PDA

Bekijk de volledige versie : HT set rond 1500 euro



Charl
28-10-2004, 23:48
Is dit een goede combinatie HT set voor mijn ouders ?

* Denon AVR-1705 € 320,-
* Philips DVDR-610/615 € 300,-

Met 1 van onderstaande kleine speaker sets.
* Pioneer S-V70-III € 600,-
* KEF KHT2005.2 (eitjes) € 900,-
* B&W VM1+AS1 € 1300,-

Rob Eric Blank
29-10-2004, 09:17
B&W is een erg goede speakerset, alleen is en die lijken mij het beste.
Maar luisteren je ouders veel audio of is het puur voor de film. Ik heb die Kef eitjes wel eens gehoord, maar vond ze op aiudio gebied niet echt sprankelend. Er zijn slechtere 5.1 speakersets, maar zelf vond ik het niet zo super. Als ze veel audio luisteren zou dat misschien een teleurstelling zijn op de langere termijn.

Herjan
29-10-2004, 09:24
Maar luisteren je ouders veel audio?
Wat wil je anders met audio doen? :confused:

Rob Eric Blank
29-10-2004, 09:31
Maar luisteren je ouders veel audio?
Wat wil je anders met audio doen? :confused:
You got me................ :?
Gebruiken je ouders audio, dat kan ook zo moeilijk. Maar tv kijken is dan ook absurd. Of kijken je ouders veel films....... allemaal het zelfde.
Whatever, als de boodschap maar duidelijk is!

Charl
29-10-2004, 11:09
Ouders luisteren voornamelijk radio en muziek cd's.
Maar willen nu eindelijk ook het dvd medium mee gaan maken.
Film en muziek dvd's lijkt hun wel wat, idem tv kijken in 5.1 set.
Ze hebben dezelfde tv als mij, een Loewe Xelos Media.

Daar hun video-recorder niet al te best meer is, kijken ze liever naar een dvd-recorder.

Ze hebben nu Bose Acoustimass 5 (stereo) systeem.
En een mini Onkyo stereo receiver. Beide kunnen ze goed inruilen.

Herjan
29-10-2004, 11:28
Mijn humble opinion: De Onkyo receiver houden als stereo (eind-) versterker. Geen speakerset kopen, maar 2 goede fronts (voor stereo) en bijpassende center & rears.

Aan te schaffen:

:arrow: redelijke surroundreceiver (pre-outs van fronts aansluiten op huidige Onkyo). Bijvoorbeeld de Onkyo TX-SR500E (€ 349)

:arrow: DVD Recorder. Omdat ze hem ook als videorecorder willen gebruiken zou ik een harddisc recorder adviseren. Bijvoorbeeld de Philips HD-RW 720 (€ 649)

:arrow: Speakers. Budget: 1500-649-349 = 502 euro. Je zou de huidige Bose's kunnen gebruiken als rears. Zou je dus nog twee fronts en een center moeten hebben. Bijv. Magnat Motion 800 of 1000 (€99).

Maar qua speakers en apparatuur is er nog veel meer keus natuurlijk!

(prijzen gebaseerd op www.correct.com).

Rob Eric Blank
29-10-2004, 11:37
Zelf denk ik niet dat de KEF's zullen voldoen als er veel stereo geluisterd zal worden. Goeie stereo is bij films ook mooier dan 5.1
Kun dan beter wat bezuinigen op rears en center (zullen sommige mensen weer afraden), maar ik zou me richten op de fronts!

Charl
29-10-2004, 12:12
Ze willen geen grote speakers, dus ook geen grote fronts.
De Onkyo heeft geen dvd en/of digitale aansluitingen :cry:
Die receiver is erg beperkt.

Waarom met hd ? HDRW is vrij duur.

Peter Porrio
29-10-2004, 12:24
Carl,

Ik denk dat voor je ouders die Denon AVR-1705 prima is i.c.m. de KEF eitjes of de B&W VM1+AS1. Zeker omdat je aangeeft dat ze geen grote speakers willen hebben. Ik heb de combi Denon AVR-1802 + KEF eitjes gehoord en dat klonk prima. Hetzelfde (of zelfs beter) verwacht ik bij de B&W set.

Als DVD recorder zou je kunnen overwegen om een HD recorder te nemen. Het voordeel is dat je meer kunt opnemen. Dus als een programma in hoge kwaliteit opgenomen wordt en het past niet op een schijfje kun je deze op HD opnemen en later in delen op een schijfje zetten.

Ook kun je m.b.v. een HD bijvoorbeeld als je iets opneemt en je komt eerder thuis dan dat de opname klaar is, kun je toch alvast beginnen met kijken terwijl de recorder nog aan het opnemen is.

Zijn deze features leuk, maar gebruiken je ouders deze toch niet, kun je ervoor kiezen om een "gewone" DVD recorder nemen.

Rob Eric Blank
29-10-2004, 12:29
Hebben je ouders wel eens geluisterd naar het verschil tussen vloerstaanders en satteliet setjes? Dat wil nl. veel mensen overtuigen. Ken genoeg mensen die hun oude stereo speakers als fronts gebruiken om meer range te krijgen in hun satteliet set.

Kef zijn wel bovengemiddeld goed en die B&W natuurlijk ook.

Edgar Smit
30-10-2004, 23:47
Ben het in dit geval helemaal met roberto eens.
Heb zelf een Yamaha set gekocht met sattelietsysteem.
Het klinkt aardig, maar je mist met die sattelietjes echt iets aan het geluid.
Heb nu dus mijn missions als frotns en de sattelietjes gekoppeld als surrounds, en dat voldoet voorlopig :wink: (upgrading is a neverending story) goed voor mij.

Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat het gros van de mensen hier op dvd.nl aardig wat utigeeft (of heeft uitgegeven) aan apparatuur en er ook kritisch naar luistert. Als jouw ouders muziek meer voor de achtergrond gebruiken zou een satteliet setje idd een goede optie zijn, maar dan zou ik wel gaan voor de KEF eitjes.

En DVD recorder, tsja de hiervoor genoemde voordelen lvoor en HDRW lijken mij voor zich spreken, alleeen in hoeverre gaat er ook daadwerkelijk opgenomen worden? is dat sporaisch een programma of film, of gebuert het vaak? in het geval van slechst af en toe opnemen zou een DVD recorder goed genoeg zijn, anders is een HDR echt aan te bevelen.

Charl
01-11-2004, 12:00
Mijn ouders hebben nu een Onkyo R-811RDS R1 receiver, met een Onkyo C-721 R1 cd-speler.
Stel we houden deze set, kan je dan een dvd-recorder op de cd aansluiting doen ?
en zodoende toch genieten van je dvd's ?

Na veel wikken en wegen wordt het toch misschien een hd recorder.
Philips dvdr-725H (bedieningsgemak moet voorop staan.)

A3aan
01-11-2004, 12:36
Goeie stereo is bij films ook mooier dan 5.1
Kun dan beter wat bezuinigen op rears en center (zullen sommige mensen weer afraden), maar ik zou me richten op de fronts!
Helemaal mee eens. Liever een goede stereo dan een matige 5.1

Als muziek goed klinkt klinkt film ook goed (andersom dus niet per sé), let daar dus wel op (ok, hang wel af van welke muziek, sommige muziek is kritischer dan andere).
Goede fronts met redelijke rears is een goede start en voor veel mensen sowieso meer dan genoeg.

Peter Porrio
01-11-2004, 12:37
Mijn ouders hebben nu een Onkyo R-811RDS R1 receiver, met een Onkyo C-721 R1 cd-speler.
Stel we houden deze set, kan je dan een dvd-recorder op de cd aansluiting doen ?
en zodoende toch genieten van je dvd's ?


Ja, dat kan. Alleen heb je dan uiteraard geen 5.1 maar stereo (analoog).
En je moet dan even kijken waar je de cd speler opzet (Aux).

Charl
02-11-2004, 11:14
Zelf leek mij de Philips 610/615 voldoende en relatief goedkoop,
maar mijn ouders willen liever een apparaat wat multi-functioneel is en op de toekomst voorbereid.

We hebben nu 3 type's op het oog:
- Philips HDRW 720
- Philips DVDR 730
- Philips DVDR 740
en de Panasonic's DMR-E100 / E95 / E85 ?
en de Pioneer's DVR-5100-H-S / DVR-720-H-S ?

Alleen hebben sommige geen HD, sommige geen easy menu of sommige geen 6-in-1 geheugenkaartlezer.
Welk apparaat heeft wel al deze features ?

