PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer: REL Q150 of B&W ASW1000



Robin
20-01-2002, 13:23
Ik wil me HT upgraden met een SW, maar ik twijfel tussen deze 2
Ben al bij wat winkels geweest maar ben er nog geen tegen gekomen die beide verkoopt (in Amsterdam).

De REL is een gesloten SW, de B&W is open... ook heeft de REL een slam & depth keuze.

Mijn speakers bestaan uit 4 B&Ws 602S2 en een CC6S2.

Iemand die ervaring heeft met deze of soortgelijke subwoofers?


ps. ik wil hem gebruiken voor zowel films als muziek

Raskel
20-01-2002, 14:15
Grappig, ik zit tussen precies dezelfde woofers te twijfelen..Ben benieuwd wat eruit komt. Misschien vind je overigens wel wat info door de zoekfunctie van het forum te gebruiken.

Robin
20-01-2002, 16:48
Grappig, ik zit tussen precies dezelfde woofers te twijfelen..Ben benieuwd wat eruit komt.

In veel topics hier mbt. subwoofers kom ik je naam tegen Raskel, maar je hebt nog niet de knoop doorgehakt zie ik dus :D


[B]
Misschien vind je overigens wel wat info door de zoekfunctie van het forum te gebruiken.

Tuurlijk heb ik al gezocht, zowel hier als op inet, maar de meeste zeggen gelijk REL, ik wilde meer het verschil weten(+ en - punten), dat lees je nergens.

Raskel
20-01-2002, 17:18
Ja Robin, twijfel en nog eens twijfel. Het vervelende is dat ik nog nooit een Rel heb gehoord :( de B&W dus wel, die klonk dus echt erg goed. Het grote verschil tussen de woofers zit volgens mij meer in de looks (de ASW is echt GROOT) dan in de prestaties..Nu nog een vergelijking met plus en minnen.

Raskel
22-01-2002, 15:22
Wederom een oude koe..Ik ben vandaag gaan luisteren en de keuze is gevallen op de ASW1000. Het fijne aan het verhaal is dat over een maand een nieuwe B&W subwooferreeks komt, wat betekend dat er een grote hap van de prijs afgaat van "oude" modellen. Dus mochten er mensen zijn die opzoek zijn naar een sub, kijk ook eens naar B&W.

nielsw
22-01-2002, 16:48
Ik zou je adviseren om in ieder geval beiden subs even te beluisteren en zelf te oordelen.

ikzelf vind rel hele goede subs maken (heb zelf de Q200)

waarom vind ik rel goed?

- ze maken alleen subs
- hebben hele goede prestaties
- zijn vrijwel altijd, zo niet altijd, perfect te integreren met je
speakers

een minpuntje kan de prijs zijn maar ik vind het waar voor je geld

Anonymous
22-01-2002, 18:42
Ik vind persoonlijk de REL subwoofers een topper ! Maar ja...

B+W daarentegen... Moeilijk Moeilijk Moeilijk :D

Raskel
22-01-2002, 18:46
Rel is ook een heel erg goed merk, prachtige subs. Ze zijn wel prijzig, maar de kwaliteit compenseert dat makkelijk. De B&W is nu (volgende maand) toevallig een stuk goedkoper en presteerd in mijn oren/ogen heel erg goed.

Robin
22-01-2002, 20:28
Ik ben vandaag gaan luisteren en de keuze is gevallen op de ASW1000. Het fijne aan het verhaal is dat over een maand een nieuwe B&W subwooferreeks komt, wat betekend dat er een grote hap van de prijs afgaat van "oude" modellen.

Nu wordt het alleen moeilijker (waar heb je dat gelzen btw).
Tja dan wacht ik wel ff tot ze uit zijn, straks zijn ze beter dan de oude serie, en die kans lijkt me niet klein, waarom zouden ze ze anders vervangen :) Alleen hier is zeker niks over bekend... ff B&W mailen maar...

