PDA

Bekijk de volledige versie : Verplaatsen HT



Hoekie
14-10-2004, 00:19
Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van 4 x B&W CMD 7NT + de sub en center uit deze serie aangestuurd door de rotel 1066 en 1075 voor en eindtrap en de denon 2200.
Klinkt wel goed moet ik zeggen.
Dit staat momenteel op de 1e verdieping (drive-in woning) in een woonkamer met eetgedeelte en keuken daaraan vast van 63 M2

Beneden hebben we nog een ruimte van 24 M2 en dat wordt nu als werkkamer gebruikt.

Hier willen wij een ruimte van maken zodat het wat meer bij het huis betrokken wordt. De kasten en buro gaan dan naar de 2e verdieping.

In deze ruimte willen we een allesbrander laten plaatsen en onze HT naar toe gaan verplaatsen en vervolgens een beamer en scherm gaan aanschaffen, zodat we lekker bij de kachel een dvd in onze bioscoop kunnen gaan kijken :-)

Nu zitten we een beetje te puzzelen voor wat betreft de beste zitpositie.
Wij kunnen namelijk niet de hele ruimte gebruiken ivm looppad naar de deuren van de tuin etc.

Blijft uiteindelijk over een zithoek van 3 bij 4 meter. Is bovenstaande set dan niet een beetje overkill ?

Zou betekenen dat de bank op zo'n 3,5 meter van de muur komt te staan en daar schuinachter moeten de boxen komen.... hoe groot zou je dan projecteren ?

De allesbrander zou op de helft van de muur komen (die van 4 meter)

Graag hoor ik jullie op en/of aanmerkingen en ideen.

Groet,
Hoekie

Marty vanluit
14-10-2004, 06:36
3x4 meter is voor de set die jij hebt staan ietwat klein, zou ik zeggen. Ik heb zelf een marantz 5400, 5x B&W en sub van Boston in een ruimte van 6x5. Ik moet het volume niet hoger zetten dan een vierde van het totaalvermogen, anders springen de ruiten eruit.

Ik zou zeggen dat het overkill is.

Hoekie
14-10-2004, 09:16
3x4 meter is voor de set die jij hebt staan ietwat klein, zou ik zeggen. Ik heb zelf een marantz 5400, 5x B&W en sub van Boston in een ruimte van 6x5. Ik moet het volume niet hoger zetten dan een vierde van het totaalvermogen, anders springen de ruiten eruit.

Ik zou zeggen dat het overkill is.

Bedankt voor je reactie!

Overkill... daar was ik al bang voor....
Ik zal kijken of ik een plaatje van vinden van de ruimte en even posten....
Wie weet ziet of heeft iemand nog een ander idee.

Groet,
Hoekie

A3aan
14-10-2004, 12:37
Zorg bij zo'n kleine ruimte in elk geval dat de muren niet te kaal zijn. Boekenkasten en gordijnen doen al heel veel, vloerbedekking (desnoods een goedkoop zeil (beter schoon te houden) doet zelfs wonderen).
Dat je niet bovenop je boxen zit (b.v. je surrounds) is alleen maar een voordeel.
Overkill is geen probleem '), zet 'm niet te hard, maar je hebt genoeg volume en geluidskwaliteit. Daar gaat het toch om??!!

') nou ja, hooguit zonde van het geld

Johan van den D.
14-10-2004, 18:03
Probeer toch gewoon de gehele ruimte te gebruiken ondanks eventuele looppaden van en naar deuren.
Of het overkill is ??..............denk het niet want het gaat niet alleen om het hard kunnen en dergelijke maar wel om de kwaliteit.
En dat is juist bij deze set op een hoog nivo.
In dat opzich gaat het dus prima (al had grotere ruimte nog fijner geweesd natuurlijk).

De zitplaatsen op 3½ mtr van de muur/scherm dan zal ik niet breder gaan projecteren dan zo,n 2 a 2.20 mtr.

Hoekie
15-10-2004, 22:45
ik wil een plaatje toevoegen van overzicht van de ruimte.. maar waar kan ik dat ff doen ?

Hoekie
15-10-2004, 23:37
ik wil een plaatje toevoegen van overzicht van de ruimte.. maar waar kan ik dat ff doen ?

http://members.lycos.nl/hoekstraalex/htruimte1.JPG

Bij deze eindelijk het overzicht :roll:

Wat zou de beste positie zijn ?

Christiaan Sauer
17-10-2004, 17:58
Ik ben bang dat de CDM7NT gewoon te groot is voor deze ruimte. Waarschijnlijk gaan die zo'n bak laag produceren dat het alles overheersend gaat worden.
@ A3AAN: zeil dezelfde akoustiese eigenschappen als een leuk hoogpolig tapijt? Helaas. Dat is niet zo :) Zeil maakt het hard. Hoogpolig tapijt dempt juist in meer of mindere mate.
Dus als je al een harde ruimte hebt, vooral geen zeil gaan gebruiken :)

Hoekie
17-10-2004, 19:41
Ik ben bang dat de CDM7NT gewoon te groot is voor deze ruimte. Waarschijnlijk gaan die zo'n bak laag produceren dat het alles overheersend gaat worden.
@ A3AAN: zeil dezelfde akoustiese eigenschappen als een leuk hoogpolig tapijt? Helaas. Dat is niet zo :) Zeil maakt het hard. Hoogpolig tapijt dempt juist in meer of mindere mate.
Dus als je al een harde ruimte hebt, vooral geen zeil gaan gebruiken :)

thx voor je reactie!
nog een eventuele indeling gemaakt...


http://members.lycos.nl/hoekstraalex/htruimte2.JPG

en euh... er ligt nu een hooppolig vloerkleed in....

