PDA

Bekijk de volledige versie : 1000€ Systeem: Hoeveel voor Boxen, Hoeveel voor Receiver ?



Tommer
20-10-2004, 17:38
Goedeavond iedereen,

Alvast gefeliciteerd met dit leuke forum, waaruit ik al veel kon leren.

Maar zit als leek toch met nog enkele prangende vragen...

Ik zou een instapsysteem willen aanschaffen dat max 1000€ mag kosten.
(limiet: dus de raad, "Start met 2 speakers en bouw dit later uit" ben ik niets mee (hoe graag ik hetzelf ook zou willen)....het gaat hier over een éénmalige investering!)
Ik zal het systeem vaker gebruiken voor Stereo-audio dan voor surround.

Ik ben dankzij dit forum :idea: al zover:
- geen sub-woofer nodig, want de zuilen kunnen wat bassen aan en HT is van 2e belang (voor Stereo is een subwoofer minder nodig).
- Ik zal 50€ opzij houden voor dikke (2.5mm2) kabels.
- ik neem de goedkoopste DVD-lezer met optische uitgang, want mijn TV stelt niet zoveel voor. (als ik nog geld over heb neem ik een DVD-R met time-laps)
- een center speaker is niet echt nodig als ik perfect in't midden ga zitten.

De laatste knoop die nog moet doorgehakt is hoe ik m'n centen het best verdeel over de speakers en de receiver 2 opties:
- Een goede set boxen met een mindere krachtige receiver.
Quadral of Canton (500€) met een goedkopere receiver (Pioneer D814 - 300€)

- Een iets minder kwalitatieve set boxen, maar een krachtige receiver om de zuilen te kunnen aansturen zonder clipping en de bassen de baas te kunnen (Boxenset van Pioneer S-V510 (300€) en dan sterkere Onkyo of Denon receiver (500€))

Wat zouden jullie kiezen? (of iets tussen de 2 oplossingen: 50/50)

Op het eerste zicht lijkt mij de minder krachtige versterker verstandigst om tot de beste audio-kwaliteit te komen (zal toch zelden ten volle benut worden)...... :?

Ik was ook van plan naar de beurs dit WE te gaan, heeft dit zin, zal ik zulke relatief goedkope daar kunnen horen?

Alvast bedankt voor de tips!

Charl
20-10-2004, 17:43
Meeste geld aan luidsprekers uiteraard, receiver is ondergeschikt.

Tommer
20-10-2004, 17:51
Merci!
Dat is een klaar en helder antwoord (had niet anders verwacht op een HIFI forum 8) )

Heeft het zin om voor speakers als een Canton LE L107 goede kabels aan te schaffen? of worden er bij zuilen in deze prijsklasse (400€) soms degelijke kabels meegeleverd?

http://bilder.guenstiger.de/prodfoto/le207.jpg

R Klemkerk
20-10-2004, 18:05
Kijk eens naar de 600 serie van B&W

Deze zijn ook perfect! zeker ook voor het laag.

ze klinken zeer muzikaal en vrij relaxed! :)

jollykart
20-10-2004, 22:24
- een center speaker is niet echt nodig als ik perfect in't midden ga zitten.

Ik kan er natuurlijk helemaal mis mee zitten maar voor een HT set is de center de meest belangrijke speaker. Dus hoewel je aangeeft meestal stereo te luisteren zou ik niet op voorhand de center helemaal weg bezuinigen.

Een Pioneer VSX C301 tik je voor 290 euro op de kop.
Vanaf 50 euro heb je volgens mij wel dvd spelers.
50 euro voor je kabels(is weinig, want je hebt niet alleen speaker draad nodig)
Hou je 600 euro. Waarvoor je bijvoorbeeld de Mordaunt-Short Premiere zou kunnen kiezen. Dit is dus wel een HT speakers set met subwoofer. Deze komen vrij goed uit de testen ook op stereo gebied. Full-size front speakers met een paar rear speakers wordt voor 600 euro lastig denk ik.

Edgar Smit
21-10-2004, 08:00
Als het je het meeste om stereo gaat en minder om HT, is een fatsoenlijke stereo versterker dan geen betere overweging, aangezien je geen subwoofer en geen centre wil hebben, waarom dan nog surrounds?

Ga dan gewoon voor een goede stereo receiver met goede speakers.
Anders een Denon, Marantz, HK, Yamaha receiver moet je voor rond de 40--600 euri een goede kunnen vinden.
Speakers, tsja, Mission, KEF, JBL noem maar op, allemaal goede speakers met hen eigen luistergevoeligheid. De een vindt dit mooi, de ander dat. Ook de combinatie speaker/receiver is erg belangrijk, Missions op een Yamaha klinken gewoon goed, maar diezelfde Missions kunnen op een Denon toch weer anders klinken. Dat ligt ook aan jezelf of je dat dan goed vindt of niet, want geluid is met name een persoonlijke beleving.

Kortom, ga vooral veel luisteren, luister ook eens naar verschillende combinaties en ook naar duurdere klasses (buiten je budget) zodat je weet wat daar het beste bij in de buurt komt.

Laatste tip, 50 euri voor kabels is net genoeg voor de speakerkabels. Wil je veel CD's gaan luisteren, kijk dan of je je budget kan aanpassen voor toch een goede DVD speler (voor 150 euri zijn er echt goede te krijgen) en een goede digitale coax of glasvezelkabel, want ook het verschil tussen een goedkope (lees b-merk) en fatsoenlijke DVD speler is hoorbaar en zichtbaar!

Rob Eric Blank
21-10-2004, 08:58
Zelf heb ik ook een tijdje zonder center gedraaid en had een pure stereo opstelling. Daarna mn surrounds erbij aangeschaft en vervolgens een center. Deze is echt een aanwinst voor een goede opstelling.
50 Euro voor kabels, daarmee kun je net je speakers aan je receiver knopen. Optische kabel tussen DVD en Receiver en een Scart heb je toch ook echt nodig. Maak er dus maar ongeveer 150 van om de boel aan te sluiten!
Je kunt voor 1000 Euro niet een set hebben die goed is in stereo EN surround. Je zou dan een keuse moeten maken, een goede surround set of een sterke stereo set. Als 1000 Euro je limmiet is, dan kun je misschien naar een 5.1 setje kijken van Kef of bv. JBLscs178 (+/- 500 Euro). Die klinken redelijk op stereo gebied (JBL zijn houten speakers) en erg goed wat betreft surround. Vloerstaanders in een budget van 1000 Euro en dan nog surrounds willen ook, wordt een hele klus (bijna onmogelijk).

basset
21-10-2004, 10:37
Dali Blue speakers schijnen wel goed te zijn. Ik zag ze in Gouda voor 180 euro p/s in de krant staan bij Pielanen en van Unen geloof ik.

Maar er is zoveel keus en zoveel smaak. Ik heb zelf de Mordaunt short premiere 5.1 speakers en heb mijn Elipson Colonne Duson zuilen nu in gebruik als speakerstands voor de MS-jes :oops: (mijn AVR 3550 heeft geen 2 A/B stand helaas

Sonic
21-10-2004, 10:47
Kijk eens naar de 600 serie van B&W

Deze zijn ook perfect! zeker ook voor het laag.

ze klinken zeer muzikaal en vrij relaxed! :)

IDD super goeie luidsprekers, alleen kost een setje van 5 speakers meer
dan het dubbel van die kerel zijn budget.

Ik zou niet meer zonder kunnen 8)

Edgar Smit
21-10-2004, 11:49
Misschien is 2-de hands speakers een optie oor je, kan de prijs aardig drukken waardoor je misschien goede receiver en goede speakers kan kopen.

@ Basset, waarom lus je je MS niet als surrounds aan elkaar, kun je je zuilen gewoon als fronts gebruiken en je surroundveld wordt iets breder. Heb ik gedaan met mij yamaha speakertjes, en ik moet zeggen, werkt perfect (ook al is yamaha geen MS natuurlijk).

basset
21-10-2004, 12:16
Misschien is 2-de hands speakers een optie oor je, kan de prijs aardig drukken waardoor je misschien goede receiver en goede speakers kan kopen.

@ Basset, waarom lus je je MS niet als surrounds aan elkaar, kun je je zuilen gewoon als fronts gebruiken en je surroundveld wordt iets breder. Heb ik gedaan met mij yamaha speakertjes, en ik moet zeggen, werkt perfect (ook al is yamaha geen MS natuurlijk).

