PDA

Bekijk de volledige versie : Surround versterker + 5.1 set



Michael de Leng
09-09-2004, 08:07
Hallo allemaal,

Na een (welverdiende ;)) vakantie ben ik weer terug in het land, en gaat het dagelijkse leventje weer beginnen. ik ben al zo'n 3 maanden begonnen met het samenstellen van een mooie home theater. tot zover heb ik een (naar mijn mening) mooie tv, de philips 28pw8609. ook heb ik een tijdje terug de pioneer dv575a-s aangeschaft als dvd speler. ook hier niets dan lof over.

wat nu natuurlijk nog ontbreekt is een goede surroundversterker en boxen-set. Nu heb ik een niet al te groot budget maar ik vroeg me af wat misschien een mooie combinatie voor mij zou zijn. het lijkt me leuk om ook de versterker van pioneer te nemen (staat mooi in mijn kastje :D) en voor boxen zou eigenlijk ieder merk wel mooi zijn.

Nu wil ik graag van jullie weten wat een leuke combinatie voor een leuk prijsje zou zijn. ik zou zo niet precies weten hoeveel geld ik hiervoor uit moet trekken om een redelijke set te krijgen, maar als jullie hier een beetje helpen ga ik de komende maanden eens flink sparen, rondkijken en vooral luisteren :)

alvast bedankt,

Michael

Rob Eric Blank
09-09-2004, 08:15
Als je op het Home Theater deel van dit forum kijk dan zie je daar als het goed is al wat mogelijkheden wat betreft Receiver en speakersets.

Ten eerste, wat is een niet zo'n groot budget?
Ga je vooral film kijken of hecht je ook veel waarde aan muziek?

Michael de Leng
09-09-2004, 08:27
Ja ik heb al wel wat rondgekeken maar nog niet echt iets gezien waar ik helemaal weg van was.

Kwa budget weet ik niet echt zeker hoeveel ik ervoor uit moet trekken om een redelijke set te kopen, het wordt namelijk mijn eerste surroundset dus weet er nog niet zoveel van... ik denk toch maximaal zo'n 600 euro, en mocht dit niet genoeg zijn moet ik nog ff doorsparen ^^

De set gaat vooral gebruikt worden om films te kijken, en als ik muziek luister zijn dit meestal muziek-dvd's dus daar kan ik de 5.1 ook gewoon voor gebruiken toch?

Rob Eric Blank
09-09-2004, 10:02
Voor muziek DVD's kun je de 5.1 set zeker gebruiken. Alleen veel muziek fans willen dan geen kleine sattelietjes maar boekenplank of vloerstaanders als luidsprekers.
Alleen 600 Euro wordt het toch wel een satteliet systeem.

Herjan
09-09-2004, 10:15
Heb je nog speakers van een oude (stereo) set die je zou kunnen gebruiken voor surround?

En is de set bedoeld voor een slaapkamer of woonkamer? Hoe groot is de kamer?

Hoe gesteld ben je op goed stereo geluid en muziekweergave?

Is het een idee om de set niet in 1 keer aan te schaffen, maar in stappen? Dus beginnen met een goede receiver en goede fronts? Dan zit je dus even zonder center (kun je de TV voor inzetten) en surrounds (tenzij je nog twee oude speakers hebt). Ik ben persoonlijk namelijk groot tegenstander van sat/sub-setjes vanwege het gebrek aan middentonen, een schel hoog en een slap laag. Ik heb nog altijd geen sat/sub-setje gehoord die ik acceptabel vond voor muziek (eigenlijk ook niet voor film).

En zou tweedehands een optie zijn?

Edgar Smit
09-09-2004, 11:48
Herjan heeft helemaal gelijk. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat een satteliet systeem weinig midden geeft. Ik heb zelf een leuke set (Yamaha AVPACK104) maar heb wel de bijgelverde fronts door missions die ik nog had vervangen, dat is dus echt een heel verschil. Helemaal als je veel muziek luistert zul je dat echt merken t.o.v. een sattelietopstelling.

Dus juist als je veel muziek luistert is het belangrijk goede fronts aan te schaffen, dus kijk voor een losse receiver binnen je budget, en kijk of je er eerst 2 losse "gewone" speakers als fronts bij kan aanschaffen. De surrounds kun je alsnog later aanschaffen, evenals de center. En Gouden tip, koop goede kabel, dat maakt veel verschil :!:

Rob Eric Blank
09-09-2004, 12:19
Liever goede stereo dan slechte 5.1 opstelling!

