PDA

Bekijk de volledige versie : Ik weet het niet meer, welke receiver



EvdL
11-11-2004, 21:00
Heb nu een 8 jaar oude Onkyo receiver, 18 jaar oude 220 B&W speakers, 5 jaar oude B&W 601 speakers en een Tannoy subwoofers.
De combinatie Onkyo met B&W speakers vond ik altijd een warm geluid vinden, vandaar dat ik nu wilde gaan voor de Onky TX-SR602 of 702 receiver.
Maar ik lees veel over Denon , en ook Yamaha.
Heb laatst de Onkyo 702 receiver samen met de B&W 603 speaker gehoord, warm geluid , bassy om het zomaar uit te drukken maar vond deze op de een of andere manier zwaarde c.q. warmer klinken dat de Denon 3805 die ik ook had gehoord en de Pioneer 2014.
Maar ik weet het niet meer, heb het idee dat weinig mensen voor Onkyo gaan. Ligt het aan mij ? Ik sta open voor andere suggesties, ik weet het nit meer welke receiver wel of niet.
En als ik de b&W 603 fronts neem, gaat dat dan goed samen met mijn B&W 601 rears en Tanny sub ?

Ik we

pavko
11-11-2004, 21:13
Alleen jouw gehoor kan in deze uitkomst bieden. Ga dus vooral luisteren.

Dat er volgens jou minder mensen voor Onkyo gaan moet je niet zien als een afkeer van dat merk ofzo...Er worden nu eenmaal ook meer Opels verkocht dan Lexussen.

jollykart
11-11-2004, 22:16
Zoals Pavko al zegt kan alleen jij bepalen wat goed is. Niettemin staat hier wel een leuke vergelijkende test http://www.areadvd.de/hardware/avr_mastertest.shtml
waarbij de Onkyo TX-NR801E er in ieder geval erg goed afkomt.

Ron-G
11-11-2004, 23:32
De Combinatie Onkyo en B&W vind ik persoonlijk een erg goede combinatie, ik draai zelf al jaren met een Onkyo Integra TX-DS838 weliswaar een "zware" jongen uit de Onkyo reeks, maar ondanks dat de reciever nu een jaar of 8 oud is overweldigd hij me nog steeeds, heb daarom ook nog geen behoefte aan een andere Onkyo met bv DTS, heb nu alleen Dolby Digital.

Heb sinds een week mijn oude getrouwe B&W's DM 330 ( 20 jaar oud ) vervangen door 6 jaar oude B&W's Matrix 804 als frontspeakers ( tweede hands gekocht ) en nu klinkt het helemaal formidabel de rust die de speakers geven aan het geluidsbeeld is ongelofelijk.

Heb voorheen altijd met mijn Matrix 803 erop gedraaid maar heb sinds een tijdje een dedicated HT dus de 803's zijn voor mijn stereo opstelling gebleven maar miste mijn "Matrix" geluid heel erg, en kon nu aan 804's komen, en samen met mijn sub klinkt het superstrak, en het geluid Onkyo samen met B&W is een hele goede keuze.

maar wat ik wil zeggen kijk ook eens naar de 2e hands markt, ik ben nu een maandje of wat bezig geweest om andere speakers te kopen maar de 804's die ik nu gekocht heb daar kan alles wat B&W maakt onder de huidige Nautilus klasse nog steeds niet aan tippen, de rust en de klasse die deze Matrix klasse nog steeds heeft vind je nog steeds niet terug in de goedkopere klasse's van B&W, dit bedoel ik niet vervelend voor al diegene die deze wel hebben maar als je eenmaal de "topklasse" van B&W gewend bent dan kan je eigenlijk niet meer terug.

Ik had er geen enkele moeite mee gehad om voor bv nieuwe 604's 1000 euro neer te leggen maar als je dan bv in mijn geval 6 jaar oude matrix 804's hoort, dan vergeet je spontaan de 604's en wat daar in die buurt zit.

Maar om op je vraag terug te komen, kijk eens naar een upgrade voor je speakers, denk dat daar meer uit te halen valt dan een nieuwe reciever, tenzij je een "budget" recevier hebt van Onkyo, dan is het misschien wel een optie om bijde met de tijd te vervangen.

Maar Onkyo is bij een hoop mensen onbekend zeker bij mensen die zich niet intresseren in het hifi gebeuren, maar ik vind Onkyo topklasse, en vind de sound erg lekker, in mijn persoonlijke geval lekkerder als een Denon of Yamaha maar dat is helemaal persoonlijk, aan de onderlinge technieshe kwaliteit van de verschillende merken zal ik niet twijfelen, maar het is gewoon wat "jij" lekker vind klinken.