Tja, omdat het eigenlijk de hele bedoeling is om zo weinig en klein mogelijke speakers in de huiskamer te zetten :) Dus 4 surrounds is een beetje teveel van het goede :)

Ik moet nog stands voor de speakers kopen, maar financieel heb ik momenteel andere prioriteiten (lees: vebouwing)

Edgar Smit
21-10-2004, 13:07
Misschien is 2-de hands speakers een optie oor je, kan de prijs aardig drukken waardoor je misschien goede receiver en goede speakers kan kopen.

@ Basset, waarom lus je je MS niet als surrounds aan elkaar, kun je je zuilen gewoon als fronts gebruiken en je surroundveld wordt iets breder. Heb ik gedaan met mij yamaha speakertjes, en ik moet zeggen, werkt perfect (ook al is yamaha geen MS natuurlijk).

Tja, omdat het eigenlijk de hele bedoeling is om zo weinig en klein mogelijke speakers in de huiskamer te zetten :) Dus 4 surrounds is een beetje teveel van het goede :)

Ik moet nog stands voor de speakers kopen, maar financieel heb ik momenteel andere prioriteiten (lees: vebouwing)

wat ik heb gedaan is een plankje genomen en daar 2 speakers bovenelkaar op gehangen en gelust, zodat het eigenlijk 1 speaker :P is.
Misschien wat om mee t enemen tijdens de verbouwing????

Tommer
21-10-2004, 13:40
Bedankt voor jullie talrijke reacties! :wink:

Het wordt inderdaad niet makkelijk om binnen de 1000€ te blijven.

@Edgar, wel satellieten en geen center, omdat deze volgens mij toch net iets belangrijker zijn om die typische Cinema-achtige onderdompeling te verkrijgen… (uit ervaring met mijn 4.1 PC-setje) (en ik wil absoluut surround kunnen gebruiken)

Toch geraak ik op papier (door in Duitsland te gaan kopen, hoe jammer ook voor de Belgische handelaars) aan iets (degelijk ga ik het niet noemen, maar ik hoop dat er toch naar te luisteren valt... :roll: ), nl:

2x Canton LE 190 zuilen
(19kg/89dB/20…30000Hz/2x200mm/180mm/25mm) 500€
2x Canton Plus XS satellieten
(1.2kg/85dB/65…30000Hz/110mm/25mm) 140€
1x Pioneer D814
(6x100 DIN W/NEO6/afstelmicro) 290€
1x Medion DVD
(met progressive scan en DiVx) 80€

Nu ergens trachten een luistertest te bemachtigen, wat daan valt dit alles misschien in’t water…(kent iemand toevallig winkels in het antwerpese die deze merken leveren? )

Dit is exact 1000€….denken jullie dat dat een beetje uitgebalanceerd is?

Zit nu nog met m’n kabels. Zijn die echt zo duur? De digitale kabel tussen DVD en Stereo kan toch niet zoveel kosten? (al las ik ergens dat je voor CD-audio toch analoge kabels zo moeten gebruiken???)

Groetjes en alvast bedankt,

Tom 8)

A3aan
21-10-2004, 13:47
Meeste geld aan luidsprekers uiteraard, receiver is ondergeschikt.
Precies!

Je gedachten over subwoofer ben ik het mee eens. Qua center ... alle dialoog komt erdoor. Ik had gehoopt de mijne af te kunnen spelen over de speakers van de tv.
Ik heb ondertussen (2e hands!) een redelijke (d.w.z niet goede) box als center aangeschaft. Nu heeft toevallig mijn amp juist voor de center een instelbare eq. Die heb ik dus maar ingesteld op het omgekeerde van wat zo'n goedkope box doet, dus extra hoog en laag en minder middentonen (beetje uitvogelen). De center doet toch voor 99% spraak en dat eist veel minder van speakers.
Evenzo valt m.i. goed te bezuinigen door geen EX (middenachter) box te nemen.
Ik zou schatten dat zonder center beter is dan een redelijk tot goede center aanschaffen ten koste van de aanschaf van je andere boxen en amplifier, zeker omdat je muziek belangrijk vindt (net als ik).
Yamah RS450 (kleine zusje van mijn receiver) nu bij MM lwd voor 399, ... lijkt me net te veel geld om nog 4 lekkere boxen te kopen.
Ik ben het met Edgar eens dat er véél te zeggen is voor het besteden van dit budget aan een stereo (itt surround)systeem. Minder boxen en dus meer budget per box. Ik heb een poos een vergelijkbaar systeem gehad en dat was zonder meer overdonderend (b.v. Lord of the Rings, Fellowship, openingsstuk)!

