PDA

Bekijk de volledige versie : vraagje over sacd geluid



guillaume
07-08-2004, 19:49
Hoi allemaal
ik heb sinds gisteren `n sacd speler philips dvd 763sa
deze heb ik verbonden met de 5.1 uitgang van de speler naar de versterker ernaast maak ik nog steeds gebruik van de digitale coax kabelvoor het dts en dolbi geluid wat mij opvalt is dat als ik gebruik maak van de 5.1 uitgang van de speler dat er minder bas is als bij de digitale uitgang.
Hebben jullie dit ook?

Herjan
08-08-2004, 10:51
Weet je wel zeker dat het digitale signaal een SACD-signaal is? Meeste SACD-spelers geven dit signaal namelijk alleen analoog door, omdat er vrijwel geen enkele receiver is met SACD-decoder.

Welke receiver heb je? Ik heb zelf een Sony DVP-NS900V als SACD-speler en een Harman Kardon AVR300 als receiver. SACD wordt alleen via de 6-channel input doorgegeven.

guillaume
08-08-2004, 20:14
ik gebruik met sacd de analoge uitgang van de dvd speler (5.1)dezeuitgang heb ik ook geprobeerd met films met het dts en dolbi.
wat mij opviel met de 5.1 uitgang dat er minder bass wordt doorgegeven.
ik heb de marantz 5300 versterker.
groetjes guillaume

Herjan
08-08-2004, 23:30
Ach so! Ja, als je de digitale uitgang gebruikt, dan maak je gebruik van de DAC's (Digitaal/Analoog Converters) van je receiver. Gebruik je de analoge uitgangen, dan maak je gebruik van de DAC's van de SACD-speler. Deze DAC's zijn natuurlijk anders. Dus dan kan zeer zeker zo zijn dat het geluid anders klinkt. Zou vreemd zijn als het geluid hetzelfde zou zijn zelfs!

Je zou kunnen kijken of je in je SACD-speler de bas iets kunt versterken. Dat kan in de mijne wel, maar dat is ook een DVD-speler.

Succes! ;)

Nelis
09-08-2004, 15:59
Daarbij is niet iedere SACD in 5.1. Ik heb ook SACD's in 5.0. Kijk hier even naar, dit kan net het verschil zijn voor je lage tonen.

audiofreak1
10-08-2004, 22:09
Bij veel SACD's wordt het subkanaal niet gebruikt om de opname zo clean mogelijk te laten klinken. Vandaar dat veel homecinemasets met SACD weergave gebruik maken van een passive sub om toch lage tonen te krijgen. Bij sommige versterkers kun je both bass inschakelen om toch wat meer te krijgen.