PDA

Bekijk de volledige versie : UPC cai-kabel en een schotel op 1 sateliet receiver ?



Charl
14-10-2004, 22:06
Wat zijn de mogelijkheden, even een paar vraagjes:

1. Kan op een sateliet receiver ook een gewone cai-kabel aangesloten worden van je lokale cai leverancier ?
Zonder dat je een schotel hebt.

2. Kan je op een sateliet receiver (met harddisk) een plaatselijke tv station bv. TV-Apeldoorn kijken en opnemen ?

3. Kan je op een sateliet receiver 2 cai kabels tegelijk aansluiten op de ingang,
nl. eentje van je (digitale) schotel en eentje van de (analoge) lokale cai leverancier ?
Zodat je van 2 walletjes kan eten ... via 1 apparaat.

4. Maakt een digitale of analoge bron uit voor een sateliet reciever ?
Kan die beide signalen aan ?

5. Een Twin-receiver met harddisk kan je tegelijk iets kijken en iets anders opnemen,
maar kan je dan ook van twee zenders tegelijk opnemen op hetzelfde tijdstip ?
bv. het 20:00uur journaal op Ned1 en om 20:00uur goede tijden en slechte tijden op Rtl4.

6. Kan je met zo'n hdd receiver ook opnemen van een aparte losse dvd-speler ?
Om bv. een dvd film tijdelijk te copieren en/of te bewaren.

7. Komt via de gewone cai-kabel analoog en digitaal signaal door ?
Kheb namelijk ooit eens 2 maanden gratis UPC-Digital uitgeprobeerd.

8. En is UPC-Digital gelijkwaardig aan sateliet schotel, qua beeldkwaliteit ?

9. Is digitaal signaal altijd dolby surround, AC-3 of DTS in 5.1 sound ?

Ik denk namelijk aan de Topfield 4000 PVR-CI 80GB, twin receiver met harddisk.
http://www.scsvolendam.nl/nl/dept_10.html

Lokale cai leverancier is hier in Gelderland UPC.

PM
15-10-2004, 09:01
Een hele verzameling vragen... ik hoop wat antwoorden te kunnen geven...

1. Kan op een sateliet receiver ook een gewone cai-kabel aangesloten worden van je lokale cai leverancier ?
Zonder dat je een schotel hebt.
Misschien is dit mogelijk bij sommige ontvangers... ik denk het niet. Wat wel kan is de kabel doorlussen via de receiver en daar een evt. sat signaal mee aan de 'kabel' toevoegen.


2. Kan je op een sateliet receiver (met harddisk) een plaatselijke tv station bv. TV-Apeldoorn kijken en opnemen ?
Nee, voor zover ik weet bestaan er nog geen sat receivers met MPEG encoder (analoog naar mpeg digitaal). Sat receivers nemen normaal rechtstreeks het digitale signaal van de schotel op en hoeven daarvoor geen (dure) MPEG encoder te hebben.


3. Kan je op een sateliet receiver 2 cai kabels tegelijk aansluiten op de ingang, nl. eentje van je (digitale) schotel en eentje van de (analoge) lokale cai leverancier ? Zodat je van 2 walletjes kan eten ... via 1 apparaat.
Het is mogelijk om je standaard kabel door te lussen en een schotel aan te sluiten (is geen normale 'kabel' aansluiting). Maar hier geld ook weer de sat ontvanger kan niets met het normale kabel signaal doen.