Rob Eric Blank
21-10-2004, 13:52
De bekabeling tussen DVD speler en Receiver is best duur net als een (goede) scart kabel. Daar heb ik mij de eerste keer ook op verkeken. Dan heb je het nog niet eens over speaker kabels gehad.
Ik denk dat je een leuke set heb uitgezocht en beter redelijke 4.0 (vooral je fronts voor stereo zijn erg sterk), dan belabberde 5.1

Alleen je wil het toch een keer luisteren neem ik aan, hoe ga je dat oplossen?

Edgar Smit
21-10-2004, 14:14
Medion DVD speler, ik weet het niet hoor. Ik heb verschillende electronica van Medion gehad, waaronder 2 DVD spelers, en allemaal kon ik het na 2 jaar weggooien, terwijl ik het niet belachelijk veel gebruikt had.

Kun je dan niet beter voor een A-merk gaan in ongeveer dezelfde prijsklasse, zonder Divx bijvoorbeeld?

Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke ervaring met Medion spullen, ik mijd ze nu echt.

En kabels, tsja, ze maken echt verschil, dat heb ik aen den lijve ondervonden toe ik mijn bijgeleverde dropveters verving voor 2x2.5 Oehlbach, dat was bijna een openbaring :!:

Oehlbach kun je op een spindle van 10meter kopen voor 17,99 euri bij de MM, goede prijskwaliteit verhouding. los meestal rond de 1,99 per meter. en ook een goede digitale kabel, en goede scart kabel zijn wel aan te bevelen.

basset
21-10-2004, 14:55
Bij Pielanen en van Unen hebben ze in Gouda voor 1000E een Marantz set met MS premiere in de aanbieding. Bij correct, Raf en Polectro hebben ze3 ook vaak goede aanbiedingen rond dit bedrag.

Tommer
21-10-2004, 14:58
Ik weet dat de Medion een beetje controversiëel is, maar heb altijd de neiging de niet voor de handliggende oplossing te kiezen.

Ik las hier trouwens op dit forum dat de medion speler een beter beeld gaf dan een A-merk...en dat de generatie van DVD-speler ook zeer belangrijker is.
Duurzaamheid van het loopwerk is mogelijks wel een probleem, maar voor 80€ de gok waard en ooit koop ik toch een Time-Lapse/DVD-R machien.



De bekabeling tussen DVD speler en Receiver is best duur net als een (goede) scart kabel. Daar heb ik mij de eerste keer ook op verkeken.
Beluisteren wordt inderdaad moeilijk, ik neem aan dat het op de beurs vooral zwaardere systemen zijn, maar misschien kan ik toch al eens naar de klankkleur van Cantons luisteren...of is dit helemaal zinloos zonder pioneer versterker. Ind at geval wordt het wel moeilijk en zijn erg veel guts nodig... :shock:

Over de prijs/type van luisprekerkabel heeft Edgar me al een goede prijs/kwaliteitstip gegeven (waarvoor dank :bier: ).
Iemand nog tips, prijsidee voor de scart (gouden connectors neem ik aan?)
Een digitale kabel is toch steeds goed: ofwel heb je connectie of niet :? ?


Ik ben het met Edgar eens dat er véél te zeggen is voor het besteden van dit budget aan een stereo (itt surround)systeem. Minder boxen en dus meer budget per box. Ik heb een poos een vergelijkbaar systeem gehad en dat was zonder meer overdonderend (b.v. Lord of the Rings, Fellowship, openingsstuk)!

Bedankt voor je reactie! Ze bevestigt mijn idee en dat geeft me toch wat zekerheid in deze "nieuwe wereld". Toch snap ik het laatste niet goed: je zegt ook een 4.0 te hebben gehad, maar toch het idee van de pur-en-dur stereo te steunen...welk systeem klonk overdonderend de 2.0 of de 4.0?

(is de surround dan niet essentiëel voor cinema beleving?)

Peter Porrio
21-10-2004, 15:11
(is de surround dan niet essentiëel voor cinema beleving?)
'

In feite maken surround speakers (samen met een center en sub) de home cinema beleving af. Maar de basis van een HT set ligt mijns inziens toch bij de 2 frontspeakers. Zijn deze van matige kwaliteit, is de HT beleving ook ver te zoeken.

