PDA

Bekijk de volledige versie : Help testtonen calibratie



Shadow010
25-09-2004, 14:52
Ik heb gisteren mijn decibel meter en calibratie DVD binnen (digital video essentials) gekregen. Ik ben nu alles aan het instellen, maar zoals gewoonlijk kom ik er niet echt uit. Ik heb geprobeerd met behulp van artikelen op internet het op te lossen, maar dat helpt niet echt. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

1 Verschillende artikelen zeggen verschillende dingen; moet alles nu op 75 of op 85 decibel worden afgesteld?

2 Ik heb gelezen dat je begint met het instellen van je left-front speaker en dat doe je door het master volume te veranderen totdat je op 75 Decibel staat. MAAR dan staat je left-front speaker dus op 0. Is het dan de bedoeling dat je de master altijd op dezelfde hoogte laat staan bij het kijken van een film? Want als ik op 75 decibel film ga kijken, dan springen de ramen er ongeveer uit. Hoe moet ik anders de left-front speaker instellen?

3 Ik mag na het afstellen niet meer aan het master volume zitten (lijkt me nogal onpraktisch)?

4 Veel mensen hebben het over dolby en DTS testtonen. Volgens mij kan ik op mijn receiver maar 1 keer alles afstellen. Op de calibratie dvd hebben ze het bij testtonen gewoon over een 5.1 opstelling en niet over dolby of DTS.

5 Bij de calibratie DVD Digital video essentials gaat het geluid automatisch rond (inclusief half rechts en half links). Dit is toch onwijs onpraktisch met afstellen?

Okee, dat waren de vragen :) Zoals jullie zien, snap ik er weinig van. Vind trouwens wel dat deze vragen eigelijk gewoon in handleidingen of iets dergelijks moeten staan, want zonder dvd.nl was ik echt helemaal nergens geweest.

Herjan
25-09-2004, 15:50
1. Maakt niet uit volgens mij. Als alle kanalen maar gelijk van volume worden. Ik doe het meestal op 70. Je moet ook niet een te laag volume kiezen, want dan kunnen omgevingsgeluiden storen.

2. Je master volume stelt het algemene volume in, dus over alle kanalen. Je mag hem dus na het instellen op elke waarde zetten die je wilt.

3. Zie antwoord 2.

4. Als je calibratie CD hebt met testtonen voor beide signalen, zou je het voor allebei moeten doen. Mijn receiver kan het onthouden voor elk signaal.

5. Moet je gewoon heel snel zijn ;)

Pieter Kleine
25-09-2004, 16:14
Wat betreft punt 5. Dit is inderdaad onhandig. Ik heb jouw testdvd ook. Daarnaast heb ik 'The ultimate dvd platinum', deze is voor het instellen van geluid beter. Elke testtoon voor een box blijft herhalen totdat jij aangeeft dat je naar de volgende testtoon wilt.

Shadow010
25-09-2004, 17:21
bedankt voor de reacties! 1 ding snap ik alleen nog niet. Hoe moet ik nu de left front speaker instellen? Want als ik de master opendraai totdat het 75 decibel aangeeft, dan staat de left front speaker niet ingesteld.

Vervolgens ga je aan de master draaien en staat de left front dus verkeerd.

Johan van den D.
25-09-2004, 18:03
1 Verschillende artikelen zeggen verschillende dingen; moet alles nu op 75 of op 85 decibel worden afgesteld?
Maakt in principe niet zo gek vele uit zolang je alles maar op hetzelfde dB nivo afstel.


2 Ik heb gelezen dat je begint met het instellen van je left-front speaker en dat doe je door het master volume te veranderen totdat je op 75 Decibel staat. MAAR dan staat je left-front speaker dus op 0.
Dat ie dan op "O" staat is goed.
Dat is dan je uitgangs basis en van daaruit ga je de rest afstellen.
Dus gewoon je volume knop opendraaien totdat het dB meter het door jouw uitgekozen waarde aangeeft.


Is het dan de bedoeling dat je de master altijd op dezelfde hoogte laat staan bij het kijken van een film? Want als ik op 75 decibel film ga kijken, dan springen de ramen er ongeveer uit. Hoe moet ik anders de left-front speaker instellen?Zodra al je speakers zijn ingesteld ben je klaar wat dat betrefd (vergeet overigens niet eerste de afstand van de speakers tot zitpositie in te stellen door middel van de ms (milli seconden)
Uiteraard hoef je dan je nivo niet meer op 75 dB te houden maar gewoon het volume wat jezelf prettig vind en zonder dat de ramen eruit gaan springen.
Het gata erom dat het onderlinge volume van je speakers hetzelfde is en dat heb je dan al gedaan door middel van dat dB afstellen waar je het hier over hebt.

