PDA

Bekijk de volledige versie : Advies HT mogelijkheden



Shadow010
10-08-2004, 00:00
Ik ben nogal een leek wat betreft home theater en ik moet bepaalde keuzes gaan maken en kan wel wat advies gebruiken. Dit soort dingen zullen wel vaker gevraagd worden dus als het 'de zoveelste' is, dan gooien jullie er maar een slotje op.

Nu in bezit:
- Technics stereo versterker (+ andere componenten; cd-speler, mp3 etc)
- 2 Jamo speakers (waar ik tevreden over ben)
- Pioneer DV-340 DVD-Speler

Nu wil ik van stereo-geluid naar dolby digital/dts. Wat is nu wijsheid?

- Een home cinema set kopen (incl. versterker + luidsprekers) en die alleen gebruiken voor films (zodat mijn muziek gewoon 'apart' blijft aangesloten)

- Een nieuwe (aparte) versterker kopen. Vervolgens een 5.1 speaker-set kopen voor alleen film. Muziek dus weer apart via stereo versterker.

- Een nieuwe versterker kopen met nieuwe (aparte) speakers voor zowel film als muziek.

Ik heb begrepen dat die home cinema sets wel 'aardig' geluid geven voor film, maar dat het voor muziek een drama is. Muziek staat gelijk aan film voor mij dus dat is eigelijk geen optie.

Ik vroeg me ook af of ik mijn jamo speakers kan gebruiken voor een 5.1 set. Zijn er speciale surround speakers of kan elk soort speaker gebruikt worden en wordt 'het surround' in de versterker geregeld. Als mijn Jamo speakers bijvoorbeeld front-speakers kunnen zijn, dan hoef ik dan eigelijk maar 3 nieuwe speakers + subwoofer

Ook snap ik niet helemaal hoe een 5.1 versterker werkt wanneer er muziek wordt afgespeeld. Schakelt die dan automatisch op stereo bij de front-speakers?

Veel vragen.........en hopelijk veel antwoorden ;)

Herjan
10-08-2004, 08:08
Wat je zou kunnen doen is een surroundreceiver kopen en de pre-amp uitgangen voor de fronts aansluiten op je stereoversterker. Je kunt dan gewoon alle apparatuur aansluiten op je surroundsysteem, maar voor de fronts (dus stereo) de stereoversterker gebruiken.


Ik heb begrepen dat die home cinema sets wel 'aardig' geluid geven voor film, maar dat het voor muziek een drama is. Muziek staat gelijk aan film voor mij dus dat is eigelijk geen optie.
Een "ramp" is een groot woord. Maar dedicated stereo-versterkers zijn wel veel beter in stereo dan een surroundversterker. De Arcam AVR300 schijnt 1 van de eerste positieve uitzonderingen te zijn, maar daar moet je dan wel 2150 euro voor neerleggen. Het ligt eigenlijk vooral aan de speakers. Met zo'n sateliet/subwoofer systeem, waarbij de satelietjes echt van die hele kleine dingen zijn, dan zijn ze inderdaad verschrikkelijk voor muziek, maar eigenlijk ook voor film. Koop je gewoon volwassen speakers, dan komt het wel goed.


Ik vroeg me ook af of ik mijn jamo speakers kan gebruiken voor een 5.1 set. Zijn er speciale surround speakers of kan elk soort speaker gebruikt worden en wordt 'het surround' in de versterker geregeld. Als mijn Jamo speakers bijvoorbeeld front-speakers kunnen zijn, dan hoef ik dan eigelijk maar 3 nieuwe speakers + subwoofer
Ja hoor. De Jamo speakers kun je prima gebruiken. In principe kun je elke speaker gebruiken voor surroundsound. Het is echter zo dat centerspeakers vaak extra afgeschermd zijn, zodat ze je TV niet storen met magnetische velden. En ook voor surroundspeakers (achterspeakers) bestaan speciale "dipole" speakers. Speakers die het geluid 2 kanten "opstralen".


Ook snap ik niet helemaal hoe een 5.1 versterker werkt wanneer er muziek wordt afgespeeld. Schakelt die dan automatisch op stereo bij de front-speakers?
Ja, Ook surroundreceivers kun je gewoon op stereo zetten (1 keer aangeven en dan onthouden ze het voor de volgende keer. Dat kan per bron). Ik doe dat ook altijd als ik muziek luister. Veel mensen vinden het prachtig als het geluid misvormt wordt om toch een surroundgeluid te produceren, maar een CD is in stereo opgenomen en zou zo moeten worden afgespeeld. Maar goed, da's mijn mening...


Veel vragen.........en hopelijk veel antwoorden ;)
Bij deze in ieder geval de eerste antwoorden... ;)

Shadow010
10-08-2004, 19:34
Bedankt voor de antwoorden! helpt me al aardig op weg! Een dingetje begrijp ik alleen niet helemaal.


Wat je zou kunnen doen is een surroundreceiver kopen en de pre-amp uitgangen voor de fronts aansluiten op je stereoversterker. Je kunt dan gewoon alle apparatuur aansluiten op je surroundsysteem, maar voor de fronts (dus stereo) de stereoversterker gebruiken.

Kun je misschien uitleggen wat pre-amp uitgangen zijn? Ik snap namelijk niet helemaal hoe ik de front-speakers zowel op m'n stereo als op m'n surroundreceier kan zetten.

Herjan
10-08-2004, 19:49
De meeste receivers hebben zowel versterkte als onversterkte uitgangen. De versterkte uitgangen zijn geschikt om direct te verbinden met een speaker. De onversterkte kun je gebruiken om een eindversterker op aan te sluiten. Deze uitgangen zijn te vergelijken met de uitgangen van een CD-speler (welke je normaal gesproken op je receiver aansluit).

Wat je dus kunt doen is de frontspeakers niet aansluten op de versterkte uitgang van je receiver, maar de onversterkte uitgangen (pre-amp uitgangen) met een interlink (stereokabeltje) aansluiten op de "AUX" ingang (bijv.) van je stereo versterker en de speakers op je eindversterker. De volume van de stereoversterker zul je 1 keer heel precies moeten gelijkstellen met je receiver (kan eenvoudig met een geluidsmeter).

Maar ik weet niet 100% zeker of dit voor jou de goede oplossing is. Misschien is er een ander forumlid wat een soortgelijke opstellling heeft en je tips kan geven uit de praktijk...

Succes in ieder geval!

martin
10-08-2004, 20:43
je zou kunnen kiezen voor een drie kanaals eindversterker voor de center en achterspeakers. Maar je hebt wel een versterker nodig die minstens dolby digital decodeerd voor het surround geluid.

Herjan
11-08-2004, 08:48
je zou kunnen kiezen voor een drie kanaals eindversterker voor de center en achterspeakers. Maar je hebt wel een versterker nodig die minstens dolby digital decodeerd voor het surround geluid.
Of een externe decoder! 8)

Maar volgens mij heb je voor de prijs van een eindversterker en/of decoder al een heel leuke receiver. :wink:

basset
11-08-2004, 09:25
Hoeveel wil je uitgeven?

Een aardige dd receiver heb je rond de 300 euro en die speelt ook gewoon muziek hoor.

Shadow010
11-08-2004, 09:44
Okee, het wordt al wat duidelijker. Ik ben van plan om een receiver te kopen met dolby / dts. Heb nu een pioneer dvd-speler dus misschien wel zo handig om er een pioneer receiver van te maken.

Misschien toch eerst even kijken hoe muziek klinkt op (nieuwe) receiver en als ik er dan niet tevreden mee ben iets anders verzinnen. Het ging mij vooral om de speakers. Als ik mijn jamo speakers als front-speakers gebruik dan heb ik dus nog 2 rears, een center en een subwoofer nodig.

Maar omdat er tegenwoordig zoveel HTspeaker-sets zijn dacht ik dat het misschien makkelijker was om maar gelijk zo'n speaker-set te kopen en m'n muziek gewoon via m'n stereo versterker te luisteren. Dat is niet echt efficiënt natuurlijk, omdat ik dan 2 verschillende versterkers gebruik dus vandaar dat ik misschien dacht dat iemand hier een ander idee zou hebben.

Maar ik ben iniedergeval al weer wat wijzer over hoe het allemaal werkt. Ik heb niet zo heel veel budget ervoor, maar ik wil geen rommel. Ongeveer € 500,-

Shadow010
11-08-2004, 10:19
Ik ben ff over dvd.nl aan het surfen en toen kwam ik dit tegen:

Canton Movie 10-MX II; satellieten / centerspeaker / actief subwoofersysteem

getest door dvd.nl en conclusie daarvan was dat het voor de prijs van €275,- een uitstekend geluid gaf.

Als ik dit combineer met de Pioneer VSX-D514;
80 W x 5 A/V receiver, dolby, dts, Pro logic II voor €255,-

Hoe denken jullie over deze combinatie? Het lijkt mij wel een aardige deal. Als blijkt dat ik niet tevreden ben met de muziek via de speakers, dan kan ik altijd muziek gewoon via m'n stereo versterker regelen.