Herjan
09-09-2004, 12:25
Liever goede stereo dan slechte 5.1 opstelling!
Amen, my bro', Amen! 8)

(maar beide gecombineerd in 1 is nóg leuker!)

Herjan
09-09-2004, 12:30
Herjan heeft helemaal gelijk.
Ik print dit even uit om thuis op aan de muur te hangen, zodat mijn vriendin er wat vaker aan herinnerd wordt... ;)


En Gouden tip, koop goede kabel, dat maakt veel verschil :!:
Haha! Je bent wel helemaal om, hè, sinds je de Oehlach's hebt aangeschaft? (y)

Maar inderdaad: "instappers" vergeten en onderschatten vaak het budget voor bekabeling. En dan is Oehlbach nog eigenlijk 1 van de budgetmerken onder de betere kabelfabrikanten. Ik stapte over van de Oehlbach 2x2.5mm koper speakerkabels naar QED Silver Anniversary (toegegeven: ook betere pluggen erbij) en de upgrade was de moeite waard! :D

basset
09-09-2004, 12:31
Sorry mensen, dat is jullie mening, maar het blijft toch echt persoonlijk van wat beter klinkt.

Voor de een is het een ramp, voor de ander geen probleem en klinkt het gewoon goed.

Ik heb mijn Elipson Fronts nu (tijdelijk) alleen als speakerstands voor mijn MS premiere set en ik heb absoluut geen klachten.

Herjan
09-09-2004, 12:37
Sorry mensen, dat is jullie mening, maar het blijft toch echt persoonlijk van wat beter klinkt.

Voor de een is het een ramp, voor de ander geen probleem en klinkt het gewoon goed.

Ik heb mijn Elipson Fronts nu (tijdelijk) alleen als speakerstands voor mijn MS premiere set en ik heb absoluut geen klachten.
Je bedoelt de vergelijking tussen satelietjes en (semi-) full range speakers? Ik kan me voorstellen dat satelietsetjes acceptabel genoeg zijn voor veel mensen, maar ik geloof niet dat iemand met een serieus gezicht kan zeggen dat satelietjes net zo goed klinken als floorstanders of standmounters.

"Goed genoeg" is heel iets anders dan "even goed".

Maarre... verschillen we nu van mening of zeggen we het zelfde met andere woorden?

basset
09-09-2004, 12:46
Sorry mensen, dat is jullie mening, maar het blijft toch echt persoonlijk van wat beter klinkt.

Voor de een is het een ramp, voor de ander geen probleem en klinkt het gewoon goed.

Ik heb mijn Elipson Fronts nu (tijdelijk) alleen als speakerstands voor mijn MS premiere set en ik heb absoluut geen klachten.
Je bedoelt de vergelijking tussen satelietjes en (semi-) full range speakers? Ik kan me voorstellen dat satelietsetjes acceptabel genoeg zijn voor veel mensen, maar ik geloof niet dat iemand met een serieus gezicht kan zeggen dat satelietjes net zo goed klinken als floorstanders of standmounters.

"Goed genoeg" is heel iets anders dan "even goed".

Maarre... verschillen we nu van mening of zeggen we het zelfde met andere woorden?

Ja en nee. Het hangt gewoon helemaal van de persoon af. Ik hoor in een direct vergelijk met mijn Elipsons wel verschil, maar ik kan niet zeggen dat ik het een beter vind klinken dan het ander. Het klinkt gewoon anders.

Toen ik een tijdje niet de elipsons gehoord had en ze weer eens aansloot zonder de ms eerst te beluisteren kon ik ook niet echt zeggen dat de elipsons beter klonken. Nogmaals, ze klonken gewoon anders.

Het is gewoon heel persoonlijk en ik denk dat het onzin is om sattelietsetjes bij voorbaat uit te sluiten omdat ze niet goed zouden zijn. Er zijn hele slechte, maar ook hele goede.

My 2 cents

Rob Eric Blank
09-09-2004, 12:57
Ik denk dat niemand met sattelietjes zal zeggen dat het beter klinkt dan full range vloerstaanders. Als je minder muziek luisterd en vooral veel films kijkt dan zijn satteliet luidsprekers voor het meren deel van de mensen goed genoeg, alleen muziek liefhebbers hebben toch veel liever full range speakers, satteliet klinkt dan gewoon minder!

