PDA

Bekijk de volledige versie : CD-i en 5" cd-video/Laserdisc op je dvd-speler



Oakey
13-09-2004, 16:08
Iets voor de techneuten onder ons. Op de tegenwoordige generatie dvd-spelers kun je een keur aan formaten afspelen: cd-audio, dvd-audio, SACD, DivX, MPEG/JPG/MediaPlayer/MP3 files, VCD, dvd etc.

Wat echter niet kan is oude CD-i of 5" Laserdiscs (het videogedeelte) afspelen, terwijl de schijfjes in principe wel in de lade passen. Ik weet natuurlijk wel dat cd-i MPEG1 is en laserdisc het videobeeld zelfs analoog heeft opgeslagen. De huidige formaten zijn meen ik allemaal MPEG2-varianten.

Ik snap ook dat het uiteraard commercieel niet erg interessant is voor fabrikanten om te investeren in de backward-compatibility van deze formaten. Toch zal er wel een kleine markt voor zijn: ik denk dat er meer Cd-i en 5"-laserdiscs in omloop zijn dan dvd-audioschrijven bijvoorbeeld. Ik ben dan ook vooral benieuwd of het technisch kan. Ligt het aan de processor? Is het ingewikkeld om het analoge beeld van een laserdisc te plukken (ook bij een dvd moet het beeld uiteindelijk weer analoog naar de tc gestuurd worden toch)? Zou zo'n dvd-speler te ontwikkelen zijn of resulteert er dan een onbetaalbaar apparaat?

Rob Eric Blank
13-09-2004, 16:22
Goede vraag...zelf zou ik het antwoord niet weten.
De processoren zouden technisch gezien het CD-i signaal wel moeten kunnen verwerken,maar wil niemand die technologie van Philips gebruiken. Misschien zit het ook wel met rechten en dat een fabrikant geld moet afstaan aan Philips.
Een echt unique selling point is CD-i afspelen niet denk ik, evenals laserdiscs....

Henk van der Weerdt
13-09-2004, 17:16
Komt mijn kennis van de EmuScene nog een beetje van pas..

Het is op dit moment nog niet mogelijk om een complete cd-i speler te emuloren. Een poging om dit wel te doen is hier te vinden:

http://www.zophar.net/cd-i.html

het MPG gedeelte: dus de AVSEQ01.dat is gewoon met MediaPlayer te bekijken.

Jaco
13-09-2004, 17:40
Nu kan ik mij voorstellen dat cd-i evtueel op een ander merk of type ineens wel kan, omdat het in principe gewoon mpeg1 is en dus eigenlijk een video-cd. Misschien ligt het net aan het type cd-i schijfje.

Dan cd-video: dit principe ligt toch iets anders omdat de schijf vele malen sneller rond moet draaien om zijn anologe signalen door te voeren (plus minus 1440 RPM startsnelheid) , dit is dus een extra investering voor de fabrikant om het apparaat compatibel te maken voor een systeen wat eigenlijk zo goed als weg is. Dus eigenlijk weggegooit geld. Overigens hebik nog wel een paar van die 5" schijfjes liggen die in de loop der jaren alleen maar slechter worden.

Bambi
13-09-2004, 19:37
Wat echter niet kan is oude CD-i of 5" Laserdiscs (het videogedeelte) afspelen, terwijl de schijfjes in principe wel in de lade passen.
Als je met CD-i bedoelt de interactieve content, dan kun je dat waarschijnlijk wel vergeten. Daarvoor moet de volledige processor van de CD-i speler worden ge-emuleerd. Zelfs Philips heeft redelijk kort na de introductie van DVD een DVD-speler aangekondigd die CD-i volledig zou moeten ondersteunen, maar deze nooit werkelijk op de markt gebracht.... Ik denk dus dat de enige CD-i schijfjes die je op je DVD-speler kunt afspelen de Video-only schijfjes zullen zijn (oftewel de normale VideoCD).