4. Maakt een digitale of analoge bron uit voor een sateliet reciever ? Kan die beide signalen aan ?
De meeste kunnen tegenwoordig alleen digitaal aan. (zeker die met harddisk recorders omdat ze anders weer een mpeg encoder nodig hebben)


5. Een Twin-receiver met harddisk kan je tegelijk iets kijken en iets anders opnemen, maar kan je dan ook van twee zenders tegelijk opnemen op hetzelfde tijdstip ?
bv. het 20:00uur journaal op Ned1 en om 20:00uur goede tijden en slechte tijden op Rtl4.
Met een topfield 5000PVR kan dat (heb ik zelf) die kan 2 kanalen opnemen terwijl je er een kijkt. Ze moeten wel in hetzlefde bouqet zitten of je moet meerdere LNB's voor dezelfde sat hebben. (ongeveer alle nederlandse zenders zitten in een bouqet)


6. Kan je met zo'n hdd receiver ook opnemen van een aparte losse dvd-speler ? Om bv. een dvd film tijdelijk te copieren en/of te bewaren.
Hier dus ook weer NEE als antwoord (vanwege encoder die nodig is omdat je een analoog signaal als input hebt vanaf je dvd-speler)

Vraag 7&8 weet ik niets van..


9. Is digitaal signaal altijd dolby surround, AC-3 of DTS in 5.1 sound ?
Nee.. maar een paar zenders (een handje vol) heeft af en toe / altijd 5.1 de rest altijd 2.0.


Ik denk namelijk aan de Topfield 4000 PVR-CI 80GB, twin receiver met harddisk. http://www.scsvolendam.nl/nl/dept_10.html
Leuk speelgoed :) Ik heb zelf de 5500 PVR. De 4000 kan volgens mij niet 2 kanalen tegelijk opnemen en nog 1tje kijken.

Ik hoop dat ik vast het e.e.a. duidelijker heb gemaakt voor je zo.
Er bestaat ook een goed boekje over sat ontvangst in nederland (de sattelietgids (www.sattelietgids.nl)) kost iets van 9 euro geloof ik. Daar staat precies in wat je nodig hebt en hoe het werkt.

De 5000 heeft ook de mogelijkheid om via USB films naar je PC (en dan evt. DVD) te zetten volledig digitaal. Verder kan je er ook MP3 mee op je ontvanger zetten en afspelen. De prijs voor de 5000 die op de door jou genoemde site staat lijkt me niet heel scherp voor dat geld kan je ook een 5500 kopen (heeft een mooiere display verder niet veel nieuws)

Charl
15-10-2004, 11:42
Bedankt PM voor je antwoorden. Ik zal e.e.a. eens verder opzoeken en nalezen.

En als ik effe de sat. vergeet en ga kijken naar een dvd recorder met harddisk, welke is dan een goeie keuze met maximale mogelijkheden ? Kan een dvd recorder ook het tv signaal opnemen van bv. een normale cai aansluiting ?

-> Sat. receiver met hdd vs. dvd recorder met hdd ? :roll:

Charl
15-10-2004, 11:56
Topfield TF5500PVR (http://www.kansat.com.au/specifications/TF5500.html) features:

- MPEG-2 digital and fully DVB-S compliant
- Digital Satellite Receiver with Conax CAS Embedded, CI and HDD
- 2 Common Interface for CONAX, CRYPTOWORKS, IRDETO, NAGRAVISION, SECA & VIACCESS
- Dot-Matrix front Display(VFD)
- 2 tuners
- Recoding capacity: 44 hours for 4Mbps stream with 80GB HDD
- Powerful trick mode supported
- Playback of the selected region repeatedly
- Capable of dual decoding (PIP)
- Capable of dual recording and playback
- Capable of time-shifting & dual recoding
- MP3 (MPEG-1 Layer 3) decoding
- USB2.0 supported for fast PC interface
- SCPC and MCPC receivable from C/Ku-band satellites
- Capable of setting the frequency for SMATV system
- 5000 TV & radio services programmable
- Service switching time less than 1 second
- Service list editing
- Favorite service list editing
- True-color On-Screen Display (OSD)
- Full Picture In Graphic (PIG) function
- Electronic Program Guide (EPG) for on screen service information
- Subtitle supported
- Teletext supported by VBI insertion and software emulation
- Parental lock facility by service and program event
- Program and service information transfer from receiver to receiver
- Firmware upgrade by Over-The-Air
- Exciting games embedded
- 2 SCARTs and RCA A/V output
- S-Video output
- RF-modulator(PAL/NTSC) output
- S/PDIF for digital audio or Dolby AC-3 bitstream output


Heeft deze 5500 alle gewenste mogelijkheden ?

Topfield 4000PVR richtprijs € 425,-
Topfield 5000PVR richtprijs € 599,-
Topfield 5500PVR richtprijs € 750,-
-> Wat zijn grofweg de verschillen tussen deze ?

Leverancier :
http://www.multisat.nl/shop/index.php?cPath=23

Review : Topfield 5500PVR ?
http://www.kdm-online.nl/hardwaretesten/2/5500pvr.htm

Leverancier van veel stuff.
http://www.roleba.demon.nl/pricelist.html

PM
15-10-2004, 15:38
Kan een dvd recorder ook het tv signaal opnemen van bv. een normale cai aansluiting ?

Ja, dat kan deze wel. Maar daar kan je weer geen schotel op aansluiten :D. (welk mogelijk zou zijn sat receiver ervoor, deze op juiste kanaal zetten en dan met dvd-recorder opnemen. Maar let dus wel op dat de kanaal keuze (ook ivm voorprogrammeren e.d. dan op de sat receiver gebeurt)


Heeft deze 5500 alle gewenste mogelijkheden ?

Nope kan ook niet van de kabel af opnemen.. alleen een DEcoder aan boord. Verder 95% gelijk aan de 5000. Het grootste verschil is het display.

Albert Kostwinder
15-10-2004, 15:48
Waarom wil je in hemelsnaam de kabel houden als je op digitaal via de schotel wilt gaan? :wink:

Charl
15-10-2004, 16:33
Bij mijn ouders is de videorecorder kapot en willen eigenlijk een nieuwe kopen. Tevens willen zij af en toe TV-Apeldoorn kunnen opnemen. Nieuwe VCR is eigenlijk onzin omdat dit een verouderde analoge techniek is, dus heb ik ze op wat digitale mogelijkheden gewezen qua harddisk recording. Een dvd speler hebben ze ook nog niet, en dat is dus ook nog een wens. Inprincipe willen zij de UPC cai-kabel gewoon behouden, maar zij weten nu inmiddels ook via m'n zus en zwager (met schotel) dat een sat. schotel + sat. receiver perfecte beeldkwaliteit geeft.

Ik en mijn ouders zijn dus op zoek naar wat mogelijk is.

- TV kijken en TV opnemen tegelijk
- dvd's kunnen kijken
- TV opnemen
- cai kabel
- sat. schotel ?
- dolby surround 5.1 , digital , ac-3 , dts
- dvd opnemen ?

Kan dit met 1 apparaat, of heb je 2 apparaten nodig voor bovenstaande ?

Albert Kostwinder
16-10-2004, 19:47
Volgens mij heb je twee apparaten nodig. 1 dvd recorder (of videorecorder) en 1 decoder die je net als de kabel aansluit op de recorder. Zo kun je de kabel en schotel opnemen met de dvd recorder. Neem je een decoder met twee tuners en hd kun je zelfs kabel en digitaal tegelijk opnemen. :wink:

Charl
17-10-2004, 00:15
Kheb de Philips dvdr 610 gezien, een dvd recorder zonder hdd.
Kost rond 250 a 300 euro.

Kan alle schijven aan, en leest ook JPEG foto's en kan MP3 afspelen.
Zit ook mogelijkheid in van tv opnemen.

Moet je dan telkens alles op een dvd-rw beschrijven ?
Kan je dan de dvd-rw als videoband zien ?

Albert Kostwinder
17-10-2004, 13:06
Ja dat kun je. In geval van de Philips tot wel 8 uur op een enkel +rw of +R
http://www.bestekeus.nl/shop/product_info.php/products_id/7832?ref=4 :wink:

PM
18-10-2004, 08:22
Als ze tevreden zijn met het antenne signaal zou ik gewoon een hdd/dvd recorder nemen.
Houd het wel allemaal een beetje simpel en bedienbaar. (combi van satreceiver en hdd/dvd recorder kabel en sat is gewoon minder gebruiksvriendelijk (ik weet niet hoe technisch je ouders zijn...))

