PDA

Bekijk de volledige versie : Pioneer met 100Watt 1% THD ?



Charl
07-09-2004, 12:17
Hoi, een vriend heeft 2 a/v receivers op het oog.

1) Pioneer VSX-D814 van 10,6KG rond € 300,-
2) Pioneer VSX-AX3 THX van 18,3KG rond € 900,-

Beide Pioneer geven ongeveer 100watt 1% THD bij 8 ohm ?
Vergelijkbare Denon's geven 0,05% THD.

-> Wat houd dit nou precies in ? kwaliteitverschil ... is het hoorbaar ?
-> Is gewicht (van de trafo) ook belangrijk ?

btw THD staat niet in de woordenlijst :cry:

Mark S
08-09-2004, 22:12
THD staat voor Total Harmonic Distortion.
De opgegevn waarden zeggen vrij weinig tot niets zonder de vermelding van de frequenties waarbinnen deze THD is gemeten. Het is goed mogelijk dat de opgegeven waarden van bijv de Denon is gemeten op een enkele frequentie van 10.000 Hz en die van de Pioneer binnen de range van 20 tot 20.000 Hz

Mark S
08-09-2004, 22:17
ps: net de sites van beiden bekeken.
De Denon is gemeten tussen 20-20.000 Hz, de Pioneer op 1 KHz.
Op papier is de vervorming van de Denon dus lager.

Ettepet
08-09-2004, 22:18
Hoe dan ook: 1% THD is veel. Mogelijk dat zachter spelen de vervorming drastisch doet afnemen. ;)

Christiaan Sauer
08-09-2004, 22:20
Nog beter: totaal niet op de waardes letten ;)
Er is maar 1 factor waar je rekening mee moet houden: je oren ;) (y)

Mark S
08-09-2004, 22:32
Ik weet niet of 1% veel of hoorbaar is, het vlaggenschip van Pioneer de VSA-AX10 heeft dat ook. Bepaald geen instapmodelletje.

Albert Kostwinder
08-09-2004, 22:35
Sorry hoor, maar ik lees hier klinklare onzin. Ik draai zelf nog met een 908 van Pioneer en die heeft van 20 hz tot 20 khz bij 8 ohm 0,09% distortion en dit geldt ook voor de ax5 en ax3. Dus iets beter nog dan de Denon. Maar specs zijn leuk en aardig maar zeggen nog lang niet alles over geluidskwaliteit. Ga luisteren, vergeet de specs en oordeel dan pas.....

En met 1% thd bij 10kz krijg ik uit mijn Tannoy eyris 3 geen enkele vervorming, sterker nog, het klinkt zelfs veeeel beter met meer volume! De Pioneers houden zijn juist bij hoger volume lekker beheerst en rustig en laten je van onvervormde ht geluid genieten...... :wink:

Mark S
08-09-2004, 22:44
Sorry hoor, maar ik lees hier klinklare onzin. Ik draai zelf nog met een 908 van Pioneer en die heeft van 20 hz tot 20 khz bij 8 ohm 0,09% distortion en dit geldt ook voor de ax5 en ax3. Dus iets beter nog dan de Denon.

Albert, welk gedeelte is klinkklare onzin?
Pioneer specs (http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=5068&taxonomy_id=62-98)
Denon specs (http://www.denon.de/site/unten.php?main=prod&ver=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=139&#)
Opgave van de fabrikanten sites, dus daar ga ik niet over.

Of mijn opmerking dat specs alleen te vergelijken zijn als dezelfde meetmethoden wordt gebruikt?


Maar specs zijn leuk en aardig maar zeggen nog lang niet alles over geluidskwaliteit. Ga luisteren, vergeet de specs en oordeel dan pas.....

Dat ben ik volledig met je eens.

Mark S
08-09-2004, 22:55
Overigens maakt de manual van mijn Pioneer VSX839 een onderscheid tussen Continuous Output: DIN 1% THD @ 1 kHz en Rated Output: 0.09% THD @ 20-20kHz. Whatever that might be...

Albert Kostwinder
08-09-2004, 22:56
Sorry hoor, maar ik lees hier klinklare onzin. Ik draai zelf nog met een 908 van Pioneer en die heeft van 20 hz tot 20 khz bij 8 ohm 0,09% distortion en dit geldt ook voor de ax5 en ax3. Dus iets beter nog dan de Denon.

Albert, welk gedeelte is klinkklare onzin?
Pioneer specs (http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=5068&taxonomy_id=62-98)
Denon specs (http://www.denon.de/site/unten.php?main=prod&ver=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=139&#)
Opgave van de fabrikanten sites, dus daar ga ik niet over.

Of mijn opmerking dat specs alleen te vergelijken zijn als dezelfde meetmethoden wordt gebruikt?


Maar specs zijn leuk en aardig maar zeggen nog lang niet alles over geluidskwaliteit. Ga luisteren, vergeet de specs en oordeel dan pas.....

Dat ben ik volledig met je eens.

Had ff duidelijker moeten zijn. Ik vind het onzin om twee apparaten die duidelijk qua specs en prijs elkaar concurrent zijn de specs te gaan vergelijken en dan daarop al uit te maken dat iets wel erg veel of weinig is of slecht. Dit kun je nu eenmaal alleen bepalen door te luisteren. :wink:

Albert Kostwinder
08-09-2004, 23:00
Overigens maakt de manual van mijn Pioneer VSX839 een onderscheid tussen Continuous Output: DIN 1% THD @ 1 kHz en Rated Output: 0.09% THD @ 20-20kHz. Whatever that might be...

