PDA

Bekijk de volledige versie : Raad gevraagd, HK230 receiver



vin
25-08-2004, 09:07
Hi, ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Harman/Kardon set. nl de HK 230 receiver en de DVD22 speler. Ik heb er nog geen speakers bij omdat ik daar nog geen keuze in kon maken. Ik heb nog geen ervaring met dergelijke apparatuur en kan wel wat hulp gebruiken.

1) Tot ik een nieuwe 5.1 set heb, wil ik vast 2 speakers aansluiten die ik nog heb staan, nl. 3-weg Sony's, 100W - 6 Ohm... kan / mag dat zomaar op deze receiver? Ik heb zeer dun speakerdraad, kan ik dat dan ook wel gebruiken tot ik wat beters heb (z.s.m.)?

2) Ik heb verschillende 5.1 sets bekeken en beluisterd.. eerst dacht ik aan een JBL 200.5/6 set, maar daarnaast heb ik ook Mordaunt Short en Kef 1005 eitjes gehoord, en later ook een set van Klipsch(?) Verder wil ik ook nog eens de Kef 2005 beluisteren, maar die zit echt boven m'n budget (+/-600 voor speakers). Stereo aléén wil ik niet, later wel evt. een paar betere frontspeakers. De JBL set klonk goed en de rest alleen maar beter, wat zouden jullie adviseren? (kieskeurig.nl heb ik ook bekeken, en ik weet dat het persoonlijk is).

Herjan
25-08-2004, 09:32
1) Ja, je kunt gewoon die Sony's aansluiten op deze receiver. Het dunne speakerdraad kun je ook gebruiken, maar stel je er wel op in dat het geluid enorm zal verbeteren als je overstapt op bijv. 2.5mm snoer.

2) Wat ik persoonlijk zou doen is toch je huidige budget gebruiken voor 2 redelijke fronts (en eventueel een center) en de Sony's dan voorlopig gebruiken als surrounds. Reden: je receiver is gewoon te goed om een budget speakersetje op aan te sluiten! Je kunt dan altijd doorsparen voor bijpassende surrounds.