Zaterdag ff luisteren naar wat RELs, misschien dat ik dan denk f*k het wachten :D

Raskel
22-01-2002, 20:37
Ik heb het niet gelezen, ik heb het van m'n vaste (en ja, betrouwbare) verkoper vernomen. Volgende maand gaan de prijzen dalen, ik weet niet of dat overal zo is, maar wel bij de zaak waar ik altijd ga.

Nieuwe serie hoeft overigens niet altijd beter te zijn, uiteraard kan ik nu zo snel niet een goed voorbeeld noemen :rolleyes:

Groeten

Point7
20-04-2002, 16:18
Ik heb het niet gelezen, ik heb het van m'n vaste (en ja, betrouwbare) verkoper vernomen. Volgende maand gaan de prijzen dalen, ik weet niet of dat overal zo is, maar wel bij de zaak waar ik altijd ga.

Nieuwe serie hoeft overigens niet altijd beter te zijn, uiteraard kan ik nu zo snel niet een goed voorbeeld noemen :rolleyes:

Groeten

Een oude thread maar enfin....

Ik wacht ook op de nieuwe ASW 650. Je kan inderdaad niet op voorhand zeggen die beter is dan de oude serie. (ik hoop van wel of toch minstens even goed)
Nieuw is niet altijd beter. Men kan het immers ook vooral om commerciele redenen gedaan hebben en dan kan het zijn dat ze goedkopere materialen/componenten gebruikt hebben om de prijzen naar beneden te krijgen.

De voorlopige prijzen die ik gekregen heb voor die nieuwe ASW650 zijn lager dan de oude ASW1000 en dan heb ik toch een beetje wantrouwen.

Ik ga em zeker niet blindelings kopen. Ik moet em eerst gehoord hebben.

Raskel
20-04-2002, 18:46
Als je ze beiden beluisterd hebt kun je dan je ervaring posten? ik ben wel benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten. Dat nieuw niet beter hoeft te zijn bewijst de nieuwe q serie van Kef, schijnt minder te zijn dan de "oude" serie die ik heb :)

Point7
21-04-2002, 08:41
Als je ze beiden beluisterd hebt kun je dan je ervaring posten? ik ben wel benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten. Dat nieuw niet beter hoeft te zijn bewijst de nieuwe q serie van Kef, schijnt minder te zijn dan de "oude" serie die ik heb :)

Dat zal ik zeker doen. Er is nog bitter weinig info (reviews) over die nieuwe subs van B&W te vinden op het net.

Op een amerikaans forum over HT stond 1 bericht van iemand die de ASW600 had en die vond em beter dan de ASW500 en ASW1000, maar 1 review zegt nog niks.

Louis Bouduin
21-04-2002, 08:49
Als je het je kunt permiteren, ga dan voor de REL. Dit is een fantastische sub, die heel goed integreert met je luidsprekersysteem. Wat me vooral bevalt aan die REL's is hun zuivere "cleane" bas. Het laag is echt laag, o ja, er zijn er beslist die nog "dieper" gaan, maar dat gaat dan ook vaak ten kosten van de definitie van het geluid.

Een tip misschien: test een sub eerst met een goede hifi installatie. Gewoon twee luidsprekers en de sub. (Goede muziek daarvoor vind ik nog altijd Peter Gabriel: de bassen in zijn muziek lijken een eigen leven te lijden, zijn vaak loepzuiver en goed te volgen. Dit terzijde).
Als de sub het hier goed doet (en geloof me, dit is lang niet altijd het geval) kun je hem eens laten integreren in een home cinema set. Let daarbij vooral op de plaatsing. Veel dealers houden ervan om hem dicht bij een muur te plaatsen, dit geeft meer bas. En dat kun je thuis ook nog altijd doen, maar zorg ervoor dat hij vrijstaat. En zwijgt wanneer hij moet zwijgen. Een goede sub is een fantastische aanwinst voor iedere HT set. Helaas hoor je vaker subs die alles om zeep helpen... maar wel geweldig veel herrie maken.

