PDA

Bekijk de volledige versie : DVD's slijtage!?



Ryaco
19-01-2002, 15:13
Jongens en meisjes...

Mijn pa zei me laatst dat ie op het journaal had gehoord dat DVD's ten opzichte van videobanden erg snel slijten.

Een videoband zou je 70 keer moeten kunnen afspelen voordat deze op is en een DVD slechts 20 keer.

Ik weet wel dat de levensduur voor een groot deel ervan afhangt hoe je met je spullen omgaat (zoals met alles), maar nu komt mijn Conspiracy Theory:

Zou het kunnen zijn dat DVD's inderdaad 'gelojacked' zijn voor een aantal afspeelcycli, zodat de distributeurs geld aan ons kunnen BLIJVEN verdienen, of klink ik nu teveel als Mel Gibson in de rol van paranoide taxichauffeur?

Hebben jullie ook wel eens van dit soort 'crazy ghost stories' gehoord?

Ik wacht met smart op jullie ervaringen en newslinks!!!

Luther Hartog
19-01-2002, 15:14
Dit is onzin, data blijft vaststaan een 1 is een 1 en een 0 is een 0.

Jason Bourne
19-01-2002, 15:22
DVD van Titanic al minstens een keer of dertig gezien, net zoals mijn friends dvd's en nog helemaal geen slijtage.
Als je je dvd-tjes goed behandeld lijkt het mij niet dat ze snel zullen slijten.

Digger
19-01-2002, 15:23
Wat een onzin, dvd's zijn niet aan slijtage onderhevig (mits je er natuurlijk geen rare dingen mee doet zoals gooien).

Ryaco
19-01-2002, 15:26
Dit is onzin, data blijft vaststaan een 1 is een 1 en een 0 is een 0.

Dat zou je denken ja, maar wat nu als de DVD schijf of spiegellaag gemaakt is van een composiet materiaal dat onder invloed van lucht erodeert en na dertig jaar niet meer te gebruiken is?

jokey
19-01-2002, 15:26
Ik heb dat ook wel eens gehoord m.b.t. gewone cd's. Mij lijkt het ook onzin maar van de andere kant:zou het niet kunnen dat een cd/dvd slijt van de laser in een speler? Een laserstraal kan toch erg krachtig en vernietigend zijn en is het dus niet zo dat elke laser (hoe klein ook) een klein beetje schade oplevert aan datgene waar hij op gericht wordt??? :confused: :confused:

Luther Hartog
19-01-2002, 15:29
Dat zou je denken ja, maar wat nu als de DVD schijf of spiegellaag gemaakt is van een composiet materiaal dat onder invloed van lucht erodeert en na dertig jaar niet meer te gebruiken is? Volgens mij heb je teveel Star trek gezien;)

Digger
19-01-2002, 15:38
Het is geen James Bond film, straks komen ze nog met dvd die na een keer kijken exploderen. Nee maar zonder gekheid, dvd's zijn net als cd's alleen onderhevig aan invloeden zoals bijvoorbeeld stof, misbruik of manier van opbergen.

Ryaco
19-01-2002, 15:38
Volgens mij heb je teveel Star trek gezien;)

The Matrix has you... Do you think that is air you are breathing?

Anyway, nu we het toch over Star Trek hebben:

20 Things that never happen in Star Trek:

1. The Enterprise runs into a mysterious energy field of a type it has encountered several times before.
2. The Enterprise goes to visit a remote outpost of scientists, who are all perfectly all right.
3. Some of the crew visits the holodeck, and it works properly.
4. The crew of the Enterprise discovers a totally new lifeform, which later turns out to be a rather well-known old lifeform wearing a funny hat.
5. The crew of the Enterprise is struck by a mysterious plague, for which the only cure can be found in the well-stocked Enterprise sick-bay.
6.The Captain has to make a difficult decision about a less advanced people which is made a great deal easier by the Starfleet Prime Directive.
7. The Enterprise successfully ferries an alien VIP from one place to another without a serious incident.
8. An enigmatic being composed of pure energy attempts to interface with the Enterprise's computer, only to find out that it has forgotten to bring the right leads.
9. A power surge on the Bridge is rapidly and correctly diagnosed as a faulty capacitor by the highly-trained and competent engineering staff.
10. The Enterprise is captured by a vastly superior alien intelligence which does not put them on trial.
11. The Enterprise is captured by a vastly inferior alien intelligence which they easily pacify by offering it some candy.
12. The Enterprise visits an earth-type planet called "Paradise" where everyone is happy all of the time. However, everything is soon revealed to be exactly what it seems.
13. A major Starfleet emergency breaks out near the Enterprise, but fortunately some other ships in the area are able to deal with it to everyone's satisfaction.
14. The Enterprise is involved in a bizarre time-warp experience which is in some way unconnected with the Late 20th Century.
15. Kirk (or Riker) falls in love with a woman on a planet he visits, and isn't tragically separated from her at the end of the episode.
16. Counselor Troi states something other than the blindingly obvious.
17. The warp engines start playing up a bit, but seem to sort themselves out after a while without any intervention from boy genius Wesley Crusher.
18. Wesley Crusher gets beaten up by his classmates for being a smarmy git, and consequently has a go at making some friends of his own age for a change.
19. Spock (or Data) is fired from his high-ranking position for not being able to understand the most basic nuances of about one in three sentences that anyone says to him.
20. Most things that are new or in some way unexpected.
21. The Enterprise is waylaid by a couple of $7.99 surplus Klingon cruisers, but the superior firepower of federation phasers blows them into bits too small to find on the first shot.

:-))

Aart van Grootheest
19-01-2002, 16:00
Het verhaal is uit zijn verband gerukt. Het ging om een videotheek eigenaar die zij dat hij dvd's ongeveer 20 keer kon verhuren waarna ze onder de krassen zaten en onverhuurbaar werden. Voor videobanden geldt dat hij ze ongeveer 70 keer kon verhuren.

Een dvd kan volgens mij altijd goed blijven mits je de dvd goed
behandelt: in doosje terugdoen, niet in zon laten liggen, niet in
een vochtige omgeving neerleggen etc.

Groet,

Aart van Grootheest

Edwin vd Zwaard
19-01-2002, 16:06
Dat zou je denken ja, maar wat nu als de DVD schijf of spiegellaag gemaakt is van een composiet materiaal dat onder invloed van lucht erodeert en na dertig jaar niet meer te gebruiken is?

Maar wat nu als de boze vlekkikkers de aarde overnemen en je door een geflipte geit laten nemen, alvorens je van een gebouw af te duwen om te kijke of je stuitert ???? :D:D:D



Het verhaal is uit zijn verband gerukt. Het ging om een videotheek eigenaar die zij dat hij dvd's ongeveer 20 keer kon verhuren waarna ze onder de krassen zaten en onverhuurbaar werden. Voor videobanden geldt dat hij ze ongeveer 70 keer kon verhuren.

Een dvd kan volgens mij altijd goed blijven mits je de dvd goed
behandelt: in doosje terugdoen, niet in zon laten liggen, niet in
een vochtige omgeving neerleggen etc.


Juist... :D

Marco
19-01-2002, 16:19
Ik wacht met smart op jullie ervaringen en newslinks!!!
Ik heb (nog) geen ervaringen, maar die Amerikanen hebben wel ervaringen met DVD rot (zoals ze het daar noemen).

DVD rot: urban legend or..... (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=107551)

DVD ROT!!!!! Check your DVDs!!!! (http://www.dvdtalk.com/forum/showthread.php?s=&threadid=170454)

Dave
19-01-2002, 16:57
Lijkt mij ook wel een beetje onzin.
Kijk bv naar een cd deze wordt toch ook niet slechter hoevaak je hem draait...

Dat is nu dus het voordeel van DIGITAAL.

Camille
19-01-2002, 17:00
Zoals iedereen hier al heeft geantwoord is dit inderdaag groooooooote onzin!

Dadaveke
19-01-2002, 17:35
Maar wat nu als de boze vlekkikkers de aarde overnemen en je door een geflipte geit laten nemen, alvorens je van een gebouw af te duwen om te kijke of je stuitert ???? :D:D:D



Juist... :D

en als je uitgestuiterd bent komt een bus en die rijd je omver waarbij je dvd in de put terecht komt waarbij deze in de handen van de teenage mutant ninja turtels komt. Deze je dvd 20 keer bekijken en dan deze dvd je komen brengen in het ziekenhuis waarbij de dvd niet meer afspeeld en jij helemaal gek word en uit het raam springt, omdat dit z`n ontzettend *** verhaal is.hahahahahaha :D :D :D

Marco
19-01-2002, 17:38
en als je uitgestuiterd bent komt een bus en die rijd je omver waarbij je dvd in de put terecht komt waarbij deze in de handen van de teenage mutant ninja turtels komt.
Een DVD van Teenage Mutant Ninja Turtles staat zo wie zo al gerant voor DVD slijtage :D

Nathan Strik
19-01-2002, 17:56
Dat zou je denken ja, maar wat nu als de DVD schijf of spiegellaag gemaakt is van een composiet materiaal dat onder invloed van lucht erodeert en na dertig jaar niet meer te gebruiken is? Bij DVD hoef je hier niet bang voor te zijn hoor.
Dit effect wat je hierboven beschrijft bestaat trouwens wel en was vooral een plaag onder de LaserDisc gebruikers, het heet "laser-rot" en komt voor als er lucht bij de reflecterende laag kan komen waardoor hij in theorie kan gaan corroderen (roesten).

Maar nogmaals... dit was vooral een probleem bij LD´s vanwege het grote formaat van de beeldplaten en bij DVD´s is laser-rot naar mijn weten nog niet voorgekomen.

Onzin dus.... :cool:

colani
19-01-2002, 18:15
[Technisch verhaaltje voor het slapen gaan]
De reden waarom digitaal beter bewaard blijf dan analoog (video) is de vorm van het signaal. Analoog is veel preciezer, maar de ruis kan niet worden gezuiverd omdat er geen verschil zit in de signaalhoogte. Digitaal heeft echter maar 2 niveau's namelijk (aan/uit) oftwel 1 en 0. Dus 0,2 (0 van signaal en 0,2 ruis wordt afgerond gewoon 0. De ruis wordt er uit gefiltert. Daarom is digitaal vaak langer te "bewaren" dan analoge opnamen op video.

Echter een videoband is enigsinds beschermd en iedereen is voorzichtig met de tape in de band. Bij cd's is dit anders, dus wordt optisch gelezen ipv magnetisch en elk vuiltje op de cd of dvd geeft een klein storinkje. Zorg dus dat je de DVD's netjes bewaard in de daarvoor bestemde doosjes. En over 100 jaar kunnen ook je kleinkinderen nog eens naar een auto kijken als je allemaal op hoverboards ons verplaatsen. :D :D :D

starbuck
19-01-2002, 19:35
[Zorg dus dat je de DVD's netjes bewaard in de daarvoor bestemde doosjes

en dat vertel je nu pas;) :)

Ach, over vijftig jaar stappen we allemaal over op de vdvd

oftewel de virtua.dvdv. beleef film zoals je een film nog nooit beleefd hebt. Laat debbie robberts ( dochter van julia) rondhollen door de kamer met behulp van de vdvd-bril.

Sta in de ring van de film rocky "we promise you that it's the last one" 33 en voel de linkse directe met behulp van de vdvd censor.

en dan kunnen we onze dvd verzamelingen weer verkopen op koninginnedag.

Glenn Smits
19-01-2002, 19:36
Zoals iedereen hier al heeft geantwoord is dit inderdaag groooooooote onzin!
compleet mee eens, erg grote onzin. Iedereen heeft het altijd over slijtage, wat is nou slijtage? denkt men nou echt dat de putjes een dvd er opeens uitgaan ofzo of dat die eraf slijten? nonsens

Martin de Goeij
19-01-2002, 19:49
Jongens en meisjes...

Mijn pa zei me laatst dat ie op het journaal had gehoord dat DVD's ten opzichte van videobanden erg snel slijten.
Ik wacht met smart op jullie ervaringen en newslinks!!! Echt onzin! Er is immers geen fysiek contact:D Ze kunnen hooguit slijten doordat bij uitlenen de ander wat minder zorgvuldig mee omgaat;) o.k, het-in-en-uit-de-hoes-doen zorgt ook wel voor slijtage;)

Ryaco
19-01-2002, 20:37
Zoals iedereen hier al heeft geantwoord is dit inderdaag groooooooote onzin!


From DVD Talk Forum
[B]unless, they purposelly could care less or ( i'm being a bit of a conspiarcy theorist here) they are manufactured purposely in such a way so that they will degrade to the point of unplayability over the course of time.
i'm sure the same executives who will hem and haw over HD-DVD and delay that as long as possible, also thought divx was the really the ideal delivery but poor marketing scuttled it.
pay as you view is ideal situation to these guys.

My point EXACTLY. Bedank Aart voor het verduidelijken van deze zaak.

Ryaco
19-01-2002, 20:41
From www.mindspring.com/~yerington/
[B]
Possible Causes
I do not know whether this problem is the same as the so-called "Laser Rot" problem reported with Laserdiscs. I tend to think that it is related but different. I dislike the term "Laser Rot". Lasers do not rot or cause anything to rot, and plastic and metal do not really rot - only organic materials rot when attacked by bacteria. The problem is probably oxidation, chemical reaction, or delamination. "Laser Rot" is a very succinct and colorful term, however.
The cause of the DVD problem probably lies with the glue between the layers or the with the aluminization or dyes in the layers. It could be an oxidation or chemical reaction with the glue, dye, or aluminum. It might also be a simple delamination of the layers caused by a failure of the glue over time. Since the problem always seems to be near the outer edge, it probably starts from the outer edge of the disk and work its way inward.

DVDs are recorded from the inside edge outward, so the problem doesn't show itself at the beginning of the disk. The disk may play fine at the beginning, regardless of whether the information is encoded on layer 0 or layer 1. But as the laser tracks outward it will eventually hit the bad area and the image will start breaking up into large blocks of pixels.


Urban legend of niet?!?

Remco de Swart
19-01-2002, 21:52
Voor demonstratie doeleinden van TV's gebruik ik in de winkel een demo DVD van Columbia Tristar. Deze DVD heeft reeds een maandje of vier een uurtje of acht per dag gedraaid. Er is geen kwaliteitsverschil. Probeer dat maar eens met een videoband.

Edwin V
21-01-2002, 07:04
Een DVD/CD kan alleen maar slechter worden als het materiaal vergaat/veroudert door b.v. zonlicht of warmte. Of door krasjes natuurlijk. De recordables moet je extra mee uitkijken. Ik heb eens een CD-R 1 uur in de zon laten liggen en weg waren de bitjes. Ook na een week gewoon in daglicht zijn de bitjes weg.

70x een videoband? Ik heb Aladdin een stuk of 10x gezien en het beeld is nu al slecht. De kinderen van mijn vrienden kijken wel 20x per dag naar dezelfde Disney film, moet je met een videoband niet proberen!

Alexander de Mol
21-01-2002, 08:23
Een videoband zou je 70 keer moeten kunnen afspelen voordat deze op is en een DVD slechts 20 keer.Ik denk dat je pa een bepaald nieuwsitem voorgeschoteld heeft gekregen dat een tweetal weken geleden ook in de Telegraaf heeft gestaan. In dat artikel meldde een een eigenaar van een videotheek dat de DVD's sneller afgeschreven (na ongeveer 20x uitlenen) waren. Dit komt natuurlijk door het brute behandelen van discs wat een aantal videotheekklanten er op na houden.
Zie ook dit nieuwsartikel (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=3144) op dvd.nl!

Anonymous
21-01-2002, 10:04
Inderdaad Ryaco, DVD gaat korter mee dan VHS maarrrrrrrrrrrrr
het ligt er helemaal aan hoe je met je dvd's omspringt.De videotheek
dvd's worden elke maand vervangen zo vertelde de shopkeeper
van de movie max videotheek mij kort geleden en gaat vhs veel
langer mee, maar dit komt door de slechte omgang met dvd door
de consument.

In ieder geval is het kijken van 20x naar een dvd en deze is kapot
of wordt slecht pure onzin.
VHS 70 x ? Ook dit is pure onzin, want al na 2x kijken van een tape
zie je al kwaliteitsverlies (de meeste kennen het niet zien maar
dat is daar aan toe :P) en bij rond de 25 a 30 x is de VHS band
officieel tot versleten verklaard.Dus in principe gaat DVD korter
mee maar ligt puurweg aan jezelf.

Remco Out
21-01-2002, 10:08
Dat is waar, sommige dvd's heb ik al vreselijk vaak gezien, maar als je er goed mee omgaat en ze af en toe schoonmaakt, ook altijd pluisjes verwijderen etc, gaan ze toch echt best wel lang mee.

Ali baba
21-01-2002, 11:08
Het is niet omdat in Mission Impossible er telkens een laptop geflambeerd wordt, dat dit met dvd(speler)s ook zal gebeuren.

Grote zever dus !!!

Anonymous
21-01-2002, 11:09
Het is niet omdat in Mission Impossible er telkens een laptop geflambeerd wordt, dat dit met dvd(speler)s ook zal gebeuren.

Grote zever dus !!!

Vind je het heel erg als ik hier niks van begrijp :D

Remco Out
21-01-2002, 11:15
Ja Ali Baba, wees eens duidelijk. Ik begrijp ook niet wat je daar mee bedoeld. Leg uit.

Ali baba
21-01-2002, 11:23
Ik dacht dat bij het begin van elke aflevering van mission impossible, dat dan een laptop zichzelf vernietigt (nadat hij de missie heeft uitgelegd).
Ik denk niet dat DVD's van zo'n lage kwaliteit zijn dat ze ook zichzelf (na een tijd) gaan vernietigen.
Kan ik nog duidelijker zijn :confused:

Anonymous
21-01-2002, 11:35
Oké ik begrijp je, maar dit scenario zal zich irl niet zo gauw voordoen :)

Mike Philippens
21-01-2002, 11:44
Het ging om een videotheek eigenaar die zij dat hij dvd's ongeveer 20 keer kon verhuren waarna ze onder de krassen zaten en onverhuurbaar werden.
En dat klopt wel. Ik huur nog al eens een DVD'tje en ik moet regelmatig opstaan midden in een film om het plaatje effe schoon te maken. Blijft ie weer eens hangen of springt terug/verder in de film. Heel irritant. Ik bekijk het oppervlak van de DVD's die ik huur nu maar voor het kijken en dan kan ik 'm effe schoonvegen (jajaja...van binnen naar buiten).
Het inderdaad ongeloofelijk wat sommige mensen met die plaatjes doen. Als je ziet wat voor krassen erop zitten, zou je denken dat ze ermee sjoelen. Tegenwoordig doet onze Videoland vestiging ze al in aparte plastic envelopjes in de hoop dat men ze ook meteen na het afspelen daar weer in terug doet. Volgens de meneer van VL scheelt het een hoop.
Ik denk dat we het allemaal aan Chriet Titulear te danken hebben. Die mafketel liep met een vork over een CD te krassen op TV om te laten zien dat ie er tegen kon... Ja, de slimmerd was wel zo kien om van binnen naar buiten (of andersom) te krassen. Ik raak een CD/DVD alleen maar aan de buitenkant aan, dus bij mij blijft het altijd redelijk smetteloos, maar helaas zijn velen te lichtzinnig met die dingen...

Harry stadman
21-01-2002, 12:01
En dat klopt wel. Ik huur nog al eens een DVD'tje en ik moet regelmatig opstaan midden in een film om het plaatje effe schoon te maken. Blijft ie weer eens hangen of springt terug/verder in de film. Heel irritant. Ik bekijk het oppervlak van de DVD's die ik huur nu maar voor het kijken en dan kan ik 'm effe schoonvegen (jajaja...van binnen naar buiten).
Het inderdaad ongeloofelijk wat sommige mensen met die plaatjes doen. Als je ziet wat voor krassen erop zitten, zou je denken dat ze ermee sjoelen. Tegenwoordig doet onze Videoland vestiging ze al in aparte plastic envelopjes in de hoop dat men ze ook meteen na het afspelen daar weer in terug doet. Volgens de meneer van VL scheelt het een hoop.
Ik denk dat we het allemaal aan Chriet Titulear te danken hebben. Die mafketel liep met een vork over een CD te krassen op TV om te laten zien dat ie er tegen kon... Ja, de slimmerd was wel zo kien om van binnen naar buiten (of andersom) te krassen. Ik raak een CD/DVD alleen maar aan de buitenkant aan, dus bij mij blijft het altijd redelijk smetteloos, maar helaas zijn velen te lichtzinnig met die dingen...



Nu zijn wij dvd-freaks en gaan dus redelijk voorzichtig met onze films om. maar denk je dat de gemiddelde nederlander die een film huurt op dvd ook netjes bij de randen beetpakt. daar wordt heel erg ruig mee gedaan! is toch van iemand anders toch!

dit is voor mij een van de redenen waarom ik dus absoluut niet dvd films ga huren!bij erg beschadigde dvd's kan zelfs je loopwerk/laserunit beschadigd raken!:(

Mike Philippens
21-01-2002, 12:56
bij erg beschadigde dvd's kan zelfs je loopwerk/laserunit beschadigd raken!:(
Huh ?
Bij leesfouten gaat ie toch gewoon een paar keer heen-en-weer? Ik kan me niet voorstellen dat ie daardoor schade kan oplopen. Bedenk dat alles computergestuurd is en dat het mechaniek niet geforceerd kan worden. Ik kan me wel voorstellen dat door heel ernstige fouten/krassen hij de draad kan kwijtraken en dat ie dan een tijdje op één plek blijft hangen of van lukraak over de DVD heen wordt gestuurd. Maar of ie hierdoor nou kapot gaat betwijfel ik. Bij video is dat wel een reëel risico.
En of je nooit huurt is natuurlijk een eigen keuze. Ik moet er niet aan denken dat ik alle DVD's die ik gehuurd heb zou moeten kopen. Buiten dat het bergen met geld gekost zou hebben, zaten er zat K*Tfilms tussen, en zat films die wel leuk zijn, maar niet om te kopen. Als je zoals ik een beetje oplet voor ie in de lade gaat, valt het best mee met de potentiele schade.

Nathan Strik
21-01-2002, 13:09
Even samenvattend:

Slijtage oorzaken DVD:
- Krassen/beschadigingen door oneigenlijk gebruik
- De microscopisch kleine kans dat de DVD gaat corroderen.

Slijtage oorzaken VHS:
- Magnetische velden (de TV, andere huishoudelijke apparaten en zelfs het magnetische veld van de aarde zelf)
- Beschadigingen in de band door slecht afgestelde koppen.
- Het afspelen zelf
- Het vele spoelen tijdens playback
- Degradatie van de magnetische laag

Duidelijk welk formaat als beste uit de bus komt toch? En dan begin ik nog niet eens over de kwaliteit van de DVD waar zelfs een nieuwe videoband niet aan kan tippen.

Harry stadman
21-01-2002, 13:10
Huh ?
Bij leesfouten gaat ie toch gewoon een paar keer heen-en-weer? Ik kan me niet voorstellen dat ie daardoor schade kan oplopen. Bedenk dat alles computergestuurd is en dat het mechaniek niet geforceerd kan worden. Ik kan me wel voorstellen dat door heel ernstige fouten/krassen hij de draad kan kwijtraken en dat ie dan een tijdje op één plek blijft hangen of van lukraak over de DVD heen wordt gestuurd. Maar of ie hierdoor nou kapot gaat betwijfel ik. Bij video is dat wel een reëel risico.
En of je nooit huurt is natuurlijk een eigen keuze. Ik moet er niet aan denken dat ik alle DVD's die ik gehuurd heb zou moeten kopen. Buiten dat het bergen met geld gekost zou hebben, zaten er zat K*Tfilms tussen, en zat films die wel leuk zijn, maar niet om te kopen. Als je zoals ik een beetje oplet voor ie in de lade gaat, valt het best mee met de potentiele schade.

bedenk wel even dat je laserunit slechts een paar mm(soms nog minder!) onder je schijfje hangt/leest! bij sterk beschadigde(lees kromme) schijven kan je dvd schijf zeer zeker je laserunit beschadigen!

Ali baba
21-01-2002, 13:15
bedenk wel even dat je laserunit slechts een paar mm(soms nog minder!) onder je schijfje hangt/leest! bij sterk beschadigde(lees kromme) schijven kan je dvd schijf zeer zeker je laserunit beschadigen!

Jajaja ...

Als er toevallig een olifant op je speler gaat staan, dan denk ik dat je dvd schijf ook zeker je laserunit kan beschadigen :rolleyes:

Mike Philippens
21-01-2002, 14:49
bij sterk beschadigde(lees kromme) schijven kan je dvd schijf zeer zeker je laserunit beschadigen!
Ik weet niet wie jou bang gemaakt heeft Harry, maar als ik naar de constructie van mijn speler kijk is het onmogelijk dat een kromme DVD mijn laser beschadigt.
Het is immers een lade met een uitsparing waaronder de laserunit is gemonteerd. De laser zit ONDER de lade en steekt niet door de bodem van de lade heen, dus moet er wel een behoorlijke bobbel inzitten wil ie de laserunit beschadigen. Misschien dat een speler in de PC (zo'n gleuf die het plaatje inslikt) wel een blootgesteld mechaniek heeft, maar een gewone speler heeft dat gewoon niet. En bovendien weet ik niet wat je met een DVD moet doen om 'm krom te maken, en ik heb ze van de videotheek nog nooit in mijn handen gehad.
Nee...ik geloof daar niet zo in. Weet je zeker dat het geen verkoper van DVD's is geweest die je dat heeft verteld ? :D

Harry stadman
21-01-2002, 15:48
hahaha,

nee, is niet een verkoper geweest die mij dat heeft verteld.
ik heb ooit een technische tekening gezien van de ophanging van een dvd speler. die laserunit hangt erg dicht tegen je dvd schijf aan.

er zijn inderdaad verschillende units en clamping manieren.
logisch gezien als je naar de lade kijkt moet het inderdaad erg moeilijk zijn om zoiets om zeep te helpen. toch hoor ik overal dat de cd en dvd spelers gevoeliger zijn dan je denkt!
denk dat de aandrijving/clamping systeem(klemt de cd vast op je loopwerk) eerder kapot gaan als de cd niet helemaal symmetrisch is.
denk aan de exploderende cd-rom spelers.als je dvd uit balans is kan hij gelanseerd worden, de computertechneuten weten dan wel wat er gebeurd.:D
er zijn aandrijvingen-laserunits die iets naar boven gaan om de cd/dvd uit de lade te tillen zodat hij gemakkelijker op de aandrijving geklemd kan worden(klemsysteem die hem vanbovenaf op de aandrijving klemt!)!dus, die cd/dvd draait wel degelijk vrij van de lade!als hij dit niet deed, zou je erg veel lawaai krijgen van de cd/dvd die over je lade heen schuurt en snelle slijtage van je cd/dvd!je cd/dvd draait nooit 100% netjes op je aandrijving, maar fluctueerd wel degelijk naar boven en naar beneden.vandaar "de mat" om hem stabieler in je loopwerk te krijgen, zodat je plaatje 100% recht loopt, waardoor je laser hem recht kan lezen, wat resulteerd in een betere detectie en beter beeld.

ohja, leg ze maar eens in de zon of in een zeer vochtige omgeving!alles is krom te krijgen!

verder heb ik een dvd stand-alone.
toch hoor je wel eens dat de laserunits kapot gaan of beschadigd zijn op de een of ander duistere manier!!!

nee, ik ben echt niet zo bang dat een huur-dvd mijn speler zou beschadigen, hooguit slecht beeld en veel tikken in beeld en geluid.
:(

nee, niet bang, maar wel voorzichtig. zeker met mijn zeer gewaardeerde dvd's!!!:D

Ali baba
21-01-2002, 16:02
hahaha,
... (blablabla)
ohja, leg ze maar eens in de zon of in een zeer vochtige omgeving!alles is krom te krijgen!
... (blablabla)
toch hoor je wel eens dat de laserunits kapot gaan of beschadigd zijn op de een of ander duistere manier!!!


Ook hahaha,

Ik moet zeker over unieke DVD's beschikken, want de mijne trekken niet krom als ze in de zon liggen (misschien wel als je ze in de auto legt en deze auto in een verwarmde serre zet als het buiten 50° Celsius is, maar DVD's in de auto bekijken is ook niet echt goed voor de gezondheid). En wat vochtigheid aan een DVD kan doen, dat snap ik zeker al niet, want de DVD-laag zelf is volledig met een laag pastic afgedekt zodat er net geen vochtigheid aan kan. Voor zover ik weet gaat plastic niet kromtrekken van wat luchtvochtigheid (Leg maar eens een DVD een nacht in de wastafel, hij trekt niet krom !!!)

En laserunits gaan meestal kapot omdat het loopwerk zelf vastloopt, of omdat er een electronisch mankement is. Scully en Mulder moeten dus niet tussenkomen.

Groeten uit België

FeilonG
21-01-2002, 16:04
Wat natuurlijk een groot nadeel is van DVD verhuur is, is het volgende.

Als een videoband brak wordt zie je wat ruis en/of kraken (was je al gewend) maar kan je gewoon doorkijken.

Ik heb al meerdere keren DVD's gehuurd. Als die brak worden slaan ze over, skippen hoofdstukken of gaan in ene terug naar het hoofdmenu. Je kan de DVD dus niet meer kijken (of verhuren)

Tegenwoordig doen ze de DVD's in een apart insteekzakje met een beschermlaag en niet meer 'droog' in het doosje.

Harry stadman
21-01-2002, 16:12
Ook hahaha,

Ik moet zeker over unieke DVD's beschikken, want de mijne trekken niet krom als ze in de zon liggen (misschien wel als je ze in de auto legt en deze auto in een verwarmde serre zet als het buiten 50° Celsius is, maar DVD's in de auto bekijken is ook niet echt goed voor de gezondheid). En wat vochtigheid aan een DVD kan doen, dat snap ik zeker al niet, want de DVD-laag zelf is volledig met een laag pastic afgedekt zodat er net geen vochtigheid aan kan. Voor zover ik weet gaat plastic niet kromtrekken van wat luchtvochtigheid (Leg maar eens een DVD een nacht in de wastafel, hij trekt niet krom !!!)

En laserunits gaan meestal kapot omdat het loopwerk zelf vastloopt, of omdat er een electronisch mankement is. Scully en Mulder moeten dus niet tussenkomen.




Groeten uit België

hahaha,

toch jammer dat er zo weinig mensen zijn die echt weten hoe een aandrijving/laserunit werkt. denken toch de meeste mensen hierover mee te kunnen praten!
;)


uuuhhh, een beetje loopwerk is kogelgelagerd!hoe moet ie dan vastlopen? kan alleen als er dus een kogellager plotseling zou verdwijnen.(scully en mulder?!)

zeker nooit op je dvd of cd verpakking gekeken. staat toch duidelijk op waar ze wel en niet tegen kunnen!

groeten uit nederland!
ahja een belg met een naam als ali baba!:D

P.s.

bedankt voor de tip: mischien moet ik de film van Scully en Mulder echt eens gaan bekijken!

P.P.s.
Ik weet ook niet alles.Leer elke dag weer dingen bij!:rolleyes:

colani
21-01-2002, 16:14
Toppunt van slechte behandeling van een VHS.

Die ene scene in Basic INstict (en iedereen weet welke ik bedoel) :D Die scene heb ik alleen gezien op de tv, omdat de VHS die ik geleend had daar te veel op pauze gestaan had.

Ali baba
21-01-2002, 16:22
Voor Harry Stadmus

De aandrijving gebeurt met een stappenmotor jongen.
Wat het water betreft, dit wordt afgeraden, omdat bij het opdrogen er kalk- en andere restjes op het oppervlak van de DVD kunnen blijven liggen waardoor hij kan overslaan. Dat is de enige reden, de DVD zal er heus niet van kromtrekken hoor.

P.S. Ik wil wel eens een foto zien van een kromgetrokken DVD !
Zoek er maar één en overtuig me !

Geen blamages !

Alex van den Berg
21-01-2002, 16:24
Leuke thread om te lezen... Vooral wanneer je ziet dat veel mensen uit een soort onwetendheid alleen maar "ONZIN!" kunnen roepen... :)

Mensen... Het rotten van DVD's is wel zeldzaam, maar absoluut GEEN FABELTJE!!

Een tijdje geleden had ik op BBC-News al eens een artikel over een dergelijk probleem bij CD's gelezen. Aangezien DVD's en CD's niet zo erg veel van elkaar verschillen, kan men ervan uitgaan dat eventuele kwalen ook op beide media van toepassing zullen zijn.

Ik heb het bewuste artikel op BBC-News nog eens opgezocht...
Scientists in Spain have identified a new form of fungus that eats compact discs.
A geologist at the Museum of Natural History in Madrid discovered the fungus, which belongs to the common Geotrichum family, on CDs brought back from the central American state of Belize.

Marc Valls, National Centre for Biotechnology, Spain
The fungus had attacked the outer edge of the disc, consuming plastic and even aluminium. It rendered the CD unplayable.
Lees hier verder: Fungus 'eats' CDs (http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_1402000/1402533.stm)

Ali baba
21-01-2002, 16:31
Leuke thread om te lezen... Vooral wanneer je ziet dat veel mensen uit een soort onwetendheid alleen maar "ONZIN!" kunnen roepen... :)

Mensen... Het rotten van DVD's is wel zeldzaam, maar absoluut GEEN FABELTJE!!

Een tijdje geleden had ik op BBC-News al eens een artikel over een dergelijk probleem bij CD's gelezen. Aangezien DVD's en CD's niet zo erg veel van elkaar verschillen, kan men ervan uitgaan dat eventuele kwalen ook op beide media van toepassing zullen zijn.

Ik heb het bewuste artikel op BBC-News nog eens opgezocht...Lees hier verder: Fungus 'eats' CDs (http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_1402000/1402533.stm)


Dat een schimmel (ten gevolge van zeer warme temperaturen en een hoge luchtvochtigheidsgraad) een CD opvreet dat kan ik nog geloven, maar dat een DVD krom trekt van water of wat zonlicht, gaat er bij mij nog steeds niet in. En daar waren we nu net over bezig.

Groeten

Harry stadman
21-01-2002, 16:37
Voor Harry Stadmus

De aandrijving gebeurt met een stappenmotor jongen.
Wat het water betreft, dit wordt afgeraden, omdat bij het opdrogen er kalk- en andere restjes op het oppervlak van de DVD kunnen blijven liggen waardoor hij kan overslaan. Dat is de enige reden, de DVD zal er heus niet van kromtrekken hoor.

P.S. Ik wil wel eens een foto zien van een kromgetrokken DVD !
Zoek er maar één en overtuig me !

Geen blamages !

dank u meneer ali baba!;)

een stappen motor is een brushless motor! dit zorgt voor minder slijtage!je spreekt jezelf dus tegen!:) of een directdrive motor, die direct op toeren is, zijn meestal ook brushless, dus ook geen slijtage. verder hebben oude cd spelers nog een gegoten cd/laserunit met kogellagers, dus het komt zeker wel voor.

verder heb ik geen zin in een welles of nietus situatie. er zijn verschillende merken die verschillende aandrijvingen hebben en verschillende laserunits!laten we het daar maar op houden.

en ja, ik heb echt kromme cd's en dvd's gezien. hadden zomers in de zon achter het glas gelegen!kan dus zeer warm worden. (moet je ze dus wel zonder je cover in de zon neerleggen!)gelukkig niet mijn cd's dvd's.

verder heeft alex gelijk! die silverachtige dvd's/cd's kunnen inderdaad aangetast worden!er zijn zelfs in amerika al eens echte goud cd's gemaakt om niet een zilverlaag maar een goudlaagje erop aan te brengen zodat die rot niet zou kunnen toeslaan.:D

gelukkig hebben we altijd nog Alex die ons weer op het goede pad brengt!;)

way to go Alex!

Alex van den Berg
21-01-2002, 16:38
dat een DVD krom trekt van water of wat zonlicht, gaat er bij mij nog steeds niet in. En daar waren we nu net over bezig.Naar mijn weten heet deze thread DVD's slijtage!? en wordt in het eerste bericht de volgende vraag gesteld;
Hebben jullie ook wel eens van dit soort 'crazy ghost stories' gehoord? Ik wacht met smart op jullie ervaringen en newslinks!!!

Mike Philippens
21-01-2002, 17:40
Naar mijn weten heet deze thread DVD's slijtage!?
Dan is vraag dus bij deze beantwoord. Slijtage kan inderdaad optreden door ermee te sjoelen, met vorken (dankjewel Chriet) te bekrassen, met pindakaas te besmeren (dankjewel zoonlief) of in de zon te leggen. Hoewel Ali niet geloofd dat ze door zonlicht kromtrekken, denk ik niet dat het goed kan zijn voor zo'n plaatje. Als een plaatje niet direct onafspeelbaar is, wil het niet zeggen dat ie niet beschadigd is. Het plaatje bestaat uit verschillende lagen en soorten materialen dus ik kan me heel goed voorstellen dat er nare dingen gebeuren die de levensduur beperken van de schijfjes. Ook vingerafdrukken kunnen schadelijk zijn. Ik heb zelf een nogal zuur goedje op mijn vingers zitten, want er zijn al verschillende toetsenbordjes gesneuveld (Psions, remotes) onder mijn vingers.
Allen het destructieve effect van een kromme DVD/CD voor het loopwerk zal op zich wel reëel zijn, alleen moet de schijf wel heel erg toegetakeld zijn. Ik zit niet in het vak, maar ik heb nog nooit gehoord/gezien dat een CD/DVD krom getrokken was zodanig dat ie schade kon gaan veroorzaken.
Evengoed blijft voorzichtigheid geboden met de behandeling van media, en dat geldt zeker voor huur-dvd's. Al was het alleen al om te voorkomen dat je middenin een film moet opstaan om je speler een trap te geven...:D

Harry stadman
21-01-2002, 20:28
hallo mike,

ik zeg ook dat het theoretisch kan gebeuren.
of het in de praktijk vaak voorkomt is een tweede.slecht uitgebalanceerde discs zijn altijd op lange duur schadelijk voor je aandrijving.daar aandrijving en laserunit vaak een geheel zijn......
ach, iedereen mag daar zo zijn eigen gedachten over hebben.

wat je vaak wel ziet op sommige zogenaamde "high end" cd spelers dat je een verzwaring op je cd kunt/moet zetten(metalen gewicht om de as van de aandrijving(bovenladers)) die ervoor zorgt dat de cd goed stabiel op de aandrijving ligt, zodat hij niet gaat "flubberen". dit zou resulteren in een betere aftasting en dus beter geluid!men zegt dat de "mat" ook een stabiliteitsverhogende werking heeft en dus ook resulteerd in een beter beeld en/of geluid.
mischien allemaal een beetje te technisch?!

wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat mischien niet zozeer in fysieke zin een kromme disc "schadelijk"(mischien verkeerde uitdrukking?!) is voor je aandrijving/laserunit, maar meer in praktische zin als het slechter lezen van de informatie op de disc en dus resulterend in een raar blokkig beeld/slecht beeld op je tv.

wat wel een echt praktijk geval is is het exploderen van cd-rom schijfjes/spelers!
de 52 speed cd-rom spelers draaien dusdanig snel dat een niet goed gecentreerde label op een cd-rom of een cd-rom die niet goed rond is, door de snelheid wordt gelanceerd en zo je cd-rom lade verbrijzeld en de cd-rom!reken maar dat je speler dan echt goed naar de knoppen is!:(
dit is door betrouwbare bronnen en de leverancier van die drives bevestigd!(meerdere malen voorgekomen!)

als de snelheid om een of andere reden omhoog zal moeten van je dvd speler(loopt nu gemiddeld op 8 of 12 speed dacht ik), hoge bitrates e.d. dan kan dit natuurlijk ook een rol gaan spelen.ik denk dat de leesnelheid op den duur ook wel weer omhoog zal gaan vanwege de hogere bitrates en beter beeld/meer informatie op de disc.(hd-dvd?)hoe harder de disc draait, hoe makkelijker het is om kleine onevenheden te corrigeren of te overbruggen.is nu max. 3 sec ofzo.

men zegt dat je kleine krasjes op cd of dvd met tandpasta heel goed weg kan poetsen!;)

Mike Philippens
21-01-2002, 22:29
wat wel een echt praktijk geval is is het exploderen van cd-rom schijfjes/spelers!
Heb ik ook wel eens gehoord. Gelukkig bij mij nog nooit gebeurd. Ik heb dan ook slechts een weetikveelhoeveel speed CD-ROM (24 ofzo). Ik ben lang geleden gestopt met het bijhouden van snelheden... Je hoort het wel met CD's in de computer. Sommige zijn luidruchtiger dan anderen. Dat komt volgens mij door de onbalans en de valse luchtwervelingen die dat veroorzaakt (denk ik).
Evengoed boffen we maar weer dat een DVD speler geen 52 speed is. Je zou toch maar onthoofd worden door een DVD'tje die door de lade heen komt zetten. Zit je lekker met Pearl Harbour in je voorhoofd :o

Frans Tomeij
21-01-2002, 22:34
Het verhaal is uit zijn verband gerukt. Het ging om een videotheek eigenaar die zij dat hij dvd's ongeveer 20 keer kon verhuren waarna ze onder de krassen zaten en onverhuurbaar werden. Voor videobanden geldt dat hij ze ongeveer 70 keer kon verhuren.Klopt helemaal, ik werk al sinds de jaren 80 in de brance...
Videobanden worden weleens opgegeten door de vcr en is erg vervelend.
Mijn dvd ervaringen waren in het begin nogal tegenstijdig:
Een fantastische drager, vele malen beter dan VHS..
alleen na een aantal keren verhuren, leek het erop alsof de disks al onderzetters werden gebruikt..
Dvds kwamen en komen nog steeds af en toe in TWEE stukken retour omdat men NIET weet dat er op de middelste knop moet worden gedrukt! En dan ijskoud beweren dat de medewerker 'm zo heeft verhuurd..
Dus met normaal gebruik....kan de dvd erg lang meegaan.
Wij verkopen regelmatig ex-rentals en ik heb hier eigenlijk nog nooit iemand mee terug zien komen

Ali baba
22-01-2002, 10:13
Nog een laatste opmerking : Ik heb nergens beweerd dat stappenmotoren vlug verslijten, ik heb wel beweerd dat het loopwerk van de kop kan verslijten (kop komt los te zitten door slijtage van het over en weer gaan). Dit zal natuurlijk niet snel gebeuren. Maar laten we er nu maar over ophouden, hé Harry ? ;)

Henk Heideveld
22-01-2002, 10:41
Ik heb dat ook wel eens gehoord m.b.t. gewone cd's.
De praktijk zal het leren. Ik geloof er niet in. Ik had als een van de eersten een cd-speler en heb dus zeer oude cd's thuis, die tot vervelens toe gedraaid zijn. Mijn vrouw liet vlot de hele dag dezelfde cd jutteren. Slijtage nul komma nul.
Ditzelfde verwacht ik vooralsnog ook van het fenomeen DVD.:confused:

PM
22-01-2002, 12:53
....Ook vingerafdrukken kunnen schadelijk zijn. Ik heb zelf een nogal zuur goedje op mijn vingers zitten, want er zijn al verschillende toetsenbordjes gesneuveld (Psions, remotes) onder mijn vingers....

>volgens mij willen wij niet weten wat er allemaal aan jouw vingers zit... < :D

Mike Philippens
22-01-2002, 13:12
>volgens mij willen wij niet weten wat er allemaal aan jouw vingers zit... < :D
Je wilt niet weten waar mijn vingers geweest zijn, bedoel je...:eek:

Wizz-Art
17-05-2004, 19:09
Het ligt er ook aan wat voor dvd speler je hebt, ik krijg genoeg klanten die met een dvdtje terug komen van hij doet het niet of hij hapert of whatever.
Dan neem ik zo'n stapeltje mee naar huis en 90% doet het gewoon prima, die andere 10% gaat de prullebak in.

Er zijn ook uitgevers die slecht materiaal voor hun productie van dvd's gebruiken heeft al op verschillende threads gestaan.

Maar ondanks dat, elke urban legend heeft z'n oorsprong uit een waar gebeurd verhaal :wink:

Het zou best eens waar kunnen zijn, in mijn eigen collectie heb ik nog niet zoiets gehad (FF afkloppen)