PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe 3D-kaart



Nathan Strik
09-01-2002, 13:47
Hallo, ik ben het helemaal zat met mijn huidige 3d-kaart (NVidia Riva TNT 2) en wil een nieuwe.

Het wordt waarschijnlijk een ATI vanwege de vele 3d-functies voor een lagere prijs dan die klote G-Force 2 dingen. En natuurlijk de onnavolgbaar goede DVD-weergave.
Maar welke ATI-kaart raden jullie aan? En zijn er goede sites waarop deze kaarten worden vergeleken?!?

Cenobite
09-01-2002, 15:29
Ik zou toch nog maar even 3x nadenken voor je een ATI Kaart koopt. Het is algemeen bekend dat de ATI Drivers erg MATIG en onstabiel zijn. Vooral de Windows 2000 / Windows XP drivers zijn erg bagger :mad: :mad:

Ik heb zelf een maandje geleden een Asus 8200 Geforce 3 Ti200 64MB met Video IN / Video OUT gekocht voor 675 Piek ( 306 euro )
Ook niet echt veel voor een top of the line kaart... :D :D

Goede snelle / stabiele MS WHQL drivers beschikbaar voor W2K / XP

Think about it ... :D :D

Dadaveke
09-01-2002, 16:22
Ik heb de Gforce 2 gts pro 64 DDR. Ik ben er tevreden over en ik kan hem je echt aanraden. Prijs is 579.95 bij de Regenboog en 549.95 bij Paradigit.
www.regenboog.net en www.paradigit.nl

Nathan Strik
09-01-2002, 16:51
Ik zou toch nog maar even 3x nadenken voor je een ATI Kaart koopt. Het is algemeen bekend dat de ATI Drivers erg MATIG en onstabiel zijn.Goh, dan vind ik het toch wel frappant dat ik over G-force kaarten precies hetzelfde hoor. En ik hoor vanuit de bladen die ik lees (voornamelijk 3d-animatie bladen) juist dat ATI heel stabiele drivers heeft.
Ik heb zelf alleen slechte ervaringen met NVidia kaarten en ken van mensen om me heen alleen maar goede ervaringen met ATI.
Dus jullie zullen begrijpen dat ik niet meer weet wat of wie ik moet geloven... niemand een link naar een site waar betrouwbare reviews of vergelijkingen op staan?!?

Koen Crijns
09-01-2002, 23:54
En zijn er goede sites waarop deze kaarten worden vergeleken?!? Laat DVD.nl nu net een leuke zuster-site met informatie over computerhardware hebben... ;)

http://www.hardware.info/

Koen Crijns
09-01-2002, 23:55
En alle videokaart reviews op Hardware.Info zijn óf van mij óf van Eric... Dan mag je zelf bedenken of je 't betrouwbaar vindt. ;)

Nathan Strik
10-01-2002, 01:21
En alle videokaart reviews op Hardware.Info zijn óf van mij óf van Eric... Dan mag je zelf bedenken of je 't betrouwbaar vindt. ;) We nemen het in overweging :D
Haha, nee... heel erg bedankt en ik zal eens kijken...

Richard Hogaarts
12-01-2002, 07:30
Kijk anders ook op http://www4.tomshardware.com.

Genoeg reviews over hardware en andere stuff.

Heb zelf een GeForce 2 MX (oude versie) en die werkt prima.
Anders neem je toch een Radeon 2. Die zijn zeer goed heb ik gehoord en goede driver support en sneller dan de GeForce 3

Luther Hartog
12-01-2002, 09:07
Sorry Nathan, ik heb deze thread helemaal gemist. Zoals je weet gaat mijn voorkeur ook uit naar ATI. Wat mensen over drivers zeggen, dit verhaal is niet meer van toepassing, omdat de drivers gewoon perfect werken. De GeForce daarentegen zal wel niet zo goed zijn wat drivers betreft, want die brengen elke maand nieuwe uit. Ik raad je aan om de ATI 8500 te kopen. Deze is goedkoop en hij heeft de beste DVD-playback kwaliteit die er is, onder de game-kaarten.:o

Richard Hogaarts
12-01-2002, 09:25
Wat mensen over drivers zeggen, dit verhaal is niet meer van toepassing, omdat de drivers gewoon perfect werken. De GeForce daarentegen zal wel niet zo goed zijn wat drivers betreft, want die brengen elke maand nieuwe uit.