Vraag / wensen:
1. intern opnemen van dvd naar hd ?
2. intern opnemen van hd naar dvd ?
3. copieeren van dvd naar dvd ?
4. foto's (jpeg) digitale fotocamera bekijken en opslaan ?
5. van de tv opnemen ?
6. vhs videobanden opnemen op dvd ?
7. interne digitale decoder en/of dts decoder ?
8. afspelen MP3
9. makkelijk bedienbaar!!
10. werkt EPG naar behoren in Nederland ?

ps. cd-speler gaat er dan uit, dvd-player gaat erin.

HaNZ
11-11-2004, 09:42
10. werkt EPG naar behoren in Nederland ?

Volgens mij zit het niet op de kabel in Nederland, maar zou het wel via een satelietontvanger moeten werken.

Charl
14-11-2004, 10:04
Mijn ouders zijn v/d week op onderzoek geweest, en dit gaat het worden:

LiteOn LVW5045 dvdr+hd 160GB
http://www.konstant.de/pressefaecher/liteon/download/lvw5045.pdf

Denon AVR-1705
http://www.denon.de/site/datadir/pdf/pi/AVR-1705.pdf

Bose Acoustimass® 10 Home Cinema Speaker System
http://www.bose.co.uk/home_audio/ht_speakers/am10/more.asp

Totaal nieuwprijs € 2100 ,-
Inruil € 300,-
Bijbetalen € 1800,-

Johan van den D.
14-11-2004, 10:52
Voor de "normale" mens zal deze set prima voldoen Charl.
Echter voor ons liefhebbers zijn er wel de nodige bedenkingen op de keuzes.
Maar het gaat hier om je ouders en ik neem aan dat die niet zover willen gaan als wat wij allemaal willen en in dat geval hebben ze een leuke set.
Echter als ze toch zullen instaan met twee goede vloerstaander zullen voor dat geld een vele male beter/mooier geluid hebben alleen ik begreep dat dat geen optie was.

Charl
14-11-2004, 13:14
idd voor "normale" mensen als mijn 64/65 jarige ouders is dit een prima set en een hele verbetering/verandering op wat ze nu hebben. Ze kunnen nu mooi dvd's bekijken in surround, en ze kunnen mooi digitaal opnemen van elke gewenste bron. De Bose wouden ze niet vanaf omdat dit hele mooie kleine cubussen zijn. Groter dan dit wilden ze echt niet, jammergenoeg.

In de Kerstvakantie gaan we de oude vhs banden digitaliseren op dvd's.

ps. Mission M30 was zelfs nog te groot.
http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/1859

Charl
24-11-2004, 08:24
Spul is binnen en de winkel kon op korte termijn niet de AVR-1705 leveren,
deze werd vervangen door een 1604 model. Is dit beter of slechtere deal ?

Verder vielen de Bose speakers echt zwaar tegen :cry:
De sub-woofer overstemt nogal de satalieten ?
Verder valt de respons van de Bose op de volumeknop vet tegen ?
Het lijkt wel of de sub alle signalen verdraaien / verzwakken ofzoiets ?

Edgar Smit
24-11-2004, 08:59
Spul is binnen en de winkel kon op korte termijn niet de AVR-1705 leveren,
deze werd vervangen door een 1604 model. Is dit beter of slechtere deal ?

Verder vielen de Bose speakers echt zwaar tegen :cry:
De sub-woofer overstemt nogal de satalieten ?
Verder valt de respons van de Bose op de volumeknop vet tegen ?
Het lijkt wel of de sub alle signalen verdraaien / verzwakken ofzoiets ?
I hate to say we told you so, but we told you so..... :wink:
Je zou eens kunnen experimenteren met de plaatsing van de "uit het zicht te plaatsen basmodule".

Dit is het gevaar van audio apparatuur op het zicht kopen ipv op basis van het geluid. het kan er nog zo mooi uitzien, het zal toch ook moeten klinken en als zelfs jouw ouders, die geen audio freaks zijn, Bose bagger vinden, lijkt me het standpunt dat Bose geen goed spul levert weer eens bewezen. :wink: Maar daar schieten zij niets mee op.

