PDA

Bekijk de volledige versie : THX alleen bij THX-films???



Master Dennis
16-08-2004, 10:18
Ben me de laatste tijd steeds meer aan het verdiepen in de HT.
Nu heb ik een 2e-hands versterker van Pioneer (VSA-EO6) met THX-functie.
Nu vroeg ik me eigen af, of deze functie alleen nut heeft bij Star Wars, Finding Nemo e.d. (THX-certified Movies). Of helpt deze functie ook bij de regulaire 5.1 DD? Wordt het geluid ook hier beter verdeeld?

Herjan
16-08-2004, 11:04
Wat is een THX-functie? Ik weet dat THX een soort kwaliteitskenmerk is voor merken die meedoen aan deze kwalificatie, maar wat doet zo'n functie?

J.A
16-08-2004, 11:07
http://www.thx.com/mod/techLib/homeTheatreFAQ.html

Hier worden de meest gestelde vragen beantwoord :wink:

Johan van den D.
16-08-2004, 17:58
Wat is een THX-functie? Ik weet dat THX een soort kwaliteitskenmerk is voor merken die meedoen aan deze kwalificatie, maar wat doet zo'n functie? http://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/sad/1346.gifhttp://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/crazy/114.gif

Maargoed, dit is inderdaad een veel gemaakte beginners fout. (incl. die van mezelf :roll: )
THX "doet" helemaal niets met beeld of geluid.
Het geeft alleen maar aan dat een bepaald product (of wat dan ook) aan bepaalde (THX) eisen heeft voldaan.

Herjan
16-08-2004, 18:16
THX "doet" helemaal niets met beeld of geluid.
Het geeft alleen maar aan dat een bepaald product (of wat dan ook) aan bepaalde (THX) eisen heeft voldaan.
Dat is dus wat ik ook dacht. Maar wat is dat voor functie dan die op die receiver zit? :confused:

Master Dennis
16-08-2004, 19:11
Op mijn versterker staat idd een logo van THX.
Maar naast de optie Dolby Digital kan ik tevens de optie THX kiezen. En hoor ik een duidelijk verschil wanneer deze aan staat bij b.v. Star Wars.
Lijkt mij veel krachtiger overkomen.

Johan van den D.
16-08-2004, 20:01
Lijkt mij veel krachtiger overkomen.Dat kan inderdaad.
In dat geval wordt er wat met de onderlinge volumes gerommeld, meer is het niet.
Het blijft dus gewoon DD maar met een wat andere volume zoals Lucas het graag ziet.

R Klemkerk
16-08-2004, 20:03
Lijkt mij veel krachtiger overkomen.Dat kan inderdaad.
In dat geval wordt er wat met de onderlinge volumes gerommeld, meer is het niet.
Het blijft dus gewoon DD maar met een wat andere volume zoals Lucas het graag ziet.


ik vind zulke standaarden echt geld klopperij, want wat wil dat dan zeggen als je een THX certificeerd dolby setje hebt? je betaalt gewoon voor het THX certificaat, meer niet. Ik vind het echt onzin die THX. Lucas heeft tijd teveel, en geld te weinig volgens mij.

mark_a
16-08-2004, 20:11
Lucas heeft tijd teveel, en geld te weinig volgens mij.

Denk toch eerder andersom :wink:

R Klemkerk
16-08-2004, 20:12
Lucas heeft tijd teveel, en geld te weinig volgens mij.

Denk toch eerder andersom :wink:

ja, maar dan klopt mijn bewering meteen niet meer 8)

Johan van den D.
16-08-2004, 20:20
Ik vind het echt onzin die THX. Opzich is de achterliggende gedachte zo gek nog niet maar ook ik hecht er weinig waarde aan (helemaal niets dus).
Dit omdat er vele producten zijn die net zo goed en zelf vele malen beter zijn als een THX product.

R Klemkerk
16-08-2004, 20:30
Ik vind het echt onzin die THX. Opzich is de achterliggende gedachte zo gek nog niet maar ook ik hecht er weinig waarde aan (helemaal niets dus).
Dit omdat er vele producten zijn die net zo goed en zelf vele malen beter zijn als een THX product.
hier kan ik ook wel inkomen opzich, maar net zoals jij zegt, er zijn producenten die beter geluid op de markt zetten dan de THX standaard. Maar er zijn er helaas ook genoeg die er zich slecht vanaf brengen. Alleen THX komt naar mij een beetje over als geldklopperij. Alhoewel de THX dvds best goed geluid hebben!

Johan van den D.
16-08-2004, 20:47
Maar er zijn er helaas ook genoeg die er zich slecht vanaf brengen. Uiteraard is dat wel zo maar daar heb jezelf het belangrijkste voor, je eigen gehoor.
Zelf beslis je wat je goed vind of niet en dat kan Lucas niet voor je bepalen door middel van THX.
Dus nogmaals, THX staat wel borg voor een bepaalde kwaliteits norm maar ik heb er verders niets aan.

Het staat overigens wel leuk zo,n THX logo op je spullen.

Slogra
16-08-2004, 21:18
Nou, THX DVDs kunnen de pot op. Army of Darkness R1 THX lijkt nergens op en Beauty and the Beast R2 THX ziet er ook al niet uit, om een paar voorbeelden te noemen. :roll:

Harry stadman
16-08-2004, 21:36
Thx is eigenlijk een certificaat dat een set of speaker aan bepaalde eisen voldoet. niets meer, niets minder.

het nut ervan:
voor de een niets; meeste goede versterkers en speakers liggen al op een dusdanig niveau.
voor sommige mensen een garantie dat apparatuur aan bepaalde minimum eisen voldoet en dat het tenminste niet "het slechtste" materiaal is. :wink:

als je een receiver/versterker hebt met thx instelling is het wel verstandig om die instellling bij thx films te gebruiken omdat er dan gebruik wordt gemaakt van bepaalde instellingen. Hierdoor wordt het geluid optimaal weergegeven.

Harry stadman
16-08-2004, 21:41
Nou, THX DVDs kunnen de pot op. Army of Darkness R1 THX lijkt nergens op en Beauty and the Beast R2 THX ziet er ook al niet uit, om een paar voorbeelden te noemen. :roll:

Thx wordt namelijk ook meer gebruikt voor audio. :wink:
met andere woorden:
je kunt een film hebben met een ontzettend goed geluid(thx) en slecht beeld. Je kunt ook een film hebben met een goed scherp beeld maar met een slechte mix.

Eigenlijk is thx begonnen als een standaard intern bij lucasfilm. george lucas stelde zelf hoge eisen aan beeld en geluid. later is dit eigenlijk min of meer een standaard geworden voor zijn eigen films.
sommige filmproducenten nemen dit over, andere niet en werken volgens hun eigen standaarden.

je zult wel opgemerkt hebben dat de thx dvd-uitgaves van lucasfilm zelf (star wars e.d.) wel op een boven gemiddeld niveau zitten. :wink:

Christiaan Sauer
16-08-2004, 21:44
Echt waar: ik heb liever mijn Denon zonder THX dan een Logitecht setje met THX.
Al moet ik zeggen dat de speakers en spullen waar de certificering mee plaats vindt ook niet slecht is. En dat zonder certificaat ;)
Chord en B&W Nautilus 800.

Harry stadman
16-08-2004, 21:46
Echt waar: ik heb liever mijn Denon zonder THX dan een Logitecht setje met THX.
Al moet ik zeggen dat de speakers en spullen waar de certificering mee plaats vindt ook niet slecht is. En dat zonder certificaat ;)
Chord en B&W Nautilus 800.

nu is logitech toch wel een van de betere sets voor je pc, christiaan. :wink:
maargoed, ik weet wel wat je bedoelt. :wink:

vreemd trouwens dat audionote, accuphase, krell e.d. ook geen thx stikkertje hebben. :lol:

Christiaan Sauer
16-08-2004, 22:03
Het geeft alleen maar aan dat het een lichte indicatie is. Niets meer, niets minder ;)

JCL
17-08-2004, 07:26
Echt waar: ik heb liever mijn Denon zonder THX dan een Logitecht setje met THX.
Al moet ik zeggen dat de speakers en spullen waar de certificering mee plaats vindt ook niet slecht is. En dat zonder certificaat ;)
Chord en B&W Nautilus 800.

nu is logitech toch wel een van de betere sets voor je pc, christiaan. :wink:
maargoed, ik weet wel wat je bedoelt. :wink:

vreemd trouwens dat audionote, accuphase, krell e.d. ook geen thx stikkertje hebben. :lol:

Jawel, maar de megaworks 550 THX set die ik heb is (zoals de naam al zegt) THX gecertiviceerd. De oude 550D zijn dezelfde speakers met een aansluiting meer (ik dacht optisch) en zonder de leuke afstandsbediening (met draad) die hebben geen THX logo, welke is dan beter? Het is dezelfde set. Beide klinken volgens vele revieuws beter dan een Z680.

Het zegt mij dus een aantal dingen.

Creative heeft fors gelapt.
Logitech heeft fors gelapt.
Beide hebben ze nu een marketing voordeel.
De Creative blijft de betere set.

Het hele THX gebeuren is niets anders dan een put met heel veel geld voor GL. Als ze het goed hadden gedaan dan zou ieder stukje hardware dat aan de eisen voldoet een certificaat krijgen, dan zie je dus pas echt welke beter en slechter zijn. Zolang dat niet zo is weet je wel dat het goed spul is (eerlijk is eerlijk) maar zegt het niets over hoe goed het werkelijk is t.o.v. andere hardware.

X-MenFan
17-08-2004, 08:08
Lijkt mij veel krachtiger overkomen.Dat kan inderdaad.
In dat geval wordt er wat met de onderlinge volumes gerommeld, meer is het niet.
Het blijft dus gewoon DD maar met een wat andere volume zoals Lucas het graag ziet.

Waarom roep je iets als je je er duidelijk niet in verdiept hebt?

THX op je receiver doet een aantal bewerkingen op het geluid. O.a. de centerspeaker wordt door een equalizer gehaald omdat die in de bioscoop achter het doek staat. Het doek houdt hoge tonen tegen, dus in de bioscoopmix wordt het hoog opgehaald om te compenseren. In een hometheatre hangt de centerspeaker meestal niet acher een filmdoek, dus hoor je teveel hoog. De THX-setting corrigeert dit. Zo zijn er nog andere correcties. Alles wordt uitgelegd op http://www.thx.com/mod/techlib/receivers.html

De conclusie luidt dat je THX dus inderdaad eigenlijk alleen met THX-films moet gebruiken, anders pas je correcties toe die misschien al gedaan zijn in de mix.

Ik beweer niet dat THX goed of slecht is. Ik gebruik het zelf nooit, want ik vind de CinemaDSP van mijn Yamaha een mooier resultaat geven. Maar het is dus zeker niet 'wat onderling gerommel met volumes'.

JCL
17-08-2004, 08:13
Lijkt mij veel krachtiger overkomen.Dat kan inderdaad.
In dat geval wordt er wat met de onderlinge volumes gerommeld, meer is het niet.
Het blijft dus gewoon DD maar met een wat andere volume zoals Lucas het graag ziet.

Waarom roep je iets als je je er duidelijk niet in verdiept hebt?

De conclusie luidt dat je THX dus inderdaad eigenlijk alleen met THX-films moet gebruiken, anders pas je correcties toe die misschien al gedaan zijn in de mix.

Ok, je zegt dat J.vandendool zich er niet in heeft verdiept en vervolgens zeg jij dat je het alleen moet "gebruiken" bij film met THX?! Wie weet nou nergens iets vanaf? In het hele bovenstaande topic (dat je duidelijk niet hebt gelezen) wordt uitgelegd dat het GEEN functie is maar een sticker, een certificaat dat zegt dat een reciver, speaker of bron (DVD) aan een bepaalde kwaliteits eis voldoet. Bij een speaker moet het dan b.v. een bepaald bereik hebben.

Daar komt nog eens bij dat THX in de bioscoop totaal iets anders is dan in de huiskamer, andere eisen. Anders was iedere bioscoop wel THX gecertificeerd, als een simpel Creative PC speaksetje het al is en een bioscoop niet :roll: Het is niet dat de bioscopen niet willen lappen maar veel voldoen er ook niet aan.

Herjan
17-08-2004, 08:41
Blaat, blaat
Volgens jouw redenering zou dan dus alleen een processor (decoder) THX-functionaliteit cq. certificering moeten hebben, want een speaker(set) doet verder niks met het geluid. Zeker niet van film tot film. Ik wil je best geloven, maar je redenering klopt niet...

X-MenFan
17-08-2004, 10:51
De conclusie luidt dat je THX dus inderdaad eigenlijk alleen met THX-films moet gebruiken, anders pas je correcties toe die misschien al gedaan zijn in de mix.

Ok, je zegt dat J.vandendool zich er niet in heeft verdiept en vervolgens zeg jij dat je het alleen moet "gebruiken" bij film met THX?!

Dat zei ik inderdaad.


In het hele bovenstaande topic (dat je duidelijk niet hebt gelezen) wordt uitgelegd dat het GEEN functie is maar een sticker, een certificaat dat zegt dat een reciver, speaker of bron (DVD) aan een bepaalde kwaliteits eis voldoet. Bij een speaker moet het dan b.v. een bepaald bereik hebben.

Dat klopt niet. Bij speakers is het inderdaad alleen een sticker. Bij receivers is het niet alleen maar een sticker, maar een sticker en een THX-nabewerkingsprogramma. Bij mijn weten krijgt een receiver alleen een THX-sticker als er ook een nabewerkingsprogramma in zit dat de volgens de THX-specificatie voor receivers voldoet.


Daar komt nog eens bij dat THX in de bioscoop totaal iets anders is dan in de huiskamer, andere eisen. Anders was iedere bioscoop wel THX gecertificeerd, als een simpel Creative PC speaksetje het al is en een bioscoop niet :roll: Het is niet dat de bioscopen niet willen lappen maar veel voldoen er ook niet aan.

Er zijn inderdaad verschillende THX-normen. THX voor bioscopen is een andere norm als THX voor home theatre. Dan heb je nog THX Multimedia, wat voor computerapparatuur bruikbaar is.

Overigens is alle informatie na te lezen op www.thx.com.

Harry stadman
17-08-2004, 11:12
Echt waar: ik heb liever mijn Denon zonder THX dan een Logitecht setje met THX.
Al moet ik zeggen dat de speakers en spullen waar de certificering mee plaats vindt ook niet slecht is. En dat zonder certificaat ;)
Chord en B&W Nautilus 800.

nu is logitech toch wel een van de betere sets voor je pc, christiaan. :wink:
maargoed, ik weet wel wat je bedoelt. :wink:

vreemd trouwens dat audionote, accuphase, krell e.d. ook geen thx stikkertje hebben. :lol:

Jawel, maar de megaworks 550 THX set die ik heb is (zoals de naam al zegt) THX gecertiviceerd. De oude 550D zijn dezelfde speakers met een aansluiting meer (ik dacht optisch) en zonder de leuke afstandsbediening (met draad) die hebben geen THX logo, welke is dan beter? Het is dezelfde set. Beide klinken volgens vele revieuws beter dan een Z680.

Het zegt mij dus een aantal dingen.

Creative heeft fors gelapt.
Logitech heeft fors gelapt.
Beide hebben ze nu een marketing voordeel.
De Creative blijft de betere set.

Het hele THX gebeuren is niets anders dan een put met heel veel geld voor GL. Als ze het goed hadden gedaan dan zou ieder stukje hardware dat aan de eisen voldoet een certificaat krijgen, dan zie je dus pas echt welke beter en slechter zijn. Zolang dat niet zo is weet je wel dat het goed spul is (eerlijk is eerlijk) maar zegt het niets over hoe goed het werkelijk is t.o.v. andere hardware.

om je vraag maar even te beantwoorden:

In the tests we switched the systems instantly from one to the other and did find some slight difference. I liked the 510D more in playing the music than the 550 THX. The satellites play almost identically, maybe the 510D has a bit higher frequencies. The subwoofer of the same system plays more balanced and melodic. So, answering the question what benefit do the new speakers get from the THX logo I can say that the sound of the new speakers is not better compared to the old ones, if not worse at all.

creative beter?
Fazit:

Das Creative MegaWorks 550 ist ein grossartiges System und für Spieler geeignet, die gerne mal des öfteren sich eine DVD reinziehen aber dennoch nicht auf Musik verzichten können. Eine Soundkarte wie die Audigy is PFLICHT NOTE: 1.7

Das Logitech Z680 ist ein Audiophiles Klangwunder und für Gamer, die beim Zocken es so richtig bumsen lassen wollen, beim DVD gucken die Nachbarn über den Subwoofer einladen. Nur beim Musikhören nimmt der Subwoofer seine Arbeit etwas zu ernst, was bei Jazz und Klassik etwas störend sein kann (man kann aber über die Steuerzentrale den Subwoofer drosseln), jeder, der es gerne knallen lässt, wird diesen Subwoofer mit offenen Armen empfangen. :lol:

Just got Logitech Z680 @ $588. A brand new satisfying experience. Thank God I didn't settle for Megaworks 550 or wait for 650. This babe carries three standards in DTS, THX and Dolby Digital Pro-Logic II. The remote control is a plus. Only the conrol pod slightly big. Workmanship is much beter than Megaworks. A must-buy for all PC/gaming ethusiasts. :lol:

"For the money there is simply no system out there today that can touch the Logitech Z680 5.1 Speaker System in features, sound, or raw power.
" Avault.com
:wink:

zo kan ik nog wel even doorgaan!

de enige set van creative die eventueel de z-680 zou kunnen verslaan is de creative gigaworks S750(kosten: 360-400 euro)! zeker niet de 550 thx. :wink:

veel plezier met je creative's. :wink:

JCL
17-08-2004, 13:41
Echt waar: ik heb liever mijn Denon zonder THX dan een Logitecht setje met THX.
Al moet ik zeggen dat de speakers en spullen waar de certificering mee plaats vindt ook niet slecht is. En dat zonder certificaat ;)
Chord en B&W Nautilus 800.

nu is logitech toch wel een van de betere sets voor je pc, christiaan. :wink:
maargoed, ik weet wel wat je bedoelt. :wink:

vreemd trouwens dat audionote, accuphase, krell e.d. ook geen thx stikkertje hebben. :lol:

Jawel, maar de megaworks 550 THX set die ik heb is (zoals de naam al zegt) THX gecertiviceerd. De oude 550D zijn dezelfde speakers met een aansluiting meer (ik dacht optisch) en zonder de leuke afstandsbediening (met draad) die hebben geen THX logo, welke is dan beter? Het is dezelfde set. Beide klinken volgens vele revieuws beter dan een Z680.

Het zegt mij dus een aantal dingen.

Creative heeft fors gelapt.
Logitech heeft fors gelapt.
Beide hebben ze nu een marketing voordeel.
De Creative blijft de betere set.

Het hele THX gebeuren is niets anders dan een put met heel veel geld voor GL. Als ze het goed hadden gedaan dan zou ieder stukje hardware dat aan de eisen voldoet een certificaat krijgen, dan zie je dus pas echt welke beter en slechter zijn. Zolang dat niet zo is weet je wel dat het goed spul is (eerlijk is eerlijk) maar zegt het niets over hoe goed het werkelijk is t.o.v. andere hardware.

om je vraag maar even te beantwoorden:

In the tests we switched the systems instantly from one to the other and did find some slight difference. I liked the 510D more in playing the music than the 550 THX. The satellites play almost identically, maybe the 510D has a bit higher frequencies. The subwoofer of the same system plays more balanced and melodic. So, answering the question what benefit do the new speakers get from the THX logo I can say that the sound of the new speakers is not better compared to the old ones, if not worse at all.

creative beter?
Fazit:

Das Creative MegaWorks 550 ist ein grossartiges System und für Spieler geeignet, die gerne mal des öfteren sich eine DVD reinziehen aber dennoch nicht auf Musik verzichten können. Eine Soundkarte wie die Audigy is PFLICHT NOTE: 1.7

Das Logitech Z680 ist ein Audiophiles Klangwunder und für Gamer, die beim Zocken es so richtig bumsen lassen wollen, beim DVD gucken die Nachbarn über den Subwoofer einladen. Nur beim Musikhören nimmt der Subwoofer seine Arbeit etwas zu ernst, was bei Jazz und Klassik etwas störend sein kann (man kann aber über die Steuerzentrale den Subwoofer drosseln), jeder, der es gerne knallen lässt, wird diesen Subwoofer mit offenen Armen empfangen. :lol:

Just got Logitech Z680 @ $588. A brand new satisfying experience. Thank God I didn't settle for Megaworks 550 or wait for 650. This babe carries three standards in DTS, THX and Dolby Digital Pro-Logic II. The remote control is a plus. Only the conrol pod slightly big. Workmanship is much beter than Megaworks. A must-buy for all PC/gaming ethusiasts. :lol:

"For the money there is simply no system out there today that can touch the Logitech Z680 5.1 Speaker System in features, sound, or raw power.
" Avault.com
:wink:

zo kan ik nog wel even doorgaan!

de enige set van creative die eventueel de z-680 zou kunnen verslaan is de creative gigaworks S750(kosten: 360-400 euro)! zeker niet de 550 thx. :wink:

veel plezier met je creative's. :wink:

Lees Tomshardware.com maar eens door, daar wint de creative alles.

En om nog even terug te komen op X-MenFan jij beweert nu nogsteeds dat je THX kan aan en uit zetten? Dat is natuurlijk complete onzin. Het zogenaamde "na bewerkings programma" kan een Sony 555es ook wel hebben, alleen heeft Sony geen zin om er grof voor de betalen. Je gaat mij echt niet zeggen dat een reciver met THX cetificaat beter speeld dan eentje zonder, dat is simpelweg onzin. Dus met of zonder nabewerking, het is absoluut geen garantie voor beter geluid.

Je koopt ook geen lucht, tuurlijk weet je dat als je een THX product koopt dat het geen rommel is, maar het is nooit en ten immer per definitie beter omdat je er als merk voor moet betalen om zo'n stickertje te krijgen en velen dat er gewoonweg niet voor over hebben.

Johan van den D.
17-08-2004, 17:19
De conclusie luidt dat je THX dus inderdaad eigenlijk alleen met THX-films moet gebruiken, anders pas je correcties toe die misschien al gedaan zijn in de mix.

Ok, je zegt dat J.vandendool zich er niet in heeft verdiept en vervolgens zeg jij dat je het alleen moet "gebruiken" bij film met THX?!

Dat zei ik inderdaad.Dat mag jij zeggen hoor X Men :o

Overigens als je het alleen bij THX films moet gebruiken ben je zo klaar met films kijken.

JCL
17-08-2004, 18:04
De conclusie luidt dat je THX dus inderdaad eigenlijk alleen met THX-films moet gebruiken, anders pas je correcties toe die misschien al gedaan zijn in de mix.

Ok, je zegt dat J.vandendool zich er niet in heeft verdiept en vervolgens zeg jij dat je het alleen moet "gebruiken" bij film met THX?!

Dat zei ik inderdaad.Dat mag jij zeggen hoor X Men :o

Overigens als je het alleen bij THX films moet gebruiken ben je zo klaar met films kijken.

Dat is nogal vaak zo als er niets is om aantezetten. Misschien de sticker er steeds afhalen?

Albert Kostwinder
17-08-2004, 18:57
Man man man, wat een ophef over THX hier zeg... haha!!

Het is heel leuk om THX spullen thuis te hebben, waaronder ikzelf, maar THX heeft niet alleen met gecertificeerde apparatuur te maken, de ruimte waarin wordt gespeeld alsmede omgevingsgeluiden dienen ook aan bepaalde eisen te voldoen.

THX geeft enkel een referentiekader aan waarbinnen apparatuur, ruimtes en projectie zich moet voldoen volgens de visie van Lucas wat enkel in 1977 is ontstaan tijdens Star Wars omdat Lucas wilde dat bioscoopbezoekers de film optimaal konden beleven zoals hij dat voor ogen had.

We zijn inmiddels vele jaren verder en de huidige stand der techniek heeft inmiddels apparatuur voortgebracht die boven de specs van Thx kunnen werken voor een nog beter resultaat. Neemt niet weg dat het goed is een minimale kwaliteitseis te hebben die ons optimaal van bioscoopgeluid kan laten genieten. Dat een logitech o.i.d van € 300.-- een thx certificatie heeft geeft alleen aan dat hij ontzettend luid en strak binnen de thx normen kan spelen maar zegt niets over de kwaliteit van het geluid, die vanzelfsprekend minder zal zijn dan een goed geselecteerd systeem uit een (veel) hogere prijsklasse, eventueel zonder thx certificatie......

Om trouwens je thuisbios volgens de Thx ultra of select specificaties te certificeren zul je dus alles van versterker tot aan scherm, omgeving enz. met thx certificatie moeten aanpassen. Ik denk dat maar heel weinig mensen dit hebben.... en of het nodig is om vol van film te kunnen genieten? ik vind van niet. :wink:

Mark S
17-08-2004, 19:16
Ik moet X-MenFan nu toch echt even wat bijval/support geven. De link (http://www.thx.com/mod/techlib/receivers.html) die hij al eerder aangaf beschrijft alles duidelijk. Het is niet alleen marketing praat die er staat. Mijn Pioneer receiver is ook THX gecertificeerd. In het geval is van versterking is het niet alleen maar een duurbetaald logootje, of een kwalificatie waarbij aan technische ontwerpeisen (hoe dubieus ook) is voldaan. Er vindt wel degelijk een vorm van sound post processing plaats. Naast alle in de link beschreven technologie (waar je zelf verder niets aan kunt inregelen), zet de THX mode ook alle speakers op de "Small" setting, disabled alle toonregeling en loudness (maar die heb ik altijd al disabled).

@JCL: Je kunt de THX mode dus WEL DEGELIJK aan of uitzetten. En dit heeft helemaal NIETS te maken met andere DSP modes op welke (al dan niet THX-)receiver dan ook, of de kwaliteit er van.

Of THX een meerwaarde heeft betwijfel ik persoonlijk ook ernstig. Ik gebruik het nooit.

JCL
17-08-2004, 19:58
Ik moet X-MenFan nu toch echt even wat bijval/support geven. De link (http://www.thx.com/mod/techlib/receivers.html) die hij al eerder aangaf beschrijft alles duidelijk. Het is niet alleen marketing praat die er staat. Mijn Pioneer receiver is ook THX gecertificeerd. In het geval is van versterking is het niet alleen maar een duurbetaald logootje, of een kwalificatie waarbij aan technische ontwerpeisen (hoe dubieus ook) is voldaan. Er vindt wel degelijk een vorm van sound post processing plaats. Naast alle in de link beschreven technologie (waar je zelf verder niets aan kunt inregelen), zet de THX mode ook alle speakers op de "Small" setting, disabled alle toonregeling en loudness (maar die heb ik altijd al disabled).

@JCL: Je kunt de THX mode dus WEL DEGELIJK aan of uitzetten. En dit heeft helemaal NIETS te maken met andere DSP modes op welke (al dan niet THX-)receiver dan ook, of de kwaliteit er van.

Of THX een meerwaarde heeft betwijfel ik persoonlijk ook ernstig. Ik gebruik het nooit.

Tuurlijk is er aan bepaalde eisen voldaan, maar die sticker krijg je alleen als je er grof voor betaald. Nogmaals, het is een prima idee maar alleen als alles wat eraan voldoet het heeft, dan pas kun je vergelijken eerder niet.

JCL
17-08-2004, 19:59
Man man man, wat een ophef over THX hier zeg... haha!!

Het is heel leuk om THX spullen thuis te hebben, waaronder ikzelf, maar THX heeft niet alleen met gecertificeerde apparatuur te maken, de ruimte waarin wordt gespeeld alsmede omgevingsgeluiden dienen ook aan bepaalde eisen te voldoen.

THX geeft enkel een referentiekader aan waarbinnen apparatuur, ruimtes en projectie zich moet voldoen volgens de visie van Lucas wat enkel in 1977 is ontstaan tijdens Star Wars omdat Lucas wilde dat bioscoopbezoekers de film optimaal konden beleven zoals hij dat voor ogen had.

We zijn inmiddels vele jaren verder en de huidige stand der techniek heeft inmiddels apparatuur voortgebracht die boven de specs van Thx kunnen werken voor een nog beter resultaat. Neemt niet weg dat het goed is een minimale kwaliteitseis te hebben die ons optimaal van bioscoopgeluid kan laten genieten. Dat een logitech o.i.d van € 300.-- een thx certificatie heeft geeft alleen aan dat hij ontzettend luid en strak binnen de thx normen kan spelen maar zegt niets over de kwaliteit van het geluid, die vanzelfsprekend minder zal zijn dan een goed geselecteerd systeem uit een (veel) hogere prijsklasse, eventueel zonder thx certificatie......

Om trouwens je thuisbios volgens de Thx ultra of select specificaties te certificeren zul je dus alles van versterker tot aan scherm, omgeving enz. met thx certificatie moeten aanpassen. Ik denk dat maar heel weinig mensen dit hebben.... en of het nodig is om vol van film te kunnen genieten? ik vind van niet. :wink:

Dat zou dus alles zo zijn als het gratis zou zijn, nu is het een comercieel iets.

Johan van den D.
17-08-2004, 20:30
Er wordt hier door niemand beweerd dat THX onzin is maar hecht er verders ook niet teveel waarde aan.
Het is mooi maar het stel tevens niet veel voor.

Als er iemand is die vind van wel leer mij in dat geval dan iets. (ook ik ben daar nooit oud genoeg voor)
Wat is in dat geval het grote voordeel dat je product onder THX valt.
Laten we het dan zo stellen. :wink:

InSomNiaC
18-08-2004, 11:54
Tja THX,

Ik kan het idd ook aan en uit zetten op mijn reciever, maar of ik daar blij mee ben?
ja want nu staat hij lekker altijd uit. ;)

Ik moet het toch met Albert eens zijn, vroeger was het een nuttige toevoeging, maar met de huidige stand van kwaliteit in de dvd mixen, en de manier cq doelstelling voor ogen is het in mijn opnie achterhaald.

In den beginne deden de dvd uitgevers, bar weining met de originele bioscoop geluids track, en kon THX met zijn; Re-Equalization, Adaptive Decorrelation etc nog iets toevoegen.
Echter tegenwoordig wordt er voor de huismarkt een speciale geluidsspoor gecreeerd, en kan via DD of DTS een betere kwaliteit behaald worden thuis dan in menig bioscoop.

THX gecertificieerde speakers?
Eigenlijk doen ze niet zo veel. Stoppen bij 80 Hz en de sub dit laten uitzoeken.
en een max geluidsdruk in room kunnen halen van 114 db (geloof ik) , maar de manier waarop is discutabel.

JCL
18-08-2004, 16:24
Tja THX,

Ik kan het idd ook aan en uit zetten op mijn reciever, maar of ik daar blij mee ben?
ja want nu staat hij lekker altijd uit. ;)

Ik moet het toch met Albert eens zijn, vroeger was het een nuttige toevoeging, maar met de huidige stand van kwaliteit in de dvd mixen, en de manier cq doelstelling voor ogen is het in mijn opnie achterhaald.

In den beginne deden de dvd uitgevers, bar weining met de originele bioscoop geluids track, en kon THX met zijn; Re-Equalization, Adaptive Decorrelation etc nog iets toevoegen.
Echter tegenwoordig wordt er voor de huismarkt een speciale geluidsspoor gecreeerd, en kan via DD of DTS een betere kwaliteit behaald worden thuis dan in menig bioscoop.

THX gecertificieerde speakers?
Eigenlijk doen ze niet zo veel. Stoppen bij 80 Hz en de sub dit laten uitzoeken.
en een max geluidsdruk in room kunnen halen van 114 db (geloof ik) , maar de manier waarop is discutabel.

Bij speakers geeft het alleen maar aan dat er iemand grof geld geeft betaald om er een sticker op te laten plakken. Ok, ze moeten een bepaalde frequentie berijk hebben, maar het feit dat Lucas productie maatschappij Nautilus 800 heeft staan zegt genoeg!

EvdL
05-11-2004, 18:03
Dus als ik de keuze heb tussen de Onkyo 702 met thx of de 602 (volgens mij zelde specificaties) maar dan zonder thx, kan ik net zo goed de 602 nemen ?

Albert Kostwinder
05-11-2004, 18:08
Als jij vind dat ze indentiek klinken wel.... :wink:

Johan van den D.
07-11-2004, 10:37
Als jij vind dat ze indentiek klinken wel.... :wink:Inderdaad, ook al zijn ze op papier hetzelfde dan kan de klank nog anders zijn in de praktijk.

EvdL
08-11-2004, 12:06
Het maakt het er niet makkelijker op, heb vorige week de Onkyo 702 in combinaite met B&W 603 en 604 speakers gehoord. Klonk goed, vol en warm geluid.
De 602 Onkyo dan niet gehoord, dus dat kan ik niet beoordelen.

racingduck
26-11-2004, 15:02
ja misschien is het geld klopperij maar sommige fabrikanten prijzen hun producten meer aan als dat het is. door er een certificaat op te plakken van een extern bedrijf die dit heeft getest valt er moeilijk mee te spotten.
tevens gebruik ik de thx functie altijd. omdat de meeste film nog steeds 5.1 zijn, maar hem 7.1 aan gesloten heb. dus de thx surround ex functie komt goed van pas eerlijk gezegd.

Johan van den D.
26-11-2004, 18:07
Sorry Racingduck maar weet je wat THX eigenlijk is ? (en dan bedoel ik maar dan alleen dat knopje en logotje op je receiver)
Ik bedoel dit niet negatief maar dit is mijn vermoeden uit je laatste post vandaar.