Ik snap dat dit niet het ultieme geluid gaat geven, maar met mijn budget lijkt dit me een goede optie.

Herjan
11-08-2004, 10:32
Tja, wat verwacht je van die Cantons? Zoals de naam doet vermoeden zijn ze prima geschikt voor films, maar qua muziek vind ik ze te schel/scherp in het hoog, komt het midden er wat zwakje uit en staat het laag volledig los van de rest (omdat het uit de sub komt). Ik zou je adviseren om ze eens kritisch te gaan beluisteren. Ik ben zelf vrij kritisch als het gaat om muziek (ik zing zelf, dus vocalen moeten natuurlijk klinken), dus misschien vind jij ze heel goed...

Zou het voor jou eventueel een optie zijn om je speakers in fases te kopen? Dus eerst alleen twee fronts (eventueel twee oude gebruiken voor surround).

De receiver lijkt me voor het geld wel prima. Maar qua speakers zou ik persoonlijk een andere keuze maken.

basset
11-08-2004, 11:03
Geef dan een paar Euro meer uit aan bijvoorbeel een Tannoy 5.1 Home cinema speakers uit die je nu ik meen voor 300 euro bij Raf kunt kopen.

Hoewel het idd een persoonlijke keus is. Misschien zijn voor jouw die Tannoys weer dramatisch.

Of bij Correct een Yamaha combi (dvd + receiver) met een mordaunt short premiere set voor 800 euro. (kijk nff op hun site.

bij Polectro met een Yamaha combi en diezelfde tannoy set.

Het is bijna altijd voordeliger om een combi te kopen in die prijsklasse als je ook opp zoek bent naar nieuwe speakers en die klein wilt hebben.

Shadow010
11-08-2004, 11:48
Als eerste wil ik ff zeggen dat ik het heel tof vind dat jullie een beetje meedenken. Alleen kom ik er niet echt uit.
--
Als ik die cantons aanschaf, dan hou ik gewoon m'n stereo versterker met jamo speakers voor muziek. Ik heb van een aantal mensen op dit forum gelezen dat zij wel te spreken waren over de cantons (voor film) dus vandaar dat me dat wel een goede optie leek.

Muziek wil ik niet via satelliet-speakers. Ik kan wel alle speakers apart kopen, zodat ik ze wel voor film en muziek kan gebruiken maar dan ben ik wel een stuk duurder uit denk ik.

Zo'n receiver/dvd-speler/speaker combinatie wil ik liever niet, omdat ik al een dvd speler heb.

Dan nog even 2 vragen:

1) Die pioneer versterker die ik op het oog heb is een 80 W x 5 A/V receiver. Gaat dat wel samen met de Canton Movie 10 MX II (specificaties cantons: Nominale / muziekbelastbaarheid: satellieten: 40/70 Watt / centerspeaker: 40/80 Watt, Nominaal / muziekvermogen: 50/100 Watt)

De receiver is 80 Watt en het muziekvermogen van de cantons is 50/100 Watt. Gaat dat samen? Ik wil niet gelijk m'n receiver naar de vernieling helpen.

2) Voor € 300,- heb je een DENON AVR (6x 75 Watt (8 ohm) met meer specificaties dan de pioneer receiver. Is dat denken jullie een betere keus ook aangezien Denon volgens mij een wat beter merk is?

basset
11-08-2004, 12:16
Als eerste wil ik ff zeggen dat ik het heel tof vind dat jullie een beetje meedenken. Alleen kom ik er niet echt uit.
--
Als ik die cantons aanschaf, dan hou ik gewoon m'n stereo versterker met jamo speakers voor muziek. Ik heb van een aantal mensen op dit forum gelezen dat zij wel te spreken waren over de cantons (voor film) dus vandaar dat me dat wel een goede optie leek.

Muziek wil ik niet via satelliet-speakers. Ik kan wel alle speakers apart kopen, zodat ik ze wel voor film en muziek kan gebruiken maar dan ben ik wel een stuk duurder uit denk ik.

Zo'n receiver/dvd-speler/speaker combinatie wil ik liever niet, omdat ik al een dvd speler heb.

Dan nog even 2 vragen:

1) Die pioneer versterker die ik op het oog heb is een 80 W x 5 A/V receiver. Gaat dat wel samen met de Canton Movie 10 MX II (specificaties cantons: Nominale / muziekbelastbaarheid: satellieten: 40/70 Watt / centerspeaker: 40/80 Watt, Nominaal / muziekvermogen: 50/100 Watt)

De receiver is 80 Watt en het muziekvermogen van de cantons is 50/100 Watt. Gaat dat samen? Ik wil niet gelijk m'n receiver naar de vernieling helpen.

