PDA

Bekijk de volledige versie : Plaatsing rear speakers



jollykart
05-11-2004, 20:40
Wat is nu 'de beste' plaats voor de rear speakers. Ik heb op dit moment satelieten dus die gaan ergens aan de muur komen. Nu was ik altijd van mening dat ze achter de luisterpositie geplaatst moeten worden, naar voren gericht(iets gedraaid naar de luister positie) En dan op oorhoogte.

Echter, wanneer ik de manual van de B&W DS7 dipool speaker lees (http://www.bwspeakers.com/downloadfile/speakermodel/DS7_manual.pdf) worden deze op de zijmuur net voor de luisterpostie geplaatst, 60 cm boven oorhoogte. :? Is dit nu specifiek voor deze speaker of is dat sowieso een goed plek voor de rears?

Olivier vd D.
05-11-2004, 20:58
Ik maak uit de PDF op dat de rears inderdaad geplaatst moeten worden zoals jij al zegt. Als je een 7.1 receiver hebt, dan kan je ook nog twee dezelfde dipool speakers achter je plaatsen als zesde en zevende kanaal.

jollykart
05-11-2004, 21:10
Even voor de duidelijkheid. Die DS7 zijn niet de rears die ik nu heb. Ik moet nog andere rears en was uit nieuwsgierigheid naar deze speakers aan het kijken. Toen viel mij dus op dat ze op de zijmuren worden geplaatst ipv de achtermuur.
Concreet de vraag dus, denken jullie dat dat specifiek voor deze speaker is of is dat sowieso een goede plek voor de rears in een 5.1 opstelling. Ze worden dus ook vrij hoog opgehangen wat ik ook nogal vreemd vind.

jollykart
05-11-2004, 21:35
Even voor de duidelijkheid. Die DS7 zijn niet de rears die ik nu heb. Ik moet nog andere rears en was uit nieuwsgierigheid naar deze speakers aan het kijken. Toen viel mij dus op dat ze op de zijmuren worden geplaatst ipv de achtermuur.
Concreet de vraag dus, denken jullie dat dat specifiek voor deze speaker is of is dat sowieso een goede plek voor de rears in een 5.1 opstelling. Ze worden dus ook vrij hoog opgehangen wat ik ook nogal vreemd vind.

Mark S
06-11-2004, 23:39
Voor dipoles zoals de genoemde DS 7 is het idd gebruikelijk deze boven oorhogte te hangen en aan de zijkanten. Dit vanwege hun afstraal gedrag in 2 richtingen. "Normale" rears, zoals jouw sats, gewoon op de achterwand en gericht op de luisterpositie.

Johan van den D.
07-11-2004, 10:02
Dipol speakers zijn inderdaad heel wat anders dan "normale" speakers die voor rear gebruikt kunnen worden.
Wanneer je normale speakers neemt dan zal ik ze iets schuin achter de luisterpostitie plaatsen, ongeveer tegenover de frontspeakers zodat je in feite een denkbare rechthoek krijg tussen de speakers onderling.

jollykart
07-11-2004, 14:23
Ok bedankt, ga ik dat als basis nemen. Vervolgens maar eens lekker gaan schuiven.

Overigens zijn de B&W DS7 schakelbaar, zodat je bij film inderdaad bipol bent maar voor bv sacd monopol. In dat opzicht blijft het dus vreemd dat ze een compleet andere setup adviseren dan voor normale monopol speakers.