Point7
21-04-2002, 09:03
Als je het je kunt permiteren, ga dan voor de REL. Dit is een fantastische sub, die heel goed integreert met je luidsprekersysteem. Wat me vooral bevalt aan die REL's is hun zuivere "cleane" bas. Het laag is echt laag, o ja, er zijn er beslist die nog "dieper" gaan, maar dat gaat dan ook vaak ten kosten van de definitie van het geluid.


Ik heb de REL Q200 al beluisterd en die heeft mij niet helemaal kunnen overtuigen (niet slecht, maar niet opvallend goed voor de prijs). De sub zal hier enkel gebruikt worden voor HT en niet voor stereo muziek dus de ST-serie van REL is volgens mij overkill hier.

De REL Q200 staat nog wel op mijn lijstje (1000 € is mijn maximum), maar ik hoop eigenlijk dat de nieuwe B&W ASW650 mij beter bevalt, want die is toch wat goedkoper dan de REL en als em klinkt zoals de ASW1000 ben ik heel tevreden.

Louis Bouduin
21-04-2002, 09:48
Ik heb de REL Q200 al beluisterd en die heeft mij niet helemaal kunnen overtuigen (niet slecht, maar niet opvallend goed voor de prijs). De sub zal hier enkel gebruikt worden voor HT en niet voor stereo muziek dus de ST-serie van REL is volgens mij overkill hier.


Ik hoop niet dat ik de enige ben, maar ga er nog altijd van uit dat als het om een cleane, zuivere bas gaat, die het voortreffelijk doet met Hifi, dat hij dan ook een heel mooie rol kan spelen in je HT keten.

Point7
24-04-2002, 16:11
Als je ze beiden beluisterd hebt kun je dan je ervaring posten? ik ben wel benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten. Dat nieuw niet beter hoeft te zijn bewijst de nieuwe q serie van Kef, schijnt minder te zijn dan de "oude" serie die ik heb :)

De ASW600 is ondertussen binnengekomen hier in mijn lokale HIFI-shop. De ASW650 verwachten ze deze week ook nog.

Ik ga vrijdag of zaterdag eens een luistersessie houden met die nieuwe subs.

Ik zal mijn ervaringen posten. Ik kan em daar vergelijken met de RELQ200.

Patrick vdB
24-04-2002, 21:30
Ik ga vrijdag of zaterdag eens een luistersessie houden met die nieuwe subs.

Zorg ervoor dat de subs die aan de luistertest onderhevig zijn allen opdezelfde manier zijn afgesteld gepositioneerd en verbonden. In een goed vergelijk mag er maar 1 onderwerp aan verandering onderhevig zijn (de sub in dit geval) en vaak schort het hier aan bij de gemiddelde HiFi-zaak.

Wees ook niet te overweldigend bij een flinke bas van een sub ten opzichte van andere sub's. Alhoewel deze vaak imponerend zijn en de concurrentie op dat moment volledig wegblazen toch kunnen deze subs op de lange duur uiterst vervelend gaan worden (de bekende luistermoeheid).

Wat dat betreft ga ik persoonlijk ook meer voor de stelling van Louis...Een cleane zuivere bas over het totale frequentiegebied (welke het meestal ook voortreffelijk doen in HiFi) kan / zal uiteindelijk een mooie rol gaan spelen in je HT opstelling.

Succes in ieder geval en laat je bevindingen weten (ben ik altijd nieuwsgierig naar).

Ronald Ridderhof
24-04-2002, 21:38
REL, REL REL REL REL

Ik heb ook b&w speakers, en daar komt ook een REL, ik twijfel alleen tussen q150 en de q200.

Rel er is geen betere

Point7
25-04-2002, 05:33
Zorg ervoor dat de subs die aan de luistertest onderhevig zijn allen opdezelfde manier zijn afgesteld gepositioneerd en verbonden. In een goed vergelijk mag er maar 1 onderwerp aan verandering onderhevig zijn (de sub in dit geval) en vaak schort het hier aan bij de gemiddelde HiFi-zaak.