EvdL
12-11-2004, 08:51
De Combinatie Onkyo en B&W vind ik persoonlijk een erg goede combinatie, ik draai zelf al jaren met een Onkyo Integra TX-DS838 weliswaar een "zware" jongen uit de Onkyo reeks, maar ondanks dat de reciever nu een jaar of 8 oud is overweldigd hij me nog steeeds, heb daarom ook nog geen behoefte aan een andere Onkyo met bv DTS, heb nu alleen Dolby Digital.

Heb sinds een week mijn oude getrouwe B&W's DM 330 ( 20 jaar oud ) vervangen door 6 jaar oude B&W's Matrix 804 als frontspeakers ( tweede hands gekocht ) en nu klinkt het helemaal formidabel de rust die de speakers geven aan het geluidsbeeld is ongelofelijk.

Heb voorheen altijd met mijn Matrix 803 erop gedraaid maar heb sinds een tijdje een dedicated HT dus de 803's zijn voor mijn stereo opstelling gebleven maar miste mijn "Matrix" geluid heel erg, en kon nu aan 804's komen, en samen met mijn sub klinkt het superstrak, en het geluid Onkyo samen met B&W is een hele goede keuze.

maar wat ik wil zeggen kijk ook eens naar de 2e hands markt, ik ben nu een maandje of wat bezig geweest om andere speakers te kopen maar de 804's die ik nu gekocht heb daar kan alles wat B&W maakt onder de huidige Nautilus klasse nog steeds niet aan tippen, de rust en de klasse die deze Matrix klasse nog steeds heeft vind je nog steeds niet terug in de goedkopere klasse's van B&W, dit bedoel ik niet vervelend voor al diegene die deze wel hebben maar als je eenmaal de "topklasse" van B&W gewend bent dan kan je eigenlijk niet meer terug.

Ik had er geen enkele moeite mee gehad om voor bv nieuwe 604's 1000 euro neer te leggen maar als je dan bv in mijn geval 6 jaar oude matrix 804's hoort, dan vergeet je spontaan de 604's en wat daar in die buurt zit.

Maar om op je vraag terug te komen, kijk eens naar een upgrade voor je speakers, denk dat daar meer uit te halen valt dan een nieuwe reciever, tenzij je een "budget" recevier hebt van Onkyo, dan is het misschien wel een optie om bijde met de tijd te vervangen.

Maar Onkyo is bij een hoop mensen onbekend zeker bij mensen die zich niet intresseren in het hifi gebeuren, maar ik vind Onkyo topklasse, en vind de sound erg lekker, in mijn persoonlijke geval lekkerder als een Denon of Yamaha maar dat is helemaal persoonlijk, aan de onderlinge technieshe kwaliteit van de verschillende merken zal ik niet twijfelen, maar het is gewoon wat "jij" lekker vind klinken.

In eerste instantie zat ik aan de Onkyo TX-SR 602 of 802 te denken met evt. de B&W 603 speakers als front. (mijn oude B&W 220 speakers zijn zo;'n 18 jaar oud, de Onkyo die ik heb is de TX-DS656 met alleen dolby prologic, ik wil nu een receiver met dts).
Blijft de vraag of ik mijn 5 jaar oude B&W 601 speakers ook zou moeten vervangen gezien het feit dat je wel eens hoort dat nieuwe speakers allemaal in dezelfde range (in dit geval de B&W 600 serie) moet zitten.
In eerste instantie leek het me geinig om die oude B&W220 als rears te gebruiken en mijn 5 jaar oude 601 als midden links en midden rechts en dan evt. de nieuwe 603 S3 als fronts.
Mijn kamer is ongeveer 5 breed en 11 lang (incl. keuken en serre), ik zit nu ongeveer 3 meter van mijn fronts af en de rears staan allebei ongeveer 2 meter schuin achter me.
Zou de B&W 603 s3 als fronts goed zijn qua grootte huiskamer.
Ik denk zelf dat die 604 s3 te veel van het goede zijn voor mijn huiskamer, denk je niet ? Ik heb evt. die 604 er ook wel voor over, maar het geheel hangt af van mijn budget van zo'n 2000 euro, en want ik evt. voor mijn oude Onkyo zou kunnenkrijgen en wat ik voor mijn oude speakers zou krijgen, als ik zowel de 5 jaar oude 601's als de 18 jaar oude B&W 220 speakers zou krijgen. Wat denk je ?
Qua 2e hands speakers, weer iets om het moeilijker voor me te maken :D Nu weet ik het echt niet meer.
Ben even op zoek te gaan en zag wel toevallig een paar B&W Matrix 804 te koop voor 799 euro.
Nu ben ik qua speakers in die zin geenkenner, maar ik begrijp van jou dat die Matrix top speakers in die range zijn ? Qua kwaliteit ongeveer gelijk aan de Nautilus range nu ?
Maar ja, 2e hands,ikweet het niet hoor. Op een gegeven moment wil je toch nieuwe speakers ?

