PDA

Bekijk de volledige versie : Zin of onzin?



Patrick vdB
09-01-2002, 23:33
Ik ben nu me nu een tijdje aan het orienteren wat betreft DTS-ES en DD-EX receivers. Ben er sommige tegengekomen (Denon 3802 of 4802 en Onkyo 898). De ene receiver heeft wel een zogenaamde RS-232C aansluiting (de 4802 van Denon, of íe in Nederland uberhaupt te koop is weet ik niet, en de 898 van Onkyo) en de ander niet (de 3802 van Denon). Nu vraag ik mij af waar deze connector precies voor dient en of het zin heeft dit in mijn overweging mee te nemen bij aanschaf van een nieuwe receiver?

bmateijsen
10-01-2002, 08:15
De 4802 is niet in Nederland verkrijgbaar. Maar wat doet zo'n connector eigenlijk??

Groet Bjorn

PM
10-01-2002, 08:36
hiermee kun je volgens mij je receiver met je pc configureren... misschien is het ook wel mogelijk om het e.e.a. aan software te updaten...

bmateijsen
10-01-2002, 08:53
oke... tja of zo'n optie echt waarde toevoegd.... geen idee.... je bent hierdoor wel beschermd voor toekomstige veranderingen in coderen (indien de apparatuur dit aankan)

Ik denk dat het belangrijker is hoe jij hem zelf klankmatig vind klinken. Ben je wel of niet tevreden tijdens het luisteren, mis je iets in de muziek, etc.

Ik denk niet dat je keuze af zou moeten hangen van die connector.

Groet Bjorn

Patrick vdB
10-01-2002, 09:17
Jammer dat die Denon 4802 niet in Nederland te verkijgen is want de specificaties waren goed:(

De keuze hangt inderdaad niet alleen af van het wel of niet aanwezig zijn van die connector. Maar als het inderdaad mogelijk blijkt te zijn om middels die connector je receiver te updaten naar de mogelijk toekomstige coderingen (is dolby ook van plan om bv net als dts een zesde discrete kanaal te gaan coderen ipv matrix codering zoals dat nu het geval is bij dd) dan is dat mooi meegenomen (alhoewel het prijsverschil tussen de 3802 Denon en en de 898 Onkyo, met die connector, zo'n 1300 euro is). Ipv telkens een nieuwe receiver te kopen bij veranderingen hoef je de bestaande dan alleen maar te up-daten wat toch weer goedpkoper zal zijn.

forzavado
10-01-2002, 10:01
Een intressant voorbeeld van het nut van een rs 232 poort is de onkyo tx-ds989 en de voordeligere onkyo modellen met zo'n poort. De 989 is standaard uitgerust met een DTS-ES 6.1 matrix decodering. Via een upgrade is het mogelijk de 989 te voorzien van DTS-ES 6.1 discrete. Echter dit is erg risicovol, je kunt er je hele decodering mee slopen, waardoor weergave niet echt meer mogelijk is van gecodeerde bronnen. Laat dit dan ook altijd door iemand doen die er verstand van heeft, want het schijnt dat Onkyo dit soort problemen niet wil oplossen onder garantie. Misschien is er inmiddels wel een betrouwbaardere manier voor, maar dat weet ik niet.

PM
10-01-2002, 10:06
tja.. maar wat wel is
Misschien kun je de software updaten maar als er echte wijzigingen komen (extra kanalen etc) dan moet toch ook de hardware aangepast worden... dus de mogelijkheden zijn natuurlijk beperkt door de hardware die je hebt...

forzavado
10-01-2002, 10:10
Klopt, je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Maar in het geval van de genoemde Onkyo is het een zeer welkome aanvulling, aangezien het een 7.1 kanaals versterker is. Stel dat er over een jaar wordt overgestapt van 6.1 op 7.1, dan zit je gebakken als de update software verkrijgbaar is (die van Yamaha, voor bijvoorbeeld de rxv3000/ax2 laat heel lang op zich wachten t.o.v. Onkyo, misschien is het nu al wel verkrijgbaar)

Patrick vdB
10-01-2002, 10:42
wat betreft de hardware gaat mijn voorkeur inderdaad uit naar een 7.1 kanaals-receiver (gelet op mogelijke toekomstige uitbreidingen).

Nu merk ik het volgende op. De Onkyo 898 heeft een RS-232C terminal terwijl de Onkyo 989 voorzien is van een RS-232C PC connector? Is hier ook al verschil tussen (mischien dat ik de importeur maar eens moet contacteren)?

De huidige 989 is een upgraded versie (dus met alle nieuwe software aan boord). Op de importeurspagina van Onkyo staat te lezen dat Onkyo de oudere versie 989 bezitters de mogelijkheid biedt hun receiver te up daten.

Patrick vdB
14-01-2002, 09:47
Dan nu de uitslag wat betreft het gebruik van de RS-232C poort. De aanwezigheid van zulke poorten duidt niet meteen automatisch op de mogelijk tot updaten. De Denon versterkers bv hebben wel een RS-232C poort maar beperken het gebruik ervan tot het aansturen van externe apratuur en geen update (voor zover bekend).

Wat betreft de Onkyo het volgende, deze melding kreeg ik van de importeur:

Geachte heer Van den Bergh,

Wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen en met belangstelling gelezen.

In de gebruiksaanwijzing staat op pagina D-16, onder nummer 14, 'RS 232',
beschreven
dat de RS 232-poort in de toekomst ook gebruikt kan worden om de
bedieningssoftware
van de TX-DS 898 te updaten. Om deze geschikt te maken voor het
ondersteunen van
nieuwe digitale audioformaten en dergelijke, wanneer deze voor het eerst
uitkomen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Bij Onkyo geldt dus wel een update mogelijkheid wanneer deze poort aanwezig is (met of zonder aanpassing aan de poort zelf).

Ik denk dat dit verhaal nu wel rond is.