PDA

Bekijk de volledige versie : nieuwe set



damaster
07-09-2004, 20:09
Hallo allemaal, ik wil een nieuwe stereo kopen, en heb besloten om voor ''iets'' met surround te gaan, maar dan niet zo'n standaard home-cinema setje. Ik ben op zoek gegaan, en heb het volgende gevonden:

-JVC RX-5042 5X100W receiver, DPL en DTS €219
-JVC XV-N 212 DVD-speler, dit is omdat een cd-speler duurder is, en een dvd-speler ook mp3'tjes af kan spelen €89

En nu de speakers.... Ik zit te twijfelen tussen de Magnat Stylus 5000A en de Magnat Symbol 500A, de tweede heeft duidelijk een betere geluidskwaliteit, maar hij is dan ook €120 duurder(€199 t.o.v. €79!) Dus nu mijn vraag: is het die €120 extra waard, of kan ik toch beter de goedkopere nemen? Weet iemand toevallig nog een ''middenweg'' tussen deze 2, of een set die een beetje vergelijkbaar is(zowel in prijs als prestaties) met de Symbol? Ik was van plan alles bij correct te gaan kopen, vanwege de prijs.

Alvast bedankt!

Charl
07-09-2004, 21:58
Tip 1: Bezuinig nooit op luidsprekers.
Dus ga voor de beste binnen je budget.

- Kef Q1 prijs rond € 170,-
http://www.kef.com/products/qseries/qseries1.html

- B&W 601 of 602 prijs rond € 199 en € 259
http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.ranges

Kheb zelf ook de B&W 601 en CC6, zeer goede combinatie.
Hoe groter de woofer, des te strakker is het laag.
mijn HT (http://www.mijnhometheater.nl/index.html?url=/Charl.htm)

mark_a
07-09-2004, 22:15
B&W en Kef zij lang niet binnen het budget. Bij Magnat heb je een 5.1 opstelling voor dat geld. Ik heb zelf overigens geen ervaring met de speakers.

raampie
07-09-2004, 22:27
120,- is nu veel geld, maar over een paar maanden mis je het waarschijnlijk niet eens meer. Of wacht anders wat langer. Zelf ben ik vooral weg van Engelse speakes en heb dan ook B&W's. Mocht je ze goedkoper willen hebben, dan kun je goede speakers vaak ook 2e hands voor een leuke prijs aanschaffen.

Magnat is niet mijn merk, maar als je voor een schappelijke prijs veel bas en vermogen wil zit je er wel goed. Onthou vooral dat goedkoop op de lange termijn duurkoop is.

damaster
08-09-2004, 14:16
Ik denk dat ik er al wel een beetje uit ben, ik wil zowieso die duurdere set speakers, omdat die veel voller klonken, maar omdat ik de set toch graag in de herfstvakantie wil kopen, heb ik besloten de dvd-speler later te kopen, want ik draai op het moment toch nooit cd's(alleen radio en via computer), dus dan koop ik die wel rond de kerst ofzo. Wat voor kabels kan ik het beste kopen? Ik heb waarschijnlijk zo'n 20 meter nodig om alles aan te sluiten.

Charl
08-09-2004, 21:58
Tweeling snoertje ... ?

Edgar Smit
09-09-2004, 11:43
Wat voor kabels kan ik het beste kopen? Ik heb waarschijnlijk zo'n 20 meter nodig om alles aan te sluiten.
Of dit de beste zijn weet ik niet, maar voor mijn Yamah set zijn ze goed genoeg: Oehlbach 2x2.5mm. Zijn bij MM op spindle van 10 meter voor 17,99 euri, los kost het per meter 1,99. Naar mijn mening zeer goede prijs-kwalitiet verhouding, en ik ben daar geloof ik niet de enige in.

damaster
09-09-2004, 14:53
Dat is in ieder geval een mooie prijs! En oehlbach komt mij ook wle bekend voor :D

