PDA

Bekijk de volledige versie : Ik ben het wachten beu, graag advies eindelijke aanschaf HT



Mr_Parker
04-11-2004, 15:50
(Edit 20/01/06)

Ik ben het wachten op een eigen hutje zat en ga nu toch maar al over tot de aanschaf van een HT.

Ik had willen wachten met de aanschaf van een HT tot ik een betaalbaar eigen hutje had, maar dat lijkt er verlopig ten gevolge van wachtlijsten niet in te zitten. Nu mijn ouders, en daarmee ik zelf dan dus ook, verhuist zijn is er wel een mogelijkheid ontstaan om de woonkamer te voorzien van een mooie HT set.

De vorige woonkamer had gewoon een te ongunstige indeling.

Nu heb ik, in overleg met mijn ouders, besloten om de mooie nieuwe kamer dan maar op te sieren met een leuke set, die uiteindelijk mee naar mij eigen hutje zal gaan verhuizen.
De rekening is dus geheel voor mij :cry: terwijl zxij de meeste tijd ervan kunnen genieten. Mijn vader is wat dat betreft wel een beetje een :twisted:

In de tussen tijd, de eerste post in dit topic stamt van meer dan 1 jaar geleden, is nogal wat vernaderd in mijn keuzes. Ook is er veel nieuws op de markt gekomen daarom opnieuw de vraag naar advies.

Vanaf hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=29019&start=101) is het weer up to date en begin ik weer met vragen :lol: .
Ik zal daar eerst de in mijn ogen meest optentiele receiver en dvd-speler vermelden en enkele opties wat betreft speakers. Dus kijk daar verder.

Peter Porrio
05-11-2004, 07:22
Ik denk dat je qua reciever een goede keus maakt, de RX-V550 is een prima reciever voor HT gebruik.

De speakers zijn in dit soort pakketten altijd een ondergeschoven kindje. In principe voor films voldoen ze prima. eventueel zou je in een later stadium de fronts kunnen vervangen voor boekenplankmodellen.Dit komt met name de muziekkwaliteiten ten goede.

Je optie om voor de 750 te gaan zou ik alleen maar doen wanneer je van plan bent om zwaardere speakers eraan te hangen. Dan komt een zwaardere reciever beter tot zijn recht. Met het huidige speakerpakket is de winst van de 750 t.o.v. de 550 naar mijn mening te minimaal om het verschil in prijs te rechtvaardigen.

Je geeft aan dat je dan een speaker van Yamaha erbij wilt kopen zoals in HTIB-304 zit. Ik zou dit nog even niet doen. Allereerst zou ik kijken in wat voor een huis je komt te wonen en hoe groot de kamer is waarin je de set neer gaat zetten.

6.1 en 7.1 opstellingen moeten absoluut goed geplaatst kunnen worden in de ruimte, anders kun je het beter bij 5.1 houden. Dus 7.1 staat leuk, maar heeft een zeer goede plaatsing en afstelling nodig om tot zijn recht te komen.

Kun je een 7.1 opstelling goed plaatsen, dan zou je de fronts en center kunnen vervangen en heb je 2 speakers over voor de surround back kanalen.

Edgar Smit
05-11-2004, 08:28
Sluit me aan bij Pjotr, let echter wel op, Yamaha schijnt geen losse speakers te leveren. Betere optie is dan om tzt je fronts te vervangen en een van je huidige bijgeleverde fronts als rear centre te gebruiken.

En voor muziek is het echt aan te raden minimaal boekenplank speakers aan te schaffen, voor films voldoen ze idd wel.

Overigens, de Yamaha pakketten zijn volgens mij alleen verkrijgbaar bij BCC, MM verkoopt ze niet, en bij deBlock, de Harense Smid(voorheen megapool) wordt niet eens yamaha verkocht. Misschien zijn ze wel verkrijgbaar bij een lokale dealer.

Ik heb zel een Yamah AVPACK104 en dat bevalt uitermate goed.

Tom van Abeelen
05-11-2004, 08:31
Waar wil je hem gaan kopen en wat is de prijs zit er zelf namelijk ook aan te denken deze set te halen
of de Yamaha RX-V 450 RDS+ Yamaha NS-P 430

A3aan
05-11-2004, 08:52
De receiver is prima (ik heb z'n "broertje" de 650). Ik zou zeker voor goede speakers gaan. Liever minder stuks (4 goede 'boekenplank' speakers en 1 mogelijk mindere voor centre; uitbreidbaar bij volgende verjaardag/sinterklaas/eindejaarsuitkering met subwoofer. Een jaar later eventueel verder gaan naar 6.1 of 7.1) dan mindere kwaliteit.
Dus zeker minstens 'boekenplank'-modellen. Vind ik.

Overigens kun je boekenplank-boxen ook zo neerzetten, bijvoorbeeld op een boekenplank, dat ze niet echt opvallen.

Als mensen zeggen dat voor muziek bepaalde boxen zijn aan te raden, bedenk dan hoe belangrijk muziek in de meeste films is en je weet dat je voor films niet minder wilt.

My Humble Opinion

A3aan

Edgar Smit
05-11-2004, 09:01
Overigens kun je boekenplank-boxen ook zo neerzetten, bijvoorbeeld op een boekenplank, dat ze niet echt opvallen.
Daar was ik nou echt nooit opgekomen :wink:

Peter Porrio
05-11-2004, 09:21
Je hebt aan deze set in ieder geval geen slechte, dat voorop gesteld. De prijs/kwaliteitverhouding is erg goed. Misschien zijn de bijgeleverde speakers wat minder, maar die kun je in een later stadium upgraden.

Dan heb je voor nu een complete set van goede kwaliteit, die je later nog eens kunt upgraden met betere speakers cq. subwoofer.

Edgar Smit
05-11-2004, 10:14
Ik raad je wel aan om meteen ook betere kabels aan te shcaffen. De subwfr kabel en digicoax zijn in principe wel ok (kan altijd beter uiteraard) maar de bijgeleverde dropveters voor je speakers is 3 x niets. Als je bij BCC gaat halen, kun je er een Monsterkable pakket bij krijgen (dus geen supergroot pakket, maar van het merk monster) waarmee je set meteen een upgrade geeft tov de standaard bijgeleverde kabels. Pakket kost 139 euri geloof ik en is ook los verkrijgbaar.

Mr_Parker
05-11-2004, 17:08
Voor zover al vast bedankt voor jullie antwoorden.

De tip om later de fronts te vervangen en dan de Overgebleven speakers als extra rear te gebruiken is natuurlijk zeer goed, was ik zelf nog niet op gekomen, en dat meen ik.

Ik heb bij enkele zaken bij mij in de buurt navraag gedaan omtrent de et, maar tot nog toe heb ik geen gevonden die de speakers kan leveren, maar ik heb een plaaatselijke Yamaha dealer nog niet gehad. Was er nog niet aan toe gekomen die kant op te gaan.

Iets dat ik zelf nog als voordeelbij de V750 vind, en waarom ik die dus als alternatief overweg is niet alleen de 7.1 ipv 6.1 van de V550 is ook de microfoon die helpt met het juist afstellen van de speakers voor de ideale luister plek (omdat 6.1 en 7.1 meer aandacht vereist dan 5.1 zoals al terecht wordt opgemerkt). Ik verwacht tevens dat ik de versterker, ongeacht of het de V550 of de V750 wordt menig min. 4 jaar te gaan gebruiken (liefst meer natuurlijk) en tzt mogelijk de speakers te gaan vervangen, maar de tip van de fronts vervangen zou weleens sneller zijn dan dat ik aanvankelijk dacht, omdat dat gewoon al helpt.
Ga ik dan echter geen problemen krijgen met een ongelijk "kracht" verdeling?

Qua prijzen heb ik al diverse dingen voor bij zien komen, en valt voorlopig nog allemaal binnen het budget dat ik in gedachten had ( +/- € 1200,- ; ik heb er nog geen echte optelling van gemaakt maar dit is even een schatting, incl speaker kabels (daar hield ik dus al rekening mee, is op dit forum deel nl. al door vele geadviseerd).

Zover de plannen nu zijn zal ik de komende paar maanden eerst nog bij iemand anders gaan inwonen, en pas over +/- maanden mijn eigen stekje hebben, als alles goed verlooopt althans.

Dus dit is vooral intensieve voor bereiding, vergelijk, advies inwinnen etc.. En voorpret is het leukste bij dit soort dingen toch?

Edgar Smit
08-11-2004, 10:18
Voorpret is idd erg leuk, maar dat voorpret het leukst is zal je nog vies tegenvallen als je de set eenmaal in huis hebt!!!!! Da's namelijk nog veeeeeeeel leuker!!!!! :P

De ongelijke krachtverdeling fronts/rears zal op zich meevallen, zolang je je receiver de juiste instellingen geeft. Uiteraard zal de standaard bijgeleverde speakerset (sattelietjes) wat minder laag geven uit zichzelf tov voerstaanders of zuilen als fronts, maar dat wordt redelijk gecompenseerd door een goede plaatsing van je sub. Bovendien kun je altijd ook je rears tzt nog vervangen uiteraard.

Mr_Parker
18-11-2004, 19:14
Ik heb recent wat tijd gehad om bij de betere audio / video boer bij mij in de buurt langs te gaan. Helaas voeren zij geen Yahama maar als aternatief bood hij mij een Denon reciever (weet niet meer welk type precies) en ook een Marantz reciever aan. Nu ken ik beide merken persoonlijk niet. Ik heb de namen hier wel vaker gezien maar daar houdt het mee op. Nu is mijn vraag of iemand me kan vertellen hoe de prijs kwaliteit verhouding is va deze merken t.o.v. Yahama.

Als advies voor de speakers toonde hij me diverse modellen, waarvan ik kwa uiterlijk de mission speakers zelf de mooiste, beste in formaat vond. Een home cinema speakerset van at merk (ik meen bestaande uit 4x de md30, 1x m3c1 en 1xM3AS) zou iets van 999,- euro moeten kosten. Kent iemand deze speakers en en wat is zijn / haar mening over deze, en het merk waar ik ook nog niet eerder over gehoord heb.

Dan nog iets waar ik helemaal nog geen kaas van gegeten heb:
Om het geheel tot een complete surround set (7.1) te volmaken wees hij me op een dipool speaker van het zelfde merk, en uit dezelfde serie nl. de M3DS. Wat mij alleen niet duidelijk werd in de korte tijd de ik had om in de winkel te spenderen, ik wil een dergelijke speciaal zaak ook niet te vroeg (aanschaf over +/- 4maande) te veel tijd afandig maken, wat de preciese werking van een dipool speaker is. Is dit een speaeker die 2 aansluitingen op de reciever nodig heeft bijv. extra rear left en rear right van DTS-ES en DD-EX of zo. Of zou dienen ze ervoor om juist de 2 kanalen aan de zijkant te verbeteren en heb je er 2, elke kant 1, van nodig en kun e dan je 2 speakers van de 5.1 set voor de 2 extra eachter kanalen gebruiken? Kan iemand mee hier wat meer info over geven?

Voor de gintresseerden is hier een link mission (http://www.tesnl.nl/mission.asp?s=missionm3) naar de info over de speakers bij de nederlandse importeur.

wederom bij voorbaad dank

Iets dat misschie het noemen waard is. Deze betere audio boer heeft een " kortings" regeling. Als je er een reciever en speakers koopt krijg je een bepaald percentage (dacht 10%) van het te betalen bedrag als korting op de audio / video kabels van de betere merken die zij voeren. Ik heb op dit moment de folders etc. die ik ee kreeg niet bij de hand waardoor ik even geen merken kan noeme, maar deze zaak kennende is het echt een goed merk kabels dat ze voeren. Deze regeling, en nog een aantal andere zaken, geven mij bij deze zaak et juiste gevoel om daar mijn spullen te aan kopen.

Peter Porrio
19-11-2004, 07:40
Nu is mijn vraag of iemand me kan vertellen hoe de prijs kwaliteit verhouding is va deze merken t.o.v. Yahama.


Ik heb zelf Denon apparatuur en de prijskwaliteit hiervan is zeer goed. Dit geldt zo'n beetje voor alle gerennomeerde merken (Yamaha, Marantz, Harman/Kardon, etc.). Slechte apparatuur wordt eigenlijk niet meer gemaakt. Dus bovengenoemde merken zijn allemaal OK.



Is dit een speaeker die 2 aansluitingen op de reciever nodig heeft bijv. extra rear left en rear right van DTS-ES en DD-EX of zo. Of zou dienen ze ervoor om juist de 2 kanalen aan de zijkant te verbeteren en heb je er 2, elke kant 1, van nodig en kun e dan je 2 speakers van de 5.1 set voor de 2 extra eachter kanalen gebruiken? Kan iemand mee hier wat meer info over geven?


Dipool speakers zijn speakers die met name bedoeld zijn als surround speakers. Deze speakers stralen het geluid uit naar 2 kanten, waardoor het surroundgeluid beter wordt verspreid. zie de foto hieronder:

http://www.jkacoustics.nl/images/JKdipool4.JPG

Mission is een goed speakermerk. Ik zou je wel aan willen raden om een aantal uitgebreide luistersessies te doen met verschillende combinaties van recievers en speakers die binnen jouw budget vallen.

Nog even een opmerking m.b.t. 7.1 geluid: Deze opstelling komt alleen goed tot z'n recht wanneer je 'm thuis optimaal kunt plaatsen. Dus alle speakers mooi symmetrisch, voldoende afstand t.o.v. de luisterpositie e.d.

Lukt dit in jouw kamer niet, zou ik er niet aan beginnen, maar gewoon voor een 5.1 opstelling gaan. Later kun je er altijd nog 1 of 2 speakers bijkopen voor resp. 6.1 of 7.1[/img]

Mr_Parker
19-11-2004, 08:05
Dat 6.1 / 7.1 een kritische plaatsing vereisen heb ik inmiddels vernomen, toch bedankt voor de extra waarschuwing. Ik ben voorals nog niet van plan om direct voor 6.1 of 7.1 te gaan maar wil inderdaad beginnen met 5.1. Maar is het dan beter om voor de 5.1 mission set te gaan of om juist te kiezen om de set als losse speakers te kopen en dan niet 4x de mc30 te kiezen maar voor 2x de mc30 en 2x de m3ds (de dipool speakers)?

Een van de andere redes die ik nog niet genoemd had waarom ik voor de betere audio boer wil kiezen is inderdaad de mogelijkheid tot het beluisteren van de combinatie, zoals geadviseerd. Zelf iets horen is beter dan het van anderen horen dat iets goed is, smaken verschillen.

Iemand suggesties en of adviezen?

Peter Porrio
19-11-2004, 08:36
Maar is het dan beter om voor de 5.1 mission set te gaan of om juist te kiezen om de set als losse speakers te kopen en dan niet 4x de mc30 te kiezen maar voor 2x de mc30 en 2x de m3ds (de dipool speakers)?


Ik zou eerst die Mission set gaan beluisteren i.c.m. een Marantz, Denon, Yahama, Harman/Kardon etc. Zelf prefereer ik grotere frontspeakers. Die mc30 zijn prima als surround speakers te gebruiken, maar voor de fronts zou ik kijken voor grotere boekenplankmodellen of zuilen.

Dit komt de stereokwaliteit ook zeer ten goede. Het hangt een beetje van je budget af wat je kunt kopen.

Edgar Smit
19-11-2004, 09:32
Als je veel muziek luistert zijn redelijke fronts wel aan te raden. Als je de set voornamelijk voor film/HT beleving wil gebruiken kun je jouw keuze wel hanteren. Die keuze moet je zlf maken. En als je toch binnenloopt bij de betere audio boer, ga eens luisteren idd naar verschillende speaker/receiver combinaties. En budgetteer ook een goed bedrag voor je kabels, zijn ook erg belangrijk! Richtlijn is 10% van je budget voor de kabels.[edit] ongeeer 10% moet dat zijn dus...