Succes in ieder geval en laat je bevindingen weten (ben ik altijd nieuwsgierig naar).

Zal ik zeker doen.
Ik denk dat bij mijn eerste luistersessie met de REL Q200 de sub niet goed geplaatst en/of afgesteld was, want die was niet overtuigend.
Ik geloof zeker dat die sub normaal wel goed is.
Ik ga nu proberen dat ze wat meer moeite doen om de subs goed af te stellen.
Ik hoop eigenlijk dat de B&W subs minstens even goed zijn dan de REL, want die zijn een pak goedkoper.

Point7
25-04-2002, 05:37
REL, REL REL REL REL

Ik heb ook b&w speakers, en daar komt ook een REL, ik twijfel alleen tussen q150 en de q200.

Rel er is geen betere

REL is goed, maar er zijn nog wel betere te vinden hoor.

Enfin...het is afwachten hoe die nieuwe subs van B&W presteren. Ze zijn immers van een open systeem en grote kasten naar een compactere closed box gegaan.

Patrick vdB
25-04-2002, 07:38
Ik ga nu proberen dat ze wat meer moeite doen om de subs goed af te stellen.

Dit moet je zeker laten doen, let daarbij ook op dat ze de sub in samenwerking laten horen met de speakers welke je thuis gebruikt (of zoveel mogelijk dezelfde klank hebben). Een sub opzich kan een prachtig geluid laten horen maar juist de integratie met de rest van de set up is zeer belangrijk.

Probeer zoveel mogelijk zelf de afregeling te doen en indien mogelijk gebruik een db-meter. Vraag ook of je de subs waarnaar je voorkeur uitgaat thuis mag uitproberen (door de kamerakoestiek en beperkingen in plaatsing kan een sub heel anders uitvallen thuis).

Je melde al dat de sub voornamelijk voor HT gebruikt gaat worden en niet of minder voor muziek. Persoonlijk zou ik toch ook het muziekgebeuren niet naar de achtergrond plaatsen. Een goed geintegreerde sub kan bij muziekweergave namelijk heel waardevol zijn. Zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn kan deze net dat beetje extra geven in diepte waar normale speakers vaak in falen (met een goed geintegreerde sub kun je echt full-range geluid weergeven).

Geld mag eigenlijk niet de doorslaggevende factor zijn bij de aanschaf van een sub (binnen het voorafgestelde budget natuurlijk). Alhoewel er bij iedereen altijd financiele beperkingen zullen zijn kun je beter wachten en sparen voor net een betere sub dan tot aanschaf overgaan van een mindere sub uit financiele overweging.

Point7
26-04-2002, 19:07
Ik heb net de B&W ASW650 gekocht.
Schitterende sub. Gaat minstens zo diep als de Rel Q200 en is een pak goedkoper. Ik heb ze speciaal naast mekaar beluisterd.

Ik moet em nu nog wat verder tweaken hier (volume enzo), maar mijn eerste ervaring is goed.
Eindelijk heb ik echt DIEPE bas tussen 20 en 25Hz. Mijn vorige sub (Infinity Alpha Junior) zakte als een pudding in mekaar vanaf 40 - 45Hz.

De sub klinkt gelukkig minstens zo goed als de ASW1000. Iets wat ik hoopte.

Ik ben direkt voor de ASW650 gegaan. Ik heb de ASW600 niet beluisterd. (had ik misschien wel moeten doen om mijn ervaring met die sub hier ook te posten)

GerardH
26-04-2002, 19:56
Hoeveel kostte die ASW650 eigenlijk?

Ik zit zelf nl ook te twijfelen of ik een sub ga aanschaffen. Mijn speakers zijn van B&W dus wellicht past het geluid van die nieuwe sub er goed bij.