Edgar Smit
09-09-2004, 15:04
Dat is in ieder geval een mooie prijs! En oehlbach komt mij ook wle bekend voor :D
Het zijn voor die prijs hele goede kabels, en altijd stukken beter dan het bijgeleverde stukje garen, of zoals Christiaan ze noemt: dropveters!

damaster
09-09-2004, 20:41
Haha, lol dropveters :P Ik was in ieder geval niet van plan die erop te zetten(tenzij er écht geen rek meer in mijn budget zit) Maar als ik bij correct voor +/- €400 koop(speakers+ versterker) zou de verkoper die kabels (metertje of 20?) er toch wel bij doen, of niet? Iemand trouwens enig idee wat ik nog voor mijn oude stereo mag verwachten? Het is:
Kenwood A-34 versterker 2X 40W, ik geloof een jaar of 9 oud
Kenwood DP-540 cd-speler
Kenwood T-74L tuner
Kenwood X-34 cassettedeck(niet in gebruik)
2 BNS speakers, ook 9 jaar oud, 70W
2 Sharp speakers, 4/5 jaar oud, 20W
2 goedkope kijkshop speakertjes van Marquant, 2 jaar oud, 150W
1 goedkope kijkshop boombox, denk ook marquant, 2 jaar oud, 350W

damaster
09-09-2004, 21:37
Ik heb helaas zelfs 30M kabel nodig! :(

Edgar Smit
10-09-2004, 08:15
30meter kabel? moet je toch even meten hoeveel je voor welke speaker nodig hebt en kijken of je met rolletjes kan uitkomen. Niet gaan verlengen, dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Inruil is moeilijk, moet je gewoon even informeren bij de winkel of ze daar aan doen. Anders de hele zaak naar Cash& Carry brengen, die kopen in en verkopen het weer, maar wat je er voor zou krijgen weet ik niet.

En kabels erbij krijgen, dat werkt meestal alleen bij de betere speciaalzaken als je ook wat meer losse componenten koopt, maar moet je wel naar vragen of over onderhandelen.

Rob Eric Blank
10-09-2004, 08:49
Maar als ik bij correct voor +/- €400 koop(speakers+ versterker) zou de verkoper die kabels (metertje of 20?) er toch wel bij doen, of niet?
Of je krijgt geen bekabeling of erg slechte kabels. Koop je voor 400 Euro materiaal en klinkt het nog steeds bagger omdat je er slechte kables bij hebt.

Edgar Smit
10-09-2004, 09:21
Maar als ik bij correct voor +/- €400 koop(speakers+ versterker) zou de verkoper die kabels (metertje of 20?) er toch wel bij doen, of niet?
Of je krijgt geen bekabeling of erg slechte kabels. Koop je voor 400 Euro materiaal en klinkt het nog steeds bagger omdat je er slechte kables bij hebt.

Da's helaas waar, had die 400 euri even over het hoofd gezien. Voor sommigen is dat veel, voor een winkel als correct niets. Grote kans dus dat he er idd baggerkabels bij krijgt. Kan je beter voor 50 tot 100 euri zelf redelijek kabels kopen die wel voldoen. 2x2.5mm moet genoeg zijn om binen de 100 euri te blijven, misschien kun je zelfs nog wat dikker krijgen of eventueel korting bedingen omdat je ipv 400 nu 500 euri uitgeeft......

Edgar Smit
10-09-2004, 09:28
2 BNS speakers, ook 9 jaar oud, 70W
2 Sharp speakers, 4/5 jaar oud, 20W
2 goedkope kijkshop speakertjes van Marquant, 2 jaar oud, 150W


Als die BNS nog perfect klinken zou je kunnen overwegen om die voorlopig als fronts te gebruiken. Zelf heb ik 14 jaar oude Missions staan, maar het geluid wat daar uitkomt is nog steeds perfect en verpletterde mijn sattelietjes van Yamaha met gemak.

