PDA

Bekijk de volledige versie : Advies HT mogelijkheden



Shadow010
10-08-2004, 00:00
Ik ben nogal een leek wat betreft home theater en ik moet bepaalde keuzes gaan maken en kan wel wat advies gebruiken. Dit soort dingen zullen wel vaker gevraagd worden dus als het 'de zoveelste' is, dan gooien jullie er maar een slotje op.

Nu in bezit:
- Technics stereo versterker (+ andere componenten; cd-speler, mp3 etc)
- 2 Jamo speakers (waar ik tevreden over ben)
- Pioneer DV-340 DVD-Speler

Nu wil ik van stereo-geluid naar dolby digital/dts. Wat is nu wijsheid?

- Een home cinema set kopen (incl. versterker + luidsprekers) en die alleen gebruiken voor films (zodat mijn muziek gewoon 'apart' blijft aangesloten)

- Een nieuwe (aparte) versterker kopen. Vervolgens een 5.1 speaker-set kopen voor alleen film. Muziek dus weer apart via stereo versterker.

- Een nieuwe versterker kopen met nieuwe (aparte) speakers voor zowel film als muziek.

Ik heb begrepen dat die home cinema sets wel 'aardig' geluid geven voor film, maar dat het voor muziek een drama is. Muziek staat gelijk aan film voor mij dus dat is eigelijk geen optie.

Ik vroeg me ook af of ik mijn jamo speakers kan gebruiken voor een 5.1 set. Zijn er speciale surround speakers of kan elk soort speaker gebruikt worden en wordt 'het surround' in de versterker geregeld. Als mijn Jamo speakers bijvoorbeeld front-speakers kunnen zijn, dan hoef ik dan eigelijk maar 3 nieuwe speakers + subwoofer

Ook snap ik niet helemaal hoe een 5.1 versterker werkt wanneer er muziek wordt afgespeeld. Schakelt die dan automatisch op stereo bij de front-speakers?

Veel vragen.........en hopelijk veel antwoorden ;)

Herjan
10-08-2004, 08:08
Wat je zou kunnen doen is een surroundreceiver kopen en de pre-amp uitgangen voor de fronts aansluiten op je stereoversterker. Je kunt dan gewoon alle apparatuur aansluiten op je surroundsysteem, maar voor de fronts (dus stereo) de stereoversterker gebruiken.