2) Voor € 300,- heb je een DENON AVR (6x 75 Watt (8 ohm) met meer specificaties dan de pioneer receiver. Is dat denken jullie een betere keus ook aangezien Denon volgens mij een wat beter merk is?

Denon is zeker geen beter merk dan Pioneer, maar ook niet slechter.

Waarom je versterker houden? Neem een Receiver die A en B speakers heeft heeft dan kun je je Jamo's op B aansluiten en voor films op A.

Ga gewoon luisteren naar die speakersetjes, je zou wel eens verrast kunnen worden.

Vraag 1: Geen probleem

Een zwaardere versterker tov de speakers is zelfs te prefereren ivm clipping wat je speaker sloopt. Maar bij normaal spelen maaket het allemaal niet zoveel uit.

Deze combinatie werkt ieder geval prima, hoewel die 80 Watt van Pioneer waarschijnlijk 80 Wat is bij het gebruik met 2 kanalen. Bij Surround is dat vaak opeens een stukje minder, maar nogmaals, normaal gesproken is dat geen probleem.

Shadow010
11-08-2004, 12:36
Dat is inderdaad wel een goed idee (A en B speakers).

Nog even over het aantal Watt, zodat ik dat goed begrijp. De receiver is 80 Watt en het muziekvermogen van de cantons is 50/100 Watt. Die (maximale) 100 Watt van de speakers wil dus niet zeggen dat dit teveel is voor een 80 Watt receiver?
----------
Die Denon receiver lijkt me goed dus daar ben ik dan uit. Ik zit toch te denken om gewoon aparte speakers aan te schaffen, want ik vind het zonde om m'n jamo speakers niet te gebruiken voor film. Deze kan ik dan voor front-speakers gebruiken (en dus ook voor muziekweergave in stereo). Zo'n setje is misschien toch niet zo'n goed idee.

Dan moet ik gaan zoeken naar rears, een center en een subwoofer. Ik neem aan dat deze ook het beste van Jamo kunnen zijn, zodat alles goed bij elkaar past qua geluid.

Enige nadeel is dat m'n front-speakers niet magnetisch zijn afgeschermd, maar dit is niet essentieel voor fronts toch? Ik zet ze toch niet vlak naast de tv.

basset
11-08-2004, 13:12
Dat is inderdaad wel een goed idee (A en B speakers).

Nog even over het aantal Watt, zodat ik dat goed begrijp. De receiver is 80 Watt en het muziekvermogen van de cantons is 50/100 Watt. Die (maximale) 100 Watt van de speakers wil dus niet zeggen dat dit teveel is voor een 80 Watt receiver?
----------
Die Denon receiver lijkt me goed dus daar ben ik dan uit. Ik zit toch te denken om gewoon aparte speakers aan te schaffen, want ik vind het zonde om m'n jamo speakers niet te gebruiken voor film. Deze kan ik dan voor front-speakers gebruiken (en dus ook voor muziekweergave in stereo). Zo'n setje is misschien toch niet zo'n goed idee.

Dan moet ik gaan zoeken naar rears, een center en een subwoofer. Ik neem aan dat deze ook het beste van Jamo kunnen zijn, zodat alles goed bij elkaar past qua geluid.

Enige nadeel is dat m'n front-speakers niet magnetisch zijn afgeschermd, maar dit is niet essentieel voor fronts toch? Ik zet ze toch niet vlak naast de tv.

Nee hoor,

Gaat geen problemen opleveren bij normaal luisteren. Het verschil in Watt is daar te klein voor.

Wat speakers betreft zul je zien als je 3 losse speakers en een sub koopt dat je veel duurder uit kan zijn. Zo alles in 1 set zoals Canton, MOrdaunt Short, Tannoy etc. is zeker voor film (en soms ook voor muziek) voor de meesten goed genoeg. Maar daarom moet je ook echt gaan luisteren want niet iedereen is er even gevoelig voor.

Nogmaals: Een Versterker van 20 Watt op Speakers van 100 watt KAN (hoeft niet) gevaarlijk zijn.

Bijna alle receivers die je nu koopt passen bij de meest gangbare speakers (Ik heb het nu even niet over al die exotische topspeakers)

Shadow010
11-08-2004, 14:31
Ok bedankt dan is dat ook duidelijk.