QUa topic, nu weet ik het echt niet meer ! :?

Charl
12-11-2004, 11:43
Je hoeft niet persee de vorige te quoten. :?

Maar de Matrix zit in de 800 serie range, das wel effe 1 a 2 klasse beter.

EvdL
12-11-2004, 11:53
Maar ja, 2e hands ?

En wat denk je dat ik voor mijn oude speakers terug zou kunnen krijgen ? En voor mijn oude Onkyo receiver met alleen dolby prologic ?

Edgar Smit
12-11-2004, 12:05
2-de hands aanschaffenkun je eens op marktplaats of ebay kijken wat er is en wat het kost. HOBO ruilt volgens mij ook in, sommige lokale dealers doen dat ook. gewoon even langsgaan en vragen want ik denk niet dat er iemand hier een bod durft te geven.

EvdL
12-11-2004, 12:11
Ik pin niemand op een bod vast hoor, maar ik denk wel dat ik er via bv. Marktkplaats of marktplaza meer voor krijg dan bij de lokale dealer.
Dus, ongeveer ? Plus minus ?

Ron-G
12-11-2004, 13:02
In eerste instantie leek het me geinig om die oude B&W220 als rears te gebruiken

Is een aardige optie, mijn DM330's hebben ook jaren lang als rears gefunctioneerd, dus dat zou kunnen, spaart je weer even wat geld uit.



Blijft de vraag of ik mijn 5 jaar oude B&W 601 speakers ook zou moeten vervangen gezien het feit dat je wel eens hoort dat nieuwe speakers allemaal in dezelfde range (in dit geval de B&W 600 serie) moet zitten.


Kan wel maar hoeft niet, misshien als eerste je fronts allemaal dezefde range omdat hier toch het zwaartepunt ligt qua surround, ik heb nu de Matrix 804 met Matrix HTM centerspeaker en ik moet zeggen dat klinkt wel gelijkmatiger dan mijn 330's met de HTM, omdat de HTM ( centerspeaker ) altijd een stuk mooier en strakker klinkt dan de 330's.

Maar om te beginnen al je front's uit dezelfde lijn, en als je budget het toe laat ook de rears, geld ook in mijn geval zou ik graag de matrix 805 voor willen hebben maar die kom je zelden of nooit tegen.


en want ik evt. voor mijn oude Onkyo zou kunnenkrijgen

Daar kan ik maar een antwoord op geven, schrikbarend weinig denk ik, niemand wil nog een reciever met alleen dolby pro-logic, misschien dat je er met veel pijn en moeite 100 euro voor kan krijgen maar denk eerder in de orde van 50 euro, mijn TX-DS838 koste destijds 3500 gulden, en zag hem laatst bij een hifi zaak 2e hands staan voor 375 euro, en dit was toen het op 2 na topmodel van de toenmalige Onkyo reeks, dus voor jou TX-DS656 zal je veel moeite moeten doen om die te verkopen, misschien aan een kennis of beginnend iemand met surround......


als ik zowel de 5 jaar oude 601's als de 18 jaar oude B&W 220 speakers zou krijgen

Geen idee hier over moet je even marktplaatst.nl afstruinen staan er genoeg van te koop, maar dat maakt het voor jou ook weer moeilijk om te verkopen, staan diverse 220 en 601's te koop, kijk naar de gemiddelde prijs en ga daar net onder zitten :wink:


maar ik begrijp van jou dat die Matrix top speakers in die range zijn ? Qua kwaliteit ongeveer gelijk aan de Nautilus range nu ?


Ja klopt het zijn de voorlopers van de huidige Nautilus serie, de Matrix serie zijn bij bv heel veel cd labels als referentie gebruikt om hun cd's mee af te mixen, wel in het meeste geval met de 801 maar ook het is wel de Matrix klasse geweest.

