PDA

Bekijk de volledige versie : Speakers op Large/Small



Master Dennis
07-08-2004, 21:04
Ben sinds kort m'n HT aan het upgraden. Ik heb nu 2 fronts(JBL-E80) en een center van JBL(E35). M'n rears zijn van Sony(moeten vervangen worden door JBL-E10). Ik heb nog een versterker van Pioneer(VSA-EO6).
Ik heb nog geen subwoofer.

Nu is mijn vraag, moet ik alles op large/small zetten, of alleen m'n fronts?
(Mijn kamer is c.a. 4 bij 5).

Christiaan Sauer
07-08-2004, 21:09
Ik heb nog geen subwoofer
Large. Anders ga je bepaalde frequenties in je versterker afkappen die je dan gaat missen.
Gewoon op large zetten dus, en gaan sparen voor een subwoofer :twisted: ;) ;)

Johan van den D.
07-08-2004, 21:15
Gewoon op large zetten dus, en gaan sparen voor een subwoofer :twisted: ;) ;)In dit geval zal ik ook voor large gaan en zoals Christiaan al zei voor een subwoofer gaan sparen.
In een ht opstelling toch wel een must. :wink:

YouriClaessens
07-08-2004, 23:00
Even offtopic, maar als ik dus kleine satellieten heb met een MS-907 Sub, moet ik alles op klein zetten??

jokey
07-08-2004, 23:10
Even offtopic, maar als ik dus kleine satellieten heb met een MS-907 Sub, moet ik alles op klein zetten??
Ja.
Moet je met kleine satellieten altijd doen, deze kunnen toch geen echte lage tonen weergeven dus hoef je ze er ook niet heen te sturen vanuit je versterker.

Johan van den D.
08-08-2004, 09:09
Bij vrijwel iedere ht opstelling incl. subwoofer zal de "small" optie beter klinken ongeacht kleine of grote vloerstaande speakers.
In geval van kleine speakertjes omdat ze de lage tonen toch niet kunnen weergeven en in het geval van grote speakers die het wel zouden kunnen kan het toch lonen om voor small te kiezen.
Reden is dat alle lage tonen onder een bepaalde frequentie dan naar de sub gaan incl. het LFE signaal en je speakers meer rust krijgen.
Je receiver hoef dat signaal niet te versterken waardoor ook je voeding en dergelijke meer rust krijgen en dat komt ten goede aan de overige signalen.
Het hoog en midden gebied zal dus wat fijner gaan klinken, ze hebben immers de gehele power van de voeding te beschikking.
Hetzelfde voordeel geld ook voor de speakers zelf die niet alles uit het laag hoef te persen met de nodige freq. afval , dat doet de sub immers en die is er speciaal voor ontworpen.
Kortom, je receiver, je speakers en het totale geluidsbeeld zal er in de meeste gevallen baat bij hebben wanneer er voor small wordt gekozen.
Een goede subwoofer is dan uiteraard wel van belang. :wink: