PDA

Bekijk de volledige versie : Achtergesteld onderwerp



Malle_eppy
09-01-2002, 09:03
ik heb het gevoel dat beeld een beetje achtergesteld wordt ten opzichte van het geluid, in dit forum is maar weinig te vinden over tv's en verbindingen naar die tv toe. Terwijl ik toch heb gemerkt dat dit een erg belangrijk onderwerp is. In eerste instantie dacht ik altijd dat een kabel van een paar honderd gulden erg overdreven was en dat je het kwaliteits verschil toch niet zou zien. Dit had ik mis. Nadat ik een andere tv hed gekocht (sony kv 28FX65) en hem met een (gratis) s-video kabeltje verbonden had met mijn dvd speler. Was ik niet tevreden met de beeldkwaliteit daarom besloot ik van een vriend een kabel te lenen (oehlbach s-video => scart) Deze gaf een aanzienlijk beter beeld en ik heb daarna direct ook zo'n kabel gekocht. En ben tevreden.

ik weet dat RGB de beste manier is om het beeld van de DVD speler te projecteren of op het tv scherm te krijgen. Aangezien ik een dvd speler heb (pioneer ns dv55, totaalset) die alleen maar cinch en s-video ondersteunt ben ik genoodzaakt om een s-video verbinding te gebruiken. mijn vraag is eigenlijk ann jullie;

- met welke standaard hebben jullie je dvd speler verbonden met de TV (RGB, s-video of zelfs cinch)

- hebben jullie ervaringen met duidelijke kwaliteitsverschillen tussen s-video en RGB, is RGB per definitie beter

- met wat voor merk en soort kabel verbinden jullie

groeten Joris

forzavado
09-01-2002, 09:56
Da's leuk een keer iets over beeld. Kijk, ik ben een geluidsfanaat en beeld vind ikzelf minder belangrijk. Als ik een tv wil kopen voor 2000 piek of zo, dan kom ik gegarandeerd met een uitbreiding thuis voor het geluid en niet voor het beeld. Erg slecht natuurlijk, ik zou er meer discipline in moeten hebben. Dat is de reden dat ik al twee jaar lang gewoon met cinches naar de reciever ga en met cinch-scart naar de tv. Tja, de beeldkwaliteit is echt belabberd bij mij, gelukkig ga ik me er steeds meer aan ergeren. Heel misschien zit er ooit een verbetering aan te komen, hoewel ik daar nog geen plannen voor heb gemaakt. Op audiogebied heb ik te veel plannen: nieuwe achterspeakers/center, nieuwe interlink indeling, nieuwe eindversterker en misschien een dvd-audiospeler (maar daar wacht ik misschien toch maar even mee). Als student heb ik natuurlijk een zeer beperkt budget, en dan schiet inderdaad het beeld er weer bij in dit jaar. Meer over mijn set vind je op mijn site (http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen)

Vind je het gek dat ik het nooit over beeld heb:D :D :D

Mike M
09-01-2002, 10:03
RGB Scart kabel met vergulde uiteinden (+/- 40€)

geeft een perfect beeld --uiteraard wel op een RGB aansluiting op je TV-- dit heeft geloof ik ook niet iedere TV.

en de DVD speler ook ingesteld op RGB --standaard moet je dit zelf instellen-- en zoals ik gemerkt heb bij vrienden doet bijna niemand dit. ze sluiten het aan -> hebben beeld -> het werkt. dus altijd ff goed checken

greetz Mike:D

PM
09-01-2002, 10:06
ok kewl onderwerp... Ik ga namelijk binnenkort een nieuwe tv aanschaffen...

Nu heb ik mijn dvd met Ixos s-video -> s-video op mijn receiver aangesloten en dan van mijn receiver met ixos s-video -> s-video naar mijn tv.
Als ik mijn nieuwe tv heb wil ik dvd -> tv met rgb scart gaan doen. Misschien ook Ixos... weet ik nog niet...

marcel
09-01-2002, 10:07
Nou voorheen had ik hem verbonden met s-video ( wat op zich een heel goede beeld kwaliteit geeft ) , maar sinds zaterdag zit ik aan RGB en dat heeft een enorm verschil te weeg gebracht.
Ik vindt het alleen jammer dat ik mijn laserdisc niet op RGB kan krijgen , maar dat is een andere onderwerp.

PM
09-01-2002, 10:12
Nou voorheen had ik hem verbonden met s-video ( wat op zich een heel goede beeld kwaliteit geeft ) , maar sinds zaterdag zit ik aan RGB en dat heeft een enorm verschil te weeg gebracht. [/B]


Welk merk / type kabel gebruik je?

marcel
09-01-2002, 10:26
Dat is een no-name cable.
Hij is volledig bedraad, maar dat schijnt nodig te zijn voor RGB.
Wat me wel op viel aan deze is dat hij in de connectoren afgeschermd was ten opzichte van andere aansluitingen.
Mijn andere Scart cable die ook vol bedraad is , geeft storing van van een andere signaal (welke ik overigens niet kan achterhalen).
Maar deze is wel een stuk minder dik dan die andere.

Malle_eppy
09-01-2002, 11:42
en wat voor merk kabels gebruiken jullie dan??

Raskel
09-01-2002, 11:59
Hey PM heb je eigenlijk nog wel iets aan die Ixos kabel als je hem daarna weerd doorverbindt met een gewone s-vhs kabel? ZO krijg je toch kwaliteitsverlies? :confused:

Ik gebruik een RGB scart van Ixos, de bronze serie. Ik merkte het verschil duidelijk met mijn huis tuin en keukenscart waarvoor ik trouwens te veel heb betaald, 60 piek ("Ja hij is verguld.."). Veel mensen geloven niet dat een duurdere videokabel iets uitmaakt totdat ze het zelf zien.

Groeten!

forzavado
09-01-2002, 12:04
Het gaat nu alleen om kabels, maar wat volgens mij belangrijker is, is je tv. Je kabel is een verliespunt wat je zo beprerkt mogelijk moet houden. Let wel: kabel is heel belangrijk, maar ook een finishing touch op je tv.
Dus logische vraag: wat hebben jullie voor tv????? Je kunt nog zo'n mooie kabel hebben, maar als je geen tv hebt waar het geringe verlies zichtbaar is heb je er weinig aan.

Raskel
09-01-2002, 12:17
Ik heb alvast een JVC AV28H10S breedbeeld televisie, ik ben er niet echt tevreden over, vooral de ruisonderdrukking is een doorn in m'n oog :(

marcel
09-01-2002, 12:27
Dus logische vraag: wat hebben jullie voor tv?????
logisch antwoord: Philips 32pw9525
heel prettig teeveetje

PM
09-01-2002, 13:27
Hey PM heb je eigenlijk nog wel iets aan die Ixos kabel als je hem daarna weerd doorverbindt met een gewone s-vhs kabel? ZO krijg je toch kwaliteitsverlies? :confused:

sorry foutje.. heb ff een edit gedaan.. zijn beide ixos

Malle_eppy
09-01-2002, 13:36
sony kv 28 fx65 is ten eerste erg mooi en ook een prima beeld!!!

paul knieriem
09-01-2002, 14:41
Maakt inderdaad erg veel verschil als je goede bekabeling gebruikt in je set, gebruik zelf zowel voor beeld als geluid 'Monster Cable' is wel wat duurder maar de kwaliteit is echt beter.

Nathan Strik
09-01-2002, 17:00
- met welke standaard hebben jullie je dvd speler verbonden met de TV (RGB, s-video of zelfs cinch)Mijn beide DVD-spelers staan sinds kort met RGB-SCART verbonden en ik wil nooit meer iets anders....


- hebben jullie ervaringen met duidelijke kwaliteitsverschillen tussen s-video en RGB, is RGB per definitie beterJa, in mijn opinie is RGB per definitie beter. Mits je TV een goede aansluiting heeft en je natuurlijk een goede kabel hebt. Zowel de scherpte als de kleurverzadiging is veel beter dan andere aansluitmethodes.

bmateijsen
09-01-2002, 18:55
Tuurlijk RGB is beter... 3 gescheiden kanalen voor de opbouw van het beeld. Maar dan moet het wel op je dvd-speler zitten!

The next best thing is s-video, ik heb mijn speler bij gebrek aan dus zo aangesloten met een s-video naar scart van Oehlbach. Kwaliteit is echt super... (maar kan natuurlijk beter) in de toekomst ga ik eens kijken voor een nieuwe dvd-speler...

Groet Bjorn

Ryaco
12-01-2002, 11:36
Ik heb ook een RGB scart kabel op de RGB uitgang van mijn TV (Sony Wega 32FX60) aangesloten. Ik vindt het prima zo qua beeldkwaliteit. Deze kabel was 35 euro.

Ik ben ook niet echt te spreken over S-Video. Men zegt dat het zo goed is, maar ik heb het nog niet gezien...

Nathan Strik
12-01-2002, 14:47
Ik ben ook niet echt te spreken over S-Video. Men zegt dat het zo goed is, maar ik heb het nog niet gezien... De meeste mensen weten ook niet dat RGB Scart veel beter is. Die zijn een gewone Scart gewend en zeggen dan: S-Video is beter, ja dat klopt, maar RGB Scart is dan net weer even vele malen beter dan S-Video.
Meeste mensen denken, Scart is Scart, maar dat is dus niet zo...

NicK Portier
13-01-2002, 17:58
logisch antwoord: Philips 32pw9525
heel prettig teeveetje

Mja, ik heb de 28pw9525... ietsjes kleiner :rolleyes: maar idd een heel leuk Tv'tje :D

Enne RGB Scart van Profigold...ook verguld enzo :)

BasH
13-01-2002, 18:29
Is er eigenlijk veel verschil in RGB-scartkabels? Wat betaal je er ongeveer voor? Bij welke winkels zijn ze niet al te duur te koop? Ik heb een 'simpele' 4bij3 tv (Sony kv25x5) -> wordt het beeld daar dan ook beter op, of geldt het eigenlijk alleen bij breedbeeld tv's. Heb namelijk net even de technische specificaties opgezocht op de sony-site en zag tot mijn verbazing dat 1 van mijn beide scart-ingangen RGB heeft. Dat mijn Pioneer DV-444 dat ook heeft, wist ik al.

Dadaveke
13-01-2002, 19:07
Ik heb een philips 72 cm die verbonden is met een IXOS silver serie kabel. Perfect beeld:D