PDA

Bekijk de volledige versie : Films die veel voor je betekenen



jan smets
01-10-2004, 17:02
Zie titel.

Films die een diepe indruk hebben achtergelaten, die iets hebben veranderd aan je filmsmaak,die je liefde voor film vergroot hebben enzovoort.....

Bij mij waren dat vooral Ben-Hur en Spartacus ook vele oude historische films lieten een diepe inpact op me na (het is dan ook mijn lievelingsgenre)

Er zijn er nog wel maar die ga ik nu niet allemaal opnoemen.

Joost v.d. Ham
01-10-2004, 17:26
Je zit een beetje in het verkeerde subforum met je vraag. Ook is er een thread die hier erg op lijkt ;)

Herjan
01-10-2004, 17:26
Ik weet niet wat dit te maken heeft met op- & aanmerkingen op DVD.nl, dus ik verplaats 'm maar naar filmdiscussies.

Ik verwacht trouwens dat zoiets al bestaat, maar de zoekfunctie deed 't bij mij niet. Als iemand een thread kan vinden met het zelfde thema, dan kan deze op slot. Zo niet, dan blijven we vrolijk verder gaan in deze...

jan smets
01-10-2004, 17:42
oeps sorry :oops:

Peter -1984-
01-10-2004, 17:55
Bij mij zijn dat "Oorlog Films" niet zo zeer alleen de grote slachtvelden
Maar vooral ook films zoals Schindler's List, The Pianist en Escape from Sobidor.

En als je dan bedenkt dat het gewoon echt gebeurt is. dat lieten bij mij een diepe inpact achter.

en samen met historische films is dat ook mijn lievelings genre

Buscemi
01-10-2004, 18:24
oeps sorry :oops:

Maakt niets joh...

Een film die op mij diepe indruk maakte (en nog steeds maakt) was/is "Stand By Me" van Rob Reiner met in een van de hoofdrollen de legendarische (voor mij althans) en helaas veel te vroeg gestorven River Phoenix.
Een andere film die een diepe indruk maakte was "La Bamba" over het leven van Ritchie Valens (hoofdrol Lou Diamond Phillips)
Natuurlijk is de laatste geen topfilm, misschien eerder nog een zogenaamde B-film. Het heeft natuurlijk alles te maken met het gevoel dat je bij een bepaalde film krijgt. Misschien een beetje softy, maar ik krijg iedere keer weer kippevel als het prachtige "Donna" ten gehore wordt gebracht... :oops:

zetmoon
01-10-2004, 18:27
-Titanic
-Vertigo
-City lights
-Adventures of Robin Hood
-Top hat
-Casablanca
-Rear window

Wizz-Art
01-10-2004, 18:50
Alle films van David Fincher hebben voor mij iets betekend, en nog steeds 8)

Philippe
01-10-2004, 19:40
Mijn lievelingsgenre is actie met The Rock en Speed aan de absolute top. Verder vind ik de 80's een leuke periode qua sfeer en tijdsbeeld: Ferris Bueller's Day Off, Scarface, Die Hard, The Secret Of My Success.

theThinWhiteDuke
01-10-2004, 19:50
Mn eerste biosfilm was Bambi; 1979, 3 jaar jong toen.

Maar de film die me freak heeft gemaakt (en dus veel betekenis heeft) was 4 jaar later....

We schrijven 1983, ergens in t najaar.
Op TV was een bekend filmprogramma genaamd "Simonscoop" gepresenteerd door Simon van Collem (RIP).
In zijn programma behandelde hij enkele films die uit gingen komen.....

En toen gebeurde het.....hij liet een fragment zien uit een sci-fi film genaamd Return of the Jedi. Het fragment betrof een gevecht in een woestijn, met vliegende boten boven een kuil......

Ik was verkocht.

In de herfstvakantie mocht ik een film uitkiezen om heen te gaan en er was er maar 1 die ik wilde zien!!!!

In de bios vroeg ik continue aan mn ma "wie is dat?" "wat gebeurt er?"
Het antwoord was dat er meerdere delen van deze film waren!
Doodsbang was ik ook van ene Jabba en zijn monsterlijke kornuiten.

Thuisgekomen bleek dat ik al 1 speelgoedpopje had: Darth Vader; zonder ook maar 1 seconde van StarWars gezien te hebben was ik namelijk al geobsedeerd door Darth Vader.

Toen ik wist dat hij in deze films zat kon ik mn geluk niet meer op.
Vlak daarna A New Hope en Empire Strikes Back gezien....

Vanaf dat moment heeft StarWars me eigenlijk altijd beinvloed....

En ja, nog steeds, al 21 jaar is die scene in die ene woestijn mn favoriete scene allertijden.
Gelukkig weet ik nu dat die woestijn met die kuil de Sarlacc Pit is, en dat die boten Skiffs zijn :P