PDA

Bekijk de volledige versie : aansluiting DVD op home theater (coax en/of R-W kabel)



brosserke
18-08-2004, 18:21
hallo iedereen

zouden jullie me kunnen helpen met volgende vraag: ik raak er nl niet uit hoe ik mn dvd geluid over mn home theatre moet krijgen

ik heb een coax kabel en plug die in mn digital OUT van mn dvd en steek die in de digital IN van mn versterker (ik kon het ook met een optische doen maar omdat er een coax was bijgeleverd gebruik ik die)

nu zie ik in mn gebruiksaanwijzing dat je de dvd met de versterker kan verbinden met een rood witte tulp kabel (male-male) en een gele video van Video OUT van dvd naar Video IN van versterker (waarvoor is dat nodig?)

nu is mn vraag, is enkel mn coax voldoende of moet die rood-witte tulp ook nog tussen mn rechts-links van dvd naar mn rechts links van mn versterker

bedankt

Peter Porrio
18-08-2004, 18:48
Voor het geluid is de digitale coaxkabel de beste. Die rood witte tulpjes kun je gebruiken als je geen digitale ingang op je reciever hebt.

Die gele zou ik niet gebruiken, gezien het feit dat deze het minste beeld geeft van alle verbindingen. Voor beeld zou ik een goede scartkabel gebruiken die vanaf je DVD speler naar je TV loopt.

Christiaan Sauer
19-08-2004, 00:48
Die rood witte tulpjes kun je gebruiken als je geen digitale ingang op je reciever hebt.

En dan heb je alleen maar stereo geluid en prologic (II) als je receiver dat pikt.
Voor Dolby Digital en DTS heb je inderdaad of optisch nodig, of coax. Coax hoort net wat beter te zijn, en belangrijker: het is gewoon een lekker degelijke verbinding :)

Edgar Smit
20-08-2004, 13:30
Even hierop voortbordurend,
Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn yamaha (RXV350RDS) zou ik mijn DVD voor audio alleen via Optical of coaxial moeten aansluiten, en is de digitale coax alleen voor een reguliere CD speler?

Nu heb ik gewoon de DVD met digitale coax op die digitale ingang van de receiver gezet, want volgens het INPUT menu kan dat gewoon en dat werkt ook gewoon.

Iets wat mij ook verbaast is dat mijn subwoofer een L en R ingang heeft terwijl er maar een coax uitgang is op de reciever voor de subwoofer. Stel dat je een cinch(tulp) kabel verloop van 1 tulp naar 2 tulpjes aansluit, zou dat dan een merkbaar verschil geven?

Johan van den D.
20-08-2004, 17:21
Iets wat mij ook verbaast is dat mijn subwoofer een L en R ingang heeft terwijl er maar een coax uitgang is op de reciever voor de subwoofer. Stel dat je een cinch(tulp) kabel verloop van 1 tulp naar 2 tulpjes aansluit, zou dat dan een merkbaar verschil geven?Nee in de meeste gevallen zal er geen tot vrijwel geen verschil zijn.
In feite moet je met één connector het beste resultaat krijgen maar in bepaalde probleem gevallen kun je het proberen via een Y-splitter op twee connectors.

LINK (http://www.qed.co.uk/cables/av/qunex_ysw.html)

Edgar Smit
23-08-2004, 09:25
Thanks, ik laat er dus maar gewoon 1 inzitten dan.

Johan van den D.
23-08-2004, 17:03
Zeker als je gewoon tevreden bent met het resultaat.