PDA

Bekijk de volledige versie : Dempdraden



Seth__Gekko
20-10-2004, 14:16
Vraagje over een Sony KV32FQ70....


Ik dach dat mijn 16:9 tv niet goed meer functioneerde, daar ik bij zeer lichte kleuren een streep in het beeld zag.

Ik via de reguliere weg mijn tv laten nakijken.

Komt er een monteur van een reparatie club kijken en hij had zo'n streep in beeld nimmer gezien.

Hij kon em niet repareren en ging em opsturen naar sony.

Na bijna 7 weken heb ik mijn tv weer terug met de vermelding van Soony dat ik de dempingsdraden zie, bij lichte instellingen en lichte beelden.

Zet mijn tv aan en wat zie ik een leuk pinchouson effect op mijn beeldbuis.
Leuk nu komt er weer een Sony monteur om mijn beeld weer recht te zetten. Erg irrie als je zwarte balken als een regenboog op je beeldbuis worden geprojecteerd.

Iemand anders wel eens van de "dempingsdraden" / "strepen"gezien?

Hmm ik had em toch pas 6 maanden, best slecht voor een tv van toen 1299,-- Euro :cry:

Skidip
20-10-2004, 14:22
Ik heb niet die dempingsdraden in mijn KV-32FQ75, maar een soort van golf effect van links naar rechts in donkere beelden. Ook in de zwarte balk onder en boven. Mogelijk stoort er iets naar of in de TV, maar ik heb het nog niet gevonden. Het is ook niet echt lekker om een TV van 70kg ofzo de trap af te tillen...kwas blij dat ie boven was.

Iets heel anders, in mijn monitor zie ik wel lijnen, die schijnen van draden te zijn die door je beeldbuis heenlopen, mogelijk zit dat ook in de TV?

Seth__Gekko
20-10-2004, 14:29
Ik heb niet die dempingsdraden in mijn KV-32FQ75, maar een soort van golf effect van links naar rechts in donkere beelden. Ook in de zwarte balk onder en boven. Mogelijk stoort er iets naar of in de TV, maar ik heb het nog niet gevonden. Het is ook niet echt lekker om een TV van 70kg ofzo de trap af te tillen...kwas blij dat ie boven was.

Iets heel anders, in mijn monitor zie ik wel lijnen, die schijnen van draden te zijn die door je beeldbuis heenlopen, mogelijk zit dat ook in de TV?Ja zeker als je een trinitron beeldbuis hebt zitten zijn dat ook de dempdraden.

Hmm grappig bij mijn repaeratie rapport stond er dat ik deze kan waarnemen bij lichte beelden met een te lichte instelling van de tv.

Het is een soort onscherpe lijn die ik zie. Nooit bij donkere kleuren nee.

Waar jij es naar moet kijken is het volgende:

Probeer eens een ander stopcontact. (een haal alle andere stekkers uit het blok.)
Probeer je tv op een andere plek te zetten ( I know mijn doos woog 85 Kg)
Zet een eventuele huis telefoon (draadloos) op een andere plek.

Ron-G
20-10-2004, 14:35
Ik heb het idee dat Sony hier al heel lang mee werkt, daarom wil ik nooit een Sony tv, omdat bij een Sony tv naar mijn bescheiden mening altijd die 2 "draden" te zien zijn, misschien valt het de grote massa niet op, maar ik stoor me er wel aan, en Sony hanteerd dit systeem al jaaaaaaaaaren naar mijn idee, waarom ik heb geen idee, maar volgens mij staat onder de Geintreseerden Sony hierom bekend.

Dat je in je monitor ook zulke "draden" ziet zou heel goed kunnen, dan zal je beeldbuis waarschijnlijk van Sony zijn, zo heel veel Beeldbuisfabriekanten heb je ook weer niet dus er word druk ingekocht door andere merken, bij bv een Sony of Philips.

Seth__Gekko
20-10-2004, 14:39
Ik heb het idee dat Sony hier al heel lang mee werkt, daarom wil ik nooit een Sony tv, omdat bij een Sony tv naar mijn bescheiden mening altijd die 2 "draden" te zien zijn, misschien valt het de grote massa niet op, maar ik stoor me er wel aan, en Sony hanteerd dit systeem al jaaaaaaaaaren naar mijn idee, waarom ik heb geen idee, maar volgens mij staat onder de Geintreseerden Sony hierom bekend.