Die Sharps of die Marquants zou je zelfs als surrounds kunen aansluiten zodat je voorlopig in ieder geval toch een 5.1 opstelling hebt en wat meer ruimte in je budget voor goede kabels. Upgraden naar betere speakers is dan nog het enige, want de receiver en goede kabels heb je dan al.

Rob Eric Blank
10-09-2004, 09:31
Als die BNS nog perfect klinken zou je kunnen overwegen om die voorlopig als fronts te gebruiken. Zelf heb ik 14 jaar oude Missions staan, maar het geluid wat daar uitkomt is nog steeds perfect en verpletterde mijn sattelietjes van Yamaha met gemak.

Die Sharps of die Marquants zou je zelfs als surrounds kunen aansluiten zodat je voorlopig in ieder geval toch een 5.1 opstelling hebt en wat meer ruimte in je budget voor goede kabels. Upgraden naar betere speakers is dan nog het enige, want de receiver en goede kabels heb je dan al.

Ik hoor het vaak dat mensen hun oude speakers gebruiken ipv. satteliet speakers. Zelfs een Budget setje van JVC (a 500 Euro) klinkt beter met oude speakers!

damaster
10-09-2004, 12:55
Ik heb daar in de winkel geluisterd(nouja, bij Pielanen en van unen in gouda) naar die Magnat Symbol 500A, maar die verpletterden mijn stereo(i.c.m. een 100W receiver) En dat was 2.1 opstelling(2 speakertjes + subwoofer) Ik was van plan om ongeveer voor €50 aan kabels uit te geven, meer past gewoon niet in mijn budget(die €50 aan kabels past er eigenlijk al niet in, maargoed, ik kijk wel ff hoe ik dat op ga lossen) En die marquants zijn zó slecht, echt kijkshop crap. Hebben zowieso ook een rare aansluiting, 1 tulp-pluggetje met een ''dropveter'' eraan. Hoe sluit ik trouwens de subwoofer op de receiver aan? Wat voor kabel heb ik daar voor nodig?


/EDIT:
Heeft cash&carry ook een website, en zo nee, waar zitten ze?

Edgar Smit
10-09-2004, 14:16
Ik heb daar in de winkel geluisterd(nouja, bij Pielanen en van unen in gouda) naar die Magnat Symbol 500A, maar die verpletterden mijn stereo(i.c.m. een 100W receiver) En dat was 2.1 opstelling(2 speakertjes + subwoofer) Ik was van plan om ongeveer voor €50 aan kabels uit te geven, meer past gewoon niet in mijn budget(die €50 aan kabels past er eigenlijk al niet in, maargoed, ik kijk wel ff hoe ik dat op ga lossen) En die marquants zijn zó slecht, echt kijkshop crap. Hebben zowieso ook een rare aansluiting, 1 tulp-pluggetje met een ''dropveter'' eraan. Hoe sluit ik trouwens de subwoofer op de receiver aan? Wat voor kabel heb ik daar voor nodig?


/EDIT:
Heeft cash&carry ook een website, en zo nee, waar zitten ze?
Het heet, herinner ik me nu pas, Cash Converters, in en verkoop van tweedehands spul. Geen idee of ze een website hebben, in Den Haag zitten er in ieder geval al 2.

Receiver ->SUB sluit je meestal aan met een enkele cinch (tulp) kabel. Ook hier geldt, hoe beter(duurder) de kabel, hoe beter de kwaliteit. Maar informeer even bij de winkel, want als je een speakerset koopt hoor je er 1 bij te krijgen volgens mij.

Die kun je altijd nog vervangen voor een betere.

damaster
10-09-2004, 16:00
Da's mooi dat je er een subwooferkabel bij krijgt, ik zat zelf te denken dat ik zo'n €50 voor mijn oude terug kan krijgen, is dit te hoog/laag, of zal het wel ong. goed zijn?