Ik was van plan om de Canton-speakers bij Pick2Play (onlineshop) te bestellen dus dan wordt het luisteren wat lastig :)

Net kwam ik trouwens op marktplaats 2 jamo speakers tegen voor een mooi bedrag. Ik denk dat ik deze even ga beluisteren en als ze me bevallen (model ken ik, me broer heeft ze ook) dan kan ik die gebruiken. Dan moet ik alleen nog een center en een subwoofer. Dat scheelt alweer.

Even wat betreft de magnetische bescherming. Dit is vooral belangrijk bij de center-speaker en veel minder bij de fronts en rears toch? Want als ik besluit die speakers te kopen, dan hebben mijn fronts en rears allebei geen bescherming. Is deze bescherming overrated of toch best wel belangrijk?

en nog 1 (laatste) vraag: hoeveel betaal je voor een beetje redelijke center/subwoofer?

That's all. Na deze vragen moet ik gewoon ff gaan nadenken en een keuze gaan maken. Jullie iniedergeval heel erg bedankt voor de support

basset
11-08-2004, 14:38
Ok bedankt dan is dat ook duidelijk.

Ik was van plan om de Canton-speakers bij Pick2Play (onlineshop) te bestellen dus dan wordt het luisteren wat lastig :)

Net kwam ik trouwens op marktplaats 2 jamo speakers tegen voor een mooi bedrag. Ik denk dat ik deze even ga beluisteren en als ze me bevallen (model ken ik, me broer heeft ze ook) dan kan ik die gebruiken. Dan moet ik alleen nog een center en een subwoofer. Dat scheelt alweer.

Even wat betreft de magnetische bescherming. Dit is vooral belangrijk bij de center-speaker en veel minder bij de fronts en rears toch? Want als ik besluit die speakers te kopen, dan hebben mijn fronts en rears allebei geen bescherming. Is deze bescherming overrated of toch best wel belangrijk?

en nog 1 (laatste) vraag: hoeveel betaal je voor een beetje redelijke center/subwoofer?

That's all. Na deze vragen moet ik gewoon ff gaan nadenken en een keuze gaan maken. Jullie iniedergeval heel erg bedankt voor de support

Een center is heeeeeel belangrijk en het liefst moet die gelijk of uit dezelfde serie komen als de fronts. Rears valt nog wel mee, maar je wilt tussen wollige fronts geen scherpe center hebben of andersom.

Een redelijke budget sub is rond de 200 a 300 euro te vinden. (De MS308 die ik heb is best goed in zijn prijsklasse)

Een goede center zal zo rond de 150 euro zitten denk ik. (ieder geval als ik naar mijn budget kijk :P )

Herjan
11-08-2004, 14:40
Afscherming van fronts/rears is inderdaad niet zo belangrijk. Van de center veel meer, vooral als hij op je TV staat of er heel dicht bij.

Wat kost een center? Tja, da's afhankelijk welke je neemt. In principe zou je een Jamo "moeten" nemen, zodat het geluid hetzelfde is als je fronts. Je hebt ze vast wel zo rond de 100 tot 300 euro. Die ik heb op 't oog heb (de QUAD L-Center) is 450 euro.

Een subwoofer, excuus: een redelijke subwoofer moet je toch snel rekenen op 400 tot 500 euro. Wil je alleen een boemkast (om het maar eens oneerbiedig te zeggen), dan ben je voor 200 vast wel klaar...

basset
11-08-2004, 14:48
Afscherming van fronts/rears is inderdaad niet zo belangrijk. Van de center veel meer, vooral als hij op je TV staat of er heel dicht bij.

Wat kost een center? Tja, da's afhankelijk welke je neemt. In principe zou je een Jamo "moeten" nemen, zodat het geluid hetzelfde is als je fronts. Je hebt ze vast wel zo rond de 100 tot 300 euro. Die ik heb op 't oog heb (de QUAD L-Center) is 450 euro.

Een subwoofer, excuus: een redelijke subwoofer moet je toch snel rekenen op 400 tot 500 euro. Wil je alleen een boemkast (om het maar eens oneerbiedig te zeggen), dan ben je voor 200 vast wel klaar...

Dat hoor ik ook steeds, maar ik vind die MS-308 van mij gewoon best goed :)

Komt wellicht ook dat het geen flabberbas is omdat de speaker wat compacter is. OK hij kan dan niet onder de 35 Hz, maar moet hij trillen dan trilt hij. Moet hij een subtiele laten horen doe hij het ook.

Het is allemaal wat je gewend bent. En zit je op een budget moet je concessies doen.

Herjan
11-08-2004, 16:10
Het is allemaal wat je gewend bent. En zit je op een budget moet je concessies doen.
Absoluut! Zoals ik ook op mijn site zeg: hét criterium voor een goede set is, is dat jíj er blij mee bent. Niet iemand anders!