Dat je in je monitor ook zulke "draden" ziet zou heel goed kunnen, dan zal je beeldbuis waarschijnlijk van Sony zijn, zo heel veel Beeldbuisfabriekanten heb je ook weer niet dus er word druk ingekocht door andere merken, bij bv een Sony of Philips.Dit neem ik zeker mee wanneer ik weer een nieuwe tv zal kopen.

(zal dan wel een tft-tje worden hoop ik)

Ach ik kom nu pas in aanraking met mensen die er ècht verstand van hebben.

Raar dat de "monteur" het dempingsdraad verhaal niet kende, de oetl*l.

Ron-G heb jij staan dan? :roll:

Skidip
20-10-2004, 14:52
@Seth - De telefoon staat aan de andere zijde van de kamer, toch zo'n 5 mtr verderop. De TV staat op de enigste plaats die eigenlijk (inrichtingsgewijs dan) mogelijk is.
De simpele tip van de stekker, daar ga ik eens mee aan de slag, want volgens mij zitten er ook adapters op dat stopcontact/verlengsnoer. Een apart stopcontact zal ik es proberen.

Overigens heb ik de desbetreffende draden nog niet gezien (te druk met kijken naar mijn irritante golven), maar daar ga ik nu dus ook op zitten letten.
Qua keus voor goede tv's kom ik altijd bij Sony uit, Philips staat mij tegen (och, ik ben een Amsterdammer in Eindhoven). En inderdaad zit er in veel tv's van een ander merk toch vaak een buis van Sony, Philips of tegenwoordig veel LG geloof ik (correct me if I'm wrong).

De monitor is van IiYama, maar de draden zie ik nu niet meer sinds ik er niet meer mee onder tl licht werk.

Seth__Gekko
20-10-2004, 15:02
]@Seth - De telefoon staat aan de andere zijde van de kamer, toch zo'n 5 mtr verderop. De TV staat op de enigste plaats die eigenlijk (inrichtingsgewijs dan) mogelijk is.
De simpele tip van de stekker, daar ga ik eens mee aan de slag, want volgens mij zitten er ook adapters op dat stopcontact/verlengsnoer. Een apart stopcontact zal ik es proberen.

Overigens heb ik de desbetreffende draden nog niet gezien (te druk met kijken naar mijn irritante golven), maar daar ga ik nu dus ook op zitten letten.
Qua keus voor goede tv's kom ik altijd bij Sony uit, Philips staat mij tegen (och, ik ben een Amsterdammer in Eindhoven). En inderdaad zit er in veel tv's van een ander merk toch vaak een buis van Sony, Philips of tegenwoordig veel LG geloof ik (correct me if I'm wrong).

De monitor is van IiYama, maar de draden zie ik nu niet meer sinds ik er niet meer mee onder tl licht werk[/size].Ik heb ook al rare verhalen gehoord over magnetische velden, de zgn aardstralen. Verhuis je tv een keertje, wanneer je sterke mannan/vrouwen op bezoek hebt dan kan je die ook uitsluiten :D

Skidip
20-10-2004, 15:28
Die TV kan niet echt ergens anders heen, er zit een hele kast omheen met de receiver, de dvd en de video erin.

Die f*k TV was ook iets te diep, dus ik moest de achterkant eruit zagen... dus hij moet tegen de muur blijven staan. Ik probeer eerst de stekkers, daarna verplaats ik de TV of ik graaf net zo lang onder het huis tot ik die aardstralen zie. Dat schijnen dan weer waterstromen te kunnen zijn, en je kunt er je beroerd van voelen, ik ben wel een vermoeid en lui tiepje, dus dat kan het wel zijn.