Edgar Smit
10-09-2004, 16:15
Da's mooi dat je er een subwooferkabel bij krijgt,
Dat denk ik, maar informeer voor de zekerheid maar even.


ik zat zelf te denken dat ik zo'n €50 voor mijn oude terug kan krijgen, is dit te hoog/laag, of zal het wel ong. goed zijn?
daar durf ik geen enkele uitspraak over te doen. Zou eerst even checken of ze wel aan inruil doen....

En anders even op google naar cash converters zoeken, kijken wat ze daar bieden....

damaster
10-09-2004, 19:21
Heeft er toevallig iemand hier ervaring met http://members.home.nl/andredewit/ ? Ik zag een advertentie, en ik moet zeggen dat hij flink goedkoop is! De Magnat Symbol 5100A kost bij correct €299, en bij hem €189! Dat zet me toch wel aan het denken :roll:

Edgar Smit
11-09-2004, 22:48
Heeft er toevallig iemand hier ervaring met http://members.home.nl/andredewit/ ? Ik zag een advertentie, en ik moet zeggen dat hij flink goedkoop is! De Magnat Symbol 5100A kost bij correct €299, en bij hem €189! Dat zet me toch wel aan het denken :roll: Heb er geen ervaring mee, maar ik zou wel vragen of je eerst kan luisteren/kijken, voor hetzelfde geld verkoopt hij je een lege kast, waarmee ik niet wil zeggen dat hij een oplichter is, maar voorzichtigheid is gebodne bij aankopen via het web, lees de HIFIklapper forums maar....

damaster
12-09-2004, 11:53
Ik heb ook intresse in de Magnat Metric 7100A, maar bij Correct hebben ze alleen de zwarte, en ik wil wel graag de zilveren. Weet iemand een zaak waar ze deze voor ongeveer dezelfde prijs verkopen als bij correct, maar dan in het zilver?(bij correct kost 'ie €229)

damaster
12-09-2004, 15:44
Ik ben via via op de site www.pick2pay.nl gekomen, en daar hebben ze de JVC RX-5042 receiver voor €180 i.p.v. €219 bij correct! Ze hebben daar ook de volgende JBL speakersets: de SCS 260.5 voor €269 t.o.v. €399 voor correct, en de SCS 200.5 voor €199, zijn er mensen die ervaring met een van deze sets hebben?

de 200.5:

http://www.pick2pay.nl/images/Bild_2/3534_DE_SCS200.5.jpg

de 260.5:

http://www.pick2pay.nl/images/Bild_2/3536_DE_SCS260.5.jpg

Johan van den D.
12-09-2004, 19:40
http://www.pick2pay.nl/images/Bild_2/3534_DE_SCS200.5.jpg


http://www.pick2pay.nl/images/Bild_2/3536_DE_SCS260.5.jpgZien er heel strak uit kwa design. :wink:

damaster
12-09-2004, 20:48
Vond ik ook ja! :D Mijn voorkeur gaat toch wel behoorlijk uit naar de 260(de grotere) want die kleine zijn volgens mij wel érg klein, en die grotere zijn toch nog 30cm hoog, en ze zien er idd erg goed uit ja :)

Rob Eric Blank
13-09-2004, 13:18
Zelf denk ik wel dat het redelijke satteliet speakers zijn en ik zou ZEKER voor de grotere gaan!

Edgar Smit
13-09-2004, 13:40
Zelf denk ik wel dat het redelijke satteliet speakers zijn en ik zou ZEKER voor de grotere gaan!
YUP, zeker doen! 8)

damaster
13-09-2004, 14:47
Inderdaad, dat was ik ook van plan :D Die andere lijken me toch wel erg klein, dan kan ik beter voor die Magnats gaan

damaster
24-09-2004, 16:57
Weet iemand trouwens of de kabels aan de speaker vast zitten, of dat ze gewoon los te halen zijn(ik hoop voor ze het laatste :P )

Klaas Vorens
25-09-2004, 13:43
Kijk ook eens naar de merken Tangent & Eltax. Deze hebben voor lage prijzen ook uitstekende speakers. Zie www.aqe.nl / www.eltax.com / www.tangent-audio.com voor meer info!

