PDA

Bekijk de volledige versie : Recensie Yamaha AVPACK 104



Edgar Smit
30-08-2004, 12:47
Ik heb zelf het Yamaha AVPACK104 aangeschaft (een aanschaf waarmee ik al meerdere forums heb geterroriseerd) maar wilde toch een recensie geven voor diegene die er eventueel ook aan willen beginnen.
De set kost (op het moment van schrijven 30-08-2004) 599,00 bij BCC, dat is helaas een van de weinige winkels waar de AVPACK's van Yamaha worden verkocht.

Ondanks dat ik de set zelf heb geef ik hier toch een redelijk neutraal advies gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Het pack wordt geleverd met daarin:
DVD S550 DVD speler (zie http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=24642)
RXV350-RDS receiver
90Watt op Front, Center en Surround
DPL en DPL2 decoder (Dolby Pro Logic)
DD en DD+Matrix 6.1 decoder (Dolby Digital)
DTS en DTS+Matrix 6.1 decoder
Cinema DSP (combinatie van Yamaha DSP en DPL, DD of DTS)
Virtual Cinema DSP
Silent Cinema
96kHz/24-bit D/A converter
6-channel external decoder input

NSP100 speakerset bestaande uit:
NX-E130 front en surrounds(2 x 5cm full rage cone 6 Ohm)
nominaal 30Watt, max 100Watt - 100Hz to 25kHz

NX-C130 centre ( 2 x 5cm full range cone 6 Ohm)
nominaal 30Watt, max 100Watt - 80Hz to 25kHz

SW-P130 subwoofer, (16cm cone) 100Watt, 6Ohm

Om te beginnen zijn de speakers zeker niet slecht, maar wat sowieso moet is de bijgeleverde kabels vervangen, deze zijn echt schandalig dun en doen de kwaliteit van de set teniet. Voor de betere luisteraars onder ons is het aan te raden om minimaal de fronts te vervangen voor betere speakers, wat al een enorme verbetering oplevert, helemaal als er stereo wordt afgespeeld (radio of CD's). De subwoofer echter is van goede kwaliteit en levert een mooi strak laag. De centre doet gewoon zijn werk maar had van mij wat meer "midden" mogen hebben.

De receiver is niets mis mee, redelijk eenvoudige bediening, en produceert voor zijn prijsklasse een zeer goed geluid. Hij heeft meerdere instellingsmogeijkheden, maar vooral de "Dolby Digital Music" stand geeft een leuke en aangename dimensie aan het begrip stereo, ook met een reguliere CD als bron. Het kijken van DVD's levert geen problemen op en de surroundkanalen worden goed aangestuurd(lees: het juiste geluid op het juiste moment)

Al met al voor een budgetset geen slechte aanschaf, al doen de speakers (front en surrounds) toch wat af aan het geluid. Heb je nog goede speakers staan en wordt het je eerste of budget HT is dit zeker geen verkeerde keus, maar luister toch altijd ook even naar de rest van de markt en let op aanbiedingen, dat kan je soms nog mooier spul voor minder opleveren!
Ik had zelf nog goede Missions staan en met deze als fronts en goede kabel ben ik in ieder geval zeer tevreden.

En ohja, die verpakkingen zijn idd altijd groter dan je denkt!http://www.yamaha-hifi.com/index.php?lang=h&idcat1=92