Laat ik nou meer dan 50% van mn tijd muziek luisteren.

Herjan
09-09-2004, 12:58
My 2 cents
Well spent...

Maar je hebt gelijk: er zijn wel goede sets. Als je o.a. KEF heeft wel mooie sat/sub-sets. Maar daar betaal je dan wel voor. Maar bijvoorbeeld mijn schoonvader heeft een setje waarvan je zegt: goed dat die speakertjes aan een snoertje vastzitten, anders zouden ze wegwaaien...

Maar goed: hij geniet ervan, dus is het goed.

Edgar Smit
09-09-2004, 13:16
@ Herjan: Idd, helemaal om na die overgang naar de Oehlbach, een relatief kleine financiele stap die zoveel verschil maakt :P kan ik iedeeen aanraden (doe ik dus ook!)

@Basset/Roberto : een aantal mensen hier hebben denk ik ook de leeftijd die niet eens meer een platenspeler gekend hebben, of weten van het bestaan van merken als Nakamichi, Luxman etc.. Diezelfde mensen hebben eigenlijk dus ook vaak geen echte analoge stereo muziek meegekregen op waardige analoge installaties maar meestal discomuziek of wat rockmuziek op normale huis,tuin en keuken setjes.

Zo'n 14 jaar geleden kocht ik mijn Sansui set en werd door iedereen voor gek verklaard dat ik zoveel (5000 guldentjes) uitgaf aan een stereotoren, en dan nog wel met losse componenten. Nee Schneider moest je hebben, dat was mooi, of kant en klaar setjes van Sharp of Akai. Nu ben ik pas 34, maar na het wat rondzwerven op dit forum en een aantal winkelbezoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat de echte High End liefhebbers heel wat waren afgezwakt, maar nu een comeback aan het maken zijn. En met de opkomst van MM etc, komt ook het HighEnd gama aan bod voor het grotere publiek en wordt het weer gewaardeerd om kwaliteit te kopen :!:

Maar ok, mijn punt is, Als je dus al het echte HIFI stereo bent gewend van een goede installatie, dan is een sattelietsysteem echt niet voldoende om je het volle geluid te geven via een HT 5.1 opstelling. Echter, Ben je gewend om gewoon een lekker herkenbaar en voor jou voldoende geluid te horen, zul geen bezwaar hebben tegen zo'n opstelling. Echter, voor iemand die bijvoorbeeld het vallende glas in P.I. van dire straits gewend is te horen zonder belachelijk hard volume (is een voorbeeld), zal het niet voldoende zijn. M.a.w. met name de 20 en jonger zal niet zoveel waarde hechten aan HighEnd, terwijl de 30+ er juist weer meer waarde aan gaat hechten. Denk ik, maar ik ben geen psycholoog (al was dit een aardige poging, toch?)

Rob Eric Blank
09-09-2004, 13:29
@ Edgar, hele goede poging tot psychologie
Je heb 2 doelgroepen genoemd, de 30+ en de jonger dan 20. Ga ik dan met mn 24 jaar. Ik behoor dus nog tot de generatie de platenspeler heeft gekend.......ojee ik voel me oud (nouja in de house wereld wordt deze nog steeds gebruikt). Ben dus meer van de cassetebandjes generatie ;-).

Of je vloerstaanders en top end wil (nouja dat kan ik ook nog niet zeggen met mijn set) heeft te maken met een muziek hobby van mij. Vooral aangestoken door mn moeder die erg muzikaal onderlegd is en zodoende hadden we thuis eigenlijk altijd al kwalitatief goede spullen op audio gebied. Ben je eenmaak verwend met die spullen dan wil je niet meer zonder. Kwam ik bij vrienden op bezoek die een Bose 3.2.1 set, goedkopere Yamaha met sattelietjes, etc. dan viel mij dat erg tegen. Ik mistte iets in het geluid en leek wel of je alleen de schreeuwerige hoge tonen hoorden en een beetje gedreun. Wel veel vollume maar weinig inhoud. Vloerstaanders hoef je niet zo luid te zetten om meer van het gehele spectrum van het geluid te horen, bv. een acoustische gitaar doet het goed op vloerstaanders.

