PDA

Bekijk de volledige versie : Cinch en neutrik op Rel Quake II



Greetz
30-08-2004, 16:13
Mijn Rel Quake MK II heb ik via de Neutrik kabel (hi level) aangesloten. Daarnaast heb ik ook de Cinch kabel (lo level) aangesloten. Mijn instelling voor DVD kijken heb ik alleen de fronts op Large staan. Dit conform de manual van REL: "Hi level and Lo level inputs can be used simultaneously. The benefits are two-fold when used with a home cinema system. The lo level input reproduces the .1 sub/LFE channel and the high level connection underprins the main front speakers. The main front speakers should be set to the "large' option on the processor. "

Nu mijn vraag: waar moet ik dan de mode schadelaar op zetten, hi level of lo level?

Moet ik afhankelijk van de bron (cd of dvd) switchen tussen hi level of lo level?

Wie kan mij hierbij wat uitleg geven?

Pionier
30-08-2004, 23:08
Je moet inderdaad switchen. Ik zal morgen voor de zekerheid eens kijken in de handleidingen van m'n Strata III. Volgens mij was het bij oudere modellen zo, dat die switch-mogelijkheid er niet was, en dat altijd de high-level voorrang kreeg/nam.

Rob Eric Blank
02-03-2006, 11:01
Ik heb ook een REL Quake en heb deze nu alleen met een standaard subwoofer kabel aangesloten. Nu wil ik deze ook voor stereo gaan gebruiken en wil deze dan via de Neutrik kabel aansluiten. Hoe moet dit?

Rob Eric Blank
02-03-2006, 12:59
Ik heb deze al via de neutrik aangesloten, het grote nadeel is dat er tijdens films (met LFE signaal) nu extra bas komt. Zowel via de Low als via de hi kabel en mn sub wordt dan ERG dominant.

Coen Hendriks
02-03-2006, 18:07
Ik heb deze al via de neutrik aangesloten, het grote nadeel is dat er tijdens films (met LFE signaal) nu extra bas komt. Zowel via de Low als via de hi kabel en mn sub wordt dan ERG dominant.
Als je in je reciever meldt dat je geen sub hebt gaat alles gewoon via je Hi aansluiting.
En kun je hem beter inregelen.
Alleen kun je dan niet je fronts op small zetten om deze te ontzien

Rob Eric Blank
02-03-2006, 18:40
Volgens mij gaat dan tijdens een film niet het gehele LFE signaal naar de sub.

Alexander D
02-03-2006, 19:14
Volgens mij gaat dan tijdens een film niet het gehele LFE signaal naar de sub.

Dan krijg je helemaal geen LFE signaal. De sub staat immers op nee. Wel kun je hiermee de highlevel doorgegeven lage tonen wat versterken waardoor je meer bas hoort maar dat is niet de bas die je feitelijk wil horen. :wink:

Alexander D
02-03-2006, 19:16
Ik heb deze al via de neutrik aangesloten, het grote nadeel is dat er tijdens films (met LFE signaal) nu extra bas komt. Zowel via de Low als via de hi kabel en mn sub wordt dan ERG dominant.

Ik weet niet hoe je de instellingen van de Quake kunt regelen maar ik heb zelf een Strata en daar kan ik apart het volume instellen voor high-level en lfe. Als dat voor de Quake ook kan moet je gewoon heel voorzichtig met je volume voor het highlevel gedeelte omspringen of anders toch overwegen je fronts ook op small te zetten.

mradem
02-03-2006, 19:22
Op een quake 2 zitten achterop idd 2 knoppen. Voor de lfe en voor high level. Ik gebruik op mijn rel overigens alleen maar de LFE. Met muziek gebruik ik alleen de fronts.

invocator martyrii
04-03-2006, 12:40
Ik heb ook een Quake.

Die Neutrik aansluiten werkt als volgt: Je hebt 3 draajes: rood, zwart, geel.

Je moet die kabel 'tussen je speakerkabel hangen': dus bij de speaker aansluitingen op je reciever/versterker heb je je kabel van je box en het draadje van je Neutrikkabel aangesloten. Twee draadjes dus op 1 aansluiting.

Rood: rechtsvoor +
Zwart: linksvoor -
Geel (aarde) linksvoor +

Op je Quake kiezen tussen stand 1 en 3 (0 degrees of 180 degrees)

Stand 2 en 4 zijn voor de LFE (cinchaansluiting)

Persoonlijk vind ik de Quake niet geschikt voor stereo. Ik heb heb daarom alleen via cinch aangesloten.

Rob Eric Blank
05-03-2006, 10:28
Ik gebruik nu toch ook de Cinch en Neutric aansluiting en heb de volumes wat naar beneden aangepast. (via de 2 volume regelaars). Ik heb nu op stereo wat extra bass weergave, zij het uiterst bescheiden (precies wat ik wil). En gedurende films komt het LFE ook goed door. De crossover van mn sub staat nu ook erg laag (tegen de 50 Hz). Ik ben redelijk tevreden, maar nog niet uitgespeeld ;-).

invocator martyrii
05-03-2006, 16:35
Ik gebruik nu toch ook de Cinch en Neutric aansluiting en heb de volumes wat naar beneden aangepast. (via de 2 volume regelaars). Ik heb nu op stereo wat extra bass weergave, zij het uiterst bescheiden (precies wat ik wil). En gedurende films komt het LFE ook goed door. De crossover van mn sub staat nu ook erg laag (tegen de 50 Hz). Ik ben redelijk tevreden, maar nog niet uitgespeeld ;-).


2 volumes? Er is toch in volume knop en 1 afvloeiingsfrequentieknop?

Toen ik die Neutrik nog wel han aangesloten, had ik het volume van de sub altijd op 0 staan. Zelfs dan gaf dat apparaat nog signaal door.

Rob Eric Blank
06-03-2006, 16:38
Bij de Quake II kan ik zowel het volume regelen van de HI- aansluiting (Neutrik) en van de LOW- aansluiting (Cinch). De crossover heeft maar 1 instelling.

Rob Eric Blank
10-05-2006, 09:09
Ik heb mijn versterker nu wel op de Source Direct mode staan, anders geeft mijn receiver via het sub out kanaal ook signaal naar de subwoofer. Vandaar dat ik met mijn iPod en Tuner teveel bas had t.o.v. mijn cd speler die altijd speelt met Source Direct.Dit ook weer opgelost!

Albert Kostwinder
10-05-2006, 10:39
Rel kan wel steevast de fronts op large willen hebben maar dit gaat niet altijd op en is processor / receiver afhankelijk. Als ik de fronts op large zet gaat niets naar mijn Rel 200E via de interlink en kan ik enkel de neutrik gebruiken.

Op mijn zoektoch wat het mooist, meest flexibel is, had ik mijn sub in eerste instantie alleen via de neutrik aangesloten met de fronts op large. Hierbij wordt het laag van de fronts mooi aangevuld. Dit is eigenlijk zoals Rel hetzelf het mooist vind en dat kan ik enigzins wel begrijpen. Zo is hij het muzikaalst en zelfs film komt mooi uit de verf maar mist net die extra impact, zeg maar slam. Maar zeker zeer genietbaar en kan mij best voorstellen dat veel voor deze oplossing kiezen.

Nu gebruik ik zowel de high en low tegelijk, wat het instellen enigzins lastiger kan maken. Als je hem eenmaal goed hebt staan maakt het niet uit wat je met je processor / versterker aanstuurd. Muziek wordt subtiel en muzikaal ondersteund terwijl als je een dvd erin legt het dak spreekwoordelijk eraf kan gaan.

De gebruikte luidsprekers, processor / receiver en bekabeling en plaatsing zijn zeer bepalend hoe goed de sub kan zijn. Wil je nog meer uit je sub wilt halen is verzwaren een mooie oplossing. Ikzelf heb onder de sub een 40x4 cm dikke marmeren plaat liggen en erop een van 30x6cm marmer. Staat mooi en maakt de sub net ff wat strakker.

Hoe en waar je de woofer naartoe laat stralen is ook zeer bepalend en kan per setup verschillen. Hier zul je zelf de lekkerste stand moeten vinden. Een goede manier om DE plaats voor je sub te vinden is: alle luidsprekerkabels eruit halen, de sub naast je zitpositie zetten en een stuk muziek opzetten. Loop door de kamer en zoek de plaats waar hij het luidst klinkt. Zet hem daar neer. Of die plaats praktisch is en door huisgenoten getolereerd wordt is een tweede. Zo niet, moet je een compromis sluiten met jezelf... :wink: Een db meter is leuk (heb ik natuurlijk ook) maar merk dat het instellen op het oor vaak beter is...

Klinkt het volgens jou goed? dan is het goed....smaken verschillen nu eenmaal. Dit gaat niet helemaal 100% op want het moet in mijn ogen wel natuurlijk overkomen. Dus als er niets gebeurt en er klinken alleen dialogen dan moet het niet zo zijn dat dan je dak er afknalt door de bassen van een stem (veel gemaakte fout)... :?

Tenslotte: Een goede interlink helpt echt en om de puntjes op de i te zetten kun je alles nog net lekkerder laten klinken met een goede powercable, bv. Belden met Siltech stekers. :wink:

Rob Eric Blank
10-05-2006, 10:47
@Albert
Heb jij de onderste marmeren plaat ontkoppeld van de vloer dmv. spikes, cones of dempers?

Albert Kostwinder
10-05-2006, 10:58
@Albert
Heb jij de onderste marmeren plaat ontkoppeld van de vloer dmv. spikes, cones of dempers?

Tussen de sub en de platen heb ik special anti slip matjes op maat geknipt en dempers (gewoon meubel viltjes voldoen hoor!). Ook onder de onderste plaat (daar geen anti slip, dit om tweaken makkelijk te houden - alles weegt nu ca. 50kg en als je toch wat meer lucht tussen de sub en muur wilt hebben moet hij nog wel te verschuiven zijn). Zo spaar je de sub tegen krassen en loopt de tegel niet weg bij hogere volumes.

Na veel tweaken vind ik spikes meer na dan voordeel. Als je deze namelijk niet optimaal hebt staan kan de sub gaan "zingen" of onnodige kastresonanties weergeven. Dit hoeft niet bij elke sub op te gaan maar bij de / mijn Rel is dit wel het geval. Je moet wel zorgen dat de openingen waar normaal de spikes inkomen goed afgesloten zijn. :wink:

Rob Eric Blank
10-05-2006, 11:07
Je moet wel zorgen dat de openingen waar normaal de spikes inkomen goed afgesloten zijn. :wink:Haha dat ken ik.
Mijn vader had de rubbers onder zijn speakers verwijderd. De schroeven eruit en op andere dempers neergezet. Tijdens luide passages kregen we opeens een raar geluid te horen. Bij lage tonen werd de lucht door deze gaten naar buiten geperst en dat hoorde je dan. Dus gaten weer gevuld en nu klinkt het beter. De vorige rubbers waren tamelijk hard en bij hoge volumes begonnen de speakers te "lopen". Met deze dempers doen ze dat niet.

marco van velsen
11-05-2006, 07:43
Voor de Quake liefhebbers hier nog een
draadje

(http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=42545)