Mr_Parker
19-11-2004, 10:55
En budgetteer ook een goed bedrag voor je kabels, zijn ook erg belangrijk! Richtlijn is 10% van je budget voor de kabels.[edit] ongeeer 10% moet dat zijn dus...

Zie een eerdere opmerking van mij: Bij die betere audio boer krijg je bij aanschaf van reciever en speakers al 10% van dat bedrag als korting op de benodigde kabels bij hun. Qua bedrag zou ik het waarschijnlijk niet helemaal redden om daarmee alle kabels " kado " te krijgen. Deze audio boer is wel erg goed, maar ook zo een die de advies prijzen als verkoop prijzen hanteert. Duidelijk duurder dus dan de MM of andere dozenschuivers waar je mij niet ziet verschijnen als het om dergelijke apparaten gaat, voor dvdtjes zelve wel hoor.

Qua budget dacht ik eerst aan +/- 1000,- euro maar heb dit toch al meer naar de 1500 euro verschoven, om het geheel toch wat meer in een keer goed te doen.

Mr_Parker
19-11-2004, 11:01
Ik zal de reciever en speakers vooral gaan gebruiken om films te gaan bekijken / luisteren. Maar ik heb ook enkele muziek dvd's, zijn hier de "betere" fronts ook een voordeel bij of is dat alleen voordelig bij muziek cd's?

Ik overweg die mission set met de mc 30 omdat dit als bundel voordeliger is dan alle speakers, ook al zijn het dezelfde, los te kopen. Maar als ik dan toch die 2 maal m3ds wil kopen, kan ik ook meteen 2 betere fronts, liefst van het zelfde merk en serie nemen...

A3aan
19-11-2004, 11:18
Ik zal de reciever en speakers vooral gaan gebruiken om films te gaan bekijken / luisteren. Maar ik heb ook enkele muziek dvd's, zijn hier de "betere" fronts ook een voordeel bij of is dat alleen voordelig bij muziek cd's?
Nou en of! Ik vind zelf ook zelfs bij films goede fronts een groot voordeel.

Edgar Smit
19-11-2004, 15:49
Dat zul je toch zelf moeten ervaren, sommigen preferen alle vier (fronts en surrounds) van hetzelfde type of modelreeks, anderen hebben liever grotere fronts en kleinere surrounds. Ik heb persoonlijk vrij zware fronts en satteliet rears, en heb daar geen problemen mee. Ik denk dat fronts en surrounds hetzelfde (groot) alleen zin heeft als je kamer daar groot genoeg voor is (en je buren geen zeikerds zijn :wink:) of als je echt audiofiel bent.

Ik had al gelezen dat je 10%korting op je kabels krijgt, maar het was ook een richtlijn. 1500 euri voor je set, volgens de richtlijn +/- 150 euri voor je kabels. Da's alles. Kortingen enzo is mooi meegenomen, maar moet je in die 10% natuurlijk niet meenemen. Overigens, als het bedrijf de adviesprijzen hanteerd, kan he toch de moeite lonen om ergens anders voor je kabels te kijken, want dan zou je alsnog goedkoper uit kunnen zijn ondanks de 10%korting.

Echter, als je wel alles bij die dealer aanschaft, heb je waarschijnlijk een zeer goede service en kunnen ze ook goede adviezen geven m.b.t. opstelling/instellingen enzo. Dat is dus een keuze die je zelf maakt.

Johan van den D.
19-11-2004, 21:20
Ik denk dat fronts en surrounds hetzelfde (groot) alleen zin heeft als je kamer daar groot genoeg voor is (en je buren geen zeikerds zijn :wink:) of als je echt audiofiel bent.
Dit ben ik niet met je eens Edgar.
In alle situaties zullen gelijke speakers een voordele hebben ten opzichte van ongelijke front en rear speakers, ook in jouw situatie dus en je buren hebben er overigens niets mee te maken. :wink:
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ongelijke speakers fout is, nee absoluut niet.
Maar als je naar het ideale wilt zul je toch aan gelijke speakers moeten denken.
Het is dus maar hoever je hierin wilt gaan.

Edgar Smit
19-11-2004, 22:25
Ik denk dat fronts en surrounds hetzelfde (groot) alleen zin heeft als je kamer daar groot genoeg voor is (en je buren geen zeikerds zijn :wink:) of als je echt audiofiel bent.
Dit ben ik niet met je eens Edgar.
In alle situaties zullen gelijke speakers een voordele hebben ten opzichte van ongelijke front en rear speakers, ook in jouw situatie dus en je buren hebben er overigens niets mee te maken. :wink:
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ongelijke speakers fout is, nee absoluut niet.
Maar als je naar het ideale wilt zul je toch aan gelijke speakers moeten denken.
Het is dus maar hoever je hierin wilt gaan.
even reactie:
1) mijn buren hebben er wel wat mee te maken want ik woon in een rijtjeshuis en ben zelf ook niet blij als ik mag meegenieten met de muziek van mijn buren. Dus ik moet mij zelf ook inhouden, wat mij nogal eens moeite kost :wink:

2) Als je de ideale situatie wilt heb je helemaal gelijk, maar voor veel mensen is de ideale situatie niet haalbaar om verschillende redenen, te kleine ruimte, financien, noem maar op. Om dan toch voor zowel film als muziek een goede speakerkeuze te maken kan (zoals in mijn geval dus) het een uitkomst zijn om relatief kleinere surrounds te gebruiken met relatief stevigere fronts.

3)IMHO is grotere fronts met kleinere rears te preferen boven alles gelijk te hebben en dan maar alles een slag kleiner/lichter, als dat nodig is.

Gelukkig maar dat meningen verschillen, anders was het maar een saaie boel, toch :wink: :?:

Johan van den D.
20-11-2004, 09:14
1) mijn buren hebben er wel wat mee te maken want ik woon in een rijtjeshuis en ben zelf ook niet blij als ik mag meegenieten met de muziek van mijn buren. Dus ik moet mij zelf ook inhouden, wat mij nogal eens moeite kost :wink: Toch niet Edgar.
Het maakt voor je buren niet uit of alleen je rears stevige speakers zijn of ook je rears.
Kwa overlast zal er geen verschil zijn tussen kleine of grote rears om ze zo maar te noemen.
In dat opzich hebben je buren er niets mee te maken, de eventuele overlast zal hetzelfde zijn. :wink:

Ook bij punt 2 moet ik even wat aanmerken.
Je geeft als reden voor ongelijke speakers als reden een kleine kamer, geld en noem maar op.
Bij een te kleine kamer zijn gelijke speakers wel degelijk mogelijk maar wellicht dat je het dan bij kleinere speakers moet zoeken ipv de grootste vloerstaanders van een bepaalde serie.
Om B_W als voorbeel te gebruiken zal je ipv 4x de 604 ook 4x de 602 kunnen gebruiken.
In dat geval krijg je ook in een te kleine ruimte wel degelijk het ideale met rondom gelijke speakers.
Je moet immers niet altijd van het grootste model uitgaan.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor de financien daar de kleinere modellen relatief goedkoper zijn en dus ook hierin is het mogelijk.

Wat jezelf aangeeft om een compromie te maken voor muziek en film moet ik je deels gelijk in geven.
Voor muziek zijn stevige (fronts) inderdaad een genot en zal je dus voor films inderdaad kunnen volstaan met kleinere rears, niet mis mee nee.
Andere kant van het verhaal is dat ook muziek met kleine goede speakers zeer goed kan klinken al kom je dan inderdaad al gauw op het verhaal van die financien.
Kortom hier heb je zeker niet helemaal ongelijk in en is het vaak de beste oplossing zoals jij het gedaan heb. :wink:

Punt 3 ben ben ik het niet mee eens.
Uiteraard is het niet verkeerd, zeer zeker niet maar bij gebruik van kleinere goede speakers zal de kwaliteit er niet minder om zijn en al helemaal niet bij gebuik van een goede subwoofer.


De meningen verschillen inderdaad meestal en dat geeft inderdaad niets echter met men niet vergeten dat er altijd meerdere kanten aan een verhaal-uitleg zitten.

Mr_Parker
20-11-2004, 17:46
Ik vind zowel de argumenten van j.vandendool als van Edgar wat hebben. Natuurlijk hebben de buren wat met mij te maken en anders om. Maar grotere speakers wil niet zeggen dat je ze harder in volume moet / zal zetten. Alles gelijk zal in iedergeval moeten schelen met het instellen op de reciever etc. Maar nu nog even terug met een vraagje.

Maar eerst even een aanpassing op eerder bericht ( ik heb de folder nu bij de hand) de korting is 15% van de aankoop waarde van de speakers, dus niet van de "set".
Het merk kabel zou profigold zijn, iemand bekent met dit merk?

Zoals al aangegeven door j.vandendool hebben alles gelijke speakers een voordeel maar hoe zit het met dipool speakers. Deze zijn bedoeld als surround speakers en niet zo zeer als fronts?
Een mogelijke combi die ik op dit moment overweeg (van Mission) is 2x M33 (vloerstaanders) als front en 2x M3DS (dipoolers) als rear surround en de M3C1 als center en de M3AS als subwoofer.
(ga ik weer over mijn geplande budget maar daarom is het ook de dure overweging die ik naast de M30 cinemapack overweeg).

Als mogelijke recievers denk ik nu aan de Denon AVR-2105 of de Marantz SR-5500.

jollykart
20-11-2004, 18:51
Wat kortingen betreft enzo: Wanneer jij bij een goede zaak een complete set koopt, kan je in ieder geval op de kabels een forse korting los peuteren. Op de kabels heb ik in ieder geval 50% gekregen en de set zelf was ook al redelijk scherp onderhandeld volgens mij. Marges in de audio industrie zijn erg gezond :wink: zeg maar, dus de kortingen kunnen dat ook zijn.

Mr_Parker
20-11-2004, 18:58
Wat kortingen betreft enzo: Wanneer jij bij een goede zaak een complete set koopt, kan je in ieder geval op de kabels een forse korting los peuteren. Op de kabels heb ik in ieder geval 50% gekregen en de set zelf was ook al redelijk scherp onderhandeld volgens mij. Marges in de audio industrie zijn erg gezond :wink: zeg maar, dus de kortingen kunnen dat ook zijn.

Uiteraard verwacht ik, op het moment dat ik het daadwerkelijk ga halen, dat er nog el wat met de prijs te doen valt. Maar dat is niet iets waar ik nu al mee reken. Het is alleen leuk meegenomen dat ze, die betere audio boer al hier, er zelf al op wijst dat kabels belangrijk zijn en dat "promoten" met die kortings regeling.

Johan van den D.
20-11-2004, 18:59
Het merk kabel zou profigold zijn, iemand bekent met dit merk?
Het is een bekend merk maar zie het als het minimale wat je moet hebben aan kwaliteit, kortom ga dus niet voor profigold.
Ze kosten over het algemeen niet veel maar je krijg ook niets meer dan een standaard budget kabeltje.
Niets bijzonders dus dit merk en mijn advies is om deze links te laten liggen.


maar hoe zit het met dipool speakers. Deze zijn bedoeld als surround speakers en niet zo zeer als fronts?Nee deze zijn absoluut ongeschikt als fronts.

Mr_Parker
20-11-2004, 19:06
[quote]maar hoe zit het met dipool speakers. Deze zijn bedoeld als surround speakers en niet zo zeer als fronts?Nee deze zijn absoluut ongeschikt als fronts.

Dat wist ik ook al, zie de opmerking zelf al.
Maar ik bedoel:

Er word gemeld dat het het beste is om alle speakers (excl. center en sub) van het zelfde type te hebben. Maar hoe zit het bij het gebruik van dipools. Dan heb je verschillende speakers voor en achter. Is dit dan toch beter, daar dipools beter zouden zijn voor surround, of is het toch slechter, immers voor en achter verschillen dan?


Iemand adviezen voor "wel" goede kabel merken?

Johan van den D.
20-11-2004, 19:20
Voor kabels kan ik vdHul en vooral QED adviseren.
Deze leveren zeer goede kabels voor een relatief lage prijs.

Dan de dipols, in dat geval heb je inderdaad verschillende speakers waar ik geen voorstander van ben.
Dit is een groot verschil met de overige speakers.
Enige wat beter is aan dipols is de spreiding van het geluid maar dit hoef zeker geen voordeel te zijn.
Kwa plaatsing kan het bij gebrek aan ruimte zeker een uitkomst zijn omdat je ze plat tegen de muur plaats.
Normale speakers hebben hier altijd vrije ruimte nodig rondom.
Di-bipols kunnen dus zeker prima als rears gebruikt worden maar je moet ook een beetje van dat effect houden.
Bepaalde mensen vinden dat effect geweldig maar een andere groep vind het niet prettig om ze als rears te hebben.
Die vinden het vaak te rommelig en onnatuurlijk over komen.
Ook hier geld weer, probeer deze vorm van speakers eens ergens te beluisteren want ook andere merken hebben ze.
Wie weet kan het dipol geluid jouw ook wel bekoren.

Mr_Parker
20-11-2004, 21:03
Voor kabels kan ik vdHul en vooral QED adviseren.
Deze leveren zeer goede kabels voor een relatief lage prijs.

Zijn deze merken bij de gemiddelde audio boer te krijgen of alleen bij specifieke dealers?

R Klemkerk
20-11-2004, 21:40
Voor kabels kan ik vdHul en vooral QED adviseren.
Deze leveren zeer goede kabels voor een relatief lage prijs.

Zijn deze merken bij de gemiddelde audio boer te krijgen of alleen bij specifieke dealers?

bij de specifieke dealers.

de audioboeren hebben weinig interessants te leveren helaas.

Misschien maandag even een nieuwe hirschmann digi coax kabel scoren voor mijn tvsignaal, want die is echt bagger slecht! :(

Johan van den D.
21-11-2004, 09:45
vdHul en QED zijn inderdaad bij de betere audiozaken verkrijgbaar.

Ik heb overigens ook mijn gehele huis van Hirschmann digi coax kabel incl aansluitpunten en verdeelblok voorzien, prima kabel. (ik schat zo,n 70 mtr kabel totaal :shock: )
Ik heb nu 5 aansluitpunten voor tv, dit ook ivm de kinderen zodat iedereen en overal tv kan kijken.
Werkt perfect en zonder gebruik van een signaalversterker.
Kortom , prima kabel en kost vrijwel niets. :wink:

R Klemkerk
21-11-2004, 13:36
vdHul en QED zijn inderdaad bij de betere audiozaken verkrijgbaar.

Ik heb overigens ook mijn gehele huis van Hirschmann digi coax kabel incl aansluitpunten en verdeelblok voorzien, prima kabel. (ik schat zo,n 70 mtr kabel totaal :shock: )
Ik heb nu 5 aansluitpunten voor tv, dit ook ivm de kinderen zodat iedereen en overal tv kan kijken.
Werkt perfect en zonder gebruik van een signaalversterker.
Kortom , prima kabel en kost vrijwel niets. :wink:


de goede kabel van hirshmann kost een .90 cent de meter geloof ik :) Dat is nog erg goed te doen. Voorzien van hirschmann stekkertjes en klaar is kees :)

Mr_Parker
21-11-2004, 13:47
vdHul en QED zijn inderdaad bij de betere audiozaken verkrijgbaar.

Ik heb overigens ook mijn gehele huis van Hirschmann digi coax kabel incl aansluitpunten en verdeelblok voorzien, prima kabel. (ik schat zo,n 70 mtr kabel totaal :shock: )
Ik heb nu 5 aansluitpunten voor tv, dit ook ivm de kinderen zodat iedereen en overal tv kan kijken.
Werkt perfect en zonder gebruik van een signaalversterker.
Kortom , prima kabel en kost vrijwel niets. :wink:


de goede kabel van hirshmann kost een .90 cent de meter geloof ik :) Dat is nog erg goed te doen. Voorzien van hirschmann stekkertjes en klaar is kees :)

Met mijn tv beeld / coax kabels is niks mis. Misschien wel omdat dat al van begin af aan kabel is voorzien van hirschmann stekkers :lol:

R Klemkerk
21-11-2004, 14:00
vdHul en QED zijn inderdaad bij de betere audiozaken verkrijgbaar.