De (meestal) indrukwekkende filmmuziek komt hoofdzakelijk door je frontspeakers en worden in mindere mate bijgestaan door je surrounds. Dus als je goede frontspeakers hebt dan klinkt een dvd al heel erg goed en je stereo muziek (want daar luister je ook naar) uiteraard ook.

Tuurlijk is het leuk om achter je ook de nodige effecten te horen, maar het meeste geluid komt nog altijd van de voorkant.

Ik zou je willen adviseren om toch eerst te gaan voor een reciever met 2 goede fronts. Misschien heb je ergens nog een paar oudere speakers liggen (van een midisetje ofzo). Die zou je eventueel zo lang als surrounds kunnen gebruiken.

Edgar Smit
21-10-2004, 15:12
De surrounds zorgen voor effecten zoals bijvoorbeeld achtergrond geluiden of opduikende effecten. een misverstand is dat bij 5.1 gewoon al het geluid uit alle speakers komt. De center zorgt voor de stemmen, de fronts voor het "gewone" front geluid en de surrounds voor de effecten.

Bij een goede stereo opstelling mis je dus weliswaar de ffecten achter je, en de stemmen vanuit het midden, maar is het geluid wat uit de fronts komt (daar komt dan dus al het geluid uit) dusdanig mooi dat dat behoorlijk een cinemagevoel kan geven. Ik heb zelf jaren een goede stereo opstelling gehad, ook om dvd's en VHS op te kijken en dat was al een ervaring op zich. Nu ik sinds een aantal maanden een HT heb (niet eens superieur, maar voldoende voor mij) moet ik zeggen dat de surrounds en de subwoofer het cinema gevoel wel compleet maken, maar niet dat ik iets gemist heb al die tijd.

Kortom, imho zorgt een goede stereo opstelling voor het cinema gevoel, evenals een HT, alleen beide op een andere manier, maar mis je dus niet iets bij een goede stereo opstelling.

Tommer
21-10-2004, 15:19
Dali Blue speakers schijnen wel goed te zijn. Ik zag ze in Gouda voor 180 euro p/s in de krant staan bij Pielanen en van Unen geloof ik.

Wow, het zien er in geval heel degelijke Denen uit!!!
Prachtig zowel met als zonder doek! Heerlijk hoe je suptiel nog de uitsparingen ziet voor de verschillende speakers...

Spreken me zeker aan op het eerste zicht, maar vind ze helaas niet terug in de Duitse prijszoeker sites .(waarschijnlijk wel bij de audio-boer om de hoek)
Al is gouda niet echt om de hoek... 8)

Ga hier trachten zeker ook naar te luisteren:
http://canadianhifi.com/products/images/bigimages/5005.jpg

Bedankt voor de tip :bier:

basset
21-10-2004, 15:27
edit: Dubbelpost

basset
21-10-2004, 15:33
Over de prijs/type van luisprekerkabel heeft Edgar me al een goede prijs/kwaliteitstip gegeven (waarvoor dank :bier: ).
Iemand nog tips, prijsidee voor de scart (gouden connectors neem ik aan?)
Een digitale kabel is toch steeds goed: ofwel heb je connectie of niet :? ?


Die kabel is heel veel discussie over. Ik ben van mening dat een hele dure Digitale kabel om 1tjes en 0-tjes door te geven niet zo belangrijk is. Een kabel rond de 8 euro is prima.

Je moet je voorstellen dat digitale overdracht op dit niveau 0-5V is. (TTL of ieder geval boven de 1Vrange)

Het signaal is 0 ik meen tot 2,8 volt en 1 vanaf 3,4 Volt of al vanaf 2,8. Dat weet ik niet meer zeker. Zou ik even na moeten kijken.

Ieder geval stel je hebt veel ruis. Veel ruis is in de elektronica milivolts.
Laat het 20 milivolt zijn.

Een digitaal signaal als je gaat meten zit bij een 0 heel ver onder de 2,8V (ruim onder de 1V zelfs of dichter naar de 0V) en bij een 1 dicht bij de 5 V, dus ver boven de grensmarge van 2,8 (in die slinger) die paar milivolt zal echt geen invloed hebben.

