PDA

Bekijk de volledige versie : Scherm ophang tips gevraagd



Rob Technoid
02-11-2004, 14:18
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik niet zo'n heel erg ervaren klusser ben (vandaar mijn vraag).

Mijn plafond bestaat uit een houten skelet met daarop gisplaten van ong 1 cm dik (ik denk iets minder zelfs). Nu wil ik een scherm ophangen van 13 kilo (een projecta procinema). Het scherm heeft daarvoor 4 gaatjes, twee aan elke kant. Gaat dit lukken met vlinderpluggen of gaat ie het niet houden door het gewicht (plus eventuele trekkracht bij het naar beneden trekken)?

Het scherm moet op 80 cm van de achterwand komen te hangen, want hij hangt voor een raam, dus ik kan hem niet aan een muur ter ondersteuning schroeven. Op het houten skelet schroeven kan helaas niet want dat komt niet uit met het formaat noch de locatie van waar die moet komen.

Als dit niet gaat werken, welke alternatieven heb ik?

Tips zijn heeeeel erg welkom...

PM
02-11-2004, 15:35
Aan gipsplaten ophangen gaat zeker niet lukken.

Je zou wel achter de gipsplaten een frame-pje kunnen maken van hout aan het 'skelet' waar je hem vervolgens aan hangt. Dan moet je wel een/meerdere gipsplaten eraf halen.
Als je dat niet wilt doen kan je natuurlijk ook onder de gipsplaten een lat bevestigen aan het skelet waar je vervolgens je scherm aan kan hangen.

Rob Technoid
02-11-2004, 17:18
Het alternatief van de lat onder de gipsplaten zat ik nu ook over na te denken. Als ik naar mijn verpakking vlinderpluggen kijk, staat er letterlijk 25 kg aan een plafond van gipsplaat 9,5 mm. Lijkt me een beetje aan de hoge kant?

PM
03-11-2004, 07:45
Lijkt me wel + dat je nog eens een aantal extra kilootjes moet rekenen omdat je aan het scherm gaat trekken.

Rob Technoid
03-11-2004, 07:59
In overleg met mijn, meer bouwkundig onderlegde, zwager hebben we besloten het met een lat te gaan doen. De lat kan op vijf punten (om de 60 cm) aan het houten skelet worden bevestigd. Vervolgens ga ik die lat witten, zodat ie niet zo opvalt tov het plafond. Het scherm schroeven we vervolgens op die lat. Dit zou moeten werken en anders merk ik het wel of heel mijn plafond naar beneden komt :).

PM
03-11-2004, 08:44
Haha, dat zal wel niet het geval zijn! Veel plezier!
(btw waar projecteer je mee?)

Rob Technoid
03-11-2004, 09:19
De keuze is, mede door de zakkende prijs ervan, gevallen op een Sanyo PLV-Z2. Het doek is een projecta procinema 117x200. Heb meteen ook een DVD speler erbij besteld die progressive scan aankan: Philips 720SA (ook makkelijk regiovrij te maken, wel handig aangezien mijn collectie voor 30 a 40% niet regio 2 is)

PM
04-11-2004, 10:36
Leuke spullen! Veel plezier ermee

Rob Technoid
04-11-2004, 11:11
Thnx, vanavond gaan we het scherm ophangen, ben benieuwd of het gaat lukken allemaal :)

Albert Kostwinder
22-11-2004, 18:18
Thnx, vanavond gaan we het scherm ophangen, ben benieuwd of het gaat lukken allemaal :)

En is het gelukt?? :wink:

Rob Technoid
22-11-2004, 18:57
Jaaaa, ik geniet inmiddels al ruim twee weken van mijn projectortje en schermpje :) De lat hebben we opgehangen zoals hierboven beschreven en daarop dus het scherm geschroefd. Werkt perfect :)