Ik heb overigens ook mijn gehele huis van Hirschmann digi coax kabel incl aansluitpunten en verdeelblok voorzien, prima kabel. (ik schat zo,n 70 mtr kabel totaal :shock: )
Ik heb nu 5 aansluitpunten voor tv, dit ook ivm de kinderen zodat iedereen en overal tv kan kijken.
Werkt perfect en zonder gebruik van een signaalversterker.
Kortom , prima kabel en kost vrijwel niets. :wink:


de goede kabel van hirshmann kost een .90 cent de meter geloof ik :) Dat is nog erg goed te doen. Voorzien van hirschmann stekkertjes en klaar is kees :)

Met mijn tv beeld / coax kabels is niks mis. Misschien wel omdat dat al van begin af aan kabel is voorzien van hirschmann stekkers :lol:

Mijn beeld is dus echt om te huilen zo slecht!!!!


Ik ben zelf aan het kijken voor Denon apparatuur! :)

Johan van den D.
21-11-2004, 18:19
de goede kabel van hirshmann kost een .90 cent de meter geloof ik :) Dat is nog erg goed te doen. Voorzien van hirschmann stekkertjes en klaar is kees :)Hier betaal je €1,- de mtr, ze ronden het maar vast af naar boven vrees ik dan :roll:

Mr_Parker
21-11-2004, 19:06
Ik ben zelf aan het kijken voor Denon apparatuur! :)

Voor zover ik de keuze bepaald heb, moet hem nog gaan bekijken en beluisteren zal het naar alle waarschijnlijkheid voor mij de Denon AVR-2105 (Yahama rx-v750 en Marantz SR-5500 als alternatieven).

Speakers ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben aan het denken over 4x M31, 1x M3C1 (center), 1x M3AS (sub). Ik weet dat het geen vloerstaanders zijn etc. maar ik maak een afweging tussen formaat (ik moet ze ook ergens kwijt kunnen), prijs en prestatie.

Maar nog niks is definitief. Voorlopig blijf ik nog even wat info verzamelen, en rond kijken. Voor ik daadwerkelijk ga kopen zal ik zeker eerst luisteren.

Afhankelijk van de financiën tzt schaf ik er toch tegelijkertijd de Denon DVD-1910 dvd speler bij aan. Maar ook dat is nog te bezien.

Blijf vooral suggesties en advies geven.

R Klemkerk
21-11-2004, 19:59
Ik ben zelf naar de avr1905 en dvd1910 aan het kijken.


de 80watt per uitgang van de 1905 is voor mij meer dan genoeg. De functie van pre-outs vind ik bij de 1905 een groot voordeel ten opzichte van zijn kleinere broertje, de 1705. Dit is eigenlijk de reden waarom ik hiervoor ga.


Qua dvd speler ben ik nog een beetje aan het dubben. Ik heb vanalles ingedachte, maar kom er niet echt uit! ik ga binnenkort maar eens wat modellen bekijken en bekijken ;)

voor mij is gaat het tussen de Marantz 6400, Denon 1910. Beiden moeten wel regiovrij gemaakt worden :)

Mr_Parker
21-11-2004, 20:16
De microfoon ter afstelling van de reciever vind ik wel een fijne extra van de 2105 tov de 1905 vandaar mijn keuze voor de 2105.

Qua dvd speler zijn er een aantal zaken die de keuze bepalen.
De belangrijkste vind ik toch de combinatie met reciever, ik vind het fijner om bij dergelijke speler het merk gelijk te houden aan de reciever.
Daarnaast bied de 1910 alle opties die ik wens, ik heb geen SA-CD's en verwacht ze ook niet aan te schaffen.
Het feit dat ik minder muziek luister dan dat ik films kijk weegt ook mee in de keuze van de speakers.

A3aan
22-11-2004, 08:40
[quote]maar hoe zit het met dipool speakers. Deze zijn bedoeld als surround speakers en niet zo zeer als fronts?Nee deze zijn absoluut ongeschikt als fronts.
Er word gemeld dat het het beste is om alle speakers (excl. center en sub) van het zelfde type te hebben. <KNIP> daar dipools beter zouden zijn voor surround, <KNIP>
Good. besteed veel aandacht aan de keuze van boxen/speakers. Enorm belangrijk.
Ik vind hoe beter de speaker hoe beter het geluid (of het nu een front of een rear is). punt.
Voor de surroundbeleving is gelijke speakers voor en achter een groot pré (heb ik zelf niet, maar dat is met name een financiële kwestie).
Ik vind ook: liever goede fronts en (eerst nog maar) geen rears dan matige van beide (smaak hoor, smaak).
De dipool-opstelling van speakers is, denk ik, alleen een pré in de klassieke Dolby Surround omgeving. Namelijk twee fronts en 1 surround achter je. Een 'gewone' box heeft namelijk een beetje het 'nadeel' dat je kunt horen waar het geluid vandaan komt. Als je niet recht voor de box zit, en we kunnen nooit met z'n allen recht voor de enkele rear zitten, hoor je duidelijker dan bij een bi/dipool dat het geluid niet alleen van achteren maar ook van links/rechts komt.
Maar als we naar 5.1 gaan is het verhaal heel anders. Dan hebben we net als voor ook achter een compleet stereobeeld en kun je voor je linkersurround en voor je rechtersurround beter gewoon goede boxen kiezen.
Kiezen voor goede fronts en vervolgens voor dezelde als rears (in de 5.1-betekenis) heeft de volgende voordelen:
1) je geluid is beter
2) je weet absoluut zeker dat de boxen gelijk preseteren dus de surround-beleving is beter
Maar er zijn ook nadelen. De belangrijkste is (denk ik) de prijs (en dan zou ik zelf liever goede fronts kopen dan een klasse lager voor fronts & rears (anderen kiezen anders en hebben ook gelijk :wink: )) een andere is de benodigde ruimte/opstelling. je hebt immers niet altijd volop ruimte achter de zitplaatsen voor bijvoorbeeld vloerstaanders.

eh... om het nog iets lastiger te maken... voor 6.1 of 7.1 (ES/EX) komt er opnieuw een rear recht achter je... of je daarbij baat hebt bij een dipool weet ik nog niet. Ik zou denken van niet maar heb het nog niet echt getest.

Mr_Parker
22-11-2004, 10:24
eh... om het nog iets lastiger te maken... voor 6.1 of 7.1 (ES/EX) komt er opnieuw een rear recht achter je... of je daarbij baat hebt bij een dipool weet ik nog niet. Ik zou denken van niet maar heb het nog niet echt getest.

Iemand anders misschien wel?

Ervaringen?

Verder heb je gelijk met beter goede fronts dan alles een klasse lager. Maar ik heb inderdaad ook niet helemaal de beschikking om achter vloerstaanders te plaatsen, en zal dat ook niet gauw krijgen. Vandaar de keuze om alles een klasse lager te nemen. Overigens doe ik het op dit moment met een linker en een rechter speaker die in mijn tv zitten :lol:
Een zeer grote sprong vooruit ga ik dus zeker. Ook al ga ik daadwerkelijk voor de M31 van mission.

Edgar Smit
22-11-2004, 15:09
Geen echte ervaring met 6/7.1 maar met een rear achter je zou juist een dipool dat geluid beter spreiden dan een conventionele speaker lijkt mij.
Een conventionele speaker spreid voornamelijk recht vooruit met lichte zij spreiding. Als die recht achter je staat, hoor je dat dus meteen. Dit in tegenstelling tot een dipool, die het voornamelijk naar links en rechts verspreid waardoor het spreidingsveld (lijkt mij) wat beter wordt.
Maar, dat is puur gebaseerd op mijn gevoel, en ik ben ook zeer benieuwd of iemand daar praktijkervaring mee heeft.

Voor de rest ben ik het met A3aan eens, en ook ik heb kleine rears en grotere fronts, maar dat is meer een ruimte probleem.

Johan van den D.
22-11-2004, 17:13
Geen echte ervaring met 6/7.1 maar met een rear achter je zou juist een dipool dat geluid beter spreiden dan een conventionele speaker lijkt mij.
Een conventionele speaker spreid voornamelijk recht vooruit met lichte zij spreiding. Als die recht achter je staat, hoor je dat dus meteen. Dit in tegenstelling tot een dipool, die het voornamelijk naar links en rechts verspreid waardoor het spreidingsveld (lijkt mij) wat beter wordt.In principe heb je gelijk maar het kan dus ook juist als een nadeel ervaren worden.
Vele vinden de spreiding via een bi/dipool onnatuurlijk over komen en hier ligt o.a één van de problemen.

A3aan
23-11-2004, 07:49
Een conventionele speaker spreid voornamelijk recht vooruit met lichte zij spreiding. Als die recht achter je staat, hoor je dat dus meteen. Dit in tegenstelling tot een dipool, die het voornamelijk naar links en rechts verspreid waardoor het spreidingsveld (lijkt mij) wat beter wordt.
De spreiding van dipolen is inderdaad beter, wat vooral van belang is als je er één recht achter je hebt staan. en dan ook weer vooral als je niet alleen zit. Zit je namelijk iets naast het midden dan hoor je 't dus een beetje van opzij.
Één mogelijke oplossing biedt mijn versterker, namelijk door [b]twee[/r] rears te bieden voor het ES/EX-kanaal.
Verder is er een heleboel te doen met de opstelling van je speakers. Daarover wil ik binnenkort een thread starten, maar dan heb ik wat webspace nodig om de bijpassende plaatjes neer te zetten.

... ook ik heb kleine rears en grotere fronts, maar dat is meer een ruimte probleem.
ik heb dus geen kleine rears. Die zijn groot genoeg, alleen niet 'gematched' met mijn fronts. Ander merk etc. Vooral om financiële redenen.

Edgar Smit
23-11-2004, 10:05
De spreiding van dipolen is inderdaad beter, wat vooral van belang is als je er één recht achter je hebt staan. en dan ook weer vooral als je niet alleen zit. Zit je namelijk iets naast het midden dan hoor je 't dus een beetje van opzij.
Één mogelijke oplossing biedt mijn versterker, namelijk door [b]twee[/r] rears te bieden voor het ES/EX-kanaal.
Meeste receivers hebben toch ook Matrix 6.1, dat levert op zich toch ook al een mooie spreiding, vind ik. Maar wat voor effect zou Matrix 6.1 hebben op Dipool's?

Verder is er een heleboel te doen met de opstelling van je speakers. Daarover wil ik binnenkort een thread starten, maar dan heb ik wat webspace nodig om de bijpassende plaatjes neer te zetten.
idd want als je voor elk model woonkamer de juiste opstelling wil publiceren, dan wordt het een eindeloos verhaal, want iedereen richt zijn kamer anders in, met alle akoestische gevolgen vandien. Zelfs alleen richtlijnen wordt denk ik al een vrij ingewikkeld verhaal, omdat er zoveel maars aanzitten. :shock:

ik heb dus geen kleine rears. Die zijn groot genoeg, alleen niet 'gematched' met mijn fronts. Ander merk etc. Vooral om financiële redenen.
Ik gebruik mijn bijgeleverde sattelietjes als rear en moet zeggen dat zij in mijn woonkamer redelijk voldoen, maar dat komt dus idd door een kleine woonkamer [spoiler:70c769b8cf]en een moeilijke vrouw[/spoiler:70c769b8cf] :wink: . Ben wel aan het kijken voor JBL of Mission boekenplank modellen, maar zoordat ze er komen zal nog wel even duren. Eerst een nieuwe TV (als die oude tenminste stuk gaat :twisted: )

A3aan
24-11-2004, 10:46
Verder is er een heleboel te doen met de opstelling van je speakers. Daarover wil ik binnenkort een thread starten, ...
Link naar thread Experimenteren met de opstelling van de boxen (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=29568)

Mr_Parker
18-12-2004, 23:35
Even een updatetje....

Ik ben vandaag nog eens gezellig gaan rond kijken en heb even wat verder geinformeerd.

De opgegeven samenstelling van de Denon 2105 met mission speakers (4x M31, 1x M3CS, 1x MS8) zou op € 2023,- uitkomen. Dat is inclusief bekabeling. In tegenstelling tot hun folder geldt er geen korting op bekabeling, maar doen ze die er tegenwoordig vanaf een bepaald bedrag gewoon bij. En niet van Profigold maar van QED.

Het lijkt mij een goede prijs kwaliteit, al zal ik wel nog gaan luisteren voor ik daadwerkelijk ga aanschaffen, maar de datum van aanschaf is nog van enkele zaken afhankelijk, vooral van een eventuele verhuizing.

Zijn er nog adviezen?

Edgar Smit
20-12-2004, 09:22
QED zijn kabels met zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, absoluut niets mis mee.

Ik denk dat je een hele mooie en ook goede set in huis haalt met deze aankoop. Adviesm, misschien kun je nog kijken of er een goede scart, digi coax(of glasvezel) bij kan van QED, evt voor een kleine meerprijs? Of zit dat ook al in dat pakket, dan heb je volgens mij een hele mooie deal.

Rob Eric Blank
20-12-2004, 09:43
De opgegeven samenstelling van de Denon 2105 met mission speakers (4x M31, 1x M3CS, 1x MS8) zou op € 2023,- uitkomen.
Erg leuke set, maar volgens mij is je budget verdubbeld als ik dat vergelijk met de eerste post. :wink:
Lastig met die leuke spullen in de winkel!

A3aan
20-12-2004, 09:51
QED zijn kabels met zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, absoluut niets mis mee.
FFFff zeuren: de prijs-kwaliteits-verhouding is bij gratis spul natuurlijk altijd uitstekend (niet te berekenen feitelijk) :lol: :wink:

Edgar Smit
20-12-2004, 10:41
QED zijn kabels met zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, absoluut niets mis mee.
FFFff zeuren: de prijs-kwaliteits-verhouding is bij gratis spul natuurlijk altijd uitstekend (niet te berekenen feitelijk) :lol: :wink:
:evil: :evil: :evil: :evil:

R Klemkerk
20-12-2004, 10:52
QED zijn kabels met zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, absoluut niets mis mee.
FFFff zeuren: de prijs-kwaliteits-verhouding is bij gratis spul natuurlijk altijd uitstekend (niet te berekenen feitelijk) :lol: :wink:
:evil: :evil: :evil: :evil:

niet te berekenen maar ook niet aan te horen! als je goedkope kabels wilt houden, raad ik een mooie set van de aldi aan.

Denon/Marantz o.i.d met goedkope flutkabeltjes is wegegooid geld.

Edgar Smit
20-12-2004, 11:20
QED zijn kabels met zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, absoluut niets mis mee.
FFFff zeuren: de prijs-kwaliteits-verhouding is bij gratis spul natuurlijk altijd uitstekend (niet te berekenen feitelijk) :lol: :wink:
:evil: :evil: :evil: :evil:

niet te berekenen maar ook niet aan te horen! als je goedkope kabels wilt houden, raad ik een mooie set van de aldi aan.

Denon/Marantz o.i.d met goedkope flutkabeltjes is wegegooid geld.
Volgens mij heb je niet goed gelezen:

-QED kabels worden er gratis bijgeleverd. 8)
- Ik zeg dat dat een goede prijs-kwaliteit kabel is. :)
- A3aan zegt dan weer dat iets wat gratis is altijd een goede prijskwaliteitsverhouding heeft, omdat er geen prijs aanzit (gratis) en toch altijd een vorm van kwaliteit (al is die nog zo slecht) heeft. :wink:
Lijkt me duidelijk :wink:

R Klemkerk
20-12-2004, 14:19
QED zijn kabels met zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, absoluut niets mis mee.
FFFff zeuren: de prijs-kwaliteits-verhouding is bij gratis spul natuurlijk altijd uitstekend (niet te berekenen feitelijk) :lol: :wink:
:evil: :evil: :evil: :evil:

niet te berekenen maar ook niet aan te horen! als je goedkope kabels wilt houden, raad ik een mooie set van de aldi aan.

