PDA

Bekijk de volledige versie : Samenstellen HIFI/HT set



Dull
26-09-2004, 20:12
Ik heb een "probleem" en hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Ik luister een hoop muziek, de aanschaf van een set zal ik dus in 1e instantie volledig daarop afstellen, maar nu ben ik door de opkomst van surround geluid een beetje van de kaart gebracht. Is het niet verstandig om hier een dvd-speler in op te nemen of moet ik de set volledig op stereo geluid aanpassen.

Ik wil een set met het stereo geluid van een bovengemiddeld setje zoals je die bijv. bij radio modern koopt, moet een aansluiting hebben voor een platenspeler en mét een losse cd-speler. Het budget is 1500 euro en dat zou inclusief(!) luidsprekers moeten zijn. Suggesties iemand?

Peter Porrio
27-09-2004, 08:56
Wat heb je nu staan aan apparatuur?

Als je echt een stereo-fan bent, moet ik je teleurstellen, want iedere reciever binnen jouw budget (wanneer de speakers er bij in zitten), zal minder mooi in stereo klinken dan een dedicated stereo versterker.

Het ligt er een beetje aan wat je nu hebt staan. Als je nu een stereo versterker hebt staan van bijvoorbeeld, Arcam, Cyrus, Cambridge, NAD, Roksan, etc. Zul je als je enigszins om op het zelfde niveau te zitten met een HT-reciever heel diep in de buidel moeten tasten.

Heb je bovengenoemde apparatuur niet staan, dan zijn er legio alternatieven van recievers die naast HT ook een goede stereo weergave hebben. Ik denk echter wel dat je budget hiervoor te krap is, omdat dit ook inclusief speakers is.

Maar je zou dan kunnen denken aan Arcam, Denon, Marantz, NAD, en Harman/Kardon. Deze recievers staan bekend om hun goede stereo weergave.

Wellicht is het dan verstandiger om je budget eerst te spenderen aan een reciever met 2 frontspeakers. Je kunt hier dan alvast je CD-speler en platenspeler op aansluiten en genieten van stereo. Dan kun je stap voor stap uitbouwen tot een 5.1, 6.1 of zelfs een 7.1 opstelling.

Edgar Smit
27-09-2004, 09:10
Idd laag budget voor goede stereo inclusief speakers.
Wat ik je sowieso kan aanraden wil je goede stereo, is koop geen satteliet speakerset. Er zijn uitzonderingen, maar binnen jou budget kun je daar niet bijkomen.

Overigens, wat voor speakers heb je nu staan? Als het een beetje goede speakers zijn, is het dan niet zonde om nieuwe speakers aan te schaffen?
Zelf heb ik missions van 14jaar oud die het nog perfect doen, omdat ik goed behandeld heb.

Daarnaast, wat heb je nu staan?

Johan van den D.
27-09-2004, 15:08
Als je goede kwaliteit stereo wilt zal je die €1500,- al aan twee speakers kwijt zijn.
Je zal dus of je eisen bij moeten stellen of stapsgewijs doorsparen.
Conclusie is in ieder geval dat je eerst heel goed moet nadenken wat je nu werkelijk wilt hebben en ook in die toekomst op redelijke termijn.
Je huidige budget van €1500,- is een hoop geld om zomaar even uit te geven zonder dat je 100% zeker bent van je wensen.
Dus wordt het een pure stereo set of één die ook voor 5.1 gebruikt moet kunnen worden.
Je eisen zijn vrij hoog, je wilt immers een bovengemiddeld presterende set wat uiteraard heel goed mogelijk is alleen kom je al snel krap in je budget te zitten.
Mijn advies is dan ook om eens regelmatig naar verschillende sets in speciaal zaken te gaan luisteren.

Charl
27-09-2004, 16:04
Denon AVR-1804 € 400 Stassen HiFi
KEF Q1 € 170 p/st. Stassen HiFi

Pioneer DV-575 € 200 o.a. SACD en DVD-Audio multichannel of DV-565

Dull
27-09-2004, 17:30
Alvast bedankt voor de geplaatste reacties.

Het treurige is (voor mij althans) dat ik dus helemaal blanco begin. Ben een beginnende freak zeg maar. Waar het mij om gaat is dat ik voor dat geld iig een set wil aanschaffen die mij voldoende ruimte geeft om door te groeien zonder binnen afzienbare tijd een onderdeel van enkele honderden euro's opzij te moeten zetten.

Ik bedoelde met bovengemildeld wat een doorsnee gezin in z'n kamer heeft staan. Heb niet de illusie om menigeen op dit forum voorbij te streven.

Ik ga verder zoeken, en ga ff achter jullie opties aan...

JCL
27-09-2004, 17:59
Voor dat geld zou ik idd ook in stappen alles gaan opbouwen. Als ik dat geld zou uitgeven aan een dergelijke set was ik gegaan voor een Sony 555es met 3X B&W 602-S3 misschien 603 maar dan ga je wel over budget. Dan heb je een super reciver (in mijn ogen tenminste, andere zullen het daar niet mee eens zijn) en speakers die gewoon goed zijn met muziek. Later kun je die dan naar achteren doen en voor nog betre speakers kopen.