Ik zou eens informeren of er een bepaling is om de hele boel terug te sturen, want volgens mij is de geleverde receiver een ouder model, en heel eerlijk gezegd heb ik een klein beetje de indruk dat je ouders gewoon bedonderd zijn. :cry:

Ik zou eens informeren of je niet gewoon alles kan geven en geld terug kankrijgen of tenminste vervangen, vervolgens toch iets grotere speakers aan te schaffen, met een veel beter geluid. Bij MM voor 599 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=28782&sid=187cc9c08ab755c41f76e7730230570c)nog steeds een mooie set die absoluut beter zal klinken dan de nieuwe die er nu is.

Peter Porrio
24-11-2004, 09:08
Spul is binnen en de winkel kon op korte termijn niet de AVR-1705 leveren,
deze werd vervangen door een 1604 model. Is dit beter of slechtere deal ?


Bij mijn weten is de 1604 een "oud" model. Ik vind dit ook geen vervanging voor de 1705, dan zou de 1804 een betere zijn.



Verder vielen de Bose speakers echt zwaar tegen :cry:
De sub-woofer overstemt nogal de satalieten ?
Verder valt de respons van de Bose op de volumeknop vet tegen ?
Het lijkt wel of de sub alle signalen verdraaien / verzwakken ofzoiets ?

Ik denk dat je even moet gaan experimenteren met de bass management functies op de Denon, tezamen met de plaatsing van de sub.

Leidt dit alles niet tot een bevredigend resultaat, zou ik het zaakje terugbrengen.

Rob Eric Blank
24-11-2004, 09:10
De set die Edgar aanraad is erg goed en stukken goedkoper dan de Bose die jij aangeschaft heb. En wat Edgar ook zei.......er zijn meerdere mensen geweest die jullie voor dit feit gewaarschuwd hebben.

De infinity's zijn ook kleine speakers maar ik denk dat het fijner en beter zal klinken dan de Bose in combinatie met de huidige reciever. En je geleverde Receiver is een ouder model!

Alexander D
24-11-2004, 09:13
Het verschil tussen de 1705 en 1604 is niet zo heel groot. Feit is natuurlijk wel dat de 1604 een oud model is dus korting lijkt me wel gepast!! Volgens mij zit in de 1705 wel een veel betere processor, al zal dat voor je ouders niet zo veel uitmaken.


Verder vielen de Bose speakers echt zwaar tegen
Hebben je ouders niet geluisterd in een winkel toen ze op onderzoek zijn gegaan?


Wet kopen op afstand:

Zo heeft de consument volgens de wet recht op een bedenktijd van 7 werkdagen, waarbinnen de overeenkomst zonder opgaaf van reden kan worden ontbonden.

Ook de eis dat de verpakking van producten niet geopend mag worden is meestal in strijd met de wet. Volgens de wet mogen bedrijven uitsluitend voor audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur eisen dat de verzegeling niet verbroken is, voor andere producten geldt dat dus niet.

Hiet staat dus voor audio-OPNAME apparatuur. De speakers mag je dus binnen deze periode retournenen lijkt me zo.

Charl
24-11-2004, 09:40
Okee.

Kheb even wat rondgekeken naar bv. kleine Mission's;
Als front's en rear's: M30, M31, M32, M50 en M51
Als center: M3c2
Als sub: M3as, Ms6 en Ms8

Wat is een goede en betaalbare combinatie ?

Hun oude Bose Acoustimass 5 (stereo) systeem klonk beter!

Edgar Smit
24-11-2004, 10:11
Okee.

Kheb even wat rondgekeken naar bv. kleine Mission's;
Als front's en rear's: M30, M31, M32, M50 en M51
Als center: M3c2
Als sub: M3as, Ms6 en Ms8

Wat is een goede en betaalbare combinatie ?

Hun oude Bose Acoustimass 5 (stereo) systeem klonk beter!
Ik denk dat, gezet tegenover de nieuwe Bose, elke mission combinatie beter klinkt. Ik zou eerst informeren of je het Bose systeem mag teruggeven/pomruilen, voordat je neiuwe speakers gaat aanschaffen.
Je moet meestal binnen 7 dagen retourneren, maar als je vandaag meteen retourneerd heb je wel heel veel kans dat er niet zo moeilijk gedaan word.

Charl
03-12-2004, 12:09
Kan het zijn dat de Bose Acoustimass® 10 subwoofer 80% van het geluid absorbeert uit de receiver en de andere 20% doorstuurt naar de satelieten ? De satelieten vallen een beetje weg tegen de sub ?

Alternatieven ?
- Elac Cinema 3 esp
- Pioneer SV70 / SV710
- Mission Cinema m30
- Pioneer SV80
- Mission Cinema m5
- Tannoy Arena 5.1

En is de Denon 1604 beter of slechter dan de 1705 ? :roll:

Tevens zegt de verkoper:
- speakers moet je inspelen ?
- showview (videorecorder, dvd-recorder) werkt niet ?
- werkt EPG nu wel of niet ?

Alexander D
03-12-2004, 12:26
Kan het zijn dat de Bose Acoustimass® 10 subwoofer 80% van het geluid absorbeert uit de receiver en de andere 20% doorstuurt naar de satelieten ? De satelieten vallen een beetje weg tegen de sub ??

Dat zou heel raar zijn. Het is toch als x.1 aangesloten. Dan kunnen toch niet 80% van de signalen naar de subwoofer gaan.


Alternatieven ?
- Elac Cinema 3 esp
- Pioneer SV70 / SV710
- Mission Cinema m30
- Pioneer SV80
- Mission Cinema m5
- Tannoy Arena 5.1??

Naar mijn bescheiden mening zijn al je alternatieven stukken beter..... Welke dan de beste is moet je echt gaan luisteren.


En is de Denon 1604 beter of slechter dan de 1705 ? :roll: ??

Nogmaals: deze verschillen zijn heel klein. Maar de ene is uit de collectie dus lijkt korting me heel normaal. Je krijgt immers niet wat je besteld hebt en dan wil je niet afgescheept worden met iets ouders/minders.


Tevens zegt de verkoper:
- speakers moet je inspelen ???
Dat is zeker waar. Speakers kun je echter niet in zoverre inspelen dat ze van bijzonder slecht redelijk goed gaan klinken dus dat is voor je Bose geen oplossing.

Charl
03-12-2004, 14:35
Op de Bose subwoofer zitten ook de satelieten aangesloten, dus de sat's worden via de sub gestuurd :?
De sat's worden dus niet rechtstreeks vanuit de reciever aangestuurt, wat normaal is.
Vanuit de sub gaat 1 flatkabel naar de receiver voor het 5.1 signaal.

Alexander D
03-12-2004, 14:37
Op de Bose subwoofer zitten ook de satelieten aangesloten, dus de sat's worden via de sub gestuurd :?
De sat's worden dus niet rechtstreeks vanuit de reciever aangestuurt, wat normaal is.
Vanuit de sub gaat 1 flatkabel naar de receiver voor het 5.1 signaal.

Huh? Dat is toch raar? Wat kan daar uberhaubt het voordeel van zijn?

scorpion69
03-12-2004, 14:40
Huh? Dat is toch raar? Wat kan daar uberhaubt het voordeel van zijn?

Dat lijkt me juist nadelig voor het geluid omdat er weer een extra omweg is. Maar goed, zal wel zoiets zijn van "wij van Bose willen anders zijn dan de rest."

Alexander D
03-12-2004, 14:44
Nu kan ik me nu overigens wel beter voorstellen dat je schrijft dat 80% van het geluid uit de sub lijkt te komen. Misschien is de verdeling van het geluid helemaal niet goed.

Misschien dat wat technisch beter onderlegde forumleden hier wat input kunnen geven over de voor- en nadelen? ( :shock: mooi leermoment)

Charl
06-12-2004, 07:44
Speakers staan nog der discussie bij mijn ouders.

Maar de dvd-recorder met hdd is echt magnifiek. :lol:
Lekker makkelijk, goede kwaliteit e.d. Een aanrader voor iedereen.

A3aan
06-12-2004, 08:05
Kan het zijn dat de Bose Acoustimass® 10 subwoofer 80% van het geluid absorbeert uit de receiver en de andere 20% doorstuurt naar de satelieten ? De satelieten vallen een beetje weg tegen de sub ?
Dat zou niet moeten mogen. Bij een 'normaal' systeem is het ook erg onwaarschijnlijk, omdat de sub in principe aangestuurd wordt door een zwak signaal wat de sub zelf versterkt, terwijl de (andere) boxen een versterkt signaal krijgen.
In principe zal een versterker dus niet minder signaal over hebben voor de (andere) boxen na wel/niet aansluiten van een sub.