Denon/Marantz o.i.d met goedkope flutkabeltjes is wegegooid geld.
Volgens mij heb je niet goed gelezen:

-QED kabels worden er gratis bijgeleverd. 8)
- Ik zeg dat dat een goede prijs-kwaliteit kabel is. :)
- A3aan zegt dan weer dat iets wat gratis is altijd een goede prijskwaliteitsverhouding heeft, omdat er geen prijs aanzit (gratis) en toch altijd een vorm van kwaliteit (al is die nog zo slecht) heeft. :wink:
Lijkt me duidelijk :wink:

Tuurlijk heb ik wel goed gelezen, ik ben alleen de smilies in mijn verhaal vergeten :oops: :lol:

[spoiler:6f256252ac](wat ben ik ook soms een sukkel)[/spoiler:6f256252ac]

Johan van den D.
20-12-2004, 14:51
iets wat gratis is altijd een goede prijskwaliteitsverhouding heeft, omdat er geen prijs aanzit (gratis) en toch altijd een vorm van kwaliteit (al is die nog zo slecht) heeft. :wink:
Lijkt me duidelijk :wink:Zo duidelijk en vanzelfsprekend is het niet
Een slechte kabel blijft slecht ook al is die gratis.
Ondanks dat het niets kost zal de prijs kwaliteit verhouding toch slecht zijn want er is geen sprake van kwaliteit bij een triest kabeltje.
Een kabel van €100 kan dus een betere prijs/kwaliteit hebben dan een gratis maar slechte kabel.

Het is dus maar net hoe je het bekijkt. :roll:

Mr_Parker
20-12-2004, 14:54
Aan Roberto (en eenieder die het wil weten):
Mijn budget is inderdaad wat veranderd.
Dit komt door een aantal oorzaken. Oa. ging ik in eerste instantie uit van satalietjes, maar naar veler advies, en eerste luister ervaring, ben ik geswitched naar boekenplank speakers. (later komen er misschien vloerstaanders als front maar daar is nu letterlijk de ruimte niet naar).


Aaan iedereen die het weten wil:
Ik heb nog geen "onderhandeling" gehad met de verkoper. Ik vroeg hem om een offerte van de set zoals opgegeven en hij telde alles letterlijk uit de prijslijst bijelkaar, en de onderdelen die er niet bij stonden heeft hij in hun kassa opgezocht (alles is advies prijs). Het enige wat anders is dan uit de folder is de kabel. De folder van ze zegt profigold maar dat hebben ze in het algemeen veranderd in QED kabel. Hoewel ze nergens als dealer staan verkopen ze toch (officieel) QED en Van de Hull kabels.

De termijn waarop ik tot aanschaf over ga is nog altijd niet definitief maar zal tussen eind februari en begin mei liggen, hoop ik. (Dit is vooral afhankelijk van mijn evt. verhuizing die ik dan hoop rond te hebben.

Edgar Smit
21-12-2004, 08:44
iets wat gratis is altijd een goede prijskwaliteitsverhouding heeft, omdat er geen prijs aanzit (gratis) en toch altijd een vorm van kwaliteit (al is die nog zo slecht) heeft. :wink:
Lijkt me duidelijk :wink:Zo duidelijk en vanzelfsprekend is het niet
Een slechte kabel blijft slecht ook al is die gratis.
Ondanks dat het niets kost zal de prijs kwaliteit verhouding toch slecht zijn want er is geen sprake van kwaliteit bij een triest kabeltje.
Een kabel van €100 kan dus een betere prijs/kwaliteit hebben dan een gratis maar slechte kabel.

Het is dus maar net hoe je het bekijkt. :roll:
IDD, Echter, het is maar net hoe je het fenomeen kwaliteit benaderd.
Een superslecht kabeltje wat gratis geleverd wordt, heeft toch altijd een goede prijs-kwaliteit verhouding, omdat de prijs 0 euri is. Dat die kwaliteit van de kabel op zich dan slecht is, zal ik niet betwisten, het gaat namelijk niet om de kwaliteit van de kabel, maar om de verhouding van prijs-kwaliteit. Uiteraard kan die ook altijd beter te krijgen zijn. IMHO hebben we dus allebei gelijk :wink:

Johan van den D.
21-12-2004, 11:41
maar om de verhouding van prijs-kwaliteit. Ook al is de prijs €0,- dan heb je bij een slechte kabel nog steeds geen goede prijs/kwaliteit verhouding.
Tenzij je het anders benaderd, de prijs is 0 maar de kwaliteit is eveneens van het 0 nivo :roll:

IMHO hebben we dus allebei gelijk :wink:Maar dat zei ik al. :wink:

A3aan
21-12-2004, 12:26
maar om de verhouding van prijs-kwaliteit. Ook al is de prijs €0,- dan heb je bij een slechte kabel nog steeds geen goede prijs/kwaliteit verhouding.
Tenzij je het anders benaderd, de prijs is 0 maar de kwaliteit is eveneens van het 0 nivo :roll:

IMHO hebben we dus allebei gelijk :wink:Maar dat zei ik al. :wink:
jullie hebben beiden gelijk.

Ik was slechts aan het muggenziften (zeg ik het nog netjes). een kabeltje waar signaal doorgaat heeft kwaliteit. Minimale kwaliteit is nog altijd íéts meer dan nul.
Voor de kwaliteits-prijsverhouding: (iets-meer-dan-nul) : (nul) de wiskunde vertelt hier dat je op oneindig uitkomt...
Was vooral bedoeld als grapje. De ontstane discussie was leuk om te volgen. Aan de andere kant ... waar hebben we het over?

Edgar Smit
21-12-2004, 15:24
toch leuk dat we met z'n allen nu gelijk hebben :wink:

Johan van den D.
21-12-2004, 17:12
toch leuk dat we met z'n allen nu gelijk hebben :wink:Dat maak je inderdaad zelden mee dacht ik zo.
Verschillende benaderingen en iedereen heeft gelijk. :roll:

A3aan
22-12-2004, 08:13
toch leuk dat we met z'n allen nu gelijk hebben :wink:Dat maak je inderdaad zelden mee dacht ik zo.
Verschillende benaderingen en iedereen heeft gelijk. :roll:Ik vind dat dat juist heel vaak voorkomt.
Maar, zoals het onderschrift van Edgar (pr8ig!) al zegt:
Wie gelijk heeft hoeft het niet te krijgen
Wie gelijk krijgt hoeft het niet te hebben

Ik denk dat 'objectief' eigenlijk niet bestaat.

Frank Gozeling
22-12-2004, 08:55
Zonder me inhoudelijk in de discussie te mengen.
Je kan iemand iets geven als je het hebt. M.a.w. je kan iemand pas 'gelijk' geven, als jezelf 'gelijk' hebt. :lol:

Johan van den D.
22-12-2004, 09:18
Zonder me inhoudelijk in de discussie te mengen.
Je kan iemand iets geven als je het hebt. M.a.w. je kan iemand pas 'gelijk' geven, als jezelf 'gelijk' hebt. :lol:Haha, maak het nog lastiger, voor je het weet houd deze discussie helemaal niet meer op omdat niemand meer weet waar het nu eigenlijk om ging en elkaar geen gelijk wilt geven of nog erger, iedereen gaat elkaar gelijk zitten geven. :roll:

Mr_Parker
22-12-2004, 09:26
[... voor je het weet houd deze discussie helemaal niet meer op omdat niemand meer weet waar het nu eigenlijk om ging ...

Daar begint het inderdaad op te lijken....

dan nog maar even een vraagje, als ik toch bezg ben.

De set zoals ik hem in gedachte heb is de Denon AVR 2105 reciever met 4x M31 speakers, 1x M3C1 en 1x MS8 alle van mission.

Over die laatste heb ik nog een vraagje.

Is het verstandiger om voor de MS3 sub te gaan, is wel 100 euro duurder?
449 vs 549.

Edgar Smit
22-12-2004, 14:43
Je zult zelf het verschil tussen de beide sub's moeten gaan luisteren en beoordelen of het prijsverschil ook het kwaliteitsverschil waard is voor je. Dat kun je alleen zelf bepalen. Duurder is niet per definitie beter.
Dus wat verstandiger is? Gaan luisteren naar jouw combinatie, met beide subs er bij, zodat je zelf de keuze kan maken.

Mr_Parker
03-01-2005, 07:17
Voorals nog is de eerste keus gevallen op: Denon AVR 2105 reciver en een mission speakerset bestaande uit 4x m31 boekenplank speakers, de m3c1 center en de m3 as of de ms8 subwoofer. Dit is mijn eerste keus, maar moet nog gaan luisteren. Ik zal dan zeker ook een andere recievr en andere speakers luisteren in verschillende combi's, maar verwacht toch op de eerste keus uit te komen.
Mogelijk wordt de set nog met de Denon 1910 aangevuld.

Ik ken mezelf erg goed en weet dus dat ik het best meteen zoveel mogelijk in een keer goed kan doen dan achteraf de puntjes op de i te zetten vandaar graag advies over de " op de i.

1. Als speaker kabel wordt er door de winkel al QED kabel geleverd maar welke kabel kan ik het best tussen dvd speler en reciever gebruiken?
Optisch of coaxiaal, wat zijn de voor en wat de tegens van elk van de kabels?

2. Dien ik het beeld van de dvd speler net als nu alleen op de tv aan te sluiten met een scart of ook op de reciver en zo ja hoe. Is het het best om de scart kabel ook te vervangen door een van QED?

3. Mijn tv staat op een kastje van de dvd.nl hofleverancier uit zweden :lol: en aan weerszijden heb ik nog genoeg ruimte om de speakers te plaatsen. Is dit verstandig of kan ik beter voor standaards kiezen en ze nog wat verder van de tv af zetten, of misschien toch beter elk op een plank tegen de muur?

4. Is het het best om de center op de tv te zetten f kan ik beter een plank tegen de muur slaan boven de tv en aar de center op plaatsen?

5. De achter speakers elk apart op een plank tegen de muur of ook beter op een standaard?

6. Ik zie hier vaker op het forum dat mensen spreken over "plakkerjes / voetjes" onder de speakers. Zijn die raadzaam en zoja wanneer wel en wanneer niet (wel of niet bij standaards / plankjes).

7. ik neem aan dat de speaker kabel die de winkel "gratis" levert de standaard van QED zal zijn, is die reeds voldoende of is het verstandig om voor een stapje hoger te gaan. Ook zal de kabel zonder "airlocks" zijn, zijn die verstandig of niet merkbaar bij mijn set.

8. Misschien wel het minste detail, maar zeker niet onbelangrijk, de stekkerdoos. Daar ik als pas na een verhuizing, naar een huurwoning, zal aanschaffen kan ik nog niet melden of het betreffende stopcontact geaard zal zijn. Maar is een stekkerdoos een stekkerdoos of zijn er daar ook dingen om in de gaten te houden, zowel bij wel geaarde stopcontacten als bij niet geaarde stopcontacten.

9. Nog andere zaken die ik msschien vergeet en die het geheel afronden / verzorgen.

Ik weet dat het veel vragen zijn maar toch hoop ik dat jullie mij nog verder behulpzaam willen zijn.

Johan van den D.
03-01-2005, 08:42
1. Als speaker kabel wordt er door de winkel al QED kabel geleverd maar welke kabel kan ik het best tussen dvd speler en reciever gebruiken?
Optisch of coaxiaal, wat zijn de voor en wat de tegens van elk van de kabels?Optisch of digi-coax zal in de praktijk niet veel verschil maken.
Echter kan je er vanuit gaan dat de coax veelal net iets fijner zal klinken maar de verschillen zijn dus minimaal ten opzichte van de optische.
Voor deze kabel zal ik ook QED of vdHul adviseren.

2. Dien ik het beeld van de dvd speler net als nu alleen op de tv aan te sluiten met een scart of ook op de reciver en zo ja hoe. Is het het best om de scart kabel ook te vervangen door een van QED?Gewoon rechtstreeks van de speler naar de tv door middel van een scart.
Neem voor deze inderdaad een QED, de beste op dit gebied.

3. Mijn tv staat op een kastje van de dvd.nl hofleverancier uit zweden :lol: en aan weerszijden heb ik nog genoeg ruimte om de speakers te plaatsen. Is dit verstandig of kan ik beter voor standaards kiezen en ze nog wat verder van de tv af zetten, of misschien toch beter elk op een plank tegen de muur?Plaats ze op standaards.
Dicht bij de tv dan staan de speakers ook te dicht bij elkaar.
Voor een mooi ruimtelijk geluidsbeeld moeten ze indien mogelijk zo,n 2 a 2½ mtr van elkaar af staan.
Liefst ook niet op plankjes omdat ze dan vrijwel zeker te dicht tegen de muur aan staan.
Een speakers moet ruimte rondom zich heen hebben.

4. Is het het best om de center op de tv te zetten f kan ik beter een plank tegen de muur slaan boven de tv en aar de center op plaatsen?Kwa positie zal op de tv het beste zijn maar meestal staat dit niet zo steving.
Een plank is hier dus wel aan te bevelen maar zorg ook hier dat het allemaal niet te dicht bij de muur staat.
Probeer dus indien mogelijk zo,n 20 a 30 cm achter de centerspeakers ruimte te houden.

5. De achter speakers elk apart op een plank tegen de muur of ook beter op een standaard?Voorkeur is standaards.

6. Ik zie hier vaker op het forum dat mensen spreken over "plakkerjes / voetjes" onder de speakers. Zijn die raadzaam en zoja wanneer wel en wanneer niet (wel of niet bij standaards / plankjes).Mij even onbekent wat je bedoel met plakkertjes/voetjes.
Spikes wel en dat kan je inderdaad doen.

7. ik neem aan dat de speaker kabel die de winkel "gratis" levert de standaard van QED zal zijn, is die reeds voldoende of is het verstandig om voor een stapje hoger te gaan. Ook zal de kabel zonder "airlocks" zijn, zijn die verstandig of niet merkbaar bij mijn set.Ook de standaard kabel van QED is goed en voldoende.
Uiteraard is het beter als je een hogere type neemt (is afhankelijk van welke erbij geleverd wordt).
Maar ook de instap kabel is dus van prima kwaliteit.
De Airlocks kan je doen maar is niet noodzakelijk en kan altijd later nog indien je er behoefde aan heb.

8. Misschien wel het minste detail, maar zeker niet onbelangrijk, de stekkerdoos. Daar ik als pas na een verhuizing, naar een huurwoning, zal aanschaffen kan ik nog niet melden of het betreffende stopcontact geaard zal zijn. Maar is een stekkerdoos een stekkerdoos of zijn er daar ook dingen om in de gaten te houden, zowel bij wel geaarde stopcontacten als bij niet geaarde stopcontacten.Dit kan je altijd later upgraden maar de ene stekkerdoos is niet de andere stekkerdoos.
Er zit dus de nodige verschil in.
Houd er wel rekening mee dat goede "hifi" stekkerdozen duur zijn.

Mr_Parker
03-01-2005, 09:01
6. Ik zie hier vaker op het forum dat mensen spreken over "plakkerjes / voetjes" onder de speakers. Zijn die raadzaam en zoja wanneer wel en wanneer niet (wel of niet bij standaards / plankjes).Mij even onbekent wat je bedoel met plakkertjes/voetjes.
Spikes wel en dat kan je inderdaad doen.

7. ik neem aan dat de speaker kabel die de winkel "gratis" levert de standaard van QED zal zijn, is die reeds voldoende of is het verstandig om voor een stapje hoger te gaan. Ook zal de kabel zonder "airlocks" zijn, zijn die verstandig of niet merkbaar bij mijn set.Ook de standaard kabel van QED is goed en voldoende.
Uiteraard is het beter als je een hogere type neemt (is afhankelijk van welke erbij geleverd wordt).
Maar ook de instap kabel is dus van prima kwaliteit.
De Airlocks kan je doen maar is niet noodzakelijk en kan altijd later nog indien je er behoefde aan heb.

8. Misschien wel het minste detail, maar zeker niet onbelangrijk, de stekkerdoos. Daar ik als pas na een verhuizing, naar een huurwoning, zal aanschaffen kan ik nog niet melden of het betreffende stopcontact geaard zal zijn. Maar is een stekkerdoos een stekkerdoos of zijn er daar ook dingen om in de gaten te houden, zowel bij wel geaarde stopcontacten als bij niet geaarde stopcontacten.Dit kan je altijd later upgraden maar de ene stekkerdoos is niet de andere stekkerdoos.
Er zit dus de nodige verschil in.
Houd er wel rekening mee dat goede "hifi" stekkerdozen duur zijn.
Dank voor het snelle en duidelijke antwoord maar...

Ik bedoelde met "plakkertjes / voetjes" de spikes.
1. Wat zijn dat precies, iemand misschien een fototje?
2. Leveren die dingen echt verbetering?
3a. Horen ze altijd (dus zowel bij speakers op een standaard als op een plank) gebruikt te worden.
3b. Komen ze onder de speaker of onader de standaard (zoals blijkt heb ik met die dingen echt geen ervaring)?
4. Wat is de prijs van die spikes?

5. Die "airlocks" zijn die makkelijk zelf te monteren of heb je daar een tang voor nodig, wat zijn ongeveer de kosten daarvan?

6. Wat is er zoal anders aan een hifi stekkerdoos dan aan een normale stekkerdoos. Is het alleen het feit dat er een piek filter bij zit?
Die dingen van Hirschmann zijn zo duur toch niet?

7. Zijn er voordelen aan standaards buiten het feit dat je ze netjes ergens, los van de omgeving kunt neerzetten. Dingen waar ik rekening mee moet houden, buiten het uiterlijk dus. Misschien iemand advies over het een of andere type? (Kosten +/-)

wederom bedankt al vast...

Johan van den D.
03-01-2005, 09:44
6. Ik zie hier vaker op het forum dat mensen spreken over "plakkerjes / voetjes" onder de speakers. Zijn die raadzaam en zoja wanneer wel en wanneer niet (wel of niet bij standaards / plankjes).Mij even onbekent wat je bedoel met plakkertjes/voetjes.
Spikes wel en dat kan je inderdaad doen.

7. ik neem aan dat de speaker kabel die de winkel "gratis" levert de standaard van QED zal zijn, is die reeds voldoende of is het verstandig om voor een stapje hoger te gaan. Ook zal de kabel zonder "airlocks" zijn, zijn die verstandig of niet merkbaar bij mijn set.Ook de standaard kabel van QED is goed en voldoende.
Uiteraard is het beter als je een hogere type neemt (is afhankelijk van welke erbij geleverd wordt).
Maar ook de instap kabel is dus van prima kwaliteit.
De Airlocks kan je doen maar is niet noodzakelijk en kan altijd later nog indien je er behoefde aan heb.

8. Misschien wel het minste detail, maar zeker niet onbelangrijk, de stekkerdoos. Daar ik als pas na een verhuizing, naar een huurwoning, zal aanschaffen kan ik nog niet melden of het betreffende stopcontact geaard zal zijn. Maar is een stekkerdoos een stekkerdoos of zijn er daar ook dingen om in de gaten te houden, zowel bij wel geaarde stopcontacten als bij niet geaarde stopcontacten.Dit kan je altijd later upgraden maar de ene stekkerdoos is niet de andere stekkerdoos.
Er zit dus de nodige verschil in.
Houd er wel rekening mee dat goede "hifi" stekkerdozen duur zijn.
Dank voor het snelle en duidelijke antwoord maar...

Ik bedoelde met "plakkertjes / voetjes" de spikes.
1. Wat zijn dat precies, iemand misschien een fototje?
2. Leveren die dingen echt verbetering?
3a. Horen ze altijd (dus zowel bij speakers op een standaard als op een plank) gebruikt te worden.
3b. Komen ze onder de speaker of onader de standaard (zoals blijkt heb ik met die dingen echt geen ervaring)?
4. Wat is de prijs van die spikes?

5. Die "airlocks" zijn die makkelijk zelf te monteren of heb je daar een tang voor nodig, wat zijn ongeveer de kosten daarvan?

6. Wat is er zoal anders aan een hifi stekkerdoos dan aan een normale stekkerdoos. Is het alleen het feit dat er een piek filter bij zit?
Die dingen van Hirschmann zijn zo duur toch niet?

7. Zijn er voordelen aan standaards buiten het feit dat je ze netjes ergens, los van de omgeving kunt neerzetten. Dingen waar ik rekening mee moet houden, buiten het uiterlijk dus. Misschien iemand advies over het een of andere type? (Kosten +/-)

wederom bedankt al vast...

Johan van den D.
03-01-2005, 09:46
:shock: :shock: Waar is mijn getypte tekst gebleven in de voorgaande post ? :shock: :shock:

Mr_Parker
03-01-2005, 09:47
:shock: :shock: Waar is mijn getype tekst gebleven in de voorgaande post ? :shock: :shock:

Ik zou het niet weten, maar wacht met spanning af... :lol:

Johan van den D.
03-01-2005, 11:11
1. Wat zijn dat precies, iemand misschien een fototje? http://www.hifi-regler.de/pictures/prodpics/big/b768934.jpg

2. Leveren die dingen echt verbetering? Ja met name in het laagweergave zal men het merken.
Het wordt strakker.

3a. Horen ze altijd (dus zowel bij speakers op een standaard als op een plank) gebruikt te worden.Ja ze kunnen ten alle tijden gebruikt worden ongeachte waarop de speakers staan.
Op een harde ondergrond heeft het overigens het meeste effect.

3b. Komen ze onder de speaker of onader de standaardIn principe onder beide tegelijk maar minstens onder de speaker zelf.

4. Wat is de prijs van die spikes?Deze heb je al vanaf een paar €€€.


5. Die "airlocks" zijn die makkelijk zelf te monteren of heb je daar een tang voor nodig, wat zijn ongeveer de kosten daarvan?Deze kun je er niet zelf opzetten maar moet je bij een dealer laten doen.
Ze kosten nara mijn weten iets van €6,- per stuk.


6. Wat is er zoal anders aan een hifi stekkerdoos dan aan een normale stekkerdoos. Is het alleen het feit dat er een piek filter bij zit?
Die dingen van Hirschmann zijn zo duur toch niet?De Hirschmann dingen moet je niet hebben in deze.
Bij normale dozen zijn de contacten doorgelust van de ene naar het andere contact.
Bij de "hifi" dozen heeft ieder contact zijn eigen directe bekabeling.
Kijk o.a eens bij Monster Cable maar er zijn er natuurlijk meerdere.
http://www.monstercable.com/europe/power/


7. Zijn er voordelen aan standaards buiten het feit dat je ze netjes ergens, los van de omgeving kunt neerzetten. Dingen waar ik rekening mee moet houden, buiten het uiterlijk dus. Misschien iemand advies over het een of andere type? Voordelen zijn dat het veel beter staat in een interieur en je heb meer plaatsingsvrijheid.
Het beste zijn exemplaren die je kunt vullen met vogelzand.
Hoe zwaarder de stand is het beter.

A3aan
03-01-2005, 11:44
6. Ik zie hier vaker op het forum dat mensen spreken over "plakkerjes / voetjes" onder de speakers. Zijn die raadzaam en zoja wanneer wel en wanneer niet (wel of niet bij standaards / plankjes).
Ik bedoelde met "plakkertjes / voetjes" de spikes.
1. Wat zijn dat precies, iemand misschien een fototje?
2. Leveren die dingen echt verbetering?
3a. Horen ze altijd (dus zowel bij speakers op een standaard als op een plank) gebruikt te worden.
3b. Komen ze onder de speaker of onader de standaard (zoals blijkt heb ik met die dingen echt geen ervaring)?
4. Wat is de prijs van die spikes?
Spikes zijn ervoor om de resonantie (trilling) van de speaker NIET door te geven aan dat waar de speaker op staat (kast, vloer, standaard).
Belangrijke voordelen zijn:
* de klank wordt beter omdat de ongewenste resonantie van kast of vloer wordt uitgeschakeld
* de overlast wordt kleiner, omdat de trilling van (boeken)kast of vloer normaal gesproken nogal doorklinkt, zeker bij lage tonen die toch al doorklinken.

De spikes zijn overigens maar één van de oplossingen voor dit probleem. Ook andere zachte ondersteuning van je boxen kan helpen. Bijvoorbeeld een lapje vloerbedekking (niet Leenbakker-kwaliteit) of viltjes (vaak te koop als z.g. 'meubelglijders').
Ook wil het helpen dat waar de box op staat (b.v. die plank van de (boeken)kast of een houten vloer) te fixeren (tegen trillen vastzetten). Dat kan je bijvoorbeeld doen door een dikke tegel op de vloer te leggen.

Sommigen zweren bij geavanceerder toestanden, zoals box op vloerbedekking op standaard op spikes op betontegel op vloerbedekking op vloer. Een dergelijke oplossing kan m.i. zinvol zijn als je oude houten vloeren hebt.

Johan van den D.
03-01-2005, 11:54
Spikes zijn ervoor om de resonantie (trilling) van de speaker NIET door te geven aan dat waar de speaker op staat (kast, vloer, standaard).
Juist wel afgeven maar op een zo klein mogelijk oppervlak vandaar het puntje.
Je koppeld de speaker immers met de ondergrond.
Wil je de trillingen juist niet doorgeven dan ga je ontkoppelen door middel van de tegel eronder op rubbers.
Maar de speakers staat dan alsnog gekoppeld door middel van spikes op de tegel.

Mr_Parker
03-01-2005, 15:30
6. Wat is er zoal anders aan een hifi stekkerdoos dan aan een normale stekkerdoos. Is het alleen het feit dat er een piek filter bij zit?
Die dingen van Hirschmann zijn zo duur toch niet?De Hirschmann dingen moet je niet hebben in deze.
Bij normale dozen zijn de contacten doorgelust van de ene naar het andere contact.
Bij de "hifi" dozen heeft ieder contact zijn eigen directe bekabeling.
Kijk o.a eens bij Monster Cable maar er zijn er natuurlijk meerdere.
http://www.monstercable.com/europe/power/



Ik heb nog even gezocht en de prijs van die spikes valt inderdaad mee, die zullen er waarschijnlijk wel meteen bijkomen.

Heb je misschien ook nog iets van adviezen van speaker stands, websites met enkele modellen of zo?

De prijzen van die stekkerdozen vind ik niet inverhouding staan tot wat "mijn" set zal gaan kosten. Ik verwacht er ook geen echte wonderen van dus die zal er voorlopig niet van gaan komen. Misschien tegen de tijd dat ik een upgrade naar de topline recievers maak, over tig jaar dus.

Johan van den D.
03-01-2005, 17:58
Ik heb nog even gezocht en de prijs van die spikes valt inderdaad mee, die zullen er waarschijnlijk wel meteen bijkomen.Je heb overigens wel verschillende modellen spikes zodat je ook enigzins kan aanpassen aan je smaak.

Heb je misschien ook nog iets van adviezen van speaker stands, websites met enkele modellen of zo?Nee, goede stands zal ik zo snel niet weten op een site.
Wel die speciaal voor een model speaker zijn gemaakt maar die zijn niet universeel.


De prijzen van die stekkerdozen vind ik niet inverhouding staan tot wat "mijn" set zal gaan kosten. Een beetje stekkerdoos kost gerust zo,n €300,-

Christiaan Sauer
03-01-2005, 23:57
Een universele speakerstand?
Atacama.
Maakt mooi spul voor leuke prijzen. IK geloof iets van 145 euro ofzo voor een setje van 2 van 60 centimeter hoog ofzo?
Weet de prijs niet meer uit mijn hoofd ;)

Mr_Parker
04-01-2005, 06:42
Een universele speakerstand?
Atacama.
Maakt mooi spul voor leuke prijzen. IK geloof iets van 145 euro ofzo voor een setje van 2 van 60 centimeter hoog ofzo?
Weet de prijs niet meer uit mijn hoofd ;)

Ik had blijkbaar niet goed op de site van de importeur van mission gekeken. Daar staan ook een stel standaards op. Vanaf € 99,- per paar tot € 299,- (advies prijs). Zo op het oog lijkt hij mij wel aardig. zal eens kijken of de winkel die ik op het oog heb hem heeft staan.

A3aan
04-01-2005, 08:32
Spikes zijn ervoor om de resonantie (trilling) van de speaker NIET door te geven aan dat waar de speaker op staat (kast, vloer, standaard).
Juist wel afgeven maar op een zo klein mogelijk oppervlak vandaar het puntje.
Je koppelt de speaker immers met de ondergrond.
[KNIP]
Ok, waarom zou je willen dat je speaker gekoppeld wordt aan de ondergrond?
(afgezien van de looks dan, want spikes ogen wel heel cool)

Johan van den D.
04-01-2005, 16:54
Spikes zijn ervoor om de resonantie (trilling) van de speaker NIET door te geven aan dat waar de speaker op staat (kast, vloer, standaard).
Juist wel afgeven maar op een zo klein mogelijk oppervlak vandaar het puntje.
Je koppelt de speaker immers met de ondergrond.
[KNIP]
Ok, waarom zou je willen dat je speaker gekoppeld wordt aan de ondergrond?
(afgezien van de looks dan, want spikes ogen wel heel cool)
Je heb inderdaad gelijk als het gaat om de reden maar dat doe je juist door wel te koppelen.
Echter zit er een maar aan dat koppelen:

Je moet juist koppelen omdat de trillingen van de speaker(kast) dan op een zo klein mogelijk punt worden doorgegeven aan de ondergrond zodat ze zo min mogelijk negatief effect hebben van o.a doorgifte van trillingen en mee resoneren van de oppervlaktes.
Staat de speaker zonder spikes op de ondergrond dan is dat oppervlak vele malen groter en dus ook de ongewenste effecten zoals hierboven genoemd.
Het koppelen heb je hoe dan ook (is ook nodig maar dat komt in punt 2) maar dan wel het liefst via een zo klein mogelijk contact oppervlak.

Dan punt twee waarom het wel nodig is om te koppelen.
Dit komt het geluid ten goede omdat de drivers en kast zo hun geluid beter kunnen afgeven omdat ze minder invloed hebben van de genoemde ongewenste trillingen en resonanties.
Mede hierom is ook het verzwaren van speakers en eventueel stands een positief iets voor het geluid.
Immers zijn de drivers het enige wat moet bewegen aan een speaker en niet de kast en ondergrond.
Dit hef je dus op met spikes.

Ik hoop dat me uitleg een beetje duidelijk is daar ik niet goed ben ik het uitleggen van dingen.
Zoniet dan hoor ik het wel dan probeer ik het nog eens. :wink:

Mr_Parker
05-01-2005, 18:48
Hoewel de spiegel het al zeer geruime tijd aangeeft ben ik er vandaag pas achter gekomen dat ik toch in enige mate blond ben.

Voor aanvang van het samenstellen had ik al met een betrekkelijk bedrag rekening gehouden om mijn set aftewerken. Denk hiervooral aan de stands. Ik had al verwacht dat deze zo'n € 100,- per paar zouden gaan kosten (da ook voor het instap type van mission zelf blijkt te kloppen).

Nu is het zo dat de Mission M31 (http://www.tesnl.nl/mission.asp?s=missionm3&t=m31) met standaard net zo duur is als de Mission M33 (http://www.tesnl.nl/mission.asp?s=missionm3&t=m33) welke een vloerstaander is en dus geen standaard behoeft.
(Voor mijn eigen verdediging moet wel opgemerkt worden dat ik in eerste instantie voor de M30 ging en dan is de oorspronkelijk opzet, dus wel met standaards mee gerekend, goedkoper.)

Nu is wel de vraag wat jullie mening is.
Nogmaals het gaat mij in hoofdzaak om dvd's (vooral film enkele muziek) en muziek cd's zijn bijzaak (zullen duidelijk mindervaak gedraaid worden dan de films.)

