PDA

Bekijk de volledige versie : 50Hz brommetje uit alle tweeters.



Ed Groot
18-09-2004, 19:34
Ik heb al sinds de aanschaf van mijn Yamaha SW800 subwoofer het probleem,dat als deze geactiveerd wordt er een irritant brommetje uit alle speakers komt.Front Mission M73,rear Mission 761,center Mission 78S.Alle tips uit de FAQ`s heb ik al geprobeerd,maar zonder succes.Ik heb totaal geen brom uit de Sub of uit de woofers van mijn speakers,echt alleen uit de tweeters.TV-coax losgenomen,aardlussen gecontroleerd enz.Op een gegeven moment de Yamaha receiver RX530V alleen op tafel gezet met een speaker aangesloten,geen probleem.Sub erbij aangesloten met van Hul interlink kabel,geen probleem.Echter wanneer ik nu de sub aanzet,weer brom uit de tweeter.Aarde draadje tussen receiver en sub helpt ook niet.Ik weet dat er in de caraudio galvanische scheiders te koop zijn om tussen je interlink kabel te zetten.Is dit er ook voor de high-end apparatuur.

:lol: :lol: :lol: :P

Ed

Christiaan Sauer
18-09-2004, 20:00
Hoe weet je zo zeker dat het om een 50 Hz brom gaat als ik vragen mag? Want dat is behoorlijk laag als het om je tweeters gaat ;)

Ed Groot
18-09-2004, 21:53
Ja zit wel wat in wat je zegt.Het brommetje is zo herkenbaar dat ik het een 50Hz heb genoemd.Ik heb er voor de rest niet met een scoop aan gemeten of zo.

:lol: :lol: :lol: :P

Ed.

Alex van den Berg
19-09-2004, 00:58
Je hoort waarschijnlijk niet de 50Hz brom maar zogenaamde "spikes" die door de netfrequentie worden veroorzaakt. ;)

De 50 Hz brom van het lichtnet is een redelijk zuivere sinus die je tweeters door de filters echt niet kunnen weergeven. Die brom hoor je ook in je subwoofer als je een aardlus hebt, en klinkt namelijk meer als een groot stoomschip :lol:

Die "spikes" komen ook 50 keer per seconde voor, maar zijn in feite hele korte aan/uit pulsjes... veeeeeeel korter dan de 20 miliseconde van een 50Hz sinusgolfje.
Omdat dit pulsje zo kort is, b.v. 0,1 miliseconde, krijgt hij de lengte van een 10000 Hz "golfje" en wordt als een tikje in de tweeter hoorbaar... en dat 50 keer per seconde.


Allemaal erg leuk, maar nu weet je nog niet hoe je ervan af kunt komen :D
Waarschijnlijk ontstaat deze "zoem" doordat een (slecht afgeschermde...) kabel vlak langs een (slecht afgeschermde...) transformator of TV loopt. Als dit het geval is moet de intensiteit van de zoem veranderen wanneer je je kabels verplaatst.
Eventueel "goedkope hema kabeltjes" vervangen door betere kwaliteit ;)


Succes!

Ed Groot
19-09-2004, 18:21
Ik denk dat dat aardig klopt wat je schrijft.Het is de ene keer harder hoorbaar dan de andere keer als ik wat met kabels rommel.Er worden hier echter geen Hema kabels gebruikt.Wanneer ik de set verplaats naar de eettafel als proefopstelling met èèn speaker eraan is de brom er nog steeds,daarom was ook mijn vraag om zoiets galvanisch te scheiden,want helemaal weg krijg ik het toch niet met die kabelbos achter het kastje.

:lol: :lol: :shock:

Ed.

A3aan
20-09-2004, 09:36
(KNIP)
Op een gegeven moment de Yamaha receiver RX530V alleen op tafel gezet met een speaker aangesloten,geen probleem.Sub erbij aangesloten met van Hul interlink kabel,geen probleem.Echter wanneer ik nu de sub aanzet,weer brom uit de tweeter.
(KNIP)
DUS de oorzaak/bron van je 'brom' zit in de voeding van je (kennelijk actieve) subwoofer, en/of in de afscherming tussen die voeding en de andere electronica (versterker) van je sub.

Edgar Smit
21-09-2004, 14:49
Misschien wel een hele eenvoudige tip, maar probeer de Hul interlink eens te vervangen door een andere kabel (bijgeleverde?) en te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.

Je suggereerd zelf al dat het eventueel aan de kabels kan liggen omdat de brom verschillend klinkt als je aan de kabel rommelt. Probeer eens of er misschien speakerkabel over/vlakbij de interlink subwfrkabel ligt en of het minder wordt als je de speakerkabel er verder vanaf houdt.

Zit je subwfr op een niet geaard stopcontact? Ook dat kan wel eens een brom veroorzaken als hij op een niet geaard stopcontact zit.

Ed Groot
21-09-2004, 19:38
Subwoofer zit inderdaad op een niet geaard stopcontact.Stekker die aan de sub zit is ook niet geaard.Ga wel even proberen om het vereffeningsdraadje tussen de subwoofer en de receiver nu tussen de subwoofer en de aarde van het stopcontact te zetten.Ook wil ik van het weekend bij de audiospeciaalzaak een metertje ander speakerkabel kopen voor naar mijn centerspeaker om te testen of het met die kabel weg is.Ander interlink heb ik ook al geprobeerd,al was deze wel van een mindere kwaliteit.Resultaat bleef hetzelfde.

:lol: :lol: :lol: :P

Ed.

Edgar Smit
22-09-2004, 11:13
Wat je nog zou kunnen proberen is de set (vooral de SUB) op een geaard stopcontact aan te sluiten en dan testen. Ik weet niet precies hoe dat zit met geaarde en ongeaarde stopcontacten, ik weet echter wel dat ongeaarde stopcontacten soms brommen op geluidsapparatuur kunnen veroorzaken, dus misschien even het proberen waard.

Als het dan is opgelost hoef je ook geen andere speakerkabel aan te schaffen, scheelt toch weer een paar euro's :wink: .

Ed Groot
22-09-2004, 17:12
Ga het van het weekend even proberen.
Hou je in dit draadje wel op de hoogte.

:lol: :lol: :lol: :P

Ed.

Ed Groot
26-09-2004, 15:29
Vandaag een nieuwe voedingskabel naar de sub gelegd.2* 1,5mm2 afgeschermd.Scherm aan de aarde van de geaarde stekker aangesloten en de andere kant van het scherm aan het metaal van de subvoeding.Probleem is er nog.Ga van de week toch even een stukje speakerkabel naar de centerspeaker kopen.

:lol: :lol: :lol: :cry:

Ed

Edgar Smit
27-09-2004, 09:25
Da's noujammer dat het niet is opgelost :oops:
Ik denk zelf echter dat het vervangen van je centrekabel ook niets zal oplossen, maar wie niet waagt die niet wint :)
Wat je nog zou kunnen proberen is om een andere sub van iemand te lenen om te kijken of het je sub zelf misschien is.
Hoe staat het volume van je sub trouwnes? Niet voluit toch? Anders zou je daar nog eens mee kunnen spelen om teijken of dat helpt.

Maar ik zou eerst prberen een andere sub te lenen, want ik begin te vermoeden dat de voeding van je Sub stoort.

Marty vanluit
27-09-2004, 09:32
Ik had nagenoeg hetzelfde probleem, ook werkelijk alles geprobeerd om het op te lossen. Je kan het zo gek niet bedenken. Uiteindelijk was het iets heel simpels (zul je altijd zien): toen ik de kabel voor de radio (coaxkabel dus) uit de muur trok, verdween de brom als sneeuw voor de zon.
Sindsdien heb ik digitene, dus ben niet meer afhankelijk van radio via de kabel.
misschien kan je dit eens proberen?!?
Als dat niet werkt, kan je ook de TV-kabel lostrekken?
Als dat inderdaad het probleem is, zijn er bij conrad van die galvanische scheidingsfilters te koop... Die kunnen ook het probleem oplossen zonder dat je nooit meer radio kan luisteren :D

Succes!

Edgar Smit
27-09-2004, 09:46
Ik had nagenoeg hetzelfde probleem, ook werkelijk alles geprobeerd om het op te lossen. Je kan het zo gek niet bedenken. Uiteindelijk was het iets heel simpels (zul je altijd zien): toen ik de kabel voor de radio (coaxkabel dus) uit de muur trok, verdween de brom als sneeuw voor de zon.
Sindsdien heb ik digitene, dus ben niet meer afhankelijk van radio via de kabel.
misschien kan je dit eens proberen?!?
Als dat niet werkt, kan je ook de TV-kabel lostrekken?
Als dat inderdaad het probleem is, zijn er bij conrad van die galvanische scheidingsfilters te koop... Die kunnen ook het probleem oplossen zonder dat je nooit meer radio kan luisteren :D

Succes!
Die had ik dus idd ook nooit kunnen bedenken.....
Nou Ed, weer wat opties om te proberen, zou met die RTV coaxen beginnen als ik jou was..........

Ed Groot
27-09-2004, 18:23
In mijn allereerste posting had ik al vermeld dat ik de TV coax en radio coax al had losgenomen,maar dat dat niets hielp.Evengoed bedankt voor het meedenken.Probeer nog een stukje speakerkabel naar mijn centerspeaker.Is maar 1,5 meter ,dus de kosten zijn het niet.Probleem is toch voornamelijk de spageti aan kabels achter het kastje denk ik.Het is ook niet zo dat het hinderlijk is de brom,maar als ik een DVD`tje uit de speler haal kom ik met mijn oor ter hoogte van de tweeters en dan valt dat brommetje mij op.Mijn vrouw hoort het niet!!!!!!!!!!!!!!!!

:roll: :roll: :roll: :shock:

Ed.

PM
28-09-2004, 08:14
Een beetje ruis is ook normaal (mits je geen high end installatie hebt).. Het kan ook gewoon door je receiver of bron komen.. Elk apparaat introduceerd wel afwijkingen in het originele geluid (ruis :( )

Edgar Smit
28-09-2004, 09:15
In mijn allereerste posting had ik al vermeld dat ik de TV coax en radio coax al had losgenomen,maar dat dat niets hielp.Evengoed bedankt voor het meedenken.Probeer nog een stukje speakerkabel naar mijn centerspeaker.Is maar 1,5 meter ,dus de kosten zijn het niet.Probleem is toch voornamelijk de spageti aan kabels achter het kastje denk ik.Het is ook niet zo dat het hinderlijk is de brom,maar als ik een DVD`tje uit de speler haal kom ik met mijn oor ter hoogte van de tweeters en dan valt dat brommetje mij op.Mijn vrouw hoort het niet!!!!!!!!!!!!!!!!

:roll: :roll: :roll: :shock:

Ed.
De Oplossing:
Neem een stok, ter lengte van Bank ->DVDspeler.
Plak op al je DVD's een klein stukje klittenband.
Bevestig aan het uiteinde van de stok een blokje met wat contraklittenband.
Voila, vanaf de bank je DVD's uit de speler halen en geen last meer van de brom :D.

Maar even serieus, trek alle kabels los en sluit ze een voor een weer aan, maar dan op zo'n manier dat stroom- coax/digitale- en cinchkabels (dus ook je subkabel) niet in de buurt komen van de reguliere speakerkabels, wellicht helpt dat. Gebruik desnoods wat kleine tiewraps (niet te strak aantrekken) om de boel gescheiden te houden.
Keep us posted......

Ed Groot
28-09-2004, 18:48
Alle kabels 230V~ had ik keurig met tyraps opgebonden.Deze heb ik allemaal weer losgeknipt omdat je zo spoelen maakt,en dus magnetische velden creeert.Geen resultaat.Ook heb ik de receiver en DVD speler uit het TV kastje gehaald en op de eetafel gezet.1 speaker aangesloten en de sub erop aangesloten.Geen probleem.Echter wanneer de sub uit de slaapstand komt en aktief wordt,weer een brommetje.Kabels waren in deze opstelling echt goed gescheiden.Daarom wil ik eens overstappen op een andere speakerkabel.Gebruik nu een gewone 2*2,5 mm2 kabel van een goede kwaliteit.Misschien kan iemand mij vertellen wat een goede kabel is zodat ik deze een keer kan testen naar mijn centerspeaker.

:lol: :lol: :lol: 8)

Ed.

PM
29-09-2004, 09:12
Zijn de sub en de receiver op hetzelfde stopcontact aangesloten? Kan je eens 1 van de 2 stekkers omdraaien? Misschien helpt dat.. er lijkt een lekstroom over je interlink te lopen..

Edgar Smit
29-09-2004, 11:23
Ed, probeer eens op dezelfde aansluiting een andere sub aan te sluiten om te testen wat er dan gebeurt. en anders idd eens wat met de stopcontacten en skeers draaien, misschien dat dat helpt.
En die brom hoor je bij je centre al je DVD's uit de speler haalt, maar heb j al eens bij de rest van de speakers geluisterd of die misschien ook brommen??

Ed Groot
30-09-2004, 19:58
@Edgar.

Stekkers draaien helpt ook niet.
Brommetje komt uit alle speakers,behalve de sub.(Had ik ook al in mijn eerste topic geschreven).Denk dat ik me er maar bij neerleg.Gisteravond de Star Wars Trilogy DVD-box bekeken waar de Yamaha sub toch weer alle kopjes in de kast doet rinkelen.Wat een fantastisch ding is dat toch ook.800Watt bij 18Hz is toch zeeeeeeeeeeeer indrukwekkend.

P.S.

Mijn vrouw is het hier niet mee eens:.)

:lol: :lol: :lol: :D

Ed.

Edgar Smit
01-10-2004, 09:14
@Edgar.

Stekkers draaien helpt ook niet.
Brommetje komt uit alle speakers,behalve de sub.(Had ik ook al in mijn eerste topic geschreven).Denk dat ik me er maar bij neerleg.Gisteravond de Star Wars Trilogy DVD-box bekeken waar de Yamaha sub toch weer alle kopjes in de kast doet rinkelen.Wat een fantastisch ding is dat toch ook.800Watt bij 18Hz is toch zeeeeeeeeeeeer indrukwekkend.

P.S.

Mijn vrouw is het hier niet mee eens:.)

:lol: :lol: :lol: :D

dat klinkt zooooooooooooooooo bekend............
- moet het zo hard?
- zo is die film toch niet leuk meer?
- denk je aan de buren?
- volgens mij gaat het daar stuk van!
- kan het niet wat zachter?
blablablablablablabla
wat is dat toch met vrouwen, het maakt juist HET verschil tussen een film kijken of beleven!

Rob Eric Blank
01-10-2004, 09:23
Hmmm dat fenomeen ken ik eigenlijk niet, alleen met muziek is mn vriendin bang dat ik de ste kappot maak.

Als je de sub en receiver op verschillende stroomgroepen aansluit?

pluympje
28-12-2004, 22:41
He hallo...ben pas nieuw hier, :oops:
Interresant forum vooral dat ik ook met zo'n subwoofer probleem zit !
50 Hz brom gemeten...behoorlijke brom volume !
Ik zal ook eens met kabels gaan stoeien, ben het op meerdere sites tegen gekomen als oplossing !
Mocht ik een oplossing vinden zal ik 'm zeker plaatsen !

Maaruh 800W ...
is wel wat veel, bij een akoestisch vermogen van enkele watts wordt een mens al gek...800 watt (elektrisch vermogen) is hooguit een piekvermogen en hierbij heb je dan meestal een hoog vervormingsgetal...

Nogmaals leuk forum ! 8)

Edgar Smit
29-12-2004, 09:48
@ Pluympje: Hartelijk welkom hier!

Iemand op het forum had ook een brom en dat bleek te komen van de display van de receiver. Probeer die eens volledig te dimmen, baadt het niet dan schaadt het ook niet.
@ Ed Groot, is je brom inmiddels verholpen?