PDA

Bekijk de volledige versie : Prijsafspraken winkel(keten)s ???



Casebay1
19-10-2004, 20:58
Je zou haast gaan denken dat winkels als FRS, MM, Correct enz. afspreken om de prijzen op peil laten:

Als je kijkt naar de laatste releases als Day After Tomorrow en Aladdin, dan zie je nauwelijks nog verschil - hooguit een € of 1 à 2.
Alleen nog acties als inleveren Airmiles, Snelspaarpunten, FreeID's enz. brengen de prijzen nog een beetje omlaag.

Vroeger nam een MM het initiatief en ging stunten, maar niks van dat alles meer, zo lijkt het. Je zou zeggen dat men allen inziet dat men zich kapotvecht, maar de lachende derde was de consument.
Misschien ziet MM ook dat die lokkertjes er niet voor zorgden dat een klant (wijsgeworden) meteen maar andere (veel te dure) spullen meenam en men dus de dvd's onder de inkoopprijs verkocht en alleen maar verlies leed?

Nu zullen de prijzen op (korte?) termijn wel weer zakken in acties als 3 voor 33 Euro (zoals met Samurai 2dvd) om de voorraden weg te werken, maar toch... Gunstig inkopen bij een nieuwe release lijkt er niet meer in te zitten.

Graag jullie oordeel!

martini
19-10-2004, 21:08
Inderdaad. Ik ben de laatste tijd wel geschrokken van de "voordelige" prijzen van MM

Cheek
19-10-2004, 21:09
Lijkt me geen kartelafspraak, maar gewoon marketing van de distributeur. Eerst een wat hogere prijs bij de release en later steeds meer omlaag. Dus ligt niet aan de ketens denk ik..

Wat MM (en andere misschien ook) nog wel eens deed is met verlies te verkopen om zo mensen te lokken en wat goodwill te kweken misschien.

Sander Haarmans
19-10-2004, 21:21
Het verschil met de MM en andere winkelketen (FRS/Bart Smit/Blokker enz) is inderdaad helemaal niet zo groot meer.
Qua prijzen is de MM dus niet erg interessant meer.
Het meest interessante van de FRS is de 3 voor 33 actie.
Wat ik persoonlijk nog wel redelijk in de gaten hou is de Makro, die heeft nog steeds zo af en toe nette prijzen.
Ik heb horen zeggen dat de Makro altijd probeert onder de MM prijzen te blijven (of dat altijd lukt durf ik niet te zeggen).
Maar ja het nadeel van de Makro is dat je een pas moet hebben en dat heeft niet iedereen.

Dennis Kuijper
19-10-2004, 21:25
Media markt is leuk om altijd ff door te crossen voor sommige dvd koopjes,maar de nieuwe releases zijn echt niet goedkoop meer.

Casebay1
19-10-2004, 21:59
Het verschil met de MM en andere winkelketen (FRS/Bart Smit/Blokker enz) is inderdaad helemaal niet zo groot meer.
Qua prijzen is de MM dus niet erg interessant meer.
Het meest interessante van de FRS is de 3 voor 33 actie.
Wat ik persoonlijk nog wel redelijk in de gaten hou is de Makro, die heeft nog steeds zo af en toe nette prijzen.
Ik heb horen zeggen dat de Makro altijd probeert onder de MM prijzen te blijven (of dat altijd lukt durf ik niet te zeggen).
Maar ja het nadeel van de Makro is dat je een pas moet hebben en dat heeft niet iedereen.

Bovendien vermeld MM in zijn Laagste Prijsgarantie dat groothandels van de prijsvergelijking zijn uitgesloten....

Hayko de Boer
19-10-2004, 22:29
Ook mag men niet vergelijken met internetwinkels of met buitenlandse concurrenten (nu koop ik niet snel dvd's in Duitsland, maar soms zijn die uitgaves beter geprijsd en nog beter ook - bv Donnie Darko black Tin).

Ook kan ik mij voor de geest halen dat de MM op (of daags voor) de release van blockbusters uitgebreid adverteerde in oa de lokale krant.

Nu heb ik al een paar keer moeten bellen, om dan te horen dat het prijsverschil minimaal is. Wanneer dan een advertentie of folder komt, dan staat er 2 van 3 keer een film in met een foutieve (want te vroege) releasedatum. Paar maanden terug in de MM gestaan, waar ik kreeg te horen, foutje in folder, kom over 2 maanden maar terug...

Ach, wellicht veranderen ze binnenkort de strategie weer en dan zijn we weer happy. Gelukkig lijken niet alle winkels een lijn te trekken. Ik hou nauwlettend winkels als Kruidvat, Action in de gaten.

Joost v.d. Ham
19-10-2004, 23:38
prijsafspraken zijn er volgens mij alleen met leveranciers.

aduijnmayer
20-10-2004, 01:17
Ik denk dat die prijs afspraken eerder bestaan tussen de DVD producenten dan tussen de winkels, en dat de zones worden gebruikt om de prijzen 'economisch gezien' wereldwijd op het zelfde pijl te hebben.
(ik las een post ergens van iemand die hetzelfde idee had)

Dat zou ook verklaren waarom de DVD prijzen in Europa zo schrikbarend hoog liggen, Zeker als je ervan uitgaat dat de productie kosten en transport kosten per DVD minder dan 50 euro cent zijn. (en dus maar een fractie van de productie/transport kosten van een video band) en ze dus eigenlijk veel goedkoper zouden moeten zijn dan een video.