Ook het "type" kabel met koper of weet ikveelwat wat gebruikt wordt zal niet al te veel invloed hebben omdat 5Volt over een afstand van een meter sterk genoeg is om door te komen en timing is geen issue omdat het waarschijnlijk allemaal ook nog eens door buffers gaat (pre-buffering)

Het gaat pas effect hebben bij grotere afstanden omdat spanning veel verlies geeft over afstand (daarom wordt in de industriele markt met stromen gewerkt (4-20mA) omdat die geen verlies geven, maar heeft weer andere nadelen zoals snelheid)

Luidspeakerkabel is weer wel belangrijk, omdat die over het algemeen langere afstanden moeten afleggen en de spanningsverschillen dichter bij elkaar liggen.

Just my 2 cents

Edgar Smit
21-10-2004, 15:33
Als je een auto hebt is misschien een dagje Nederland een goede optie?
Kun je een planning maken en hier en daar wat luisteren.

Correct in Rotterdam (niet zo heel ver van de grens :wink: ) kun je geloof ik goed luisteren, en misschien nog wel een leuke aanbieding tegen het lijf lopen ook.

Edgar Smit
21-10-2004, 15:36
dubbelpost

Tommer
21-10-2004, 15:42
Dat dacht ik ook: mijn digitale kabel wordt de goedkoopste van allemaal!(misschien wel griezelig op gevoelsmatig vlak: een systeem is immers zo sterk als de zwakste schakel, maar het voordeel van digitaal was toch dat je geen last meer hebt van RUIS bij de verbindingen en dus de signal-noise-ratio voor diezelfde verbindingen oneindig groot is... 8) )

Als het over deze bedragen gaat zeker geen slecht idee om een uitstapje te maken. :idea: Ik ken jullie land nu toch al een beetje na er 10 dagen te zijn door gefietst gedurende mijn jaarlijkse vakantie.
Als je het forum doorleest lijkt het er inderdaad op dat in België de luisterkamers minder dicht gezaaid zijn....(binnenkort eentje extra bij me thuis :lol: )

(Een receiver van 10kg (6x100 DIN Watt met ik weet niet welke eindcondensator) is dus sterk genoeg is om 4 zware 20 centimeter boxen aan te sturen...dit lijkt me soms wat vreemd als je ziet met welke condensatoren ze in de car-tuning rondrijden...of is dit anders omdat je met een batterij en 12V zit :oops: )

G. Zandman
21-10-2004, 15:52
De surrounds zorgen voor effecten zoals bijvoorbeeld achtergrond geluiden of opduikende effecten. een misverstand is dat bij 5.1 gewoon al het geluid uit alle speakers komt. De center zorgt voor de stemmen, de fronts voor het "gewone" front geluid en de surrounds voor de effecten.


Vroeger misschien wel :D Maar tegenwoordig worden alle kanalen volledig benut. Luister maar eens naar Lord of the rings, hier wordt een
echt 360 graden geluidsbeeld neergezet en niet alleen wat effecten in de surrounds.
Dit zal in de toekomst alleen maar meer benut gaan worden.

Gerrit

Edgar Smit
21-10-2004, 16:04
Denk dat dat verkeerde redenatie is en dat je zo niet moet denken.
ik denk dat je gewoon moet gaan luisteren en dan hoor je vanzelf hoe het klinkt. Maar auto audio is niet te vergelijken met HT, qua vermogens.

Edgar Smit
21-10-2004, 16:13
De surrounds zorgen voor effecten zoals bijvoorbeeld achtergrond geluiden of opduikende effecten. een misverstand is dat bij 5.1 gewoon al het geluid uit alle speakers komt. De center zorgt voor de stemmen, de fronts voor het "gewone" front geluid en de surrounds voor de effecten.


Vroeger misschien wel :D Maar tegenwoordig worden alle kanalen volledig benut. Luister maar eens naar Lord of the rings, hier wordt een
echt 360 graden geluidsbeeld neergezet en niet alleen wat effecten in de surrounds.
Dit zal in de toekomst alleen maar meer benut gaan worden.

Gerrit
je hebt daar volledig gelijk in, maar het was meer bedoeld om duidelijkheid te krijgen in het verschil tussen HT en stereo.

Als je een goede stereo opstelling hebt met een stereo receiver worden al die kanalen over je fronst gestuurd en heb je dus nog steeds een geweldig mooi geluidsveld.

Charl
21-10-2004, 20:54
Kef Q serie luidsprekers en Denon AVR 1800 of 2100 serie reciever.
B&W 600 serie is ook niet onaardig ...