3 Ik mag na het afstellen niet meer aan het master volume zitten (lijkt me nogal onpraktisch)?Gewoon aan je master volume zitten dus.
Waarom zou je eraf moeten blijven ?


4 Veel mensen hebben het over dolby en DTS testtonen. Volgens mij kan ik op mijn receiver maar 1 keer alles afstellen.
Dat klopt, de afstelling voor Dobly en DTS maakt geen verschil voor jouw afstelling.
DTS tracks zijn over het algemeen iets luider op dvd gezet maar dat maak voor jouw instelling niets uit.
De basis was immers de volume van de speakers onderling en daar gaat het nog steeds om ongeacht of het ni DD of DTS is.
Dit is dus niet van belang.


5 Dit is toch onwijs onpraktisch met afstellen?Klopt maar het is zeker wel te doen.
Daarnaast is er meestal een mogelijkheid om het geluid "stil" te zetten per speaker zodat je die rustig op het juiste dB volume kunt instellen.
Wellicht is dit bij jouw dvd ook mogelijk.


Zoals jullie zien, snap ik er weinig van.Valt wel mee hoor, je zat immers in de goede richting te denken en zodoende weet je meer dan jezelf wist.
Wellicht had je alleen enige twijfel omdat het nieuw voor je is.

Pieter Kleine
25-09-2004, 18:07
Wat betreft het instellen van de speakers. Je moet dus eerst de linkerspeaker instellen op 75 dB. Daarna pak je de volgende speaker bij ongewijzigde master. Via de meter kun je het verschil bepalen. Bijvoorbeeld de rechtspeaker staat op 73 dB, deze moet dus 2 dB harder. Dit kan je doen via het menu van je receiver, daar kun je per speaker het volume bijstellen. Uiteindelijk moet op de luisterpositie elke box, inclusief sub, even hard klinken.

Johan van den D.
25-09-2004, 18:07
bedankt voor de reacties! 1 ding snap ik alleen nog niet. Hoe moet ik nu de left front speaker instellen? Want als ik de master opendraai totdat het 75 decibel aangeeft, dan staat de left front speaker niet ingesteld.

Vervolgens ga je aan de master draaien en staat de left front dus verkeerd.Je begint bij je linker front speaker en die houd je op "0".
Dan draai je aan de master volume totdat deze speaker een signaal van 75 dB aangeeft (jouw keuze is 75 vandaar).
Zodra je dB meter dat aangeeft laat je de master volume zo staan en raak je niet meer aan tot je met alle speakers klaar bent.
Dan ga je verder met de volgende speakers en daarvoor gebruik je de speakersinstelling van je receiver menu totdat ook deze speakers allemaal 75 dB aangeven.
Je raakt je master volume dus alleen bij de eerste speaker aan, daarna niet meer totdat je klaar bent.

Shadow010
25-09-2004, 19:17
Iedereen heel erg bedankt! Het is allemaal gelukt en de surround loopt nu mooi in elkaar over.

Het enige waar ik nog een beetje mee aan het experimenteren ben is de subwoofer. Deze slaat bij de meter heel ver uit, zodat ik em niet echt vast kan pinnen op een decibelwaarde. Dit zal dus wat meer op het gehoor moeten afgesteld, maar volgens de artikelen die ik heb gelezen is dat inderdaad heel normaal.

Nogmaals bedankt! Ik ga nu een dvd'tje erin gooien...:)

Pieter Kleine
25-09-2004, 21:48
De sub moet niet domineren. Strikt genomen moet je de sub niet horen, hij moet opgaan in het normale geluidsbeeld.

Frits
26-09-2004, 09:35
Het enige waar ik nog een beetje mee aan het experimenteren ben is de subwoofer. Deze slaat bij de meter heel ver uit, zodat ik em niet echt vast kan pinnen op een decibelwaarde. Dit zal dus wat meer op het gehoor moeten afgesteld, maar volgens de artikelen die ik heb gelezen is dat inderdaad heel normaal.

Hoi,

Ik heb uiteindelijk mijn Sub tussen de 5 en 10 db (schommeld natuurlijk beetje op de -analoge- meter) HARDER ingesteld dan de rest. Heb bij die keuze ook nog de THX-geluidstest betrokken (die o.m. op Terminator 2 staat) en die -NIET JE VOLUME TE HOOG ZETTEN!!!- keurig een konstante testtoon van heel hoog naar ongelofelijk laag laat lopen. Kan je mooi horen of alles naadloos verloopt en of je feitelijk niet kan waarnemen waarneer de Sub het werk overneemt.