PDA

Bekijk de volledige versie : basreflex subwoofer dempen



noXS21
06-11-2004, 17:31
Ik heb een JBL XTI SUB 300.

Nu vraag ik mij af of de basreflex pijp in een subwoofer ook gedempt mag/kan worden door er een stuk schuim in te drukken. Ik heb nog een goed passend stuk liggen van mijn surround speakers. Mag dit (belast ik de versterker dan niet overmatig?), werkt dit (wordt het schuim niet uit de pijp geblazen door de grote hoeveelheid verplaatste lucht?), loopt de sub dieper door (zoals het effect bij "normale" speakers)?

Ik ben erg beniewd wat jullie hierover te zeggen hebben. Ik heb er namelijk nog nooit iets over gelezen, terwijl het mij geen gek iede lijkt.

Groeten,
Wouter

Wizz-Art
06-11-2004, 17:40
Voor zover ik weet kun je dat gerust doen, of het bevorderlijk voor de weergave van laag is daar kun je alleen achterkomen door het te proberen :wink:

noXS21
06-11-2004, 17:48
Als het mogelijk is waarom hoor je er dan nooit iets van? Het is een bekend thema bij "normale" speakers, waarom niet bij subs? :?

Groeten,
Wouter

Wizz-Art
06-11-2004, 18:14
Omdat het waarschijnlijk niets oplevert in positieve zin :?

Johan van den D.
07-11-2004, 10:04
Je kunt het gewoon proberen wat het effect is maar waarom zal je het doen.
Ben je nu niet tevreden of is het gewoon uit nieuwsgierigheid.

Harry stadman
07-11-2004, 10:19
er zijn merken die zelf een stukje schuim meeleveren voor basreflex speakers en subwoofers, zodat je als de bas teveel van het goede mocht zijn, kunt temperen. dit kan geen kwaad. je moet uitproberen of het geluidstechnisch wel iets opleverd.

Johan van den D.
07-11-2004, 10:23
Het "gedempte" laag zal theoretisch iets strakker worden maar dan wel iets aan diepte inleveren.

Harry stadman
07-11-2004, 11:06
Het "gedempte" laag zal theoretisch iets strakker worden maar dan wel iets aan diepte inleveren.

en kracht. dat is precies wat hij wil. :wink:
de subwoofer staat dan niet meer zo te "bonken". :wink:

Johan van den D.
07-11-2004, 11:10
Het "gedempte" laag zal theoretisch iets strakker worden maar dan wel iets aan diepte inleveren.

en kracht. dat is precies wat hij wil. :wink:
de subwoofer staat dan niet meer zo te "bonken". :wink:klopt :D

noXS21
07-11-2004, 13:07
Ik ben tevreden met het geluid dat hij nu produceerd maar ben altijd geintereseerd in nieuwe dingen :D . Ik was in de veronderstelling dat het laag o.a. juist iets verder door zou lopen door de poort te dempen.

Maar als het geen kwaad kan (b.v. dat de versterker sneller overbelast wordt) zal ik eens gaan expirimenteren.

THNX

Groeten,
Wouter

Johan van den D.
07-11-2004, 16:17
Doordat het strakker hoort te gaan klinken zal het voor vele ook vaak lager lijken.

A3aan
08-11-2004, 10:10
Nu vraag ik mij af of de basreflex pijp in een subwoofer ook gedempt mag/kan worden door er een stuk schuim in te drukken. <KNIP>1) Mag dit (belast ik de versterker dan niet overmatig?), 2) werkt dit (wordt het schuim niet uit de pijp geblazen door de grote hoeveelheid verplaatste lucht?), 3) loopt de sub dieper door (zoals het effect bij "normale" speakers)?
1) ja, overmatig belasten is niet van toepassing, (tenzij je je versterker ineens veeeeel verder opendraait natuurlijk)
2) het werkt natuurlijk. Of het effect ook is wat gewenst wordt is de vraag. een goede basreflex poort zal goed uitgerekend en gebouwd zijn en dus aan kwaliteit toevoegen. een matige basreflex poort zal vooral dreun toevoegen (ik noem dat zelf het Jamo-effect: zeg maar extreem 'loudness').
De kans op eruit blazen is erg klein.
3) is niet te zeggen, proberen! Check ook 'evenwicht' tussen hoog, midden, laag en erg laag. Met je oren dus.

noXS21
08-11-2004, 15:15
THNX voor de reacties.
Als er meer mensen zijn met tips of iedeen laat je horen.

Ik heb nog geen tijd gehad om wat te testen. Zodra ik ervaringen heb zal ik ze delen.

Wat dat overbelaste van de versterker betreft. Het zal dus niet kloppen maar, ik dacht dat door de poort te blokkeren je het de versterker moeilijker maakt om de speaker heen en weer te laten bewegen. Een elektromotorje afremmen met de hand is ook niet goed.

Groeten,
Wouter

Edgar Smit
08-11-2004, 15:39
Het remmen waar je op doelt gebeurt alleen omdat de lucht in subkast zich gaat ophopen omdat je pijp hebt dichtgestopt. Een sub doet in feite neits anders dan lucht verplaatsen en de pijp zorgt ervoor dat er:
a)voldoende lucht is om te verplaatsen en
2) dat de lucht die in je subkast ook gaat bewegen dan je kast ook uit kan.

Het effect van de pijp dichtstoppen zal dus een strakkere maar minder volle bas gaan geven (minder JAMO effect dus). Schroef je je receiver ver open, zal dat eerder de speaker van je sub beschadigen dan je reciever. Je receiver hoeft namelijk geen moeite te doen om de speaker de lucht te laten verplaatsen, dat gebeurt alleen door het signaal wat de speaker krijgt. Komt er meer signaal binnen dan je speaker kan verwerken, zal je speaker het eerst begeven, afhankelijk van de kwaliteit ervan.