Als ik misschien die high end systemen niet gewend was dan zou ik waarschijnlijk ook meer dan tevreden zijn met vloerstaanders. Kef is idd een uitzondering en klinkt meer dan redelijk, ook wat betreft muziek.

Smaken verschillen, maar ik denk zelf dat het merendeel van de mensen vloerstaanders het mooit vinden klinken, maar die uit budgetaire of estetische overwegingen niet aanschaffen.

basset
09-09-2004, 13:40
Misschien had ik nooit moeten gaan drummen ;)

Nee echt, met mn 32 zijn mn gehoorgangen misschien niet meer zo goed. Maar ik vind mijn satjes echt goed klinken. Nu moet ik ook zeggen dat ik veel minder naar muziek "luister" Ik heb het wel op staan, maar ga er niet echt voor zitten. Maar dat doet het overgrote deel niet. Hoewel de mensen hier op het forum dus wellicht juist weer wel, maar ja, het is dan ook een audio/video forum nietwaar?

Edgar Smit
09-09-2004, 13:54
@Roberto, Ik zei al, ik ben geen psycholoog, maar je geeft wel meteen aan dat jij dus idd WEL het genot hebt gekend van een goede installatie en hebt leren luisteren naar muziek. Velen, vooral jongeren vind ik, hebben dat niet en missen dus ook het "luisteren" zoals jij en ik dat doen.


Misschien had ik nooit moeten gaan drummen ;)

Nee echt, met mn 32 zijn mn gehoorgangen misschien niet meer zo goed. Maar ik vind mijn satjes echt goed klinken. Nu moet ik ook zeggen dat ik veel minder naar muziek "luister" Ik heb het wel op staan, maar ga er niet echt voor zitten.

Daar zit nou precies het verschil tussen luisteren en luisteren :D


Maar dat doet het overgrote deel niet. Hoewel de mensen hier op het forum dus wellicht juist weer wel, maar ja, het is dan ook een audio/video forum nietwaar?

de beruchte zwerende vinger of bus :!:

Michael de Leng
09-09-2004, 14:19
Een boel reacties als je een middagje weg bent zeg :)
Het merendeel van de mensen zegt dus dat vloerstaanders voor muziek een stuk beter zijn dan sateliet speakers.
misschien is dit dan een betere optie. ik heb op het moment een 2.1 setje van pioneer aangesloten die voor muziek (vind ik zelf en veel mensen die hem gehoord hebben ook) erg mooi klinkt.

(http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=382&taxonomy_id=42-53)

@ Herjan: ik weet niet of ik deze speakers zou kunnen gebruiken in mijn toekomstige 5.1 opstelling. de subwoofer is geen actieve dus waarschijnlijk niet zo best voor films, maar de andere speakers zijn misschien wel bruikbaar?

Het lijkt me inderdaad een goed idee om de set in stappen aan te schaffen, zeker ook omdat ik veel geld aan mijn studie kwijt ben. dus misschien eerst inderdaad een goede receiver en 2 frontspeakers. nu is dan mijn vraag welke speakers volgens jullie een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben binnen mijn budget

Herjan
09-09-2004, 14:44
Een boel reacties als je een middagje weg bent zeg :)
Tja, soms breekt er opeens een discussie uit. Vooral als iemand (in dit geval ondergetekende) roept dat het één beter is dan het ander...


Het merendeel van de mensen zegt dus dat vloerstaanders voor muziek een stuk beter zijn dan sateliet speakers.
Vloerstaanders of speakers die op standaard staan. Dus deze:
http://www.quad-hifi.co.uk/p_22L.jpg of deze http://www.quad-hifi.co.uk/p_12l.jpg

Voor grote kamers zijn floorstanders meestal beter geschikt, voor kleinere kamers kun je beter kiezen voor standmounters/bookshelve speakers.



misschien is dit dan een betere optie. ik heb op het moment een 2.1 setje van pioneer aangesloten die voor muziek (vind ik zelf en veel mensen die hem gehoord hebben ook) erg mooi klinkt.

(http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=382&taxonomy_id=42-53)

@ Herjan: ik weet niet of ik deze speakers zou kunnen gebruiken in mijn toekomstige 5.1 opstelling. de subwoofer is geen actieve dus waarschijnlijk niet zo best voor films, maar de andere speakers zijn misschien wel bruikbaar?
Die sub wordt dan inderdaad wat lastiger. Die moet door een externe versterker gevoed worden. Die andere speakers kun je perfect voor surround gebruiken.