Van de Radeon 1 is het bekend dat ATI slechte driver support had, dat is met de Radeon 2 opgelost.
Wat betreft nvidia drivers niet goed zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Elk bedrijf dat drivers maakt kan fouten maken met het uitbrengen van drivers.

nVidia brengt ze met regelmaat uit, maar je hebt ook bedrijven die ze zowat 1 keer per jaar updaten a la Creative :mad:

Maar dat is meer persoonlijk. Neem dit dus niet al te persoonlijk op. :D

Luther Hartog
12-01-2002, 10:03
Zal ik ook niet doen, maar op dit gebied weet ik gewoon heel veel en ik heb gelijk;)

Richard Hogaarts
12-01-2002, 10:15
Wat jij wil. :D

Nathan Strik
12-01-2002, 14:55
Sorry Nathan, ik heb deze thread helemaal gemist. Zoals je weet gaat mijn voorkeur ook uit naar ATI. Ik dacht al: "waar blijft Luther?" hehe..... :D
Ik ben nog druk bezig om alle reviews die ik inmiddels bij elkaar heb gesprokkeld door te nemen en dan maak ik mijn beslissing. Ik zit op dit moment nog steeds meer naar een ATI-kaart te neigen, vanwege het feit dat het retestabiele kaarten zijn en dat heb ik nodig als ik 3D-render software wil draaien met een beetje leuke Open-GL versnelling.
En het wachten is natuurlijk ook nog op voldoende Eurootjes om dit moois te kunnen betalen, maar ook hier heeft ATI weer een streepje voor, enorm waar voor je geld bij ATI is wat ik overal hoor.
En ik zal zeker met interesse de reviews over de GForce 3 en de ATI Radeon 2 lezen. Wat mij trouwens het meest tegenstaat van Nvidia chipsets zijn de verschillende fabrikanten die ze uitbrengen. ATI is gewoon ATI, maar bij Nvidia heb je wel 3 verschillende merken ofzo die allemaal gebaseerd zijn op de Nvidia chips, maar toch net ff wat anders in elkaar zitten. Vandaar misschien die slechte driver-ondersteuning?!?
Maar goed, jullie horen wel wat de uiteindelijke keuze is geworden...

Richard Hogaarts
12-01-2002, 15:55
Wat mij trouwens het meest tegenstaat van Nvidia chipsets zijn de verschillende fabrikanten die ze uitbrengen. ATI is gewoon ATI, maar bij Nvidia heb je wel 3 verschillende merken ofzo die allemaal gebaseerd zijn op de Nvidia chips, maar toch net ff wat anders in elkaar zitten. Vandaar misschien die slechte driver-ondersteuning?!?
Maar goed, jullie horen wel wat de uiteindelijke keuze is geworden...

Dat is wel minder ja, maar dan neem je toch gewoon de reference drivers van nvidia zelf :p

Maar iedergeval de ATI is wel goedkoper dan de GeForce (licht er ook aan welke je neemt.)

Luther Hartog
12-01-2002, 16:47
Ik heb zelf op dit moment de ATI Radeon VIVO 64 MB DDR, hij is mij altijd trouw gebleven, toen ik Win XP installeerde deed hij het ook meteen, in tegenstelling tot enkele GeForce kaarten. Ik kan de mijne voor een goeie prijs verkopen en dus ga ik de Radeon 8500 aanschaffen. Ga naartweakers.net (http://www.tweakers.net) en klik op pricewatch, hier kun je de goedkoopste dealer vinden die de 8500 verkoopt. Als ik me niet vergis kost ie nog maar 650 gulden.

Nathan Strik
12-01-2002, 16:59
Dat is wel minder ja, maar dan neem je toch gewoon de reference drivers van nvidia zelf :pJa, heb ik bij mijn huidige Nvidia kaart ook eens geprobeerd. Nou, toen ging de boel flink in de soep hoor!!! Toen werd de kaart echt zo instabiel als de pest...

Nathan Strik
12-01-2002, 17:00
Ik kan de mijne voor een goeie prijs verkopen en dus ga ik de Radeon 8500 aanschaffen. Ga naartweakers.net (http://www.tweakers.net) en klik op pricewatch, hier kun je de goedkoopste dealer vinden die de 8500 verkoopt. Als ik me niet vergis kost ie nog maar 650 gulden. Bedankt voor de tip. En laat me even weten hoe hij bevalt als je hem hebt gekocht. De Radeon 8500 lijkt me inderdaad ook een erg aantrekkelijk kaartje...

Luther Hartog
12-01-2002, 17:02
Ik hoop hem deze maand nog te ontvangen, ik wacht eerst op de jongen die mijn oude kaart overkoopt, naja oud:)

Richard Hogaarts
12-01-2002, 17:57
Ja, heb ik bij mijn huidige Nvidia kaart ook eens geprobeerd. Nou, toen ging de boel flink in de soep hoor!!! Toen werd de kaart echt zo instabiel als de pest...



Ik heb zelf geen slechte ervaring (nog) met de GeForce kaarten.
Ben van een TNT2 Ultra naar een GeForce 2 MX (oude versie van Hercules -> 3D Prophet 2 MX) en die werkt als een trein.

