PDA

Bekijk de volledige versie : 5.1 Dolby surround terwijl ik tv kijk



renierkuipers
03-09-2004, 20:15
Hallo,

Ik heb al een tijdje m,n eigen home cinema set op m,n slaapkamer en hij doet het perfekt alleen een maat van me die heeft een hele goedkope dolby surround set gekocht + een losse dvd speler en hij kan de home cinema boxen apart aanzetten dus kan hij dolby surround afspelen op de gewone kanalen maar dat kan ik niet omdat die van mij op de dvd speler werkt. Is er ook iets voor dat ik ook dolby surround gewoon tv kan kijken dus dat ik alleen de boxen aan heb en niet de dvdspeler. I

Alvast bedankt! Mvg. Renier Kuipers
MSN: info@renierkuipers.nl

Oakey
03-09-2004, 20:22
Ik heb al een tijdje m,n eigen home cinema set op m,n slaapkamer en hij doet het perfekt alleen een maat van me die heeft een hele goedkope dolby surround set gekocht + een losse dvd speler en hij kan de home cinema boxen apart aanzetten dus kan hij dolby surround afspelen op de gewone kanalen maar dat kan ik niet omdat die van mij op de dvd speler werkt. Is er ook iets voor dat ik ook dolby surround gewoon tv kan kijken dus dat ik alleen de boxen aan heb en niet de dvdspeler.

Door gebrek aan interpunctie begrijp ik echt niet wat hier staat!

Sonic
03-09-2004, 21:07
Hallo,

Ik heb al een tijdje m,n eigen home cinema set op m,n slaapkamer en hij doet het perfekt alleen een maat van me die heeft een hele goedkope dolby surround set gekocht + een losse dvd speler en hij kan de home cinema boxen apart aanzetten dus kan hij dolby surround afspelen op de gewone kanalen maar dat kan ik niet omdat die van mij op de dvd speler werkt. Is er ook iets voor dat ik ook dolby surround gewoon tv kan kijken dus dat ik alleen de boxen aan heb en niet de dvdspeler. I

Alvast bedankt! Mvg. Renier Kuipers
MSN: info@renierkuipers.nl

Ja om half elf aan de grote kerk :?: :shock:

Ik snap er geen sikkepit van...

HiddeV
03-09-2004, 21:17
volgens mij wil hij tv kijken en via zijn 5.1 set het geluid horen maar dat lukt niet helemaal. ben er ook niet helemaal uitgekomen.

Mr_Parker
03-09-2004, 21:34
Ook ik kan zijn verhaal niet helemaal volgen maar heb het volgende idee:
Hij wil volgens mij over alle speakers van zijn 5.1 setje geluid krijgen terwijl hij naar de tv kijkt. Een vriend met een billie billie systeem kan het wel en hij niet.

Ik denk dat het onder meer ergens een instelling zal zijn waardoor hij het mogelijk ook kan.
Maar wil je iets dat voor 2 speakers bedoelt is gaan remixen naar 5.1 krijg je meestal toch echt geen geweldig effect, naar mijn mening. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet willen.

R Klemkerk
03-09-2004, 22:05
Ook ik kan zijn verhaal niet helemaal volgen maar heb het volgende idee:
Hij wil volgens mij over alle speakers van zijn 5.1 setje geluid krijgen terwijl hij naar de tv kijkt. Een vriend met een billie billie systeem kan het wel en hij niet.

Ik denk dat het onder meer ergens een instelling zal zijn waardoor hij het mogelijk ook kan.
Maar wil je iets dat voor 2 speakers bedoelt is gaan remixen naar 5.1 krijg je meestal toch echt geen geweldig effect, naar mijn mening. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet willen.


STEREO POWER! 8)

Christiaan Sauer
03-09-2004, 22:11
Simpel. Als ik dit verhaal enigszins heb kunnen ontcijferen begrijp ik dat hij erg graag naar DPL of DPLII wil luisteren.
Ofwel, de stereouitgang van de tv aansluiten met een simpel rood-wit tulpkabeltje op de line-in van je home cinema setje. En dan prologic aanzetten. Dan heb je geluid van de tv over je surroundset.
maar interpunctie zou zeer zeker niet overbodig zijn. Het begint helaas de nieuwste rage te worden geloof ik om volledig zonder enig leesteken te typen..... Bijzonder irritant.

robvanknegsel
03-09-2004, 22:20
alleen een maat van me die heeft een hele goedkope dolby surround set gekocht

Ik proef hier een laag niveau, beetje het intelligentieniveau van de doorsnee SBS6-kijker. Ik dacht trouwens dat ik destijds op de basisschool al aangeleerd kreeg waar punten en komma's voor dienen, maar misschien is er in 12 jaar wel veel veranderd. Dit is volgens mij de Spongebob- en Pokémon-generatie die om 4 uur 's nachts nog steeds Nickelodeon kijkt. :lol:
Maar goed, dit jongetje heeft zich blijkbaar speciaal aangemeld bij DVD.nl om deze vraag te stellen, dus we zullen deze kwestie dan maar eens proberen op te lossen.

Ikzelf kan perfect al mijn dolby surround boxen gebruiken tijdens het tv kijken omdat ik een receiver heb staan tussen de TV en DVD-speler.
Met een receiver ertussen heb je de mogelijkheid om te switchen welk geluidsbron je wilt horen (óf de DVD, óf de TV, óf de CD, óf de radio etc).
Als ik DVD wil kijken zet ik de receiver op 'DVD' en als ik TV wil kijken zet ik hem op 'TV'.

In de meeste gevallen is TV kijken met 5 boxen aan niet veel bijzonders merk ik (behalve dat het scherper en rustiger klinkt dan die ingebouwde TV boxjes) en blijft het geluid bovendien gewoon stereo van voren komen.
Maar bij muziekzenders als MTV en TMF hoor ik plots mijn achterboxen mee doen (dat signaal krijgt die dus blijkbaar van die muziekzenders door).

Om op de vraag terug te komen, ik denk dat als je niet kunt switchen tussen de geluidsbronnen (zoals je dat bij een receiver kunt doen), je inderdaad niet TV kunt kijken met 5 boxen aan.
Ik zou dus optimaal gaan profiteren van je 'maat' zijn goedkope installatie Renier, en lekker bij hem TV gaan zitten kijken. Dan had 'de patser' er maar niet zoveel geld aan moeten uitgeven.

Oakey
03-09-2004, 22:31
hm volgens mij bedoelt ie dat hij een home cinema set heeft en daarbij surround boxen maar dat hij als hij tv kijkt het geluid via die surroundboxen wil horen zonder echter gebruik te maken van de versterker van de surround set maar van de versterker die in de televisie zelf zit misschien heb ik het mis maar ik geloof dat dat er staat ik denk alleen niet dat dat kan tenzij je met stekkertjes wilt gaan klooien als je overschakelt van dvd naar tv inderdaad moet ie dan maar bij zijn maat gaan kijken welkom op het forum trouwens.
8)

Christiaan Sauer
03-09-2004, 22:38
edit.....

Christiaan Sauer
03-09-2004, 22:39
[belerende modus aan]Ok, misschien klinkt dit wel heel vreemd hoor, maar we laten gewoon iedereen in zijn waarde :)
Een gekscherende opmerking ok, maar gewoon persoonlijk beledigen is wat anders mensen :)[/belerende modus uit]
;)

Johan van den D.
03-09-2004, 22:40
Hij wil gewoon zijn tv geluid in 5.1 horen da,s alles.
Dan kom je inderdaad bij het antwoord van Christiaan terecht.

renierkuipers
04-09-2004, 11:19
juist ja ik wil gewoon tv kijken en dan het geluid over m,n dolby surround set dus 5.1 tv kijken!

Help me please! Alvast bedankt!

Mvg. Renier Kuipers

renierkuipers
04-09-2004, 11:35
Simpel. Als ik dit verhaal enigszins heb kunnen ontcijferen begrijp ik dat hij erg graag naar DPL of DPLII wil luisteren.
Ofwel, de stereouitgang van de tv aansluiten met een simpel rood-wit tulpkabeltje op de line-in van je home cinema setje. En dan prologic aanzetten. Dan heb je geluid van de tv over je surroundset.
maar interpunctie zou zeer zeker niet overbodig zijn. Het begint helaas de nieuwste rage te worden geloof ik om volledig zonder enig leesteken te typen..... Bijzonder irritant.

Ey ik weet niet precies wat je met DPL of DPLII bedoelt dus wat kan ik doen om 5.1 tv te kijken.

Alvast bedankt. Renier Kuipers

Roberto van Rooijen
04-09-2004, 11:42
Een versterker kopen met PLII (Dolby Pro-Logic II) deze zorgt ervoor dat het dolby effect omgezet wordt naar Dolby Digital 5.1 (virtueel).

renierkuipers
04-09-2004, 12:13
Een versterker kopen met PLII (Dolby Pro-Logic II) deze zorgt ervoor dat het dolby effect omgezet wordt naar Dolby Digital 5.1 (virtueel).

oh.. en dan kan ik dolby surround tv kijken?

Christiaan Sauer
04-09-2004, 12:13
dolby pro logic II op hun site (http://www.dolby.com/Consumer/Technologies/PLII/)

renierkuipers
04-09-2004, 12:20
dolby pro logic II op hun site (http://www.dolby.com/Consumer/Technologies/PLII/)

Wat moet ik dan kopen om dolby surround tv te kijken?

Christiaan Sauer
04-09-2004, 12:26
Wat voor setje heb je nu in huis staan?

Sonic
04-09-2004, 12:27
dolby pro logic II op hun site (http://www.dolby.com/Consumer/Technologies/PLII/)

Wat moet ik dan kopen om dolby surround tv te kijken?
Alles wat hier op de foto staat... http://www.digitalvortex.com/DVHTRacksTN.jpg

Of een gewone versterker met Dolby Pro Logic ondersteuning is ook goed :)

Albert Kostwinder
04-09-2004, 12:56
Dus gewoon naar de winkel gaan en een nieuwe receiver kopen met dolby prologic II en dan thuis alles aansluiten met de juiste kabel in het juiste gaatje en met luidspreker snoer en dan een tv zender opzoeken en op het knopje dolby prologic drukken en dan kun je lekker naar nep dolby digital bij het tv signaal gaan luisteren wat toch precies is wat hij wil nou dat is er uit. Scheelt toch heel wat aanslagen zo hoor... :roll:

Olivier vd D.
04-09-2004, 12:59
Reinier, deze thread heeft nu al 20 replies en jij bent nog weinig wijzer. Denk eerst eens rustig en goed na over je vraag en geef anderen alle informatie die ze nodig hebben. Met andere woorden, steek MOEITE in je post want je vraagt van anderen ook MOEITE om jouw vragen te beantwoorden!

renierkuipers
04-09-2004, 14:49
Dus gewoon naar de winkel gaan en een nieuwe receiver kopen met dolby prologic II en dan thuis alles aansluiten met de juiste kabel in het juiste gaatje en met luidspreker snoer en dan een tv zender opzoeken en op het knopje dolby prologic drukken en dan kun je lekker naar nep dolby digital bij het tv signaal gaan luisteren wat toch precies is wat hij wil nou dat is er uit. Scheelt toch heel wat aanslagen zo hoor... :roll:

Oke zal ik doen maar voor de zekerheid zal ik wel ff een foto posten van hoe mijn Home cinema er uit ziet want op mijn home cinema staat ook dvd receiver :?

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/0/9498AA17C6638A07C1256C79006609B4/$file/9498AA17C6638A07C1256C79006609B4.jpg

dus...

Wel heel veel bedankt iedereen die op mijn bericht heeft gereageerd!!!!
Toppie!

Olivier vd D.
04-09-2004, 15:01
Oke zal ik doen maar voor de zekerheid zal ik wel ff een foto posten van hoe mijn Home cinema er uit ziet want op mijn home cinema staat ook dvd receiver :?

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/0/9498AA17C6638A07C1256C79006609B4/$file/9498AA17C6638A07C1256C79006609B4.jpg
Wellicht handig om nu eindelijk te gaan vertellen welk merk het is en welke typenummers de verschillende onderdelen hebben. En als je het nou echt helemaal goed wil doen, dan geef je nog ff de links naar de betreffende fabrikant erbij ook.

renierkuipers
04-09-2004, 15:04
Oke zal ik doen maar voor de zekerheid zal ik wel ff een foto posten van hoe mijn Home cinema er uit ziet want op mijn home cinema staat ook dvd receiver :?

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/0/9498AA17C6638A07C1256C79006609B4/$file/9498AA17C6638A07C1256C79006609B4.jpg
Wellicht handig om nu eindelijk te gaan vertellen welk merk het is en welke typenummers de verschillende onderdelen hebben. En als je het nou echt helemaal goed wil doen, dan geef je nog ff de links naar de betreffende fabrikant erbij ook.

Oke! Het is een MUSTEK http://www.mustek.com DVD - V600R

Mr_Parker
04-09-2004, 15:49
Op de site van mustek kom ik niet veel verder maar beter is het om naar de europese site te verwijzen. http://www.mustek.de daar kennen ze de DVD - V600 RS 325, de V600R ben ik ook daar niet tegen gekomen. Wat ik zag was dat de dvd speler / versterker een analoge, wit-rood of zwart-rood geluids ingang heeft. Deze zul je uiteraard moeten koppelen met een uitgang op je tv. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een scart verloop op je tv aan te sluiten als je geen direct tulp uitgang op je tv hebt. Let er bij zo'n scart verloop wel op dat je ook daadwerkelijk het verloop als uitgang gebruikt, vaak in te stellen met een schuifje op het verloop.
Verder dan dit deel kan ik je niet helpen daar er niks van handleiding of wat dan ook te zien is op de site van mustek. Vermoedelijk moet je nog op de dvd speler aangeven dat je dat analoge input kanaal als geluidsbron wil gebruiken. Dat wat iemand hier al eerder vermelde als "zet de reciever op tv / dvd / etc.."
Of je dan meteen alles op 5.1 hebt ipv stereo kan ik niet zeggen, ligt aan de specificaties. Het lijkt er niet op dat je dat nog afzonderlijk bij deze set kunt veranderen.
Als het niet gaat zul je wellicht moeten gaan overwegen om de gehele set te gaan vervangen voor een wat uitgebreidere, losse onderdelen, combinatie.

renierkuipers
04-09-2004, 19:06
Op de site van mustek kom ik niet veel verder maar beter is het om naar de europese site te verwijzen. http://www.mustek.de daar kennen ze de DVD - V600 RS 325, de V600R ben ik ook daar niet tegen gekomen. Wat ik zag was dat de dvd speler / versterker een analoge, wit-rood of zwart-rood geluids ingang heeft. Deze zul je uiteraard moeten koppelen met een uitgang op je tv. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een scart verloop op je tv aan te sluiten als je geen direct tulp uitgang op je tv hebt. Let er bij zo'n scart verloop wel op dat je ook daadwerkelijk het verloop als uitgang gebruikt, vaak in te stellen met een schuifje op het verloop.
Verder dan dit deel kan ik je niet helpen daar er niks van handleiding of wat dan ook te zien is op de site van mustek. Vermoedelijk moet je nog op de dvd speler aangeven dat je dat analoge input kanaal als geluidsbron wil gebruiken. Dat wat iemand hier al eerder vermelde als "zet de reciever op tv / dvd / etc.."
Of je dan meteen alles op 5.1 hebt ipv stereo kan ik niet zeggen, ligt aan de specificaties. Het lijkt er niet op dat je dat nog afzonderlijk bij deze set kunt veranderen.
Als het niet gaat zul je wellicht moeten gaan overwegen om de gehele set te gaan vervangen voor een wat uitgebreidere, losse onderdelen, combinatie.

Ieder geval bedankt ik zal ff kijken of het lukt! Wel leuk van iedereen dat ze je toch proberen te helpen!!! Thnx iedereen is tof!

Johan van den D.
05-09-2004, 07:30
Thnx iedereen is tof!Slijmerd :twisted: :wink:

Wees je er wel van bewust dat je tv geluid via 5.1 (op welke manier dan ook) in de meeste gevallen niet echt sprankelend zal klinken.
Het zal maar matig van kwaliteit zijn al is dit ook weer afhankelijk van wat je gewend ben en wat je verwacht.

renierkuipers
05-09-2004, 08:51
Thnx iedereen is tof!Slijmerd :twisted: :wink:

Wees je er wel van bewust dat je tv geluid via 5.1 (op welke manier dan ook) in de meeste gevallen niet echt sprankelend zal klinken.
Het zal maar matig van kwaliteit zijn al is dit ook weer afhankelijk van wat je gewend ben en wat je verwacht.

Nou ik vind het nog wel meevallen eigenlijks maar ik kijk nog al geregeld naar TMF en MTV en daar merk je het verschil wel dus...!

Symphony X
05-09-2004, 12:45
renierkuipers schreef:
Thnx iedereen is tof!

Tnx ik vind mezelf ook super tof....Topper :D