Maar dan zit er maar een oplossing voor je op gaan luisteren, en kijken wat je het meeste bevalt, en de stelling van jou dat je "ooit nieuwe speakers" wil dat ben ik wel met je eens die stelling heb ik ook altijd gehad is voor het eerst dat ik 2e hands heb gekocht nu maar ik vind voor het geld wat ik nu voor de 804's heb neergelegd heb ik enorme klasse in huis gehald, en voor het zelfde geld nieuwe kopen dat kan maar heb je wel mindere klasse in huis, tenzij je de mening heb ik wel persee nieuw, is ook wat voor te zeggen natuurlijk, maar ik heb nu liever de 804/of 803's.

Maar succes met je zoektocht en kan je een tip geven, maak er geen haastwerk van en ga overal vooral luisteren, misschien vind jij de huidige 600 serie geweldig klinken, dan moet je mijn verhaal gewoon vergeten, het gaat erom wat jij goed vind klinken en waar jij happy mee bent ( nieuw/tweedehands ) dus zet alles nog eens op een rijtje voor jezelf, voor 2000 euro moet je toch wel wat redelijks kunnen kopen......

EvdL
12-11-2004, 15:04
Ron-G, ten eerste bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Wat betreft die optie om de b&W220 als rears te gebruiken, ze staan wel op een standaard, maar staan ze niet helemaal op oorhoogte. Kan datwel zo dan ?

Ik zag dus die Matrix 804 voor 799, maar was helaas iemand die woont in Groningen, ik in Purmerend ! Maar ja, dan kan ik ze en niet luisteren en het is een eind weg
Zag trouwens verder nog deze aanbieding op marktplaats:

Deze set van B&W bestaat uit 5 luidsprekers:

"
2x DM 604 S2 - 200 watt - front
2x DM 602 S2 - 120 watt - back
1x CC6 S2 - 120 watt - center

De luidsprekers zijn in het zwart,
ze verkeren in nieuwstaat
de luidsprekers zijn 3 jaar
kosten nieuw € 2800,00voor foto's kunnen jullie me even mailen dan stuur ik ze door!!!".

Tja, ook aantrekkelijk, misschien ook goed, maar is het wat, toch tweedehands, hoewel de serie ook weer niet zo oud is. En weer kan ik het niet luisteren.
Ik wil niet perse nieuwe, maar vraag me gewoon af of je met tweedehands er wel goed aan doet.
Ik weet het , moethet zelf beslissen, maar voor mijn gevoel heb ik het er nu voor mezelf nog moeilijker voor gemaakt, welke receiver, welke speaker, wel of niet vervangen, wel of niet tweedehands. :lol:

Charl
12-11-2004, 16:50
Vraag aan die gozer wat die 604 los moeten kosten :wink:
Marktplaats Stephan (http://www.marktplaats.nl/markt/audio/luidspeakers/100606.htm?ret=%2Fmarkt%2Faudio%2Fluidspeakers.htm %3Fjs%3D1%26zoek%3D602%26fo%3D%26rv%3D30%26submit% 3DZoek%26av%3D%26pv%3D) , er is een bod van 1600 gedaan voor de 5 speakers set.


2 van de 604 speakers van 670 euro per stuk, totaal 1340 euro
Biedt 50 a 60% van de nieuwprijs.

EvdL
12-11-2004, 21:49
mmmm ik weet het niet, gevoelsmatig koop ik denk ik dit soort zaken toch liever nieuw. Kan je nog met je speakers terug als er wat mee is.
Maar ik zal het overwegen.
Verder denk ik, maar zal het eens aan een audiozaak vraag, dat die 604 te groot zijn voor mijn huiskamer.

Charl
13-11-2004, 00:35
Ik begrijp je afkeer van de 604 niet.
Een 604 klinkt gewoon mooier en voller dan een 603.
En wat is daar dan mis mee.

Christiaan Sauer
13-11-2004, 01:44
De 604 kan heel erg snel te wollig gaan klinken. De 603 is eigenlijk wat beter op elkaar afgestemd, maar dat zal voor een deel persoonlijke smaak zijn. Vaak wordt de 604 in ieder geval te zwaar bevonden in het laag.

Olivier vd D.
13-11-2004, 08:29
Ik heb niet de hele thread gelezen maar ik zie wel dat het o.a. over de keuze speakers gaat. Wellicht dat het de moeite waard is ff te malen naar www.audiovision.nl. Die zaak doet al zijn speakers op voorraad met 50% korting de deur uit i.v.m. een verhuizing naar een ander pand. toch mooi een gelegenheid om die speakers van een klsse hoger te nemen. ;-)

EvdL
13-11-2004, 11:12
Ik heb niet de hele thread gelezen maar ik zie wel dat het o.a. over de keuze speakers gaat. Wellicht dat het de moeite waard is ff te malen naar www.audiovision.nl. Die zaak doet al zijn speakers op voorraad met 50% korting de deur uit i.v.m. een verhuizing naar een ander pand. toch mooi een gelegenheid om die speakers van een klsse hoger te nemen. ;-)

Ja, behalve de B&W speakers staat op de site. Lekker dan :D

Olivier vd D.
13-11-2004, 14:54
Ik heb niet de hele thread gelezen maar ik zie wel dat het o.a. over de keuze speakers gaat. Wellicht dat het de moeite waard is ff te malen naar www.audiovision.nl. Die zaak doet al zijn speakers op voorraad met 50% korting de deur uit i.v.m. een verhuizing naar een ander pand. toch mooi een gelegenheid om die speakers van een klsse hoger te nemen. ;-)

Ja, behalve de B&W speakers staat op de site. Lekker dan :D
Hmmm, sorry, dat had ik niet gezien.

sealteam
19-11-2004, 19:06
Ik heb niet de hele thread gelezen maar ik zie wel dat het o.a. over de keuze speakers gaat. Wellicht dat het de moeite waard is ff te malen naar www.audiovision.nl. Die zaak doet al zijn speakers op voorraad met 50% korting de deur uit i.v.m. een verhuizing naar een ander pand. toch mooi een gelegenheid om die speakers van een klsse hoger te nemen. ;-)

Ja, behalve de B&W speakers staat op de site. Lekker dan :D

Als je een goede reciver wil hebben kies dan de yamaha RXV2400RDS.
Deze verslaat alle merken en is superieur.
Grijp je kans

Edgar Smit
19-11-2004, 22:36
Nog iemand met yamaha aandelen????

Johan van den D.
20-11-2004, 09:28
De 604 kan heel erg snel te wollig gaan klinken. De 603 is eigenlijk wat beter op elkaar afgestemd, maar dat zal voor een deel persoonlijke smaak zijn. Vaak wordt de 604 in ieder geval te zwaar bevonden in het laag.Hier ben ik het geheel mee eens.
De 604 geeft veelal teveel laag waardoor het inderdaad niet correct meer klinkt.
Het is een bekende eigenschap van de 604 en in dat opzich is de 603 zeker de betere optie.

JCL
20-11-2004, 11:58
Het blijft natuurlijk een mening dingetje. Thuis hebben wij 602 gehad aan een Onkyo en aan een Sony versterker. Bij die Sony leefde de speakers veel meer. Had je het gevoel dat het geluid er echt uit knalde. De onkyo klonk of er gordijntjes voor stonden die het geluid tegen hielden. Maar andere zullen dat als lekker betietelen en vinden dat de Sony te agresief en opgefokt klinkt. Wat jij wil dus.

El-Jorge
21-11-2004, 14:48
Ik heb niet de hele thread gelezen maar ik zie wel dat het o.a. over de keuze speakers gaat. Wellicht dat het de moeite waard is ff te malen naar www.audiovision.nl. Die zaak doet al zijn speakers op voorraad met 50% korting de deur uit i.v.m. een verhuizing naar een ander pand. toch mooi een gelegenheid om die speakers van een klsse hoger te nemen. ;-)

Ja, behalve de B&W speakers staat op de site. Lekker dan :D

Als je een goede reciver wil hebben kies dan de yamaha RXV2400RDS.
Deze verslaat alle merken en is superieur.
Grijp je kans

Niet vergeten dat dit JOUW mening is, en misschien niet die van anderen

Mariusz
21-11-2004, 14:53
Precies, de 2400 is een prima apparaat maar is niet zonder concurrenten...

EvdL
21-11-2004, 15:24
Ieder zo zijn voorkeur.

En wat betreft aankoop van 2e hands speaker (eerde terug in de thread),als er dan wat mee is zit je.

En wat zijn de kwaliteitsverchillen eigenijk tussen bv. de Onyo TX-NR801 en de TX-SR702 ?

A3aan
22-11-2004, 09:52
En wat betreft aankoop van 2e hands speaker (eerde terug in de thread),als er dan wat mee is zit je.Helemaal waar. Aan de andere kant: als de boxen goed zijn bij aanschaf (dat dus wel effe checken), dan zal er daarna niet meer zoveel aan veranderen. Bij electronica (receivers e.d.) en al helemaal bij meganica (o.m. dvd-spelers not to mention VCR) is de kans op schade-door-bijvoorbeeld-slijtage enige tijd na aankoop veel groter.
Voor speakers vind ik het risico klein genoeg om 2e hands te kopen.