Kortom ligt erook aan wat je hebt draaien en hoe je ermee omgaat en wat je ervaringen zijn.

Luther Hartog
12-01-2002, 18:00
Dat is waar, maar als je een kaart koopt om o.a. ook een goede DVD-playback kwaliteit te hebben, voor weinig geld, dan kom je echt bij Ati uit

Nathan Strik
19-01-2002, 14:06
Hoe bevalt je nieuwe ATI-kaart?!?

Luther Hartog
19-01-2002, 14:11
Hoe bevalt je nieuwe ATI-kaart?!? Te gek man, ik moest het nog op deze thread zetten ja, iik heb hem net geinstalleerd en mijn aantal fps bij Unreal Tournament is bijna verdubbeld, ik snap er niks van:confused: Mijn voruige kaart was namelijk ook al 64 MB DDR, maar deze heeft een hogere kloksnelheid, maar dat zal niet het enige zijn waardoor hij zoveel beter is, ik zal wel ff op internet zoeken

paul knieriem
19-01-2002, 21:31
Heb een "Gainward" GeForce 3 Ti 500" er in zitten nu ,en alles draait als een zonnetje,download altijd de laatste NVidia beta drivers en nog nooit problemen gehad, ook niet met vorige videokaarten GeForce/GeForce2 en nu de GeForce 3Ti 500.
Ook DVD's afspelen is nooit een probleem geweest.
Zover mij bekend levert NVidia nog steeds de stabielste drivers overigens,en nu de GeForce 4 eraan komt zullen er weer wel nieuwe drivers gaan uitkomen.

Luther Hartog
19-01-2002, 21:49
Heb je de 3D Mark 2001 test gedaan? Als je op de website kijkt, zie je dat overal de Ati 8500 het best is. Ik had eerst een Ati Radeon ViVo 64 mb DDR, daar had ik een score van zo'n 3600 punten. Nu heb ik over de 7000, deze kaart is gewoon verreweg de beste videokaart die op dit moment verkrijgbaar is, voor nog geen 350 Euro. Iedereen die een nieuwe 3D kaart nodig heeft, volg mijn advies en bestel de Ati Radeon 8500 (niet de LE versie).Bijv. bij Alternate (http://www.alternate.nl), bij hun heb je je kaart binnen 2 dagen in huis (als je betaald hebt;)) voor 330 Euro's.

Dadaveke
19-01-2002, 21:54
Ik heb de gforce 2 gts pro 64 ddr. Ik haal op een resolutie van 1024 x 768 32 bit met 3dmark2001 een score van 6342. Ik heb dus niet te klagen

Luther Hartog
19-01-2002, 22:02
Geen slechte score, alleen haal ik die 7055 punten op 1280*1024*32, echt waar als je ooit een nieuwe videokaart moet, stap over op Ati, naast een sublieme 3D weergave, heb je ook nog een subliem DVD beeld.

Dadaveke
19-01-2002, 22:18
Op die resolutie haal ik minder, maar bedankt voor de tip

Laurens-Jan
19-01-2002, 23:38
GeForce daarentegen zal wel niet zo goed zijn wat drivers betreft, want die brengen elke maand nieuwe uit.

Dit klopt echt niet.
Het is juist algemeend bekend dat de Detonator drivers van nVidia uitstekend werken en dat de drivers van ATi t.t.v de Radeon 1 zeer slecht waren.
Met de R8500 is het ook nog niet super, maar het begint eraan te komen.
Ik heb overigens de LE versie, die kostte me maar 272 euro.
Ik snap trouwens niet waarom je die afraad, de kaart is maar 5% langzamer en een stuk goedkoper (de mijne is gelukkig wel van Ati, niet van Club3d ofzo).
Oh ja, wat voor CPU heb je en hoeveel FPS haal je gemiddeld in UT in 1280*1024*32 en alles high? Dan kan ik ff vergelijken.

Luther Hartog
19-01-2002, 23:49
Ik haal 60 FPS, ik heb een AMD Athlon XP 1700+. Waarom wil je geen Club 3D kaart dan? (ik ook niet hoor, maar ik wil jouw redenen horen)




Dit klopt echt niet.
Het is juist algemeend bekend dat de Detonator drivers van nVidia uitstekend werken en dat de drivers van ATi t.t.v de Radeon 1 zeer slecht waren.
Met de R8500 is het ook nog niet super, maar het begint eraan te komen.
Ik heb overigens de LE versie, die kostte me maar 272 euro.
Ik snap trouwens niet waarom je die afraad, de kaart is maar 5% langzamer en een stuk goedkoper (de mijne is gelukkig wel van Ati, niet van Club3d ofzo).
Oh ja, wat voor CPU heb je en hoeveel FPS haal je gemiddeld in UT in 1280*1024*32 en alles high? Dan kan ik ff vergelijken.