Ik zou ook best een set willen hebben, zoals bijv. deze van Garmt (http://my.hifi.nl/index.php?user=46), maar ik heb er a) niet de ruimte voor en b) niet het geld voor (over).

Maar ik ben toch al redelijk tevreden met wat ik heb staan, hoor! ;)

Shadow010
11-08-2004, 18:02
okee, dus zeg 150 (center) en 300 (sub) is toch nog wel 450,-

Maar deze manier is beter dan een home cinema setje. Die Canton-set kost € 275,- dus dat prijsverschil is wel merkbaar mag ik hopen.

Die center kan ik misschien dan nog even mee wachten en via de fronts regelen (dat kan volgens mij). Ik ga wel een keer voor een subwoofer kijken bij die zaak in de hoogstraat (rotterdam), die staat gelinked op Herjan z'n site. Raar dat ik trouwens altijd hier voorbij ben gelopen, want ik ken deze zaak helemaal niet.

De rears die ik nu in gedachte heb, hebben een vermogen van 75 - 20.000 Hz. Is dit een beetje acceptabel? Die Canton set had namelijk rears tot 25.000 Hz. Of begeef ik me nu op het terrein 'problemen zoeken'? :)

basset
11-08-2004, 22:12
okee, dus zeg 150 (center) en 300 (sub) is toch nog wel 450,-

Maar deze manier is beter dan een home cinema setje. Die Canton-set kost € 275,- dus dat prijsverschil is wel merkbaar mag ik hopen.

Die center kan ik misschien dan nog even mee wachten en via de fronts regelen (dat kan volgens mij). Ik ga wel een keer voor een subwoofer kijken bij die zaak in de hoogstraat (rotterdam), die staat gelinked op Herjan z'n site. Raar dat ik trouwens altijd hier voorbij ben gelopen, want ik ken deze zaak helemaal niet.

De rears die ik nu in gedachte heb, hebben een vermogen van 75 - 20.000 Hz. Is dit een beetje acceptabel? Die Canton set had namelijk rears tot 25.000 Hz. Of begeef ik me nu op het terrein 'problemen zoeken'? :)

Ja absoluut!

Je kan speakers niet op specs uitzoeken (bovedien heb je het over frequentiebereik en niet vermogen ;) )

Wat al gezegd is, die Canton set hoeft niet slecht te zijn.

Ga anders gewoon naar de Mediamarkt, koop de set. Bevalt ie niet breng je hem terug en ruil je hem om voor een ander of vraag je je geld terug.

Kun je gelijk naar de premiere set kijken van mordaunt short die ik echt goed vind klinken (en ik ben "terug" gestapt van zuilen en boekenplanken naar deze. (en dan heb ik het niet over een lullig zuiltje (elipson)

Je moet echt gaan luisteren.

Shadow010
12-08-2004, 10:59
Ja, ik moet het gaan beluisteren maar dat is lastig. Ik weet niet hoe het klinkt als ik m'n jamo's ga gebruiken. Dus kan ik ook niet zeggen of dat beter of slechter gaat klinken dan zo'n setje.

Ik heb zero-ervaring met surround dus is lastige keuze.

heb nu 2 opties:
- Home cinema setje kopen en op A zetten en dan jamo's op B voor muziek
- Een losse subwoofer en center kopen

Aangezien mijn jamo-speakers toch wel wat ouder al zijn (5-10 jaar) wordt het dan niet wat lastig om een passende center daarbij te vinden? Of klinkt een 'jamo-center' al gauw ongeveer hetzelfde?

Laat ik het zo zeggen; welke optie zouden jullie kiezen? :)

basset
12-08-2004, 12:53
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.

Als je het verschil toch niet hoort als je in de winkel ben in vergelijk met je Jamo's kun je net zo goed een 5.1 speakerset nemen. Wellicht ben je zelfs in Stereo tevreden.

Ik zou ieder geval geen losse sub en center nemen (en surrounds) aangezien je zo toch duurder gaat uitkomen en een minder homogeen geluid hebt.

Klinkt het goed, is het goed. Zo simpel is het en laat je niet door prijzen gek maken. Met speakers is het zo dat duurder niet altijd beter is.

Shadow010
12-08-2004, 18:09
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.

Als je het verschil toch niet hoort als je in de winkel ben in vergelijk met je Jamo's kun je net zo goed een 5.1 speakerset nemen. Wellicht ben je zelfs in Stereo tevreden.

Ik bedoelde eigelijk dat ik nooit m'n jamo's in een surround opstelling heb gehad, dus dat ik daar dan weinig over kan zeggen.

Nu heb ik stereo, maar ik wil absoluut upgraden naar DD en DTS! Maar goed, ik twijfel nog een beetje op welke manier.

Nog 1 allerlaatste vraag en dan ben je van me af :): Is het aan te bevelen om een subwoofer van hetzelfde merk te nemen als de rest van de speakers of maakt dat niet uit?

basset
13-08-2004, 07:55
Nee dat maakt eigenlijk niet uit. Daarom is REL en SVS zo populair

Speakers en subwoofers zijn appels en peren. Ze groeien allebei aan een boom, maar smaken totaal anders.


LOL @ hieronder!

Herjan
13-08-2004, 08:54
Speakers en subwoofers zijn appels en peren. Ze groeien allebei aan een boom, maar smaken totaal anders.
http://8weekly.nl/features/images/appelsenperen.jpg

:lol:

JCL
13-08-2004, 17:02
Okee, het wordt al wat duidelijker. Ik ben van plan om een receiver te kopen met dolby / dts. Heb nu een pioneer dvd-speler dus misschien wel zo handig om er een pioneer receiver van te maken.

Misschien toch eerst even kijken hoe muziek klinkt op (nieuwe) receiver en als ik er dan niet tevreden mee ben iets anders verzinnen. Het ging mij vooral om de speakers. Als ik mijn jamo speakers als front-speakers gebruik dan heb ik dus nog 2 rears, een center en een subwoofer nodig.

Maar omdat er tegenwoordig zoveel HTspeaker-sets zijn dacht ik dat het misschien makkelijker was om maar gelijk zo'n speaker-set te kopen en m'n muziek gewoon via m'n stereo versterker te luisteren. Dat is niet echt efficiënt natuurlijk, omdat ik dan 2 verschillende versterkers gebruik dus vandaar dat ik misschien dacht dat iemand hier een ander idee zou hebben.

Maar ik ben iniedergeval al weer wat wijzer over hoe het allemaal werkt. Ik heb niet zo heel veel budget ervoor, maar ik wil geen rommel. Ongeveer € 500,-

Als ik jou was zou ik me helemaal niet blindstaren op Pioneer! Ieder merk heeft zijn eigen carrakter, net als dat er geen 2 dezelfde mensen zijn is ieder type versterker anders. Ga dus lekker luisteren en kies uit wat jij lekker vind.

Shadow010
13-08-2004, 19:38
Okee, het wordt al wat duidelijker. Ik ben van plan om een receiver te kopen met dolby / dts. Heb nu een pioneer dvd-speler dus misschien wel zo handig om er een pioneer receiver van te maken.

Misschien toch eerst even kijken hoe muziek klinkt op (nieuwe) receiver en als ik er dan niet tevreden mee ben iets anders verzinnen. Het ging mij vooral om de speakers. Als ik mijn jamo speakers als front-speakers gebruik dan heb ik dus nog 2 rears, een center en een subwoofer nodig.

Maar omdat er tegenwoordig zoveel HTspeaker-sets zijn dacht ik dat het misschien makkelijker was om maar gelijk zo'n speaker-set te kopen en m'n muziek gewoon via m'n stereo versterker te luisteren. Dat is niet echt efficiënt natuurlijk, omdat ik dan 2 verschillende versterkers gebruik dus vandaar dat ik misschien dacht dat iemand hier een ander idee zou hebben.

Maar ik ben iniedergeval al weer wat wijzer over hoe het allemaal werkt. Ik heb niet zo heel veel budget ervoor, maar ik wil geen rommel. Ongeveer € 500,-

Als ik jou was zou ik me helemaal niet blindstaren op Pioneer! Ieder merk heeft zijn eigen carrakter, net als dat er geen 2 dezelfde mensen zijn is ieder type versterker anders. Ga dus lekker luisteren en kies uit wat jij lekker vind.

Ik weet het ja. Het wordt heel waarschijnlijk de DENON AVR 1604. Veel goede dingen over gelezen en up-to-date qua specificaties. Dat luisteren wordt lastig omdat ik em online bestel.

JCL
13-08-2004, 20:50
Okee, het wordt al wat duidelijker. Ik ben van plan om een receiver te kopen met dolby / dts. Heb nu een pioneer dvd-speler dus misschien wel zo handig om er een pioneer receiver van te maken.

Misschien toch eerst even kijken hoe muziek klinkt op (nieuwe) receiver en als ik er dan niet tevreden mee ben iets anders verzinnen. Het ging mij vooral om de speakers. Als ik mijn jamo speakers als front-speakers gebruik dan heb ik dus nog 2 rears, een center en een subwoofer nodig.

