PDA

Bekijk de volledige versie : Is het klankverschil de prijs waard ?



Charl
20-09-2004, 13:57
set 1
Tannoy Eyris DC1 39 - 51.000hz 1x 175mm E 590,-
Tannoy Eyris DCC 36 - 51.000hz 3x 175mm E 990,-
Tannoy Eyris DC3 34 - 51.000hz 2x 175mm E 1190,-
totaalprijs E 4550,-


set 2
Tannoy Eyris 1 48 - 44.000hz 1x 145mm E 500,-
Tannoy Eyris C 52 - 44.000hz 2x 145mm E 800,-
Tannoy Eyris 3 38 - 44.000hz 2x 175mm E 1000,-
totaalprijs E 3800,-


set 3
Kef Q1 45 - 27.000hz 1x 165mm E 225,-
Kef Q9c 50 - 27.000hz 1x 165mm E 450,-
Kef Q7 35 - 27.000hz 1x 165mm E 790,-
totaalprijs E 2480,-


set 4
B&W DM601 S3 70 - 20.000hz 1x 165mm E 200,-
B&W LCR600 S3 60 - 22.000hz 2x 165mm E 480,-
B&W DM604 S3 39 - 22.000hz 2x 180mm E 670,-
totaalprijs E 2220,-


set 5
Infinity Beta 20 55 - 40.000hz 1x 165mm E 195,-
Infinity Beta C360 40 - 40.000hz 2x 165mm E 315,-
Infinity Beta 50 30 - 40.000hz 2x 200mm E 425,-
totaalprijs E 1555
Ik heb hier wat setjes neer gezet.
Maar is het enorme prijsverschil het waard ?
Kan een goedkope set gelijkwaardig klinken aan een veel duurdere set ?

[edit] € euroteken vervangen door E

Christiaan Sauer
20-09-2004, 14:18
Kan een goedkope set gelijkwaardig klinken aan een veel duurdere set ?
Wat denk je nu eerlijk gezegt zelf?
Dat kan niet nee. Zelfs al zet je het "goedkope" setje neer in een akoustieke superdeluxeultraeditie kamer of wat dan ook, en je zet de duurste set in de riolering neer, de dure zal beter zijn.
Wat voor versterker wil je nemen? Want hou er rekening mee dat de Tannoys waarschijnlijk wel "iets" meer versterking zullen lusten dan de Infinity's ;)

noXS21
20-09-2004, 15:26
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Christiaan. De akoestiek speelt wel degelijk een heel belangrijke rol. Aangezien er maar een relatief klein percentage van het geluid dat je hoort direct van de speakers komt.

Ook hoeft duurder in mijn oren niet altijd beter te zijn. Een hele dure speaker met een klankkleur die ik niet mooi vind is in mijn oren niet beter dan een speaker die een stuk goedkoper is en wel een aangename klankkleur heeft.
Uitgaande van hetzelfde merk zal een duurdere speaker waarschijnlijk beter klinken dan een goedkoper model.

Groeten,

Wouter

Christiaan Sauer
20-09-2004, 15:33
Akoustiek speelt zeer zeker een rol. Mijn voorbeeld is ook lichtelijk overdreven ;)
Maar een goede speaker zal in vrijwel alle gevallen beter klinken dan slechte speakers. En in die gevallen dat de "slechte" speaker beter gaat klinken? Dan mag je jezelf eens goed achter de oren gaan krabben ;)
Veel speakers kunnen bepaalde frequenties gewoon niet lekker of zelfs helemaal niet weergeven. Dan kun je een akoustiese topkamer hebben wat je wilt, maar dat gaat er echt niet voor zorgen dat die niet aanwezige tonen nu opeens wel aanwezig zijn ;)

Ook hoeft duurder in mijn oren niet altijd beter te zijn.
Het hoeft niet nee. Het is vaak zo, maar het hoeft zeker niet nee :)

Een hele dure speaker met een klankkleur die ik niet mooi vind is in mijn oren niet beter dan een speaker die een stuk goedkoper is en wel een aangename klankkleur heeft.
Dat is dus even een wezelijk verschil. Klankkleur en kwaliteit staan redelijk los van elkaar :)

Herjan
20-09-2004, 15:40
Het is ook maar net wat je wilt: wil je speakers die "vergevingsgezind" zijn (dus foutjes/onnauwkeurigheden in de opname "verbergen") of juist zeer gedetaileerd en eerlijk? Ik kies voor 't laatste, dus helaas voor wat duurdere speakers. Een ander kiest voor het eerste. Zodoende kunnen goedkopere speakers voor bepaalde personen beter zijn dan dure.