De ax3 is eigenlijk een uitgekleede ax5 die weer afstamt van een van de allerbeste ht receivers die er momenteel bestaat, de ax10. Gewoon erg goed, zal ik zeker overwegen! en bij onze oosterburen slechts 650 euro als je goed zoekt.... :wink:

Mark S
08-09-2004, 23:05
Dit kun je nu eenmaal alleen bepalen door te luisteren. :wink:
Zoals de Engelsen zeggen: "Hear, hear!" (al bedoelen ze iets anders)

Harry stadman
08-09-2004, 23:24
Ik weet niet of 1% veel of hoorbaar is, het vlaggenschip van Pioneer de VSA-AX10 heeft dat ook. Bepaald geen instapmodelletje.

1% is vrij normaal hoor.
er zijn zelfs versterkers die een thd van 5% hebben en veel beter klinken dan een met een thd van bijv. 0,05%.

deze waardes zeggen de meeste audiofielen dan ook niet zoveel! :wink:

Het enige wat telt is de klank, controle en transparantie van een versterker.
transparantie staat voor hetgeen je hoort van een cd of plaat. wat voor(micro)details kun je horen e.d. met andere woorden: hoe diep kun je in een opname kijken(luisteren).
controle wil zeggen dat de versterker ook plotselinge pieken e.d. goed en zuiver kan weergeven. controle heeft ook te maken met je speakers. een goede versterker kan zonder problemen meer vermogen leveren wanneer een speaker daarom vraagt. Goed matchen dus. :wink:
de klank moet het liefst zo neutraal mogelijk zijn maar dat is vrijwel onmogelijk. elke versterker heeft een beetje kleuring. de vraag is of jij de kleuring ook goed vindt klinken. vandaar ook dat elke versterker weer anders klinkt. :wink:

Dus, echt niet blindstaren op wat technische cijfertjes die niet veel te betekenen hebben. Ik geloof zelfs dat thd van meer dan 5% pas hoorbaar wordt. Dus, alles wat lager dan 5% is is meer dan voldoende. :wink:
Elke nieuwe generatie versterkers zit daar ruim onder. :wink:

Charl
09-09-2004, 01:45
@demarcster, Tannoy MX serie is misschien wat voor jouw.
Veel kwaliteit voor weinig geld, bij je Pioneer D814.

Charl
10-09-2004, 10:27
Welke van deze speakers passen het beste bij Pioneer D814 ?
En welke vallen zowiezo af ?

- DALI Blue Series 2002
- Kef Q1
- Wharfedale Diamond 8.1
- Mission M30
- Mordaunt Short 902
- Celestion F10
- Tannoy Mx-1
- Tannoy Mx-2
- Tannoy MX3-M
- Tannoy MX4-M
- Tannoy MXAV4
- Tannoy FX 5.1 set
- Tannoy Mercury mX-M set
- B&W 601
- B&W 602

Christiaan Sauer
10-09-2004, 11:03
Tannoy Mx-1

Tannoy MX4-M

Zit nogal een prijsverschil in :) Als je een echt kleine kamer hebt zou ik eerder voor de standmounts gaan (bv de Mx1 of de Mx2) dan voor de zuilen. Dus de 3 en de 4. Die gaan heel makkelijk overkill zijn.

Charl
11-09-2004, 16:30
Kleine kamer, laag budget ... dus geen zuilen ?
4 kleine satalieten plus een sub is dan beste optie ?

mouw
07-10-2004, 10:35
Op hifi.nl staat mijn set, tannoy m-series, die ik in de aanbieding heb, ook gebruikt in een kleine kamer:

Lange link (http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classifieds/classifieds.cgi?request=detail&ad_id=63286&category_id=118&sub_id=1105&variable_file=default.variables&page=&set=1&position=13&total_count=29&website=default&prev_action=display_sub_list&session=41650803261d4aea)

MODERATOR EDIT: Graag lange URL's tussen URL-tags plaatsen, zodat pagina-layout niet wordt verstoord.

Rob Eric Blank
07-10-2004, 10:47
Kleine kamer, laag budget ... dus geen zuilen ?
4 kleine satalieten plus een sub is dan beste optie ?Kleine kamer en daarom geen zuilen? Koop je een goede receiver en kun je nog niet van het geluid genieten.
Welke speakers er goed bij een Receiver moet je vooral luisteren. Is totaal een kwestie van smaak en zou gewoon richting een goede audio zaak gaan en daar wat uitproberen. Neem wat audio/DVD's mee en leg je oor te luisteren.
Gister toevallig even de Pioneer VSX-AX3 THX van 18,3KG rond € 900,- en wat hoger Pioneer systemen beluisterd met JBL Northridge E80 en dat klonk allemaal niet verkeerd. De match JBL en Pioneer klinkt naar mijn mening wel goed, vooral stem geluid klinkt goed vol. Ik luisterde vooral naar de stereo cappaciteiten van de Receivers. Misschien klinkt deze pioneer met een JBL scs178 setje ook wel goed.

Johan van den D.
07-10-2004, 15:48
4 kleine satalieten plus een sub is dan beste optie ?Probeer dit altjd te vermijden als het niet nodig is.
Kan je geen vloerstaanders kwijt om wat voor reden dan ook probeer dan zoals Christiaan ook al zei voor "boekenplank" speakers te gaan.
Dat zijn dus zeker geen satalietjes + sub.
Je heb dan welliswaar meer laag maar het mid/hoog gebied blijf achter in verhouding tot de standmounts modellen.