Oakey
13-09-2004, 19:41
Overigens hebik nog wel een paar van die 5" schijfjes liggen die in de loop der jaren alleen maar slechter worden.
Op eBay gaan die voor torenhoge prijzen weg!

ZoekenDVD
13-09-2004, 20:31
Overigens hebik nog wel een paar van die 5" schijfjes liggen die in de loop der jaren alleen maar slechter worden.
Op eBay gaan die voor torenhoge prijzen weg!

HAHAHA.... Je hoeft maar een scheet te laten en die wordt al verkocht op dat F*cking Ebay...
Laatst had iemand een uitgespuugt kauwgumpje van Britney Spears op Ebay gezet.

Mike Philippens
13-09-2004, 20:55
Overigens hebik nog wel een paar van die 5" schijfjes liggen die in de loop der jaren alleen maar slechter worden.
Op eBay gaan die voor torenhoge prijzen weg!

HAHAHA.... Je hoeft maar een scheet te laten en die wordt al verkocht op dat F*cking Ebay...
Laatst had iemand een uitgespuugt kauwgumpje van Britney Spears op Ebay gezet.
Als je nou een scheet van Britney was... :roll: Hmmm....smaakvol!

Richard B.
13-09-2004, 21:25
Er bestaan wel gecombineerde Laserdisc/dvd-spelers: Pioneer heeft er op z'n minst eentje uitgebracht (zie http://www.you-review.net/Pioneer-DVL-919-LaserDisc-DVD-Combo_I19201.html ).

Volgens mij zijn ze trouwens niet meer in productie. :(

Oakey
13-09-2004, 22:27
HAHAHA.... Je hoeft maar een scheet te laten en die wordt al verkocht op dat F*cking Ebay...
Het interessante aan die 5" laserdisc-singles is dat die vlak voor de doorbraak van cd-singles op de markt waren. Veel B-kantjes etc. uit die tijd zijn niet op cd uitgebracht en zijn alleen digitaal te krijgen op laserdisc (of cd-video zoals het toen nog heette). Het audiogedeelte kun je gewoon in iedere cd-speler afspelen.


Er bestaan wel gecombineerde Laserdisc/dvd-spelers: Pioneer heeft er op z'n minst eentje uitgebracht (zie http://www.you-review.net/Pioneer-DVL-919-LaserDisc-DVD-Combo_I19201.html ).
Cool dingetje! Ik wist niet dat ze bestonden.

Peter Duyts
14-09-2004, 12:56
de laserdiscschijfjes kan je niet afspelen, die video staat er immers analoog op (laserdisc beeld is niet digitaal maar ongecomprimeerde analoge stream)
Hierdoor kan een digitale lezer er niet aan uit

Marco van Knotsenburg
14-09-2004, 15:33
Het interessante aan die 5" laserdisc-singles is dat die vlak voor de doorbraak van cd-singles op de markt waren. Veel B-kantjes etc. uit die tijd zijn niet op cd uitgebracht en zijn alleen digitaal te krijgen op laserdisc (of cd-video zoals het toen nog heette). Het audiogedeelte kun je gewoon in iedere cd-speler afspelen.

Idd, zo ben ik nog op zoek naar de cd-video van With Or Without You van U2. Heeft iemand deze toevallig te koop/ruil voor mij?

Is het niet mogelijk om apart op een cd-rw te branden om te kunnen kijken? Ik heb nog zo'n ding van het nationale muziekkado, die zou ik toch nog wel eens op mijn TV willen bekijken eigenlijk.

Oakey
14-09-2004, 16:47
Idd, zo ben ik nog op zoek naar de cd-video van With Or Without You van U2. Heeft iemand deze toevallig te koop/ruil voor mij?
Wil je echt de cd-video hebben? Er is ook een cd-single van, te vinden op eBay vanaf €0,01. De cd-video van With or without your staat ook op eBay maar moet €449 opbrengen....

Marco van Knotsenburg
14-09-2004, 16:59
Ehhhh. Ja, ik bedoel écht de cd-video. 'k Wist niet dat hij zoveel waard was/moest opbrengen. Belachelijke prijs op e-bay trouwens. En dat terwijl 'ie volgens dit topic lastig af te spelen is. :shock:

Ik heb nog steeds spijt dat ik hem destijds niet gelijk heb gekocht.