Het lijkt me inderdaad een goed idee om de set in stappen aan te schaffen, zeker ook omdat ik veel geld aan mijn studie kwijt ben. dus misschien eerst inderdaad een goede receiver en 2 frontspeakers.
In stappen kopen is nog leuker ook! Niet slechts 1 keer de kick van winkels bezoeken en iets nieuws in huis halen, maar elke keer weer!


nu is dan mijn vraag welke speakers volgens jullie een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben binnen mijn budget
Moeilijk om te adviseren. Advies bllijft: ga zelf luisteren.

Toch een optie:
Stel je neemt als receiver de Marantz SR4400 (http://www2.correct.com/artikel.php?VOORRAADSOORT=A&KLASSE=2&SOORT=9519&ARTNR=262486&PHPSESSID=8e2f1442765fdea8b33a3e1c78606bf5) voor 349 euro. Dan houd je dus 250 euro over voor speakers. De Magnat Motion 990 zou wat zijn (zie deze advertentie (http://www2.correct.com/images/advertenties/CE_strook2_1-02-09-2004.png?PHPSESSID=8e2f1442765fdea8b33a3e1c78606bf 5), voor slechts 99 euro/stuk. Houd je nog 50 euro over voor fatsoenlijke bekabeling (Oehlbach 2x2.5mm of zo) en een digitale interlink (voor tussen DVD en Receiver).

Gewoon een ideetje... Die Magnats heb ik pas gehoord bij een vriend i.c.m. een NAD receiver en vond ik erg netjes presteren voor die prijs!

Edgar Smit
09-09-2004, 14:46
Michael, die speakertjes zou je zelfs beter als surrounds kunnen gebruiken, waardoor je met een paar goede fronts en goede receiver geen subwoofer nodig hebt en je hebt wel meteen surround geluid. Kun je ze later altijd nog vervangen door betere als ze niet voldoen.

Is je budget nog steeds hetzelfde(600), of heb je in je middagje weg nog wat extra's weten te sparen :wink: :?:

Zelf ben ik weg van Yamaha, met name omdat ze (volgens mij en andere mensen) ook op stereo gebied een zeer goed geluid geven. Maar ook NAD wordt zeer gewaardeerd, of HK.

Maar ik zou wel gaan voor zuilspeakers en niet voor een sattelietsysteem, juist omdat je je bestaande speakers als surround kunt gaan gebruiken is het zonde om een sattelietsysteem aan te schaffen en ik denk dat er meer forummers met mij eens zijn :?: (ik weet het wattage is minimaal, maar als surrouns denk ik dat dat makkelijk kan)
Oh ja, goede kabels niet vergeten heh :wink:

basset
09-09-2004, 14:47
Een boel reacties als je een middagje weg bent zeg :)
Het merendeel van de mensen zegt dus dat vloerstaanders voor muziek een stuk beter zijn dan sateliet speakers.
misschien is dit dan een betere optie. ik heb op het moment een 2.1 setje van pioneer aangesloten die voor muziek (vind ik zelf en veel mensen die hem gehoord hebben ook) erg mooi klinkt.

(http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=382&taxonomy_id=42-53)

@ Herjan: ik weet niet of ik deze speakers zou kunnen gebruiken in mijn toekomstige 5.1 opstelling. de subwoofer is geen actieve dus waarschijnlijk niet zo best voor films, maar de andere speakers zijn misschien wel bruikbaar?

Het lijkt me inderdaad een goed idee om de set in stappen aan te schaffen, zeker ook omdat ik veel geld aan mijn studie kwijt ben. dus misschien eerst inderdaad een goede receiver en 2 frontspeakers. nu is dan mijn vraag welke speakers volgens jullie een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben binnen mijn budget

Mordaunt short heeft naar mijn mening mooie speakers in de "goedkopere" prijsklassen. De 904 of 906 bijvoorbeeld. Of gewoon de boekenplank (902) voor 59 euro bij correct!!!

Maar er zijn ook een heleboel andere merken die goede goedkoe speakers hebben. (Tannoy, Dali, B&W geloof ik ook)

Edgar Smit
09-09-2004, 15:00
Michael, die speakertjes zou je zelfs beter als surrounds kunnen gebruiken, waardoor je met een paar goede fronts en goede receiver geen subwoofer nodig hebt en je hebt wel meteen surround geluid. Kun je ze later altijd nog vervangen door betere als ze niet voldoen.