Ik zal het in elk geval niet direct kopen omdat ik eerst moet 'wennen' aan mijn speakers. En ik ben ook bang dat wanneer ik zo'n sub ga gebruiken de buren daar ook achter komen :)

Heeft iemand hier trouwens advies over? Ik wil een bas horen maar het moet niet overheersen. Er zit natuurlijk wel een volume knop op maar is dat genoeg?

Patrick vdB
26-04-2002, 21:54
Heeft iemand hier trouwens advies over? Ik wil een bas horen maar het moet niet overheersen. Er zit natuurlijk wel een volume knop op maar is dat genoeg?

Het is niet de bedoeling van een sub om te gaan overheersen. Een goed afgestelde sub zal dit dan ook niet doen maar brengt eerder een diepte in het geluidsveld welke met normale speakers niet gerealiseerd kan worden. Voor echt HT gebruik is een sub echter (net zoals een goede center) onmisbaar.

Point7
27-04-2002, 09:42
Hoeveel kostte die ASW650 eigenlijk?

Ik zit zelf nl ook te twijfelen of ik een sub ga aanschaffen. Mijn speakers zijn van B&W dus wellicht past het geluid van die nieuwe sub er goed bij.

Ik zal het in elk geval niet direct kopen omdat ik eerst moet 'wennen' aan mijn speakers. En ik ben ook bang dat wanneer ik zo'n sub ga gebruiken de buren daar ook achter komen :)

Heeft iemand hier trouwens advies over? Ik wil een bas horen maar het moet niet overheersen. Er zit natuurlijk wel een volume knop op maar is dat genoeg?

Ik heb de ASW650 € 680 betaald. Ik ben er zeker van dat em in duitsland goedkoper is als ze die daar hebben.

Je kan ook nog de crossover gebruiken van de sub en die zodanig instellen dat em de lage frequenties overpakt van uw andere luidsprekers. Dus vanaf dat uw andere speakers het niet goed meer aankunnen. In dit geval moet je zien dat de crossover in uw versterker uitgeschakeld is (speakers op large).

Zoveelste lager je de crossover kunt zetten, zoveelste minder richting gevoeliger de sub wordt.

GerardH
27-04-2002, 14:34
Aangezien toch gezegd wordt dat een sub voor een HT onmisbaar is (al gebruik ik de set ook voor gewone audio)
zal ik toch maar eens gaan luisteren.

Mijn versterker (Denon 3802) heeft een instelling voor de crossover wanneer ingesteld wordt dat ik een sub heb. Mijn speakers staan momenteel al ingesteld op large. De voorste speakers zijn floorstanders. Dat is ook de reden waarom ik niet direct een sub gekocht heb.

Patrick vdB
27-04-2002, 23:23
Aangezien toch gezegd wordt dat een sub voor een HT onmisbaar is (al gebruik ik de set ook voor gewone audio)
zal ik toch maar eens gaan luisteren.

Klopt. Voor het weergeven van het LFE kanaal dien je een sub aan te sluiten. Indien de sub niet is aangesloten zal dit kanaal ook niet ten gehore worden gebracht en mis je een stuk geluidsinformatie.

Het toevoegen van een sub hoeft verder geen invloed te hebben op het beluisteren van muziek alhoewel ook hier een goed geintegreerde sub een meerwaarde kan betekenen.


[B]Mijn speakers staan momenteel al ingesteld op large. De voorste speakers zijn floorstanders. Dat is ook de reden waarom ik niet direct een sub gekocht heb.

In principe kunnen zuilen nooit de rol van een sub gaan overnemen daar deze gewoonweg niet echt het laag kunnen weergeven waar een sub dit wel kan.

Point7
28-04-2002, 09:29
Ik heb nog een vraagje.

Nu ik die nieuwe Sub heb voor mijn HT, ga ik mijn andere sub gebruiken voor mijn stereo-keten.

In de handleiding van de sub staat dat ik die samen moet aansluiten op de speaker aansluiting van de versterker.

