PDA

Bekijk de volledige versie : Welk ruisniveau uit speakers is nog acceptabel?



Olivier vd D.
03-10-2004, 16:27
Half juli 2004 heb ik een NAD T743 receiver aangeschaft in de opruiming. Mooi ding voor het geld, maar helaas...na installatie op mijn Mission M5-serie speakers en REL Q201E sub hoor ik bij normaal luistervolume een ruis op 3 tot 4 meter afstand van alle speakers. Ik kon wel door de grond gaan. De ruis blijft min of meer constant totdat ik de 0 dB passeer, daarna wordt het luider en bij vol volume kan ik het op tien meter afstand nog horen. Dat er iets van ruis hoorbaar is is me wel bekend maar hoorbaar op 3 tot 4 meter afstand lijkt mij onacceptabel. Inmiddels ben ik al twee keer teruggegaan naar de winkel (AudioGallery in Rotterdam). De eerste keer hebben ze hem teruggestuurd naar de dealer en kwam ie terug met verlegde aardpunten. Nog altijd ruis. De tweede keer hebben ze me een ander nieuw exemplaar meegegeven. Helaas, nog steeds dezelfde ruis. Een kwartiertje Dances with Wolves 3-disc DTS kijken was bijzonder vervelend. Zelfs door de achtergrondmuziek heen hoor ik de ruis.

Voordat ik weer terug ga naar de winkel wil ik graag een inschatting maken van het maximaal acceptabele ruisniveau. Vandaar deze poll!

Johan van den D.
03-10-2004, 16:55
De stand van de poll lijkt me nu al duidelijk.
Het ruisprobleem wat jij omschrijf is niet normaal en moet ook niet mogen, zeker niet bij deze merken.

Olivier vd D.
03-10-2004, 17:06
De stand van de poll lijkt me nu al duidelijk.
Het ruisprobleem wat jij omschrijf is niet normaal en moet ook niet mogen, zeker niet bij deze merken.
Zou de ruis kunnen komen door b.v. slecht electriciteitsnet of andere buiten de receiver liggende factoren?

Johan van den D.
03-10-2004, 17:12
Jawel, het kan vrijwel door vanalles komen.
Dat maakt het proleem "ruis" juist zo moeilijk.
Maar om alles uit te sluiten kun je je spullen eens oppakken en het bij iemand anders thuis proberen.
Luister dan of je nog steeds ruis heb, zoja dan ligt het probleem waarschijnlijk toch aan de apparatuur zelf en zoniet dan moet je het wellicht in het huis zelf gaan zoeken.

Olivier vd D.
03-10-2004, 21:17
Jawel, het kan vrijwel door vanalles komen.
Dat maakt het proleem "ruis" juist zo moeilijk.
Maar om alles uit te sluiten kun je je spullen eens oppakken en het bij iemand anders thuis proberen.
Luister dan of je nog steeds ruis heb, zoja dan ligt het probleem waarschijnlijk toch aan de apparatuur zelf en zoniet dan moet je het wellicht in het huis zelf gaan zoeken.
Mijn toekomstige HT is op zolder. Vandaag heb ik de moeite genomen de hele zaak naar de begane grond te slepen en te installeren. De ruis was minder, maar nog altijd onacceptabel. Hoorbaar vanaf 2 tot 3 meter.

Ik heb op de begane grond (woonkamer) echter wel een een stereo van NAD staan die met vol volume nog geen ruis geeft, zelfs niet als ik met mijn oor op de speakers zit. vandaar dat ik geneigd ben ervan uit te gaan het niet aan het electriciteitsnet ligt.

Charl
03-10-2004, 23:38
Ruis? Je zou helemaal niets mogen horen! Zelfs niet met je oor op de speaker.
Een beetje installatie geeft helemaal geen ruis. :P

Mijn HT (http://www.mijnhometheater.nl/index.html?url=/Charl.htm) , Denon receiver met o.a. B&W speakers.

A3aan
04-10-2004, 09:45
De ruis die jij beschrijft is zonder meer ONACCEPTABEL (zelfs van een HT-setje van Kruitvat voor €25 :wink: ).
Ik heb gestemd voor keuze 1 (ook niet met oor tegen speaker), maar als ik eerlijk ben: als je je oor niet tegen de speaker hebt (zeg 1 meter afstand) met redelijk volume (bijna vol?), ... dan zou je echt geen ruis of brom mogen horen ') !!!
Mijn advies: Geef ze nog één kans op vervanging/reparatie en vraag anders je geld terug.


') tenminste niet uit de speakers ;)

Christiaan Sauer
04-10-2004, 12:09
Op een meter afstand nog net wat ruis merkbaar moet acceptabel zijn. Echt 100% niets is weinig hoor. Dan kom je echt meer richting High-End te kijken.

Rob Eric Blank
04-10-2004, 12:22
Zelf heb ik het eigenlijk nog nooit getest op mn HT. Dus het is niet storend aanwezig in mijn HT, of mijn gehoor is gewoon slecht (daar ga ik voor het gemak even niet vanuit). Als je met je oor op de speaker ruis zou horen en anders niet vind ik dat echt acceptabel. Eigenlijk nog nooit getest en als ik op de bank zit hoor ik geen ruis.

Charl
04-10-2004, 14:22
Ruis uit een geluidsinstallatie is evenmin acceptabel als sneeuw op je TV.
Ruis uit een geluidsinstallatie is evenmin acceptabel als ghosting op je TFT.
Ruis hard of zacht, duur of goedkoop ... het hoort gewoon niet.

PM
04-10-2004, 14:23
Het ligt natuurlijk ook aan de installatie en aan het geluidsniveau waarop je dit test. Als 'de knop helemaal open' staat dan zal je eerder ruis horen dan op een heel laag volume.
Op normaal volume lijkt het mij acceptabel dat je bij een niet high-end (is ook relatief, maar oké) installatie op meer dan een meter niets mee horen een beetje ruis is heel normaal.

Charl
04-10-2004, 14:30
Installaties van een paar honderd Euro, ruis no way.
Bij NAD al helemaal niet.

Is aarding goed ?
Zijn je kabels goed vast aangesloten ?
Hoe is de kwaliteit van je kabels ?

Olivier vd D.
04-10-2004, 19:40
Op een meter afstand nog net wat ruis merkbaar moet acceptabel zijn. Echt 100% niets is weinig hoor. Dan kom je echt meer richting High-End te kijken.
Daar ben ik het roerend mee eens.


Is aarding goed ?
Zijn je kabels goed vast aangesloten ?
Hoe is de kwaliteit van je kabels ?
1. Ja, zelfs bij actieve aarding via verwarming geen verschil in de ruis.
2. Zeker
3. Van de Hul, need I say more?

Ik heb alle tips opgevolgd die ik kon vinden. Werkelijk helemaal niks zorgt op zijn minst voor een kleine vermindering in ruis.


Het ligt natuurlijk ook aan de installatie en aan het geluidsniveau waarop je dit test. Als 'de knop helemaal open' staat dan zal je eerder ruis horen dan op een heel laag volume.
Op normaal volume lijkt het mij acceptabel dat je bij een niet high-end (is ook relatief, maar oké) installatie op meer dan een meter niets mee horen een beetje ruis is heel normaal.
Op normaal luistervolume hoor ik de ruis door de filmmuziek heen vanaf mijn luisterpositie zo'n 3 meter van de frontspeakers vandaan. Mijn vrouw zei dat ze het wel hoorde maar eht niet storend vond. Ik viel echt van mijn stoel van verbazing. Bij Dances with Wolves ergerde ik me echt helemaal kapot. Ik ben blij te horen dat de mate van ruis die ik ervaar niet normaal gevonden wordt. Nu nog even in de winkel uitleggen morgen.

A3aan
05-10-2004, 08:12
Op normaal luistervolume hoor ik de ruis door de filmmuziek heen vanaf mijn luisterpositie zo'n 3 meter van de frontspeakers vandaan. (...)
Ik ben blij te horen dat de mate van ruis die ik ervaar niet normaal gevonden wordt. Nu nog even in de winkel uitleggen morgen.
Je staat in je recht. Succes!

Mark S
05-10-2004, 09:24
Hier (http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/92714.html) valt nog veel meer te lezen over onacceptabele hoge ruisniveaus met de NAD T742/743. Je bent dus niet de enige.

PM
05-10-2004, 09:27
Als je het op 3 meter door de film heen hoort lijkt dat me niet echt normaal! (Ik neem aan dat je ook geen andere bekabeling/draagbare telefoon/o.i.d. dicht in de buurt hebt wat problemen kan veroorzaken?). Dan zou ik zeker terug gaan! Laat ons het resultaat maar horen (zonder ruis ;) hopenlijk)

Charl
05-10-2004, 11:49
Hier (http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/92714.html) valt nog veel meer te lezen over onacceptabele hoge ruisniveaus met de NAD T742/743. Je bent dus niet de enige.
Ik zou effe die pagina in die link effe uitprinten en meenemen als ik jouw was.
Terugbrengen en omruilen die hap is enige remedie.

Olivier vd D.
05-10-2004, 12:36
Hier (http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/92714.html) valt nog veel meer te lezen over onacceptabele hoge ruisniveaus met de NAD T742/743. Je bent dus niet de enige.
Ah dank je. Ik heb op dat forum meer gelezen over dit probleem maar deze recente thread kende ik nog niet.


Als je het op 3 meter door de film heen hoort lijkt dat me niet echt normaal! (Ik neem aan dat je ook geen andere bekabeling/draagbare telefoon/o.i.d. dicht in de buurt hebt wat problemen kan veroorzaken?). Dan zou ik zeker terug gaan! Laat ons het resultaat maar horen (zonder ruis ;) hopenlijk)
Ik heb alles wat binnen mijn bereik ligt gedaan om van de ruis af te komen. Een mobiele telefoon heb ik niet (Echt niet? Nope!).



Hier (http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/92714.html) valt nog veel meer te lezen over onacceptabele hoge ruisniveaus met de NAD T742/743. Je bent dus niet de enige.
Ik zou effe die pagina in die link effe uitprinten en meenemen als ik jouw was.
Terugbrengen en omruilen die hap is enige remedie.
Ik heb al eerder het een en ander uitgeprint en laten zien in de winkel. De verkoper in kwestie ging er volledig aan voorbij. Hij was duidelijk niet geinteresseerd. Bij mijn laatste bezoek hoorde ik hem ook wat mompelen tegen een medeverkoper over dat dat chatten allemaal niks zegt en het ruisniveau van de T743 ruimschoots binnen de normen ligt.

Anyway, zo ff de kids dumpen bij de buren en dan ga ik het ritje naar Rotterdam maar weer voor de vijfde keer maken. I'll keep you guys updated!

Herjan
05-10-2004, 12:47
Bij welke winkel in Rotterdam heb je deze gekocht? Snijders?

Olivier vd D.
05-10-2004, 18:31
Bij welke winkel in Rotterdam heb je deze gekocht? Snijders?
Nee, bij Snijders heb ik enkel goede ervaringen. Ik heb de T743 bij Audio Gallery gekocht. Vandaag weer langs geweest. Men heeft um weer ingenomen zonder daar veel bij en van te zeggen. Beetje vreemd, maar goed.....ik moet weer wachten op een telefoontje.

Olivier vd D.
30-10-2004, 09:36
Uiteindelijk heb ik zowel de NAD receiver als DVD-speler teruggebracht naar de dealer. De ruis was niet weg te krijgen. Vreemde is dat de receiver in de winkel geen onacceptabele ruis liet horen, terwijl ik in mijn huis en nog twee andere huizen wel onacceptabele ruis hoorde. Maar goed, Audio Gallery gaf er blijk van niks meer te kunnen doen voor me. Dus tegoedbon gekregen (geld terug was men niet enthousiast over). Heb momenteel een Denon 2105 receiver en een Denon 1910 DVD-speler in bestelling staan.