Maar er zijn natuurlijk grenzen. Een speakersetje van 40 euro (bij de trekpleister of zo deze week) kan voor niemand goed klinken. Althans: ik kan het me niet voorstellen... Da's verdorrie 5% van 1 van mijn fronts! :shock:

Charl
20-09-2004, 16:16
Maar zal zo'n Infinity Beta C360 nou werkelijk zoveel slechter klinken dan een Tannoy Eyris ? :roll:

Harry stadman
20-09-2004, 16:37
)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Christiaan. De akoestiek speelt wel degelijk een heel belangrijke rol. Aangezien er maar een relatief klein percentage van het geluid dat je hoort direct van de speakers komt.

Ook hoeft duurder in mijn oren niet altijd beter te zijn. Een hele dure speaker met een klankkleur die ik niet mooi vind is in mijn oren niet beter dan een speaker die een stuk goedkoper is en wel een aangename klankkleur heeft.
Uitgaande van hetzelfde merk zal een duurdere speaker waarschijnlijk beter klinken dan een goedkoper model.

Groeten,

Wouter

een duurdere set heeft minder klankleur! naarmate de sets duurder worden zullen de sets ook neutraler van karakter worden. High end tracht zo neutraal mogelijk te zijn. zo min mogelijk toevoegen aan het originele signaal. :wink:

of het altijd goed is gelukt is een ander verhaal. :wink:

je hebt zeker gelijk wat betreft duur en duurder. het is niet gezegd dat iets wat veel duurder is ook veel beter presteert. zo zijn er midden en topklasse versterkers etc. die zich kunnen meten met het zogenaamde "high end" materiaal. soms vind je enorme koopjes(relatief gezien dan; een paar duizend euro is nog steeds een leuk bedrag :wink: )

feit blijft dat als je fatsoenlijk geluid wilt hebben je daar ook netjes voor moet betalen. :wink:

Harry stadman
20-09-2004, 16:41
Maar zal zo'n Infinity Beta C360 nou werkelijk zoveel slechter klinken dan een Tannoy Eyris ? :roll:

vergeet niet de invloed van de bron en de versterking.
een goede bron, in dit geval een goede dvd-speler met een goede versterker zal inderdaad beter klinken dan dezelfde set op een minder goede combi.

om het maximale uit een speaker te halen moet je goede versterking hebben en een goede bron. soms kun je dan ook helaas horen dat de speakers niet helemaal op niveau presteren. of juist dat de bron niet helemaal optimaal is.

extreem voorbeeld: een versterker van een paar duizend euro zal een speaker van 100 euro mooier laten klinken dan een versterker van een paar honder euro.

dus, met andere woorden, goed matchen van een systeem is erg belangrijk. :wink:

Albert Kostwinder
20-09-2004, 16:55
Maar zal zo'n Infinity Beta C360 nou werkelijk zoveel slechter klinken dan een Tannoy Eyris ? :roll:

Tussen beide zit nogal een prijsverschil en dat uit zich ook in een duidelijk waarneembaar geluidsverschil. Of jij dat verschil ook beter vind of de extra euro's waard hangt van jou natuurlijk af...