Hoewel ik het antwoord al een beetje vermoed: Is het verstandiger / beter om te gaan voor 4x de M33 of voor 4x de M31 of is 2xM33 en 2xM31 beter. Op de site van tes nederland (de mission importeur) kreeg ik het gevoel dat mission zelf 2xM33 + 2xM3DS (de dipool waar ik in het begin van mijn verhaal mee kwam) prefereerd. Hoe is jullie mening daarover, gezien mijn mogelijk wijziging naar de M33?

Lange vraag, die misschien de indruk wekt dat ik mijn budget weer vergroot lijk te hebben. Dit is echter niet waar, ik had op +/- € 200,- voor speakerstands, welk nu dus mogelijk naa de speakers zelf geschoven is.

Wat zijn de voorbereidingen op de daadwerkelijk aanschaf toch leuk, en ja luisteren moet en zal ik voor aanschaf echt doen, ook nar een andere versterker met deze boxen, en naar andere boxen met de denon AVR 2105.

Johan van den D.
05-01-2005, 19:01
Is het verstandiger / beter om te gaan voor 4x de M33 of voor 4x de M31 of is 2xM33 en 2xM31 beter. Op de site van tes nederland (de mission importeur) kreeg ik het gevoel dat mission zelf 2xM33 + 2xM3DS (de dipool waar ik in het begin van mijn verhaal mee kwam) prefereerd. Hoe is jullie mening daarover, gezien mijn mogelijk wijziging naar de M33?Laten we voorop stellen dat de ene keuze niet beter is dan de andere.
Je kan hier niet over beter praten maar slechts over "anders".
Mijn persoonlijk voorkeur in deze zal uitgaan naar 4x de M33 en wel om de reden dat ikzelf vloerstaanders altijd wat voller en grootser vind klinken wat opzich logisch is door de grotere kast alleen al. (al komt het uiteraard niet alleen daardoor).
Alle opties zijn dus goed maar de M33 rondom lijkt mij het verstandigste in een ht opstelling voor een lekker stevig geluid.
Het is hier dus meer de vraag wat je persoonlijk meer gaat aanspreken als je deze serie gaat beluisteren.
De speakers zijn overigens zeer mooi kwa uiterlijk. :wink:
http://www.tesnl.nl/media/producten/missionm3/m33.jpg

Misschien heb je het al ergens verteld maar wordt er een subwoofer gebruikt en zoja welke ?

Mr_Parker
05-01-2005, 19:15
Over de sub heb ik het eerder inderdaad al kort gehad maar even op herhaling...
(Als onder voorbehoud van oa luisteren)

De center is / wordt Mission M3C1
De sub: Mission MS8 of M3AS
De speakers: Mission M31 of M33 of M31/33 combi

De reciever: Denon AVR2105
Mogelijk wordt de dvd speler ook vervangen en wel door de Denon 1910

Reden mission, voorals nog de goede bevindingen ak hier, advies verkoper, en persoonlijke smaak qua uiterlijk. Prijs weegt ook mee en vindt ik persoonlijk bij dit merk netjes....
Reden Denon, ook weer de goede bevindingen al hier en bij andere reviews. Teven vind ik de eigenschappen op papier goed, zeker voor de prijs.

Johan van den D.
05-01-2005, 19:27
. Prijs weegt ook mee en vindt ik persoonlijk bij dit merk netjes....
Prijs van de Mission M-serie is inderdaad relatief laag.
Voor de subwoofer zal ik overigens ergens anders kijken als bij Mission.
Deze subs zijn over het algemeen niet echt krachtig en tevens gaan ze niet echt serieus laag.
Verders kan een subwoofer als enige speaker heel goed van een ander merk zijn ten opzichte van de speakers.

Ik zie net trouwens weer een plaatje van de Elegante-serie van Mission.
Heeft iemand die al ergens gezien of nog liever, gehoord ?
Ze zien er zeer netjes uit maar de prijs is stevig.

http://www.tesnl.nl/elegante/media/systemen.e83s61.jpg

Mr_Parker
05-01-2005, 19:35
Persoonlijk heb ik het liefst alle speaekrs (met inbegrip van de sub) van een merk. Maar als jij, of iemand anders, advies hebben over een andere sub wil ik dat best over wegen....

Johan van den D.
05-01-2005, 20:10
Ten eerste moet je natuurlijk doen wat jezelf wilt doen.
De subs zijn opzich niet mis mee maar het kan net wat beter naar mijn idee (smaak).
Een relatief goedkope en vaak onderschatte subwoofer is de Yamaha YST-315.
Andere fijne subs voor een redelijke prijs zijn o.a van B&W, Rel, MJ Acoustics en dergelijke.
Als absolute topper zijn de SVS subwoofers die nu ook met een klein model op de markt komen.
Moet inderdaad wel toegeven dat de meeste al snel ruim de prijs van de Missions overstijgen maar de kwaliteit is er dan ook naar vind ik.
Waar trek je dus de grens :roll:
Maar nogmaals, als je de Mission subs voldoende vind dan heb je er uiteraard een leuke sub aan.

Mr_Parker
06-01-2005, 19:38
Ik zag op de britse site van mission: http://www.mission.co.uk niet de M3 serie staan maar de M3i. Bekijk je de specs dan lijkt het gewoon om dezelfde serie te gaan maar hebben ze op de speaker behuizingen op eens 2 streepjes van boven naar beneden (of anders om...) lopen. Persoonlijk vind ik dat minder mooi, maar daar gaat het niet om. Weet iemand of er wel degelijk meer verschil is dan alleen het uiterlijk?

De M3i serie zie ik overigens alleen op de engelse site en bij een engelse online winkel. Bij kieskeurig en bij tesnl (de n. importeur) staat alleen de m3 serie.
Overigens is bij mission co uk wel de m3 serie te bekijken door de i in de adres regel van de m3i serie te verwijderen.

Verder begin ik nu een beetje te twijfelen over de center speaker. Ik wil eigenlijk voor de m3c1 gaan maar ik krijg een beetje het gevoel dat deze ten opzichte van de m33 misschien iets te beperkt is en dat de m3c2 een beter alternatief is. Maar deze m3c2 geeft me eigenlijk weer een gevoel dat deze misschien wel te "groot" is voor de m33.

als iemand overigens een ander merk speakers, zelfde prijs/kwalitiet range advieseerd, om eventueel te gaan beluisteren, blijf ik daar voor open staan. Wel heb ik het liefst alles, dus fronts / rears / center en sub, van een merk.

Johan van den D.
06-01-2005, 19:48
Ik zag op de britse site van mission: http://www.mission.co.uk niet de M3 serie staan maar de M3i. Bekijk je de specs dan lijkt het gewoon om dezelfde serie te gaan maar hebben ze op de speaker behuizingen op eens 2 streepjes van boven naar beneden (of anders om...) lopen. Persoonlijk vind ik dat minder mooi, maar daar gaat het niet om. Weet iemand of er wel degelijk meer verschil is dan alleen het uiterlijk?Dat was mij ook opgevallen ja en inderdaad, zonder de streepjes is mooier, strakker.
Of er technisch ook iets is aangepast weet ik niet.

Verder begin ik nu een beetje te twijfelen over de center speaker. Ik wil eigenlijk voor de m3c1 gaan maar ik krijg een beetje het gevoel dat deze ten opzichte van de m33 misschien iets te beperkt is en dat de m3c2 een beter alternatief is. Maar deze m3c2 geeft me eigenlijk weer een gevoel dat deze misschien wel te "groot" is voor de m33.Neem ten alle tijden de groots mogelijke center indien het budget het toelaat.
Hij zal zeker niet te groot zijn.

Mr_Parker
13-01-2005, 12:19
Hoewel het er op lijkt dat de aanschaf wat later zal gaan worden dan tot nog toe gepland, niet ivm financien maar met woonruimte, wil ik toch alvast wat advies over de verdere i-tjes.

Zoals al gemeld zal de winkel QED speaker kabel meeleveren, zal waarschijnlijk de basis lijn zijn (dus " Qed original" lijkt me).
Maar dan?
Ik weet niet hoe het met de subwoofer zit, gaan die normaal ook via standaard speaker kabel of alleen maar via de, op dit forum veel besproken, subwoofer kabel. Of is zo'n subwoofer kabel gewoon nog een stapje omhoog ter verbetering in kwaliteit?

Ik wil graag alles van een onderdeel, in dit geval dus bekabeling, van een merk houden. Wat zou dat dan eventueel voor de subwoofer kabel betekenen, welke type zou in mijn combi de meeste logische keuze zijn. Dus rekening houdend met de rest van kabels, reciever en speakers.

Ook zal ik een scart kabel nodig hebben. Zelf dacht ik aan de AV21. Ik heb op dit moment nl. een DVD-recorder en zal dus beide richtingen op moeten kunnen, en ook geluid mee moeten nemen, daar ook wel eens van de ingangen van de tv opgenomen wordt en niet alleen maar via de tuner van de recorder.
Voor de eventueel aan te schaffen Denon DVD 1910 dacht ik aan de AV41, maar hoe zit e met e P-serie van QED (kwa prijs zijn die wat aantrekkelijker nl.)

Dan rest mij nog de vraag welk type kabel voor het geluid van de dvd-recorder (en eventueel dvd-speler) naar de reciver. Dat het best voor een digi coaxiaal gekozen kan worden was op zich al duidelijk (de dvd-recorder kan dit aan, reeds gecontroleerd). Maar op de site van QED kom ik er geen wijs uit welk type een goede prijs / kwaliteit verhouding heeft voor mijn combi.

Als laatste vraag iets wat ik op dit forum nog niet echt tegen ben gekomen. Ik zie bij de meeste recievers dat ze niet alleen in- en uitgangen hebben voor het geluid maar ook voor het beeld, zo ook de Denon AVR 2105 die ik mogelijk ga aanschaffen. De denon heeft ook, net als de meeste anderen uit die catogorie en hoger, ook on-screen display mogelijkheden, waarvoor hij uiteraard via video uit op de tv aangesloten dient te zijn.
heeft het zin om de dvd speler / recorder met het beeld op de reciever aan te sluiten? (De reciever als dor geef station dus te gebruiken, of gaat dit alleen maa ten koste van de beeld kwaliteit.) dit zou betekenen dat e van de dvd-speler naar reciever een scart -> s-vhs kabel nodig hebt en van de reciever naar de tv weer een s-vhs -> scart.
Kort gezegd, kan iemand mij een uitleg geven waarom er een video in / uit op de reciever zit, en waarom ik die zou moeten gebruiken.

A3aan
13-01-2005, 13:09
Ik weet niet hoe het met de subwoofer zit, gaan die normaal ook via standaard speaker kabel of alleen maar via de, op dit forum veel besproken, subwoofer kabel. Of is zo'n subwoofer kabel gewoon nog een stapje omhoog ter verbetering in kwaliteit?
Nee, een subwooferkabel is wezenlijk anders dan een speakerkabel. In principe gaat er een zeer zwak signaal naar de sub, wat in die sub verder wordt versterkt. Je moet dus een kabel hebben die niet zozeer (als in speakerkabels) veel signaal kan verwerken, maar een kabel die vooral weinig storing oppikt.
In principe is een subwooferkabel een interlink (net als de kabel tussen je cd-speler en je versterker), alleen is zijn lengte meestal bijzonder, wat extra eisen aan de kwaliteit stelt.
(ik sla even een paar vragen over, ...)

Als laatste vraag iets wat ik op dit forum nog niet echt tegen ben gekomen. Ik zie bij de meeste recievers dat ze niet alleen in- en uitgangen hebben voor het geluid maar ook voor het beeld, zo ook de Denon AVR 2105 die ik mogelijk ga aanschaffen. De denon heeft ook, net als de meeste anderen uit die catogorie en hoger, ook on-screen display mogelijkheden, waarvoor hij uiteraard via video uit op de tv aangesloten dient te zijn.
heeft het zin om de dvd speler / recorder met het beeld op de reciever aan te sluiten? (De reciever als dor geef station dus te gebruiken, of gaat dit alleen maa ten koste van de beeld kwaliteit.) dit zou betekenen dat e van de dvd-speler naar reciever een scart -> s-vhs kabel nodig hebt en van de reciever naar de tv weer een s-vhs -> scart.
Kort gezegd, kan iemand mij een uitleg geven waarom er een video in / uit op de reciever zit, en waarom ik die zou moeten gebruiken.
Dit is een kwestie van keuze. Als je 100% voor kwaliteit gaat is een receiver (en dus een extra kabel en 2x extra aansluiten) een theoretisch risico op kwaliteitsverlies. Veel forumgenoten zullen je dan ook aanraden de dvdspeler direct aan te sluiten op je tv.

Je kunt ook kiezen om je signaal wel door de receiver te laten gaan. Dit heeft dan de volgende voordelen:
* je kunt kiezen tussen verschillende bronnen (alleen zinnig als je meer dan één bron hebt. Bij alleen DVD dus geen argument. Maar ik heb PC, VCR, DVD en TV als IN-signaal voor mijn receiver)
* je kunt eventueel ook op een ander medium kijken (bijvoorbeeld als je een 2e TV of een beamer in dezelfde ruimte hebt)
* (deze geldt niet altijd) in sommige gevallen is het verstandig het beeld iets te vertragen. Het geluid wordt namelijk deels vertraagd i.v.m. afstand tot de boxen (via DSP = Digital Sound Processing). De meeste receivers kunnen het video-signaal vergelijkbaar vertragen zodat je beeld en geluid beter synchroon lopen.
* Je kunt je OSP (On Screen Display) zien. Of dat een voordeel is? Vind ik soms wel en soms niet. In elk geval weet ik dat sommige receivers in ieder geval één keertje OSP nodig hebben voor de initiële instellingen.

Mr_Parker
13-01-2005, 13:48
Als laatste vraag iets wat ik op dit forum nog niet echt tegen ben gekomen. Ik zie bij de meeste recievers dat ze niet alleen in- en uitgangen hebben ....
Dit is een kwestie van keuze. Als je 100% voor kwaliteit gaat is een receiver (en dus een extra kabel en 2x extra aansluiten) een theoretisch risico op kwaliteitsverlies. Veel forumgenoten zullen je dan ook aanraden de dvdspeler direct aan te sluiten op je tv....

Wat heb je zelf?
Hoe ervaar je het in kwaliteit?

Johan van den D.
13-01-2005, 17:07
Zoals al gemeld zal de winkel QED speaker kabel meeleveren, zal waarschijnlijk de basis lijn zijn (dus " Qed original" lijkt me).Kan ook de Micro zijn in dit geval.


Ik weet niet hoe het met de subwoofer zit, gaan die normaal ook via standaard speaker kabel of alleen maar via de, op dit forum veel besproken, subwoofer kabel. Of is zo'n subwoofer kabel gewoon nog een stapje omhoog ter verbetering in kwaliteit?Een subwoofer moet je in principe met een interlink doen.
Een subwoofer is in feite niets anders dan een interlink alleen technisch meer "getund" voor het sublaag signaal.


Ik wil graag alles van een onderdeel, in dit geval dus bekabeling, van een merk houden. Wat zou dat dan eventueel voor de subwoofer kabel betekenen, welke type zou in mijn combi de meeste logische keuze zijn. Dus rekening houdend met de rest van kabels, reciever en speakers.Dat maakt niet zo heel veel uit.
In principe kan je ieder model van QED gebruiken en zelfs een ander merk zal geen enkel probleem opleveren.
Kijk dus welke het best in je budget past, echter kan ik alleen uit eigen ervaring adviseren om de subkabel niet te onderschatten.
Deze kan veel doen met je subwoofer.


Voor de eventueel aan te schaffen Denon DVD 1910 dacht ik aan de AV41, maar hoe zit e met e P-serie van QED (kwa prijs zijn die wat aantrekkelijker nl.)De P-serie is van vrijwel dezelfde kwaliteit als de AV-serie.
Het verschil zit hem min of meer in de afscherming van de kabel.
Je "kan" dus eerder last hebben van storings signalen.
Echter is dat te verwaarlozen naar mijn idee want ook de P-serie is een goede kabel.


Dan rest mij nog de vraag welk type kabel voor het geluid van de dvd-recorder (en eventueel dvd-speler) naar de reciver. Dat het best voor een digi coaxiaal gekozen kan worden was op zich al duidelijk (de dvd-recorder kan dit aan, reeds gecontroleerd). Maar op de site van QED kom ik er geen wijs uit welk type een goede prijs / kwaliteit verhouding heeft voor mijn combi.Ze hebben inderdaad diverse coax kabel.
De P75, de SR-75 en de Signature 75.
In jouw geval kan je misschien het beste de middenweg kiezen en de SR-75 nemen.
Zelf ga ik waarschijnlijk op redelijk korte termijn de Signature 75 proberen.



heeft het zin om de dvd speler / recorder met het beeld op de reciever aan te sluiten? In principe zeg ik niet doen en het beeld rechstreeks op de beeldweergever aansluiten.
Echter schijnen er bepaalde situaties te zijn waarin het beeld juist beter kan worden wanneer je het via de receiver laat lopen.
Echter gaat het dan wel om dure receivers en zelf heb ik helaas geen ervaring met deze manier van aansluiten.

A3aan
14-01-2005, 08:01
Als laatste vraag iets wat ik op dit forum nog niet echt tegen ben gekomen. Ik zie bij de meeste recievers dat ze niet alleen in- en uitgangen hebben ....
Dit is een kwestie van keuze. Als je 100% voor kwaliteit gaat is een receiver (en dus een extra kabel en 2x extra aansluiten) een theoretisch risico op kwaliteitsverlies. Veel forumgenoten zullen je dan ook aanraden de dvdspeler direct aan te sluiten op je tv....

Wat heb je zelf?
Hoe ervaar je het in kwaliteit?
Nou, ik heb zelf (mogelijk ben ik aan het 'vloeken in de kerk' :wink: ):
- Scart naar 6x tulp (TV <-> receiver) QED
- Digi Coax (DVD-speler -> receiver) goedkoop
- tulp-tulp (CD-speler -> receiver) goedkoop
- 1x tulp + ministereojack naar 3x tulp (PC->receiver) goedkoop
- Scart naar 3x tulp (VCR -> receiver) goedkoop
- S-video (receiver -> beamer) Profigold

Je ziet dat ik met name waar beeld in het geding is extra heb uitgegeven. Achteraf had ik de dvd -> receiverkabel misschien wel beter gewild, maar mijn beeld is 'goed genoeg' (mijn tv is een middenmoter, mijn beamer is 'goedkoop').
Ik beleef een prima geluid (beter dan wat ik in een bioscoop meemaak (ook wegens waar je zit natuurlijk)) en een beeld wat ruim voldoende is (maar natuurlijk niet in de buuuuuuuurt komt van wat de bios biedt (in contrast, grijswaarden en vooral in detail).

Christiaan Sauer
14-01-2005, 08:28
echter kan ik alleen uit eigen ervaring adviseren om de subkabel niet te onderschatten.
Deze kan veel doen met je subwoofer.
Ik moet gewoon nog steeds eens een echte subwooferkabel kopen :oops:
En komende maand weer geen mogelijkheid ;) Net nieuwe Nordost kabels gekocht :mrgreen:

Johan van den D.
14-01-2005, 11:57
echter kan ik alleen uit eigen ervaring adviseren om de subkabel niet te onderschatten.
Deze kan veel doen met je subwoofer.
Ik moet gewoon nog steeds eens een echte subwooferkabel kopen :oops:
Of beter eerst een betere subwoofer, ze staan immers regelmatig te koop op het andere forum. :wink:

Christiaan Sauer
14-01-2005, 13:28
LOL
Ik heb de Nordost net besteld. Die moet begin volgende week binnen komen ;)
Maar wellicht komende maand inderdaad ook eens een degelijke subwooferkabel kopen.
Al ben ik daar wat huiverig voor. Mijn huidige subwoofer kan ik niet meteen high-end noemen. 1 Woord: instapmodel :mrgreen:

Johan van den D.
14-01-2005, 19:10
Al ben ik daar wat huiverig voor. Mijn huidige subwoofer kan ik niet meteen high-end noemen. 1 Woord: instapmodel :mrgreen:Dat zeg ik. :P

Christiaan Sauer
15-01-2005, 00:36
Gamma 8) (6)

Mr_Parker
19-01-2005, 07:05
Ik ben er toch nog niet helemaal uit, over de speakers wel te verstaan.

Omdat op de britse site alleen de M3i serie staat, en niet meer de normale M3 serie heb ik hen ook even gemaild.

De M3i is inderdaad de opvolger van de M3 serie, uiterlijk naar mijn idee niet helemaal een aanwinst maar ok.

> The M3 series is indeed being replaced by the M3I version!
The main differences are in the tweeter and some component parts of the
crossover network!
The tweeter uses a slightly different material, and some of the resistors
and capacitors in the crossover have been upgraded to audiophile quality.


Wanneer hij in Nerderland zijn in trede doet konden ze nog niet zeggen, maar het is de bedoeling dat hij de eerste week van feb. daadwerkelijk in de winkels komt in de UK.

Daar naast kreeg ik van hen ook het advies om niet voor 4x de M33 te gaan maar toch voor de m33 als front en de m3ds (dipool) of de m30 als rear, liefst aan de muur en niet op standaard!

Zodra dan een aanvulling gemaakt zou gaan worden aar 7.1 ipv 5.1 zou hun advies het extra toevoegen van m30's zijn.

... (evt. reacties?)

Johan van den D.
19-01-2005, 15:49
Daar naast kreeg ik van hen ook het advies om niet voor 4x de M33 te gaan maar toch voor de m33 als front en de m3ds (dipool) of de m30 als rear, liefst aan de muur en niet op standaardDit toch ietwat vreemde advies kan ik niet helemaal plaatsen.
Het is uiteraard een mogelijkheid maar het is simpelweg niet de meest optimale optie.
Vreemd :?

Mr_Parker
20-01-2006, 18:15
Sorry crew, sta het mij svp toe om hier een opvul post te plaatsen zodat ik op een nieuwe pagina nummer 4 een serieus nieuw bericht kan plaatsen waardoor het mooi overzichtelijk blijft voor wel willende helpers bij mijn keuze tot een mooie HT set.

Als alles gaat is is dit post nummer 100 en zou de volgende 101 zijn en daardoor uiteindelijk boven aan pagina 4 komen. Bedankt voor het begrip.

Mr_Parker
20-01-2006, 18:16
Zoals bericht nummer 1 al aangeeeft ga ik nu dan toch eindelijk eens over tot de aanschaf van een fatsoenlijke HT-set. Sterker nog, de eerste luister sessie staat gepland voor volgende week vrijdag (27 januari).

Indien je terug bladert door de 3 voorgaande pagina's zul je zien waar mijn gedachten zoal naar uit gaan.

Tot op heden heb ik echter nog niet echt serieus naar de een of andere versterker geluisterd en is mijn keuze vooral gebasseerd op advies van jullie en specs van sites en reviews. Daar gaat nu dus wel verandering in komen maar toch wil ik jullie er opnieuw bij betrekken.

Het gebruik zal met nadruk op DVD's / Film liggen hoewel er toch ook cd's op gedraaid zullen worden (in normale stereo mode!).

Eerst het boodschappen lijstje:

1x AV Receiver
1x DVD-speler

2x Voor speaker (vloerstaanders bij voorkeur)
2x Achter speaker (bij voorkeur dezelfde als voor)
1x Center speaker
1x Subwoofer

De speakers en subwoofer wil ik bij voorkeur van een en hetzelfde merk, en uit de zelfde serie zodat ze uiterlijk en qua klank zoveel mogelijk bij elkaar aansluiten.

Reeds inbezit:

45m QED S.A. (speaker kabel)
QED AV2115 (scart kabel)
QED Qunex 2 (voor analoge audio doorvoer)
QED SR75 (digi coax)
QED SR-SW (subwoofer kabel)
TV (ik ben niet zo gek dat ik mijn ouders ook nog een nieuwe tv ga verzorgen :twisted: )

Bekabeling is dus al verzorgd.

Het budget voor de benodigde receiver, speler en speakers is € 3500,- tot € 4000,- max.

Verdere eis is dat het nieuw is en gekocht zal worden in een "ouderwetse" winkel, erkende dealer van gekozen merken en niet bij een internetshop. Dit omdat ik me gewoon prettiger hierbij voel.

Dan mijn huidige keus.

Receiver:
Cambridge Audio Azur 540R (v2) (http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=1)
http://www.cambridgeaudio.com/assets/page_pictures/pic_f.jpg

DVD-speler:
Cambridge Audio Azur 540D (http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=16)
http://www.cambridgeaudio.com/assets/page_pictures/540D-Jan04535.jpg

De speakers waar ik komende vrijdag naar ga luisteren:
Focal.JM Lab Sib and Co (http://www.focal.tm.fr/home/en/sibco/index.htm)
Als het deze speakers zouden worden dan zou het een combinatie van de Sib XXL voor en achter, de Sib XL als centre en de Cub2 als subwoofer worden.

De speakers zijn op "aanraden" van de winkel waar de afspraak is.
Ik twijfel echter een beetje aan deze spekers op basis van look en specs.
De Sib XLL is een 2 weg speaker met een frequentie bereik van 55Hz-35KHz
De XL van 67Hz - 35KHz en de Cub2 van 40Hz-150Hz.
Qua looks lijkt het ergens tussen satteliet speakers en "echte" vloerstaande speakers in te zitten. Misschien kent iemand van jullie deze speakers en weet me wat er over te vertellen?

Dan nog de potentiële andere kandidaten:

Receiver / DVD-speler:
In deze catogerie zijn Denon (AVR 2106 / DVD 1920) en Marantz (nog niet naar types gekeken, zijn dus welke) ook nog kans hebber op een plekje in de woonkamer.
Beide zijn op dit moment echter nummer 2 op basis van looks en reviews.
Maar mocht de klank etc van CA tegenvallen zullen zij zeker serieus overwogen worden. Of jullie moeten me op voorhand al weten te overtuigen.

Bij de speakers ging mijn oorspronkelijke keuze naar:
Mission M3i serie (http://www.mission.co.uk/product/m3iseries/loudspeaker_m30i.htm): M35i voor en achter, M3C2i centre, M3AS subwoofer.
Ook de KEF iQ serie (http://www.kef.com/qseries/products.htm), iQ5 / iQ6c en PSW1000.2 of PSW2500 is hier een goede kanshebber.
De Mission en Kef vallen op dit moment af omdat de winkel waar ik de luistersessie heb afgesproken deze beide merken niet voert. Daarnaast gaf hij zelf aan de Sib en Co. prettiger te vinden klinken (met daarbij opmerkende dat dit uiteraard persoonlijk is).
Dit is natuurlijk een slecht argument om Mission en KEf af te laten vallen, en persoonlijk neig ik op dit moment toch meer naar een van beide merken ipv de Sib & Co set omdat deze er gewoon wat degelijker als speaker uit zien, en volgens de specs beter uitkomen.
(Niemand zeggen maar ik heb dan ook nog een andere dealer op het oog die deze combinaties waarschijnlijk wel kan leveren en laten horen).

Kunnen / willen jullie mij advieseren...?
Andere merken zijn ook vrij om te sugereren. Het budget staat nu echter toch wel vast. Ik heb het nu wel al vaak genoeg verhoogd :oops: .

Bijvoorbaat dank bij de hulp van mijn haast eindeloos lijkende speurtocht.

Nog even een kleine aanvulling:
Voor de luistersessie had ik het volgende ingedachte:
Van het album "Sultans of Swing, The very best of Dire Straits" het nummer Private investigations. Dit vanwege de kenmerkende bas en andere subtiele tonen in het nummer.
Naast deze cd dacht ik ook nog aan het album "Retrospective, The Best of Suzanne Vega" met of het nummer Luka, vanwege de juiste hogere subtiele tonen tov de Dire Straits.
Voor DVD heb ik nog niets in gedachte, wellicht kunnen jullie me wat advies geven om mee te nemen op basis van mijn collectie (http://www.rikrozeboom.nl/dvd/).

Alexander D
20-01-2006, 18:43
Lang bericht underconstruction :lol:

:shock: Wel een heel lang bericht, al een half uur aan het typen?

Mr_Parker
20-01-2006, 19:09
Lang bericht underconstruction :lol:

:shock: Wel een heel lang bericht, al een half uur aan het typen?

Ja, maar tijdens mijn type werk kwam er dan ook nog bezoek binnen, die hebben al deze tijd vervolgens zitten wachten. Ga ze zo maar eens gedag zeggen. Maar alvast bedankt voor de nu al getoonde intresse om te helpen.

:lol:

Johan van den D.
20-01-2006, 21:07
De Cambridge Audio vind ikzelf zeker een goede keuze, veel waar voor het geld.
Voor de speakers heb je opzich ook al leuks geselecteerd maar dat zal je toch moeten beluisteren.
Van de door jouw gegevens merken zal ikzelf toch voor de iQ serie gaan denk ik.
Deze staan zeker sterk in een HT opstelling.

Pin je dus niet vast op één zaak maar ga langs diversen zaken ivm de verschillende merken.
Focal is zeker goed maar zoals jezelf al aangeeft zijn dit toch meer een soort van sats.

Je budget is zeker voldoende, helemaal gezien het feit dat je de kabels al heb liggen.

Dan de subwoofer.
Deze kan kwa sound gerust van een ander merk zijn in tegenstelling tot de overige speakers die wel van hetzelfde dienen te zijn bij voorkeur.

De kans is vrijwel zeker dat je dan een beter resultaat zal krijgen wanneer je niet voor een bijbehorende sub gaat.
Lijkt opzich vreemd maar is gewoon een gegeven.

Voor de cd,s maakt het in principe niet zoveel uit welke dat je neemt zolang de de cd maar goed kan kwa sound.

Mr_Parker
20-01-2006, 23:08
Zoals je wellicht nog wel weet komen die kabels uit de QED powerbuy van een tijdje terug.

Op zich pin ik me ook niet vast op een winkel, maar het aantal winkels dat CA verkoopt is nu ook niet zo erg groot, zeker bij mij in de buurt niet.
Op KEF kwam ik doordat de winkel waar ik nu dus de luister afspraak heb volgens hun site geen Mission verkocht maar wel KEF. Daarop de site van KEF beken en de iQ serie trok me wel, toen ik vervolgens de prijs zag bleef ik wel hagen bij het merk, het heeft zelfs een klein streepje voor bij me gekregen tov Mission. Hoewel de iQ7 misschien iet wat duur wordt in verhouding met het budget tov de iQ5 is die optie nogaltijd open. Het grappige was echter wel dat de verkoper van de winkel, toen ik daar kwam vanmiddag me dus vertelde dat ze dus gestopt waren met KEF. Voor "niks" al die info gezocht. Maar vooral een rede te meer om ook naar andere winkels te kijken.
Ik heb echter wel een misschien wat te nette opvoeding. Ik wil een winkel niet te snel al te veel moeite voor me laten doen, wat bijvoorbeeld luister sessies aangaat en dan elders iets te gaan kopen, vandaar dat ik me dus zoveel mogelijk van te voren probeer te orienteren, en er dan een winkel bij zoek die zoveel mogelijk van de betreffende merken die in de "running" zijn wil gaan bezoeken. Dan is de kans het kleinst dat zij onnodig hun moeite voor me doen.

Als je andere suggesties hebt, ook op losse subwoofer dan evt. laat het me gerust weten. Of als je aan een andere combi van KEF denkt evt.

Alexander D
21-01-2006, 09:40
Ik zou niet meer voor de CA gaan tenzij je die echt voor een verschrikkelijk scherpe prijs kunt krijgen. Inmiddels is er toch wel heel veel goede concurrentie beschikbaar.

