PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluitingen home cinema + VHS



Peter_V
01-11-2004, 15:33
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in DVD-land. Ik heb zaterdag een Yamaha AVPACK 104 gekocht en heb wat vragen over de aansluitingen.

De situatie is als volgt:
- TV heeft Scart, antenne-in, video/audio-in (rood/wit/geel tulp).
- VHS videorecorder heeft twee Scart-aansluitingen en natuurlijk antenne-in en -uit. Is nu via de antennekabel op de TV aangesloten.
- DVD-speler is met optische kabel verbonden met de versterker/receiver en met scart met de TV. Volgens de handleiding moet ook de video-uit van de DVD-speler met de video-in van de receiver verbonden zijn (tulp-tulp).

Vragen:
- Waarom moet de video-uit van de DVD met de video-in van de receiver worden verbonden?
- Kan ik met scart deze verbinding maken: DVD -> VHS -> TV.
- Hoe voorkom ik dat ik op alle TV-kanalen het beeld van de DVD-speler zie als de DVD-speler aanstaat?
- Kan ik het geluid van de TV via mijn home cinema-set laten horen?

Heel wat vragen ineens, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Herjan
01-11-2004, 16:16
- Waarom moet de video-uit van de DVD met de video-in van de receiver worden verbonden?
Nergens voor nodig. Niks moet, is slechts een mogelijkheid.


- Kan ik met scart deze verbinding maken: DVD -> VHS -> TV.
Moet je even in de gebruiksaanwijzing van je VCR kijken. Controleer of die tweede scart op je VCR een uitgang is, of een "doorlus-scart". In het tweede geval zou je de scart uitgang van je DVD daarop aan kunnen sluiten en zou je VCR dat moeten kunnen doorgeven aan je TV.

Een optie die zou bekijken: je DVD met een goede scart kabel aansluiten op je TV en je video met composiet (gele tulp) op je andere ingang van de TV aansluiten. Dan heb je een directe verbinden van je DVD naar TV en dus beter beeld. Heeft je DVD niet toevallig 2 scartuitgangen?


- Hoe voorkom ik dat ik op alle TV-kanalen het beeld van de DVD-speler zie als de DVD-speler aanstaat?