Alex van den Berg
20-10-2004, 17:07
Iemand anders wel eens van de "dempingsdraden" / "strepen"gezien?Ik ken ze nog van een Iiyama monitor en heb ze wel gezien, maar me er nooit aan gestoord.
Sony noemt deze beeldbuizen Trinitron, Iiyama noemt ze Diamontron... en andere merken noemen ze weer anderstron :mrgreen:

Even wat gegoogled:

http://users.pandora.be/erwinjeunen2004/woordenboek.htm#D
Dempingsdraden
(zie ook: sleufmasker)

Twee dempingsdraden dempen, resp. reduceren de beweging van het draadraster in een streepmasker. Deze draden verschijnen in het bovenste en het onderste derde deel van een scherm met streepjesmasker als twee dunne, grijze lijnen die horizontaal over het scherm lopen.

Sleufmasker
Een sleufmasker lijkt veel op een gaatjesmasker. Het sleufmasker bestaat uit een verticaal draadraster onmiddellijk achter het schermoppervlak. Dit masker stuurt de elektronenbundels naar de delen van de fosforlaag die geactiveerd moeten worden.

NEC en Mitsubishi noemen ze Lamellenmaskerdraden (http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/generator/index,spec=x__be__nl,id=79790)
Lamellenmaskerdraden...wat zijn dat? (Twee zwakke horizontale lijnen in het beeld).

Dit is geen defect. De lijnen zijn in de CRT geïnstalleerd. Bij de monitoren van de MultiSync FP en FE-series wordt een lamellenmasker-CRT gebruikt.
Dit CRT-type heeft dunne verticale strepen die van de top van het scherm naar de onderkant lopen. De kleurstrepen zijn gescheiden door dunne lamellen waarmee het masker is opgebouwd. De horizontale lijnen die u ziet zijn de schaduw van twee horizontale dempingsdraden die bij dit CRT-type dienen om de beeldstabiliteit te handhaven.

Ook Philips kent ze (http://www.pcpbenelux.philips.com/getpage.php?pnode=321&menu=3&y=g)
Aperture Grill
De Aperture Grille is een verticale draadraster die zich onmiddelijk achter het schermoppervlak van de CRT bevindt. Dit masker stuurt de electronenbundels naar de delen van de fosforlaag die geactiveerd moeten worden. Door het draadraster verschijnen de fosfordeeltjes dan ook in de vorm van lange, verticaal lopende strepen en spreekt men van stripe pitch in plaats van dot pitch bij Shadow Mask type CRT monitoren. Voor de stabilisering van de Aperture Grille worden twee dempingsdraden toegepast die als twee zeer dunne grijze lijnen horizontaal over het scherm lopen.

Ron-G
20-10-2004, 17:40
Ron-G heb jij staan dan?

Uh heb zelf een wat oudere Philips breedbeeld staan nadert al bijna de 10 jaar was toen een van de eerste breedbeeld tv's, nog met een bolle beeldbuis, als ik het goed heb is het de 32PW 913 ofzo maar kan het ook helemaal mis hebben, maar kijk er nog steeds met plezier naar, was toen het absolute topmodel van de CRT reeks van Philips en ik kijk er nog steeds met plezier naar, alhoewel de hedendaagse breedbeeld tv's de 4:3 beelden mooier weergeven, verlang ik daar nog niet naar om daarvoor een ander aan te schaffen

Maar ben er nog wel blij mee en hij mag van mij nog wel 10 jaar mee, ik kijk zelf heel weinig tv en mijn vrouw ook niet zoveel, en mijn films kijk ik via een beamer, maar ben zelf altijd geharmeerd geweest van Philips, is gewoon een kwestie van smaak, ik vind de kleuren bij een Sony altijd wat hard overkomen en de 2 "draden" irriteren mij, maar ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van een Sony, die zal best heel goed zijn, maar mijn voorkeur ligt bij Philips.

Seth__Gekko
20-10-2004, 18:51
nice info allemaal....hak dat maar eerder geweten :-(

Harry stadman
20-10-2004, 19:00
Iemand anders wel eens van de "dempingsdraden" / "strepen"gezien?Ik ken ze nog van een Iiyama monitor en heb ze wel gezien, maar me er nooit aan gestoord.
Sony noemt deze beeldbuizen Trinitron, Iiyama noemt ze Diamontron... en andere merken noemen ze weer anderstron :mrgreen:

Even wat gegoogled:

http://users.pandora.be/erwinjeunen2004/woordenboek.htm#D
Dempingsdraden
(zie ook: sleufmasker)

Twee dempingsdraden dempen, resp. reduceren de beweging van het draadraster in een streepmasker. Deze draden verschijnen in het bovenste en het onderste derde deel van een scherm met streepjesmasker als twee dunne, grijze lijnen die horizontaal over het scherm lopen.