Oakey
14-09-2004, 17:15
Ehhhh. Ja, ik bedoel écht de cd-video. 'k Wist niet dat hij zoveel waard was/moest opbrengen. Belachelijke prijs op e-bay trouwens. En dat terwijl 'ie volgens dit topic lastig af te spelen is. :shock:

Ik heb nog steeds spijt dat ik hem destijds niet gelijk heb gekocht.

Op marktplaats.nl willen nog wel eens wat cd-video's langskomen.
Ik had er een aantal van The Cure, die heb ik een aantal maanden geleden ook op eBay verkocht, leverden ook iets van €50 per stuk op.

ZoekenDVD
14-09-2004, 20:36
Ehhhh. Ja, ik bedoel écht de cd-video. 'k Wist niet dat hij zoveel waard was/moest opbrengen. Belachelijke prijs op e-bay trouwens. En dat terwijl 'ie volgens dit topic lastig af te spelen is. :shock:

Ik heb nog steeds spijt dat ik hem destijds niet gelijk heb gekocht.

Op marktplaats.nl willen nog wel eens wat cd-video's langskomen.
Ik had er een aantal van The Cure, die heb ik een aantal maanden geleden ook op eBay verkocht, leverden ook iets van €50 per stuk op.

Bla....Bla....Bla...
Hebben we het hier nou over de mogelijkheden van CD-I en Laserdisc of begint dit Topic een soort ideeentopic te worden van hoe ik iets kan verkopen.

Ik zeg slotje (6)

Oakey
14-09-2004, 20:44
Ik zeg slotje (6)

Wat een gezeur, ik help alleen iemand die een vraag stelt die wel degelijk over laserdisc gaat. Net zo offtopic als mensen die VHS-collectors-boxen analyseren in Star Wars topics.


Is het niet mogelijk om apart op een cd-rw te branden om te kunnen kijken? Ik heb nog zo'n ding van het nationale muziekkado, die zou ik toch nog wel eens op mijn TV willen bekijken eigenlijk.
Nee, dat kan dus niet blijkbaar. Wat ik nog niet snap is hoe dat analoge signaal dan door de laser wordt uitgelezen? Het zijn dus geen putjes maar een soort van groef?

Mike Philippens
14-09-2004, 21:51
Is het niet mogelijk om apart op een cd-rw te branden om te kunnen kijken? Ik heb nog zo'n ding van het nationale muziekkado, die zou ik toch nog wel eens op mijn TV willen bekijken eigenlijk.
Nee, dat kan dus niet blijkbaar. Wat ik nog niet snap is hoe dat analoge signaal dan door de laser wordt uitgelezen? Het zijn dus geen putjes maar een soort van groef?
Het uitlezen van een CD/DVD en de rest van dat digitale tuig is een analoog proces. Je stuurt een lichtbundel en kijkt naar de weerkaatsing. Dat 'kijken' doe je met een veredelde fotocel die een hoog signaal afgeeft als ie licht terug krijgt(geen putje) en een laag signaal als ie niets ziet (putje). Dit wordt later weer door een A/D omzetter omgetoverd naar een stream:01010101110011100101, bewerkt door de computer en aan het einde van het verhaal hoorbaar gemaakt (D/A omzetter).

Het is alleen een beetje vaag geworden. De fotocel en de A/D omzetter zitten waarschijnlijk tegenwoordig in één chippie ingebouwd en zo lijkt het allemaal één grote digitale toverdoos.

Marco van Knotsenburg
15-09-2004, 08:36
Ik ben op zoek naar een nieuwe DVD-romspeler omdat mijn huidige geen DVD+/-R(w) leest ( :evil: ).

Degene die ik op het oog heb, is een Plextor, en volgens de specs kan hij ook...CD-I lezen! Ik dacht dat ik het allemaal wel begreep, maar hoe gaat dit dan werken?[/u]

Oakey
15-09-2004, 18:28
Het uitlezen van een CD/DVD en de rest van dat digitale tuig is een analoog proces. Je stuurt een lichtbundel en kijkt naar de weerkaatsing. Dat 'kijken' doe je met een veredelde fotocel die een hoog signaal afgeeft als ie licht terug krijgt(geen putje) en een laag signaal als ie niets ziet (putje). Dit wordt later weer door een A/D omzetter omgetoverd naar een stream:01010101110011100101, bewerkt door de computer en aan het einde van het verhaal hoorbaar gemaakt (D/A omzetter).

Het is alleen een beetje vaag geworden. De fotocel en de A/D omzetter zitten waarschijnlijk tegenwoordig in één chippie ingebouwd en zo lijkt het allemaal één grote digitale toverdoos.

Dat weet ik allemaal, mijn vraag was hoe het uitlezen van het analoge videosignaal op een cd-video/laserdisc (dus niet cd of video-cd) dan gebeurt met die laser.

Peter Duyts
15-09-2004, 19:10
De analoge beeldgolf wordt ahw gesampled en zo op de laserdisc neergezet . later kan een ld player dit oppikken en terug omzetten naar beeldgolven in een praktisch realtime stream . Er waren trouwens 2 soorten LD's : de CAV's waar je goed stilstaand beeld had maar die maar 30 minuten per zijde hebben en CLV's , die 60 minuten per kant hadden maar niet zo schitterend still/ff/fr beeld

op zo'n 12cm cd-v'tje kan 6 minuten beeld en 20 minuten geluid. het beeldgedeelte staat altijd op de buitenkant , zodat het audiogedeelte ook door een gewone cd speler kan beluisterd worden

een cd-v ziet eruit als een gewone audio-cd tot aan het analoge gedeelte , vanaf daar zie je ook een duidelijk veschil in de structuur van het oppervlak

CD-I is een vinding van philips , maar deze heeft niets met laserdisc/cd-v te maken : een cd-i player kan (mits voorzien van een mpegkaart of snelle beeldprocessor) wel VCD afspelen

VCD is mpeg1 , dat kan je op je PC ook afspelen . dat is niet meer dan een film.mpg bestand (als je een vcd hebt neem je het grootste .dat bestand en rename het maar naar .mpg )

VCD is dus niet CDV he :) Vergist U niet

laserdisc is gezien zijn tijdsperiode een goede technologie . De reden waarom het beeld analoog was , is omdat destijds er geen deftige compressietechniek was en zeker geen processoren die in realtime konden decompressen

rond het begin van de laserdisc was er een concurrentiele technologie van RCA : de selectavision . Dit was analoog beeld op een high-density vinylplaat die met een naald (!) werd afgespeeld (op internet vind je hier nog e.e.a. over)


naast films en videoclips had de laserdisc nog een toepassing : coin-op games in lunaparken . bv : Dragon's Lair . Die games waren tekenfilmen die op een LD stonden . Op sommige punten had ie interactie nodig van de speler , adh van de uitkomst hiervan ging de laser naar een andere chapter :) (te laat op jump gedrukt : naar chapter 54 (afgrond) - op tijd op jump gedrukt : naar chapter 23 : prinses gered )

Peter Duyts
15-09-2004, 19:12
voetnootje :

cdi is volledig leesbaar op een pc (de games en applicaties) maar zijn gewoon niet compatibel . het is zoals novell programma's op nt proberen te runnen

Oakey
15-09-2004, 19:24
De analoge beeldgolf wordt ahw gesampled en zo op de laserdisc neergezet . later kan een ld player dit oppikken en terug omzetten naar beeldgolven in een praktisch realtime stream .
Maar als het gesampled wordt is het toch een digitaal signaal geworden? Dit is dus het gedeelte dat ik niet snap.


rond het begin van de laserdisc was er een concurrentiele technologie van RCA : de selectavision . Dit was analoog beeld op een high-density vinylplaat die met een naald (!) werd afgespeeld (op internet vind je hier nog e.e.a. over)
Ja, de CED discs, die zijn helemaal cool!
http://ourworld.compuserve.com/homepages/RichM66/zUSVDWal.jpg
Daar zit ook een soort cassette omheen waardoor het ding volautomatisch in het apparaat verdwijnt (bij de latere althans, de oudere zien er uit zoals op het plaatje). Volgens mij is CED ook ouder (begin jaren '80) dan laserdisc (midden/eind jaren '80)
http://www.hypernova.co.uk/total_rewind/disc/photos/dsc_ced6.jpg

Peter Duyts
15-09-2004, 19:35
de 'sample' staat digitaal op de disc , maar is niet compressed het wordt uitgelezen als een stream van 3-bits pakketjes , en zo word in realtime de analoge beeldgolf terug opgebouwd

de disc bevat 1'tjes en 0'lletjes maar is per design niet als digitale schijf voorzien . de audio staat er bv in PCM op . De bedoeling was het beeld op een overslijtbare drager te kunnen proppen zonder dat er veel processorkracht nodig is het terug naar analoog om te vormen. Daarom is een LD/cdv beeldspoor niet af te spelen met een cd-rom/dvd-rom,... : het is geen computerstandaard

Latere modellen hebben wel digitale audio maar dat is pas veel later bijgevoegd .

theThinWhiteDuke
15-09-2004, 19:37
Ik zeg slotje (6)

Wat een gezeur, ik help alleen iemand die een vraag stelt die wel degelijk over laserdisc gaat. Net zo offtopic als mensen die VHS-collectors-boxen analyseren in Star Wars topics.
:oops: :oops: :oops:

Peter Duyts
15-09-2004, 19:37
voetnootje :
laserdisc is voorgesteld in 1972 (!) en op de markt gekomen in 1978

Oakey
15-09-2004, 21:40
voetnootje :
laserdisc is voorgesteld in 1972 (!) en op de markt gekomen in 1978
Dat is toch de "beeldplaat" van Philips? Die had ook een soort "pick-up-arm" met daarin de laser.

Steve Muller
16-09-2004, 00:07
Dit was mijn 1e dvd speler (maar dan champagne kleur). Ideaal gezien ik meer dan 200 LD platen had..

http://images.amazon.com/images/P/B00000K0ZX.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Mike Philippens
16-09-2004, 00:38
Het uitlezen van een CD/DVD en de rest van dat digitale tuig is een analoog proces. Je stuurt een lichtbundel en kijkt naar de weerkaatsing. Dat 'kijken' doe je met een veredelde fotocel die een hoog signaal afgeeft als ie licht terug krijgt(geen putje) en een laag signaal als ie niets ziet (putje). Dit wordt later weer door een A/D omzetter omgetoverd naar een stream:01010101110011100101, bewerkt door de computer en aan het einde van het verhaal hoorbaar gemaakt (D/A omzetter).

Het is alleen een beetje vaag geworden. De fotocel en de A/D omzetter zitten waarschijnlijk tegenwoordig in één chippie ingebouwd en zo lijkt het allemaal één grote digitale toverdoos.

Dat weet ik allemaal, mijn vraag was hoe het uitlezen van het analoge videosignaal op een cd-video/laserdisc (dus niet cd of video-cd) dan gebeurt met die laser.
Oooohh...dat is dus niet met die putjes als op de CD et al? Dan heb ik me vergist... Scuzi!

Marco van Knotsenburg
16-09-2004, 08:08
voetnootje :

cdi is volledig leesbaar op een pc (de games en applicaties) maar zijn gewoon niet compatibel . het is zoals novell programma's op nt proberen te runnen

Jammer, maar het verhaal is me nu wel duidelijk. Thanks!

Svedberg991
05-03-2009, 14:08
Je stuurt een lichtbundel en kijkt naar de weerkaatsing. Dat 'kijken' doe je met een veredelde fotocel die een hoog signaal afgeeft als ie licht terug krijgt en een laag signaal als ie niets ziet.