Wat wel kan is dat de sub zelf te hard staat. In dat geval is bij een redelijk volume van de sub het volume van de boxen niet bijpassend. Oplossing: sub wat z8R ZZz.

Op de Bose subwoofer zitten ook de satelieten aangesloten, dus de sat's worden via de sub gestuurd
De sat's worden dus niet rechtstreeks vanuit de reciever aangestuurt, wat normaal is.
Vanuit de sub gaat 1 flatkabel naar de receiver voor het 5.1 signaal.
Flatkabel klinkt als aardig wat verschillende signalen (ter vergelijking: speakerkabel is 2-aderig, voor 2 verschillende speakersignalen is 3-aderig nodig en 4-aderig zeer gewenst). Als er een flatcable naar de sub loopt (flatcables hebben zomaar 30 kanalen) denk ik dat die kabels in de sub weer verder verdeeld/doorgegeven worden naar de boxen. Mogelijk zit zelfs (een deel van) de versterking van het geluid richting boxen in de sub (lijkt me onwaarschijnlijk en niet zinvol (tsja, je kan de receiver kleiner houden), maar maak ik wel op uit je opmerking).

basset
06-12-2004, 08:44
Speakers staan nog der discussie bij mijn ouders.

Maar de dvd-recorder met hdd is echt magnifiek. :lol:
Lekker makkelijk, goede kwaliteit e.d. Een aanrader voor iedereen.

Kan ik me goed voorstellen. Die bose's zouden op zich niet zo slecht zijn als ze ongeveer 300 euro zouden kosten. En dan nog zijn er andere 5.1 sets waar ik de voorkeur aan geef.

Als je ze nog kunt ruilen moet je dat absoluut doen. Zo niet, dan moet je spelen met de instellingen. De sub zo zacht mogelijk instellen dat je nog wel wat kunt horen (DB meter gebruiken zou al helpen) maar dat ie niet meer boemt (dus heel zacht zetten) En dan wellicht met de processor van de versterker proberen het midden wat omhoog te krikken.

Je zal er wel een aardig geluid uit kunnen krijgen, maar ik heb me eens laten vertellen dat de Acoustimas serie zeer goedkoop geproduceerd wordt en voor de hoofdprijs als "High end" voor de onwetende consument verkocht wordt. Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar ik ben er niet kapot van en ben wellicht ook wat bevooroordeeld hier.

Ieder geval succes met instellen!

Charl
06-12-2004, 09:06
Speakers mogen ze deze maand uittesten van de winkel.

basset
06-12-2004, 09:13
Speakers mogen ze deze maand uittesten van de winkel.

Netjes hoor!

Edgar Smit
06-12-2004, 15:43
Opzich idd netjes van de winkel, maar wat nou als ze het bagger blijven vinden klinken? Mogen ze dan alsnog ruilen voor andere speakers?

@Basset, volgens mij wordt Bose idd nog steeds als zgn High-End verkocht aan de nietsvermoedende klant. Ik ben al bij veel mensen thuis geweest die een accoustimas setje hebben en het helemaal te gek vinden, totdat ze mijn simpele missions horen. Zelfs toen ik mijn sansui stereo versterker nog had was men onder de indruk, en dat was dan een set van meer dan 10 jaar oud, maar nu met de Yamaha erachter klinken ze net even wat voller en verbaast het mensen echt hoeveel beter het eigenlijk klinkt. En dan heb ik nog niet eens super High End spul :wink: .

@Charl, ik hoop dat het je ouders lukt om voor hen aanvraadbaar geluid uit de speakers te krijgen, of dat ze ze alsnog mogen ruilen.

Charl
06-12-2004, 16:06
Wat is een leuke en goede combinatie van onderstaande ?

Als front's en rear's: M30, M31, M32, M50 en M51
Als center: M3c2
Als sub: M3as, Ms6 en Ms8

Johan van den D.
27-03-2005, 10:31
Naar aanleiding van die andere thread hadden ze beter deze kunnen nemen maargoed.
Dit is een achteraf verhaal.

* B&W VM1+AS1 € 1300,-