Maar omdat er tegenwoordig zoveel HTspeaker-sets zijn dacht ik dat het misschien makkelijker was om maar gelijk zo'n speaker-set te kopen en m'n muziek gewoon via m'n stereo versterker te luisteren. Dat is niet echt efficiënt natuurlijk, omdat ik dan 2 verschillende versterkers gebruik dus vandaar dat ik misschien dacht dat iemand hier een ander idee zou hebben.

Maar ik ben iniedergeval al weer wat wijzer over hoe het allemaal werkt. Ik heb niet zo heel veel budget ervoor, maar ik wil geen rommel. Ongeveer € 500,-

Als ik jou was zou ik me helemaal niet blindstaren op Pioneer! Ieder merk heeft zijn eigen carrakter, net als dat er geen 2 dezelfde mensen zijn is ieder type versterker anders. Ga dus lekker luisteren en kies uit wat jij lekker vind.

Ik weet het ja. Het wordt heel waarschijnlijk de DENON AVR 1604. Veel goede dingen over gelezen en up-to-date qua specificaties. Dat luisteren wordt lastig omdat ik em online bestel.

Hmmm, hoe weet je dan hoe hij klinkt? Misschien vind je het wel helemaal niets. Ik ken b.v. mensen die absoluut walgen van Onkyo recivers. Die weten dat omdat ze hebben geluisterd, stel dat ze er 1 blind hadden gekocht! Je kan wel naar een winkel gaan om te luisteren en hem daana online bestellen, waarom niet?

Guest_05
13-08-2004, 22:47
Shadow010:
Je zou hem ook kunnen beluisteren bij Tqs.nl Dat is ook een internet-winkel. Strakke prijzen, nieuwste modellen (1705 bijvoorbeeld 299euro), en ze hebben toch een luisterruimte, omdat zij ook de filesofie hebben dat je niet een 100% beslissing kunt maken zonder het gehoord te hebben.

Shadow010
14-08-2004, 10:34
Shadow010:
Je zou hem ook kunnen beluisteren bij Tqs.nl Dat is ook een internet-winkel. Strakke prijzen, nieuwste modellen (1705 bijvoorbeeld 299euro), en ze hebben toch een luisterruimte, omdat zij ook de filesofie hebben dat je niet een 100% beslissing kunt maken zonder het gehoord te hebben.

Ik ga de site ff bekijken, thanks!

Shadow010
14-08-2004, 16:21
Bij tqs.nl is de Denon AVR-1705 inderdaad €300,- maar ik kan weinig reviews over het model vinden.

Bij pick2play is de Denon AVR 1604 €300,- maar hier heb ik wel heel veel goede reviews over gelezen.

Het meeste logische is om de 1705 te kopen, omdat het wat betere specificaties heeft maar heeft iemand ervaring met deze receiver?

Edgar Smit
17-08-2004, 13:36
Je zou idd ook kunnen gaan voor een complete set.
Heb zelf net Yamaha AVPACK 104 aangeschaft:

RXV350RDS receiver met A en B speaker mogelijkheden,
DVD S550 dvd speler die ook DIVX ondersteund,
NS-P100 speakerset met active subwoofer.

Gemiddeld genoemen levert yamaha zeer goede prijs-kwaliteit verhouding en dat zeg ik niet alleen omdat ik hem ook heb.

Kost 599 euri bij BCC en is nu verkrijgbaar.

Voor 699 euri heb je overigens de AVPACK204, weer iets beter.
Let wel, BCC is een van de weinige winkels die de AVPACK's van Yamaha verkoopt, bv MediaMarkt heeft ze niet.

Guest_05
17-08-2004, 13:44
Ga hem eens beluisteren die Denon 1705. Geluid blijft voor iedereen anders. En vind je de 1705 mooi klinken, en heb je anderen ook beluisterd. Lekker die 1705 kopen.

Shadow010
17-08-2004, 16:24
Ja ik ben ook op het punt gekomen om dingen te gaan beluisteren en niet meer teveel erover te lezen / vragen. Het blijft altijd een persoonlijke smaak.

Die yamaha set is ongetwijfeld een mooie set, maar ik heb al een DVD-speler die dan overbodig wordt. Dan betaal ik liever wat meer voor een receiver / speakerset.

Ik heb trouwens die canton set bekeken bij mediamarkt (helaas niet beluisterd) Die speakers zijn klein!!! Kan bijna niet geloven dat daar een mooi geluid uit komt :) Maar ik ga binnenkort ook ff ergens beluisteren.