PDA

Bekijk de volledige versie : phaseschakelaar Canton Subwoofer



Erwin van de Beek
14-08-2004, 12:21
heb ff een vraagje over mijn Subwoofer.
Zit een schakelaartje op voor de phase, die kan ik op 0 zetten en op
180.
Hoe moet ie normaal staan? Ik dacht op de 0.
Kan iemand me uitleggen waar die phase voor staat?
(y) Erwin

Harry's HT
16-08-2004, 11:19
Hoi Erwin,

De phase schakelaar gebruiken is een kwestie van luisteren, kan je normaal makkelijk horen door iemand anders de schakelaar even te laten verzetten terwijl jij op je normale luisterplaats zit.

Succes,

Harry

audiofreak1
16-08-2004, 19:40
Wat is de goede fase? Alleen een meting brengt weer zekerheid, maar zonder meting moet er gewoon worden geprobeerd. Fase wil (in dit geval) zeggen: beweegt de woofer met een positieve stroom naar buiten of naar binnen? De fase moet hetzelfde zijn als de fase van de voorluidspreker. Als beide luidsprekers een positieve stroom krijgen dan moeten de woofers allebei dezelfde richting op bewegen, anders doven ze elkaar uit. Wat de één aan lucht naar buiten 'blaast', 'zuigt' de ander als het ware weer op. Resultaat: niet ideaal

Johan van den D.
16-08-2004, 20:24
Bovenstaande reactie van Harry is dus bulshit. Reageer niet met deze onzin s.v.p.Zo wilde ik het niet meteen noemen maar het is inderdaad niet correct die bewering. :o
Je kunt het ook horen.
Wanneer de fase juist staat zal het sublaag iets voller/zwaarder zijn.
Velen zullen in eerste instantie geen verschil merken maar neem er even de tijd voor en luister goed.
Het is hoor/merkbaar.

Christiaan Sauer
16-08-2004, 23:12
Na een tijdje inderdaad gewoon proberen.
Het heeft ook te maken met zaken als roomnodes ed.
De fase is: als de ene speaker naar buiten komt en je subwoofer komt net naar binnen toe, dan staat die uit fase. En dan moet je de schakelaar even gebruiken.
Als de fase goed is zal je geluid inderdaad wat beter worden :)
@ Audiofreak: zullen we iedereen gewoon in zijn waarde laten? ;)

Erwin van de Beek
17-08-2004, 17:11
ja, maar je zet die schakelaar toch niet steeds anders.
Hij/ zij heeft maar 2 standen, 0 of 180.
Dan heb ik ook nog een draaiknop voor de phase waaran ik wel eens draai als er te veel of te weinig gewooft wordt.
Het gaat dus in principe alleen om die schakelaar.
Ik hoor in principe heel weinig verschil.
:twisted: Erwin :twisted:

Christiaan Sauer
17-08-2004, 22:37
Hi,

Die draaiknop is de crossover. En die kun je gewoon volledig openzetten. Lekker makkelijk ;)
Ik hoorde in eerste instantie (lees eerste jaar) ook geen verschil met die faseknop. Tegenwoordig wel :) Je leert het geluid gewoon kennen. En dan vallen na verloop van tijd ook kleine veranderingen op :)

G. Zandman
18-08-2004, 08:09
Wat ook veel gedaan wordt is eerst de main speakers bewust infase opdraaien (dus de + op de - van de speaker)

Dan met een calibratie DVD kun je kijken hoe de fase van de sub moet staan. Speakers weer ompolen en de fase van de sub natuurlijk ook.

Maar dit moet je echt met een calibratie DVD gaan doen, het beoordelen met een stuk muziek is echt lastig.


Gerrit