PDA

Bekijk de volledige versie : speaker cable



jollykart
15-08-2004, 10:15
Ik ben bezig om een mooie HT set aan te schaffen en wat betreft de hardware ben ik er redelijk uit. Nu ben ik aan het kijken wat voor een speaker kabels ik zou moeten pakken. Ik ben echter nogal sceptisch tegenover allerlei absurde kabels voor nog prijzen die helemaal absurd zijn. Hoor je dat echt, of is het voornamelijk marketing?

"I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands." [Roger Russel, McIntosh]
Voor het complete verhaal zie
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction

Martin Stanneveld
15-08-2004, 10:43
Verschil in kabel merk je wel, de vraag is alleen of jij voor dat, misschien kleine, verschil veel geld wil neerleggen.

jollykart
15-08-2004, 11:19
Door welke factoren factoren, anders dan de weerstand, kan de kabel het geluid beinvloeden? Is het niet zo dat de kabel fabrikanten uitsluitend bezig zijn om de weerstand zo laag mogelijk te maken?

Martin Stanneveld
15-08-2004, 11:28
Door welke factoren factoren, anders dan de weerstand, kan de kabel het geluid beinvloeden? Is het niet zo dat de kabel fabrikanten uitsluitend bezig zijn om de weerstand zo laag mogelijk te maken?

Belangrijke factor is de isolatie, om magnetische straling e.d. tegen te houden. Zo min mogelijk weerstand is ook van belang en daarbij telt het materiaal van de kern die meestal van koper is of een legering van koper en een ander element.

Johan van den D.
15-08-2004, 15:15
Ook de "zuiverheid" van het materiaal en de productie wijze kunnen verschil betekenen in het uiteindelijke geluid.
Zoals eerder gezegd zullen de verschillen veelal klein zijn maar er zijn ook gevallenm waarin het verschil gewoon groot te noemen is.
Echter is het de vraag of jij er de nodige €€€ voor over heb.
Als je in kabels gaat investeren doe het dan gelijk goed en ga niet voor een tussenweg vanwege de eventuele kosten besparing.
Als je het beste uit je hardware wilt halen heb je simpelweg die "dure" kabels nodig.

jollykart
15-08-2004, 22:28
De zuiverheid van het materiaal levert zelf geen geluidsverbetering op neem ik aan. Door de zuiverheid neemt alleen de weerstand af wat wel weer een verbetering op kan leveren. Oftewel je kan een dikke koperen kabel nemen, een iets dunnere van zuiver koper, of een hele dunne van zilver enz.

Wat vinden jullie dan van dit artikel??

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction

Is dat dan pure onzin, of zijn er belangrijke elementen gemist.

Wat zijn kabelmerken die een beetje goede prijskwaliteit verhouding hebben? Het is zo lastig om ergens kabels te gaan luisteren :lol:

mark_a
15-08-2004, 22:59
Ik heb hier weleens gelezen dat je bij bepaalde zaken test kabels mee kan nemen om ze te gaan beluisteren.

Christiaan Sauer
15-08-2004, 23:04
Wat zijn kabelmerken die een beetje goede prijskwaliteit verhouding hebben? Het is zo lastig om ergens kabels te gaan luisteren :lol:

Een merk dat altijd wel een vrij goede prijsverhouding heeft gehad is Van den Hul.
Een ander merk is bijvoorbeeld QED met de Silver Anniversary. (zowel single wire als bi wire)

Harry stadman
15-08-2004, 23:20
De zuiverheid van het materiaal levert zelf geen geluidsverbetering op neem ik aan. Door de zuiverheid neemt alleen de weerstand af wat wel weer een verbetering op kan leveren. Oftewel je kan een dikke koperen kabel nemen, een iets dunnere van zuiver koper, of een hele dunne van zilver enz.

Wat vinden jullie dan van dit artikel??

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction

Is dat dan pure onzin, of zijn er belangrijke elementen gemist.

Wat zijn kabelmerken die een beetje goede prijskwaliteit verhouding hebben? Het is zo lastig om ergens kabels te gaan luisteren :lol:

tja, ik hoor echt verschillen tussen merken en ook tussen prijsklasses onderling. schijnbaar gezegend met een goed gehoor.
Ik kan alleen aangeven wat ik na jaren luistersessies e.d. heb ondervonden. En de verschillen hoor ik zeker langer dan 30 seconden, zoals zij op de site willen beweren. als een kabel echt beter is dan de vorige dan hoor je dat altijd weer terug in plaatsing, detaillering en lucht om instrumenten en stemmen. Verder worden er verschillen waargenomen die meettechnisch niet zijn te verklaren maar gehoormatig toch wel door meerdere personen wordt waargenomen.
Audio is nu eenmaal niet absoluut. mischien komt smaak ook een beetje om de hoek kijken. iemand kan een versterker goed vinden klinken maar iemand anders vindt er totaal niets aan. iemand kan muzikaliteit in de weergave prefereren, de ander zoekt juist weer detaillering etc. vandaar ook de diversiteit in apparatuur en bekabeling. :wink:

Ik hoor weldegelijk verschillen tussen kabels, hoe ze gemaakt zijn. zilver of koper e.d.
met name kabels die niet gesoldeerd zijn maar direct aan het contactpunt gelast(interlinks e.d.) zijn klinken meestal iets zuiverder(meer details) dan gesoldeerde enz. Of dit fenomeen alleen terug te voeren is op het meer of minder weerstand ondervinden zou ik niet durven beweren. ook afschermingsmateriaal e.d. hebben veel invloed op het uiteindelijke geluid.

wat ik wel weet is dat een standaardkabel voldoende zal klinken en een goede kabel alleen maar beter.

wat betreft de dikte van de ader is het waar dat je een minimum moet hebben van 4mm2 voor een standaardlengte. wordt de lengte langer kun je dikkere aders nemen. kies je een kabel die te dik is, zullen de prestaties afnemen(minder klinken) vanwege de verhoogde weerstand. :wink:

als je het allemaal theoretisch benaderd, zal de kabel met de minste weerstand volgens deze site ook het beste moeten klinken. nu klopt het meestal wel dat een goede zilverkabel in het algemeen net een beetje meer detail kan weergeven dan een koperkabel. zie hier, zilver heeft betere geleidende eigenschappen dan koper voor audio. :wink:
maar helaas zijn er ook verschillen te constateren in zilverkabels onderling. :wink:
Dus, ook niet echt absoluut. Schijnbaar toch meer aspecten die invloed hebben op het signaal. :wink:

voor de rest moet iemand zelf weten wat voor kabel hij koopt en hoeveel hij/zij eraan uit wil geven. :wink:

advies:
ga naar een goede zaak en probeer eens wat kabels uit. een goede zaak zal je thuis kabels laten beluisteren.
Probeer eens kabels van verschillende merken , prijsklasses en materiaal(koper-zilver). eens zien of je verschillen gaat horen. :wink:

QED 25th anniversary verzilverde kabel is niet echt duur en presteert goed.
verder gewoon zelf uitproberen. :wink:
en anders een ofc (oxigen free copper-99,9% zuiver koper)koperkabel pakken. dan heb je in ieder geval voor weinig een zeer fatsoenlijk geluid. :wink:

Johan van den D.
16-08-2004, 17:26
De zuiverheid van het materiaal levert zelf geen geluidsverbetering op neem ik aan. Door de zuiverheid neemt alleen de weerstand af wat wel weer een verbetering op kan leveren.Dit is een beetje te kort door de bocht.
Er zit welliswaar waarheid in maar als je het zo gaat bekijken is alles terug te voeren op "weerstand".
Maar ben je op zoek naar goede bataalbare kabels moet je gewoon QED proberen.
Zei hebben een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zoek je een even goede kabel maar met een ander karakter kwa eigenschappen kun je vdHul proberen.

jollykart
16-08-2004, 17:30
Ik heb hier weleens gelezen dat je bij bepaalde zaken test kabels mee kan nemen om ze te gaan beluisteren.

Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen? Ik wil in principe de hardware bij Stassen kopen(als ze nog gaan reageren natuurlijk :? ) maar dan laat ik de kabels voor wat ze zijn. Kan altijd wel een weekje beginnen met Taiwanees flosdraad :lol: en dan de kabeltjes een beetje in de buurt kopen.

Harry stadman
16-08-2004, 17:38
Ik heb hier weleens gelezen dat je bij bepaalde zaken test kabels mee kan nemen om ze te gaan beluisteren.

Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen? Ik wil in principe de hardware bij Stassen kopen(als ze nog gaan reageren natuurlijk :? ) maar dan laat ik de kabels voor wat ze zijn. Kan altijd wel een weekje beginnen met Taiwanees flosdraad :lol: en dan de kabeltjes een beetje in de buurt kopen.

kabels zijn veelal het ondergeschoven kindje. :wink:
je zult versteld staan hoeveel invloed een goede kabel nog kan hebben. :wink:

jollykart
16-08-2004, 17:41
kabels zijn veelal het ondergeschoven kindje. :wink:
je zult versteld staan hoeveel invloed een goede kabel nog kan hebben. :wink:

Als ik dan een weekje begin met flosdraad moet ik het zeker kunnen horen. 8)

Johan van den D.
16-08-2004, 17:47
Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen? Of zei dat ook doen weet ik niet maar ze hebben wel een leuk aanbod van kabels.
Zo hebben ze o.a veel vdHul liggen maar ook QED en Siltech.
Helaas laat de service daar wel eens te wensen over zodra de koop is gesloten of proberen ze onwetende soms vreemde dingen wijs te maken.
Het is dus zaak dat wanneer je daar naar toe gaat jezelf al goed weet van wat je wilt en waar je over praat.
In dat geval heb je er een prima zaak aan met heel,heel mooi spul.

Harry stadman
16-08-2004, 17:59
kabels zijn veelal het ondergeschoven kindje. :wink:
je zult versteld staan hoeveel invloed een goede kabel nog kan hebben. :wink:

Als ik dan een weekje begin met flosdraad moet ik het zeker kunnen horen. 8)

toch zijn er veel mensen die stellig beweren geen verschillen te kunnen horen tussen een kabel van 50 cent per meter of kabels van letterlijk een paar honderd of duizend euro de meter. :wink: :shock: :? :roll:

Harry stadman
16-08-2004, 18:03
Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen? Of zei dat ook doen weet ik niet maar ze hebben wel een leuk aanbod van kabels.
Zo hebben ze o.a veel vdHul liggen maar ook QED en Siltech.
Helaas laat de service daar wel eens te wensen over zodra de koop is gesloten of proberen ze onwetende soms vreemde dingen wijs te maken.
Het is dus zaak dat wanneer je daar naar toe gaat jezelf al goed weet van wat je wilt en waar je over praat.
In dat geval heb je er een prima zaak aan met heel,heel mooi spul.

siltech is meestal toch al wel aardig prijzig. :wink:

QED en VdH liggen wat prijs betreft wat beter in de markt.
wel zijn de duurdere siltech kabels uitstekend; helaas is daar de prijs ook naar. :cry:

jollykart
16-08-2004, 19:43
toch zijn er veel mensen die stellig beweren geen verschillen te kunnen horen tussen een kabel van 50 cent per meter of kabels van letterlijk een paar honderd of duizend euro de meter. :wink: :shock: :? :roll:

Daarom ga ik ook op zoek naar een zaak waar ik wat touwtjes kan proberen. Het verhaal van Roger Russell klinkt in mij namelijk ook niet heel vreemd in de oren. Geluidsverandering moet immers meetbaar zijn. Geluidsverbetering is subjectief. Mocht ik het verschil niet horen ben ik een gelukkig mens want dat spaart weer wat centjes uit. :D
Als ik het wel hoor, is dat weer een goed excuus om een coole kabel te kopen. Hoe dan ook, het komt helemaal (y) Ik ga lekker kijken naar QED en VdH. Aan wat voor een prijzen moet ik voor deze en bv Siltech denken.

Voorlopig hoeven alleen de fronts en eventueel de center hiermee worden aangesloten (max 3 x 3meter). M'n oude jama speakertjes gaan voorlopig ff naar achter totdat ik de B&W DS7 voor achter niet meer kan weerstaan :lol:

Johan van den D.
16-08-2004, 20:04
siltech is meestal toch al wel aardig prijzig. :wink: Klopt, al vallen de "instap" kabels opzich best mee.

R Klemkerk
16-08-2004, 20:10
Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje online zien staan waar ik wat prijzen kan checken. Ik moet ook nog nieuwe speaker kabel. Ik zit te denken aan Monster XP kabel (die kan ik krijgen met 20% korting) ik moet voor mijn achter speakers 12 en 15 meter hebben. en voor mijn fronts 4 meter per stuk en voor mijn center anderhalf.

totaal grofweg zo'n 40 meter kabel.

Johan van den D.
16-08-2004, 20:11
Geluidsverandering moet immers meetbaar zijn. Nee dat is het zeker niet altijd.

Geluidsverbetering is subjectief.Dat is inderdaad weer iets persoonlijks.

(max 3 x 3meter).
9 mtr kabel dus.
Denk aan prijzen van zo,n €60 a €150 voor de "budget" kabels van vdHul of QED.
Budget wil in dit geval niet zeggen slecht, integendeel zelfs.
De kosten van Siltech moet je even vergeten want dat is een veelvoud hiervan.

Harry stadman
16-08-2004, 20:12
siltech is meestal toch al wel aardig prijzig. :wink: Klopt, al vallen de "instap" kabels opzich best mee.

nou ja, wat valt mee hè. :wink:
iemand die kabels is gewend van 50 cent de meter zal 15 euro per meter of meer toch al vrij duur vinden. :wink:

voor de audiofiel zijn dit zeer normale bedragen, uitgaande dat je honderden zelfs letterlijk duizenden euro's per meter aan kabel kunt uitgeven. :wink:

Johan van den D.
16-08-2004, 20:14
Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 20:22
Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:

Zal er veel verschil zijn tussen vdhul, qed, of monster kabels van ongeveer dezelfde prijsklasse? Ik zou willen dat ik het zelf kon gaan testen thuis, maar dat geld heb ik nou eenmaal niet ;).

Monster heb je namelijk ook van 5 euro per meter, en met die 20% korting is het toch nog wel redelijk om overna te denken natuurlijk. Welke serie is dat trouwens van vdhul? toch niet de clearwater neem ik aan..?

Harry stadman
16-08-2004, 20:25
Geluidsverandering moet immers meetbaar zijn. Nee dat is het zeker niet altijd.

Geluidsverbetering is subjectief.Dat is inderdaad weer iets persoonlijks.

(max 3 x 3meter).
9 mtr kabel dus.
Denk aan prijzen van zo,n €60 a €150 voor de "budget" kabels van vdHul of QED.
Budget wil in dit geval niet zeggen slecht, integendeel zelfs.
De kosten van Siltech moet je even vergeten want dat is een veelvoud hiervan.

Ik dacht dat het begon bij een paar euro(2-3 euro) per meter en dan oploopt tot zo'n 15-20 euro per meter.

siltech kabels liggen hier ver boven die beginnen bij ettelijke tientallen euro's de meter tot honderden euro's per meter.

nu heb je ongeveer een idee van hoe duur kabel kan zijn. :wink:

ga er maar vanuit dat een fatsoenlijke kabel begint bij zo'n 5 euro per meter. :wink:
ga je hoger in prijs, zal het (hopelijk) alleen maar beter worden. tot een bepaald punt! er is een omslagpunt bij een bepaald bedrag waar de verbeteringen slechts nog zeer gering zijn maar je wel in verhouding erg veel moet betalen voor de minieme vooruitgang.
de duurste kabel die ik tot nu toe heb gezien is 3000 euro per meter.
zal wel een goed kabeltje zijn maar mij een beetje te duur. :x


De kosten van Siltech moet je even vergeten want dat is een veelvoud hiervan.

Johan,
vandaar dat ik ook zij dat siltech tot de duurdere kabels wordt gerekend. :wink:

Harry stadman
16-08-2004, 20:28
Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:

Zal er veel verschil zijn tussen vdhul, qed, of monster kabels van ongeveer dezelfde prijsklasse? Ik zou willen dat ik het zelf kon gaan testen thuis, maar dat geld heb ik nou eenmaal niet ;).

Monster heb je namelijk ook van 5 euro per meter, en met die 20% korting is het toch nog wel redelijk om overna te denken natuurlijk. Welke serie is dat trouwens van vdhul? toch niet de clearwater neem ik aan..?

voor zover mijn ervaringen met monster en QED kabel strekt, gaat mijn voorkeur toch lichtelijk naar QED.
let wel, dit is MIJN voorkeur. dit moet je niet weerhouden om toch ook de monsterkabels eens te gaan beluisteren. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 20:32
Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:

Zal er veel verschil zijn tussen vdhul, qed, of monster kabels van ongeveer dezelfde prijsklasse? Ik zou willen dat ik het zelf kon gaan testen thuis, maar dat geld heb ik nou eenmaal niet ;).

Monster heb je namelijk ook van 5 euro per meter, en met die 20% korting is het toch nog wel redelijk om overna te denken natuurlijk. Welke serie is dat trouwens van vdhul? toch niet de clearwater neem ik aan..?

voor zover mijn ervaringen met monster en QED kabel strekt, gaat mijn voorkeur toch lichtelijk naar QED.
let wel, dit is MIJN voorkeur. dit moet je niet weerhouden om toch ook de monsterkabels eens te gaan beluisteren. :wink:

Waar ik werk hebben we de duurste (€5 euro kabel van monster) aangesloten op de stereo setjes van Denon, en dat klinkt toch al verdomde goed! Helaas dat je niet zomaar wat kabel mee naar huis kan nemen om je eigen smaak te testen ;)

Johan van den D.
16-08-2004, 20:32
Zal er veel verschil zijn tussen vdhul, qed, of monster kabels van ongeveer dezelfde prijsklasse? .Ja er zit zeker verschil in
Dat ze in dezelfde prijsklasse zitten wil namelijk niet zeggen dat ze op hetzelfde kwaliteits nivo zitten.


Welke serie is dat trouwens van vdhul? toch niet de clearwater neem ik aan..?De Clearwater kost iets van €6,- de mtr.

R Klemkerk
16-08-2004, 20:35
[quote=Daklem]

Ja er zit zeker verschil in
Dat ze in dezelfde prijsklasse zitten wil namelijk niet zeggen dat ze op hetzelfde kwaliteits nivo zitten.

Wat zou jij dan aanraden voor ongeveer de instapprijs.


Het is voor JBL TLX-45 Zuiltjes.
Magnat Needle 13 Center
Magnat Vintage 16 Rears.

Johan van den D.
16-08-2004, 20:36
[


Johan,
vandaar dat ik ook zij dat siltech tot de duurdere kabels wordt gerekend. :wink:Ik zei ook nergens dat ze goedkoop zijn of kwa prijs in de vdHul/QED klasse vallen.
Ik zei alleen dat ze tevens bij De Radiobeurs verkocht werden.
Enige wat ik daarnaast beweerde is dat de "instap" Siltech opzich wel meevalt kwa prijs.
Hiermee bedoelde ik niet in vergelijking tot QED of vdHul. :wink:
Da,s alles. :P

Johan van den D.
16-08-2004, 20:42
Wat zou jij dan aanraden voor ongeveer de instapprijs.


Het is voor JBL TLX-45 Zuiltjes.
Magnat Needle 13 Center
Magnat Vintage 16 Rears.Tja, dit wordt een lastige.
Magnat schijnt het goed te doen met Monster (zelf geen ervaring met deze combinatie in home audio, wel in car audio en ook daar was het een goede combinatie.).
Echter voor de JBL zal ik neigen naar vdHul.
Hou je van een lekker "helder" geluid dan zal ik weer gaan voor QED.
Dit alles hangt uiteraard ook van je overige apparatuur af.
In feite is het dus beter om eerste je speakers in orde te krijgen zodat die overal hetzelfde zijn. ( TIP :wink: ).

Harry stadman
16-08-2004, 20:47
[


Johan,
vandaar dat ik ook zij dat siltech tot de duurdere kabels wordt gerekend. :wink:Ik zei ook nergens dat ze goedkoop zijn of kwa prijs in de vdHul/QED klasse vallen.
Ik zei alleen dat ze tevens bij De Radiobeurs verkocht werden.
Enige wat ik daarnaast beweerde is dat de "instap" Siltech opzich wel meevalt kwa prijs.
Hiermee bedoelde ik niet in vergelijking tot QED of vdHul. :wink:
Da,s alles. :P

dat bedoelde ik dus, wat is meevallen. voor de meeste is 5 euro per meter een "acceptabele" prijs terwijl je daarvoor bij sommige andere merken nog niets hebt. :wink:

als je 50 euro per meter voor de instap moet betalen terwijl de rest begint bij 100 euro of meer, ja dan valt het nog wel mee. :wink: :lol:

zoals gewoonlijk begrijpen we elkaar wel. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 20:47
Wat zou jij dan aanraden voor ongeveer de instapprijs.


Het is voor JBL TLX-45 Zuiltjes.
Magnat Needle 13 Center
Magnat Vintage 16 Rears.Tja, dit wordt een lastige.
Magnat schijnt het goed te doen met Monster (zelf geen ervaring met deze combinatie in home audio, wel in car audio en ook daar was het een goede combinatie.).
Echter voor de JBL zal ik neigen naar vdHul.
Hou je van een lekker "helder" geluid dan zal ik weer gaan voor QED.
Dit alles hangt uiteraard ook van je overige apparatuur af.
In feite is het dus beter om eerste je speakers in orde te krijgen zodat die overal hetzelfde zijn. ( TIP :wink: ).

speakers in orde krijgen zit idd wel wat in, maar heb laatste tijd al téveel geld uitgegeven aan HT en wil nu alleen nog even bekabeling doen, en dan wil ik er momenteel ff vanaf blijven. Ik moet toch een keer tevreden zijn met mijn HT set. ben al 2 jaar steeds aan het wisselen en nu ben ik ook eindelijk een beetje tevreden met mijn setje. (geld groeit me ook niet zomaar op de rug als student zijnde)

Mijn receiver is een Pioneer VSX-510 (oud beestje, maar hij functioneert nog goed ;))

Johan van den D.
16-08-2004, 20:51
zoals gewoonlijk begrijpen we elkaar wel. :wink:Yep, maar ik kreeg even het idee dat anderen begonnen te denken dat Siltech in beetje in de prijsklasse van QED of vdHul zat.
Vandaar. :P

Harry stadman
16-08-2004, 20:54
Wat zou jij dan aanraden voor ongeveer de instapprijs.


Het is voor JBL TLX-45 Zuiltjes.
Magnat Needle 13 Center
Magnat Vintage 16 Rears.Tja, dit wordt een lastige.
Magnat schijnt het goed te doen met Monster (zelf geen ervaring met deze combinatie in home audio, wel in car audio en ook daar was het een goede combinatie.).
Echter voor de JBL zal ik neigen naar vdHul.
Hou je van een lekker "helder" geluid dan zal ik weer gaan voor QED.
Dit alles hangt uiteraard ook van je overige apparatuur af.
In feite is het dus beter om eerste je speakers in orde te krijgen zodat die overal hetzelfde zijn. ( TIP :wink: ).

speakers in orde krijgen zit idd wel wat in, maar heb laatste tijd al téveel geld uitgegeven aan HT en wil nu alleen nog even bekabeling doen, en dan wil ik er momenteel ff vanaf blijven. Ik moet toch een keer tevreden zijn met mijn HT set. ben al 2 jaar steeds aan het wisselen en nu ben ik ook eindelijk een beetje tevreden met mijn setje. (geld groeit me ook niet zomaar op de rug als student zijnde)

Mijn receiver is een Pioneer VSX-510 (oud beestje, maar hij functioneert nog goed ;))

Dat is nu net het probleem.
zoals johan probeert aan te geven kun je niet EVEN je bekabeling doen.
doe je het niet goed, moet je weer overnieuw beginnen en gaat het je zeker weten geld kosten.


(geld groeit me ook niet zomaar op de rug als student zijnde)

Ons ook niet!
Vandaar onze tips om je tijd, geld en problemen te besparen. we hebben de ervaringen ook niet in 1 dag opgedaan. :wink:
daar zijn vele luistersessies en dingen uitproberen aan vooraf gegaan. :wink:

Ik denk dat je met een kabel van tussen de 5 en 10 euro voorlopig prima uit de voeten kunt. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 20:57
Ik snap Johan en jou wel, maar je moet een keer tevreden zijn vind ik. En dat punt heb ik bereikt. met uitzondering dan van mijn bekabeling. daar zit ik al een tijdje goed overna te denken, wat ik nou precies wil. Ik moet nu maar eens de knoop doorhakken wat ik wil, anders zit ik een jaar later nog met dezelfde knudde kabels.

Voor mij hoeft het ook niet meteen professioneel te zijn, en het beste van het beste. Ik wil gewoon beter dan gemiddeld. Vandaar mijn vragen ;)

Johan van den D.
16-08-2004, 20:58
(geld groeit me ook niet zomaar op de rug als student zijnde)Wacht dan maar tot je ooit een gezinsleven hebt.
Dan groeit het geld helemaal nergens meer en dus niet alleen je rug. :(


Mijn receiver is een Pioneer VSX-510 (oud beestje, maar hij functioneert nog goed ;))In dat geval zal ik het bij vdHul houden.
Vind je dat toch niets kun je ook Monster of Oehlbach in gedachten houden.
In feite zijn het allen best redelijke kabels die het geen van alle slecht doen.
De eventuele verbetering zal wel eens teniet gedaan kunnen worden door je verschillende speakers merken/types bij elkaar. :?

R Klemkerk
16-08-2004, 21:02
(geld groeit me ook niet zomaar op de rug als student zijnde)Wacht dan maar tot je ooit een gezinsleven hebt.
Dan groeit het geld helemaal nergens meer en dus niet alleen je rug. :(


Mijn receiver is een Pioneer VSX-510 (oud beestje, maar hij functioneert nog goed ;))In dat geval zal ik het bij vdHul houden.
Vind je dat toch niets kun je ook Monster of Oehlbach in gedachten houden.
In feite zijn het allen best redelijke kabels die het geen van alle slecht doen.
De eventuele verbetering zal wel eens teniet gedaan kunnen worden door je verschillende speakers merken/types bij elkaar. :?

Ik ga eens kijken naar de clearwater van vdhul. eens kijken of in eindhoven een shop is die de kabels verkopen. En natuurlijk een goedgevulde portomonee. :) Mocht dat niks zijn, kan ik nog altijd terugvallen op de kabel van Monster of idd oehlbach (ff naar duitsland crossen ;))

Harry stadman
16-08-2004, 21:07
Voor mij hoeft het ook niet meteen professioneel te zijn, en het beste van het beste. Ik wil gewoon beter dan gemiddeld. Vandaar mijn vragen ;)

(slikt heel erg diep)!
"beter dan gemiddeld" gaat je ook echt meer dan gemiddeld geld kosten vrees ik. dat redt je echt niet met 5-10 euro per meter. :shock:
goede bekabeling zet de puntjes op de I en is zeker een meerwaarde i.p.v. een sluitpost! :wink:

wat dat betreft ben ik dan zeker meer geneigd naar de VdH en QED kabels dan naar de monsterkabels.

de regel is zo'n beetje 15-20% van je totaalbedrag aan apparatuur gebruiken voor bekabeling. Kun je voor jezelf een mooi sommetje maken. :wink:

Harry stadman
16-08-2004, 21:13
(geld groeit me ook niet zomaar op de rug als student zijnde)Wacht dan maar tot je ooit een gezinsleven hebt.
Dan groeit het geld helemaal nergens meer en dus niet alleen je rug. :(


Mijn receiver is een Pioneer VSX-510 (oud beestje, maar hij functioneert nog goed ;))In dat geval zal ik het bij vdHul houden.
Vind je dat toch niets kun je ook Monster of Oehlbach in gedachten houden.
In feite zijn het allen best redelijke kabels die het geen van alle slecht doen.
De eventuele verbetering zal wel eens teniet gedaan kunnen worden door je verschillende speakers merken/types bij elkaar. :?

Ik merk dat we weer eens heel dicht bij elkaar zitten. :wink:

jokey
16-08-2004, 21:38
@Daklem:

-Monster verkopen ze bv. bij BCC in de Hermanus Boekxstraat (klein assortiment)
-Oehlbach verkopen ze bij Meerview, op de Grote Berg
-Qed verkopen ze bij Vogelzang (Geldropseweg)

.....en als het goed is verkoopt Audiohome (Hoogstraat = verlengde vd Grote Berg, naast Freaky Records) van alles wat: VandenHul, Monster, Oehlbach, MIT, enz.

Harry stadman
16-08-2004, 21:43
@Daklem:

-Monster verkopen ze bv. bij BCC in de Hermanus Boekxstraat (klein assortiment)
-Oehlbach verkopen ze bij Meerview, op de Grote Berg
-Qed verkopen ze bij Vogelzang (Geldropseweg)

.....en als het goed is verkoopt Audiohome (Hoogstraat = verlengde vd Grote Berg, naast Freaky Records) van alles wat: VandenHul, Monster, Oehlbach, MIT, enz.

Uhhmm,

MIT zal toch wel weer "iets" duurder zijn. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 21:53
@Daklem:

-Monster verkopen ze bv. bij BCC in de Hermanus Boekxstraat (klein assortiment)
-Oehlbach verkopen ze bij Meerview, op de Grote Berg
-Qed verkopen ze bij Vogelzang (Geldropseweg)

.....en als het goed is verkoopt Audiohome (Hoogstraat = verlengde vd Grote Berg, naast Freaky Records) van alles wat: VandenHul, Monster, Oehlbach, MIT, enz.

Jocky, I know, ik werk zelf bij de BCC ;)

Christiaan Sauer
16-08-2004, 21:53
Al hoeft MIT niet echt peperduur te zijn.
Ik heb er ook nog even naar zitten kijken.
Al moet ik zeggen dat ik wat schrok toen ik uitrekende wat mijn bekabeling voor mijn fronts me gaat kosten en vooral heeft gekost ;)
Een ander leuk merk: Kimber vanaf de select serie. Maar ok, DAT is dus wel even "iets" duurder. Dan mag je aan honderden euro's per interlink gaan denken ;)

R Klemkerk
16-08-2004, 21:55
Al hoeft MIT niet echt peperduur te zijn.
Ik heb er ook nog even naar zitten kijken.
Al moet ik zeggen dat ik wat schrok toen ik uitrekende wat mijn bekabeling voor mijn fronts me gaat kosten en vooral heeft gekost ;)
Een ander leuk merk: Kimber vanaf de select serie. Maar ok, DAT is dus wel even "iets" duurder. Dan mag je aan honderden euro's per interlink gaan denken ;)

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar ik vind dat het wel "leuk" moet blijven en dat er echt geen bakken met geld naar bekabeling gaan. Ik wil iets fatsoenlijks, maar het moet natuurlijk niet tégek worden! 200e voor totale bekabeling vind ik nog redelijk.

jollykart
16-08-2004, 21:55
de regel is zo'n beetje 15-20% van je totaalbedrag aan apparatuur gebruiken voor bekabeling. Kun je voor jezelf een mooi sommetje maken. :wink:

Sorry hoor maar dat klinkt toch echt een beetje als kabel marketing praat. Een vijfde deel aan kabels uitgeven lijkt me echt overdreven. Dat zou in houden dat je voor een "slaapkamer setje" eigenlijk al 200 euro kwijt bent aan touw. Touwtjes van 5, 10 of zelfs 15 euro wil ik nog wel geloven en dan leuk afgewerkt met goede pluggen, ok. Maar daarboven heb ik toch sterk het idee dat iemand zich helemaal suf lacht en slapend rijk wordt.
Misschien zit ik er helemaal naast hoor want ik realiseer me dat er zat mensen zijn die je gestoord vinden als je een paar honderd euro per speaker betaald. Maar we hebben het hier gewoon over een stukje touw met een manteltje :!:
Misschien dat ik na wat kabeltjes proberen er helemaal anders over denk hoor maar 20% :?: (6) :confused:

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:00
Serieus hoor. Je hoort het verschil. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet horen, maar het is echt geen uitzondering. De kabels zin gewoon onderdeel van je set. Dus waarom bezuinigen erop?
Kom voor mijn fronts ook op 60+60+70+60=250 euro uit, plus 65 voor de interlink van cdspeler naar receiver....

Harry stadman
16-08-2004, 22:02
de regel is zo'n beetje 15-20% van je totaalbedrag aan apparatuur gebruiken voor bekabeling. Kun je voor jezelf een mooi sommetje maken. :wink:

Sorry hoor maar dat klinkt toch echt een beetje als kabel marketing praat. Een vijfde deel aan kabels uitgeven lijkt me echt overdreven. Dat zou in houden dat je voor een "slaapkamer setje" eigenlijk al 200 euro kwijt bent aan touw. Touwtjes van 5, 10 of zelfs 15 euro wil ik nog wel geloven en dan leuk afgewerkt met goede pluggen, ok. Maar daarboven heb ik toch sterk het idee dat iemand zich helemaal suf lacht en slapend rijk wordt.
Misschien zit ik er helemaal naast hoor want ik realiseer me dat er zat mensen zijn die je gestoord vinden als je een paar honderd euro per speaker betaald. Maar we hebben het hier gewoon over een stukje touw met een manteltje :!:

jazeker. dit is in de audiowereld toch wel een vuistregel.
de engelsen houden zelfs nog een hoger percentage aan: 25-30%
zij schijnen tenminste te weten hoeveel een goede kabel kan uitmaken. :wink:


Misschien dat ik na wat kabeltjes proberen er helemaal anders over denk hoor maar 20% :?: (6) :confused:

allicht. :wink:

de meeste audiofielen die al wat jaartjes meegaan en menig luistersessie hebben meegemaakt en veel uitgeprobeerd hebben weten wel dat ze voor 5 euro per meter niet klaar zijn. :wink:

jollykart
16-08-2004, 22:11
Serieus hoor. Je hoort het verschil. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet horen, maar het is echt geen uitzondering. De kabels zin gewoon onderdeel van je set. Dus waarom bezuinigen erop?
Kom voor mijn fronts ook op 60+60+70+60=250 euro uit, plus 65 voor de interlink van cdspeler naar receiver....


200 tot 300 euro lijkt me niet zo vreemd, maar wel als je totale set met speakers slechts 1250 euro zou kosten. Ik weet niet wat je hebt staan, Denon met B&W geloof ik he? Dan gok ik dat je die 20% ook niet echt gaat halen :D

R Klemkerk
16-08-2004, 22:12
Misschien dat ik na wat kabeltjes proberen er helemaal anders over denk hoor maar 20% :?: (6) :confused:

allicht. :wink:

de meeste audiofielen die al wat jaartjes meegaan en menig luistersessie hebben meegemaakt en veel uitgeprobeerd hebben weten wel dat ze voor 5 euro per meter niet klaar zijn. :wink:

Maar net zoals ik, geen audiofiel zijnde, hoeft niet het beste van het beste te hebben, maar gewoon net iets meer uit de speakers halen dan de standaard kabels. Iedereen heeft zo zijn eigen grens wat ze er voor uit willen geven. Ik vind 5-6 euro per meter toch echt wel het maximum. Ik vind het allemaal geld genoeg kosten. Hier moet je ook onderscheid in kunnen maken Harry, en mensen niet altijd meteen op de dure kabels wijzen ;)

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:15
Serieus hoor. Je hoort het verschil. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet horen, maar het is echt geen uitzondering. De kabels zin gewoon onderdeel van je set. Dus waarom bezuinigen erop?
Kom voor mijn fronts ook op 60+60+70+60=250 euro uit, plus 65 voor de interlink van cdspeler naar receiver....


200 tot 300 euro lijkt me niet zo vreemd, maar wel als je totale set met speakers slechts 1250 euro zou kosten. Ik weet niet wat je hebt staan, Denon met B&W geloof ik he? Dan gok ik dat je die 20% ook niet echt gaat halen :D

Dat is inderdaad het lichtelijk extreme ;)
Mijn fronts hebben totaal 300 gekost. Als ik de laatste 4 pluggen heb gekocht, en ik heb mijn kabels allemaal aangesloten kom ik op zo'n zelfde bedrag uit :o. Tweede hands nog wel.
Maar je moet het niet zo rekenen he ;)
Speakers: 300
stands: 300
receiver: 1400
cdspeler: 200
Totaal: 2200.
20% van 2200 is 440 euro. Op die manier reken ik ;)

Harry stadman
16-08-2004, 22:21
Misschien dat ik na wat kabeltjes proberen er helemaal anders over denk hoor maar 20% :?: (6) :confused:

allicht. :wink:

de meeste audiofielen die al wat jaartjes meegaan en menig luistersessie hebben meegemaakt en veel uitgeprobeerd hebben weten wel dat ze voor 5 euro per meter niet klaar zijn. :wink:

Maar net zoals ik, geen audiofiel zijnde, hoeft niet het beste van het beste te hebben, maar gewoon net iets meer uit de speakers halen dan de standaard kabels. Iedereen heeft zo zijn eigen grens wat ze er voor uit willen geven. Ik vind 5-6 euro per meter toch echt wel het maximum. Ik vind het allemaal geld genoeg kosten. Hier moet je ook onderscheid in kunnen maken Harry, en mensen niet altijd meteen op de dure kabels wijzen ;)

als je mijn posts goed gelezen had heb ik duidelijk gezegd dat bekabeling begon bij 2-3 euro en oploopt tot zo'n 20 euro voor standaard kabels.
als je deze kabels al te duur vindt dan houdt het echt op!


vreemd genoeg eis je wel "meer dan gemiddelde" geluidskwaliteit.
dat je hiervoor moet betalen wil ik je alleen maar even duidelijk maken!
dat kan niet voor het geld wat JIJ ervoor over hebt.

Er schijnen toch echt veel mensen op dit forum te zitten die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten! Ik zal je maar meteen uit die droom helpen. :wink:

voor "meer dan gemiddelde" kwaliteit betaal je helaas voor jouw meer dan 5 euro per meter! dat is nu eenmaal de harde werkelijkheid! :wink:

Harry stadman
16-08-2004, 22:25
Serieus hoor. Je hoort het verschil. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet horen, maar het is echt geen uitzondering. De kabels zin gewoon onderdeel van je set. Dus waarom bezuinigen erop?
Kom voor mijn fronts ook op 60+60+70+60=250 euro uit, plus 65 voor de interlink van cdspeler naar receiver....


200 tot 300 euro lijkt me niet zo vreemd, maar wel als je totale set met speakers slechts 1250 euro zou kosten. Ik weet niet wat je hebt staan, Denon met B&W geloof ik he? Dan gok ik dat je die 20% ook niet echt gaat halen :D

Dat is inderdaad het lichtelijk extreme ;)
Mijn fronts hebben totaal 300 gekost. Als ik de laatste 4 pluggen heb gekocht, en ik heb mijn kabels allemaal aangesloten kom ik op zo'n zelfde bedrag uit :o. Tweede hands nog wel.
Maar je moet het niet zo rekenen he ;)
Speakers: 300
stands: 300
receiver: 1400
cdspeler: 200
Totaal: 2200.
20% van 2200 is 440 euro. Op die manier reken ik ;)

en je ziet dat die vuistregel van 15-20% van het totaalbedrag dus wel aardig uitkomt. En dus geen komplete bullshit is! :lol:

let wel: het is een vuistregel waarvan afgeweken kan worden. wil je goedkopere kabels pak je 10%, wil je wat duurdere kabels pak je 20-25% :wink:

15% van 1250 euro is 187,50! dus afgerond naar boven 200 euro. zit je precies op die 200 euro die ik aangaf. klopt ddus allemaal weer precies.

ach ja, ervaring hè! :wink:

met andere woorden: denk a.u.b. eerst even na voordat je iemand gaat veroordelen! :roll:

jollykart
16-08-2004, 22:26
hahaha, gelukkig heb je geen duurdere stands genomen want anders had je andere kabels moeten nemen :lol:

Als ik ook kabelfiel wordt laat ik het weten hoor, met het verhaal van Roger in het achterhoofd http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction zal ik eens proberen objectief te gaan luisteren

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:34
Als ik ze ooit tegen een echt mooie prijs tegenkom denk ik dat ik eens de NordOst Blue Havens wil uitproberen. Al denk ik dat die op een dusdanig niveau zitten dat de tekortkomingen van mijn set te pijnlijk duidelijk worden.
Dan zit ik overigens maar een beetje boven die 20% (y)
Een setje moet je te pakken kunnen krijgen voor 400 euro oid.

Harry stadman
16-08-2004, 22:35
hahaha, gelukkig heb je geen duurdere stands genomen want anders had je andere kabels moeten nemen :lol:

Als ik ook kabelfiel wordt laat ik het weten hoor, met het verhaal van Roger in het achterhoofd http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction zal ik eens proberen objectief te gaan luisteren

ga nu eerst maar eens even van alles wat uitproberen en beluisteren voordat je allerlei uitspraken doet. :wink:

je zal echt niet de enige zijn die op zijn woorden terug moet komen en met andere bekabeling thuiskomt dan hij/zij eerst in gedachten had! :wink: :lol: 8) :roll:

R Klemkerk
16-08-2004, 22:37
Misschien dat ik na wat kabeltjes proberen er helemaal anders over denk hoor maar 20% :?: (6) :confused:

allicht. :wink:

de meeste audiofielen die al wat jaartjes meegaan en menig luistersessie hebben meegemaakt en veel uitgeprobeerd hebben weten wel dat ze voor 5 euro per meter niet klaar zijn. :wink:

Maar net zoals ik, geen audiofiel zijnde, hoeft niet het beste van het beste te hebben, maar gewoon net iets meer uit de speakers halen dan de standaard kabels. Iedereen heeft zo zijn eigen grens wat ze er voor uit willen geven. Ik vind 5-6 euro per meter toch echt wel het maximum. Ik vind het allemaal geld genoeg kosten. Hier moet je ook onderscheid in kunnen maken Harry, en mensen niet altijd meteen op de dure kabels wijzen ;)

als je mijn posts goed gelezen had heb ik duidelijk gezegd dat bekabeling begon bij 2-3 euro en oploopt tot zo'n 20 euro voor standaard kabels.
als je deze kabels al te duur vindt dan houdt het echt op!


vreemd genoeg eis je wel "meer dan gemiddelde" geluidskwaliteit.
dat je hiervoor moet betalen wil ik je alleen maar even duidelijk maken!
dat kan niet voor het geld wat JIJ ervoor over hebt.

Er schijnen toch echt veel mensen op dit forum te zitten die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten! Ik zal je maar meteen uit die droom helpen. :wink:

voor "meer dan gemiddelde" kwaliteit betaal je helaas voor jouw meer dan 5 euro per meter! dat is nu eenmaal de harde werkelijkheid! :wink:

Ik vind kabels voor 5 euro per meter beter dan gemiddeld. Misschien ligt jouw criterium gewoon hoger wat jij goede kabels vind. ;) Neem het je ook niet kwalijk verder. maar ik wil alleen aangeven dat jij er bijvoorbeeld meer geld voor over hebt dan iemand anders. Want voor 200 euro moet ik toch wel bijna een hele maand werken (bijbaantje). Vandaar is mijn criterium anders dan die van jou. Maar net zoals ik al zeg. Je kunt het zo gek mogelijk maken als je wilt. Ik hoef helemaal niet op de eerste rang te zitten. de 2de rang is ook goed :mrgreen:

Harry stadman
16-08-2004, 22:38
Als ik ze ooit tegen een echt mooie prijs tegenkom denk ik dat ik eens de NordOst Blue Havens wil uitproberen. Al denk ik dat die op een dusdanig niveau zitten dat de tekortkomingen van mijn set te pijnlijk duidelijk worden.
Dan zit ik overigens maar een beetje boven die 20% (y)
Een setje moet je te pakken kunnen krijgen voor 400 euro oid.

nordost maakt ook erg mooie kabels, christiaan.

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:41
Al ben ik (zoals geschreven ;)) bang dat ze te eerlijk zijn voor mijn setje.
Ook een leuke kandidaat: Kimber 8TC. 45 euro de meter.

R Klemkerk
16-08-2004, 22:42
Al ben ik (zoals geschreven ;)) bang dat ze te eerlijk zijn voor mijn setje.
Ook een leuke kandidaat: Kimber 8TC. 45 euro de meter.
da's leuk als je 2 meter nodig hebt. maar toch niet als je voor je rear speakers zo'n dikke 10 meter nodig hebt per stuk.

Harry stadman
16-08-2004, 22:45
Misschien dat ik na wat kabeltjes proberen er helemaal anders over denk hoor maar 20% :?: (6) :confused:

allicht. :wink:

de meeste audiofielen die al wat jaartjes meegaan en menig luistersessie hebben meegemaakt en veel uitgeprobeerd hebben weten wel dat ze voor 5 euro per meter niet klaar zijn. :wink:

Maar net zoals ik, geen audiofiel zijnde, hoeft niet het beste van het beste te hebben, maar gewoon net iets meer uit de speakers halen dan de standaard kabels. Iedereen heeft zo zijn eigen grens wat ze er voor uit willen geven. Ik vind 5-6 euro per meter toch echt wel het maximum. Ik vind het allemaal geld genoeg kosten. Hier moet je ook onderscheid in kunnen maken Harry, en mensen niet altijd meteen op de dure kabels wijzen ;)

als je mijn posts goed gelezen had heb ik duidelijk gezegd dat bekabeling begon bij 2-3 euro en oploopt tot zo'n 20 euro voor standaard kabels.
als je deze kabels al te duur vindt dan houdt het echt op!


vreemd genoeg eis je wel "meer dan gemiddelde" geluidskwaliteit.
dat je hiervoor moet betalen wil ik je alleen maar even duidelijk maken!
dat kan niet voor het geld wat JIJ ervoor over hebt.

Er schijnen toch echt veel mensen op dit forum te zitten die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten! Ik zal je maar meteen uit die droom helpen. :wink:

voor "meer dan gemiddelde" kwaliteit betaal je helaas voor jouw meer dan 5 euro per meter! dat is nu eenmaal de harde werkelijkheid! :wink:

Ik vind kabels voor 5 euro per meter beter dan gemiddeld. Misschien ligt jouw criterium gewoon hoger wat jij goede kabels vind. ;) Neem het je ook niet kwalijk verder. maar ik wil alleen aangeven dat jij er bijvoorbeeld meer geld voor over hebt dan iemand anders. Want voor 200 euro moet ik toch wel bijna een hele maand werken (bijbaantje). Vandaar is mijn criterium anders dan die van jou. Maar net zoals ik al zeg. Je kunt het zo gek mogelijk maken als je wilt. Ik hoef helemaal niet op de eerste rang te zitten. de 2de rang is ook goed :mrgreen:

In jouw geval zal het dan wel de derde rang worden! :lol: (geintje)

dat je kabels van 5 euro beter dan gemiddeld vindt komt omdat je andere "betere" kabels waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt.
probeer voor de gein ook eens een kabeltje van 10 of 15 euro de meter. ben erg benieuwd of meneer ook geluidsverschillen hoort.

Iemand met meer luister en testervaring zal zeker weten dat 5 euro per meter niet bovengemiddeld klinkt. dat jij er op dit moment meer dan tevreden mee zult zijn is een heel ander verhaal. :wink:

kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:

laten we wel zijn:
als ik echt geen geluidsverbeteringen zou horen in de "duurdere" kabels
zou ik er echt niet zoveel voor willen betalen. dat geld kan ik ook wel beter besteden. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 22:47
kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:


Christiaan is niet goed snik! die kerel is rijp voor een gesticht ;)

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:48
kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:


Christiaan is niet goed snik! die kerel is rijp voor een gesticht ;)

Leuk toch (6)
Gratis onderdak, gratis eten, en alle tijd van de wereld. Je komt me wel even bezoeken he ;)

R Klemkerk
16-08-2004, 22:51
kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:


Christiaan is niet goed snik! die kerel is rijp voor een gesticht ;)

Leuk toch (6)
Gratis onderdak, gratis eten, en alle tijd van de wereld. Je komt me wel even bezoeken he ;)

Koop dan eerst die kabel van 45 euro, en zet mij als erfgename. dan praten we verder ... ;)

maar Harry, Idd. de kabels van 15 euro per meter zullen ongetwijfeld beter zijn. daar twijfel ik ook geen seconde aan. Maar je moet ergens een grens trekken, van wat jezelf acceptabel vind en wat niet. en bij mij ligt die grens momenteel bij de 6 euro p/m :)

Harry stadman
16-08-2004, 22:54
kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:


Christiaan is niet goed snik! die kerel is rijp voor een gesticht ;)

dan is meer dan de helft van audio-minnend nederland geschift. :lol:
ga dan maar niet naar het ht/hifi forum. als je daar leest wat voor bedragen ze voor bekabeling uitgeven krijg JIJ meteen een hartaanval. :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 22:55
kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:


Christiaan is niet goed snik! die kerel is rijp voor een gesticht ;)

dan is meer dan de helft van audio-minnend nederland geschift. :lol:
ga dan maar niet naar het ht/hifi forum. als je daar leest wat voor bedragen ze voor bekabeling uitgeven krijg JIJ meteen een hartaanval. :wink:

goede tip! Ik moet nog langer mee dan vandaag ;)

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:56
Maar even serieus: het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan wat je onder de noemer beter dan gemiddeld laat vallen. Als je Vd Hul Clearwater zou kopen alla 6 euro de meter zul je voor veel mensen al beter dan gemiddel zijn aangezien die met kabels werken van max 1 euro de meter.
Kijk je naar de pure high-end sets, tja, daar beter dan gemiddeld zijn gaat je gewoon een fortuin kosten.
Tov wat wil je dus beter dan gemiddel zijn?

edit

de Royal Jaded moet in principe ook wel voor 6 a 7 euro de meter te krijgen zijn. Zeker als je tweede hands gaat kijken moet dat wel lukken. En natuurlijk de QED Silver Anniversary bekijken. Zit geloof ik ook in jou prijsklasse.

jollykart
16-08-2004, 22:56
Nog ff naar het meetbare. Wat is een goede AWG waarde. Of zijn jullie van mening dat dat niet van (doorslaggevend) belang is?

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:58
AWG waarde? Ken de kreet niet?

jollykart
16-08-2004, 23:06
ik kan ernaast zitten maar dat is volgens mij ohm/m. Geven de meeste merken op icm de diameter van de kern.
Voor de kern heb ik trouwens ooit als richtlijn 2.5mm2 voor koper opgekregen. Onzin of niet volgens jullie?

Christiaan Sauer
16-08-2004, 23:08
Ik heb er laatst nog wat over gelezen, maar dat ging over digitale interlinks. Wellicht dat Harry weet welke ik bedoel? HTforum.nl
Dat ging erover dat iemand wilde weten hoe die de weerstand kon meten van zijn DIY Zilveren interlinks. Als ze geen 75 Ohm zijn, zijn het officieel geen digitale interlinks oid. Maar hij had totaal geen problemen om ze te gebruiken.
En voor de rest: in audiowereld is al die specs maar een beetje bladvullerij. Natuurlijk zitten er belangrijke dingen tussen, maar je kan er geen waardeoordeel aan vasthangen zoals sommige mensen wel eens doen :)

Harry stadman
16-08-2004, 23:09
kijk maar naar christiaan. :wink:
hoe dieper hij in audio duikt hoe meer hij ontdekt. Hij gaat niet voor niets naar een "duurdere" betere kabel op zoek. :wink:


Christiaan is niet goed snik! die kerel is rijp voor een gesticht ;)

Leuk toch (6)
Gratis onderdak, gratis eten, en alle tijd van de wereld. Je komt me wel even bezoeken he ;)

Koop dan eerst die kabel van 45 euro, en zet mij als erfgename. dan praten we verder ... ;)

maar Harry, Idd. de kabels van 15 euro per meter zullen ongetwijfeld beter zijn. daar twijfel ik ook geen seconde aan. Maar je moet ergens een grens trekken, van wat jezelf acceptabel vind en wat niet. en bij mij ligt die grens momenteel bij de 6 euro p/m :)

Kijk eens aan! dat is zelfs 1 hele euro meer dan de kabels die ik je aanbevolen heb! je leert het al. :wink:

alle gekheid op een stokje.
de meeste winst valt te behalen van instap naar middenklasse/topklasse materiaal.
ga je daarboven zitten(high-end) vraag ik mijzelf ook wel af of sommige apparatuur e.d. het geld wel waard is. :wink:

het verschil tussen middenklasse/topklasse en high-end is soms maar nuance, soms ook veel meer. kleine geluidsverbeteringen, want daar hebben we het bij high-end over(zo'n 5-10% max) gaan meestal wel gepaard met niet evenredige stijgende kosten.

om maar even een prijsvoorbeeld te noemen om een en ander duidelijk te maken:
een normale condensator kost 50 cent.
een goede condensator voor audio kost een paar euro.
een zeer goede condensator kost ettelijke tientallen euro's
en de beste condensatoren kosten een paar honderd euro per stuk.(zilvercap condensatoren)

Potmeter:
normaal een paar euro
audio-grade een paar tientallen euro's
gebalanceerde steppen potmeters(de beste) kosten ettelijke honderden euro's.

vaak zit het hem ook in het materiaal en afwerking. dan heb ik het nog niet eens over of het beter klinkt.(meestal wel).

dit geeft ook een beetje aan waarom er zulke prijsverschillen zijn in verschillende klasses.

het gaat er uiteindelijk niet om hoeveel geld je eraan hebt gespendeerd maar hoeveel plezier je eraan beleefd!

Nu is het vaak wel zo dat als je iets meer geld eraan besteedt ook iets meer plezier eraan zou kunnen beleven.
:wink:

iedereen moet gewoon voor zichzelf weten hoeveel hij uit wil geven aan bekabeling en apparatuur.

Harry stadman
16-08-2004, 23:19
ik kan ernaast zitten maar dat is volgens mij ohm/m. Geven de meeste merken op icm de diameter van de kern.
Voor de kern heb ik trouwens ooit als richtlijn 2.5mm2 voor koper opgekregen. Onzin of niet volgens jullie?

awg heeft met het gewicht(diameter) en de weerstand ervan te maken.
awg = american weire gauge standard.

hier wordt aangegeven hoeveel weerstand een kabel heeft van een bepaalde dikte bij een bepaalde standaard lengte.

ga je dus boven de standdard lengte zitten voor een bepaalde diameter zul je meer weerstand ondervinden en zal de kabel dus minder presteren i.p.v. beter!

met name als je een TE dikke ader kiest voor een kleine afstand zul je zien dat de weerstand toeneemt en de kabel minder zal klinken dan een dunnere kabel van dezelfde lengte.

dus het is weldegelijk van belang dat je de juiste diameter bij de juiste lengte kiest.

standaard tot 10 meter is dacht ik uit mijn hoofd 4mm2. :wink:

jollykart
16-08-2004, 23:26
het is de American Wire Gauge standaard. http://www.hardwarebook.net/table/AWG.html

Binnenkort eens ff zoeken of ik hier dan nog richtlijnen voor kan vinden. Specificaties afdoen als bladvulling lijkt mij wat kort door de bocht. Natuurlijk kun je niet alleen op cijfertjes afgaan omdat het bij muziek nu eenmaal ook om de klankkleur gaat. Maar die specs zijn gewoon wel je basis kwaliteit.
En helaas lijkt het erop dat je steeds minder diagrammen e.d. kan vinden. Van speakers zou ik bijvoorbeeld ook graag de frequentie karakteristieken hebben, daar kun je een hoop aan afleiden

Ik geloof wel in het wetenschappelijke en het meetbare......

Christiaan Sauer
16-08-2004, 23:30
Toch heb ik nooit het idee gekregen dat de dikte van de kabel echt van belang is.
Kijk maar naar (kan even niet op het merk komen :oops:). Dat zijn ultradunne kabels, maar gewoon met een andere benadering. De kabels kosten een fortuin, maar spelen andere kabels ook gewoon echt zoek hoor :) Ook al zijn die 10x zo dik.
Iets anders dat ik net gelezen heb: te dikke kabels zijn ook niet optimaal. Te dikke kabel op lange afstanden gaat ook problemen opleveren met de weerstand. Zometeen zal ik even kijken of ik dat stukje kan terug vinden :)

Harry stadman
16-08-2004, 23:33
Ik heb er laatst nog wat over gelezen, maar dat ging over digitale interlinks. Wellicht dat Harry weet welke ik bedoel? HTforum.nl
Dat ging erover dat iemand wilde weten hoe die de weerstand kon meten van zijn DIY Zilveren interlinks. Als ze geen 75 Ohm zijn, zijn het officieel geen digitale interlinks oid. Maar hij had totaal geen problemen om ze te gebruiken.
En voor de rest: in audiowereld is al die specs maar een beetje bladvullerij. Natuurlijk zitten er belangrijke dingen tussen, maar je kan er geen waardeoordeel aan vasthangen zoals sommige mensen wel eens doen :)
het zijn inderdaad allemaal maar richtlijnen waar de ervaren luisteraar niet zoveel aan hecht. het komt er toch op neer dat de klank iemand bevalt of niet. ongeacht de waardes, specificaties e.d.
sommige specificaties doen goede prestaties vermoeden, soms wordt dat vermoeden gewoon niet waargemaakt.
daarom ook altijd luisteren alvorens te kopen. :wink:

Ik heb al menig keer meegemaakt in luistersessies dat apparatuur met mindere specs gewoon veel beter klonken dan apparatuur met "superieure" specs op papier.

maar dat van de kabel en een bepaalde minimum en maximum dikte voor kabel is gewoon waar. er zijn heel veel mensen die dat luistertechnisch getest hebben en het blijkt dat als je een te dikke kabel kiest bij een korte lengte hij minder details weergeeft dan dezelfde kabel met kleinere diameter van dezelfde lengte. anders geldt het ook: te dun voor een bepaalde lengte is ook niet goed.

nogmaals: standaard wordt vaak 4mm2 aangehouden dacht ik.
2.5 lijkt mij een beetje dun. :?

Christiaan Sauer
16-08-2004, 23:36
Iets anders dat vaak een ondergeschoven kindje is, en dat eigenlijk ook vrij moeilijk te realiseren is: akoustiek van de kamer.
Komende week wil ik beginnen met een audiofiel cdrek. Maar ik moet even kijken hoe ik dat ga aanpakken. Ruimte voor 198 cd's en het beslaat het gebied tussen de 700Hz en de 8.000Hz zo uit mijn hoofd. Dat kan voor veel radicalere verbeteringen/veranderingen gaan zorgen dan andere kabels of zelfs andere versterkers.
Maar een goed aangepakte akoestiek kan lastig zijn. Je hebt per muur minimaal 3 punten die je moet aanpakken. Dus in totaal minimaal 18 plekken waar je iets aan moet doen. En dat gaat de meeste mensen (ondergetekende incl) te ver :)
Als is symetrie en leuke vloerbedekking vaak al een verbetering.

Harry stadman
16-08-2004, 23:45
Toch heb ik nooit het idee gekregen dat de dikte van de kabel echt van belang is.
Kijk maar naar (kan even niet op het merk komen :oops:). Dat zijn ultradunne kabels, maar gewoon met een andere benadering. De kabels kosten een fortuin, maar spelen andere kabels ook gewoon echt zoek hoor :) Ook al zijn die 10x zo dik.
Iets anders dat ik net gelezen heb: te dikke kabels zijn ook niet optimaal. Te dikke kabel op lange afstanden gaat ook problemen opleveren met de weerstand. Zometeen zal ik even kijken of ik dat stukje kan terug vinden :)

Ik weet welke kabels je bedoelt en wat voor een theorie daar achter steekt.
het heeft in ieder geval te maken met moluculen en de snelheid daarvan in een veel dunnere kabel. men wil beweren dat daardoor de moluculen meer informatie behouden en het daardoor beter klinkt. simpel gezegd.
het gaat hier om ultra-dunne aders die samen weer een kern vormen in een kabel.

en zijn ook van die dunne kabels die gewoon minder klinken dan de "dikke" kabels. veel zal wel afhangen van de constructie. :wink:

ach ja, de theorien in audioland veranderen nog wel eens.
vroeger kon de kabel niet dik genoeg zijn, nu is de trendt inderdaad dat je een zo dun mogelijke ader(kabel) moet gebruiken.

Christiaan, TE dunne kabel bij lange afstanden juist ook. althans bij luistersesies zijn ook hier verschillen gehoord. dit geldt uiteraard voor normale kabels en niet voor de speciale ultra-dunne kabels en interlinks.

het maakt mij niet zoveel uit of de kabel nu dun of dik is; als hij maar goed klinkt in een bepaalde prijsklasse! :wink:

Harry stadman
16-08-2004, 23:54
Iets anders dat vaak een ondergeschoven kindje is, en dat eigenlijk ook vrij moeilijk te realiseren is: akoustiek van de kamer.
Komende week wil ik beginnen met een audiofiel cdrek. Maar ik moet even kijken hoe ik dat ga aanpakken. Ruimte voor 198 cd's en het beslaat het gebied tussen de 700Hz en de 8.000Hz zo uit mijn hoofd. Dat kan voor veel radicalere verbeteringen/veranderingen gaan zorgen dan andere kabels of zelfs andere versterkers.
Maar een goed aangepakte akoestiek kan lastig zijn. Je hebt per muur minimaal 3 punten die je moet aanpakken. Dus in totaal minimaal 18 plekken waar je iets aan moet doen. En dat gaat de meeste mensen (ondergetekende incl) te ver :)
Als is symetrie en leuke vloerbedekking vaak al een verbetering.

heb je de kamer van die amerikaanse akoustiek freak al eens gezien dan? :wink:

wat die allemaal al niet heeft veranderd e.d. om een voor hem goede akoustiek te verkrijgen.
maar heb je eenmaal een goede akoustiek met een set denk ik toch dat een nog betere versterker beter zal klinken. deze verschillen hoor je namelijk duidelijk bij een gelijkblijvende akoustiek. (zelfde luisterruimte)

immers bij een audiozaak in een luisterruimte waar ze versterkers gaan vervangen hoor je toch verschillen.

Akoestiek, zoals je zelf al aangeeft is erg lastig. met name in een woonkamer vol leefbare spullen.

nog even terugkomend op de diameter van de kabel:
als de kabel te dik is treedt er een sterk magnetisch veld op wat als isolator(lees weerstand zal gaan werken). vandaar dat het geluid dan minder wordt. :wink:

Harry stadman
17-08-2004, 00:02
het is de American Wire Gauge standaard. http://www.hardwarebook.net/table/AWG.html

Binnenkort eens ff zoeken of ik hier dan nog richtlijnen voor kan vinden. Specificaties afdoen als bladvulling lijkt mij wat kort door de bocht. Natuurlijk kun je niet alleen op cijfertjes afgaan omdat het bij muziek nu eenmaal ook om de klankkleur gaat. Maar die specs zijn gewoon wel je basis kwaliteit.
En helaas lijkt het erop dat je steeds minder diagrammen e.d. kan vinden. Van speakers zou ik bijvoorbeeld ook graag de frequentie karakteristieken hebben, daar kun je een hoop aan afleiden

Ik geloof wel in het wetenschappelijke en het meetbare......

exacte speakerspecificaties zul je nooit vinden! zal wel lekker gemakkelijk zijn voor je concurrentie! :wink:

jollykart
17-08-2004, 00:03
Ik heb al menig keer meegemaakt in luistersessies dat apparatuur met mindere specs gewoon veel beter klonken dan apparatuur met "superieure" specs op papier.

Specs zijn een aardige eerste indicatie. Maar omdat je gehoor ook niet vlak is en de akkoustiek ook het nodige beinvloed kan apparatuur met mindere specs toch beter klinken.
En dan laat ik het opleuken van specs nog maar buiten beschouwing. Of speaker merken die hoog van de toren blazen dat bijv. 50kHz halen maar er niet bijvertellen dat dat bij +-6dB of nog erger is.

Merken die duidelijke specs opgeven welke dan zo nu en dan in testen nog een bevestigd worden hebben bij mij in ieder geval een streepje voor.

jollykart
17-08-2004, 00:07
exacte speakerspecificaties zul je nooit vinden! zal wel lekker gemakkelijk zijn voor je concurrentie! :wink:

Ik bedoel daarmee het frequentieverloop en dat vind je zo nu en dan wel. Vroeger werden de (betere) speakers ook netjes uitgeleverd met een dergelijk diagram. Iedere speaker met een eigen diagram zodat de afwijking van het paar ook gezien kon worden.

Voor de concurrentie maakt dat geen bal uit want die weten nog steeds niet hoe je aan een bepaalde karakteristiek komt

Harry stadman
17-08-2004, 00:15
Ik heb al menig keer meegemaakt in luistersessies dat apparatuur met mindere specs gewoon veel beter klonken dan apparatuur met "superieure" specs op papier.

Specs zijn een aardige eerste indicatie. Maar omdat je gehoor ook niet vlak is en de akkoustiek ook het nodige beinvloed kan apparatuur met mindere specs toch beter klinken.
En dan laat ik het opleuken van specs nog maar buiten beschouwing. Of speaker merken die hoog van de toren blazen dat bijv. 50kHz halen maar er niet bijvertellen dat dat bij +-6dB of nog erger is.

Merken die duidelijke specs opgeven welke dan zo nu en dan in testen nog een bevestigd worden hebben bij mij in ieder geval een streepje voor.

Dit heet met een mooi woord gewogen en ongewogen opgaves van de specificaties. sommige geven de din specificaties weer(die meestal wel exact zijn) en andere weer de onwogen specificaties die gewoon geen fluit betekenen! :wink:

met name de afval in het laag(40hz en lager is van belang. een speaker die tot 40 hz gaat bij -3db zal zuiverder klinken dan 1 die tot 20hz gaat bij -5 db og hoger. niet zelden hebben ze bij 20hz een afval van -10db of meer!
het laag blijft men met het ouder worden nog redelijk goed horen; het hoog neemt echter af! niemand kan horen tot 20khz(mischien een baby),
iemand van 18 jaar hoort hoogstens max tot 16-18khz).
dus het afval in de hoogste frequenties is minder van belang dan in de laagste frequenties. :wink:

akoustiek heeft bij apparatuur testen onderling natuurlijk geen invloed als je de apparatuur in dezelfde luisteruimte test. dit wordt meestal ook gedaan. :wink:

Harry stadman
17-08-2004, 00:24
exacte speakerspecificaties zul je nooit vinden! zal wel lekker gemakkelijk zijn voor je concurrentie! :wink:

Ik bedoel daarmee het frequentieverloop en dat vind je zo nu en dan wel. Vroeger werden de (betere) speakers ook netjes uitgeleverd met een dergelijk diagram. Iedere speaker met een eigen diagram zodat de afwijking van het paar ook gezien kon worden.

Voor de concurrentie maakt dat geen bal uit want die weten nog steeds niet hoe je aan een bepaalde karakteristiek komt

tuurlijk wel,

afval e.d. hebben met bepaalde specificaties te maken. Ook kast inhoudt e.d. verhoudt zich met carateristieken e.d.
als je echt wilt valt er wel een en ander uit te halen.
niet voor de gemiddelde leek zoals ons maar vast wel voor een gespecialiseerde spekerbouwer. die kan vast wel aan de hand van een zeer gespecifiseerde frequentietabel een en ander afleiden. :wink:

de concurrent hoeft dan immers alleen een speaker te kopen en krijgt er dan ook nog eens leuk alle specificaties bij. :wink:
dan kan hij de kast nameten: inhoudt e.d. het filter bekijken etc.
hoeft hij alleen maar wat specificaties te veranderen en het filter aanpassen om een eventuele betere speaker te maken. :wink:

waarschijnlijk toch vandaar dat heden ten dage die niet meer gegeleverd worden. :wink:

jollykart
17-08-2004, 15:24
Als ze dat al van elkaar willen meten lijkt me het voor een fabrikant niet zo ingewikkeld om even een de frequentie karakteristiek te meten van een speaker. Dus daar hoeven ze het niet voor te laten hoor.

Johan van den D.
17-08-2004, 16:46
Er schijnen toch echt veel mensen op dit forum te zitten die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten! Ik zal je maar meteen uit die droom helpen. :wink: Het lijkt inderdaad steeds erger te worden met personen die voor weinig het beste willen hebben.
Ook lijkt het er steeds meer op dat die personen niet uit hun droom geholpen kunnen/willen worden. :?
Hierin ben ik dus weer eens met Harry eens :P

Maargoed even in het algemeen, ik ben me goed bewust dat mensen hun geld maar één keer kunnen uitgeven en dus een verstandige aankoop moeten doen.
Vandaar mijn steeds terugkerend advies om bij vdHul of QED te kijken .
Zei leveren voor "weinig" geld uitstekende kabels die zich in de meeste sets goed thuis zullen voelen.
Beter kom je niet kwa prijs/kwaliteit verhouding.
Hun speakerkabels beginnen dus ruim onder de €10,- de mtr. (vanaf €6 a €8 gemiddeld).
Als je dit er niet voor over hebt vergeet dan dat hele kabel verhaal en bespaar je de moeite en kosten.
Dit is echt een minimum waaraan je moet denken voor een goed kabel.
Zoals Harry al zei, het is de harde waarheid. :o

Johan van den D.
17-08-2004, 17:05
het maakt mij niet zoveel uit of de kabel nu dun of dik is; als hij maar goed klinkt in een bepaalde prijsklasse! :wink:De klank is inderdaad het belangrijkste maar de beste resultaten tot nu toe heb ik met `dunnere` kabels.
QED silver anniversary 2x 2.5 mm2 maar ook bijvoorbeeld met een zeer dunne subwoofer kabel van QED Qontour MSR/SW met zijn 1x 0.16 mm2.

Dat goede kabels een bepaalde dikte nodig hebben , zoals lange tijd beweerd werd, kan ik dus niet in meegaan. :P

sealteam
17-08-2004, 19:17
het maakt mij niet zoveel uit of de kabel nu dun of dik is; als hij maar goed klinkt in een bepaalde prijsklasse! :wink:De klank is inderdaad het belangrijkste maar de beste resultaten tot nu toe heb ik met `dunnere` kabels.

QED?

QED silver anniversary 2x 2.5 mm2 maar ook bijvoorbeeld met een zeer dunne subwoofer kabel van QED Qontour MSR/SW met zijn 1x 0.16 mm2.

Dat goede kabels een bepaalde dikte nodig hebben , zoals lange tijd beweerd werd, kan ik dus niet in meegaan. :P

Deze dikte van de kabel 2,5mm2 is dat ook perfect voor rear speakers van bose 100 op een afstand van 13 meter?
Heb nu nog van koper maar iets te dik maar wil vervangen naar zilver en geeft die ook een warm geluid? :?:

marcel

jollykart
17-08-2004, 19:23
Het lijkt inderdaad steeds erger te worden met personen die voor weinig het beste willen hebben.
Ook lijkt het er steeds meer op dat die personen niet uit hun droom geholpen kunnen/willen worden. :?

Voor die 9 meter kabel die ik nodig heb zal het me echt helemaal koud laten of dat nu 50 cent of 15 euro kost. Wat ik echter interessant vind is het wetenschappelijke waarom een kabel verschil uitmaakt. Een aantal aspecten geloof ik zonder meer in zoals ik reeds eerder heb genoemd. Maar wat betreft sommige claims die worden gemaakt ben ik sceptisch.

Zoals ook reeds eerder gezegd zal ik zeker v/d Hul en QED gaan proberen en als ik echt verschil 'denk' te horen pak ik misschien nog wel een leukere kabel mee. De hele kabel industrie is big business (geworden) en dat houdt in dat er ongetwijfeld merken zijn die verbeteringen claimen die niet kunnen worden waargemaakt. Wat in ieder geval wel getest is, is dat mensen graag verschil WILLEN horen, zelfs als er niet eens een kabel verwisseld is. Lees het volgende artikel bijv. maar
http://www.verber.com/mark/cables.html
Dat jullie verschil horen is natuurlijk helemaal top. Zelfs al zou dit door het placebo effect komen, als je je maar beter voelt tenslotte :lol: Je moet je echter wel afvragen wie nou in een droomwereld zit en wie dus geholpen moet worden. :lol: :lol:

jollykart
17-08-2004, 19:31
Iets anders dat vaak een ondergeschoven kindje is, en dat eigenlijk ook vrij moeilijk te realiseren is: akoustiek van de kamer.

Dat is inderdaad ook iets leuks. Ik geloof dat het al een redelijk effect kan hebben door 'iets' in de hoeken te plaatsen. Persoonlijk wil ik ook nog een ander plafond hebben. (Huidige is toch afschuwelijk dus dat is een goed excuus). Maar dat onderzoekje moet ik nog gaan starten :lol:

Wandkleden hebben ook een super goede invloed op het geluid, maar dat doet mij net ff wat te oosters aan zeg maar 8)

Johan van den D.
17-08-2004, 19:35
Heb nu nog van koper maar iets te dik maar wil vervangen naar zilver en geeft die ook een warm geluid? :?: Die QED silver anniversary is niet van silver, dit even voor de duidelijkheid.
Echt silveren kabels kosten vele malen meer dan hier tot nu toe besproken.
Silver kan overigens zeker warm klinkende eigenschappen hebben ja maar zeker ook het tegenover gestelde.
Veel kabels zijn dan ook een combinatie van koper en silver. :o

Johan van den D.
17-08-2004, 19:48
Wat ik echter interessant vind is het wetenschappelijke waarom een kabel verschil uitmaakt. Als je alles wetenschappelijk verklaard wil hebben in deze hobby dan krijg je nog een probleem.
Veel aspecten in "onze" hobby zijn namelijk niet ( wetenschappelijk) te verklaren.
Aan de ene kant is dat jammer want het zal er een stuk gemakkelijker op worden.


De hele kabel industrie is big business (geworden) en dat houdt in dat er ongetwijfeld merken zijn die verbeteringen claimen die niet kunnen worden waargemaakt.Hier zit absoluut een kern van waarheid in.


Je moet je echter wel afvragen wie nou in een droomwereld zit en wie dus geholpen moet worden. :lol: :lol:Voor je zulke uitspraken ga doen lijkt het me beter dat je eerst meer ervaring in het kabel wereldje op te doen.


Het verschil in kabels moet je zoeken in de details en dit houd dus in dat je enige ervaring met "juist" luisteren moet hebben.
Verwacht geen effect alsof er in één keer andere speakers lijken te staan.
Leer op de juiste manier luisteren alvorens je na een eerste luistertest het geheel weer afdoet als onzin.

Het zijn de puntjes op de i.

Johan van den D.
17-08-2004, 19:50
Wandkleden hebben ook een super goede invloed op het geluidKlopt maar teveel kleden en je hoge tonen worden nadelig beinvloed. :wink:

jollykart
17-08-2004, 20:26
Als je alles wetenschappelijk verklaard wil hebben in deze hobby dan krijg je nog een probleem.
Veel aspecten in "onze" hobby zijn namelijk niet ( wetenschappelijk) te verklaren. Aan de ene kant is dat jammer want het zal er een stuk gemakkelijker op worden.
Ik denk dat we het eens moeten zijn dat we hier een verschil van mening hebben. Een door techniek gedreven hobby is wetenschappelijk te verklaren. Dat geluid iets subjectiefs is staat daar natuurlijk los van. Je kunt niet 'meten' welk geluid beter is. Wel geloof ik dat als geluid niet anders is, niet meetbaar, je dat ook niet kunt horen.




Je moet je echter wel afvragen wie nou in een droomwereld zit en wie dus geholpen moet worden. :lol: :lol:Voor je zulke uitspraken ga doen lijkt het me beter dat je eerst meer ervaring in het kabel wereldje op te doen.
Deze uitspraken baseer ik dus duidelijk niet op eigen ervaringen maar op de diverse artikelen die ik gelezen hebt. Wanneer in gecontroleerde omgevingen een blinde panel test wordt gedaan blijken ervaren luisteraars geen verschil meer te horen. Bij medische onderzoeken is gebleken dat bij gebruik van placebo's mensen zich beter gaan voelen, en daar gaat het tenslotte om. Dus de geest kan een helende werking hebben ook voor geluid. In een droomwereld leven is niet noodzakelijk negatief :lol: Maar als je dergelijke uitspraken doet (hij was niet van mij) moet je je denk ik wel afvragen waarom blinde panel testen vaak geen verschil aanduiden.

jollykart
17-08-2004, 20:33
Wandkleden hebben ook een super goede invloed op het geluidKlopt maar teveel kleden en je hoge tonen worden nadelig beinvloed. :wink:

Klopt, ik heb echter een erg harde kamer, waardoor het geluid wat kil wordt. Op zich niet een echte ramp want ik hou van redelijk klinisch maar het moet niet te gek worden. Ik moet maar eens gaan kijken wat een leuke oplossing voor het plafond is. Leuk om naar de winkel te gaan voor een 'akkoustiek beter' plafond. Begint de gemiddelde verkoper gelijk te twijfelen aan je geestelijk vermogen :lol:

Johan van den D.
17-08-2004, 20:42
Ik denk dat we het eens moeten zijn dat we hier een verschil van mening hebben.Dat was al duidelijk maar dat is niet erg natuurlijk. :wink:

Een door techniek gedreven hobby is wetenschappelijk te verklaren. Je kunt niet 'meten' welk geluid beter is.Je kunt meten wat voor signaal erin gaat en wat eruit komt.
Tevens kun je wellicht meten wat er onderweg in de kabel allemaal gebeurd.
Tot zover kun je inderdaad wetenschappelijk aan de slag.
Wat je niet kunt meten is wat dit met het uiteindelijk geluid (in dit geval) doet ongeacht of dat goed of slecht is want dat is inderdaad iets persoonlijks.
Fabrikanten ontwerpen wetenschappelijk een kabel maar dan begint het pas.
Daarna begin het testen door middel van o.a luisteren om de simpele reden dat je van tevoren niet weten wat die wetenschappelijke gegevens met het geluid (signaal) zal doen.
Aan de hand hiervan passen ze hun kabel aan tot het product naar hun zin is.
Je kunt dus wetenschappelijk aan de slag maar hiermee krijg je niet het hele verhaal te pakken.


Maar als je dergelijke uitspraken doet (hij was niet van mij) moet je je denk ik wel afvragen waarom blinde panel testen vaak geen verschil aanduiden.Zo,n test moet je ook bij je eigen thuis doen.
Wanneer je een tijdje (dagen, maanden) naar een setup heb geluisterd en je ga dan over op andere kabels zul je wel degelijk verschil in je "eigen" geluid herkennen.
Zo,n blinde test zeg dus wetenschappelijk weinig naar mijn idee.
Zoals ik al zei zorg een kabel voor detail veranderingen, of je daar het geld dan voor over heb is weer een heel ander verhaal.

Johan van den D.
17-08-2004, 20:48
Ik moet maar eens gaan kijken wat een leuke oplossing voor het plafond is.Dat is inderdaad leuk om daar mee bezig te zijn.

Hier (tp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.0) nog een leuke link waar ook het plafond in voor komt met een zeer aparte behandeling. :wink:

jollykart
17-08-2004, 21:03
Ik moet maar eens gaan kijken wat een leuke oplossing voor het plafond is.Dat is inderdaad leuk om daar mee bezig te zijn.

Hier (tp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.0) nog een leuke link waar ook het plafond in voor komt met een zeer aparte behandeling. :wink:

Thanx!!! Gaaf zeg, ga ik zeker in overwegen nemen!

Johan van den D.
17-08-2004, 21:08
Ik moet maar eens gaan kijken wat een leuke oplossing voor het plafond is.Dat is inderdaad leuk om daar mee bezig te zijn.

Hier (tp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.0) nog een leuke link waar ook het plafond in voor komt met een zeer aparte behandeling. :wink:

Thanx!!! Gaaf zeg, ga ik zeker in overwegen nemen!Hier gaat het om, elkaar helpen in "onze" hobby.
Dat kan door middel van advies, tips, links en noem maar op.
Je hoef het niet met elkaar eens te zijn om elkaar toch te kunnen helpen of iets van elkaar leren. :wink:

Je heb in ieder geval aardig wat te lezen op de link. :wink:

Christiaan Sauer
17-08-2004, 22:46
Wandkleden hebben ook een super goede invloed op het geluidKlopt maar teveel kleden en je hoge tonen worden nadelig beinvloed. :wink:

Niet alleen je hoog ;) Je laag ook. De kleden gaan het laag absorberen :) Niet verstandig dus.

Christiaan Sauer
17-08-2004, 22:50
De link is dood maar ik neem aan dat het om het plafond van Erik van Voorst gaat?
Erg leuk project. Heb er geen flauw benul van wat dat grapje nou gekost heeft? Zal toch wel vrij kostbaar zijn geweest. Hij is de enige die het gedaan heeft voor zover ik weet (op het htforum dan)

jollykart
17-08-2004, 23:02
hij had het over 2200 euro geloof ik, voor vrij grote oppervlakte. Wanneer je dat puur doet voor akkoustiek verbetering is het een hele hoop geld. Maar aangezien ik toch al een ander plafond wil is het misschien een optie. Ik weet niet wat conventionele plafonds kosten maar misschien niet eens zo heel veel minder. Maar dit zullen we later dit jaar eens gaan bekijken

Christiaan Sauer
17-08-2004, 23:23
Ik moet zeggen dat het me dan nog reuze meevalt.
Als je bedenkt dat het een vrij grote kamer is naar wat ik mij kan herrineren :) Nee, dan valt 2200 euro nog best mee :)

Harry stadman
18-08-2004, 10:24
Heb nu nog van koper maar iets te dik maar wil vervangen naar zilver en geeft die ook een warm geluid? :?: Die QED silver anniversary is niet van silver, dit even voor de duidelijkheid.
Echt silveren kabels kosten vele malen meer dan hier tot nu toe besproken.
Silver kan overigens zeker warm klinkende eigenschappen hebben ja maar zeker ook het tegenover gestelde.
Veel kabels zijn dan ook een combinatie van koper en silver. :o

Het is een verzilverde kabel.

het is gemaakt van een koperkern met een heel dun laagje zilver over deze koperkern heen.

zoals johan al zei: pure zilverkabels hebben een heel ander prijskaartje.
Koper klinkt in het algemeen iets warmer dan zilver. tegenwoordig zijn er ook uitstekende "warm" klinkende zilverkabels.

Ik heb de 25th anniversary kabel zelf mogen beluisteren en is voor dat geld zeker geen slechte kabel. :wink:

Harry stadman
18-08-2004, 10:30
Er schijnen toch echt veel mensen op dit forum te zitten die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten! Ik zal je maar meteen uit die droom helpen. :wink: Het lijkt inderdaad steeds erger te worden met personen die voor weinig het beste willen hebben.
Ook lijkt het er steeds meer op dat die personen niet uit hun droom geholpen kunnen/willen worden. :?
Hierin ben ik dus weer eens met Harry eens :P

Maargoed even in het algemeen, ik ben me goed bewust dat mensen hun geld maar één keer kunnen uitgeven en dus een verstandige aankoop moeten doen.
Vandaar mijn steeds terugkerend advies om bij vdHul of QED te kijken .
Zei leveren voor "weinig" geld uitstekende kabels die zich in de meeste sets goed thuis zullen voelen.
Beter kom je niet kwa prijs/kwaliteit verhouding.
Hun speakerkabels beginnen dus ruim onder de €10,- de mtr. (vanaf €6 a €8 gemiddeld).
Als je dit er niet voor over hebt vergeet dan dat hele kabel verhaal en bespaar je de moeite en kosten.
Dit is echt een minimum waaraan je moet denken voor een goed kabel.
Zoals Harry al zei, het is de harde waarheid. :o


Ik dank u johan! :wink:

het probleem is ook nog eens dat als je prijzen noemt van materiaal die je nodig hebt voor "boven gemiddeld" geluid, de mensen je doodleuk voor snob e.d. uitmaken. :shock:

Laat ik het maar op gebrek aan (luister)ervaring houden. :lol: 8)

Mischien komt het ook wel omdat er teveel door de kruidvat, trekpleister e.d. wordt aangeboden voor zeer lage prijzen(HT-setjes), waardoor men zou denken dat je voor een beetje meer al erg goed materiaal hebt. vergeet het maar! :wink:
Kwaliteit moet je ook heden ten dage gewoon voor betalen. :wink:

Harry stadman
18-08-2004, 10:37
het maakt mij niet zoveel uit of de kabel nu dun of dik is; als hij maar goed klinkt in een bepaalde prijsklasse! :wink:De klank is inderdaad het belangrijkste maar de beste resultaten tot nu toe heb ik met `dunnere` kabels.
QED silver anniversary 2x 2.5 mm2 maar ook bijvoorbeeld met een zeer dunne subwoofer kabel van QED Qontour MSR/SW met zijn 1x 0.16 mm2.

Dat goede kabels een bepaalde dikte nodig hebben , zoals lange tijd beweerd werd, kan ik dus niet in meegaan. :P

deze redenering stamt ook nog voor het "ultra"dunne kabel fenomeen.

wat je wel kunt zeggen is dat een te dikke kabel parten gaat spelen op een gegeven moment. je krijgt dan het fenomeen dat je kabel als weerstand (sterk magnetisch veld)gaat werken en dus minder gaat presteren dan een dunnere kabel.

er werd(let op werd :wink: ) veel aangehouden dat je minimaal 2,5 tot 4mm2 kabel moest gebruiken voor standaard lengtes tot een meter of 10-15.

Edgar Smit
18-08-2004, 16:09
Ik heb eerst eens het hele topic doorgelezen en kom tot de conslusie dat je idd zelf moet uitmaken hoe ver je wilt gaan met de kabels, in euries dan. Zo'n 15 jaar geleden voor mijn Missions kabel aangeschaft van 15 gulden de meter(huismerk van de audiodealer), dat was super! De kabels liggen er nog steeds, de missions staan er nog steeds en doen het perfect.

Nu heb ik het Yamaha AVPACK104 met de bijgeleverde standaardkabeltjes en heb toch ook eens de standaard kabeltjes verwisseld met de "oude" kabels op de missions. Wel iets verschil, maar echt minimaal. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik 14 jaar lang niets aan audio heb gedaan en dus "het luisteren" verleerd ben.

Overigens, Daklem, jij werkt bij BCC zag ik, daar hebben jullie momenteel van die kant en klare HT kabelsets voor 139 euri, horen die zo opgedrongen te worden as je een HT set koopt? Ik moest de verkoper bijna bonnetjes gaan overhandigen om te bewijzen dat ik reeds goede kabels heb. Of lag dat gewoon aan de verkoper? En is dat nou zijn geld waard?

Persoonlijk koop ik liever losse kabel dan zo'n kant-en-klaar set, zodat je
a) gefaseerd kan aanschaffen en niet in 1 keer nogmaals zoveel uitgeeft (ja getrouwd en veel vrouwen interesseren zich niet voor kwaliteit, zolang er maar herkenbaar geluid uitkomt zo ook die van mij, voor de rest is ze wel lief hoor),
b) zelf kan uitzoeken welk merk je wil,
c) welke dikte je wilt/nodig hebt,
d) welke lengte je wilt/nodig hebt.

Ik moet dus nog goede kabels aanschaffen, maar zoals ik al zei, dat gaat gefaseerd. Eerst nog goede plek voor de surrounds vinden, maar da's een ander verhaal...........

Johan van den D.
18-08-2004, 16:18
Ik dank u johan! :wink: Tja het is toch gewoon de waarheid hoe je het ook bekijkt. :P en dus heb je daar zeker gelijk in.

de mensen je doodleuk voor snob e.d. uitmaken. :shock:Tja als men gewoon niet beter weet en niets aan willen nemen als advies dan krijg je inderdaad dit soort fratsen.

@Christiaan.
Het absorberen van geluidsgolven geld uiteraard voor iedere frequntie.
Voor de één meer dan de andere.
Maar het absorberen van de hoge tonen zal veelal voor de grootste problemen zorgen is zo,n geval.
Akoestiek van een ruimte is dan waarschijnlijk ook het moeilijkste onderwerp hierzo.
Aan de andere kant kun je hier weer wel wetenschappelijk meten (wat tevens weer niets zegt over hde uiteindelijk klank resultaat.) :wink:

jollykart
18-08-2004, 16:50
......horen die zo opgedrongen te worden as je een HT set koopt? Ik moest de verkoper bijna bonnetjes gaan overhandigen om te bewijzen dat ik reeds goede kabels heb. Of lag dat gewoon aan de verkoper?

Wellicht werken ze op provisiebasis en proberen ze door je strot te duwen wat het meeste schuift. Kennis van me werkte bij Corrupt. De monitoren met de meeste marge worden goed afgesteld en de rest bagger. En als je dan komt kijken "kijkt u zelf maar meneer, deze is echt beter hoor".

Eerlijk objectief advies is helaas zeldzaam. Gelukkig hebben we dit soort forums :D

sealteam
18-08-2004, 18:11
Heb nu nog van koper maar iets te dik maar wil vervangen naar zilver en geeft die ook een warm geluid? :?: Die QED silver anniversary is niet van silver, dit even voor de duidelijkheid.
Echt silveren kabels kosten vele malen meer dan hier tot nu toe besproken.
Silver kan overigens zeker warm klinkende eigenschappen hebben ja maar zeker ook het tegenover gestelde.
Veel kabels zijn dan ook een combinatie van koper en silver. :o

Ok ik begrijp het.

Maar ik heb vandaag nieuwe kabels gekocht van: Qed silver special 25 th aniversary edition made in uk
Kost 8 euro per meter.
Alleen voor de voorkant van de ht Bose aqoustimas 7
Om dat die oude te dik is en tekort is moest ik het wel vervangen.
Nu merk ik dat de kwaliteit beter is geworden dan die van koper.
En rear kabels komt pas later(Dus ff sparen)
Dus ik heb er veel werk aan besteed om het aan te leggen en strippen en aan te sluiten plus het schilderwerk van de kast


Ik denk dat deze kabel een goede optie is voor iedereen.

Dank zij tip van iedereen is QED speakerkabel een goede optie.
Zie dikke letter boven aan de naam van de kabel merk.

DE KLUS VERHAAL OPKNAPBEURT VAN MIJ:
Want ik heb de kast net opgekapt dat 2,5 meter breed is.
Dus de oude kleur was wit standaard en heb nu in zwart geschilderd.
Die was al klaar.
Boven op staat die breedbeeld tv precies in het midden vervolgens heb ik 4x glas platen bestelt en die komt er onderaan in het midden voor de versterker en sat. tunner en center melkpakje en binnenkort de :(yamaha dvd s1500 speler , deze is nog steeds niet in de winkel en moet daar nog ff lang op wachten , voor die speler vertel ik later nog meer in het forum)

Ga zo door allemaal.
Afz. marcel

Harry stadman
18-08-2004, 19:08
Heb nu nog van koper maar iets te dik maar wil vervangen naar zilver en geeft die ook een warm geluid? :?: Die QED silver anniversary is niet van silver, dit even voor de duidelijkheid.
Echt silveren kabels kosten vele malen meer dan hier tot nu toe besproken.
Silver kan overigens zeker warm klinkende eigenschappen hebben ja maar zeker ook het tegenover gestelde.
Veel kabels zijn dan ook een combinatie van koper en silver. :o

Ok ik begrijp het.

Maar ik heb vandaag nieuwe kabels gekocht van: Qed silver special 25 th aniversary edition made in uk
Kost 8 euro per meter.
Alleen voor de voorkant van de ht Bose aqoustimas 7
Om dat die oude te dik is en tekort is moest ik het wel vervangen.
Nu merk ik dat de kwaliteit beter is geworden dan die van koper.
En rear kabels komt pas later(Dus ff sparen)
Dus ik heb er veel werk aan besteed om het aan te leggen en strippen en aan te sluiten plus het schilderwerk van de kast


Ik denk dat deze kabel een goede optie is voor iedereen.

Dank zij tip van iedereen is QED speakerkabel een goede optie.
Zie dikke letter boven aan de naam van de kabel merk.

DE KLUS VERHAAL OPKNAPBEURT VAN MIJ:
Want ik heb de kast net opgekapt dat 2,5 meter breed is.
Dus de oude kleur was wit standaard en heb nu in zwart geschilderd.
Die was al klaar.
Boven op staat die breedbeeld tv precies in het midden vervolgens heb ik 4x glas platen bestelt en die komt er onderaan in het midden voor de versterker en sat. tunner en center melkpakje en binnenkort de :(yamaha dvd s1500 speler , deze is nog steeds niet in de winkel en moet daar nog ff lang op wachten , voor die speler vertel ik later nog meer in het forum)

Ga zo door allemaal.
Afz. marcel

Kijk, daar doen we het nu voor! :wink:

mensen die gewoon tevreden zijn met hun HT set. :wink:

Johan van den D.
18-08-2004, 19:37
Maar ik heb vandaag nieuwe kabels gekocht van: Qed silver special 25 th anniversary edition made in ukDat is dus de kabel waar we het over hadden.
Zo heet is dus met zijn volledige naam.

Nu merk ik dat de kwaliteit beter is geworden dan die van koper.Deze zijn ook van koper maar dan verzilverd.

Ik denk dat deze kabel een goede optie is voor iedereen.Het is absoluut een hele goede kabel voor relatief weinig geld, absoluut.
Enig minpuntje is misschien dat da kabel zo stug is maar ach, als dat alles is.

Ga zo door allemaal.Jij ook want je heb nu al een goede stap gezet. :wink: [/b]

Johan van den D.
18-08-2004, 19:41
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/silver_insert.gif

Mariusz
19-08-2004, 10:22
Ik ben ook altijd erg sceptisch geweest over dure kabels, maar ik ben een beetje overtuigd geraakt van het tegendeel door jullie reacties. Ik zag eerder dat j.vandendool voor Magnat een monster aanraadde. Nu ga ik alleen de stereo-kabels upgraden. Ik zat te denken aan 10 euro per meter en een goede plug aan het de uiteinden van de kabel (ik weet niet hoe ik dat precies moet aansluiten, maar het is wel een verbetering las ik). Op welke types kom ik dan precies als je voor een 'warme' klankeigenschap gaat?

Herjan
19-08-2004, 10:37
Voor een kabel die iets naar het warme neigt, zou ik kabels van Van den Hul aanraden. Door het gebruik van koolstof zijn deze kabels niet scherp in het hoog (wat doorgaans als warm wordt aangeduid) en volgens mij vallen ze wel in je prijscategorie.

Ik heb zelf alleen interlinks van Van den Hul en speakerkabels van QED, maar wellicht dat je Christiaan Sauer eens kunt vragen naar Van den Hun ls-kabels. Hij heeft VDH's Royal Jade geloof ik.

Voor de prijslijst van VDH: http://www.hnny.nl/prijslijsten/vandenhul.pdf

Als je Royal Jade neemt (10 euro/meter) en laat afmonteren met WBT's heb je een errug leuke kabel! ;)

Ik weet trouwens niet of het mogelijk is om QED Airlock pluggen op kabels van Van den Hul aan te sluiten, maar anders zou dat ook een mogelijkheid zijn. Zijn je kabels meteen beschermd tegen corrosie, waardoor de levensduur aanzienlijk verlengd wordt. Toch niet onbelangrijk als je kabels koopt van deze prijs...

Christiaan Sauer
19-08-2004, 11:39
Goeie Morgen (6)
Daar was Christiaan Sauer dan ;)
@ Herjan: klopt helemaal. Ik heb rondom Van den Hul afgezien van mijn optische kabel tussen dvdspeler en receiver. Sterker nog, sinds vandaag staat er een tweede setje Royal Jade's op de fronts in te spelen in biwire opstelling.
Het karakter van The Royal Jade? Best nog wel warm, niet heeeeeeel erg gedetailleerd maar wel voldoende, vrij brede soundstage, en gewoon een lekker geluidje. Hiervoor had ik Vd Hul The Clearwater (die zit nu op mijn surrounds) maar die is toch weer dat stukje feller en in het geheel wat minder lekker klinkend. De Clearwater gaat over de toonbank voor 6 euro de meter en de Royal Jade gaat voor rond de 10 euro de meter. Persoonlijk was ik er 10 voor kwijt, maar anderen hoor ik af en toe wel eens zeggen dat ze hem hebben voor een eurootje of 8.

Herjan
19-08-2004, 11:50
Die Clearwater is ook geen koolstof hybride, in tegenstelling tot de Royal Jade. ;) maar dat weet je natuurlijk wel...

Zelf gebruik ik als 5.1-interlink (tussen SACD en AVR) 3 setjes van Van den Hul "The Bay C5". Ik heb zelf het idee dat deze net iets te veel kleuren, maar dit kan natuurlijk ook aan de DAC's van de SACD/DVD-speler liggen.

Herjan
19-08-2004, 11:53
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/silver_insert.gif
Wat is ie mooi, hè? http://www.nbproducties.nl/smilies/verliefd.gif

Christiaan Sauer
19-08-2004, 12:44
Die Clearwater is ook geen koolstof hybride, in tegenstelling tot de Royal Jade. ;) maar dat weet je natuurlijk wel...

Zelf gebruik ik als 5.1-interlink (tussen SACD en AVR) 3 setjes van Van den Hul "The Bay C5". Ik heb zelf het idee dat deze net iets te veel kleuren, maar dit kan natuurlijk ook aan de DAC's van de SACD/DVD-speler liggen.

Klopt.
De Clearwater is een verzilverde kabel. En die hebben vaker de neiging om wat feller te gaan klinken. Vooral in het hoog zijn ze wel eens wat pittig.
Ik heb hier de C5 ook liggen, maar heb voor de rest geen vergelijkingsmateriaal. Daar kan ik dus best weinig over zeggen. Zeker omdat ik van een optische kabel op mijn vorige receiver meteen naar deze kabel op mijn Denon ben gegaan :)

zetmoon
19-08-2004, 12:44
Gewoon simpele koperdraad kopen van minstens 2,5 mm kwadraat, aansluiten
en genieten.

Herjan
19-08-2004, 12:47
Gewoon simpele koperdraad kopen van minstens 2,5 mm kwadraat, aansluiten
en genieten.
Of een goede kabel en nog meer genieten! ;)

Mariusz
19-08-2004, 15:42
In het 'van den Hul' prijslijstje van Herjan (bedankt!) zag ik dat The Skyline van maar 3,5 euro per meter een sandwich van zuurstofvrij koper met koolstof is. Aangezien zilver vaak een feller hoog tot gevolg heeft (zit naast eerdergenoemden ook nog in The Royal Jade), is dit misschien een betere keus, ook al zal ik er op kwaliteit wel iets op inleveren?

Herjan
19-08-2004, 15:54
The Skyline:
http://www.vandenhul.nl/cable/skyln-hL.jpg


The SKYLINE HYBRID is a flexible closely-spaced twin which employs Linear Structured Carbon ® (LSC) as part of a composite construction that also includes oxygen-free copper fibres in a cable with a 2.0 mm² cross-section.
Van den Hul has become associated with the use of non-metallic conductors and hybrids like this one, which are said to behave linearly at very low signal levels where copper generates distortion at its crystal boundaries.

The hybrid construction is suggested to address the edginess and other distortion products that, for example, concertina stereo depth imagery.

Van den Hul cables usually have a recognisable sound, which is the case here, too. The SKYLINE HYBRID is softer and gentler, and arguably more organic than most. It is an unusually refined cable by the standards of the price, and many home cinema fans will warm to its full bass, which was in danger of being too full in the better of the two test systems.


Lijkt me dus wel een goede keus om voor relatief weinig geld toch een "step up" te nemen. Besef wel dat dit geen high-end is, maar zeker beter dan standaard "dropveters" (sorry Chris, blijf het een leuke benaming vinden ;) ).

Christiaan Sauer
19-08-2004, 16:00
Van mij mag je het best dropveters noemen hoor ;)
@ Mariusz: de Royal Jade heeft zeker geen extreem fel hoog :!: Het zal feller zijn dan sommige echt nodig vinden, maar het hoeft zeker niet storend te zijn. De Clearwater heeft een feller hoog. Echter, dit is nog altijd minder dan je zou verwachten van een verzilverde kabel.

Mariusz
19-08-2004, 19:20
@Christiaan: Als je naar een warme kabel op zoek bent, is de Skyline dan niet een betere keus tov van The Royal Jade, ook al is het hoog misschien niet storend fel (maar is het wel warm genoeg?)? Zal je op kwaliteit veel inleveren? En hoe moet ik een goede plug vinden tussen de kabel (single wire) en de aansluitingen (biwire)? Alvast bedankt!

Herjan
20-08-2004, 08:33
Al is het "@Christiaan", ik reageer toch ook maar even.

Marisus, als je hoopt je geluid echt te kleuren met je ls-kabels, dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld worden. Je apparatuur is meer bepalend voor het geluid dan de kabels.

Over single/bi-wire: als je gaat single-wiren (moeilijk: van een Engels woord een Nederlands werkwoord maken) sluit je aan de speakerkant maar 1 keer aan. Pas als je gaat bi-wiren of bi-ampen gebruik je de dubbele aansluiting. Er is dus geen plug die van single-wire 4 aansluitingen maakt.

Mariusz
20-08-2004, 10:20
Dank voor de adviezen. Net bij Multifoon zeiden ze dat de Skyline een hele goede kabel was voor mijn set qua eigenschappen en prijs, en ik hem er maar meteen een twaalftal connectoren (WBT geloof ik) bij besteld. Wel duur zeg... Volgende week binnen. Ik kan niet wachten! 8)

Herjan
20-08-2004, 10:24
WBT is inderdaad prijzig, maar je hebt er a) zeer goede, zo niet de beste kwaliteit mee in huis gehaald en b) je moet het zien als investering in de toekomst. Deze pluggen hoef je zeker de komende 10 jaar niet te vervangen!

Gefeliciteerd met je aankoop! Ik denk je blij verrast zult zijn met het resultaat! ;)

Enne: Van de Hul is Nederlands fabricaat, dus je bent nog lekker nationalistisch bezig ook! :mrgreen:

Herjan
20-08-2004, 10:26
P.S. Welke pluggen van WBT heb je?

Mariusz
20-08-2004, 11:53
Weet ik nog niet, sterker nog ik wet niet eens zeker of ze wel van WBT zijn, het ging allemaal erg snel. Al ze zo bijzonder goed zijn, dan zal het wel geen WBT zijn, want de pluggen kostten 12 stuks 100 euro. Wordt vervolgd...

Herjan
20-08-2004, 11:54
Hier de prijslijst van WBT: http://www.audioforum.be/inhoudmenu/prijslijsten/WBT.pdf

Zal weg geen WBT geweest zijn dan, want 12 WBT's voor 100 euro... :?

Christiaan Sauer
20-08-2004, 14:32
Dat lukt je 2e hands nog niet eens vaak ;)
Ik was voor 8 WBT 0645's 2e hands nog altijd 70 euro kwijt. Dat zou voor 12 dus neerkomen op 105 euro als je geluk hebt :)

Mariusz
20-08-2004, 15:22
Ik heb vergulde bananenpluggen van 8,50 euro per stuk gekocht, en ik meende er WBT op te zien staan, maar zoals ik al zei het ging erg snel. Volgende week laat ik jullie alles weten.

Mariusz
20-08-2004, 15:24
Aan de prijslijst te zien geen WBT helaas, de goedkoopste bananenstekker is 13,56 euro ps. Jammer.

Edgar Smit
23-08-2004, 09:40
Gisteren eindelijk eens wat tijd gehad om eea goed aan te sluiten.
Mijn Missions zaten als A speakers en de Yamaha set als de rest, aangesloten met de bijgeleverde dropveters. Omdat ik weining tot geen surround had (en waar koop je een HT nou voor? 8) ) toch maar eens gaan kijken voor andere kabel.

Oehlenbach 2X2.5mm aangeschaft (kon ik nog net verantwoorden binnen het huishoudbudget :? ) en vervolgens de missions als fronts aangesloten, en de originele fronts PLUS de originele surrounds aan elkaar gelust en bovenelkaar als dubbele speakers aan de muur gehangen op de (voor zover mogelijk) juiste plek. De missions zaten al met goede kabel aangesloten maar nu de surrounds en de center met de 2X2.5mm en nu moet ik dus terugkomen op mijn eerdere post dat ik geen verschil hoorde tussen mijn originele en de bijgeleverde (0.75mm bleek achteraf, en dan 10mtr lang :evil: ) kabels.

Nu weet ik weer waarom ik zo graag een HT :D wilde, wat een geluid ineens. Kabels maken dus meer verschil dan je denkt (hoewel iedeeen hier dat allang wist wilde ik het toch even delen) :wink: .

Herjan
23-08-2004, 10:26
Gefeliciteerd met je aankoop. Die Oehlbach is inderdaad een goede kabel voor de prijs. Ik gebruik hem zelf nu nog voor de center en de twee surrounds.

Zal vast en zeker een heel verschil zijn tussen .75mm en 2.5mm!

Edgar Smit
23-08-2004, 15:43
Gefeliciteerd met je aankoop. Die Oehlbach is inderdaad een goede kabel voor de prijs. Ik gebruik hem zelf nu nog voor de center en de twee surrounds.

Zal vast en zeker een heel verschil zijn tussen .75mm en 2.5mm!

Idd! Ondanks dat ik de levels van de surround op max had gezet, was het geluid wat eruitkwam echt minimaal. Nu heb ik dus 2 setjes aan de muur hangen, van 2 speakertjes boven elkaar : en als 1 speaker aangesloten.
Dit met die Oehlbach gedaan en terwijl ik dit type begin ik toch serieus te twijfelen of die bijgeleverde draadjes wel echte kabels waren of misschien ergens een breukje hadden ofzo, want er is zoveel verschil!
Maarja, nu is het goed en daar gaat het utieindelijk om! :wink:

Johan van den D.
23-08-2004, 16:50
Nu weet ik weer waarom ik zo graag een HT :D wilde, wat een geluid ineens. Kabels maken dus meer verschil dan je denkt (hoewel iedeeen hier dat allang wist wilde ik het toch even delen) :wink: .Blij dat we toch weer iemand gelukkig hebben kunnen maken mede door het advies van hier.

Christiaan Sauer
23-08-2004, 18:13
Altijd weer leuk om te lezen dit (y)

sealteam
23-08-2004, 18:13
Maar ik heb vandaag nieuwe kabels gekocht van: Qed silver special 25 th anniversary edition made in ukDat is dus de kabel waar we het over hadden.
Zo heet is dus met zijn volledige naam.

Nu merk ik dat de kwaliteit beter is geworden dan die van koper.Deze zijn ook van koper maar dan verzilverd.

Ik denk dat deze kabel een goede optie is voor iedereen.Het is absoluut een hele goede kabel voor relatief weinig geld, absoluut.
Enig minpuntje is misschien dat da kabel zo stug is maar ach, als dat alles is.

Ga zo door allemaal.Jij ook want je heb nu al een goede stap gezet. :wink: [/b]

Dank je wel voor de tip en je advies
Veel succes
Ben ook blij voor de eerlijke reaktie.

marcel

Harry stadman
23-08-2004, 18:41
Gisteren eindelijk eens wat tijd gehad om eea goed aan te sluiten.
Mijn Missions zaten als A speakers en de Yamaha set als de rest, aangesloten met de bijgeleverde dropveters. Omdat ik weining tot geen surround had (en waar koop je een HT nou voor? 8) ) toch maar eens gaan kijken voor andere kabel.

Oehlenbach 2X2.5mm aangeschaft (kon ik nog net verantwoorden binnen het huishoudbudget :? ) en vervolgens de missions als fronts aangesloten, en de originele fronts PLUS de originele surrounds aan elkaar gelust en bovenelkaar als dubbele speakers aan de muur gehangen op de (voor zover mogelijk) juiste plek. De missions zaten al met goede kabel aangesloten maar nu de surrounds en de center met de 2X2.5mm en nu moet ik dus terugkomen op mijn eerdere post dat ik geen verschil hoorde tussen mijn originele en de bijgeleverde (0.75mm bleek achteraf, en dan 10mtr lang :evil: ) kabels.

Nu weet ik weer waarom ik zo graag een HT :D wilde, wat een geluid ineens. Kabels maken dus meer verschil dan je denkt (hoewel iedeeen hier dat allang wist wilde ik het toch even delen) :wink: .




Nu weet ik weer waarom ik zo graag een HT :D wilde, wat een geluid ineens. Kabels maken dus meer verschil dan je denkt (hoewel iedeeen hier dat allang wist wilde ik het toch even delen) :wink: .

zou je het nog een keer voor ons willen zeggen :wink: !

we hebben er lange discussies hier op het forum voor moeten schrijven maar uiteindelijk zijn de sceptici de minderheid aan het worden. :wink:

van harte met je nieuwe aankoop.

zo zie je maar weer dat een relatief kleine upgrade toch zoveel meeeeeeer plezier teweeg kan brengen. (y)

Christiaan Sauer
23-08-2004, 18:53
Ik krijg als het goed is deze week, en anders volgende week een nieuwe kabel op proef 8)
Een sun audio coaxkabel.
Ik ben blij dat ik maar een deeltje van de nieuwprijs kwijt ben :) Die is namelijk wel evne 500 euro de meter :o :o :o
Ik heb gelukkig maar een halve meter coax straks. En tweede hands. Dus dat is nog te betalen :?

Johan van den D.
23-08-2004, 21:10
Ik krijg als het goed is deze week, en anders volgende week een nieuwe kabel op proef 8)
Een sun audio coaxkabel.
Ik ben blij dat ik maar een deeltje van de nieuwprijs kwijt ben :) Die is namelijk wel evne 500 euro de meter :o :o :o
Ik heb gelukkig maar een halve meter coax straks. En tweede hands. Dus dat is nog te betalen :?Ik schat de prijs tweedehands op zo,n €100 :roll: 8)

Christiaan Sauer
24-08-2004, 00:14
ROFLOL
Joh :P
Ik ben erg benieuwd hoe die gaat klinken. De kabel hoeft niet meteen dezelfde dag naar zijn eigenaar terug, en ik mag hem even proberen. Bevalt die gaat het geld zijn kant uit, bevalt die niet gaat die weer terug met vriendelijke groeten ;)
Maar waarschijnlijk zal die wel bevallen. Als je die nieuwprijs de meter in acht neemt? :shock:

Herjan
24-08-2004, 08:30
Ik moet eerlijk zeggen dat ix bij het vervangen van de coax erg weinig (lees: geen) verschil bemerkte. Ik stapte over van een Golden Note (te koop bij Correct) naar een Ixos (ik meen 1003 dat ie heet) met WBT-pluggen. Maar nee, ik spendeer mijn interlink-budget wel aan analoge interlinks...

Christiaan Sauer
24-08-2004, 10:59
Tja, het is even uitpberen :)
Ik ga van een toslink van Profigold van 55 euro voor 1.5 meter over naar genoemde Sun Audio. En ik kan me niet voorstellen dat daar geen verschil tusen te horen is. Maar als het echt zo is dat ook ik geen verschil hoor, dan gaat die gewoon terug naar zijn eigenaar.

Harry stadman
24-08-2004, 11:04
Tja, het is even uitpberen :)
Ik ga van een toslink van Profigold van 55 euro voor 1.5 meter over naar genoemde Sun Audio. En ik kan me niet voorstellen dat daar geen verschil tusen te horen is. Maar als het echt zo is dat ook ik geen verschil hoor, dan gaat die gewoon terug naar zijn eigenaar.

Ikzelf heb ook verschillende coax kabels uitgeprobeerd. er is wel verschil te horen, zeker. al ben ik ervan overtuigd dat het verschil in analoge interlinks groter is.

Herjan
24-08-2004, 11:05
Probeer dan wel objectief te luisteren en niet zo graag een verschil willen horen dat je onbewust het je zo gaat verbeelden dat je het als feitelijk gaat zien.

(tjeemigdepeemig wat een volzin!)

Harry stadman
24-08-2004, 11:13
Probeer dan wel objectief te luisteren en niet zo graag een verschil willen horen dat je onbewust het je zo gaat verbeelden dat je het als feitelijk gaat zien.

(tjeemigdepeemig wat een volzin!)

het verschil zit hem in detaillering. vaak hoor ik met een betere coax meer (micro)details in de muziek. soms is het verschil te verwaarlozen, soms is het redelijk gemakkelijk te horen. mijn ervaring is dat een (pure) zilver coax kabel in het algemeen iets meer detail geeft.

Ik denk dat christiaan ervaring genoeg heeft om hier boven te staan. :wink:

Christiaan Sauer
24-08-2004, 11:18
Probeer dan wel objectief te luisteren en niet zo graag een verschil willen horen dat je onbewust het je zo gaat verbeelden dat je het als feitelijk gaat zien.

(tjeemigdepeemig wat een volzin!)

Daarom ben ik ook erg blij dat ik hem echt even op proef krijg.
Toen ik overigens van een Profigold toslink tussen mijn cdspeler en reciever over ging op een Vd Hul Optocoupler hoorde ik wel wat verschil. Niet schokkend, maar ik hoorde verschi. Na een paar maanden moest ik noodgedwongen terug naar de Profigold. Ik kan je verzekeren dat dat een klap in mijn gezicht was :?
Ondanks dat ik bij tussendoor vergelijkingen in het begin weinig tot heel weinig verschil kon ontdekken. Toen die aan het einde van het verhaal wegging ging mijn geluid er echt op achteruit. En dat probeer ik nu terug te vinden.

Harry stadman
24-08-2004, 11:25
Probeer dan wel objectief te luisteren en niet zo graag een verschil willen horen dat je onbewust het je zo gaat verbeelden dat je het als feitelijk gaat zien.

(tjeemigdepeemig wat een volzin!)

Daarom ben ik ook erg blij dat ik hem echt even op proef krijg.
Toen ik overigens van een Profigold toslink tussen mijn cdspeler en reciever over ging op een Vd Hul Optocoupler hoorde ik wel wat verschil. Niet schokkend, maar ik hoorde verschi. Na een paar maanden moest ik noodgedwongen terug naar de Profigold. Ik kan je verzekeren dat dat een klap in mijn gezicht was :?
Ondanks dat ik bij tussendoor vergelijkingen in het begin weinig tot heel weinig verschil kon ontdekken. Toen die aan het einde van het verhaal wegging ging mijn geluid er echt op achteruit. En dat probeer ik nu terug te vinden.

waarom koop je dan niet gewoon weer een optocoupler? deze beviel je toch zo goed? :wink:

Of probeer je nu echt het maximale uit je set te halen. :wink:

Christiaan Sauer
24-08-2004, 11:31
Inderdaad ja :) Ik wil eerst weten tot hoever ik mijn huidige set kan opkloppen voor ik weer duren dingen ga kopen als speakers, versterkers, subwoofertje hier, dvdspelertje daar ;)
Als ik daar mee klaar ben zit ik er ook over te denken om mijn Tannoy's te laten modificeren door een tentje genaamd Sound Evolution. Die schijnen heel veel te kunnen doen met alles. Tot en met modificatie van kabels aan toe :)

Harry stadman
24-08-2004, 11:37
Inderdaad ja :) Ik wil eerst weten tot hoever ik mijn huidige set kan opkloppen voor ik weer duren dingen ga kopen als speakers, versterkers, subwoofertje hier, dvdspelertje daar ;)
Als ik daar mee klaar ben zit ik er ook over te denken om mijn Tannoy's te laten modificeren door een tentje genaamd Sound Evolution. Die schijnen heel veel te kunnen doen met alles. Tot en met modificatie van kabels aan toe :)

dan zullen ze waarschijnlijk het filter sterk verbeteren. anders zou ik 1,2,3 niet weten wat je zou kunnen modificeren aan spekers? :?

modificatie van een versterker kan ook veel doen. let er wel op dat het design van de versterker ook een sterk (beperkende)/bepalende factor is.
met andere woorden: een goed design met minder dure onderdelen kan net zo goed of beter klinken dan een minder goed design met peperdure componenten. als je een versterker hebt met een goed design zetten de betere componenten de puntjes op de I! :wink:

Christiaan Sauer
24-08-2004, 11:42
Dan zal het waarschijnlijk wel om filtermods gaan inderdaad, en verandering van interne bekabeling. Wel eens een speaker opengehaald en gekeken wat voor spul daarin zit? Dat is dus ook gewoon simpel koper draad. Je kunt Nordost Walhalla kopen wat je wilt, in de speakerzelf zit gewoon simpel spul. En wellicht dat ze nog naar je tweeter kijken :)

Harry stadman
24-08-2004, 11:47
Dan zal het waarschijnlijk wel om filtermods gaan inderdaad, en verandering van interne bekabeling. Wel eens een speaker opengehaald en gekeken wat voor spul daarin zit? Dat is dus ook gewoon simpel koper draad. Je kunt Nordost Walhalla kopen wat je wilt, in de speakerzelf zit gewoon simpel spul. En wellicht dat ze nog naar je tweeter kijken :)

Ik weet wat in een speaker zit.
dit zul je niet zo snel met elektrostaten kunnen uitvoeren. :lol:

er zit meestal een filter in en wat dempingsmateriaal. met name een goede filter kan het geluid toch wel aardig positief omhoog tillen. :wink:

Mariusz
24-08-2004, 15:02
Vanmiddag zijn de kabeltjes eindelijk gearriveerd en na 2 uurtjes zwoegen draait de set alweer. Het zijn gewone vergulde bananenstekkers met de vdHul Skyline (ik kreeg er zelfs een vdHul tas bij!). En ik kan zeggen dat het geluid een stuk beter is geworden: meer diepte in de bas, een vollere midbass, en (helaas) een opgeleefd hoog zodat het detail van de speakers aftinkelt. Ik zeg helaas omdat je voor dat detail wel wat meer 'schelheid' op de koop toe neemt, maar na een weekje draaien moet dat al weer verminderd zijn, volgens de enthousiaste kabelverkoper. Zoniet dan kan ik gewoon een ander krijgen.

Johan van den D.
24-08-2004, 16:14
Dan zal het waarschijnlijk wel om filtermods gaan inderdaadHet zijn vrijwel altijd de filters die dan geoptimaliseerd worden.
Hiermee kan men inderdaad aardige verschillen bewerkstellen of het meer op je eigen wensen laten afstemmen.
Overigens vind ik persoonlijk dat je dat geld beter opzij kunt leggen als eerste stap naar een hogere klasse speaker.
Heb overigens geen idee wat het kost hoor zo,n modificatie. :P

Dat is dus ook gewoon simpel koper draad.Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat het slecht is.
Veelal zal dat kleine stukje interne bekabeling uitstekend matchen bij de rest van de speaker.
Een speakerbouwer die ik kan gebruik zelf in de meeste gevallen kabeltjes van vdHul.
Dit zit er in eerste instantie ook uit als een simpel koperkabeltje maar de kwaliteit is hoog.
Dit is overigens niet los voor de normale consument te koop.

Kortom, het hoef dus zeker niet slecht te zijn al ziet het er nog zo simpel uit.

Harry stadman
24-08-2004, 16:26
Dan zal het waarschijnlijk wel om filtermods gaan inderdaadHet zijn vrijwel altijd de filters die dan geoptimaliseerd worden.
Hiermee kan men inderdaad aardige verschillen bewerkstellen of het meer op je eigen wensen laten afstemmen.
Overigens vind ik persoonlijk dat je dat geld beter opzij kunt leggen als eerste stap naar een hogere klasse speaker.
Heb overigens geen idee wat het kost hoor zo,n modificatie. :P

Dat is dus ook gewoon simpel koper draad.Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat het slecht is.
Veelal zal dat kleine stukje interne bekabeling uitstekend matchen bij de rest van de speaker.
Een speakerbouwer die ik kan gebruik zelf in de meeste gevallen kabeltjes van vdHul.
Dit zit er in eerste instantie ook uit als een simpel koperkabeltje maar de kwaliteit is hoog.
Dit is overigens niet los voor de normale consument te koop.

Kortom, het hoef dus zeker niet slecht te zijn al ziet het er nog zo simpel uit.

dat ligt eraan johan, hoeveel en wat er vervangen moet worden.
als je goede condensatoren enz. wil gebruiken ga je toch al snel naar zo'n 50-80 euro per stuk voor een goede condensator(elna, black gate).
wil je een betere potmeter zit je op zo'n 40 euro(nobel). een stappen potmeter zit al gauw op 125 eur. :wink:

de meeste mods beginnen bij zo'n 250-500 euro voor apparatuur.
voor speakers zal het wel iets goedkoper zijn omdat er minder onderdelen op een filter zitten. :wink:

de van medevoort mod voor de philips 963A bijv. zit ook ongeveer op 250 euro.

Johan van den D.
24-08-2004, 16:31
In dat geval zal ik zeker gaan voor een hogere klasse speaker.

Harry stadman
24-08-2004, 16:34
In dat geval zal ik zeker gaan voor een hogere klasse speaker.

dat denk ik ook. :wink:

alhoewel een mod voor versterker of dvd/cd-speler erg veel goeds kan doen. met name versterkers gaan er flink op vooruit als je echt goede condensatoren gebruikt en de potmeter vervangt voor een goede. :wink:

Christiaan Sauer
24-08-2004, 16:35
Het nadeel is: de speakers die ik wil (leuke Sonus Faber) kosten tweede hands ook nog altijd wel zo'n 2500 euro :)
En dat is eigenlijk best veel geld. Dan kun je in de tussentijd beter je huidige speakers meer op je smaak afstemmen denk ik.

Harry stadman
24-08-2004, 16:43
Het nadeel is: de speakers die ik wil (leuke Sonus Faber) kosten tweede hands ook nog altijd wel zo'n 2500 euro :)
En dat is eigenlijk best veel geld. Dan kun je in de tussentijd beter je huidige speakers meer op je smaak afstemmen denk ik.

de meeste mods worden ook uitgevoerd op apparatuur;
versterkers en cd/dvd-spelers e.d.

het kan echt veel uitmaken. :wink:


inderdaad wat speakers betreft zal ik eerder wat extra geld over hebben voor een hogere klasse.

Johan van den D.
24-08-2004, 16:47
Het nadeel is: de speakers die ik wil (leuke Sonus Faber) kosten tweede hands ook nog altijd wel zo'n 2500 euro :)
En dat is eigenlijk best veel geld. Dan kun je in de tussentijd beter je huidige speakers meer op je smaak afstemmen denk ik.Tussen je huidige speakers en de Sonus Fabers zit wel een heel groot verschil.
Er is dus meer dan genoeg wat daar tussenin zit en wat zeker ook een hele grote stap vooruit zal zijn in vergelijking met je huidige Tannoy,s.
Denk bijvoorbeeld eens aan 2de hands N805-jes. :wink: om maar eens wat te noemen. :wink:

Christiaan Sauer
24-08-2004, 16:58
Naaaah, te simpel Aaaaahuuum 8) ;)
Maar even serieus: de 805's zijn inderdaad erg mooie dingen. Je weet nooit wat de toekomst je gaat brengen :)
Eerst even mijn komende upgrades afwachten.
Vandaag een Phillips Pronto TSU3000 besteld. Die is gelijk aan de Phillips Pronto 950

Johan van den D.
24-08-2004, 17:07
Vandaag een Phillips Pronto TSU3000 besteld. Die is gelijk aan de Phillips Pronto 950Heb je hier een link van en wat koste ie als ik vragen mag ? :o

Harry stadman
24-08-2004, 17:08
Vandaag een Phillips Pronto TSU3000 besteld. Die is gelijk aan de Phillips Pronto 950

leuk dingetje. :P

Christiaan Sauer
24-08-2004, 17:11
Leuk he 8)
Tweede hands via E-Bay.
199 dollar plus verscheping. Dus voor 200 euro ben ik wel klaar 8)
Plaatje:http://i2.ebayimg.com/03/i/02/56/80/e2_1.JPG


Edit


Ik wilde persé voor de TSU3000 of de 950 gaan (zijn dezelfde, maar de 3000 is amerikaans) puur en alleen vanwege de hardbuttons. In totaal een stuk of 19 geloof ik. En 4 MB geheugen wat toch ook heerlijk riant is. Dan kun je alles met plaatjes doen, en nog ruimte over houden.
Ik hoop alleen dat ik antwoord krijg van de verkoper. Dat is altijd even de vraag met E-Bay.

Harry stadman
24-08-2004, 17:18
Leuk he 8)
Tweede hands via E-Bay.
199 dollar plus verscheping. Dus voor 200 euro ben ik wel klaar 8)
Plaatje:http://i2.ebayimg.com/03/i/02/56/80/e2_1.JPG


Edit


Ik wilde persé voor de TSU3000 of de 950 gaan (zijn dezelfde, maar de 3000 is amerikaans) puur en alleen vanwege de hardbuttons. In totaal een stuk of 19 geloof ik. En 4 MB geheugen wat toch ook heerlijk riant is. Dan kun je alles met plaatjes doen, en nog ruimte over houden.
Ik hoop alleen dat ik antwoord krijg van de verkoper. Dat is altijd even de vraag met E-Bay.

dat is niet duur. bij mijn weten is de pronto veel duurder hier(ruim 400 euro). :wink:
het is een mooi apparaat waar je in kan programmeren e.d.

Christiaan Sauer
24-08-2004, 17:25
Hij is wel tweede hands he ;)

Johan van den D.
24-08-2004, 20:53
Leuke Pronto Christiaan.