Is je budget nog steeds hetzelfde(600), of heb je in je middagje weg nog wat extra's weten te sparen :wink: :?:

Zelf ben ik weg van Yamaha, met name omdat ze (volgens mij en andere mensen) ook op stereo gebied een zeer goed geluid geven. Maar ook NAD wordt zeer gewaardeerd, of HK.

Maar ik zou wel gaan voor zuilspeakers en niet voor een sattelietsysteem, juist omdat je je bestaande speakers als surround kunt gaan gebruiken is het zonde om een sattelietsysteem aan te schaffen en ik denk dat er meer forummers met mij eens zijn :?: (ik weet het wattage is minimaal, maar als surrouns denk ik dat dat makkelijk kan)
Oh ja, goede kabels niet vergeten heh :wink:
En Herjan was me dus al voor met identieke reactie. komt door mijn enorm trage verbinding hier op de zaak :wink:

Herjan
09-09-2004, 15:02
...komt door mijn enorm trage verbinding hier op de zaak :wink:
Yeah, right! Je wordt gewoon oud, Ed! (6)

Edgar Smit
09-09-2004, 15:16
...komt door mijn enorm trage verbinding hier op de zaak :wink:
Yeah, right! Je wordt gewoon oud, Ed! (6)
oud en papa, leuke combinatie om eens een liedje over te schrijven :D .

Nee ik zit hier op het WWW via een intranet en een firewall die enorm is :( . Om op DVD.nl te posten en te kunnen blijven moet ik elke 3 geposte berichten zo' beetje weer opnieuw IE opstarten :cry: , op sommige pagina's kan ik niet eens komen :? en een simpele tekst email doet er gemiddeld 10 minuten over om aan te komen bij mij :evil: . Ligt gelukig dus niet echt of echt niet aan mij 8) .
Gelukkig kan ik dus wel, op DVD.nl :!:

Michael de Leng
09-09-2004, 21:34
Herjan en edgar allebei bedankt voor de goede info :)
Ik hoopte zelf ook al dat ik de pioneer speakers als surrounds zou kunnen gebruiken. ze zijn iets groter als de gemiddelde sateliet speakers dus er zouden wat meer middentonen uit moeten komen.
zowel die magnat als mordaunt speakers zien er erg goed uit, en niet eens zo duur als ik verwacht had.

ik ben nog steeds van plan om inderdaad ongeveer 600 euro uit te geven aan deze spullen, alleen ik ben bang dat ik er nog even mee moet wachten. heb namelijk net voor 350 euro boeken moeten bestellen voor eerste kwartaal studie, en schoolgeld van 300 komt er ook weer aan. ik kan het op het moment dus helaas nog niet missen.
maargoed er is geen haast bij. voorlopig voldoet mijn 2.1 setje nog prima, en als ik weer wat meer te besteden heb breng ik het onderwerp wel weer naar boven :)
voorlopig ga ik gewoon een beetje rondkijken, luisteren en vooral veel sparen :P

Michael de Leng
10-09-2004, 08:06
En toch kan ik mijn kooplust weer niet beheersen :P
ik ga proberen toch geld vrij te maken voor 2 front speakers. deze zet ik dan voor nu in de plaats van de pioneer speakers. eerst dacht ik de versterker aan te schaffen, maar dan zou ik tijdelijk geen bass hebben. want de subwoofer kan niet verbonden worden met een surround versterker.

Ik ga als ik volgende week tijd heb eens wat speakers beluisteren bij echo audio in middelburg, en als ik mijn keuze gemaakt heb laat ik het weten :D

Herjan
10-09-2004, 08:16
Succes met luisteren en met je studie! ;)

Studie sucks! HiFi kopen rules! :twisted:

Edgar Smit
10-09-2004, 08:38
Succes met luisteren en met je studie! ;)

Studie sucks! HiFi kopen rules! :twisted:

Geen studie ->geen baan -> geen geld -> geen HIFI :evil:
wel studie -> goede baan -> wel geld -> WEL HIFI :D
deze twee zijn dus bijna onlosmakelijk met elkaar vebonden :wink:

Maar idd, veel luisterplezier, veel voorpret (nee geen spel :D ) en zelfs hets paren zou leuk moeten zijn als je weet waarvoor je spaart!