Aangezien ik iets te dikke kabels heb, krijg ik die niet samen door het gaatje van de connectors op de versterker.

Om de sub aan te sluiten heb ik nu de connectors voor speakerpaar B gebruikt op de versterker en zet dan de versterker op speaker A+B om de sub mee te laten werken.

Is dit een goede oplossing? of zijn er nog betere oplossingen? (de sub heeft geen speaker out)

Patrick vdB
28-04-2002, 13:01
Om de sub aan te sluiten heb ik nu de connectors voor speakerpaar B gebruikt op de versterker en zet dan de versterker op speaker A+B om de sub mee te laten werken.

Is dit een goede oplossing? of zijn er nog betere oplossingen? (de sub heeft geen speaker out)

Dit is een prima oplossing.

Point7
28-04-2002, 13:19
Dit is een prima oplossing.

Is de impedantie van een Sub ook 8 Ohm (op speaker level) of is deze veel hoger ? Ik vind daar niet direkt iets van terug in de specs.

2 impedanties van 8 Ohm parallel geeft toch 4 Ohm ?

Als die van de sub heel hoog is, dan zal dat samen iets lager dan 8 Ohm uitkomen wat beter voor mijn versterker is. Minder vervorming.

Speedy
01-05-2002, 06:57
Ik heb het niet gelezen, ik heb het van m'n vaste (en ja, betrouwbare) verkoper vernomen. Volgende maand gaan de prijzen dalen, ik weet niet of dat overal zo is, maar wel bij de zaak waar ik altijd ga.

Nieuwe serie hoeft overigens niet altijd beter te zijn, uiteraard kan ik nu zo snel niet een goed voorbeeld noemen :rolleyes:

Groeten

Wat ik me afvroeg is, wie jouw ' huisleverancier' is en of je inmiddels in het bezit bent van een sub.

Ik hoop binnenkort ook een sub aan mijn HT toe te kunnen voegen en ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik ben een groot liefhebber van in het algemeen Engelse speakers en in het bijzonder B&W speakers. Als ik een ' all B&W' speakersetup neerzet. In hoeverre bind dat je dan aan een B&W sub?

Mijn budget zal waarschijnlijk ook zo'n 1000 euro (maximaal) zijn en ik wil daar natuurlijk het beste product voor krijgen.

Tips en ervaringen van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Raskel
01-05-2002, 07:47
Hoi Speedy,

Als je op m'n link klikt dan zie je welke sub ik nu heb. De B&W ASW1000 dus. Ik koop al mijn speakers bij de Vogelzang te Maastricht, de andere filialen van Vogelzang zijn overigens een stuk minder kwa service!

Groeten

Point7
01-05-2002, 08:48
Ik hoop binnenkort ook een sub aan mijn HT toe te kunnen voegen en ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik ben een groot liefhebber van in het algemeen Engelse speakers en in het bijzonder B&W speakers. Als ik een ' all B&W' speakersetup neerzet. In hoeverre bind dat je dan aan een B&W sub?

Mijn budget zal waarschijnlijk ook zo'n 1000 euro (maximaal) zijn en ik wil daar natuurlijk het beste product voor krijgen.

Tips en ervaringen van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

De sub moet niet van hetzelfde merk zijn. Die is volgens mij het minste "gevoelig" om te laten samengaan met de andere speakers. Je hebt dus een zeer ruim aanbod. Zeker als je net zoals ik een budget van € 1000 kunt uitgeven.

Ik zou als ik van u was zeker luisteren naar de nieuwe ASW 650 van B&W (die heb ik uiteindelijk gekozen), maar probeer ook eens te luisteren naar de REL Q200. Misschien is dat meer uw smaak. Er zijn verder nog genoeg andere merken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Speedy
14-05-2002, 06:40
Misschien wat laat, maar op HiFi.nl staat een review van de REL Q150
http://hifi.nl/allesoverlees.asp?TekstID=1294