Suc6 met je aankopen, TIP: let ook op de akoestiek van de ruimte waarin je de speakers gaat plaatsen!

damaster
25-09-2004, 16:57
Een set als deze:
http://www.24sound-shop.com/shop/images/dbase/10097-moviemaxx50_cherryg.gif
Is best leuk ja, hij kost €259, dus de prijs is ook te doen, er zit alleen geen sub bij, en ik wil het spul graag ook gewoon ophalen, maar turnhout is niet om de hoek :( En ik heb ook nog nooit van het merk gehoord(al zegt dat in mijn geval niet zoveel :P )

Edgar Smit
25-09-2004, 22:44
ziet er wel goed uit, moet ik zeggen. Maar ook ken het merk niet, heb je al geprobeerd wat reviews op het web te vinden?

damaster
26-09-2004, 11:45
Ik heb iets leuks gevonden! Bij Conrad(www.conrad.nl) verkopen ze 3 sets van Eltax. En allemaal flink goedkoop, zelfs goedkoper dan de prijs van een(volgens mij) goedkoop bedrijf in België..

http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3400/3400/3405/340569_AB_00_FB.EPS.jpg

€209,- Prijs belgië: €230,-

http://www1.nl.conrad.com/xl/3000_3999/3400/3400/3405/340568_AB_00_FB.EPS.jpg


€139,- Prijs belgië: €259,- !!!!!!!

http://www1.nl.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3500/3504/350493_BB_00_FB.EPS.jpg

€189,- Prijs belgië: €259,-


Mij lijkt zelf de 2e een mooie, vanwege de prijs, en het feit dat ik niet denk dat er veel verschil zal zitten tussen de sets qua prestaties vanwege de prijzen die ze er in belgië voor vragen. Waar ook een beetje de truc bij deze sets zit dat ze zo goedkoop zijn is dat er geen subwoofer bij zit, maar als ik die van €139 koop kan ik er natuurlijk een subwoofer bij kopen van een eurotje of €100-120!

raampie
26-09-2004, 17:28
eh, mijn bescheiden mening: goedkoop is duurkoop.

Dit zijn niet echt de speakers om het beste uit je stereo/DVD set te halen. Spaar even verder en koop wat goeds, koop een goede 2e hands set of koop het in fases (eerst een goede set voor speakers en daarna center en surround), maar wees voor al niet te ongeduldig.

Kijk nog eens goed naar Tip 1 van Charl!

damaster
27-09-2004, 16:23
Ik ben vanmiddag even bij fotoklein in de stad geweest(ik verwachtte er niet zoveel van, maar ik dacht toch even kijken) En daar hadden ze een Sony SS-FCR400 set staan. Het was het laatste (showroom) model, en hij ging voor een mooie prijs weg, namelijk €144! Nu hebben ze hier ook een beetje dezelfde truc toegepast als bij Eltax, er zit namelijk geen Subwoofer bij, maar dat vind ik niet zo erg, dan koop ik die er later wel bij. De set zag er mooi uit, zwart had eerst niet mijn voorkeur, maar ik vind het bij nader inzien toch mooi, en er verder ook geen krassen in ofzo. Dus ik denk dat als ik zaterdag het geld heb(denk ik wel, weet ik niet zeker) dat ik die speakerset ga ophalen, maar ik heb nog een paar dagen om alles goed te bekijken!

http://www.digitalhall.ru/catalog/acoustic_systems/ss-fcr400/ss-fcr400.jpg

damaster
28-09-2004, 15:07
Nou ze zijn gereserveerd, en het plan is om ze donderdag op te gaan halen :D

damaster
30-09-2004, 18:06
Nou, ik heb ze gekocht, en ik moet zeggen, een goed geluidje! :D Nu nog de receiver en dan is het af(naja, moet nog sub en DVD-speler bij, en af wordt het toch nooit :P )