De 'new releases' hier in Nieuw Zeeland (zone 4) liggen over het algemeen tussen de NZ$ 30 en NZ$ 40, wat omgerekend tussen de 16 en 20 euro is. En als je gewoon een half jaartje wacht, ligt de standaard prijs zo rond de NZ$ 25 ( 13.50 Euro).

Als ik dan 'aanbiedingen' zie op Nederlandse websites van 22 euro voor een DVD van een redelijk bejaarde film, dan val ik dus gewoon van mijn stoel hier.

Ettepet
20-10-2004, 06:09
Wat een hoop gespeculeer. :roll:

MM heeft, net als de andere grote spelers, een contract met leveranciers waardoor ze niks mogen doen dat het contact met de leverancier kan schaden. Dus geen parallele import (ook niet van andere versies of regios), niet voortijdig uitbrengen van titels, enz. enz.

In de beginperiode had de MM veel macht, en voortdurend ruzie met leveranciers, maar sinds ruim een jaar lopen ze netjes aan het leibandje mee. Dat dat zo kan lopen is omdat dvds en cds gezien worden als lokkertjes om je de winkel in te krijgen, en deze afdeling zo langzamerhand winstgevend moet gaan worden.

A3aan
20-10-2004, 08:16
Tijd voor een klein cursusje economie en marketing.

Prijsafspraken, of het nu tussen winkels onderling of tussen leveranciers en winkels is, zijn harstikke verboden. (behalve bij boeken trouwens) De MededingingsAutoriteit houdt dat in de gaten (ook bijvoorbeeld bij telefoon, benzine etc).

Prijspolitiek toen de MM net ten tonele verscheen in Leeuwarden hadden ze voor sommige uitgaven extreem lage prijzen. Prijzen die onder de inkoopprijs zaten. Dat is een truc die je meer ziet. Het heet penetratiepolitiek. Door de prijzen zo laag te maken trek je veel klanten (dat is het eerste doel). Je hoopt dat de klanten die eenmaal binnenzijn (geweest) terug zullen komen. Zo verwerf je marktaandeel.
Dat soort gedrag zie je bijvoorbeeld ook in de verkoop van GSM-abonementen en bij adsl. Zo goedkoop mogelijk, niet voor winst maar voor marktaandeel, en dan hopen dat de klanten blijven.
Als andere aanbieders mee gaan doen met de prijsverlagingen om geen klanten te verliezen ontstaat een prijsoorlog. Zie bijvoorbeeld supermarkten nu. Een prijsoorlog wordt altijd gewonnen door de aanbieder met de langste adem (die zich het meeste verlies kan veroorloven). Zo heeft de komst van de MM in Leeuwarden de muziekzaak 'Bij de put' volledig weggeconcurreerd (ik kwam daar al meer dan 20 jaar).

marktvormen als er erg veel aanbieders zijn met hetzelfde product (vaste voorbeeld is brood) zal het de klant worst wezen waar hij het koopt. Uiteindelijk zullen de prijzen dan tot rust komen op een nivo waarbij elke aanbieder nog nét winst maakt. Die marktvorm heet Volledig vrije mededinging.
Het andere uiterste is een monopolie, waarbij er maar één aanbieder is. Hoe unieker het aanbod, hoe hoger de prijzen. Kijk bijvoorbeeld naar de prijzen van Rembrandts of voetbalspelers.
Een tussenvorm die je geregeld tegenkomt is de oligopolie, waar er weinig aanbieders zijn. Zo weinig dat het voor elk van die aanbieders meestal goed te zien is wat de andere aanbieders doen. De DVD-markt lijkt daar dichtbij te zitten. Het is voor FRS en MM niet moeilijk te kijken welke prijzen de ander hanteert en daar dichtbij te zitten. Reden ook waarom bijvoorbeeld de ene een bepaalde prijs hanteert, totdat de ander daar ineens onder gaat zitten. Dan zal de eerste snel ook een stapje naar beneden doen. Dit zie je geregeld rond de releasedate van een nieuwe DVD.

> > tingelingelingeling. < <

Ok, jongens, het is pauze. Voor volgende week lezen tot bladzijde 123 en de opgaven tot 4.3 maken. (rumoer) :wink:

starbuck
20-10-2004, 08:56
Ok, jongens, het is pauze. Voor volgende week lezen tot bladzijde 123 en de opgaven tot 4.3 maken. (rumoer) :wink:

Beste meester A3aan:

bij deze wil ik u meedelen dat mijn zoon Starbuck volgende week naar de tandarts moet.

vriendelijke groet van de moeder van Starbuck. :wink:




ontopic...het kan natuurlijk ook zo zijn dat ook de economische malaise toeslaat bij de dvd-verkopen, ik koop bijvoorbeeld een stuk minder dvd's dan twee jaar geleden. Het prijstechnische beleid van een keten zal ook aangepast worden aan de economische situatie en zo'n beleid hoeft niet altijd te betekenen dat er gestunt gaat worden.

Hoe dan ook , ik geloof niet in prijsafspraken in de dvd branche.