PDA

Bekijk de volledige versie : Scherpstellen 3d films



eatmyshorts
21-01-2002, 10:35
Hallo mededvdkijkers ( scrable :D )

Ik vraag me weleens af.
Als je een normale film kijkt word er altijd scherpgesteld op het balengrijkste in een scene, waardoor alles ervoor en alles erachter automatisch wat wazig wordt.

Maar al kijk in een 3dfilm of een tekefilm zie ik dit nooit of zelden. Alles is scherp bergen op de achtergron en grassprieten op de voorgrond.

Nu vraag ik mij af, als men dat nou eens zou toepassen in 3d films en tekenfilms. Hoe zou dat eruit zie???

realistischer of juist heel verwarrend.

ps. ik bedoel niet dat soor dingen als in Dragon Ball Z dat je gewoon haast geen achtegrond ziet maar allerlei vage kleuren en strepen, in een gevecht bijvoorbeeld!

Oakey
21-01-2002, 10:44
Als je gebruik maakt van een filmcamera (zoals bij een "echte" film) en je wilt een opname maken van een scene (die altijd 3d is) moet je wel scherpstellen op een bepaald deel van het beeld, omdat een lens nu eenmaal een beperkte scherptediepte produceert. M.a.w. je kunt geen opname maken waarbij het hele beeld scherp is (behalve als er heel veel licht is, bijv. bij landschapopnames). Een tekenfilm is 2d, dus hierbij komt alles altijd gewoon scherp in beeld.

Als je onscherpe achtergronden zou imiteren zou dat er denk ik erg vreemd uitzien in een tekenfilm. Er zijn nl. veel minder details aanwezig in een tekkenfilm, waardoor al snel het halve beeld onscherp wordt. Bij een echte film valt dit gewoon minder op (onze ogen zien ook niet alles scherp).

eatmyshorts
21-01-2002, 12:52
Ik begrijp wel hoe het komt dat het ene deel wel scherp is en het andere niet scherp, ik kom tenslotte niet uit een ei ofzo!

Maar ik bedoel als je zo'n zelfde scene zou tekenen zou je voor het realistische effect ook scherp moeten tekenene wat je scherp ziet en niet scherp tekenen wat niet scherp is. Dat zou er toch veel realistischer uitzien. Ofniet.

Ja ik begin nu zelf ook te twijfelen. Je kijkt natuurlijk altijd naar 1 plek op de film en niet alle plekken tegelijk. Dus zou waar je niet oplet onscherp moeten zijn.

Ja nu word ik gek, laat maar hangen, of heeft iemand HET antwoord.

Nathan, jij bent toch graag bezig met 3d films en 3d animaties, weet jij toevallig het antwoord???

Nathan Strik
21-01-2002, 13:16
Ja, ook 3d-camera´s kunnen net als gewone camera´s een effect creeëren dat "depth of field" heet. De focusdiepte dus.
Dit wordt zelfs in veel 3d-animaties heel erg goed toegepast. Kijk maar eens naar de openingsscène van A Bug´s Life, in het begin zie je de camera duidelijk scherpstellen op de grassprietjes waar de mieren aan het werk zijn.
Dus het wordt aardig veel gebruikt, vooral in Disney-films. Omdat het inderdaad een behoorlijk realistisch effect geeft aan de film.

Nu is het leuke dat dit natuurlijk volledig instelbaar is in 3d. In het echte leven ben je afhankelijk van de lenzen die je tot je beschikking hebt, in de 3d-wereld kun je alle mogelijke lenscombinaties nabootsen.

Dus je kunt er ook voor kiezen om inderdaad alles scherp te houden, maar dan heb je dus niet het realistischere "depth of field" effect, maar dit kan iets zijn wat de regisseur juist wil.

Ik ben zelf een grote voorstander van dit effect, mits minimaal toegepast, bij close-ups is het erg mooi, of bij onhullings-shots enzo. Ik pas het ook wel eens toe in mijn 3d-animaties en het effect kan heel mooi zijn...

eatmyshorts
21-01-2002, 16:48
Kijk eens aan, dat is wat ik bedoel.

Nu zeg je dat het in 3d films al redelijk wordt gebruikt.
Maar in tekenfilms zeker niet???

ofwel?

Dat lijkt me namelijk wel een heftig effect.
Ok duurt misschien wat langer dan alles scherp tekenen.

Maar eindresultaat lijkt me wel vrij heftig.

Nathan Strik
21-01-2002, 17:07
Nu zeg je dat het in 3d films al redelijk wordt gebruikt.
Maar in tekenfilms zeker niet???

ofwel?

Dat lijkt me namelijk wel een heftig effect.
Ok duurt misschien wat langer dan alles scherp tekenen. In principe duurt het niet langer dan alles scherp te tekenen. Zeker tegenwoordig, nu de beeldjes in veel moderne tekenfilms in de computer over elkaar worden gelegd is het heel makkelijk om de ene laag wat vager te maken dan de andere.
En in principe is dit effect al mogelijk vanaf het moment dat Disney de multiplane camera introduceerde in oa. Sneeuwwitje. Dan hoef je eigenlijk alleen de camerafocus iets te veranderen. Maar zoals ik al zei tegenwoordig is het nog makkelijker om hier precieze controle over te hebben.
In welke tekenfilms het ook daadwerkelijk wordt gebruikt weet ik niet zo uit mijn hoofd. Volgens mij ook in Tarzan, maar zeker weten doe ik het niet.
Maar in tekenfilms zijn ook andere manieren om diepte te creëren die meer gebruikt worden. Zoals de achtergronden wat zachtere kleuren geven dan de voorgrond, zodat de voorgrond er als het ware uitspringt, of het "multi-plane"-effect, waarbij de achtergrond is opgebouwd uit lagen om diepte te creëren. En natuurlijk het redelijk nieuwe "deep-canvas" dat Disney met succes gebruikte in Tarzan, waardoor je 3-dimensionale achtergronden hebt die er toch handgetekend uitzien.
Zo zijn er nog vele technieken en trucs die een gevoel van diepte creëren, het leuke van animatie is dan ook de grote diversiteit in de verschillende technieken die allemaal leuke effecten kunnen hebben.