Sleufmasker
Een sleufmasker lijkt veel op een gaatjesmasker. Het sleufmasker bestaat uit een verticaal draadraster onmiddellijk achter het schermoppervlak. Dit masker stuurt de elektronenbundels naar de delen van de fosforlaag die geactiveerd moeten worden.

NEC en Mitsubishi noemen ze Lamellenmaskerdraden (http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/generator/index,spec=x__be__nl,id=79790)
Lamellenmaskerdraden...wat zijn dat? (Twee zwakke horizontale lijnen in het beeld).

Dit is geen defect. De lijnen zijn in de CRT geïnstalleerd. Bij de monitoren van de MultiSync FP en FE-series wordt een lamellenmasker-CRT gebruikt.
Dit CRT-type heeft dunne verticale strepen die van de top van het scherm naar de onderkant lopen. De kleurstrepen zijn gescheiden door dunne lamellen waarmee het masker is opgebouwd. De horizontale lijnen die u ziet zijn de schaduw van twee horizontale dempingsdraden die bij dit CRT-type dienen om de beeldstabiliteit te handhaven.

Ook Philips kent ze (http://www.pcpbenelux.philips.com/getpage.php?pnode=321&menu=3&y=g)
Aperture Grill
De Aperture Grille is een verticale draadraster die zich onmiddelijk achter het schermoppervlak van de CRT bevindt. Dit masker stuurt de electronenbundels naar de delen van de fosforlaag die geactiveerd moeten worden. Door het draadraster verschijnen de fosfordeeltjes dan ook in de vorm van lange, verticaal lopende strepen en spreekt men van stripe pitch in plaats van dot pitch bij Shadow Mask type CRT monitoren. Voor de stabilisering van de Aperture Grille worden twee dempingsdraden toegepast die als twee zeer dunne grijze lijnen horizontaal over het scherm lopen.

Alex,

diamondtron komt van mitsubishi omdat zij deze beeldbuizen maken.
zelfde princiepe als sony maar andere naam. Als een merk een sony beeldbuis gebruikt noemen ze het dus een trinitron.

Voordeel van aperture grill: betere kleuren!
nadeel: text is soms iets minder dan op een ander type monitor.

Harry stadman
20-10-2004, 19:06
Ron-G heb jij staan dan?

Uh heb zelf een wat oudere Philips breedbeeld staan nadert al bijna de 10 jaar was toen een van de eerste breedbeeld tv's, nog met een bolle beeldbuis, als ik het goed heb is het de 32PW 913 ofzo maar kan het ook helemaal mis hebben, maar kijk er nog steeds met plezier naar, was toen het absolute topmodel van de CRT reeks van Philips en ik kijk er nog steeds met plezier naar, alhoewel de hedendaagse breedbeeld tv's de 4:3 beelden mooier weergeven, verlang ik daar nog niet naar om daarvoor een ander aan te schaffen

Maar ben er nog wel blij mee en hij mag van mij nog wel 10 jaar mee, ik kijk zelf heel weinig tv en mijn vrouw ook niet zoveel, en mijn films kijk ik via een beamer, maar ben zelf altijd geharmeerd geweest van Philips, is gewoon een kwestie van smaak, ik vind de kleuren bij een Sony altijd wat hard overkomen en de 2 "draden" irriteren mij, maar ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van een Sony, die zal best heel goed zijn, maar mijn voorkeur ligt bij Philips.

het verbaasde mij eerlijk gezegd dat de tv's nu niet zoveel verder zijn dan toen ik mijn breedbeeld kocht. Ik heb eens een aantal keren rond zitten neuzen bij elektronicazaken en gekeken naar plasma -en tft schermen. de kwaliteit viel mij tegen: met andere woorden mijn tv geeft minimaal dezelfde of zelfs betere kwaliteit beelden.

zolang de crt nog steeds beter is dan een tft of plasma ga ik zeker niet 3 keer zoveel geld uitgaven voor minder kwaliteit. :wink: