PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluitingen home cinema + VHS



Peter_V
01-11-2004, 15:33
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in DVD-land. Ik heb zaterdag een Yamaha AVPACK 104 gekocht en heb wat vragen over de aansluitingen.

De situatie is als volgt:
- TV heeft Scart, antenne-in, video/audio-in (rood/wit/geel tulp).
- VHS videorecorder heeft twee Scart-aansluitingen en natuurlijk antenne-in en -uit. Is nu via de antennekabel op de TV aangesloten.
- DVD-speler is met optische kabel verbonden met de versterker/receiver en met scart met de TV. Volgens de handleiding moet ook de video-uit van de DVD-speler met de video-in van de receiver verbonden zijn (tulp-tulp).

Vragen:
- Waarom moet de video-uit van de DVD met de video-in van de receiver worden verbonden?
- Kan ik met scart deze verbinding maken: DVD -> VHS -> TV.
- Hoe voorkom ik dat ik op alle TV-kanalen het beeld van de DVD-speler zie als de DVD-speler aanstaat?
- Kan ik het geluid van de TV via mijn home cinema-set laten horen?

Heel wat vragen ineens, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Herjan
01-11-2004, 16:16
- Waarom moet de video-uit van de DVD met de video-in van de receiver worden verbonden?
Nergens voor nodig. Niks moet, is slechts een mogelijkheid.


- Kan ik met scart deze verbinding maken: DVD -> VHS -> TV.
Moet je even in de gebruiksaanwijzing van je VCR kijken. Controleer of die tweede scart op je VCR een uitgang is, of een "doorlus-scart". In het tweede geval zou je de scart uitgang van je DVD daarop aan kunnen sluiten en zou je VCR dat moeten kunnen doorgeven aan je TV.

Een optie die zou bekijken: je DVD met een goede scart kabel aansluiten op je TV en je video met composiet (gele tulp) op je andere ingang van de TV aansluiten. Dan heb je een directe verbinden van je DVD naar TV en dus beter beeld. Heeft je DVD niet toevallig 2 scartuitgangen?


- Hoe voorkom ik dat ik op alle TV-kanalen het beeld van de DVD-speler zie als de DVD-speler aanstaat?
DVD-speler uitzetten? Geen idee eigenlijk. Ik kan gewoon blijven zappen als ik een DVD-tje aan heb staan.


- Kan ik het geluid van de TV via mijn home cinema-set laten horen?
Ja, als je TV stereo-uitgang (rood/zwart of wit/zwarte cinch (tulp) uitgangen heeft.

Welkom op 't forum, trouwens! ;)

Pim v. Bree
01-11-2004, 16:36
Hoe voorkom ik dat ik op alle TV-kanalen het beeld van de DVD-speler zie als de DVD-speler aanstaat?

Heb ik ook last van, alleen scart kabel eruit trekken helpt, om toch dolby prologic te kunnen gebruiken bij gewone tvuitzendingen.

Peter Porrio
01-11-2004, 20:20
Hoe voorkom ik dat ik op alle TV-kanalen het beeld van de DVD-speler zie als de DVD-speler aanstaat?

Bij de meeste moderne TV's kun je in het menu aangeven dat de scartaansluiting niet moet reageren op een power-on signaal van bijvoorbeeld een DVD-speler of videorecorder.

Heb je deze mogelijkheid niet, dan kun je 3 dingen doen:

1) De DVD-speler uitzetten als je TV kijkt

2) Scartkabel eruittrekken, maar dat is voor zowel de connector op je TV als de scartkabel zelf niet zo best wanneer je dit te vaak doet.

3) Op internet om te kijken welk(e) pinnetje(s) in de scartkabel verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van het power-on signaal en deze draadjes doorknippen.

Peter_V
02-11-2004, 08:38
- Kan ik het geluid van de TV via mijn home cinema-set laten horen?
Ja, als je TV stereo-uitgang (rood/zwart of wit/zwarte cinch (tulp) uitgangen heeft.

Welkom op 't forum, trouwens! ;)

Bedankt voor het welkom en de antwoorden tot nu toe.

Mijn TV heeft geen tulp-uitgangen. Ik las ergens anders iets over een scart break-out. Zou dat een optie zijn?

Zo'n break-out zou natuurlijk de audio-out van de TV naar buiten moeten leiden, niet de audio-in. Is dat standaard, of zijn daar verschillende smaken in?

(Zo die nare '1' bij mijn naam is weg :wink: )

A3aan
03-11-2004, 08:28
Mijn TV heeft geen tulp-uitgangen. Ik las ergens anders iets over een scart break-out. Zou dat een optie zijn?

Zo'n break-out zou natuurlijk de audio-out van de TV naar buiten moeten leiden, niet de audio-in. Is dat standaard, of zijn daar verschillende smaken in?

(Zo die nare '1' bij mijn naam is weg :wink: )
Een BreakOut is zeker een optie. (zie ook dit topic (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=28876))
Wat bij mij indertijd (dwz vóór ik een surroundversterker had) een 'probleem' was, was dat de audio-breakout maar één kant op werkte. De breakout 'pakt' bijvoorbeeld alleen de audio-out van de scart-stekker die in de tv zit.

Dus als ik TV keek was dat prima, maar als ik dvd keek (ook al stond mijn tv op AV) hoorde ik toch het geluid van de tv (zonder dat beeld op de tv, lastig. Geldt niet voor elke TV overigens).
Oplossingen daarvoor waren:
- bij het dvd-kijken de scart naar tv omdraaien, bij tv kijken die kabel weer terug-omdraaien. (lastig, vervelend, knullig, niet gedaan)
- datzelfde omdraaien, maar dan eenmalig (tenslotte is geluid over de boxen belangrijker bij het kijken van een DVD dan tijdens het kijken van het journaal) (heb ik gedaan tot ik de derde oplossing klaar had)
- de eigen audio-out van de dvd ook gebruiken. Ik had kleine switchboxen voor audio en kon daarmee kiezen voor tv, dvd of vcr. Prijsklasse zo'n switchbox €20. Te krijgen bij een electronica-onderdelen-zaak (zo'n winkel met o.a. multimeters, stekkertjes, transistoren en mengpanelen te koop)

Edgar Smit
03-11-2004, 12:05
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop.
Heb zelf ook het yamaha avpack 104 en kan je het volgende vertellen:

1) de digitale kabel tussen DVD-Receiver is voldoende om het geluid van je DVD te krijgen. De tulpjes zijn daarvoor niet nodig.

2) Van DVD naar TV zijn meerdere mogelijkheden:
a) scart rechtstreeks
b) Cinch (gele video tulp) rechtstreeks
c) Via SCART of gele cinch naar je VHS en dan naar je TV

3)Om je probleem te verhelpen kun het beste die gele cinch gebruiken, vanuit je DVD rechtstreeks naar video in van je TV. Dan heb je geen scart nodig.

4) Om TV geluid over je receiver te krijgen kun je idd een scart breakout aanschaffen, let dan wel op dat het een audio-out aansluiting is. Of anders een met een schakelaar. Op je receiver zit een VHS aansluiting waar je je TV op kunt aansluiten.

Algemene tip: ga niet etteren met de scart erin en eruit, dan beschadig je de scart aansluiting. Mijn scart aansluting is ook stuk. Ik heb mijn DVD via de gele video cinch naar de VHS getrokken, en op die manier dus naar de TV. Is wat omslachtig met DVD kijken (TV aan, VHS aan en op AV kanaal zetten, DVD aan, receiver aan) maar werkt perfect.
suk6

Peter_V
03-11-2004, 13:28
Mijn VCR heeft twee scart-aansluitingen. Ik heb even gezocht in de handleiding en gevonden dat de ene scart te programmeren is als AV-in. Ik ga dit eens proberen:

DVD --[scart]--> VCR --[scart]--> TV.

Volgens de handleiding van de VCR moet dit werken. Ik ben alleen benieuwd wat het effect op de beeldkwaliteit is. Ik zal mijn ervaring hier later melden.

De VCR heeft geen tulp-aansluitingen en de TV alleen tulp-ingangen.

Edgar Smit
04-11-2004, 13:39
En, is het gelukt?
Je moet dan alleen wel je video op het A/V kanaal instellen denk ik.
Je zou ook video uit vanaf je receiver of DVD speler kunnen nemen en rechtstreeks je tv in kunnen pluggen.

Peter_V
04-11-2004, 13:43
Ik heb gisteren geen tijd gehad om het te proberen.

De tulp-ingangen van de TV zitten aan de voorkant (zeker bedoeld om een camcorder op aan te sluiten...). Het zou geen mooi gezicht zijn om daar een permanente aansluiting op te maken.

Peter Porrio
04-11-2004, 13:53
Ik zou idd in eerste instantie proberen om de verbinding via je videorecorder te laten lopen. Dus DVD --> Scart --> Videorecorder --> Scart --> TV.

Dan moet je de Scart-aansluiting waar de DVD speler op zit programmeren als AV in. De tweede Scart-aansluiting verbind je met je TV.

Deze oplossing zou moeten werken las je video in staat is op door te lussen (je geeft aan van wel). Dit is een kwestie van uitproberen.

Anders zul je zoals al aangegeven via de gele tulp aansluiting moeten werken, maar dat is idd minder fraai, omdat de aansluiting aan de voorkant zit. Daarbij is de beeldkwaliteit via een geel tulpje niet echt om over naar huis te schrijven.

Beter alternatief is dan een scart break-out box zoals A3aan aangeeft.

Edgar Smit
04-11-2004, 15:05
idd geen fraai gezicht als je de aansluitingen aan de voorkant hebt.
ook is het waar dat het gele tulpje niet de beste beeldkwaliteit levert.

Dus de scart via je VHS doorlussen is dan de beste optie.
Wel kans dat je je VHS moet aanzetten, of misschien op het A/V kanaal moet zetten, evenals je TV want die moet sowieso op A/V staan.
Maar dat is gewoon even proberen, en als je geen A/V knop op je afstandbediening van je VHS hebt (schijnt veel voor te komen), helpt het op kanaal 1 te selecteren en dan 1 kanaal naar beneden kiezen.

Peter_V
05-11-2004, 09:07
Ik heb gisteravond de scart-doorlus-optie geprobeerd. Volgens de handleiding van de VCR zou ik de AV2 (scart) moeten programmeren als AV-in, maar vreemd genoeg werkt het alleen als ik hem juist niet op AV-in zet, maar op "decoder".

In elk geval heb ik nu goed beeld voor TV-programma's, voor VCR en voor DVD. Mogelijk is het beeld nu iets minder goed voor DVD, maar voor mij nog ruimschoots goed genoeg.

Ik zie nog steeds op alle TV-kanalen het (vervormde) beeld van de DVD. De simpele remedie is natuurlijk om de DVD-speler uit te zetten. Het beeld van de DVD komt overigens wel door als de VCR uit staat.

Ik heb nog geen scart break-out aangeschaft. Ik weet niet of de TV wel audio-out ondersteunt. Zit ik straks met een kastje van een paar tientjes waar ik niets mee kan... :(

A3aan
05-11-2004, 09:34
Ik heb nog geen scart break-out aangeschaft. Ik weet niet of de TV wel audio-out ondersteunt. Zit ik straks met een kastje van een paar tientjes waar ik niets mee kan... :(
Nou, vast wel. Maar als je het zeker wilt weten.... dat kan relatief makkelijk:
Sluit de scart aan tussen TV en VCR en neem op je VCR op vanaf het AV-kanaal. (Ter controle op de TV een paar keer zappen).
Als je daarna afspeelt zie/hoor je vanzelf of je TV ook audio naar de scart heeft gestuurd. In dat geval heeft je TV (zoals volgens mij elke met scart) audio-out.

let wel op: niet elke scart-verbinding geeft tweeweg beeld en geluid. De scart-kabels die je bij een dvd-speler krijgt zijn éénweg (de stekker met 'dvd' erop (o.i.d.) is voor out en de stekker met 'tv' erop voor in). De meeste gekochte of bij VCR geleverde Scarts zijn wel tweeweg.
Bij twijfel hierover dus tweemaal opnemen (met de scartkabel andersom).

Peter_V
05-11-2004, 09:56
Ik heb de scart-kabel los moeten kopen, want die zat er niet bij. Het is een Monster Cable. Er staan geen markeringen op, dus ik neem aan dat hij tweeweg is.

Edgar Smit
05-11-2004, 10:42
Die monster is idd 2 weg en zou dus geen problemen moeten geven.
heb je overigens al ander speakerdraad aangeschaft of ben jij wel tevreden me de bijgeleverde dropveters? Bij de MM rolletjes Oehlbachkabel van 10 meter voor 17,99 euri, loss per meter 1,99 euri. Is op zich al een verbetering. Moet je eigenlijk eerst met je dropveters goed gaan luisteren, dan die ander erop en weer goed luisteren, hoor je echt verschil.

Maar weer even ontopic, volgens mij zijn bijna al je vragen nu opgelost, behalve het geluid van de TV over de receiver. Daar heb je echt een scart breakout boxje voor nodig. Als je er topch een aanschaft, neem er dan 1 met een in/uit schakelaar, dan weet je zeker dat je de goede hebt. Vanaf die box 2 tulpen naar je reciever en voila, klaar is Peter_V.

Peter_V
05-11-2004, 12:37
heb je overigens al ander speakerdraad aangeschaft of ben jij wel tevreden me de bijgeleverde dropveters?

Nee, ik heb nog het standaard draad er tussen zitten. Het is mij inderdaad ook opgevallen dat het nogal dun is. Niet helemaal wat je bij zo'n set verwacht.


Maar weer even ontopic, volgens mij zijn bijna al je vragen nu opgelost, behalve het geluid van de TV over de receiver.

Inderdaad. Allemaal bedankt voor de hulp! 8)