PDA

Bekijk de volledige versie : Relatie gevoeligheid speakers en ruis



Olivier vd D.
10-10-2004, 13:39
Is er een relatie tussen ruis en de gevoeligheid van je speakers? Zo ja, hoe zit dat dan precies? Zijn er nog meer factoren van je HT die de mate van ruis bepalen? En tot slot wil ik graag nog weten hoe dat precies werkt met gevoeligheid van speakers. Is 90dB gevoeliger dan 88dB?

A3aan
05-11-2004, 11:16
Mosterd na de maaltijd?

In principe zullen betere boxen meer geluid (onafhankelijk van ander geluid) laten horen, dus ook (als dat er is) meer ruis.
Omdat tweeters veel minder vermogen nodig hebben voor dezelfde DB's dan woofers zul je meestal de ruis vooral in de hoge tonen horen.

Ruis onstaat meestal door slechte afscherming. In het algemeen geldt dat Hoe eerder in de keten (antenne -> ontvanger -> drager -> voorversterker -> regelversterker -> eindversterker) de ruis ontstaat hoe meer last je ervan hebt.
Zorg dus voor goede kabels en stekkers en aardt je versterker, dvd-speler etc.

A3aan

Olivier vd D.
05-11-2004, 13:56
Bedankt voor je reactie! Ik stelde mijn vraag destijds omdat ik een onoplosbaar ruisprobleem leek te hebben. Zelfs via mijn Sennheiser HD590 (ook niet de slechtste) was dusdanig veel ruis hoorbaar dat ik niet fatsoenlijk naar muziek en DVDs kon luisteren.

De oplossing heb ik gevonden in het inruilen van de NAD-apparatuur. Ik heb net de receiver en dvd-speler die in mijn sig staan bij de hifi-winkel opgehaald. Vanavond maar eens aansluiten.

Jouw info vind ik desalniettemin erg interessant en ik zal zeker de tips ter harte nemen bij het vervolmaken van mijn HT. ;-)

jollykart
05-11-2004, 14:24
Mosterd na de maaltijd?

In principe zullen betere boxen meer geluid (onafhankelijk van ander geluid) laten horen, dus ook (als dat er is) meer ruis.

Zit ik nu mis of is de gevoeligheid van de speaker gewoon een keuze van de fabrikant. Er zijn zat goed kwaliteit speakers met een laag rendement volgens mij.

Peter_V
05-11-2004, 15:44
De gevoeligheid van een speaker wordt gemeten in dB per W op een vaste afstand, ik dacht 1 meter. Het idee erachter is dat niet alle speakers met een bepaald vermogen evenveel lawaai produceren.

A3aan
08-11-2004, 08:52
In principe zullen betere boxen meer geluid (onafhankelijk van ander geluid) laten horen, dus ook (als dat er is) meer ruis.
Zit ik nu mis of is de gevoeligheid van de speaker gewoon een keuze van de fabrikant. Er zijn zat goed kwaliteit speakers met een laag rendement volgens mij.
Nee, je zit niet mis. De gevoeligheid is wat Peter_V aangeeft:

De gevoeligheid van een speaker wordt gemeten in dB per W op een vaste afstand, ik dacht 1 meter. Het idee erachter is dat niet alle speakers met een bepaald vermogen evenveel lawaai produceren.
Ik zou misschien wel kiezen voor dB per volt, maar dat maakt voor het verhaal niet zoveel uit. Gevoeligheid heeft met veel facetten te maken, o.m. het gewicht van de conus van een luidspreker.
Waar een gevoeliger box (hoog rendement) meer geluid laat horen dan een minder gevoelige box (laag rendement) is de verhouding ruis:andergeluid daar niet anders om (wel het volume, maar dat compenseer je met je volumeknop)

Maar de kwaliteit van een luidspreker(box) is een andere maatstaf.

Bij betere kwaliteit van de box kan die verhouding ruis:andergeluid wél anders uitpakken. Hoe beter een box in staat is verschillende geluiden te laten horen 1), hoe beter ook ongewenst geluid (brom, rumble, ruis) te horen is.
Precies hetzelfde geldt overigens ook voor een goede versterker en een goede opstelling van je boxen.


Er zijn zat goed kwaliteit speakers met een laag rendement volgens mij.
Jazeker! ik heb zelfs de indruk dat de meeste echt goede boxen juist laag rendements boxen zijn. Weet dat niet zeker en weet ook niet waarom.

A3aan

1) en dan met name 'tegelijkertijd', d.w.z. onafhankelijk van ander geluid. Bij goedkopere boxen kan het zijn dat je op stille momenten wel brom o.i.d. hoort, maar zo gauw er muziek o.i.d. over die boxen gegooid wordt hoor je dat niet meer omdat de box alleen het sterkste geluid laat horen.

Olivier vd D.
08-11-2004, 12:06
De ruis die ik hoorde bleef altijd aanwezig zolang de receiver aan stond. Ik kan gelukkig in verleden tijd spreken, omdat ik de NAD receiver heb teruggebracht naar de winkel. Ben inmiddels eigenaar van een mooie Denon AVR-2105. En die ga ik van de week eens goed aan de tand voelen. ;-)