Ikzelf heb de Tannoy eyris center (met eyris 3 front luidsprekers) en voor die had ik een Kef q9 die qua prijs iets boven de Infinity zit. Alhoewel de Kef zeker niet verkeerd klinkt, integendeel, legt hij het duidelijk af tegen de Tannoy eyris center. De Tannoy heeft veel meer controle bij dynamische stukken en blijft te alle tijde rustig met veel detail waardoor het zeer prettig luistert. Hij klinkt natuurlijker. De Kef klinkt een stuk matter en mist veel diepte in het beeld. Dit is niet eens zo zeer 'persoonlijk' vind ik, maar eerder een constatering. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk, zelf luisteren! :wink:

Mocht je voordelig Tannoy eyris luidsprekers zoeken kijk eens bij http://www.hifihuis.nl/site.php?taal=ned :wink:

Johan van den D.
20-09-2004, 17:00
Maar is het enorme prijsverschil het waard ?Dat ligt geheel aan jezelf en wat je eisen zijn en je financiele situatie.
Persoonlijk heb ik dat prijsverschil er wel voor over tussen bijvoorbeeld set 1 en set 5 maar er zijn genoeg mensen die het verschil in geluid het niet waard vinden.
En ook die mensen kan ik geen ongelijk geven.
Maar verschil in geluid en geluidskwaliteit zijn wel degelijk verschillende dingen en dat wordt vaak vergeten.
Set 1 zal kwa kwaliteit op een hoger nivo liggen (althands daar mag je vanuit gaan al zijn er altijd weer die uitzonderingen) dan bijvoorbeeld set 5 maar of dat verschil ook het prijsverschil rechtvaardigd kan alleen jijzelf bepalen.
Zelf vind ik van wel.
Vergeet ook niet dat speakers het belangrijkste aandeel leveren voor je uiteindelijke geluid (kwaliteit).
Maar zoals eerder vermeld is het een samenwerking tussen speakers, versterking, kabels , akoestiek en uiteraard de bron.

Kortom, alleen jij kan voor jezelf bepalen of het te rechtvaardigen is.

Harry stadman
20-09-2004, 17:16
Maar is het enorme prijsverschil het waard ?Dat ligt geheel aan jezelf en wat je eisen zijn en je financiele situatie.
Persoonlijk heb ik dat prijsverschil er wel voor over tussen bijvoorbeeld set 1 en set 5 maar er zijn genoeg mensen die het verschil in geluid het niet waard vinden.
En ook die mensen kan ik geen ongelijk geven.
Maar verschil in geluid en geluidskwaliteit zijn wel degelijk verschillende dingen en dat wordt vaak vergeten.
Set 1 zal kwa kwaliteit op een hoger nivo liggen (althands daar mag je vanuit gaan al zijn er altijd weer die uitzonderingen) dan bijvoorbeeld set 5 maar of dat verschil ook het prijsverschil rechtvaardigd kan alleen jijzelf bepalen.
Zelf vind ik van wel.
Vergeet ook niet dat speakers het belangrijkste aandeel leveren voor je uiteindelijke geluid (kwaliteit).
Maar zoals eerder vermeld is het een samenwerking tussen speakers, versterking, kabels , akoestiek en uiteraard de bron.

Kortom, alleen jij kan voor jezelf bepalen of het te rechtvaardigen is.

de invloed van de bron kan soms erg groot zijn:
een erg dure set waarop een dvd-speler van 100 euro op wordt gezet zal nooit goed klinken. de bron dient van hetzelfde "hoge" niveau te zijn als de rest van de set, zoniet hoger.

Johan van den D.
20-09-2004, 17:39
Met de bron bedoel ik inderdaad ook de speler maar ook hetgeen wat je erin stopt, in dit geval een dvd danwel cd.
Deze twee samen vormen in dit geval de "bron"

Harry stadman
20-09-2004, 22:24
Met de bron bedoel ik inderdaad ook de speler maar ook hetgeen wat je erin stopt, in dit geval een dvd danwel cd.
Deze twee samen vormen in dit geval de "bron"

klopt. :wink:
een slechte dvd of cd opname zal inderdaad op de allerduurste systemen ook geen potten kunnen breken. het zal het wel zeer acceptabel afspelen. :wink:

een goede opname zal een systeem alleen maar "eer" aandoen.

wat overigens zeker NIET succes verzekerd is, is het kopen van dure apparatuur en maar hopen dat het goed klinkt. ook hier is "matchen" noodzakelijk.

zelf luisteren is dan een welgemeend advies! :wink:

basset
21-09-2004, 08:39
Het hangt helemaal van jou af wat beter klinkt. Je kunt 5000 euro aan speakers uitgeven, maar als je oren er niet naar staan kunnen ze slechter klinken dan een set van 2000 euro.