Edgar Smit
19-10-2004, 13:28
Ik ben bang dat de CDM7NT gewoon te groot is voor deze ruimte. Waarschijnlijk gaan die zo'n bak laag produceren dat het alles overheersend gaat worden.
@ A3AAN: zeil dezelfde akoustiese eigenschappen als een leuk hoogpolig tapijt? Helaas. Dat is niet zo :) Zeil maakt het hard. Hoogpolig tapijt dempt juist in meer of mindere mate.
Dus als je al een harde ruimte hebt, vooral geen zeil gaan gebruiken :)

thx voor je reactie!
nog een eventuele indeling gemaakt...


http://members.lycos.nl/hoekstraalex/htruimte2.JPG

en euh... er ligt nu een hooppolig vloerkleed in....
Ik zou denken:
Plaats rechts bij je kast de beamer en projecteer op de to liggende muur.
Zet de bank ter hoogte van ongeveer 4 meter naar de muur toe gericht.
Er blijft dan een redelijk looppad achter de bank, en je kunt je surrounds van achter meer richten op je bank, je hebt dan een breder luister oppervlak dan alleen het midden.

En voor de openhaard een berenvel natuurlijk :wink:

Hoekie
19-10-2004, 13:58
bedankt voor je reactie.

Bank op 4 meter is alleen met film kijken ok. Als ik de bank op 4 meter laat staan staat ie midden in het looppad.

Ik denk dat ik 2 bioscoopstoelen aanschaf en deze op iets monteer waardoor ik deze tegelijk kan verplaatsen.

Deze standaard voor het looppad plaatsen en bij film kijken iets naar achteren. Als ik net voor het looppad ga zitten zit je op 3 meter. In het looppad 3,5 a 4 meter.

Ik denk dat ik een doek neem van 106 X 180 dus een diagonaal van 195 ongeveer.

Weet alleen nog niet wat voor doek. Ik hoor iedereen hier over zelf maken.... ?

gr. Alex

Edgar Smit
19-10-2004, 15:40
bioscoopstoelen monteren op licht geveerde wielen, die indrukken zodra er wat gewicht op komt, net als de olifantpootjes in winkels. Of een hefmechanisme om de wieltjes eruit te laten klappen als je wilt gan verschuiven, ander gaat je tapijt eraan en sjouwen wordt op den duur ook vervelend.

Voor wat betreft doek, tsja, ik projecteer zelf niet maar er zijn verschillende mogelijkheden voor. Gechilderd MDF plaat, diascherm, gewoon de muur gladplamuren en schilderen, wit behang, gespannen doek, opties te over waar ook allemaal oordelen over zijn. denk dat je gewoon eens wat moet gaan rondkijken voor een scherm en de bijbehorende prijs en wat zelfmaakopties bekijken.
veel suk6

A3aan
21-10-2004, 12:50
@ A3AAN: zeil dezelfde akoustiese eigenschappen als een leuk hoogpolig tapijt? Helaas. Dat is niet zo :) Zeil maakt het hard. Hoogpolig tapijt dempt juist in meer of mindere mate.
Dus als je al een harde ruimte hebt, vooral geen zeil gaan gebruiken :)
Zeil heeft inderdaad niet dezelfde acoustische eigenschappen als tapijt. écht zeil (linolium) is zelfs erg hard, wat af te raden is. TEgenwoordig is er ook veel nep-zeil te koop (b.v. leenbakker, kwantum), o.a. met 'parket'-print. Dit is zacht materiaal van 2 à 3mm dik.
Natuurlijk kaatst dit geluid veel meer terug dan tapijt o.i.d., maar veel minder dan hard materiaal (b.v. gips, hout). Een andere eigenschap is dat het veel minder stof vasthoudt (muren en plafond stofzuigen, al is het maar 1 à 2 x per jaar, is een *#&*$&(*#$-klus) en veel makkelijker te reinigen is. Wat mij betreft kan dát zeil dus een alternatief/compromis zijn.
Ook de inrichting maakt veel uit. Gezellige boekenkasten e.d. hebben ook prettiger acoustische eigenschappen dan harde muren.

Daarnaast :wink: kunnen we natuurlijk de discussie gaan voeren of het wenselijk is een 'acoustisch dode ruimte' te hebben (b.v. met schuimplastic 'eierdozen' tegen de muur). Kán vast, wegens DSP. Maar een mooi midden tussen dat en een hele kale (en dus geluidsreflecterende) ruimte lijkt mij prettiger.

A3aan

Christiaan Sauer
21-10-2004, 13:50
Een akoustiesch dode ruimte is verkeerd idd.
Je wilt een akoustisch aangepaste ruimte. Maar dat is dus wel even wat anders dan dood he :!:
Een dode ruimte slaat het geluid gewoon in 1 klap dood. Het dempt veel te veel.
De nagalmtijden bv zijn helemaal verkeerd.
Je kunt op htforum.nl eens zoeken naar Thingman (toine schoots). Die doet heel veel met akoustiek.