Han
27-09-2004, 18:55
Het beste advies is: luisteren! :idea:

Je hebt volgende maand een mooie kans op de VAD beurs.
( http://www.vad-show.nl/home.html )

Op 23 en 24 oktober in Veldhoven; alle grote merken met veel luisterkamers, ik kan het je aanbevelen. De sfeer is daar ook altijd goed!

Han.

jollykart
27-09-2004, 19:50
Laat je gewoon niet van de kaart brengen door HT. Gebruik nu het grootste deel van je budget aan een stel mooie speakers. Koop daar een leuke tweedehands cd speler en receiver bij. Omdat iedereen tegenwoordig zo nodig een HT set wil, zijn de normale stereo receivers voor een zacht prijsje op de kop te tikken.
In een later stadium kun je dan een digital receiver een nog wat speakers kopen. Op die tweedehands spulletjes heb je dan lang niet zoveel afgeschreven als dat je op nieuw spul doet. Een goede 5.1 set is vele malen duurder dan een stereo set. Als is het alleen al ivm de veel grotere investering in speakers.

En inderdaad veel luisteren. Welke verschillen hoor je en wat heb je ervoor over. Een mooie kreet van een audio zaak in Gorinchem(weet naam niet meer) is:
De ergenis van 'slechte' kwaliteit duurt voort als de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is.

Johan van den D.
27-09-2004, 21:12
Waar het mij om gaat is dat ik voor dat geld iig een set wil aanschaffen die mij voldoende ruimte geeft om door te groeien zonder binnen afzienbare tijd een onderdeel van enkele honderden euro's opzij te moeten zetten.
Dan wordt het inderdaad heel anders en heb je zeker een mooi budget om dit te bewerkstellen.
:wink:

Edgar Smit
28-09-2004, 10:17
Ik zou je willen aanraden:
Yamaha receiver 550RDS icm DVD S550, samen zo'n 600 euri, heb je nog voldoende over voor behoorlijke speakers (JBL, KEF of Mission ofzo) en fatsoenlijke kabels.

De Yamaha presteerd erg goed (zeer goede prijs-kwaliteit verhouding) ook op stereo gebied. Niet omdat ik het zelf heb, maar dat is toch wel een gemiddelde mening hier. Ook Marantz, Denon, HK zijn absoluut niet verkeerd en kunnen ook op stereogebied hen mannetje staan.

Wil je echter voorlopig nog niet upgraden maar in de toekomst wel, Zou volgens mij de Yamaha nu een goede keus zijn, zodat je er behoorlijke speakers bij kan aanschaffen en later in principe alleen een nieuwe receiver hoeft aan te schaffen en kun je alsnog naar de HighEnd series gaan van welk merk dan ook.
Lijkt mij op zich een redelijke optie waarbij je niet meteen al je kruit verschiet omdat je voorbereid bent op eventuele uitbreidingen.

Eddie
28-09-2004, 20:35
Als je even bij Pick2Pay kijkt:

The SONY STR-DB790 QS Dolby Digital Receiver 299,00 euro
The SONY DVP-NS930 QS DVD & SACD Player 369,00 euro
The SONY SA-VE835ED Pascal AV Loudspeaker Package 567,00 euro

The QED QUNEX OT Digital Optical Interconnect
The QED Qunex SR-SW Subwoofer Interconnect
The QED Sqart AV2110 Scart Lead

aanvulling:

The SONY SA-VE831ED Pascal AV Loudspeaker (eventuele uitbreiding 6.1)
The SONY WS-FV10 DSC-S Floor Speaker Stands 129,00 euro per paar
The SONY WS-WV10 DS Wall Brackets 22,50 euro per paar

Bovenstaande artikelen zit je ongeveer op 1500 euro.
maarja.. Only Sony hè :wink:
de QS serie komt zeer goed uit de testen, maar voor het echte werk ben je snel 4x zoveel geld kwijt...

Eddie - NAD en Infinity gebruiker

Eddie
28-09-2004, 20:42
The SONY DVP-NS930 QS DVD & SACD Player 369,00 euro
owja, je ziet dat ik een dure DVD speler heb gekozen, dit omdat zowel de bijpassende reciever als de luidsprekerset van Sony, SACD kunnen afspelen.

Ik raad je aan (iedereen trouwens) niet op een dvdspeler te bezuinigen (zo'n kruitvat ding die alles vreet) doe je dit wel, vergeet de duurdere kabels e.d. dan ook maar...

Eddie

Rob Eric Blank
29-09-2004, 13:40
Zoek misschien naar een Marantz 5400 OSE, dit is een Receiver geoptimaliseerd voor audio weergave. Zelf luister ik ook het meeste naar audio en hab daarom een jaar geleden deze set aangeschaft.
Vloerstaanders zijn wel een pre en als ik jou was zou ik een receiver kopen (Marantz, HK, Yamaha) en dan 2 vloerstaanders. Deze kun je dan altijd nog uitbereiden tot 5.1
Als ik jou was zal ik bij verschillende bedrijven gaan luisteren.