PDA

Bekijk de volledige versie : oude stereo versus nieuwe dolby receiver



Freno
11-08-2004, 14:25
Hallo,

Na het lezen van de vele topics heb ik nog een vraag.
Hoe verhoudt een oudere stereoversterker (9 jaar oude HK 6300) zich tot een nieuwe receiver van ongeveer € 900, vooral op het gebied van stereo weergave?

Rick

Rob Eric Blank
11-08-2004, 14:35
Dan zou je stereo versterker het op stereo gebied KUNNEN winnen. Waarschijnlijk door de leeftijd niet meer em als je een dure Receiver koopt en dan vooral merken als HK en Marantz dan zou het vooral op stereo gebied erg goed zijn en misschien een match voor jou stereoversterker.

Freno
11-08-2004, 14:48
Dacht zelf aan een nieuwe Denon AVR 2805

basset
11-08-2004, 14:56
Dan zou je stereo versterker het op stereo gebied KUNNEN winnen. Waarschijnlijk door de leeftijd niet meer em als je een dure Receiver koopt en dan vooral merken als HK en Marantz dan zou het vooral op stereo gebied erg goed zijn en misschien een match voor jou stereoversterker.

Als het uberhaupt al een merkbaar verschil is voor hem.

Freno
11-08-2004, 15:28
Wil dus overstappen naar een HT set, maar eigenlijk op stereogebied niet inleveren met wat ik heb.
(speakers B&W 5)

Guest_05
11-08-2004, 15:50
Freno:
Ik weet zelf uit ervaring dat de 2803, en 2805 mijn oude marantz pm82mk2 versterker eigenlijk zowat evenaarden. Niet hinderlijk of zo, het verschil. Ikzelf ga ook voor 99% zeker de denon 2805 kopen, na aardig wat receivers te hebben beluisterd (en vaak teleurgesteld te zijn).

Freno:
Op wat voor termijn zou jij hem kopen denk je???

Freno
11-08-2004, 15:55
Gelijk met jou!
Jou antwoord was me bekend, heb 't morgenochtend (ej)wel met je over.

Guest_05
12-08-2004, 05:35
Jij zal hem eerder hebben dan ik. :-)

Olivier vd D.
13-08-2004, 17:03
Ik heb niet alles gelezen in deze draad, maar als je een receiver zoekt die ook instereo goed klinkt, dan kan ik je een NAD aanbevelen. NAD is met de receiver begonnen met een stereo versie en heeft deze uitgebouwd tot een 5.1 versie, in tegenstelling tot veel andere fabrikanten. In stereo klinkt de NAD dan ook geweldig....in 5.1 uiteraard ook!

Freno
17-08-2004, 19:26
Helaas heb ik niet veel reakties gehad, maar met de info die ik heb, heb ik zojuist de nieuwe Denon AVR 2805 besteld.
De 2803 beviel mij al in hoge mate en na het lezen van een test in de duitse Audiovision ben ik ervan overtuigd dat ik zeker geen miskoop zal doen.
Levertijd is 2 weken, tegen die tijd zal ik zelf de 2 versterkers met elkaar vergelijken en hiervan een kort verslagje doen.
De prijs van deze receiver is bij een zeer goed aangeschreven internetbedrijf met € 850 scherp geprijst.

Eric
:lol:

Olivier vd D.
17-08-2004, 21:30
De prijs van deze receiver is bij een zeer goed aangeschreven internetbedrijf met € 850 scherp geprijst.
Dat internetbedrijf heet toch geen hifiklapper he?

Freno
18-08-2004, 08:16
Dat zou ik niet aangedurft hebben na de vele postings.
Nee bij pick2pay, tot nu toe voorbeeldig behandelt en ik ga de receiver zelf afhalen, hoef dan ook niet vooruit te betalen.

Freno
09-09-2004, 10:33
Heb aangegeven dat ik indien ik de nieuwe receiver zou hebben aan zou geven in hoeverre deze mijn oude Harman Kardon 6300 zou kunnen volgen.

Heb hem sinds gisteren, gelijk aangesloten, ipv oude koperen monsterkabels nu van den Hul clearwater. Vergeleken op pure stereomode, valt niet tegen.
De HK geeft bij zeer dynamische muziekpassages net wat meer spreiding (instrumenten makkelijker te scheiden). Op stereogebied wint het oude beestje, 't verschil is niet erg groot.

Voor de duidelijkheid: Denon AVR 2805 op B&W P5.

Peter Porrio
09-09-2004, 10:49
Heb hem sinds gisteren, gelijk aangesloten, ipv oude koperen monsterkabels nu van den Hul clearwater. Vergeleken op pure stereomode, valt niet tegen.
De HK geeft bij zeer dynamische muziekpassages net wat meer spreiding (instrumenten makkelijker te scheiden). Op stereogebied wint het oude beestje, 't verschil is niet erg groot.

Voor de duidelijkheid: Denon AVR 2805 op B&W P5.

Mooi dat je 'm binnen hebt. Nu zal CrazyNL binnenkort ook wel overstag gaan :D

Ik heb zelf de 2803 en die is na de inspeelperiode steeds dynamischer gaan klinken. De reciever en kabels hebben wat tijd nodig om ingespeeld te raken. Ik denk wanneer je die van jou nog wat meer tijd gunt, de lach op je gezicht steeds breder wordt (was bij mij wel het geval) :lol:

Freno
09-09-2004, 10:55
Aangezien ik Menno vanmiddag zal zien, zal ik eens kijken of ik hem kan overtuigen.

Er zit wel een aardig boekwerk bij, voordat je alle mogelijkheden door hebt ben je een tijd verder.

Nu nog opzoek naar een redelijke (prijs) center, en ook een losse zilveren cd-speler, iemand suggesties?

Rob Eric Blank
09-09-2004, 10:59
Dus de nieuwe Receiver klink ook gewoon weg top?
Een center? Wat voor speakers heb je nu als fronts en surrounds?

Freno
09-09-2004, 11:14
Fronts B&W P5, achter komt er niet (vrouw ziet dit niet zitten).
Deze B&W geven mooie bassen, daar hoeft zeker geen subwoofer bij, zeker omdat ik vooral muziek dvd's bekijk.
Kef schijnt niet goed te passen wat klankkleur betreft, qua warmte zou de goedkope Mordaunt wat kunnen zijn.

Edgar Smit
09-09-2004, 15:49
Fronts B&W P5, achter komt er niet (vrouw ziet dit niet zitten). Had ik ook, op een vrije zondag gewoon aan de muur geschroefd, 1 nachtje bank en het is opgelost :wink: . Heb je al gedacht aan kleine stands?


Deze B&W geven mooie bassen, daar hoeft zeker geen subwoofer bij, zeker omdat ik vooral muziek dvd's bekijk.
Kef schijnt niet goed te passen wat klankkleur betreft, qua warmte zou de goedkope Mordaunt wat kunnen zijn. Je moet echt gewoon even gaan luisteren wat het beste vindt klinken.

Freno
09-09-2004, 17:51
Jij kent mijn vrouw niet!
Heb al voor gesteld dat er tegenwoordig ook mooie zuilspeaker zijn die wel bij de meubels passen, zij dacht daar ietsje anders over....

Maar ik ga morgen luisteren wat er 't best bij past, neem mijn 7 jarige zoon mee, want op dit moment zitten mijn oren dicht en ik kan via een kennis op korte termijn een center voor een zeer schappelijke prijs kopen.

jokey
09-09-2004, 18:39
Maar ik ga morgen luisteren wat er 't best bij past, neem mijn 7 jarige zoon mee, want op dit moment zitten mijn oren dicht
:?

Freno
09-09-2004, 19:18
Onderschat het gehoor van een kind niet dat gevoel heeft voor muziek.
Bij het beluisteren van verschillende receivers met eigen muziek op vaste speakers, was de uitkomst verbluffend. Het gehoor van kinderen is beter dan van volwassenen, als zo'n kind dan ook nog kan aangeven wat er mooier is aan het geluidsbeeld en het klopt met je eigen beleving (toch ook smaak) wat is er dan verkeerd om dan gebruik te maken van deze bron?
Buiten dat, een kind is niet bevoordeeld over bepaalde merken en zal gewoon aangeven wat hij mooi vindt, of niet.
Bij een groot aantal "kenners" zullen meer subjectieve zaken meespelen, misschien ook al omdat het gehoor met de loop der jaren wel degelijk terugloopt, met name in de hogere regionen.

Harry stadman
09-09-2004, 19:22
Heb hem sinds gisteren, gelijk aangesloten, ipv oude koperen monsterkabels nu van den Hul clearwater. Vergeleken op pure stereomode, valt niet tegen.
De HK geeft bij zeer dynamische muziekpassages net wat meer spreiding (instrumenten makkelijker te scheiden). Op stereogebied wint het oude beestje, 't verschil is niet erg groot.

Voor de duidelijkheid: Denon AVR 2805 op B&W P5.

Mooi dat je 'm binnen hebt. Nu zal CrazyNL binnenkort ook wel overstag gaan :D

Ik heb zelf de 2803 en die is na de inspeelperiode steeds dynamischer gaan klinken. De reciever en kabels hebben wat tijd nodig om ingespeeld te raken. Ik denk wanneer je die van jou nog wat meer tijd gunt, de lach op je gezicht steeds breder wordt (was bij mij wel het geval) :lol:

Natuurlijk wint een goede stereo-versterker het van een DD en DTS receiver. 2 verschillende instellingen.stereo is ingesteld op detaillering en HT op volume.

Freno
09-09-2004, 19:54
Had gedacht dat de ontwikkelingen dat verschil wel zouden goed maken.
Die HK is toch al zo'n jaar of 9 oud denk ik.

Weet niet of de instelling pure stereo aan de kwaliteit veel verbeterd, wel opvallend dat alle toeters en bellen uitgeschakeld worden (ook scherm) en er is duidelijk verschil met de standaard instelling. Gaf ook al aan dat het verschil dan niet enorm groot is.

jokey
09-09-2004, 20:01
Onderschat het gehoor van een kind niet dat gevoel heeft voor muziek.
Bij het beluisteren van verschillende receivers met eigen muziek op vaste speakers, was de uitkomst verbluffend. Het gehoor van kinderen is beter dan van volwassenen, als zo'n kind dan ook nog kan aangeven wat er mooier is aan het geluidsbeeld en het klopt met je eigen beleving (toch ook smaak) wat is er dan verkeerd om dan gebruik te maken van deze bron?
Buiten dat, een kind is niet bevoordeeld over bepaalde merken en zal gewoon aangeven wat hij mooi vindt, of niet.
Bij een groot aantal "kenners" zullen meer subjectieve zaken meespelen, misschien ook al omdat het gehoor met de loop der jaren wel degelijk terugloopt, met name in de hogere regionen.
Er is op zich niks mis mee, maar mede door het "mijn oren zitten momenteel dicht" vond ik het vreemd klinken.

Bovendien gaat het om jouw smaak en niet om dat van je 7 jarige kind (of iemand anders) en kan een kind sowieso moeilijk onderscheid maken tussen verschillende klanken lijkt mij.
En dit heeft niks met het gehoor op zich te maken maar meer met de ervaring en de beleving en de manier van dat uiten en verwoorden.


Maar nogmaals: het gaat om jouw beleving!

Harry stadman
09-09-2004, 22:23
Had gedacht dat de ontwikkelingen dat verschil wel zouden goed maken.
Die HK is toch al zo'n jaar of 9 oud denk ik.

Weet niet of de instelling pure stereo aan de kwaliteit veel verbeterd, wel opvallend dat alle toeters en bellen uitgeschakeld worden (ook scherm) en er is duidelijk verschil met de standaard instelling. Gaf ook al aan dat het verschil dan niet enorm groot is.

Maar ondanks de verbeteringen in de nieuwe versterker wint toch de oude het nipt.
daar komt nog eens bij dat vaak bij wat oudere versterkers betere "diskrete" componenten werden gebruikt dan heden ten dage.

Rob Eric Blank
10-09-2004, 09:16
Jij kent mijn vrouw niet!
Heb al voor gesteld dat er tegenwoordig ook mooie zuilspeaker zijn die wel bij de meubels passen, zij dacht daar ietsje anders over....
Laat haar luisteren, vrouwen hebben meestal ook een beter en gedetailleerder gehoor dan mannen en misschien gaat ze wel overstag. It is always worth trying!
Maar het probleem van esthetiek vs. geluidsbeleving heb ik zelf ook ondervonden, maar mensen laten luisteren doet een hoop.

Edgar Smit
10-09-2004, 11:35
Jij kent mijn vrouw niet!
Heb al voor gesteld dat er tegenwoordig ook mooie zuilspeaker zijn die wel bij de meubels passen, zij dacht daar ietsje anders over....
Laat haar luisteren, vrouwen hebben meestal ook een beter en gedetailleerder gehoor dan mannen en misschien gaat ze wel overstag. It is always worth trying!
Maar het probleem van esthetiek vs. geluidsbeleving heb ik zelf ook ondervonden, maar mensen laten luisteren doet een hoop.
Helemaal waar, maar laat dan wel iets goeds luisteren (waar zij van houd) en zorg dat ze een goede bui heeft. Dan is ze er wat bevattelijker voor :wink:

Freno
10-09-2004, 16:08
Goede tips, maar het zal niet werken.
Heb wel begrepen dat ik niet de enige ben.

Mijn bui kan trouwens toch niet stuk, mijn nieuwe Denon AVR 2805 staat bij BCC voor € 1079 terwijl ik er bij pick2pay maar € 850 voor betaal heb.

Ga waarschijnlijk als center voor de Mordaunt 905 deze is wel groot, maar alleen tijdens dvd´s wordt hij aangesloten, de kabel ligt er al.

Edgar Smit
10-09-2004, 16:19
Goede tips, maar het zal niet werken.
Heb wel begrepen dat ik niet de enige ben.

Mijn bui kan trouwens toch niet stuk, mijn nieuwe Denon AVR 2805 staat bij BCC voor € 1079 terwijl ik er bij pick2pay maar € 850 voor betaal heb.

Ga waarschijnlijk als center voor de Mordaunt 905 deze is wel groot, maar alleen tijdens dvd´s wordt hij aangesloten, de kabel ligt er al.
zonde wel, kun je je centre niet onder de TVkast (als je die hebt) leggen zodat je niet steeds dat ding hoeft aan te sluiten als je gaat film kijken? Let wel even op dat je kabel geen sluiting maakt als hij er los ligt, zonde van je receiver..........

Freno
10-09-2004, 18:42
Op de uiteinden zitten rubber dopjes.
Zoveel moeite is het ook weer niet, moet ook toegeven dat het ook niet zo'n mooi gezicht is.