Ja dat kun je. In geval van de Philips tot wel 8 uur op een enkel +rw of +R
Hier zit een groote 'MAAR' aan.. in theorie zou je ook 100('en) uur(en) op kunnen nemen... Het enige wat er gebeurt is dat de compressie hoger wordt en de beeldkwaliteit slechter... Het zou voor mij geen reden zijn om dit apparaat aan te schaffen... Ik denk namelijk dat je deze stand niet vaak gebruikt

Charl
18-10-2004, 11:49
Volgens mij heb je twee apparaten nodig. 1 dvd recorder (of videorecorder) en 1 decoder die je net als de kabel aansluit op de recorder. Zo kun je de kabel en schotel opnemen met de dvd recorder. Neem je een decoder met twee tuners en hd kun je zelfs kabel en digitaal tegelijk opnemen. :wink:
Op een sat.receiver kan geen cai-kabel had ik begrepen.
Op een dvd-recorder kan geen sat.schotel.



Tuner/ontvangst/transmissie
Antenne-ingang : 75 ohm coaxiaal (IEC75)
Televisiesysteem : PAL, SECAM
Philips DVDR-610, kan volgens mij geen sat.schotel signaal, alleen een cai-kabel.
Een dvd-recorder met hdd, kan die alleen MEER opnemen tov dvd-recorder zonder hdd ?
Wat is het voordeel van een hdd recorder eigenlijk ?

Heb ik bovenstaande goed begrepen ? :roll:

PM
18-10-2004, 14:58
Op een sat receiver kan je een cai kabel aansluiten (met het signaal kan hij NIETS). Hij kan wel de zender die op dat moment geselecteerd is op de ontvanger erbij moduleren. Als je je tv dan op de antenne uitgang van de sat receiver aan sluit kan je de standaard CAI zenders EN de zender die op je sat ontvanger geselecteerd is zien. (Zo gebruik ik het voor mijn TV op de slaapkamer, alleen dan zonder CAI aansluiting). Overigens kan je je sat ontvanger beter meteen via scart op je tv aansluiten natuurlijk, dit is maar even om uit te leggen waar de kabelaansluiting op een sat ontvanger voor dient. (en ik geen scart kabel naar mijn slaapkamer heb lopen en wel een antenne kabel)

De philips DVDR-610 kan niets met een signaal van je sat-lnb, maar wel als deze eerst door je sat receiver is gegaan. Deze kan je ook weer rechtstreeks via scart aansluiten (ik neem even aan dat die aansluiting voorhanden is op de dvd recorder).

Een dvd-recorder met hdd kan je als volgt gebruiken. Je neemt je opnames standaard op harddisk op (past vele uren tv-uitzending op). Daarna kan je deze evt. op een dvd branden. Je hoeft dus geen schijfjes te wisselen en kan veel opnemen. Vaak wil je het toch niet bewaren en heeft branden op een dvd geen voordelen. Je kan ook rewritable dvd's gebruiken alleen zit daar een limiet aan qua tijdsduur die je op kan nemen (op een hdd kan veel meer). En het grote voordeel is dat je kan time-shiften. Dit houd in dat je b.v. als je terwijl je voetbal zit te kijken het automatisch opneemt (hdd) en als je dan even een herhaling van de goal wilt kan je even terug spoelen en b.v. 1 minuut terug in de tijd blijven kijken en dan tijdens de reclame weer doorspoelen naar de actuele tijd.

Timeshiften kan een satreceiver zoals de topfield 5000 b.v. ook.

Charl
18-10-2004, 16:33
1) Resumee met sat. schotel:
Cai-kabel + LNB op sat. receiver -> dvd-recorder -> TV.

2) Resumee zonder sat. schotel:
Cai-kabel -> dvd-recorder -> TV.
... en hierbij kan je TV kijken en TV opnemen tegelijk ?