Versterker speelt denk ik ook een rol. Versterkers in de "lagere" prijsklassen zullen naar ik begrepen heb minder invloed op een speaker uitoefenen dan dure versterkers.

Harry stadman
21-09-2004, 08:45
Het hangt helemaal van jou af wat beter klinkt. Je kunt 5000 euro aan speakers uitgeven, maar als je oren er niet naar staan kunnen ze slechter klinken dan een set van 2000 euro.

Versterker speelt denk ik ook een rol. Versterkers in de "lagere" prijsklassen zullen naar ik begrepen heb minder invloed op een speaker uitoefenen dan dure versterkers.

het is net andersom lijkt mij:
goedkopere hebben meer klankkleuring en in het algemeen minder controle over de speaker. dure versterkers zijn neutraler en hebben grote reserves om pieken beter te kunnen verwerken, mocht je speaker veel vermogen vragen.

Ik kan je wel verzekeren dat die 5000 euro versterker/speaker beter zal klinken dan die van 2000, hoe slecht je oren ook zijn. :wink:
of je het mooi vind klinken is een ande verhaal. maar in het algemeen verlochend kwaliteit zich niet. :wink:

van 5000 naar 10.000 euro bijv. zal veel minder schokkend zijn. hoe hoger je in prijs komt, hoe genuanceerder de verbeteringen zullen zijn. dan heb je het in het algemeen over nuances. :wink:

basset
21-09-2004, 10:38
Het hangt helemaal van jou af wat beter klinkt. Je kunt 5000 euro aan speakers uitgeven, maar als je oren er niet naar staan kunnen ze slechter klinken dan een set van 2000 euro.

Versterker speelt denk ik ook een rol. Versterkers in de "lagere" prijsklassen zullen naar ik begrepen heb minder invloed op een speaker uitoefenen dan dure versterkers.

het is net andersom lijkt mij:
goedkopere hebben meer klankkleuring en in het algemeen minder controle over de speaker. dure versterkers zijn neutraler en hebben grote reserves om pieken beter te kunnen verwerken, mocht je speaker veel vermogen vragen.

Ik kan je wel verzekeren dat die 5000 euro versterker/speaker beter zal klinken dan die van 2000, hoe slecht je oren ook zijn. :wink:
of je het mooi vind klinken is een ande verhaal. maar in het algemeen verlochend kwaliteit zich niet. :wink:

van 5000 naar 10.000 euro bijv. zal veel minder schokkend zijn. hoe hoger je in prijs komt, hoe genuanceerder de verbeteringen zullen zijn. dan heb je het in het algemeen over nuances. :wink:

Ben ik nou gek? Ik zeg toch dat een goedkope versterker minder invloed heeft op speakers? :)

Bovendien zijn er dure sets die "minder" klinken dan een goedkopere set hoor. Maar het blijft echt persoonlijk. Meetbaar betekent niet hoorbaar. Bovendien zijn er hele dure bose en of Bang en Olufsen sets die minder klinken dan goedkoper losse sets met speakers. Daar betaal je ook voor design.

Maar ik denk dat er "goedkopere" fabrikanten zijn die "beter" (wat is nou beter) zijn dan duurdere fabrikanten. Andersom kan ook natuurlijk, maar vaak is het ook de naam.

Charl
21-09-2004, 10:56
Kheb net bij www.hifihuis.nl rond gekeken ...
- Eyris DCC in zwart voor € 599 is uitverkocht (shit)
- Eyris DC3 in zwart voor € 799 showroom model
- Eyris 1 in Sycamore voor € 299 showroom model
Van die DCC vindt ik echt jammer ... want die vond ik echt vet.
2x Eyris DC3 en 2x Eyris 1 scheelt effe 1200 Euro in aanschaf!
-> Is een showroom model aan te bevelen ?
-> Is die zaak betrouwbaar ? iemand ervaringen ?
Kheb ze net effe een email gestuurt.

Stel ik ga voor een combinatie uit set 1 en set 2.
-> Welke receiver klinkt puur en met meeste detail zonder klank toevoegingen ?
Prijsrange ongeeer 1200 euro.

mark_a
21-09-2004, 12:25
Ik zal zeggen ga gewoon luisteren.
Meestal wordt er gewoon rustig omgegaan met Showroom spul dus dit is wel betrouwbaar wel even vragen hoe lang je nog garantie heb.

Receiver moet je bij de bekende merken rondkijken Denon, Marantz, Cambrdige Audio klinkt ook wel goed.

Succes met je zoektocht.

InSomNiaC
21-09-2004, 13:59
Het is misschien al gezegd, maar uit ervaring wil ik je vertellen dat het prijskaartje op een luidspreker verdacht weinig zegt over de kwaliteit van het weergegeven geluid.

Zelf heb ik diverse luidsprekers beluisterd nadat ik een versterker had aangekocht.
Alle luidsprekers heb ik op deze versterker beluisterd, Ik heb mij beperkt tot luidsprekers tot 750 euri p/s
Voorbeeld:

Het grootste verschil zat er bij mij in dat de Dynaudio 122 van 750 euri's niet lekker klonk in combinatie met mijn versterker (pioneer d2011). Het geluid miste body, was matjes, weinig strak laag. De 599 euro kostende Dali 2.8 klonk daar en tegen zeer lekker, (mooi laag en mid, hoog kan iets lekkerder) en z'n oudere broer , de 2.5, die 459 koste was voor mij helemaal de match. Precies het juiste hoog mid en laag, met een mooie detail en ruimtelijkheid.
Ik heb eerst geluisterd en toen pas naar de prijs gekeken, heb alleen de wens aan de winkelier doorgegeven, dat ik tot 750 euro p/s wilde luisteren.

Edgar Smit
21-09-2004, 14:31
Het beste advies in zulk soort gevallen is echt, het is al vaker gezegd, ga luisteren. Geluidsbeleving is iets persoonlijks. Wat de een als schel of mat ervaart vindt de ander schitterend.

Je kan het beste eerst eens gaan kijken waar je de mogelijkheid krijgt om te luisteren, op je gemak en met de mogelijkheid om meerdere combinaties te luisteren. Je speaker hbe je al enigzins een voorkeur voor opgebouwd, dus nu zou je over die speakers verschillende receivers moeten luisteren. Harman Kardon, Yamaha, Denon, Pioneer allemaal al genoemd en er zijn er meer. Beluister ze over de speakers die jij zou wilen, zo kun je een objectief luisterbeeld vormen en een goede beslissing nemen waar je later geen spijt van krijgt.

een showmodel kan je idd aardig wat euro's besparen en is meestal al "ingespeeld". Wel even vragen naar de garantie.

Harry stadman
21-09-2004, 22:17
Het hangt helemaal van jou af wat beter klinkt. Je kunt 5000 euro aan speakers uitgeven, maar als je oren er niet naar staan kunnen ze slechter klinken dan een set van 2000 euro.

Versterker speelt denk ik ook een rol. Versterkers in de "lagere" prijsklassen zullen naar ik begrepen heb minder invloed op een speaker uitoefenen dan dure versterkers.

het is net andersom lijkt mij:
goedkopere hebben meer klankkleuring en in het algemeen minder controle over de speaker. dure versterkers zijn neutraler en hebben grote reserves om pieken beter te kunnen verwerken, mocht je speaker veel vermogen vragen.

Ik kan je wel verzekeren dat die 5000 euro versterker/speaker beter zal klinken dan die van 2000, hoe slecht je oren ook zijn. :wink:
of je het mooi vind klinken is een ande verhaal. maar in het algemeen verlochend kwaliteit zich niet. :wink:

van 5000 naar 10.000 euro bijv. zal veel minder schokkend zijn. hoe hoger je in prijs komt, hoe genuanceerder de verbeteringen zullen zijn. dan heb je het in het algemeen over nuances. :wink:

Ben ik nou gek? Ik zeg toch dat een goedkope versterker minder invloed heeft op speakers? :)

Bovendien zijn er dure sets die "minder" klinken dan een goedkopere set hoor. Maar het blijft echt persoonlijk. Meetbaar betekent niet hoorbaar. Bovendien zijn er hele dure bose en of Bang en Olufsen sets die minder klinken dan goedkoper losse sets met speakers. Daar betaal je ook voor design.

Maar ik denk dat er "goedkopere" fabrikanten zijn die "beter" (wat is nou beter) zijn dan duurdere fabrikanten. Andersom kan ook natuurlijk, maar vaak is het ook de naam.

ligt er maar net aan wat je met invloed bedoelt :wink: ;
1e) het onder controle houden van je speaker. ben ik met je eens.
2e) klankkleur toevoegen. oneens. een dure versterker voegt meestal veel minder toe aan het geluid dan een goedkope versterker die flink zal kleuren. ieder zijn smaak. doel van high end is toch zo zuiver mogelijk geluid reproduceren.
3e) design en kwaliteit. er is nu menig high end materiaal te verkrijgen wat wel op niveau presteert. Ook de nieuwe speakers van B&O presteren op een erg hoog "high end" niveau. :wink:

wat is goedkoop? dat is een erg relatief begrip. :wink: :roll:

Charl
21-09-2004, 23:48
Eyris DC3 is nog beschikbaar en Eyris 1 niet meer.
Ik zal een DC3 eens bij mij in de buurt gaan luisteren ...

Maar wat is nou een "pure" receiver ?
... Een Harman/Kardon avr 630 ?

Vincent20
22-09-2004, 10:09
Ik ken ook wel winkels die ze nog gewoon nieuw leveren voor leuke prijzen hoor ;)

Stuur maar even een berichtje

Grtz

Vincent

Charl
21-10-2004, 21:19
Ik vindt de Tannoy Eyris toch wel wat duur worden, een collega heeft toevallig Canton Ergo serie op een Denon A11SR.

Wat vinden jullie (de experts) van deze Canton's t.o.v. Tannoy Eyris ?


Set 6

- 2x Canton Ergo 1002 DC , 20-30.000hz
- 2x Canton Ergo 302 , 27-30.000hz
- 1x Canton Ergo CM 502 , 26-30.000hz

Totaalprijs ongeveer E 2400 a E 2500
Wat doet de Ergo 902 DC minder dan de 1002 DC ?

www.canton.de

btw kheb de QED Silver Anniversary met airlock's besteld. :D
Samen met de QED AV41 scart to scart, RGB Video Only ... magnifiek lijken ze me.
Nu nog een receiver en speaker upgrade.

Kheb net de dvd van Marco Borsato 2004 bekeken, jeetje wat een beeld kwaliteit.
Echt super strak beeld en superieur geluid ... wauw.

Charl
26-10-2004, 20:23
Uit inside information past bij Denon beter een Engelse speakerset dan een Duitse speakerset. Nu ben ik ook wel enthausiast over mijn B&W 600 serie, maar kijk nu ook naar de B&W 700 serie uit ... daar andere forummers hierover ook erg te spreken waren.

Set 7

- 2x B&W 703 , 38-25.000hz
- 2x B&W 705 , 46-25.000hz
- 1x B&W HTM7 , 50-25.000hz

Totaalprijs ongeveer E ???

... nu weet ik het ook niet meer :? :cry:

jollykart
26-10-2004, 23:13
Al die merken hebben heel erg hun eigen sound. Persoonlijk vond ik de verschillen op stereo gebied het meest duidelijke waarneembaar. B&W is altijd wat meer op de achtergrond dan veel andere speakers. De KEF bv plaatst je midden in het geluid(XQ serie is recentelijk fors in prijs gezakt). Wanneer je gewoon lekker gaat luisteren vallen er zo een heel aantal merken af, dat maakt je keuze al wat makkelijker;-)
Specificaties geven helaas weinig houwvast. Elac speakers gaan volgens spec bijv. vreselijke hoog maar vond ik persoonlijk niet tegen de B&W of de Phonar op kunnen.
Persoonlijk zou ik wel ergens een limiet stellen en vooral niet duurder gaan luisteren. Meestal staan de speakers toch niet geprijsd dus kan je onbevooroordeeld luisteren. Misschien heb je wel een goedkope smaak :lol:

Charl
26-10-2004, 23:57
Kef -> http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=36476

Ook wel aardig:
- KEF Q11 zuil als front
- KEF Q10c center
- KEF Q1 als rear