De Sibs heb ik zelf ook nog gehoord en klonken toch bijzonder aangenaam. En redelijk warm geluid en bovenal leek het geluid mooi hoog tussen de speakers te hangen. Dat is wel prettig want het is een relatief kleine vloerstaander. Helaas vond ik ze nogal duur.

Ik zou je de de Kef's IQ adviseren in combinatie met een Denon of Marantz. Dat moet je gaan luisteren. Zelf vind ik Denon mooier met Kef.

Mr_Parker
21-01-2006, 10:26
Ik zou niet meer voor de CA gaan tenzij je die echt voor een verschrikkelijk scherpe prijs kunt krijgen. Inmiddels is er toch wel heel veel goede concurrentie beschikbaar.


Mag ik hieruit opmaken dat je CA te duur vind voor wat ze bieden, of vind je de klank niet mooi?

Alexander D
21-01-2006, 10:31
Ik zou niet meer voor de CA gaan tenzij je die echt voor een verschrikkelijk scherpe prijs kunt krijgen. Inmiddels is er toch wel heel veel goede concurrentie beschikbaar.


Mag ik hieruit opmaken dat je CA te duur vind voor wat ze bieden, of vind je de klank niet mooi?

Ik vind de klank wel mooi maar het apparaat is al een behoorlijke tijd op de markt. Een markt waarin de ontwikkelingen snel gaan en de concurrentie zeker niet stil heef gezeten. :wink:

Mr_Parker
21-01-2006, 10:36
Ik vind de klank wel mooi maar het apparaat is al een behoorlijke tijd op de markt. Een markt waarin de ontwikkelingen snel gaan en de concurrentie zeker niet stil heef gezeten. :wink:

Daar heb je zeker gelijk in. Het is wel zo dat er vanaf deze week de versie 2 op de markt is waarin diverse zaken in zijn aangepakt, waaronder de decodering van DTS en DD. (Info via importeur en fabrikant).

Iets waar ik zelf wel een beetje mee zit bij het merk is de omvang van het bedrijf, en daarmee enigzins ook de snelheid van ontwikkeling. Hoe zullen zij bijvoorbeeld omgaan met de komst van HD-DVD / Blu-ray?
Opzich maak ik me daar niet te veel zorgen over, ik verwacht dat zij, net als ik zelf, eerst de kat uit de boom zullen gaan kijken om te weten te komen welk van de 2 het wordt. (Of zodra een dual aparaat er is.)

Maar je hebt zeker een punt wat ik mee genenem in mijn overwegingen.

Johan van den D.
21-01-2006, 14:18
Ik vind de klank wel mooi maar het apparaat is al een behoorlijke tijd op de markt. Een markt waarin de ontwikkelingen snel gaan en de concurrentie zeker niet stil heef gezeten. :wink:Dat is geen probleem en daarnaast komt er een opvolger op korte termijn en dan bedoel ik niet de V2 versie.

Mr_Parker
21-01-2006, 16:30
Ik vind de klank wel mooi maar het apparaat is al een behoorlijke tijd op de markt. Een markt waarin de ontwikkelingen snel gaan en de concurrentie zeker niet stil heef gezeten. :wink:Dat is geen probleem en daarnaast komt er een opvolger op korte termijn en dan bedoel ik niet de V2 versie.

Jij bedoelt vast de 640R :lol:

Helaas is er op dit moment niets bekend over de lancering van dit model, het was oorspronkelijk voor november vorig jaar bedoelt.
Ik was aan het twijfelen om op deze te wachten, maar al dat wachten he..

Nu bekende verschillen tussen de 540R en 640R

6.1 vs. 7.1 (ik ben van plan niet boven een 5.1 setup te gaan)
prologic II vs. IIx
DTS-ES vs. ES / NEO en wellicht meer
Persoonlijk wens ik stereo geluid etc niet te verbouwen tot meer kanaals, ik zal prologic II (of IIx) dan ook niet gebruiken. Ik geloof dat DTS NEO ook een dergelijk systeem is, of vergis ik me daarin?
Een ader verschil is het vermogen. De 540R heeft in stereo 100Watt per kanaal en in 5.1 80Watt. De 640R zal naar verwachting 100Watt in meerkanaals zijn.

Iets wat tot voorkort wel een goede reden voor mij was om voor de 640R te gaan was het aantal coax digital ins. De 540R heeft er 2. Eentje volledig en eentje stereo voor cd. De 640R zou er meerderen gaan krijgen. Bij de v2 van de 540R hebben ze er echter een volledige aan toegevoegd wat dat "probleem / bezwaar" voor mij al weg neemt.

Dit is overigens wel een van de redenen waarom de Denon (2105 / 2106) 2de keus is, deze heeft nl. maar 1 digicoax in. Nu kun je dat omzeilen door voor de anderen optisch in te gbruiken, maar ik geef toch de voorkeur aan coax in.

Mr_Parker
25-01-2006, 16:57
Nog even een vraagje die hopelijk beantwoord wrdt voor ik morgen een eerste luister sessie heb van de Cambrdge aparatuur met de KEF iQ serie speakers:

Ik was zelf aan het denken aan de KEF iQ5 zowel als front als rear speakers. Nu denk ik er over om eventueel toch de KEF iQ7 als fronts te nemen. Dit omdat dit stereo geluid van cd's toch wel wat ten goede zal komen, toch?
Ik ben niet van plan om DSP te gaan gebruiken, een cd zal bij mij dan ook stereo blijven, misschien wel met ondersteuning van de subwoofer maar de rear speakers en center zullen er zeker niet bij betrokken worden.

Is deze aanpassing verstandig met het ook op films? Is het voor films verstandiger om alles op de iQ5 te houden ipv voor 7 en achter 5? Of is het verschil voor films tussen deze twee dsdanig beperkt dat het toch ook hier beter is om voor de 7 als voor te gaan. (Alle vier de speaker de iQ7 maken vind ik toch wat te prijzig). De iQ9 acht ik daarnaast ook echt te veel / zwaar voor de receiver (en beurs).

Dan nog een vraagje over de subwoofer
Oorspronkelijk wou ik die ook van KEF nemen, maar adere adviezen worden ook ter harte genomen. De prijs van de subwoofer mag zeker niet boven de advies prijs van de KEF PSW 2500 uitkomen (€ 600,-).
Mijn huidige keuze is de KEF PSW 2500, of s dit misschien wel al een wat oversize keuze en zou de KEF PSW 1000.2 al afdoende zijn?

Mocht je een mening hebben, maar is het al na morgen middag, reageer gerust. Ik zal nl. morgen nog geen bestel besluit nemen en het advies blijft dus nog welkom.

Edit:
ps. Kef had voorheen ook een Q-serie, waarvan diverse zaken nog altijd de speakers van verkopen, is dit de voorloper van de iQ-serie.
Daar de frequentie bereik specs van de iQ-serie ongunstiger lijken dan die van de Q-serie.

Johan van den D.
25-01-2006, 17:13
Nog even een vraagje die hopelijk beantwoord wrdt voor ik morgen een eerste luister sessie heb van de Cambrdge aparatuur met de KEF iQ serie speakers:

Ik was zelf aan het denken aan de KEF iQ5 zowel als front als rear speakers. Nu denk ik er over om eventueel toch de KEF iQ7 als fronts te nemen. Dit omdat dit stereo geluid van cd's toch wel wat ten goede zal komen, toch?Het kan inderdaad beter zijn met de iQ7 maar hoef zeker niet het geval te zijn in een stereo setup.
Indien mogelijk dus absoluut beide beluisteren.


Is het voor films verstandiger om alles op de iQ5 te houden ipv voor 7 en achter 5?Het is altijd beter om exact dezelfde speaker te hebben al is het geen noodzaak natuurlijk.



Dan nog een vraagje over de subwoofer
Oorspronkelijk wou ik die ook van KEF nemen, maar adere adviezen worden ook ter harte genomen. De prijs van de subwoofer mag zeker niet boven de advies prijs van de KEF PSW 2500 uitkomen (€ 600,-).
Mijn huidige keuze is de KEF PSW 2500, of s dit misschien wel al een wat oversize keuze en zou de KEF PSW 1000.2 al afdoende zijn?Ik zal voor een SVS PB10 gaan (€699 momenteel)


ps. Kef had voorheen ook een Q-serie, waarvan diverse zaken nog altijd de speakers van verkopen, is dit de voorloper van de iQ-serie.Ja, is de voorloper van de iQ.

Alexander D
25-01-2006, 19:14
Nog even een vraagje die hopelijk beantwoord wrdt voor ik morgen een eerste luister sessie heb van de Cambrdge aparatuur met de KEF iQ serie speakers:

Ik was zelf aan het denken aan de KEF iQ5 zowel als front als rear speakers. Nu denk ik er over om eventueel toch de KEF iQ7 als fronts te nemen. Dit omdat dit stereo geluid van cd's toch wel wat ten goede zal komen, toch?Het kan inderdaad beter zijn met de iQ7 maar hoef zeker niet het geval te zijn in een stereo setup.
Indien mogelijk dus absoluut beide beluisteren.


Is het voor films verstandiger om alles op de iQ5 te houden ipv voor 7 en achter 5?Het is altijd beter om exact dezelfde speaker te hebben al is het geen noodzaak natuurlijk.



Dan nog een vraagje over de subwoofer
Oorspronkelijk wou ik die ook van KEF nemen, maar adere adviezen worden ook ter harte genomen. De prijs van de subwoofer mag zeker niet boven de advies prijs van de KEF PSW 2500 uitkomen (€ 600,-).
Mijn huidige keuze is de KEF PSW 2500, of s dit misschien wel al een wat oversize keuze en zou de KEF PSW 1000.2 al afdoende zijn?Ik zal voor een SVS PB10 gaan (€699 momenteel)


ps. Kef had voorheen ook een Q-serie, waarvan diverse zaken nog altijd de speakers van verkopen, is dit de voorloper van de iQ-serie.Ja, is de voorloper van de iQ.

Je moet je wel goed afvragen waarom je wil kiezen voor gelijke speakers rondom. Als je veel stereo wil gaan luisteren en geen 5.1 muziek kan het interessant zijn extra te investeren in goede fronts en kleinere (goedkopere) surrounds te nemen. Veel film kan dit al voldoende zijn maar dat is helemaal afhankelijk van JOUW eisen. Luister je graag 5.1 muziek (dvd-a of SACD) dan zou ik zeker kiezen voor gelijke speakers rondom.

Of die sub overkill is blijft van diverse zaken afhankelijk. Een belangrijke factor is de inhoud van de ruimte waar die in komt. Een kleine, lichte sub kan te weinig zijn voor een grote kamer. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze sub te klein is maar er zit een groot verschil tussen de 2500 en de 1000.

Mr_Parker
25-01-2006, 20:18
Zoals aangegevn zal MIJN set voorlopig bij mijn ouders in de woonkamer komen te staan. Daar neemt de "tv-hoek" ongeveer 1/3 van de gehele woonkamer in (1/3 is op de gok zo'n 25 m2).
Daarna zal de set in mijn eigen woonkamer komen, maar aangezien ik nog geen woonkamer heb kan ik ook niet zeggen hoe groot die is ;-)

De beoogde DVD-speler ondersteund wel DVD-Audio maar geen SACD, ik verwacht zelf ook geen DVD-A af te gaan spelen / aan te schaffen. De enige muziek dvd's die gespeeld zullen worden zullen Video registraties van concerten zijn. Dit zijn doorgaans dvd's met een achterkanaal wat minder muziek met wat publieks rumoer bevat (toch?, zal wel varieren per dvd).
Vandaar dat ik de oneven verdeling als eventuele optie zie.. Voor DVD-A en SACD neem ik aan dat gelijke speakers zeer van belang zijn, dan is eigenlijk zelfs nog gewest dat ook de centre dezelfde speaker is.

Johan van den D.
25-01-2006, 21:00
Je moet je wel goed afvragen waarom je wil kiezen voor gelijke speakers rondom. Als je veel stereo wil gaan luisteren en geen 5.1 muziek kan het interessant zijn extra te investeren in goede fronts en kleinere (goedkopere) surrounds te nemen. Heb je helemaal gelijk in maar daar heb ik ook rekening mee gehouden met mijn antwoord.
In stereo zal de iQ5 naar mijn idee beter presteren dan de iQ7.
Groter en duurder is niet altijd beter zoals je uiteraard weet.
Nu moet ik wel zeggen dat ik even van de Q-serie uitging en de verschillen tussen de modellen.
Bij mij presteerd de Q7 minder in stereo dan de kleine Q3.
Het laag is wel meer aanwezig maar is in dit geval geen pluspunt.

Je zal je dus inderdaad heel goed moeten afvragen wat het belangrijkste doel gaat worden van de set.


Luister je graag 5.1 muziek (dvd-a of SACD) dan zou ik zeker kiezen voor gelijke speakers rondom.In dat geval is het zeker een noodzaak maar bij films is het toch zeker ook een must wil je het goed doen.

Hoe dan ook, hier geld ook weer het advies om veel te luisteren en te vergelijken.

Mr_Parker
26-01-2006, 18:24
Ik ben net terug van de luistersessie.

Ik heb niet de gehele setup kunnen luisteren zoals ik gewild had, daarvoor was de afspraak ook te kort van te voren afgesproken.
Wel heb ik een zeer goede indruk kunnen krijgen van de Cambridge produkten in combinatie met de KEF iQ serie.
Ik zal me beperken tot het stereo deel daar dit wel in de gewenste combi was (CA op iQ7).
Op mij kwam het over als een zeer fijn, en vooral helder klinkende combinatie. Bij directe doorvoer van audio cd naar de speakers (Bass / treble instellingen van de receiver werden dus genegeerd) klonk de set echt lekker (in mijn oren althans). Ik ben geen liefhebber van veel bass en wat dat betreft was deze combinatie dan ook perfect. De bass die er was (en bij de geluisterde muziek ook hoort) was ook mooi herkenbaar, en niet een constante dreun. Hierdoor viel me meer in de muziek (oa Dire Straits, Private Investigations (een nummer dat ik toch best vaak beluister)) op dan normaal. Momenteel heb ik een mini-set, hiervoor een midi-set welke wel een deel van dit "extra" geluid ten gehore bracht maar niet zo detail rijk.

Hoewel de totaal prijs van 4x de iQ7 ipv de iQ5 net iets boven beoogde bovengrens zit (na önderhandelen" ga ik wellichtnlijk toch bezwijken en kiezen voor 4x de iQ7.

Morgen eerst de andere sessie (andere speakers in een andere zaak) afwachen...

Mr_Parker
27-01-2006, 16:18
Terug van de tweede luistersessie met de Focal JMLAb Sib&Co. speaker set. De speakerset die dus ergens tussen satteliet en "volwaaridge" speaker in zwerft.

Ter vergelijk met gister (iQ7 in stereo setup) zal ik dan ook beperken tot stereo.
Hiertoe werden uitsluitend 2 XXL versies van de Sib & Co. gebruikt (zonder de subwoofer).
Bij directe doorvoer van het cd geluid was er een klein verschil ten op zichte van de KEF iQ7 bij Dire Straits (Private Investigations). Echt thuis brengen kon ik het overigens niet, mij persoonlijk klonk het gewoon wat anders (beter of slechter is persoonlijk).
Bij de tweede cd (gister niet besproken maar wel beluisterd, Soundtrack Star Wars Phantom Menace) kwam het duidelijker naar voren. Het technische aspect van een kleiner bereik naar het laag begon op te breken. De main Title werd voor een deel in het laag meer één onherkenbare brij, terwijl vooral het midden wel mooi eruit bleef komen (dat moet eerlijk gezegd worden, wellicht zelfs iets fijner dan de iQ7). Mijn enthousiasme over de Cambridge Audio Azur 540 D/R is overigens wel gegroeid door gister en vandaag. Het moge dan misschien niet de modernste zijn maar in mijn ogen wel een van de elenganste no noncense aparaten. Zelfs de afstandsbedieningen zijn elegant en overzichtelijk door he beperkte aantal knoppen.

Naar verwachting zal ik snel tot een bestelling gaan komen.