Rob Eric Blank
10-09-2004, 08:46
Michael, meer geld is altijd handig.
Net zoals een aantal mensen hier adviseerde is het gebruik van goede fronts essentieel en kun jij je oude speakers als surrounds gebruiken.

Michael de Leng
10-09-2004, 10:34
Haha bedankt voor de tips allemaal :)
aan de ene kant is studie erg lastig inderaad.
maar aan de andere kant wat edgar zegt:
geen studie geen geld geen hifi! :cry:


Ik weet dus waar ik het voor doe :D

Michael de Leng
14-09-2004, 20:42
Ik heb mijn nieuwe front speakers binnen :D:D:D
via een collega van mijn broer heb ik een tweetal (iets oudere) jbl zuilen over kunnen nemen voor het luttele bedrag van 100 euro!
het type is volgens mij mx-1500. ik vind ze iig geweldig klinken.

Michael de Leng
15-09-2004, 08:55
Nieuw vraagje:

Ik heb nu de 2 jbl speakers aangesloten op de versterker van mijn 2.1 setje van pioneer (voor link zie iets verder terug in deze thread).
Nu is het punt alleen dat alle lage tonen nog steeds naar het subwoofertje (die nu toch wel heel klein lijkt :P ) gestuurd worden, en dat de bass speaker van de jbl's eigenlijk niet gebruikt wordt. is er een manier om ervoor te zorgen dat de bass ook richting de stereo speakers gaat? :twisted:

alvast bedankt,

Michael

Johan van den D.
15-09-2004, 19:33
Dat kan door in je receiver de speakers op "large" in te stellen.

Michael de Leng
15-09-2004, 23:17
Dat kan door in je receiver de speakers op "large" in te stellen.

Het punt is alleen dat die optie niet op mijn receiver zit...
ik geloof wel op mijn dvd speler maar denk niet dat dat werkt.

Rob Eric Blank
16-09-2004, 09:13
5.1 receivers hebben dat wel, als je de speakers op Large zet gaat een groot deel van de bassen naar je desbetreffende speaker ipv. je sub.
Die 2.1 set zal dat waarschijnlijk niet hebben, omdat die geleverd wordt met deze speakers en er normaliter geen andere speaker op aangesloten zouden worden.
Trouwens gefeliciteerd met je nieuwe speakers!

Edgar Smit
16-09-2004, 13:08
mooi dat je toch voor weinig goede speakers heb kunnen bemachtigen. Dat Pioneer setje is idd met 2.1 speakers en zal de bas niet naar je JBL's kunnen sturen.
Maar, je hebt nu surrounds EN fronts, dus nu is je budget wat groter voor een centre en receiver!!!!!!
Kijk eens wat rond, voor 600 euri zal je dnek ik toch een hele leuke reciever en losse centre moeten kunnen aanschaffen....

Michael de Leng
16-09-2004, 13:47
Ja dat moet wel lukken inderdaad... ben erg blij met die speakers :)
ik heb ook ff rond zitten neuzen voor een tweedehands receiver en heb de mogelijkheid om deze voor 150 euri te kopen: http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=1601&taxonomy_id=62-98
iemand ervaring ermee?
ben benieuwd.. :D

Edgar Smit
16-09-2004, 14:31
Michael,

Geen fout apparaatje, houdt er alleen wel rekening mee dat hij geen A/B speaker aansluiting heeft, dus je kan geen 2 verschillende fronts aansluiten (volgens mij lag dat ook niet in je planning, maar je weet maar nooit) en er zit "auto-speaker configuration" op. Moet je wel even nakijken of je eventueel ook handmatig nog de speakerinstellingen kan doen, is wel van belang omdat gehoor iets persoonlijks is. Als er dus een mogelijkheid is, ga eens naar een winkel waar ze deze verkopen en ga luisteren en vraag alles wat je erover wilt weten.

Lees wel ff dit draadje ook : http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=26181

Of kijk hier in het forum bij hardware aangeboden

Michael de Leng
16-09-2004, 16:11
Bij nader inzien zie ik daar toch vanaf. mijn broer werkt bij elektronica zaak en heeft dat apparaatje ook staan en zegt dat ie niet zo fijn klinkt. ik ga dus maar even doorsparen voor het betere werk :)
dan een keer een dagje richting correct in rotterdam en wat moois uitzoeken :D