder zou ik het ook niet meer weten succ6 verder :?:

Christiaan Sauer
06-08-2004, 23:31
aarden van dvd-speler en receiver
Hiermee wordt een aardlus uitgesloten. Jammer. Die had ik in gedachte zitten....

Olivier vd D.
07-08-2004, 19:06
aarden van dvd-speler en receiver
Hiermee wordt een aardlus uitgesloten. Jammer. Die had ik in gedachte zitten....
Het aarden heb ik gedaan door de metalen behuizing van beide apparaten met een snoer te verbinden met de verwarming. Ik neem aan dat dat een juiste methode is.

Christiaan Sauer
07-08-2004, 19:41
Zou idd afdoende moeten zijn. Je zou eens hier en op htforum.nl kunnen zoeken met trefwoord aardlus. Je kan kijken of je er wat info over kan vinden. Het kan namelijk toch voorkomen ook al zou je denken van niet.

Olivier vd D.
08-08-2004, 00:20
Zou idd afdoende moeten zijn. Je zou eens hier en op htforum.nl kunnen zoeken met trefwoord aardlus. Je kan kijken of je er wat info over kan vinden. Het kan namelijk toch voorkomen ook al zou je denken van niet.
Bedankt voor de tip! ;-)

Olivier vd D.
08-08-2004, 14:48
Ik heb heel wat tips inmiddels uitgeprobeerd, maar niks verhelpt de ruis.
- andere stopcontacten en groepen
- kabel (radio) ontkoppelen
- aarden
- etc.

Indien alles ontkoppeld is behalve de koptelefoon (Sennheiser HD590), hoor ik op alle kanalen ruis en wel zoveel ruis dat het echt storend is.

Dinsdag terug naar de winkel en daar testen als men dat goed vindt.

Waar ik nu wel erg benieuwd naar ben, is of er ook tevreden gebruikers zijn van NAD-receivers. Laat het me weten. Ik ben zeer geinteresseerd. Vermeldt aub het type en je ervaringen, met name je ervaringen met ruis, al dan niet op hoge volumes.

Ron-G
08-08-2004, 16:45
Ik lees dit met verbazing...........als je al merkt dat je ook ruis hebt via de koptelefoon ligt het duidelijk aan je reciever.......ik ben altijd heel simpel in dat soort dingen direct terug naar de winkel waar je hem vandaan hebt het liefst dezelfde dag nog en direct een ander apparaat of een van een ander merk of geld terug.........ik zou niks geen andere kabels netfilters etc etc uitproberen........het komt uit je reciever en als er al meer NAD bezitters er last van hebben is het dus een structueel probleem........ik zou voor wat anders gaan........sorry dat ik wat fel reageer maar je legt een hoop geld neer voor iets wat niet goed is, dan moet je niet aan je randapparatuur twijfelen als het voorheen nooit voor problemen heeft gezorgd........kabels zorgen naar mijn idee nooit voor ruis, in het ergste geval voor ploppen die je via je speaker hoort........

Olivier vd D.
08-08-2004, 17:54
Ik ben van plan aanstaande dinsdag terug te gaan naar de winkel. Ik hoop dat ze zo vriendelijk zijn om de receiver in de winkel uit te testen om uit te sluiten dat het door de omstandigheden bij mij thuis komt. Ik heb inmiddels twee Nederlanders gevonden die het probleem ook hebben. Een heeft de receiver omgeruild, de ander weet ik niet. Ik wacht op een reactie.

Olivier vd D.
08-08-2004, 18:11
Ik ben van plan aanstaande dinsdag terug te gaan naar de winkel. Ik hoop dat ze zo vriendelijk zijn om de receiver in de winkel uit te testen om uit te sluiten dat het door de omstandigheden bij mij thuis komt. Ik heb inmiddels twee Nederlanders gevonden die het probleem ook hebben. Een heeft de receiver omgeruild, de ander weet ik niet. Ik wacht op een reactie.

jokey
08-08-2004, 18:12
Ik hoop dat ze zo vriendelijk zijn om de receiver in de winkel uit te testen om uit te sluiten dat het door de omstandigheden bij mij thuis komt.
Dat moet je niet hopen..............dat moet je gewoon eisen!

Ron-G
08-08-2004, 19:28
Dat moet je niet hopen..............dat moet je gewoon eisen!


Ik kan hier niks anders aan toevoegen.........blijf wel gewoon beleeft maar je moet gewoon een goed toestel mee krijgen hetzij van NAD of van een ander merk...........