Kan niet iemand een schema tekenen van alle kabel verbindingen ?
1 plaatje zegt meer dan honderd woorden ...

Charl
19-10-2004, 21:36
Kheb zelf sinds vorig jaar de Pioneer DV-565A, DVD-Speler, die DVD-Audio en Super Audio CD (SACD) multi-channel kan afspelen. Met 192 kHz / 24-bit D/A Convertors, Decoders voor DTS, SACD, JPEG, MPEG en Dolby Digital, 27 Mhz / 10-bit Video Signal D/A Converters. Al met al een redelijke prestatie voor die prijs. Maar is zo'n Philips DVDR-610 DVD-Recorder vergelijkbaar in kwaliteit qua geluid en beeld aan zo'n dvd-player ?

PM
20-10-2004, 08:52
1) Resumee met sat. schotel:
Cai-kabel + LNB op sat. receiver -> dvd-recorder -> TV.

2) Resumee zonder sat. schotel:
Cai-kabel -> dvd-recorder -> TV.
... en hierbij kan je TV kijken en TV opnemen tegelijk ?

Kan niet iemand een schema tekenen van alle kabel verbindingen ?
1 plaatje zegt meer dan honderd woorden ...

Met optie 1 en 2 kan je opnemen en kijken tegelijk. Ik ga geen plaatje tekenen. Bij optie 1 kan je met sat receiver en dvd-recorder openemen. De dvd-recorder kan alleen het actieve signaal op de sat ontvanger opnemen en alle cai zenders. De sat receiver kan een niet actief kanaal ook opnemen. Je kan tijdens het opnemen een willekeurig kanaal op de sat ontvanger kijken via satteliet en een willekeurig kanaal via de cai kabel. Bij optie 2 kan je gewoon een willekeurig iets opnemen en een ander iets kijken.


Kheb zelf sinds vorig jaar de Pioneer DV-565A, DVD-Speler, die DVD-Audio en Super Audio CD (SACD) multi-channel kan afspelen. Met 192 kHz / 24-bit D/A Convertors, Decoders voor DTS, SACD, JPEG, MPEG en Dolby Digital, 27 Mhz / 10-bit Video Signal D/A Converters. Al met al een redelijke prestatie voor die prijs. Maar is zo'n Philips DVDR-610 DVD-Recorder vergelijkbaar in kwaliteit qua geluid en beeld aan zo'n dvd-player ?

Ik weet niet wat voor apparatuur je verder nog hebt, maar als deze in verhouding is met de pioneer dan zal je wel verschil merken tussen de recorder en de dvd-speler. (in het voordeel van de speler ;) )

Charl
21-10-2004, 20:31
Ja dat kun je. In geval van de Philips tot wel 8 uur op een enkel +rw of +R
http://www.bestekeus.nl/shop/product_info.php/products_id/7832?ref=4 :wink:

Volgens onderstaande kan op Extern 2 scart een decoder.
In mijn geval een sateliet decoder ... toch.



Tuner/ontvangst/transmissie
Antenne-ingang : 75 ohm coaxiaal (IEC75)
Televisiesysteem : PAL, SECAM

Connectivity
Extern 1 SCART : CVBS in/uit, Audio in/uit, RGB uit, S-Video uit
Extern 2 SCART : CVBS in/uit, Audio in/uit, S-video in, Decoder

Dan kan je dus wel van twee walletjes (bronnen) eten.
Volgens mij ben ik er zo wel uit.

btw ik zie dat de Philips hdrw720 en dvdr730 zelfs een geheugenkaart heeft,
lekker makelijk voor je digitale fotocamera.
En deze spelers hebben ook een iLink DV (firewire, ieee1394) aansluiting,
lekker makelijk voor je digitale videocamera.

PM
22-10-2004, 07:40
Dus wat word het nu? Een dvd-recorder en een sat ontvanger?

Charl
23-10-2004, 14:21
In eerste instantie een dvdr (of hdrw) voor m'n ouders.
Zelf t.z.t. een sat.decoder met opname mogelijkheid.